Heb ik wel goed geheugen?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:21
ik heb een ASUS P2B AGP MAINBOARD. met daarop een P II 400MHZ
ook heb ik 1 gehuegen strip van SDRAM128 MB er in zitten en eentje van SDRAM 64 MB

van die SDRAM 128MB heb ik geen gegevens.

maar van die SDRAM64MB staat dat het draait op PC133.

echter in mijn boekje van mij moederbord staat dit, groot en dik gedrukt:
USE ONLY PC100-COMPLIANT DIMMS.

wat bedoelen ze er nu mee? dat ik alleen PC100 mag gebruiken of de familie reeks PC1xx?

Hoi

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:20
Volgens mij voldoet een PC133 reepje ook aan de PC100 standaard.
Het zal zo in het boekje staan omdat toen nog geen PC133 reepjes bestonden en je dus geen PC66 reepjes moet gaan gebruiken.
offtopic:
w00t, me 1000ste post

[ Voor 11% gewijzigd door Jimster op 20-06-2004 15:51 ]

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:08

UTM

USE ONLY PC100
Zegt genoeg lijkt mij ;). Dus alleen PC100 reepjes

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

PC133 is backwards compatible met PC100 :z

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• promo-1
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-07-2022
eigenlijk moet bij twee reepjes geheugen altijd twee dezelfde hebben, zeg 2x128mb of 2x64. maarja als het werkt heb je geluk.

USE ONLY PC100-COMPLIANT DIMMS. <-- dit wil zeggen dat je alleen geheugen dimms moet gebruiken die PC100 zijn of sneller (indien backward compatible).
Nou zul je met PC133 en die familiereeks weinig problemen ondervinden alleen dat het geheugen dan niet op PC133 draait maar op de PC100 snelheid.

Verwijderd

/me MISTERJONGE begrijpt de vraag niet

want,

als ik het goed begrijp zit dat geheugen er al in. Het draait? Wat is dan het probleem? :P Eigenlijk, waar maak je je druk over als het werkt?

• roelieboelie
Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 15:54:
/me MISTERJONGE begrijpt de vraag niet

want,

als ik het goed begrijp zit dat geheugen er al in. Het draait? Wat is dan het probleem? :P Eigenlijk, waar maak je je druk over als het werkt?
omdat ik een nieuw reepje wil aanschaffen :P en ik dacht ff vragen, maar ik heb me antwoord, dus bedankt allemaal _/-\o_

Hoi

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
promo-1 schreef op 20 juni 2004 @ 15:54:
eigenlijk moet bij twee reepjes geheugen altijd twee dezelfde hebben, zeg 2x128mb of 2x64. maarja als het werkt heb je geluk.

USE ONLY PC100-COMPLIANT DIMMS. <-- dit wil zeggen dat je alleen geheugen dimms moet gebruiken die PC100 zijn of sneller (indien backward compatible).
Nou zul je met PC133 en die familiereeks weinig problemen ondervinden alleen dat het geheugen dan niet op PC133 draait maar op de PC100 snelheid.
nee dit is onzin: alleen als je dual channel wil gaan draaien (dat zover ikweet nooit mogelijk is geweest voor mobo's sd-ram dimm's(?)) heb je 2 dezelfde latjes nodig (natuurlijk ook een mobo dat het ondersteund).
Je kan perfect verschillende groottes combineren (al heb ik ooit wel gehoord dat je best het grootste latje in het eertse slot steekt omdat het dan "eerst" gebruikt wordt, maar ik weet niet of je dat technisch kan onderbouwen).
ook types combineren (PC100 en PC133) zou geen problemen mogen opleveren. (PC133 zal dan wel op maar 100Mhz werken)
modules met verschillende CAS specs zijn in sommige mobo's wel een bron van problemen: soms herkent het mobo bijv cas2 in de spd van de eerste module, en spreekt alle modules met cas2 aan zonder verder te verifiëren of de andere modules dit wel kunnen. dan kan je best manueel je cas settings doen in de bios

verder is alle PC133 RAM compatibel met PC100 en PC66.

edit:belangrijke aanvulling: als je nieuw geheugen aanschaft, vermeld erbij dat het voor een oudere pc is: hoe het juist juist in de haak zit weet ik niet (iemand?) maar het is iets dat moderen chips 32 bit gebruiken en oudere ram chips 16 bit, waardoor nieuwe modules in oude pc's maar voor de helft van de grootte kunnen gebruikt worden.

[ Voor 12% gewijzigd door the_stickie op 20-06-2004 16:05 ]

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12-2025
hoeft niet hoor, hier werkt 64 mb sdram ook perfect met 32mb :P

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Wat is dat voor onzin :?
Bij mijn weten is dat alleen zo bij Dual Channel en dat is bij pc100/pc133 echt niet ter sprake ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• promo-1
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-07-2022
sorry dacht van wel Foutje! :o

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

The_Stickie schreef op 20 juni 2004 @ 16:02:
[...]

nee dit is onzin: alleen als je dual channel wil gaan draaien (dat zover ikweet nooit mogelijk is geweest voor mobo's sd-ram dimm's(?)) heb je 2 dezelfde latjes nodig (natuurlijk ook een mobo dat het ondersteund).
Dual channel zie je op vrij veel sdram borden tegenwoordig (zit nu op zo'n geval te werken).
Maar er zit natuurlijk wel verschil in typen SDRAM waarbij het wel en niet kan.
Bij SDR SDRAM (PC66,100,133) is het zo dat dual channel nog niet geimplementeerd was. Bij DDR SDRAM ram (PC1600~PC4000) is dual channel op veel borden wel bruikbaar. Bij die laatste heb je dus gewoon je SDRAM op dual channel draaien.

Op het bord wat de TS heeft (de welbekende P2B) is dit niet het geval en op een P2B kun je haast alles vrotten (tenminste, heb heir stapels dimmen liggen die stuk voor stuk werkten op de P2BDS).

• MJ85
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-06 11:48
Atlas schreef op 20 juni 2004 @ 15:51:
PC133 is backwards compatible met PC100 :z
Zegt genoeg lijkt me, overigens als je pc in de Post niet verder boot weet je hoe laat het is.

.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

roelieboelie schreef op 20 juni 2004 @ 15:55:
[...]

omdat ik een nieuw reepje wil aanschaffen :P en ik dacht ff vragen, maar ik heb me antwoord, dus bedankt allemaal _/-\o_
Ik ben niet bepaald overtuigd van de antwoorden hier... :/
w03f schreef op 20 juni 2004 @ 15:50:
[...]

Zegt genoeg lijkt mij ;). Dus alleen PC100 reepjes
Ga eens heel snel de FAQ lezen :/
Dat was ten tijde van SIMMs icm Pentium zo, en is nu bij dual channel weer zo, maar in de tussenliggende periode hoeft dat helemaal niet.

Wat ik namelijk helemaal mis in de antwoorden in het belangrijkste, veel belangrijker dan snelheden, namelijk de ondersteunde chipdichteheden :7

Ik ga het niet allemaal voor je voorkauwen, maar doe eens het volgende:

- zoek uit wat voor chipset je hebt
- zoek op wat de maximale chipdichtheid is dat het aankan (in Mb)
- zoek uit of er nog andere beperkingen zijn (die zijn er!)
- reken vervolgens uit wat voor configuraties mogelijk zijn op DIMMs (hier heb je geen hogere wiskunde voor nodig, puur vermenigvuldigen van de waardes die je hierboven gevonden hebt en delen door 8 (8 bits naar 1 Byte)
- kijk of een DIMM die je evt wilt kopen daaraan voldoet :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

ik had ook problemen met zoiets

ik had paar maanden 64 mb pc100 en kocht er 256 mb bij pc133 en toen had ik nog windows 98 en toen kreeg ik vaak problemen ermee ik denk dat de ene sneller is dan de andere dat het niet goed werkt

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 16:15:

ik had paar maanden 64 mb pc100 en kocht er 256 mb bij pc133 en toen had ik nog windows 98 en toen kreeg ik vaak problemen ermee ik denk dat de ene sneller is dan de andere dat het niet goed werkt
Je mobo zet toch netjes de snelheid op PC100 (ofwel, het hele zaakje draait gewoon op de snelheid waar de FSB op ingesteld is, vaak 100 of 133 bij P3/K7 systemen).
Waarschijnlijk heb je gewoon een brak dimmetje gehad dan.

• GH45T
  • Laatst online: 06-08 21:43
Terw_Dan schreef op 20 juni 2004 @ 16:18:
[...]

Je mobo zet toch netjes de snelheid op PC100 (ofwel, het hele zaakje draait gewoon op de snelheid waar de FSB op ingesteld is, vaak 100 of 133 bij P3/K7 systemen).
Waarschijnlijk heb je gewoon een brak dimmetje gehad dan.
Of hij heeft het aantal Mb'tjes ook niet goed nagekeken... Dit heb ik ook ooit moeten leren (thankz dion--b) maar het is inderdaad het belangrijkste na het fijt of je wel sdram hebt :z

• roelieboelie
dion_b schreef op 20 juni 2004 @ 16:13:
[...]

Ik ben niet bepaald overtuigd van de antwoorden hier... :/
jawel, ikke wel, deze vraag ook al op een paar andere fora's gesteld, krijg zo allemaal de zelfde antwoorden 8)

Hoi

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:07
Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 16:15:

Windows '98 kan native (= zonder registerhack) voor zover ik weet niet meer dan 256mb aanspreken, dus dat zou goed kunnen kloppen ;)

Het jongere broertje van je moederboard, de P3b-F, staat hier, en heeft nog alles geslikt wat ik er in gestopt heb. Goed punt van Balus_C is inderdaad wel even te kijken naar chipdichtheid, dingen als single/double sided en natuurlijk zaken als geen ECC/registered (hmmz, was dit er al voor PC133 geheugen?), want dat gaat ook niet samenwerken :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

roelieboelie schreef op 20 juni 2004 @ 16:40:
[...]

jawel, ikke wel, deze vraag ook al op een paar andere fora's gesteld, krijg zo allemaal de zelfde antwoorden 8)
Nou, succes, want 10 tegen 1 dat als je gewoon op de voor mijn post genoemde 'antwoorden' afgaat dat je dan 16Mx4/32Mx4 geheugen krijgt dat helemaal niet gaat werken of 32Mx8 geheugen dat alleen voor de helft herkend gaat worden, terwijl het wel allemaal netjes PC100 of PC133 is :X

* dion_b is arrogant genoeg om zeker te zijn het beter te weten dan een willekeurig aantal mensen op een 'paar andere fora's [sic]'...

Zie zoals ik al eerder aangaf de PMG FAQ

Oslik blyat! Oslik!

• roelieboelie
ik ben van plan om dit geheugen te gaan kopen:
http://cgi.ebay.com/ws/eB...?ViewItem&item=3487081060

zie hier de 2 plaatjes, waar mijn geheugen aan moet voldoen, aangezien ik er dus helemaal niks van snap, vraag ik dus als ik dat gehugen reepje op ebay kan gebruiken. of raden jullie mij wat anders aan?
please help me!

fotows:
http://members.home.nl/edwclan/voorkant.jpg
http://members.home.nl/edwclan/achterkant.jpg

Hoi

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

roelieboelie schreef op 20 juni 2004 @ 20:27:
ik ben van plan om dit geheugen te gaan kopen:
http://cgi.ebay.com/ws/eB...?ViewItem&item=3487081060

zie hier de 2 plaatjes, waar mijn geheugen aan moet voldoen, aangezien ik er dus helemaal niks van snap, vraag ik dus als ik dat gehugen reepje op ebay kan gebruiken. of raden jullie mij wat anders aan?
please help me!

fotows:
http://members.home.nl/edwclan/voorkant.jpg
http://members.home.nl/edwclan/achterkant.jpg
Probeer gewoon zelf :z

Het staat in die eBay advertentie heel duidelijk:

Form Factor: 168-pin DIMM
Geheugentype: SDRAM
Grootte module: 128 MB
Chipstructuur: The Samsung KMM366S1623CT consists of sixteen CMOS 8M x 8 bit
16 chips van 8Mx8 dus.

Ga nu zelf kijken in de FAQ volgens de link die ik je gaf, dan ga je zien of dit gaat werken of niet :7

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

HET IS GEWOON HEEL MAKKELIJK:

Als je maar 1 plaatje van pc 100 erin hebt, pakt hij verder al het sd ram geheugen, altans bij mij. Wij hebben een bordjuh, meerdere zelfs waar ik een 512 mb pc 133 plank op heb gezet, en ja hoor de bekende piepjes, of de helft maar zichtbaar. Zet ik er nu 32 mb pc 100 er bij in, geen probleem en heb ik dis 544 mb geheugen!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 21:32:
HET IS GEWOON HEEL MAKKELIJK:

Als je maar 1 plaatje van pc 100 erin hebt, pakt hij verder al het sd ram geheugen, altans bij mij. Wij hebben een bordjuh, meerdere zelfs waar ik een 512 mb pc 133 plank op heb gezet, en ja hoor de bekende piepjes, of de helft maar zichtbaar. Zet ik er nu 32 mb pc 100 er bij in, geen probleem en heb ik dis 544 mb geheugen!
Laat de CAPS aub achterwege en gebruik de hoofdletters eens op de juiste manier? 544mb (millibit) geheugen is wel héél erg weinig :z Voor de rest heeft dit to-taal niks met het probleem van de topicstarter te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 20-06-2004 21:42 ]

• ProCal
  • Laatst online: 31-08-2023
dion_b schreef op 20 juni 2004 @ 17:55:
[...]

* dion_b is arrogant genoeg om zeker te zijn het beter te weten dan een willekeurig aantal mensen op een 'paar andere fora's [sic]'...
dion_b schrijft beheerst de Neerlandsche taal echter niet geheel correct. Fora = meervoud. Forums = meervoud. Fora's = dubbel meervoud. Is dus fout. :)

/edit: Overigens, voor roelieboelie geldt hetzelfde...

[ Voor 20% gewijzigd door ProCal op 20-06-2004 21:45 . Reden: Ander woord... + Aanvulling ]

• roelieboelie
dion_b schreef op 20 juni 2004 @ 20:50:
[...]

Probeer gewoon zelf :z

Het staat in die eBay advertentie heel duidelijk:

Form Factor: 168-pin DIMM
Geheugentype: SDRAM
Grootte module: 128 MB
Chipstructuur: The Samsung KMM366S1623CT consists of sixteen CMOS 8M x 8 bit
16 chips van 8Mx8 dus.

Ga nu zelf kijken in de FAQ volgens de link die ik je gaf, dan ga je zien of dit gaat werken of niet :7
tja....eerlijk gezegt snap ik er niet veel van, als ik het zo aflees, dan kan het volgens mij NIET in me PC? :O
please....laat het me snel weten O-)

Hoi

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

roelieboelie schreef op 20 juni 2004 @ 21:49:
tja....eerlijk gezegt snap ik er niet veel van, als ik het zo aflees, dan kan het volgens mij NIET in me PC? :O
please....laat het me snel weten O-)
Kijk eens in de FAQ van dit subforum :? Het linkje is al meermaals genoemd en ik geef het bij deze voor de laatste keer: PMG FAQ - Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn mobo plaatsen?

offtopic:
Met jouw smileykeuze/gebruik maak je nou bepaald geen goede indruk hier op GoT. Als je gewoon lui bent, iig zo kom je behoorlijk over, dan zou ik snel een ander forum zoeken waar je gewoon je vragen kunt achterlaten zonder dat je ook maar een poot hoeft uit te steken wat betreft research. Voorbeelden te over: www.beginnersweb.nl, www.iksnaphetniet.nl, www.helpmij.nl, etc.

[ Voor 27% gewijzigd door BalusC op 20-06-2004 21:52 ]

• roelieboelie
BalusC schreef op 20 juni 2004 @ 21:51:
[...]
Kijk eens in de FAQ van dit subforum :? Het linkje is al meermaals genoemd en ik geef het bij deze voor de laatste keer: PMG FAQ - Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn mobo plaatsen?
precies, ik snap er dus helemaal niks van. als ik het op mijn manier aflees dan kan dat gehuegen reepje dus niet in me PC :?

/edit, offtopic.

over die smile keuze, ik dacht dat dat een huilend mannetje was, ik bedoelde dus deze :/ ipv :O

/edit 2:

na nog wat verder onderzoek te hebben gedaan, kwam ik het volgende tegen:
http://support.intel.com/...esktop/SE440BX/se_mem.htm

oftewel, het geheugen reepje wat ze aanbieden op ebay werkt oop mijn PC.
:)

[ Voor 28% gewijzigd door roelieboelie op 20-06-2004 22:08 ]

Hoi

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ProCal schreef op 20 juni 2004 @ 21:42:
[...]

dion_b schrijft beheerst de Neerlandsche taal echter niet geheel correct. Fora = meervoud. Forums = meervoud. Fora's = dubbel meervoud. Is dus fout. :)

/edit: Overigens, voor roelieboelie geldt hetzelfde...
Totaal offtopic in afwachting van de TS:

* dion_b is dan wel rare buitenlander, maar beheerst de NL taal beter dan je denkt :P

[sic] is wat men bij quotes plaatst als iets verkeerd geciteerd is danwel grammaticaal verkeerd is of verkeerd gespeld. Sic is Latijn en kan het best me Yeah, right :z vertaald worden.

Oslik blyat! Oslik!

• ProCal
  • Laatst online: 31-08-2023
dion_b schreef op 20 juni 2004 @ 22:53:
[...]

Totaal offtopic in afwachting van de TS:

* dion_b is dan wel rare buitenlander, maar beheerst de NL taal beter dan je denkt :P

[sic] is wat men bij quotes plaatst als iets verkeerd geciteerd is danwel grammaticaal verkeerd is of verkeerd gespeld. Sic is Latijn en kan het best me Yeah, right :z vertaald worden.
LOL.. om maar ff door te gaan op het off-topic verhaal dan :P

dion_b beheerst de Latijnse taal kennelijk beter dan de "Neerlandsche" taal :P
Moi niet iig. :)

• roelieboelie
tja...laatste vraag dan maar, en dan laat ik jullie met rust. ik kan dus ook gewoon PC166 gebruiken?

Hoi

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OK, nu is het genoeg.

roelieboelie, kijk eens in de FAQ van dit subforum of je ook PC166 kunt gebruiken. Kijk aldaar onder het stukje "Kan ik het geheugen op een lagere snelheid laten draaien?".

Hier op GoT wordt van jou als gebruiker verwacht dat je überhaupt inzet toont eer je een vraag stelt cq topic opent. Het forumgedrag gedeelte van de [faq]registratievoorwaarden[/] is hier duidelijk over B)

[ Voor 37% gewijzigd door BalusC op 21-06-2004 12:40 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.