Harde schijven master/slave?

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110574

Topicstarter
Hallo allemaal,
Ik heb een pctje gekregen, 10GB, P2, 400MHz zonder cdrom drive

Ik heb zelf een P4, 120GB
Nu wil ik die 10gb schijf windows XP opzetten
Ik wil die schijf in mij eigen pc hangen en aansluiten maar het wil niet lukken
Ik snap geen bal van die master/slave/cable select, enz
De situatie is als volgt:
Mijn eigen drive is in het midden van de IDE kabel gekoppeld
Dus ik moet die van 10gb op het uiteinde doen(toch?)
En waar moet ik die dingen dan op zetten?
Master/slave? en hoe weet ik hoe ik ze op master/slave zet?
Ik noem de schijf van 120GB maar ff schijf 1 en die van 10GB schijf 2

Dus: IDE----------------------------------Schijf 1------------Schijf2

Welke moet op master en welke op slave?

En hoe werkt fdisk?
Ik wil alles zo instellen dat hij mijn 2de schijf ziet als hoofdschijf dus dat ik ff windows erop kan installeren (XP)
EN ik wil de 2de schijf verdelen in 4GB(C) en 6GB(D)

ik zei dus C en D dan reken ik mijn eigen schijf dus ff niet mee want ik nedoel C en D als ik die schijf dus weer in die gekregen PC stop.

Ik hoor het wel als iemand iets weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:42
dit al gelezen?

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 14:46
Schijf2 je 10gb waar je winxp op wilt hebben zet je dan op Master.
De jumpers moet je dan dus verwisselen: meestal staat dit bovenop de HD, op de sticker aangegeven.
Anders zou je even naar de website van de fabrikant moeten surfen en opzoek moeten gaan (of gewoon wat leuke jumpersettings proberen ;))

Je schijf1 zet je dan vervolgens op Slave en voila.

In fdisk hoef je inprinciepe weinig te doen: start de computer op vanaf de Windows XP cd-rom, en je kan in de setup je 10gb formatteren (NTFS uiteraard ;)), en hier vervolgende op installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat wat osiris zei heb ik al gelezen.

Bednakt morphine ik snap het nu.
Maar ik heb fdisk toch wel nodig om te delen? of kan dat ook met XP cd?

En maakt het nog wat uit waar in de IDE kabel de drives zitten in verband met master of slave?

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 110574 op 24-06-2004 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-06 10:53

Sosabowski

nerd

Anoniem: 110574 schreef op 24 juni 2004 @ 18:32:
Dat wat osiris zei heb ik al gelezen.

En maakt het nog wat uit waar in de IDE kabel de drives zitten in verband met master of slave?
Ook dat staat in het stuk dat osiris aanwees. :)

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
IorGie schreef op 24 juni 2004 @ 18:48:
[...]

Ook dat staat in het stuk dat osiris aanwees. :)
Ja maar daar vat ik niks van anders zou ik het niet vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25604

Als je op de bovenkant (Meestal, maar kan ook ergens anders zijn aangegeven) van je Harde schijven kijkt, zal je telkens een schema vinden. Dit schema dien je te vergelijken met de achterkant van de harde schijf. Uit dit schema zal blijken hoe je die gekleurde rechthoekige kunstof blokjes (jumpers) zal moeten plaatsen achter in je harde schijf. Het gemakkelijkste is om de jumper te plaatsen in de positie CS. (Cable Select) Dan zal de schijf die aan de uiterste eind van de IDE-kabel zit de Master worden en de andere schijf Slave. Uiteraard kan je er ook voor kiezen om de ene schijf Master te maken en de ander Slave. (Nooit dezelfde!)
Vaak is het ook handig om de schijf waar Windows op komt Master te maken. (Dus aan de uiteinde van de IDE-kabel, wanneer gekozen wordt voor Cable Select.

Maar wat ik eigenlijk nooit zou doen, is zo'n oude 10GB-schijf aan dezelfde kabel hangen als je nieuwere 120GB schijf. Zonder termen te gebruiken die jou waarschijnlijk niks zullen zeggen (UDMA5 UDMA2 etc ) komt, is het zeker dat de snelheid van je nieuwere schijf omlaag zal worden getrokken door de oude. (Langzaamste apparaat bepaalt de snelheid van de IDE-controller.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
ik zou er wel rekening mee houden dat die 10gb schijf mogelijk een stuk langzamer is.
Cker als hij 5400 rpm is. Is miss niet echt handig om daar windows op te zetten als je het een beetje snel wilt houden.

[ Voor 30% gewijzigd door Solovine op 24-06-2004 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109978

Dat hier iemand op reageert ??? Is dit tegenwoordig ook al een Noob Forum??

Kom op zeg, dat is toch wel erg basic en zelfs dan nog kun je het op internet zo opzoeken of ff de FAQ lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:03
Lees de OM FAQ eerst door voor dit soort zaken, staat er wel in. Verder is master/slave gewoon basic stuff.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.