promo-1 schreef op 20 juni 2004 @ 15:54:
eigenlijk moet bij twee reepjes geheugen altijd twee dezelfde hebben, zeg 2x128mb of 2x64. maarja als het werkt heb je geluk.
USE ONLY PC100-COMPLIANT DIMMS. <-- dit wil zeggen dat je alleen geheugen dimms moet gebruiken die PC100 zijn of sneller (indien backward compatible).
Nou zul je met PC133 en die familiereeks weinig problemen ondervinden alleen dat het geheugen dan niet op PC133 draait maar op de PC100 snelheid.
nee dit is onzin: alleen als je dual channel wil gaan draaien (dat zover ikweet nooit mogelijk is geweest voor mobo's sd-ram dimm's(?)) heb je 2 dezelfde latjes nodig (natuurlijk ook een mobo dat het ondersteund).
Je kan perfect verschillende groottes combineren (al heb ik ooit wel gehoord dat je best het grootste latje in het eertse slot steekt omdat het dan "eerst" gebruikt wordt, maar ik weet niet of je dat technisch kan onderbouwen).
ook types combineren (PC100 en PC133) zou geen problemen mogen opleveren. (PC133 zal dan wel op maar 100Mhz werken)
modules met verschillende CAS specs zijn in sommige mobo's wel een bron van problemen: soms herkent het mobo bijv cas2 in de spd van de eerste module, en spreekt alle modules met cas2 aan zonder verder te verifiëren of de andere modules dit wel kunnen. dan kan je best manueel je cas settings doen in de bios
verder is alle PC133 RAM compatibel met PC100 en PC66.
edit:belangrijke aanvulling: als je nieuw geheugen aanschaft, vermeld erbij dat het voor een oudere pc is: hoe het juist juist in de haak zit weet ik niet (iemand?) maar het is iets dat moderen chips 32 bit gebruiken en oudere ram chips 16 bit, waardoor nieuwe modules in oude pc's maar voor de helft van de grootte kunnen gebruikt worden.
[
Voor 12% gewijzigd door
the_stickie op 20-06-2004 16:05
]