Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 20:07:
[...]
Ho w8 even.
Als ik een abbo afsluit met bv 8000/1000 dan houd dat direct in, dat ik betaal voor 8000 down en 1000 up. Ik trek dan niet de bandbreedte voor anderen dicht, ik trek dan me eigen bandbreedte dicht. Wat ik met die 8000 bandbreedte doe, is mijn probleem. Ik betaal netjes de rekening, de provider verzorgt netjes de verbinding. Als de provider vervolgens bandbreedte te kort komt, is dat in eerste instantie niet mijn probleem, maar die van de provider. Ik begrijp ook wel dat de provider niet onbeperkte bandbreedtes heeft en dat zij zo efficient mogelijk wil omgaan met datgene wat zij hebben. Daarom zijn er in de overeenkomst met de consument diverse onduidelijkheden opgenomen mbt dataverkeer. In mijn overeenkomst staat Fair use policy en verder niets.... Ik vind wellicht iets anders Fair als mijn provider. Daarnaast is het ongehoord dat je een lagere snelheid krijgt dan datgene waarvoor je betaald. Snelheid omlaag moet te merken zijn in de prijs van het abbo.
Om een lang verhaal kort te maken, Als een provider niet wil dat er meer als 40 gb dataverkeer per tijdsvak is, zal zij dit expliciet moeten vermelden in de overeenkomst. Daarnaast blijft de provider in gebreke als je wel voor een produkt betaald maar hem niet geleverd krijgt. Als de provider niet in staat is door middeling van de bandbreedte over alle gebruikers de beloofde snelheden te halen per verbonden gebruiker, zal zij dit intern moeten oplossen of de gebruiker opmerkzaam moeten maken in het contract dat overeengekomen snelheden gemiddelde snelheden betreffen ipv absolute snelheden. Kortom, een goede, duidelijke en vooral eerlijke communicatie naar de klant kan een hoop problemen voorkomen.
In mijn abbo met mijn provider is bovenstaande niet geregeld bv, geen datalimiet of omschrijving daarvan, er wordt niet gesproken over gemiddelde snelheden en wat er gebeurt als 1 der partijen in gebreke blijft. Ik durf hierover wel een juridische procedure aan...
wie durft?
Ikke!
Jij neemt nergens in nederland een 8000/1000 verbinding af. Sowieso is ASDL tot het maximale niet te garanderen aangezien nergens het koper-netwerk van KPN even perfect is. En lijnlengtes verschillen nogal ...
Het heet niet voor niets bij ADSL een 'full-open' of 'uncapped' product. Of ook wel een 2 tot 8Mbit lijn.
Maargoed, stel je haalt een maximale lijnsnelheid van 8064/896 (1024 up komt weinig voor). Dan zit je nogsteeds met je overboeking op je lijn. Om de prijs zo leuk te houden en niet een lijn te hebben a 500 euro per maand is het 1 op 25 overboekt.
(of je moet perse de hoofdprijs willen betalen dan heb je gelijk, maar ik gaat er gemakshalve wel vanuit dat je het over verbindingen < 100 euro hebt)
Dus jij trekt niet alleen
jou lijn dicht, maar ook die van andere met jou! En dat doe je dan niet alleen maar er zijn nog meer mensen met dezelfde gedachtegang.
Ook bij cable (dus chello) werkt het niet anders. Er is per wijk waar zeg 1000 2Mbit aansluitingen zijn echt niet 2Gbit aan bandbreedte beschikbaar! Maar zeg bijvoorbeeld 155Mbit ofzo. Wat gebeurt er dus als je (samen met wat andere) meer verbruikt dan de bedoeling is op dat abonnement? Inderdaad, snelheid zakt, latency loopt op...... etc etc etc
De reden is niet financieel dat chello (en andere ISP's en netwerk operators zoals bbned/babyXL/kpn etc) limiten stelt. Vast wel voor een deel, maar de reden is dat het netwerk vol loopt/overbelast raakt!
Wil je nu perse een
echte onbeperkte internet verbinding dan neem je een 1:1 zakelijke verbinding. En dan komt er nog een kosten plaatje voor (mogelijk) bandbreedte verbruik bovenop.
Je punt #2 over "wat is
fair"
Die discussie kan je proberen, maar als je kiest voor een ISP met een FUP zet je daar zelf je handtekening onder. En je kon van te voren op je vingers aan je andere hand natellen dat
jij geen inspraak hebt op de bepaling
fair. Je hebt er dus niets over te zeggen, en geen ene k*** aan zo'n bepaling.
Maar toch verkiezen mensen het boven een ISP die wel inzage geeft over wat
fair is door een limiet te stellen of de richtlijn duidelijk aan te geven.
Tja, dan voel je je beperkt, maar dan weet je wel waar je aan toe bent IMHO.
Je punt #3 waar je noemt "beloofde snelheden"...
Dat is een tricky punt, want als je een verbinding hebt/afneemt op een gedeelt netwerk heb je eigenlijk niets te klagen. Bij ADSL is de maximale overboekingsfactor duidelijk dus kan je nog uitrekenen wat je 'minimaal' dient te kunnen halen. (bij full-open adsl via bbned bijvoorbeeld is dat minimaal 10kBps, ja maar 10....).
Het probleem zit hem in het aanbod via p2p en via usenet. De content van het traffic in deze threads is 98% van de keren copyrighted materiaal. Dat boeit mij verders niets natuurlijk

Maar waar het naartoe gaat is dat niemand meer betaald voor wat ze kijken/luisteren. En daarnaast nog boos een thread openen of er meer lotgenoten zijn die hier dit "probleem" ervaren.
[
Voor 21% gewijzigd door
bjck op 20-06-2004 01:46
]
Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.