Mislukte BIOS-flash

Pagina: 1
Acties:

• The Quizmaster
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:20
Ik heb hier nu een oude pc staan, waarvan de eigenaar geprobeert heeft de BIOS te flashen, maar dat is mislukt. Nu mag ik het dus proberen, maar er zijn een paar probleempjes..

Het grootste probleem is dus dat ik niet weet welk type moederbord het om gaat. Het enige wat ik weet is dat het een PCChips mobo is.

de chips die er op staan staan de volgende codes op:

ICS
9148BF-04
9802
CA830001

ITE
IT8687R
9746-CY0
F90640

ITE
IT8679F-A
9751-FY7
FA9590

Er zit nog een Intel chip op, dat is de IDE-controller:

FW82371AB
F8041C03
SL23P

Als ik op de getallen van de ICS-chip zoek, dan vind ik niks. Vind ik op de ITE chips, dan krijg ik wel netjes te zien over welke chip het gaat, maar het merk moederbord of bijbehorende BIOS vind ik niet.

De reden waarom de BIOS-flash trouwens verkeerd is gegaan, is omdat de eigenaar van de pc ook niet 100% zeker wist welk MoBo hij had en op goed geluk maar een BIOS heeft gedownload en geprobeert te flashen |:(

Weet iemand mss of het nog te achterhalen is om wel bordje dit gaat, en of het geheel nog te redden is?

Verwijderd

Gewoon op de website van PCchips even alle mobo's bekijken die aan de criteria voldoen qua specs (CPU, geheugentype etc)..

Hij post neem ik aan niet meer?

//edit
heb je een foto van het bord? Wat voor CPU gaat er op ? Overige specs? (onboard meuk etc?)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 20:10 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bij mijn weten: PCChips = Vtech = PCGreen, dus misschien dat dat je verder helpt. Het zal iig om een award-bios gaan, v4.54 oid.
Wat je altijd nog kunt doen is ergens naar een toko gaan die EEPROM's kunnen flashen met zo'n speciaal apparaatje...dus te redden is het altijd nog wel. De vraag is alleen of je nog aan het goede BIOS kunt komen...
Kijk ook even op http://www.wimsbios.com

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kan als je AIDA32 draait precies zien welk moederbord je hebt, inclusief welke bios versie, en welke chipset hij heeft, maar de websites en dergelijke... :)

[ Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 19-06-2004 20:22 ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Een kleine tip voor de volgende keer:

BiosAgent *\o/*

http://download.esupport.com/biosagent/ba.exe

Maar daar is nu niets meer aan te doen. Maar het is wel belangrijk dat je weet dat daar tooltjes voor zijn.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Kijk es op deze site.
Is speciaal gemaakt, om dit soort :r bordjes te achter halen.

And The Only One

Verwijderd

www.pcchips.com.tw

zoveel mobo's per CPU type hebben ze niet. Je hoeft hooguit 5 tot 10 fototjes te vergelijken en je weet het. Tenzij het een of ander zeldzaam OEM mobo is.

Hoe je het bios kunt flashen is afhankelijk van het type mobo.

Voor de rest is het andersom. VTech=PCGreen=PCchips. De fabrikant is PCchips en dat wordt vaak onder een ander (goedkoop) label verkocht. PCChips is in de regel rommel, of althans 'het goedkope alternatief'.

AIDA32 etc is uiteraard niet te draaien op een mobo wat niet werkt he...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The_Eagle schreef op 19 juni 2004 @ 20:17:
Bij mijn weten: PCChips = Vtech = PCGreen, dus misschien dat dat je verder helpt.
Jouw weten is verkeerd :o

PC Chips=ECS=Eagletek=Hsing Tech=Amptron=nog een slootlading
Vtech=PC Partner=Aska=weer een andere slootladingen.

Maar deze twee sloten zitten niet in hetzelfde moeras ;)
Het zal iig om een award-bios gaan, v4.54 oid.
Wat je altijd nog kunt doen is ergens naar een toko gaan die EEPROM's kunnen flashen met zo'n speciaal apparaatje...dus te redden is het altijd nog wel. De vraag is alleen of je nog aan het goede BIOS kunt komen...
Kijk ook even op http://www.wimsbios.com
Beter idee, als je denkt dat het PC Chips is:

PC Chips Lottery

Oslik blyat! Oslik!

• The Quizmaster
Merci allemaal.
Ik heb het goeie MoBo gevonden, en de goeie BIOS. Alleen op het terugflashen reageert ie niet. Hij leest de diskette met de BIOS-files wel, maar doet vervolgens niks. Ga nu wel ff met de eigenaar van de pc overleggen wat we er nu mee gaan doen.

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
The Quizmaster schreef op 20 juni 2004 @ 11:31:
Merci allemaal.
Ik heb het goeie MoBo gevonden, en de goeie BIOS. Alleen op het terugflashen reageert ie niet. Hij leest de diskette met de BIOS-files wel, maar doet vervolgens niks. Ga nu wel ff met de eigenaar van de pc overleggen wat we er nu mee gaan doen.
Nee, allicht niet; je kan m waarschijnlijk nog wel hotflashen, dus booten op een pc met een zelfde moederbord, als die gestart is bioschip wisselen en dan opnieuw flashen.

(Overigens je hebt er ook apparaatjes voor die het kunnen, is misschien iets veiliger, alleen weet ik zo ff niet hoe die heten)

Verwijderd

bijv een IDE flasher.
Kun je op je eigen pc aansluiten middels IDE kabel en dan veilig flashen. Wel met BIOS tang eruit halen, want een schroevendraaier geeft soms leuke krasjes >:)
Je kunt er 1 voor 5 EURO in elkaar solderen of commercieel bestellen via site (35 eur).

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Merci allemaal.
Post anders hier wat je gevonden hebt en hoe, dat is een stuk nuttiger voor anderen (die deze topic evt via de search vinden)

Oslik blyat! Oslik!

• The Quizmaster
dion_b schreef op 20 juni 2004 @ 15:21:
[...]

Post anders hier wat je gevonden hebt en hoe, dat is een stuk nuttiger voor anderen (die deze topic evt via de search vinden)
op deze die Diamon gaf de specs van het moederbord ingevuld, daar kreeg ik 4 mogelijke MoBo's als output, plaatjes bekeken en de goeie er uit gepikt. Bij die output stonden ook de links naar de BIOS-files.
bijv een IDE flasher.
Kun je op je eigen pc aansluiten middels IDE kabel en dan veilig flashen. Wel met BIOS tang eruit halen, want een schroevendraaier geeft soms leuke krasjes
Je kunt er 1 voor 5 EURO in elkaar solderen of commercieel bestellen via site (35 eur).
En wat is zo'n IDE-flasher precies, en hoe kan ik zo'n ding zelf in elkaar knutselen?
Wat heb ik daar precies voor nodig?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nog nooit gehoord van een 'IDE flasher', ik hotswap altijd gewoon met een loos oud So7 bordje.

Zie hier voor een uitgebreid uitleg+voorbeelden :z

Oslik blyat! Oslik!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:24
Kijk hier eens:

http://www.flashbios.org

Je kunt je BIOS-chip opsturen naar die persoon en krijgt 'm meteen weer terug. Je stuurt gewoon de juiste BIOS-versie naar 'm op. Ik heb ook eens een oud moederbord gehad waarbij de flash om de één of andere reden niet was gelukt (is tot op heden nog steeds een raadsel) en heb de BIOS-chip opgestuurd. 2 dagen later had ik 'm alweer thuis en draaide (en draait nog steeds) als 'n zonnetje. Kost geloof ik maar €10,-

Echt ideaal :)

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:55
GJ-tje schreef op 19 juni 2004 @ 20:19:Je kan als je AIDA32 draait precies zien welk moederbord je hebt, inclusief welke bios versie, en welke chipset hij heeft, maar de websites en dergelijke... :)
Erg intelligente opmerking, haha. Je had er vast overheen gelezen dat een biosflash op dat mobo mislukt is. Denk je dat hij dan boot? Laat staan windwos boot en aida kan draaien... :O ;)

Modbreak:

Zo gaan we niet met elkaar om op GoT :(

Als je vindt dat iemand ongelijk heeft (en dat had hij), geef dat dan op normale manier aan :o

[ Voor 18% gewijzigd door dion_b op 21-06-2004 15:08 ]

Verwijderd

"Nog nooit gehoord van een 'IDE flasher', ik hotswap altijd gewoon met een loos oud So7 bordje."

http://www.loet.de/index_en.html
Ideaal ding

Ik denk trouwens niet dat dat bordje van jou DIP32 en PLCC32 socket tegelijk ondersteunt nl ;)

"en hoe kan ik zo'n ding zelf in elkaar knutselen?"
Volgens mij stond dat in een CT magazine van een Duits blad in '97
De originele link: http://www.heise.de/ct/97/16/176/default.shtml
Later een update van gekomen : http://www.geocities.com/...ey/Bay/4552/hardware.html

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2004 16:56 ]

Verwijderd

Merci allemaal.
Dan heb je de verkeerde zaken op je diskette staan, of met de verkeerde naam.

Gewoon een dos diskette met alleen io.sys, msdos.sys, command.com, autoexec.bat, awdflash.exe en bios.bin (bestanden ook zo noemen)

en dan in je autoexec.bat:
Batchfile:
1
awdflash.exe bios.bin /py /sn /Wb /cc /cd /cp /LD /R

Het feit dat ie wel met de diskette beziggaat, geeft aan dat je 'm op deze manier wel kunt flashen, maar dat je diskette niet goed is.

Verwijderd

Ik snap iets niet:
het lijkt erop alsof je een BIOS probeert te flashen op het moederbord waarvan de flash mis is gegaan? Bij een mislukte flash heb je toch echt een zwart scherm (no more Beep/Beep, Beep misschien TATU TATU TATU >:) ). Ik vraag dit omdat je niet echt bezig met met hot flashen ofzo :/
Dus misschien kun je hier iets meer over uitleggen.
Pagina: 1