Harde schijf doet POST vastlopen

Pagina: 1
Acties:

• Netman768
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-12-2025
Goeiedag allemaal. Ik heb een probleem met een computer, of beter gezegd: de computer in combinatie met de harde schijf. Zolang ik het BIOS niet vertel dat hij als primary master een schijf aan zich heeft hangen komt het ding prima uit zijn POST en zo de Windows-installatie in. Die Windows-installatie kan ook prima met de harde schijf praten en samen komen ze tot een goed gesprek dat resulteert in een installatie van Windows XP. Om ook van de harde schijf te kunnen booten is het echter praktisch dat de computer weet dat 'ie zo'n ding heeft, en daar begint het gedonder.

Het BIOS detecteert de harde schijf prima als ik 'm vertel dat 'ie dat moet doen. De lijst met primary en secondary masters en slaves die bij het begin van de POST langs komt zetten klopt, maar zodra we bij het welbekende tabelletje aankomen, waarna nogmaals de masters en slaves weergegeven moeten worden loopt het zooitje vast. Het cursortje blijft braaf knipperen, maar dat is het enige teken van leven dat de computer nog geeft. Als de harde schijf niet is aangekoppeld of niet aan het BIOS kenbaar is gemaakt is er geen probleem en kan er van CD of floppy geboot worden, maar natuurlijk niet van de HD, en dat wil ik wel.

Ik heb het systeem uitgeprobeerd met een 40GB Western Digital en een 120GB Maxtor (beide gewoon IDE), bij allebei is de situatie precies hetzelfde. Het moederbord is een MSI MS-6168 met BIOS 2.9. Het upgraden van het BIOS lijkt een logische mogelijke oplossing, maar MSI heeft alleen Windows-upgraders in de aanbieding en daarvoor moet ik toch echt eerst kunnen booten. Bovendien heeft deze combinatie moederbord/harde schijf vroeger gewerkt. :(

Al mijn standaard-oplossingen (spul als alle IDE-apparaten loshalen en alleen het broodnodige gebruiken) heb ik zonder succes geprobeerd en ook Google maakt mij niet wijzer. Mijn vraag aan de I/O-kenners hier is dus: wat zorgt er voor dat het hebben van een HD de POST doet vastlopen? Wat kan ik hier aan doen of waar kan ik mijn zoektocht naar een oplossing voortzetten?

Bij voorbaat dank. :P

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-03 15:35
Ik heb exact dezelfde problemen gehad met mijn Siemens MM box. Wat bij mij werkte is de schijf op CS zetten in plaats van master of slave. Dan kan je m gewoon in de BIOS instellen. Ik weet alleen niet of je er dan nog een secondary aan kan hangen...

• Netman768
Helaas, 't veranderen van wat voor jumpersetting dan ook helpt helemaal niets. Ook het veranderen van de IDE-poort helpt trouwens niets. :|

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem voor de volledigheid het volgende stukje uit de FAQ van dit subforum door:
Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?

Aangezien je het met twee schijven hebt getest en ze beiden hetzelfde symptomen vertonen, dan ligt het probleem eerder in het moederbord (of de I/O controller). Je zou als eerste een harde BIOS reset kunnen proberen. Verder kun je even het moederbord nakijken op brakke condensatoren (je weet maar nooit bij zo'n oudje) en eventueel een andere (dikkere) voeding proberen, voorzover beschikbaar. Zie verder ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

• Netman768
het schijfconfiguratie-ding had ik al doorgenomen, de opstartproblemen-FAQ nu ook, maar helaas niets dat mij geholpen heeft. Een harde BIOS-reset haalde ook niets uit en de condensatoren zagen er allemaal nog goed uit. Het voeding-idee heb ik nog niet geprobeerd, daar moet namelijk een andere PC voor uit elkaar gehaald. Als er geen andere suggesties zijn zal ik dat morgen proberen, maar ik verwacht er eerlijk gezegd weinig van omdat exact dit systeem vroeger dit probleem niet heeft gehad.

Tnx voor de mooie pointers, maar ze hebben tot nu toe helaas weinig verschil gemaakt. :)

Verwijderd

Zet in de bios de optie 'PnP OS' eens op NO. Hierdoor worden alle devices door je mobo initialiseerd en duurt je boot iets langer. Mocht je probleem nl. worden veroorzaakt door een ingezakte spanningslijn of een HDD die nog aan het initialiseren was dan kan het door de extra ingevoegde tijd nét genoeg zijn om wél door de POST te komen. Als dit je probleem oplost weet je gelijk dat je aan een nieuwe voeding toe bent ;)

Test iig met alleen een harddisk als primairy master (single) om zoveel mogelijk andere mauk/conflicten te vermijden tijdens je diagnose naar de oorzaak. Check evt. voor een bios update voor je mobo.

• Netman768
Verwijderd schreef op 22 juni 2004 @ 05:13:
Zet in de bios de optie 'PnP OS' eens op NO. Hierdoor worden alle devices door je mobo initialiseerd en duurt je boot iets langer. Mocht je probleem nl. worden veroorzaakt door een ingezakte spanningslijn of een HDD die nog aan het initialiseren was dan kan het door de extra ingevoegde tijd nét genoeg zijn om wél door de POST te komen. Als dit je probleem oplost weet je gelijk dat je aan een nieuwe voeding toe bent ;)

Test iig met alleen een harddisk als primairy master (single) om zoveel mogelijk andere mauk/conflicten te vermijden tijdens je diagnose naar de oorzaak. Check evt. voor een bios update voor je mobo.
De PnP OS-optie maakt geen verschil. De harddisk zit nu in z'n eentje. Een BIOS-update zou ik wel willen, maar nergens in de hele wijde wereld lijkt er een BIOS-update voor een MS-6168 mobo met AMI-bios te zijn. :|

[edit] Als 't echt een ramp wordt kan ik natuurlijk m'n chip opsturen naar die bios-flasher, wie weet. :P

[ Voor 17% gewijzigd door Netman768 op 22-06-2004 14:25 ]

Pagina: 1