Voor de geinteresseerden onder ons, bij deze een quote van de Algemene Voorwaarde en de Acceptable Usage Policy zoals dit is weer gegeven bij het punt Overmatig Dataverkeer:
Overmatig dataverkeer
Artikel 9.2 AV:
"De Klant dient zich te onthouden van overmatig dataverkeer dat het gebruik van de chello Service en/of het internet door andere gebruikers verstoort."
Klanten dienen ervoor te zorgen dat hun activiteiten het gebruik van de chello Service door anderen niet onnodig verstoren of beïnvloeden, of het netwerk overmatig belasten. Daarnaast dienen Klanten ervoor te zorgen dat hun activiteiten de faciliteiten van UPC voor het leveren en monitoren van de service, backbone, netwerknodes en/of andere netwerkdiensten niet onnodig verstoren of anderszins nadelig beïnvloeden. Het kabelnetwerk waarmee Klanten met het internet verbonden zijn wordt gedeeld met andere gebruikers. UPC beschouwt dataverkeer als 'overmatig' indien de Klant dermate grote hoeveelheden informatie ontvangt of verstuurt dat het gebruik van de chello Service en/of het internet voor andere gebruikers wordt verstoord. UPC is gerechtigd eenzijdig vast te stellen dat een Klant een onredelijke hoeveelheid dataverkeer genereert.
MAATREGELEN UPC
Wanneer UPC van mening is dat een Klant zoveel verkeer op het netwerk veroorzaakt dat andere gebruikers daardoor worden benadeeld, zal UPC de volgende maatregelen kunnen treffen: 1. UPC zal in eerste instantie een waarschuwing naar de Klant zenden, waarin hem wordt meegedeeld dat zijn gedrag in strijd is met de AV en waarin hem verzocht wordt zijn dataverkeer aan te passen c.q. te minderen. Een overzicht van zijn gebruik zal worden opgestuurd.
2. Indien de Klant waarschuwingen negeert kan UPC onder meer de volgende maatregelen, al dan niet tijdelijk, nemen: een limiet voor gegevensverkeer instellen, de Klant in een andere categorie plaatsen, het beëindigen van delen van de dienst en kosten in rekening brengen voor het gebruik van extra bandbreedte. UPC stelt de Klant van zo’n verandering op de hoogte.
3. Uiteindelijk, indien bovengenoemde acties niet tot resultaat hebben dat het gedrag van de Klant wijzigt, is UPC, met inachtneming van art. 21 AV, gerechtigd de Overeenkomst met de Klant te beëindigen.
Wat voornamelijk interessant is, is de het kopje maatregelen UPC. Hierbij zie ik enorm veel verschillen met wat UPC/Chello eigenlijk doet :
1. UPC zal in eerste instantie een waarschuwing naar de Klant zenden, waarin hem wordt meegedeeld dat zijn gedrag in strijd is met de AV en waarin hem verzocht wordt zijn dataverkeer aan te passen c.q. te minderen. Een overzicht van zijn gebruik zal worden opgestuurd.
Er is sprake van een waarschuwing waarbij inderdaad melding gemaakt word van de AV en/of AUP. Echter, UPC stuurt geen overzicht mee van het gebruik. Hierbij word een link gestuurd naar een on-overzichtelijke datagebruik meter waarbij het heel erg moeilijk controleren of het om download en/of upload gaat van gegevens.
2. Indien de Klant waarschuwingen negeert kan UPC onder meer de volgende maatregelen, al dan niet tijdelijk, nemen: een limiet voor gegevensverkeer instellen, de Klant in een andere categorie plaatsen, het beëindigen van delen van de dienst en kosten in rekening brengen voor het gebruik van extra bandbreedte. UPC stelt de Klant van zo’n verandering op de hoogte.
De capping van 64k/64k zou UPC kunnen zien als het beindigen van delen van de dienst. Alleen, onder een dienst versta ik bijvoorbeeld toegang tot Chello/UPC gerelateerde mogelijkheden zoals e-mail, usenet server, etc. Het leveren van een verbinding is geen dienst, dat is namelijk datgene waarvoor wij als klant voor betalen. Wij nemen de verbinding af en Chello/UPC ontvangt geld voor het leveren van dit
product. De mogelijkheid van een eigen website, e-mail, etc zie ik als extra boven het product (de verbinding met maximaal haalbare snelheden) waardoor ik concludeer dat op het moment dat bij cappen, zij een mindere vorm van een product leveren al dan niet in tijdelijke vorm.
Ook het punt datalimiet is interessant. UPC/Chello geeft zich het recht om een limiet voor gegevensverkeer in te stellen (met andere woorden datalimiet) wanneer er sprake is van overmatig datagebruik. Nu komt het interessante, er is al sprake van een bovengrens op gebied van datatraffic (80GB in mijn geval voor Plus) waardoor dit zou betekenen dat zij mij van te voren hebben moeten waarschuwen dat er sprake was van een limiet op de gegevensverkeer. Nu heb ik, en alle anderen, nooit dit bericht gehad.
Als ik het zo lees (let op : Ik ben geen persoon met juridische achtergrond) maken zij inbreuk op hun eigen Algemene Voorwaarden en de Acceptable Usage Policy. Dit lijkt mij genoeg grond voor een telefoontje richting Customer Service.
Gaarne jullie reacties