Toon posts:

ongevraagde reboot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik post niet snel iets hier, maar nu ik ten einde raad ben door mijn probleem hoop ik toch dat het kan worden opgelost met behulp van dit forum.

het gaat om het probleem dat mijn pc zomaar op elk willekeurige moment zonder pardon reboot. wanneer hij het precies doet is volledig onvoorspelbaar en heeft niet echt een ritme qua reboots. waar ik me wel van bewust ben is dat ik hem gerust een nacht aan kan staan als andere pc's in het netwerk niet aan staan. ik vermoed dat het misschien ligt door de andere computer of router. en misschien moet ik er bij vermelden dat de andere compu een zelfde moederbord heeft als die computer hier (het gaat om een KT4AV met VIA KT400A chipset).

ik heb van alles gedaan, en genoeg uitgetest.
ik heb diverse geaarde wand contactdozen geprobeerd (de computer met problemen), pci kaart (creative Live) in een ander slot verplaatst, netwerk drivers van internet gehaald, geheugen test gedaan met memtest86 v3.0, virus gescand met behulp van de online scanner van symantec (en niks gevonden ja) en windows 2000 SP4 geinstalleerd en windows 2000 helemaal geupdate.
en oohja, ik heb ook nog de nieuwste drivers gedowned van m'n videokaart.

ook heb ik de temperatuur gecheckt van de processor en die staat op (naar mijn mening) een normale temperatuur:

CPU temperatuur 48/50 graden.
System 40 graden.

Vcore 1.648V
+ 5.0V 4.975V
+ 12.0V 12.045V
- 12.0V -11.907V
- 5.0V -5.026V
Battery 3.456V
+5V SB 5.042V

ik ben dus ten einde raad en ben benieuwd wie mij vertellen kan waar het nog meer aan zou kunnen liggen en wat ik eventueel zou moeten proberen :-/
alle hulp welkom!

mijn systeem specificaties:
AMD Athlon XP 2500+ 333Mhz FSB
Corsair 512MB DDR333 64MX64
Creative Soundblaster Live!
WD 80 Gb
Aopen MX4000 128MB
MSI KT4AV-L KT400
en voor alle duidelijkheid... die netwerkkaart is onboard en gaat om VT6103.

Qua software heb ik dus Win2000 SP4 met alle updates draaien.
met alleen verder MSN draaien op achtergrond (of soulseek).
en ik weet ervan dat Emule 0.42g niet zo vriendelijk is tegenover XP/2k en ook zorgt voor onverwachte reboots, en ik dacht even dat het daar aan lag, maar nee hij reboot nog steeds zonder dat ik Emule heb draaien.

en m'n PC is verdorie net iets van een week oud! :'(

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Rechtsklikken op 'Deze Computer', eigenschappen, Geavanceerd, Instellingen voor opstarten en herstarten. Vinkje weghalen voor automatisch herstarten en kijken of je dan een blauw scherm ziet ipv reboot.

Verwijderd

Topicstarter
nice, daarmee zal het probleem jammer genoeg niet mee opgelost worden. maar dan weet ik tenminste in welke hoek het eventueel zou kunnen zitten.

bedankt!

zodra het weer voorkomt, laat ik het weten wat mijn oplossing is geweest/of dat ik nog nergens mee verder kom...

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Ben je virus vrij?
De blasterworm bijvoorbeeld liet je pc ook rebooten..

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Verwijderd

Topicstarter
(als het goed is staat dat ook in m'n verhaal omschreven)

ik heb virus gescand met behulp van de symantec online virusscanner en heeft niets gevonden :(

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-08 10:23

pasta

Ondertitel

Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 17:36:
nice, daarmee zal het probleem jammer genoeg niet mee opgelost worden. maar dan weet ik tenminste in welke hoek het eventueel zou kunnen zitten.

bedankt!

zodra het weer voorkomt, laat ik het weten wat mijn oplossing is geweest/of dat ik nog nergens mee verder kom...
Idd, je kunt (als je weer een BSOD krijgt) dan ook weer gebruikmaken van de Windows XP en 2000 BSOD guide

Signature

Verwijderd

Topicstarter
ok... de howto gelezen en ben er niets wijzer van geworden.

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (ntoskrnl.exe)

in de howto staat dat deze melding een vorm kan zijn van cheapass drivers. Maar dat vind ik raar. want ik heb de drivers geupdate. zo van: m'n ethernet kaart (wat mij wel opvalt is dat ik van de chipset 6107 alleen drivers kan vinden terwijl ik een LAN chipset heb van 6103.. maar daar zijn nergens geen drivers voor te vinden, maar 6107 werkt). zover, heb ik nieuwste drivers voor m'n videokaart geinstalleerd.

en wat zou bestand ntoskrnl.exe precies inhouden? :?

• tofus
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05-2014

tofus

it's all in the game

Het probleem van spontane reboots komt me enigsinds bekend voor. Ik weet natuurlijk niet wat voor een systeem je precies hebt, maar bij mij werden/worden de reboots veroorzaakt door 'brak' geheugen (als in: goedkoop geheugen dat op de puntjes van z'n tenen moet lopen om mee te kunnen komen met de bussnelheid).

Wat mij opviel was dat de frequentie van de reboots toenam onder 'stress'. Met name tijdens het spelen van wat zwaardere games, of het draaien van wat 'zwaardere' processen.

Ik heb toen mijn geheugen-bus een paar Mhz (1-2Mhz) 'onderklokt', waarna ik nooit meer last had van spontane reboots.

Als ik nu toch wat extra power nodig heb, klok ik m'n bus weer tijdelijk terug. Maar dan komen de spontane reboots ook weer terug. Op zich jammer, want m'n CPU trekt best nog wel wat extra Mhz'tjes.

Wellicht dat jij een soort-gelijk probleem hebt?

[btw]
Die IRQ melding heb ik dus ook, wanneer ik m'n geheugenbus op 'normale' snelheid laat draaien
[/btw]

[ Voor 11% gewijzigd door tofus op 25-06-2004 18:54 ]

"Whoever undertakes to set himself up as judge in the field of truth and knowledge is shipwrecked by the laughter of the Gods." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
bij m'n 1ste bericht staat mijn systeem omschreven. het zou opzich geen probleem moeten zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2004 18:56 ]

• tofus

tofus

it's all in the game

Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 18:55:
bij m'n 1ste bericht staat mijn systeem omschreven. het zou opzich geen probleem moeten zijn.
Op zich niet nee, maar je symptomen lijken wel heel erg op die van mij. Je moet 't natuurlijk zelf weten, maar als ik jouw was, zou ik eens een lichte onderklok proberen (je kunt altijd weer terug naar je huidige bussnelheid). Ik weet 't, 't klinkt als 'vloeken in de kerk', maar als je er een stabiel systeem aan overhoudt....

[ Voor 5% gewijzigd door tofus op 25-06-2004 18:58 ]

"Whoever undertakes to set himself up as judge in the field of truth and knowledge is shipwrecked by the laughter of the Gods." - Albert Einstein

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:55
Sinds een paar dagen heb ik dit ook op mn werk, heb een Compaq EXD P866 nog wat, slaat spontaan vast en reboot. Erg irritant als je net met TS bezig bent DNS instellingen te doen :( Hij geeft wel meer fouten, dus denk dat ik gewoon ook daar (Compaqs zijn tegen me denk ik :/ ) ff de QuickRestores doorheen moet gooien :)

Vandaag heb ik toevallig de optie autoreboot on error (of hoe die optie mag heten) uitgevinkt, kreeg nu een BSOD, code niet opgeschreven... Zet je BIOS is naar standaard instellingen (batterij eruit én software reset) dat heeft meer vage problemen opgelost hier...

Whoop!

Verwijderd

Topicstarter
tofus schreef op 25 juni 2004 @ 18:58:
[...]

Op zich niet nee, maar je symptomen lijken wel heel erg op die van mij. Je moet 't natuurlijk zelf weten, maar als ik jouw was, zou ik eens een lichte onderklok proberen (je kunt altijd weer terug naar je huidige bussnelheid). Ik weet 't, 't klinkt als 'vloeken in de kerk', maar als je er een stabiel systeem aan overhoudt....
ik kan het proberen :)
hoeveel heb je hem dan lager gezet?
en als dat het probleem zou zijn.. waarom werkt het niet op de bussnelheid waarop het zou moeten zijn :S
naja :-/

maar zou niks mis met de drivers kunnen zijn?

• DarkFire
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-06 11:15
wat ook wel kan helpen is om een outtake fan te plaatsen zodat je systeem niet 40graden word wat wel erg warm is, maar dat zou op zich geen problemen moeten geven als een computer die automatische reboot

ps je corsair geheugen lijkt me wel oke, aangezien dat wel een goede naam heeft staan lijkt me dat niet het probleem

[ Voor 24% gewijzigd door DarkFire op 25-06-2004 19:09 ]

• tofus

tofus

it's all in the game

mijn bus loopt nu op 5Mhz lager, op 328Mhz. Ik kan 'm wel hoger zetten, maar dan heb ik nog steeds heel af en toe een reboot. Op 333Mhz gaat 't echt meerdere keren per dag (of soms zelfs per uur) mis.

En inderdaad, Corsair geheugen heeft een goede naam. Maar je kunt ook gewoon goedkoop Corsair geheugen krijgen. Of ouder Corsair geheugen. Of Corsair geheugen wat verkeerd is opgeslagen geweest. Of Corsair geheugen dat een keer zodanig is overclocked, dat het instabiel geworden is. Of Corsair geheugen dat je computerhandelaar een keer heeft laten vallen...

...maar wie weet is het het geheugen helemaal niet. Dat weet je echter pas als je de onderklok hebt geprobeerd ;p

Tip: onderklok 'm eerst behoorlijk, zeg zo'n 20Mhz onder 'normaal'. Dan langzaam opvoeren, totdat je reboots weer terugkomen (zelfde principe aanhouden als bij overclocken).

[ Voor 8% gewijzigd door tofus op 25-06-2004 19:15 ]

• woolysheep
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

woolysheep

La Pecora Nera

Heb je al geprobeerd de processor te vervangen. het klinkt raar maar ik heb dit probleem ook gehad en mijn processor was gedeeltelijk kapot. pc deed het wel maar rebootte ook willekeurig. Nieuwe processor erin pc deed het weer perfect. Oude processor opgestuutd voor RMA en bleek dat die core iets wasdoorgebrand :|

"wooled" :: Team Boonanza :: Helping DPC @ DC-Vault :: Stampede #9 ::

Verwijderd

Topicstarter
lekker :S
iedereen denkt dat het een hardware probleem is?
dan... ben ik verder van huis.

• tofus

tofus

it's all in the game

Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 19:18:
lekker :S
iedereen denkt dat het een hardware probleem is?
dan... ben ik verder van huis.
Kan meevallen. Zit er nog garantie op je systeem? Dan zou je daar bijv. aanspraak op kunnen maken.

Verder zou je met een onderklok kunnen kijken of het je geheugen/proc is.

Een BIOS-reset is ook geen verkeerd idee. Kan inderdaad ook een boel problemen verhelpen.

Een herinstallatie van je OS is misschien ook niet verkeerd, voordat je hardware-zaken gaat/laat vervangen.

Maar het ziet er op het eerste gezicht inderdaad naar uit dat er iets raars aan de hand is met je geheugen en/of processor. En da's nooit leuk, nee.

[ Voor 14% gewijzigd door tofus op 25-06-2004 19:24 ]

• marccom
Haal alles er is uit en zet het er op nieuw in, heb ooit is gehad dat een videokaart raar deed omdat ie iets scheef zat... Misschien ff naar je geheugen kijken of dat recht/vast zit dus :)

Whoop!

Verwijderd

Topicstarter
als er iets scheefs zou zitten dan had m'n memtest86 ook helemaal zitten flippen? :-/

• marccom
Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 19:59:
als er iets scheefs zou zitten dan had m'n memtest86 ook helemaal zitten flippen? :-/
Hij restart toch altijd pas in Windows... Windows gebruikt geheugen op een andere manier dan MEMtest lijkt me.

Whoop!

Verwijderd

Topicstarter
ok.. misschien kan dit ook een oplossing zijn.
ik heb de stappen gevolgd van Windows Crash/Memory dumbs...(http://gathering.tweakers...messages/297205#inleiding)

en uit mijn mini-dump kwam het volgende
(het is wel wat teveel om hier te pasten, dus hier de URL van txt):

http://members1.chello.nl/~c.eisma/dumpanalyse.txt

Verwijderd

Topicstarter
WARNING: Frame IP not in any known module. Following frames may be wrong.

zo denk ik dat er iets mis is met de ethernet kaart :?
ipv van cpu of geheugen :-/

• tofus

tofus

it's all in the game

Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 20:17:
WARNING: Frame IP not in any known module. Following frames may be wrong.

zo denk ik dat er iets mis is met de ethernet kaart :?
ipv van cpu of geheugen :-/
Dat kun je natuurlijk heel simpel bevestigen/uitsluiten door je netwerk-kaart te verwijderen, of in het geval van geintegreerde netwerk-adapter: de-activeren in de BIOS.

Heb je dan nog steeds last van reboots, dan was het niet je netwerk-kaart.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb geprobeerd wat je hebt geadvisseerd.
bios gereset enzo.. en zover nergens last van gehad.. maar ik kan mn 333mhz niet minderen maar alleen de CPU FSB Clock optie die op 166Mhz staat om 2500+ te krijgen. zou ik dit eventueel ook naar beneden moeten doen? of zou dat niks uitmaken (ALS een reset niks heeft geholpen).

nouja ik denk dat ik eerst kan afwachten. en de dingen wat proberen die hier genoemd zijn. als iemand nog suggesties heeft.. let me know :)

Verwijderd

klinkt misschien gek maar je cooler kan ook verkeerd in kontakt met je cpu zijn, zo had ik dit een keer met een PSU kabel die de koeler omhoog trok, de cpu werd niet echt te warm maar had wel last van reeboot's. iets om op te letten..

• likkepot
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-12-2024

likkepot

Ghehe ghe heehe!

Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 21:12:
klinkt misschien gek maar je cooler kan ook verkeerd in kontakt met je cpu zijn, zo had ik dit een keer met een PSU kabel die de koeler omhoog trok, de cpu werd niet echt te warm maar had wel last van reeboot's. iets om op te letten..
Eerste wat ik dacht was ook een cpu foutje. Werkt je koeler wel goed, heb je wel netjes pasta gesmeerd :+ ? Nee sorry, maar het kán zijn dat je pc uitvalt door slechte cpu koeling.
Laat je pc eens je cpu stressen. Kijk of de temp enorm blijft oplopen.
ik vind 50 graden best een hoge temperatuur! anders ga je naar je pcboer en haal je een andere cooler. als die niet het probleem oplost ga je terug en zeg je dat je pc steeds blijft uitvallen. je krijgt je geld wel terug :-)

nikszolekkeralss.exe

Pagina: 1