Waarom gekozen voor React?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 319 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 13:13

André

Analytics dude

Glashelder schreef op 17 juni 2004 @ 23:53:
Volgens mij best wel onzin? Aangezien de een van de grootste forums ter wereld op phpbb draait. Even snel voorbij gesurfd; maar ik merk niks van een slome site ofzo? Werkt gewoon snel...?

http://www.big-boards.com/
Een groot forum ook: http://forums.offtopic.com/

Gaat ook gewoon snel :?

Ik hoop dat ik niet half got nu op m'n rug haal :+

* Glashelder rent snel weer weg O-)
Jij weet ook op wat voor servers zij draaien, waarschijnlijk in verhouding het 10-voudige :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Glashelder schreef op 17 juni 2004 @ 23:53:
Volgens mij best wel onzin? Aangezien de een van de grootste forums ter wereld op phpbb draait. Even snel voorbij gesurfd; maar ik merk niks van een slome site ofzo? Werkt gewoon snel...?

http://www.big-boards.com/
Een groot forum ook: http://forums.offtopic.com/

Gaat ook gewoon snel :?

Ik hoop dat ik niet half got nu op m'n rug haal :+
Met een cluster van 20 Quad-Xeon's krijg je alles snel :+ De hele opzet van React is juist optimalisatie en caching. PhpBB duikt voor iedere scheet de database in, wat performance-wise het duurste is wat je kunt doen, terwijl React juist gebaseerd is op repeating queries (de meeste mensen vragen dezelfde info op hetzelfde moment). Dat maakt het relatief langzaam op de kleine boards, en relatief snel op de grote boards.

Daarnaast is React een commercieel product van Parse, en is het dus niet speciaal voor GoT ontwikkeld. Tweakers.net B.V. betaalt ook gewoon licentiekosten voor het gebruik en de support.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zei ook niet dat het SPECIAAL voor GoT is gemaakt maar in samenwerking met, dat zal de prijs toch wel een beetje hebben gedrukt. (Ik hoef verder geen info over prijzen/deals te weten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 00:00:
Ik zei ook niet dat het SPECIAAL voor GoT is gemaakt maar in samenwerking met, dat zal de prijs toch wel een beetje hebben gedrukt. (Ik hoef verder geen info over prijzen/deals te weten).
Er is idd wel een goeie regeling ja in ruil voor het voeren van React Bugs en Featurerequests :)

Maar ik reageerde vooral op silentsnake met deze opmerking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

srry, voelde me aangesproken. Ik ga nu snel naar bed voordat ik nog meer domme replys post :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
oh en je wilt ook react omdat je dan allemaal hippe devmannetjes erbij krijgt \o/ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-09 16:08
Ik weet genoeg heren. Dank u voor alle informatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Glashelder schreef op 17 juni 2004 @ 23:56:
Dat phpBB forum heeft 700378 users :7

oja ik was weggerend geloof ik
Lees dan voor het gemak ook even het interview over wat er o.a. aangepast moest worden om phpbb te kunnen draaien. Domweg claimen dat phpbb het "wel aan moet kunnen" is een beetje een klok en klepel verhaal :)

En dat offtopic.com-forum, heeft dat wel een searchengine? :) Als wij die uitschakelden, zouden we het met een lichtere database en een veel lichtere fileserver (anex searchserver) af kunnen.
silentsnake schreef op 17 juni 2004 @ 23:31:
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind het forum verder prima, echt niks op aan te merken. Maar ik vroeg mij dit gewoon af.
Je beantwoord daar je eigen vraag trouwens al ;)

[ Voor 20% gewijzigd door ACM op 18-06-2004 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
ACM schreef op 18 juni 2004 @ 00:08:
[...]

Lees dan voor het gemak ook even het interview over wat er o.a. aangepast moest worden om phpbb te kunnen draaien. Domweg claimen dat phpbb het "wel aan moet kunnen" is een beetje een klok en klepel verhaal :)

En dat offtopic.com-forum, heeft dat wel een searchengine? :) Als wij die uitschakelden, zouden we het met een lichtere database en een veel lichtere fileserver (anex searchserver) af kunnen.
[...]

Je beantwoord daar je eigen vraag trouwens al ;)
* HunterPro herinnert zich een situatie die zich onlangs voordeed met betrekking to een aantal machines die uitstonden en een forum wat gewoon doorstoomde :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

* disjfa rent trouwens even gillend weg. :P

Ik zou geen forum als dit onder me willen hebben.... daar zijn de stoere mensen voor :)

verder zou ik ook nooit hebben gekozen voor react :X :P :+

[ Voor 4% gewijzigd door disjfa op 18-06-2004 00:16 ]

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Daar worden de posts (in het 'main' forum) elke 48-72 uur gedeleted, en users zijn na 31 dagen inactief te zijn weg.

Ik denk ook niet dat ze een search engine hebben, ook kan is de load met slecht 3-4 dagen aan posts niet zo heel hoog :) (counter loopt blijkbaar wel gewoon door ;))

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 13:13

André

Analytics dude

Kees schreef op 18 juni 2004 @ 00:27:
[...]

Daar worden de posts (in het 'main' forum) elke 48-72 uur gedeleted, en users zijn na 31 dagen inactief te zijn weg.

Ik denk ook niet dat ze een search engine hebben, ook kan is de load met slecht 3-4 dagen aan posts niet zo heel hoog :) (counter loopt blijkbaar wel gewoon door ;))
Dat zin maatregelen die ze waarschijnlijk moeten nemen omdat anders de hele zooi vastloopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 14:35

D2k

disjfa schreef op 18 juni 2004 @ 00:16:
verder zou ik ook nooit hebben gekozen voor react :X :P :+
daar ben je idd niet slim genoeg voor.

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 17:36
D2k schreef op 18 juni 2004 @ 08:48:
[...]

daar ben je idd niet slim genoeg voor.
_O_ woei!

'k Heb meerdere werken van Parse gezien, waaronder React en ik kan niet anders dan zeggen dat Parse goed werk levert. Waarschijnlijk kost het wat (vraag een vrijblijvende offerte en je komt erachter wat het kost) maar je hebt wel kwaliteit en service.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:13
phpBB?

Hahahahahah :+ :)

Okay, nu even serieus:
  • Het is traag, zoals hierboven uitgelegd.
  • Het schaalt niet echt lekker naar een forum van de grootte als GoT
  • Het heet allerlei features niet die React wel heeft (is ook logisch, want bij React konden wij gewoon zeggen 'ow ja, we willen graag ook dit')
  • Als ik in mijn Bugtraq archive vanaf ergens in 2002 kijk, komen er 92 posts voor over vulnerabilities in phpBB - varierend van dat je als 'gewone' user dingen kunt doen die absoluut niet de bedoeling zijn, tot het krijgen van (root?) toegang op de server waar het board op draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik moet zeggen, dat ik react toch een van de beste stukjes forumsoftware vind. Heb al aardig wat fora draaiende gehad en ben op een paar grote fora mod geweest, en als ik dan alleen al het mod-paneel zie, dan moet ik zeggen dat react toch een d:)b mod-paneel heeft :)

Sowieso vind ik Reacti gewoon de beste functionaliteit hebben die je je maar kan wensen :)
Heren van Parse: Jullie leveren een uitstekend staaltje techniek, dat perfect werkt! Ga zo door! _/-\o_

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-09 13:54

chem

Reist de wereld rond

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmail
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:56

Hmail

Doet ook maar wat.

En maak het ook eens freeware zodat ik het kan gebruiken >:)
Dat mod-panel heb ik nog nooit gezien, een krat bier richting Femme is misschien een goed idee? :P

It might sound as if I have no clue what I'm doing, but I actually have a vague idea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Hmail schreef op 18 juni 2004 @ 12:23:
En maak het ook eens freeware zodat ik het kan gebruiken >:)
Dat mod-panel heb ik nog nooit gezien, een krat bier richting Femme is misschien een goed idee? :P
Wat heeft Femme met React te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Hmail schreef op 18 juni 2004 @ 12:23:
Ik heb wel een screenshotje hoor :)
chem schreef op 18 juni 2004 @ 12:26:
[...]

Dat Femme hem dan Moderator TC kan maken zodat ie ook eens de topicadmin zou zien ;)

[ Voor 29% gewijzigd door curry684 op 18-06-2004 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmail

Hmail

Doet ook maar wat.

Niets met React, maar ik ging er vanuit dat hij de moderators aanstelde ;)

It might sound as if I have no clue what I'm doing, but I actually have a vague idea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:26

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
chem schreef op 18 juni 2004 @ 12:26:
[...]

Ehm, misschien kan hij een screenshot maken ;) ?

Maar goed, curry684 is lief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Hmail schreef op 18 juni 2004 @ 12:27:
Niets met React, maar ik ging er vanuit dat hij de moderators aanstelde ;)
Daar heeft ie in de praktijk dus niets mee van doen, zie ook de Organisatie-FAQ :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmail

Hmail

Doet ook maar wat.

Staat daar ook bij naar wie je dat kratje bier moet opsturen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Hmail schreef op 18 juni 2004 @ 12:30:
Staat daar ook bij naar wie je dat kratje bier moet opsturen? :P
Kies het forum dat je wil modden en trek een denkbeeldige lijn omhoog de organisatie door totdat je iets van 'Admin' oid tegenkomt :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Nu online
Als ik die topics gezien zou hebben had ik er gereageerd. Ik wil nu ook nog wel reageren hoor, maar ik denk dat dergelijke topic-kicks niet helemaal gewaardeerd zullen worden O-)

edit:

Vraagje aan de heren van Parse, uit nieuwsgierigheid: Zaten er in het begin nog superdomme fouten in React, of serieuze beveiligingslekken? :)
Ben ik ff benieuwd naar....
(wees niet bang om toe te geven, jullie zijn ook maar mensen en geen software is perfect :+)

[ Voor 27% gewijzigd door Morax op 18-06-2004 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Nou, een screenie dan;
http://home.parse.nl/~mic...1.9.2-base-grey-admin.gif

En nee, security leaks zijn er zover ik me kan herinneren niet geweest. Alleen justmental heeft indertijd 1 bug gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Nu online
chem schreef op 18 juni 2004 @ 12:37:
Nou, een screenie dan;

En nee, security leaks zijn er zover ik me kan herinneren niet geweest. Alleen justmental heeft indertijd 1 bug gevonden.
Bugmelding!!! Er staat dat het datum format in dd-mm-yyyy moet, maar er word een "/" gebruikt ipv "-" !!!! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Morax schreef op 18 juni 2004 @ 12:43:
[...]

Bugmelding!!! Er staat dat het datum format in dd-mm-yyyy moet, maar er word een "/" gebruikt ipv "-" !!!! :P
Maakt niet uit, want het veld is readonly, en pas je aan dmv de calendar button die ernaast zit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

En dan zou het toch een foutje van de template bakker zijn :7

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Glashelder schreef op 18 juni 2004 @ 12:51:
En dan zou het toch een foutje van de template bakker zijn :7
Ja maar dr komen nieuwe templates aan :P :z :P :+

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik als, althans dat is mijn werk, devver, volg eerlijk gezegd niet zo hoe het kan dat code op een low traffic basis sneller kan zijn dan op een high traffic basis.

Of wordt er bedoeld, dat de impact van high traffic minder van invloed is op de totale snelheid dan andere fora systemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 30-09 18:38

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik zou er niet aan moeten denken om qua support afhankelijk te zijn van een bergje slaperige proggers in de VS die louter via email te bereiken zijn. GoT is als forum nogal veeleisend en dat zijn we als organisatie ook :)
Wij hebben gewoon directe support nodig om onze customized versie van de software, in plaats van dat we een standaardproduct zelf om moeten gaan bouwen. Dat laatste brengt zoveel werk en dus kosten met zich mee dat een leverancier dicht bij huis veel interessanter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met als voordeel uiteraard dat je nooit zo mooie kans had kunnen krijgen met de heren van React, om eindelijk nieuwe software voor het forum te verkrijgen, relatief goedkoop, customized, in direct overleg, en met toekomstplannen.

Die fora in de us mogen dan wel 300 euro kosten, onderhoud kost factor 10x, en 20x als je maar weinig inzage en inzicht hebt in de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 12:59:
Ik als, althans dat is mijn werk, devver, volg eerlijk gezegd niet zo hoe het kan dat code op een low traffic basis sneller kan zijn dan op een high traffic basis.
Dan heb je nog nooit een database-app geprogrammeerd.

Stel bijvoorbeeld dat je nog MySQL zou gebruiken met table-level locking. Dat werkt prima als je een forum hebt met 100 users, maar zodra het wat groter wordt is de tabel met posts continu gelocked, en duurt elk request dus een veelvoud van de tijd die het kost met weinig users.

Idem dus als je voor elk wissewasje een of meer SQL-queries doet. Werkt prima op een klein forum, maar niet op een groot - want een SQL-server is maar tot op zekere hoogte schaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wilke schreef op 18 juni 2004 @ 14:43:
[...]

Stel bijvoorbeeld dat je nog MySQL zou gebruiken met table-level locking. Dat werkt prima als je een forum hebt met 100 users, maar zodra het wat groter wordt is de tabel met posts continu gelocked, en duurt elk request dus een veelvoud van de tijd die het kost met weinig users.

Idem dus als je voor elk wissewasje een of meer SQL-queries doet. Werkt prima op een klein forum, maar niet op een groot - want een SQL-server is maar tot op zekere hoogte schaalbaar.
Wat Gordijnstok volgens mij bedoelt is "Hoe kan het dat een forum met veel gebruikers snel is en datzelfde forum met weinig gebruikers juist langzaam?"

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 12:59:

Of wordt er bedoeld, dat de impact van high traffic minder van invloed is op de totale snelheid dan andere fora systemen :)
Volgens mij bedoel je het andersom.

Wat wij iig bedoelen, is dat een phpBB sneller zal zijn met heel weinig gebruikers en posts, maar dat React sneller is bij een hoge load / drukte, omdat we de queries en code daarop afgestemd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Is het dus nu zo dat als je Parse 'besteld' dat je dan een 'totaal' andere versie krijgt als Got heeft of krijg je wel dezelfde features (al dan niet op aanvraag)?

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Parse bestellen lijkt me erg kewl, krijg je dan ook onze kantine erbij?

React is 1 product, en jah, andere partijen krijgen dezelfde versie (maar zonder de template).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Nu online

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
P_de_B schreef op 18 juni 2004 @ 14:46:
[...]

Wat Gordijnstok volgens mij bedoelt is "Hoe kan het dat een forum met veel gebruikers snel is en datzelfde forum met weinig gebruikers juist langzaam?"
Ook dat is simpel :)

Caching maakt het in het begin wat trager (cache moet bij bijna elke pageview vernieuwd worden omdat het outdated is) maar bij een groot forum wordt dat veel minder vaak gedaan.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

chem schreef op 18 juni 2004 @ 15:44:
Parse bestellen lijkt me erg kewl, krijg je dan ook onze kantine erbij?

React is 1 product, en jah, andere partijen krijgen dezelfde versie (maar zonder de template).
:+ React ja Accepteert u mijn nederige excuses? :>

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wilke schreef op 18 juni 2004 @ 14:43:
[...]

Meteen al zo'n troll ook.. select statements locken je tables niet, bovendien als er gelocked wordt (insert,update) locked MySQL met InnoDB niet op table niveau.

Ik kan me wel voorstellen dat bepaalde stukken code efficienter omgaan met grote lappen data en daardoor technieken gebruiker die voor kleine lappen data niet specifiek zijn geschreven. Bijv. arrays zijn erg snel bij de kleinere lappen, en structs weer bij de grotere lappen.

Qua caching, dat is een heel normaal verschijnsel wat zich op elk stukje software met caching voordoet, bij weinig users heb je een grotere kans dat cached data expired, en bij veel user dus dat deze renewed wordt en daardoor overall data sneller geserveerd wordt omdat deze niet telkens opnieuw geparsed en opgehaald hoeft te worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
chem schreef op 18 juni 2004 @ 12:37:
Nou, een screenie dan;

cheatah had er ook eentje gevonden ;)

oempie oempie fliep fliep 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
stokkie: ik denk dat ie processing-time per user bedoelt, en niet over het geheel. Betekent dat je met veel users relatief vlotter uit bent bij react dan met weinig users :0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 16:51
Dus chem als ik een klein forum wil draaien kan ik beter voor snelle software kiezen? :P

[ Voor 4% gewijzigd door HawVer op 18-06-2004 22:14 ]

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

HawVer schreef op 18 juni 2004 @ 22:14:
Dus chem als ik een klein forum wil draaien kan ik beter voor snelle software kiezen? :P
Bij een klein forum ben je qua installatie etc. vast sneller klaar.

Maar React heeft daarnaast talloze nuttige features die ook voor kleine boards nuttig zijn :)

React is niet langzaam bij een klein board :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Nu online
chem schreef op 18 juni 2004 @ 22:16:
[...]

Bij een klein forum ben je qua installatie etc. vast sneller klaar.

Maar React heeft daarnaast talloze nuttige features die ook voor kleine boards nuttig zijn :)

React is niet langzaam bij een klein board :P
Maar de vraag is, kunnen wij dat betalen voor een huis- tuin- en keukensite :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Ik geloof dat korting bespreekbaar was voor non-profit organisaties oid? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

curry684 schreef op 18 juni 2004 @ 22:36:
Ik geloof dat korting bespreekbaar was voor non-profit organisaties oid? :)
Men is er idd stellig van overtuigd op GoT dat React een vermogen kost; maar een offerte opvragen ho maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
chem schreef op 18 juni 2004 @ 22:42:
[...]

Men is er idd stellig van overtuigd op GoT dat React een vermogen kost; maar een offerte opvragen ho maar :)
Voor een eigen homepage-je van bijvoorbeeld je familie met frontpage én apart forum zou ik inderdaad geen offerte aanvragen, omdat, ook al is het dan misschien stukken minder dan voor een commerciele instelling, *waarschijnlijk* alsnog teveel is :)

Alleen weet ik dat niet zeker natuurlijk zolang ik geen offerte heb aangevraagd :) (Watch your mailbox :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

[...]

Maar het kostte toch ook 25000 per jaar per webserver? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

wat doet "topic op kalender" eigenlijk vanuit de admin?? :?

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
crisp schreef op 19 juni 2004 @ 01:05:
wat doet "topic op kalender" eigenlijk vanuit de admin?? :?
Ik gok erop dat je dan een bepaald topic aan een bepaalde datum kunt koppelen. Bijvoorbeeld als je een topic hebt met daarin de agenda voor een vergadering, dat je dat topic kan koppelen aan de datum waarop die vergadering is en dat je zo de informatie bij de juiste dag hebt. Precies weet ik het echter niet omdat ik deze functie ook nooit heb gebruikt en er zelf in de templates ook niet mee heb gespeeld :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Harm schreef op 19 juni 2004 @ 01:10:
[...]

Ik gok erop dat je dan een bepaald topic aan een bepaalde datum kunt koppelen. Bijvoorbeeld als je een topic hebt met daarin de agenda voor een vergadering, dat je dat topic kan koppelen aan de datum waarop die vergadering is en dat je zo de informatie bij de juiste dag hebt. Precies weet ik het echter niet omdat ik deze functie ook nooit heb gebruikt en er zelf in de templates ook niet mee heb gespeeld :) .
Ik zat er net hier op mijn dev-forumpje mee te spelen, maar ik had nou niet echt het idee dat het wat deed... ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Nu online
[...]

Waar moet ik de offertes heen sturen, en wat moeten ze bevatten? Ik ben zelf van plan ook een nogal grootste (dat is het doel iig ;)) site op te richten, en ik ben dan wel serieus geïnteresseerd in React (mits de prijzen meevallen uiteraard :)).

Dus ik zou zeker wel een offerte op willen sturen :)

edit:

Nog nooit echt een offerte opgestuurd, dus ik zou niet weten hoe of wat :o
[/noob]

[ Voor 10% gewijzigd door Morax op 19-06-2004 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
crisp schreef op 19 juni 2004 @ 01:12:
[...]

Ik zat er net hier op mijn dev-forumpje mee te spelen, maar ik had nou niet echt het idee dat het wat deed... ;)
Ook niet vanuit base_grey? Want als ik die templates doorkijk is het volgens mij wel voldoende uitgewerkt om er wat mee te kunnen. Ook in combinatie met events enzo (wat dan weer aardig past in het verhaaltje dat ik eerder typte ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Morax schreef op 19 juni 2004 @ 01:14:
[...]

Waar moet ik de offertes heen sturen, en wat moeten ze bevatten? Ik ben zelf van plan ook een nogal grootste (dat is het doel iig ;)) site op te richten, en ik ben dan wel serieus geïnteresseerd in React (mits de prijzen meevallen uiteraard :)).

Dus ik zou zeker wel een offerte op willen sturen :)
Je moet geen offerte opsturen maar opvragen ;)
Het lijkt me dat je op parse.nl of react.nl wel voldoende contactinformatie kan vinden ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Harm schreef op 19 juni 2004 @ 01:15:
[...]

Ook niet vanuit base_grey? Want als ik die templates doorkijk is het volgens mij wel voldoende uitgewerkt om er wat mee te kunnen. Ook in combinatie met events enzo (wat dan weer aardig past in het verhaaltje dat ik eerder typte ;) ).
uiteraard in base_grey daar ik de hele kalender nog niet in de GoT templates verwerkt heb (misschien dat ik er later voor de nieuwe template eens over na ga denken indien gewenst).
Je kan een datum kiezen bij een topic en dat submitten, maar in de kalender zie ik niets gebeuren, en ook bij opnieuw opvragen van het topic is het datumveld weer leeg. Ik vraag me dus gewoon af wat de functie ervan is (of zou moeten zijn ;) )
Maar goed, dit is offtopic en misschien meer een vraag voor op het supportforum...

[ Voor 6% gewijzigd door crisp op 19-06-2004 01:21 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Nu online
crisp schreef op 19 juni 2004 @ 01:16:
[...]

Je moet geen offerte opsturen maar opvragen ;)
Het lijkt me dat je op parse.nl of react.nl wel voldoende contactinformatie kan vinden ;)
En met 2 klikken en react.nl intypen verder, heb ik een formulier gevonden :o

* Morax slaat zichzelf voor het hoofd |:(
Eerst zelf proberen voor je blaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
crisp schreef op 19 juni 2004 @ 01:19:
[...]

uiteraard in base_grey daar ik de hele kalender nog niet in de GoT templates verwerkt heb (misschien dat ik er later voor de nieuwe template eens over na ga denken indien gewenst).
Je kan een datum kiezen bij een topic en dat submitten, maar in de kalender zie ik niets gebeuren, en ook bij opnieuw opvragen van het topic is het datumveld weer leeg. Ik vraag me dus gewoon af wat de functie ervan is (of zou moeten zijn ;) )
Maar goed, dit is offtopic en misschien meer een vraag voor op het supportforum...
offtopic:
Ik zie in ieder geval wel wat gebeuren als ik topics ga toevoegen aan de kalender (op het React-forum dat ik beheer), alhoewel ik ze dan weer niet op kan vragen. Maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat er een enorme SQL-query geparst wordt op het moment dat ik list_calendar en aanverwanten op ga vragen. Maar goed, ik vind het mooi geweest :P . Ik ga slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

curry684 schreef op 18 juni 2004 @ 23:38:
[...]

Maar het kostte toch ook 25000 per jaar per webserver? O-)
Oh, zo weinig maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:21

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Mooi forum heeft React zelf: https://react.parse.nl/
Alles is geblokkeerd en ze zeggen dat ook niet-klanten vragen kunnen krijgen via dat forum 8)7

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Zover ik weet zijn er geen verwijzingen naar dat forum meer. Voor klanten hebben we een apart support-forum.

Mocht je nog wel verwijzingen weten, meld dat dan even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 16:49:
Meteen al zo'n troll ook.. select statements locken je tables niet, bovendien als er gelocked wordt (insert,update) locked MySQL met InnoDB niet op table niveau.
Dat is geen troll, je moet leren lezen. Ik zeg "Stel bijvoorbeeld dat je nog MySQL zou gebruiken met table-level locking.". Hier staat dus slechts een aanname die geldt voor het stukje wat erna staat (stel zus, dan zo). Wat MySQL in de praktijk op dit moment allemaal wel of niet kan is dus volslagen irrelevant - er zijn in ieder geval versies van MySQL + myISAM die table-level locking doen en er zijn vast ook mensen die zoals ik zeg 'nog' (steeds) zo'n versie gebruiken, dus mijn aanname is niet onmogelijk of absurd.

Het punt wat ik er mee wilde maken is dat bij schaalvergroting synchronisatie/locking een veel belangrijkere rol speelt dan in kleine applicaties, want als dat deel niet handig geimplementeerd is verdoen de verschillende processen het grootste deel van hun tijd met wachten op 1 onderdeel dat een bottleneck veroorzaakt. Bij phpBB is dat al snel de database server, maar dat is slechts een mogelijk voorbeeld. Op GoT is het ook wel eens de fileserver geweest als ik het me goed herinner. Als je erg ranzige/foute dingen doet in PHP, kunnen zelfs de webserver(s) een bottleneck gaan vormen in plaats van de database server(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
chem schreef op 20 juni 2004 @ 15:23:
Zover ik weet zijn er geen verwijzingen naar dat forum meer. Voor klanten hebben we een apart support-forum.

Mocht je nog wel verwijzingen weten, meld dat dan even.
offtopic:
Een redirect naar www.react.nl zou imo wel logischer zijn dan een error :) header("Location: http://www.react.nl"); is zo gepiept ofcourse :)

edit:
offtopic:
"Inzet van React communicatie platform voor het forum van Tweakers.net. Met bijna 90.000 geregistreerde gebruikers en 12.000.000 geplaatste berichten is het forum van Tweakers.net de grootste Nederlandse community." van http://www.parse.nl/index.php?PageID=68 mag ook wel eens geupdate worden :P

[ Voor 29% gewijzigd door Osiris op 20-06-2004 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans
  • Niet online
Osiris schreef op 20 juni 2004 @ 15:38:
offtopic:
Een redirect naar www.react.nl zou imo wel logischer zijn dan een error :) header("Location: http://www.react.nl"); is zo gepiept ofcourse :)
Het forum op react.parse.nl wordt door ons zelf intern gebruikt, dus dat gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Nu online
Hoeveel mensen werken er bij Parse (als we dat mogen weten) en hoe lang deden jullie erover om react te maken (tot versie 1.00 dus :)) en om welke reden was dat (in opdracht van...., jullie wilden gewoon een eigen forum hebben, etc.).

Mits dit natuurlijk geen vertrouwelijke info is ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-09 11:19

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Morax schreef op 18 juni 2004 @ 12:33:
edit:

Vraagje aan de heren van Parse, uit nieuwsgierigheid: Zaten er in het begin nog superdomme fouten in React, of serieuze beveiligingslekken? :)
Ben ik ff benieuwd naar....
(wees niet bang om toe te geven, jullie zijn ook maar mensen en geen software is perfect :+)
Ik herinner me een foutje waardoor ik zonder het zelf te weten de hele Frontpage-crew (en daarmee ook mijzelf) effectief kon bannen :). Is toen wel heel snel opgelost overigens (lees: binnen het uur door een combinatie van serveradmins en Parse-mensen) :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Tijdje terug zat er nog een hele creatieve bug in het rechtensysteem, die kort samengevat inhield dat je niet de rechten mocht configureren waar je zelf toestemming voor had, maar de rechten waar je slachtoffer toestemming voor had. Kort samengevat hield dat dus in dat ik geen HK/SG-bans e.d. meer kon zetten bij users (want die kunnen ze zelf niet zetten), maar wel Daniel, Kees en ACM van hun uberadmin-rechten kon strippen, omdat ze dat zelf nu eenmaal mogen. Die bug heeft er nog wel even ingezeten, maar omdat maar relatief weinig mensen in de rechteneditor konden was dit met vertrouwen nog wel op te lossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik weet niet of het justmental was die hierboven al postte, maar er was ook een SQL-injection-bug ofzo waarbij iemand de DB gewoon "in kon" (bewijs was toen een onschuldige verandering van de user-title geloof ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wilke schreef op 20 juni 2004 @ 15:24:
[...]

Blijkbaar zijn er dan meerdere troll types ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

En waren er nog meer bugs gevonden? Ook een keer kon iemand toch de db in duiken van dit forum????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 17:36
AW_Bos schreef op 22 juni 2004 @ 14:46:
En waren er nog meer bugs gevonden? Ook een keer kon iemand toch de db in duiken van dit forum????
Osiris schreef op 21 juni 2004 @ 00:45:
Ik weet niet of het justmental was die hierboven al postte, maar er was ook een SQL-injection-bug ofzo waarbij iemand de DB gewoon "in kon" (bewijs was toen een onschuldige verandering van de user-title geloof ik)
:?

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Wat is er zo :? aan? :P Er is ooit een user geweest die via een bug gewoon MySQL-queries uit kon voeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Laatst online: 30-09 15:16

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Osiris schreef op 22 juni 2004 @ 19:11:
[...]

Wat is er zo :? aan? :P Er is ooit een user geweest die via een bug gewoon MySQL-queries uit kon voeren :)
Dat is wat justmental al eerder aangaf :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
gorgi_19 schreef op 22 juni 2004 @ 19:13:
[...]

Dat is wat justmental al eerder aangaf :)
En dat zei ik ook al 2 posts van mij hierboven 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Een crewlid zei dat andere Reactforums niet de GoT template hebben? Maar als ik dit andere React forum zo kijk, waarom zie ik dan dat er geen permissies zijn om de GoTtemplate-dir te openen?
http://react.dezeserver.nl/global/www/templates/got/
8)7
NB: De template is niet actief op dat forum in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
AW_Bos schreef op 22 juni 2004 @ 20:42:
Een crewlid zei dat andere Reactforums niet de GoT template hebben? Maar als ik dit andere React forum zo kijk, waarom zie ik dan dat er geen permissies zijn om de GoTtemplate-dir te openen?
8)7
De VPRO heeft hem in ieder geval niet:

http://react.vpro.nl/lowlands/templates/got/ -> 404 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
8)7
Misschien heb ik wel een afspraak tot verdere ontwikkeling en debugging van bestaande templates? En waarom zou een 403 betekenen dat er bestanden instaan? Misschien is ie wel leeg en is listing van de directory denied? Misschien heb ik zelf wel een template 'got' (Geweldig Overheersende Template) gemaakt? Who knows? :)

[ Voor 19% gewijzigd door HunterPro op 22-06-2004 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 16:49:
[...]

Meteen al zo'n troll ook.. select statements locken je tables niet
Dat lijkt me een beetje onhandig, als er net een tuple geupdate wordt waaruit geselect wordt ;). Er is dus wel degelijk een lock bij select, alleen wat jij bedoelt is dat er prima meerdere select statements tegelijk uitgevoerd kunnen worden op dezelfde data (read lock), terwijl dat bij een wijzigende query niet zo is (write lock)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

8)7
Inhoud onder voorbehoud (lees: dit denk ik)
Arno is eigenaar van dat forum. Arno is bekend op GoT en heeft misschien templates van GoT gekregen om er wat mee te knutselen ofzo :)

Maar goed, de heren van Parse geven het i.i.g. niet mee dus wat gaat ons het aan hoe Arno (ALS hij de eigenaar is) aan die templates is gekomen ;) ?

edit Volgens mij heeft HunterPro er ook wat mee te maken....gokje hoor :P

[ Voor 6% gewijzigd door We Are Borg op 22-06-2004 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De GoT template past niet in dit forum. - ofwel: uitgeschakeld/niet in gebruik :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

.oisyn schreef op 22 juni 2004 @ 21:18:
Dat lijkt me een beetje onhandig, als er net een tuple geupdate wordt waaruit geselect wordt ;). Er is dus wel degelijk een lock bij select, alleen wat jij bedoelt is dat er prima meerdere select statements tegelijk uitgevoerd kunnen worden op dezelfde data (read lock), terwijl dat bij een wijzigende query niet zo is (write lock)
Dat hangt natuurlijk helemaal van de implementatie af ;) MVCC (zoals PostgreSQL het noemt, Oracle doet net zoiets) werkt niet/nauwelijks met locks. Het schrijft gewoon nieuwe versies van een tuple weg, leest tuples die het nieuwst zijn zodra een transactie startte en kan (voorlopig alleen on-demand, bij postgres) oude tuples verwijderen als ze niet meer bruikbaar zijn (omdat er geen transactie is met een oudere datum dan een nieuwere versie).

Magoed, je punt blijft staan dat er wat administratie nodig is bij SELECTS :)
Maar ik geloof dat InnoDB iets vergelijkbaars doet als bovenstaande verhaal. MyISAM zeer zeker niet, dat opent een read-lock op een complete tabel bij een select.

[ Voor 9% gewijzigd door ACM op 22-06-2004 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Nou ja ik ging voornamelijk in op het MySQL verhaal ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

.oisyn schreef op 22 juni 2004 @ 21:18:
[...]

Om precies te zijn zet een select een Intent Shared lock, welke gepromoveerd wordt tot een Shared lock zodra er geen Exclusive locks meer aanwezig zijn. Een update zet een Intent Exclusive lock, welke tot Update gepromoveerd wordt zodra de transaction begint en de DB de benodigde granularity bepaald en daarna doorgaat tot Exclusive zodra er geen Shared of Exclusive locks meer aanwezig zijn.

(SQL Server trouwens, MySQL zal wel brakker locken ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door curry684 op 22-06-2004 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

modbreak: ja hallo het gaat hier over Gathering of Tweakers, kappen aub met stupide snuffelwerk richting andere sites die React draaien, daar heb je simpelweg geen ruk mee te maken of te zoeken. Als je meer info over dezeserver.nl wil, mail ze dan.

[ Voor 81% gewijzigd door curry684 op 22-06-2004 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
AW_Bos: ik mag geen publiek beschikbare afbeeldingen opslaan in een folder op mijn server :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

jahh lekker sites afstruinen die ook React draaien.

Laat die fora lekker met rust, dat doen zij wederzijds ook.

dezeserver.nl heeft een React licentie, en hebben daar ook de got-tpl meegekregen omdat die toevallig in de installer zat. Ze mogen hem verder niet gebruiken.
En verder gaat dit verder helemaal niemand wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Nu online
Morax schreef op 20 juni 2004 @ 17:58:
Hoeveel mensen werken er bij Parse (als we dat mogen weten) en hoe lang deden jullie erover om react te maken (tot versie 1.00 dus :)) en om welke reden was dat (in opdracht van...., jullie wilden gewoon een eigen forum hebben, etc.).

Mits dit natuurlijk geen vertrouwelijke info is ofzo ;)
Zou ik hier nog antwoord op mogen, of beschouwen jullie mij nu als opdringerig? O-) :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Bekijk gewoon van alle GoT users het profiel - als ze paars zijn zijn het Parse developpers. Misschien dat je nog een user kan vinden die het voor je wilt doen (we hebben een 100,000-tal users).

Dan is het alleen hopen dat alle Parse devvers op GoT geregged zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
en sterker nog chem: ik zou niet eens weten hoe ik 'm aan zou moeten zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

elevator schreef op 22 juni 2004 @ 22:49:
Bekijk gewoon van alle GoT users het profiel - als ze paars zijn zijn het Parse developpers. Misschien dat je nog een user kan vinden die het voor je wilt doen (we hebben een 100,000-tal users).

Dan is het alleen hopen dat alle Parse devvers op GoT geregged zijn :P
Harm, Jasper, chem, ehm..... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Harm is toch echt T.net FP-crew hoor We Are Borg, geen Parse :)

Verder wil ik iedereen er graag op wijzen dat het nogal heel erg offtopic gaat voor wat betreft de topicstart / topictitel: het gaat hier over React op GoT, en waarom daarvoor gekozen is. Niet over React op andere fora, de hobby's, schoenmaten of muziekvoorkeuren van Parse-medewerkers en dergelijke zaken.

Hou het serieus en ontopic, anders krijgt deze een fijn hangslot ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Alle nieuwe features die op GoT worden toegevoegd, wordt er ook overwogen om die ook toe te voegen aan de standaard React?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
AW_Bos schreef op 23 juni 2004 @ 20:23:
Alle nieuwe features die op GoT worden toegevoegd, wordt er ook overwogen om die ook toe te voegen aan de standaard React?
Volgens mij kun je bij aanschaf van React kiezen welke opties je wel en niet wilt... Dus ik neem aan dat alles mogelijk is en de echte standaard React een bepaalde selectie van opties is die het meeste voorkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Als onze Chem gaat werken aan React. Doet ie dit dan op Parse Office op puur op eigen locatie? En wordt ie ook betaald voor zijn werk? (of geven jullie hier geen details over vrij?)

[ Voor 34% gewijzigd door AW_Bos op 28-06-2004 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Nu online
Nee, chem leeft van de liefde en de dagelijkse dauw....

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
AW_Bos schreef op 28 juni 2004 @ 20:01:
En wordt ie ook betaald voor zijn werk?
Nee joh, hij werkt als devver aan een forum van een commercieel bedrijf en hij doet dat gratis, just for the fun 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

AW_Bos schreef op 28 juni 2004 @ 20:01:
Als onze Chem gaat werken aan React. Doet ie dit dan op Parse Office op puur op eigen locatie? En wordt ie ook betaald voor zijn werk? (of geven jullie hier geen details over vrij?)
React is beerware.

Alle bijdragen mogen naar de wilhelminastraat 18, haarlem, tav chem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Topic wordt nu te nutteloos voor woorden.

AW_Bos, Parse heeft serieus een contact-pagina voor zinnige vragen over hun product en hun ubergeile medewerkers.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.