Computer valt zomaar uit?

Pagina: 1
Acties:

• ADMK
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2022
Dit gebeurt vaak tijdens het gamen, dan valt me computer opeens uit (alsof de stroom eruit is gevallen, maar dat is niet de oorzaak)
dit gebeurt vaak bij games die gebruik maakt van de q3 engine (raar maar waar :X )
Bij games als Star Wars galaxy of Morrowind heb ik nooit problemen, maar bij games als Call of Duty of Quake III Komt dit erg vaak voor.
Een paar mensen vertelden me dat het aan me geheugenkaart kan liggen of ik moet meer coolers erop zetten (ik heb zelfs een fokking ventilator naast staan)
Coolers is het denk ik dus niet, kan het aan me geheugen liggen?

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-05 13:58

Xof

Draai memtest en kijk of je geheugen daar doorheen komt :)

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2025
Controlleer ook eens wat de temperaturen zijn. Bijvoorbeeld net na een reboot in de bios kijken...

Als ik maar een beetje kan computeren

Verwijderd

kan ook een probleem met de voeding zijn.....

Start hij weer meteen op na het uitvallen?

• ADMK
Xof schreef op 18 juni 2004 @ 22:10:
Draai memtest en kijk of je geheugen daar doorheen komt :)
Hoe doe je dat? :P
DefaultUser schreef op 18 juni 2004 @ 22:13:
Controlleer ook eens wat de temperaturen zijn. Bijvoorbeeld net na een reboot in de bios kijken...
Done, gewoon kamertemperatuur.
Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 22:13:
kan ook een probleem met de voeding zijn.....

Start hij weer meteen op na het uitvallen?
Nope, hij blijft uit.

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:53
ADMK schreef op 18 juni 2004 @ 22:17:
[...]

Hoe doe je dat? :P
http://www.memtest86.com/

Op een floppy zetten en dan booten.

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Deze is beter: http://www.memtest.org/ of http://www.memtest.org/#downiso

en download dan de http://www.memtest.org/download/1.15/mt86p115_floppy.zip

pak het uit en install het op een floppy.

Na install.bat op floppy moet je ervan af booten en dan gaat hij testen en dat kan 20 mins. tot een uur in beslag nemen.

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 09:46
Ik heb het probleem ook gehad .. wat ik je verder aanraad is om automatisch opnieuw opstarten bij systeemfouten uit te zetten. Op deze manier kun je mogelijk zien wat de fout is. Als je deze fout dan even opschrijft en hier post :)

Dit kun je doen door achtereenvolgens:

Start
Instellingen
Configuratiescherm
Systeem
Tabblad geavanceerd
Knopje instellingen van Opstart- en herstelinstellingen

Vinkje weghalen bij de computer automatisch opnieuw opstarten (onder systeemfouten)

[ Voor 6% gewijzigd door punisher007 op 18-06-2004 22:26 ]

http://blog.bjornhouben.com

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 09:46
bah foutje

[ Voor 97% gewijzigd door punisher007 op 18-06-2004 22:25 ]

http://blog.bjornhouben.com

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-05 21:56
(jarig!)
Ik had het ook, bij mij was de hardeschijf kapot (bad sectors) Heb je dit al gecontroleerd?

Was NFSP2 aan het spelen, en ineens onder het racen reboot hij of stopte hij er helemaal mee..

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-05 22:38

WPN

heb je ook de laatst nieuwe drivers van je videokaart installed?
misschien dat de q3 engine een functie aanroept ofzow die andere engines niet gebruiken en dat dat crashed (long shot ;))

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• ADMK
Eichii schreef op 18 juni 2004 @ 22:24:
Deze is beter: http://www.memtest.org/ of http://www.memtest.org/#downiso

en download dan de http://www.memtest.org/download/1.15/mt86p115_floppy.zip

pak het uit en install het op een floppy.

Na install.bat op floppy moet je ervan af booten en dan gaat hij testen en dat kan 20 mins. tot een uur in beslag nemen.
Bedankt, ik ga dat morgen uitproberen :)
Punisher007 schreef op 18 juni 2004 @ 22:24:
Ik heb het probleem ook gehad .. wat ik je verder aanraad is om automatisch opnieuw opstarten bij systeemfouten uit te zetten. Op deze manier kun je mogelijk zien wat de fout is. Als je deze fout dan even opschrijft en hier post :)

Dit kun je doen door achtereenvolgens:

Start
Instellingen
Configuratiescherm
Systeem
Tabblad geavanceerd
Knopje instellingen van Opstart- en herstelinstellingen

Vinkje weghalen bij de computer automatisch opnieuw opstarten (onder systeemfouten)
Waar kan je dan zien wat er fout is? vinkje weggehaald, computer opnieuw opgestart. gebeurt niks :P
Deorgere schreef op 18 juni 2004 @ 22:27:
Ik had het ook, bij mij was de hardeschijf kapot (bad sectors) Heb je dit al gecontroleerd?

Was NFSP2 aan het spelen, en ineens onder het racen reboot hij of stopte hij er helemaal mee..
Yep, heb ik al gecontroleerd en me hardeschijf is ok.
Peluso schreef op 18 juni 2004 @ 22:28:
heb je ook de laatst nieuwe drivers van je videokaart installed?
misschien dat de q3 engine een functie aanroept ofzow die andere engines niet gebruiken en dat dat crashed (long shot ;))
Nieuwe drivers zitten er al op ja :).

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:53
Waar kan je dan zien wat er fout is? vinkje weggehaald, computer opnieuw opgestart. gebeurt niks
Als nu dus je PC uitvalt heb je kans dat je een blue screen of death ziet, hierin staat vaak een error code die je kan opzoeken via de search.
Heb je misschien je processor overgeklokt? Ik had eens dat hij te hoog was GeOCed, maar dat konden mijn Nvidia drivers niet aan :O

• C-BAS33
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-01-2025
je hebt je temps dus gecheckt in de bios... het lijkt mij niet dat de processor stressed is in de bios, ik zou hem nog eens checken in windows als ik jou was.

bijvoorbeeld met:

'Hardware Monitor'
tool van je moederbordfabrikant

[ Voor 6% gewijzigd door C-BAS33 op 19-06-2004 00:21 . Reden: stom foutje... ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-05 12:27
zit je pc toch in een randaarde stopcontact? Ik heb eens gelezen in computer totaal dat dat reboots kan veroorzaken. Zeg nou niet dat het dat niet is omdat ie uitvalt en niet reboot ;) , check het ff zou ik zeggen.

Verwijderd

misschien een te zwakke/brakke voeding? als hij te zwaar belast word loopt hij ofwel vast door de instortende temps, of valt hij uit door de zelfprotectie van de oververhitte voeding

@ruud, V hieronder V
als iemand anders hetzelfde zegt na jou met meer uitleg, moet je niet direct beginnen janken, jeez; ik had het niet eens gezien.
bij zo een vaag probleem zoals dat frequent langskomt is het gewoon eens controleren of hij aan alles gedacht heeft, en als het nog niet opgelost is, eventueel geheel demonteren en afzonderlijk testen.
standaardprobleem, standaardoplossing,
de enige meerwaarde om toch een topic te openen is om na te gaan of het zo een zeldzame incompatibiliteit is tussen twee afzonderlijk goed functionerende componenten (vb nforce2 + ati9600)

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 15:18 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 23:15:
misschien een te zwakke/brakke voeding? als hij te zwaar belast word loopt hij ofwel vast door de instortende temps, of valt hij uit door de zelfprotectie van de oververhitte voeding
Wat ik al eerder zei. Ik verwacht dat het de voeding is die overbelast raakt en te warm wordt. Omdat de pc na uitvallen niet meteen weer aangezet kan worden kan hierop duiden. De voeding is op dit moment nog te warm. als je de stroom van de voeding af haalt, is de kans groot dat tie daarna weer aan gaat.

Wat voor voeding heb je? en wat heb je allemaal in pc zitten?

• ADMK
Ik heb:
Processor: Intel Pentium 4 CPU 2.66GHz
Geheugen: 512 MB-ram geheugen
HD: Maxtor 6Y120L0 120GB
VD: Club3d Radeon 9600 128MB
CD: AOPEN CD-RW
Voeding: PSU 400W Dual Fan Gold PFC [ Hier ]

Me voeding is pas 2 maanden nieuw ofzo, ik had de vorige keer precies dezelfde en die is dus kapot gegaan (kwam er allemaal rook uit enzo) |:(

[ Voor 23% gewijzigd door ADMK op 19-06-2004 16:45 ]

Verwijderd

zou moeten werken indien je voeding in orde is...

ik heb dezelfde voeding ( :r ), en die trekt heel wat meer
2 hd à 3 hd, 9600pro, 2000+@2600+, dvdbrander,cdbrander, enkele pcikaartjes, chaintech zenith, 768 ram.
ik moet wel zeggen dat de voltages mij niet bevallen (te hoog/laag)

je hardware lijkt mij wel ok onderling (incompabiliteit is niet zo vaak "fataal" het vertaalt zich meestal in mindere prestaties of nietwerkende pci kaartjes)

ik zou iig eens checken of je mobo-kabel diep genoeg aangedrukt zit,
je je 4 pins cpu voedingskabel hebt aangesloten,
DefaultUser schreef op 18 juni 2004 @ 22:13:
> *done*, kamertemp? ook voor de cpu? > dan meest wat ik hieronder schreef zever ;)

controleer of je processor wel koel genoeg blijft (dat is eigenlijk eerste reflex)
(gemakkelijkst: als hij eruitvliegt eens voorzichtig voelen aan de headsink, je mag je als alles goed is niet verbranden)
verder zou ik eens in je bios kijken of je akoestisch alarm bij overheat hebt (indien ja, aanzetten op 80 graden,) shutdowntemp iets hoger (zo weet je direct de reden indien je eruitvliegt omdat je processor te warm wordt)
een laatste ding: een goede kastventilatie garandeert nog geen goede cpu koeling, het is enkel een noodzakelijke voorwaarde.

leuk om te doen , en ook om je computer op warmteproblemen te testen:
burn-in test doen, een paar uurtjes @100% en dan weet je ook hoe hij reageert bij maximaal gebruik (zijnde warmte cpu/verbruik voeding)

of ook anders: ik zou je voeding eens testen op een andere computer die bij voorkeur zwaarder is an de jouwe./je computer testen met een andere voeding.
als je de kans krijgt, vraag dan winkelwaarde om een betere voeding te kopen.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 17:23 ]

• ADMK
Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 17:01:
zou moeten werken indien je voeding in orde is...

ik heb dezelfde voeding ( :r ), en die trekt heel wat meer
2 hd à 3 hd, 9600pro, 2000+@2600+, dvdbrander,cdbrander, enkele pcikaartjes, chaintech zenith, 768 ram.
ik moet wel zeggen dat de voltages mij niet bevallen (te hoog/laag)

je hardware lijkt mij wel ok onderling (incompabiliteit is niet zo vaak "fataal" het vertaalt zich meestal in mindere prestaties of nietwerkende pci kaartjes)

ik zou iig eens checken of je mobo-kabel diep genoeg aangedrukt zit,
je je 4 pins cpu voedingskabel hebt aangesloten,

[...]

> *done*, kamertemp? ook voor de cpu? > dan meest wat ik hieronder schreef zever ;)

controleer of je processor wel koel genoeg blijft (dat is eigenlijk eerste reflex)
(gemakkelijkst: als hij eruitvliegt eens voorzichtig voelen aan de headsink, je mag je als alles goed is niet verbranden)
verder zou ik eens in je bios kijken of je akoestisch alarm bij overheat hebt (indien ja, aanzetten op 80 graden,) shutdowntemp iets hoger (zo weet je direct de reden indien je eruitvliegt omdat je processor te warm wordt)
een laatste ding: een goede kastventilatie garandeert nog geen goede cpu koeling, het is enkel een noodzakelijke voorwaarde.

leuk om te doen , en ook om je computer op warmteproblemen te testen:
burn-in test doen, een paar uurtjes @100% en dan weet je ook hoe hij reageert bij maximaal gebruik (zijnde warmte cpu/verbruik voeding)

of ook anders: ik zou je voeding eens testen op een andere computer die bij voorkeur zwaarder is an de jouwe./je computer testen met een andere voeding.
als je de kans krijgt, vraag dan winkelwaarde om een betere voeding te kopen.
Ik heb de hele BIOS door gezocht maar ik kan maar heen akoestisch alarm vinden :?

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-05 22:38

WPN

sinds wanneer begint je comp uit te vallen?
van voor of NA dat je de voeding hebt vervangen?

kan zijn dat als het NA is dat je voeding toen er rook uit kwam een soort van piek heeft gegeven aan de input op je mobo en dat er iets fout gaat daardoor

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Verwijderd

ADMK schreef op 20 juni 2004 @ 14:35:
[...]

Ik heb de hele BIOS door gezocht maar ik kan maar heen akoestisch alarm vinden :?
dan heb je die optie niet, spijtig maar zit niet op elk moederbord, betekent gewoon dat hij begint te gillen als hij warm wordt.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
ADMK schreef op 19 juni 2004 @ 16:44:
Ik heb:
[...]
Voeding: PSU 400W Dual Fan Gold PFC
Het is algemeen bekend dat deze voeding voor problemen kan zorgen.
Een spontaan uitvallende pc is daar één van :)
Ik zou het in die hoek zoeken; probeer een andere voeding te bemachtigen.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• ADMK
Peluso schreef op 20 juni 2004 @ 20:29:
sinds wanneer begint je comp uit te vallen?
van voor of NA dat je de voeding hebt vervangen?

kan zijn dat als het NA is dat je voeding toen er rook uit kwam een soort van piek heeft gegeven aan de input op je mobo en dat er iets fout gaat daardoor
Ja ik denk na, eerst had ik geen problemen nadat hij kapot ging, toen ik een nieuwe had gekocht (precies dezelfde) en dan die erin heb gestopt kreeg ik eerst geen problemen maar daarna begon me computer uit te vallen

/edit: dat word dus een nieuwe voeding :(
is een 350Watt Voeding voor me computer genoeg?

[ Voor 8% gewijzigd door ADMK op 20-06-2004 22:08 ]

Verwijderd

ik had daar ook last van toen ik NFSU speelde.
kast open gemaakt koeler van mijn CPU opnieuw geplaatst probleem opgelost

Verwijderd

ik heb iets soortgelijks bij mijn ATI videokaart, bij halo soms een spontane uitval (blauw scherm met reboot) volgens fouten generatie ligt het probleem bij een van mijn drivers, heb er verder niets aan gedaan(heb reeds al de laatste drivers), maar het ligt er ook aan op welke server ik speel want het komt niet consecuent voor.(gelukkig)

:)

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

the_RJ

Banana Hammock!

ADMK schreef op 20 juni 2004 @ 22:07:
/edit: dat word dus een nieuwe voeding :(
is een 350Watt Voeding voor me computer genoeg?
Ik draai zelf hetvolgende systeem met een Aopen 350W (echt heel blij dat als je em koopt er ineens allemaal leuke neon lichtjes ingezet zijn in de nieuwe versie :P, vrij overbodig):

AMD XP1800+ @ 1.875
Gigabyte 7VAX
768 DDR Ram (256+512)
GF4 Ti4200
Maxtor 120 GB 8Mb
Aopen CD-rom
Acer CD (re)fikker

Dit is vrij vergelijkbaar met wat jij ongeveer hebt (qua stroomgebruik), denk dat jouw gebruik iets hoger zal liggen, maar met een 350W zit je in principe wel goed. Ik heb in mijn geval snel voor deze Aopen voeding gekozen omdat mijn oude 300W die met mijn kast meekwam een beetje brandluchten gaf en omdat sinds die brandlucht er was me systeem temp van 40 naar 60 was gestegen :(. Ik kreeg dus garantie bij die voeding en heb toen met kleine aanbetaling mijn voeding van 300 naar 350 gekregen (misschien ook te proberen voor jou?). Er is hier echter op dit forum iemand die mensen helpt een voeding te vinden bij hun systeem, zie hier

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Verwijderd

qtec zijn slechte voedingen....goedkoop is in dit geval duurkoop....een vriend van mij heeft dezelfde voeding....ook waardeloos...pc valt ook iedere keer uit...met vergelijkbare specs.
Pagina: 1