Toon posts:

[XP] Another 'mijn schijfruimte klopt niet' probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dit is ongeveer hetzelfde probleem als schijf ruimte verdwenen, maar ik zie er geen heil in daar mijn probleem te posten aangezien het toch anders is.
Mijn probleem:
Ik heb in dit systeem 2 harddisks zitten, namelijk één van 18GB en één van 60GB. Op allebei is een Windows installatie aanwezig, maar we beperken ons even tot de disk van 60GB, effectief is dat 55,8GB, dat weet ik en daar ligt mijn probleem dus ook niet.
Wanneer ik in Windows Verkenner al mijn bestanden selecteer en de eigenschappen opvraag, wordt er aangegeven dat er 40,0 GB gebruikt is, dat is de grootte op schijf, dus van slackspace is ook geen sprake. Ook heb ik bij 'mapopties' verborgen bestanden weergeven en bestanden die door het systeem beschermd worden weergeven aangevinkt.
Ik heb wel Norton geïnstalleerd, maar de protected files geleegd. Het lijkt me overbodig te zeggen dat ik m'n prullenbak al geleegd heb :+

M'n vrije ruimte bedraagt 1,58GB volgens verkenner. Er is dus sprake van 55,8-40,0-1,58=14,2GB aan space die niet vrij is, maar ook niet bezet met het één of ander, althans zo lijkt het: CHKDSK vindt namelijk ruwweg 12k bestanden méér dan wanneer ik alle mappen met de verkenner selecteer. Hoe komt dit :? Als ik een folder met deze 'niet bestaande' bestanden delete, krijg ik dan ook meer ruimte terug dan ik terug zou moeten krijgen volgens de verkenner :?

• Thrillseeka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08-2024

Thrillseeka

Let love rule

huh ms een domme opmerking ms maar komt het niet door je verborgen bestanden?

Lekker zijn is een gave :)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• MrX_Cuci
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-05 21:16
Om dit soort problemen op te lossen lijkt het me handig dat je even doorgeeft wat voor systeem je precies hebt (mobo etc.) en welk OS je draait.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Naast de link die Spider geeft hebben we in Windows Operating Systems ook nog een eigen FAQ hier over die zich wat meer toespitst op de software kant: Waar is mijn diskspace heen?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

elevator schreef op 25 juni 2004 @ 19:00:
Naast de link die Spider geeft hebben we in Windows Operating Systems ook nog een eigen FAQ hier over die zich wat meer toespitst op de software kant: Waar is mijn diskspace heen?
offtopic:
Ik kan die dus echt nooit vinden ook al weet ik dat hij er staat :X Ik bookmark je post en verwijs de volgende keer weer naar onze eigen FAQ ;)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Zoals je in m'n TS kunt lezen heb ik dat allemaal al geprobeerd ;)
lordspacie schreef op 25 juni 2004 @ 18:09:
huh ms een domme opmerking ms maar komt het niet door je verborgen bestanden?
Zie:
Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 17:45:
Ook heb ik bij 'mapopties' verborgen bestanden weergeven en bestanden die door het systeem beschermd worden weergeven aangevinkt.
elevator schreef op 25 juni 2004 @ 19:00:
Leuk en aardig ;) Maar zoals ik aangeef zijn de bestanden er volgens CHKDSK wél, maar kan ik ze in Verkenner niet vinden, ook al heb ik aangegeven dat ik alle bestanden wil zien, zowel de verborgen als de essentiële systeembestanden.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2004 11:00 ]

• Xlnt
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-05 18:18
Verwijderd schreef op 26 juni 2004 @ 10:57:
Leuk en aardig ;) Maar zoals ik aangeef zijn de bestanden er volgens CHKDSK wél, maar kan ik ze in Verkenner niet vinden, ook al heb ik aangegeven dat ik alle bestanden wil zien, zowel de verborgen als de essentiële systeembestanden.
Je vergeet daarbij de mappen waarop je geen leesrechten hebt. Van die mappen kun je de grootte niet bepalen. Een veelvoorkomende boosdoener is de map System Volume Information, waar alleen de Systeem-account rechten op heeft. Je kunt jezelf natuurlijk wel toevoegen aan de toegangslijst ;). Probeer het dan nog eens.

"It's not that I'm lazy. It's that I just don't care."

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op 26 juni 2004 @ 10:57:
;)
6. System Restore
Bij Windows Me/XP, hou rekening met System Restore. Deze vreet ook wat schijfruimte, zie bijvoorbeeld ook:

1. How the System Restore Tool Handles Hard-Disk Space Usage
2. How to Enable and Disable System Restore in Windows ME en How to Turn On and Turn Off System Restore in Windows XP
3. The Registry Keys and Values for the System Restore Utility
en
8. # Beveiligde directories
Om de grootte van een bestand of folder te kunnen tellen, heeft Windows toegang nodig tot dat bestand of die folder. Ook als administrator heb je standaard geen rechten op iemand anders persoonlijke mappen (C:\Documents and Settings\gebruikersnaam), en dus zal je de grootte van die folder ook niet kunnen tellen. Aangezien FAT geen rechten kent, telt bovenstaande uiteraard alleen als je NTFS gebruikt (zie ook: Welk filesysteem moet ik nu gebruiken?)
;)

Verwijderd

Topicstarter
*Ahum* schaam O+ :X
Ik dacht dat Administrator rights wel genoeg zouden zijn, samen met het weergeven van alle bestanden bij de mapopties :X

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2004 12:14 ]

Pagina: 1