[WXP]Linux verwijderd en nu windows naar de knoppen

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Topicstarter
Ik heb linux partities verwijderd en via de opstartcd van windows XP de recovery console gedraait en fixmbr gedraait om de bootsector weer te fixen.

Nu start de pc niet meer op en krijg ik "Error loading operating system".

Doe ik iets verkeerd of :?

Fixboot heb ik ook al gedraait.

[ Voor 9% gewijzigd door Fairy op 17-06-2004 22:41 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Je doet inderdaad wat verkeerd ja; ten eerste is het niet de bedoeling dat je na het sluiten van je topic een nieuwe gaat aanmaken waar evenveel inzet uit straalt. :) Tegelijkertijd mis je alle regels voor het maken van een topic; wat heb je zelf al geprobeerd bijvoorbeeld. Heb je bijvoorbeeld al eens hiertussen gekeken?

[search=error loading operating system]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Ik heb fixboot en fixmbr gebruikt maar fixboot kan nu de 2e keen niet een meer wat vinden en met diskpart ziet ie wel mijn schijf :{

FDISK staat niet op de recovery schijf en een floppydrive zit er niet in. Dus de partitie nakijken of deze wel ge-enabled staat lukt me niet...

[ Voor 36% gewijzigd door Fairy op 17-06-2004 22:54 ]

Verwijderd

de geometry van je partitietabel is denk ik naar de knoppen.. je kan nog proberen het op te lossen door in je bios de setting van je schijf van "auto" naar "lba" te veranderen.

je hebt denk ik een 2.6.x kernel gebruikt?

probeer die lba setting eens.. als dat niet werkt moet je windows opnieuw installen, ben ik bang

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 22:55:
de geometry van je partitietabel is denk ik naar de knoppen.. je kan nog proberen het op te lossen door in je bios de setting van je schijf van "auto" naar "lba" te veranderen.

je hebt denk ik een 2.6.x kernel gebruikt?

probeer die lba setting eens.. als dat niet werkt moet je windows opnieuw installen, ben ik bang
De disk ziet er qua data prima uit en ik kon voordat ik fixmbr draaide nog gewoon booten via een aantal commandootjes uit grub.

De harddisk staat al op LBA (tis een laptop).

Verwijderd

Fairy schreef op 17 juni 2004 @ 22:58:
[...]

De disk ziet er qua data prima uit en ik kon voordat ik fixmbr draaide nog gewoon booten via een aantal commandootjes uit grub.

De harddisk staat al op LBA (tis een laptop).
Ja, ik ken het.. data nog steeds beschikbaar.. 'k heb namelijk hetzelfde probleem gehad.. bleek bug te zijn in de 2.6 kernels (icm grub?)

Anyway, k heb het niet kunnen oplossen, en dus maar een reinstall gedaan. k werk nu enkel nog in linux :p

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 23:01:
[...]

Ja, ik ken het.. data nog steeds beschikbaar.. 'k heb namelijk hetzelfde probleem gehad.. bleek bug te zijn in de 2.6 kernels (icm grub?)

Anyway, k heb het niet kunnen oplossen, en dus maar een reinstall gedaan. k werk nu enkel nog in linux :p
O fijn is dat, zit ik op te wachten.... :{

Dis ook de laatste poging geweest voor mij om ooit nog linux te gaan gebruiken. Enkel nog problemen gehad en de helfst van de hardware doet het niet.

• x-man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-03 22:42

x-man

Proud newbie!

Fairy schreef op 18 juni 2004 @ 08:03:
[...]

Dis ook de laatste poging geweest voor mij om ooit nog linux te gaan gebruiken. Enkel nog problemen gehad en de helfst van de hardware doet het niet.
Welcome to the club! :)

Better a newbie in one hand then ten wannabe-hacker-scriptkiddies on your server.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
x-man schreef op 18 juni 2004 @ 08:41:
[...]

Tja, maar best jammer omdat Linux technisch best wel goed is, maar door dit soort onzin heb ik er geen zin meer in. In deze week al zoveel shit meegemaakt in het normale leven dat ik dit er niet bij kan gebruiken.

Mocht er nog iemand zijn met een idee dan hoor ik het graag.

• gridfox
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09-2023
Tja, maar best jammer omdat Linux technisch best wel goed is, maar door dit soort onzin heb ik er geen zin meer in. In deze week al zoveel shit meegemaakt in het normale leven dat ik dit er niet bij kan gebruiken.
Ah gut . . . . Tja, een beetje voorbereiding op controle of hardware ondersteund wordt kan geen kwaad. Linux vergt wat meer aandacht dan point-and-click Windows, maar gaat vervolgens wel stukken stabieler met updates om.

Overigens, je hebt je probleem toch met Windows? En de kernel vraag is nog onbeantwoord.

Hey, it compiles . . . . Ship it !

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
gridfox schreef op 18 juni 2004 @ 09:23:
[...]

Ah gut . . . . Tja, een beetje voorbereiding op controle of hardware ondersteund wordt kan geen kwaad. Linux vergt wat meer aandacht dan point-and-click Windows, maar gaat vervolgens wel stukken stabieler met updates om.

Overigens, je hebt je probleem toch met Windows? En de kernel vraag is nog onbeantwoord.
Ah gut?? Ik weet niet of je het weet maar het gaat hier wel om iemand die vandaag, morgen of misschien overmorgen komt te overlijden aan kanker ;( . bezoeken is al niet meer mogelijk. Dus even nadenken voor je wat zegt aub...

Ontopic: Ik had die linux zooi er al een hele tijd op staan maar de HDD raakte vol en daarom wilde ik het er even 'snel' afhalen

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 18-06-2004 09:35 ]

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:38
Optie: de partitie waar Windows op staat is niet de actieve partitie; dat is nl. de partitie waar grub op stond. Oftewel: start je systeem van diskette of cd en activeer de windows partitie.

• DiedX
  • Laatst online: 08:24
Fairy schreef op 18 juni 2004 @ 09:35:
[...]

Ah gut?? Ik weet niet of je het weet maar het gaat hier wel om iemand die vandaag, morgen of misschien overmorgen komt te overlijden aan kanker ;( . bezoeken is al niet meer mogelijk. Dus even nadenken voor je wat zegt aub...

Ontopic: Ik had die linux zooi er al een hele tijd op staan maar de HDD raakte vol en daarom wilde ik het er even 'snel' afhalen
Sorry gozer, maar dat kunnen we hier niet ruiken. Ik kan me overigens niet voorstellen dat Windows niet in staat is om je MBR te fixen, maar wellicht dat een guru het oneens met me is.

In ieder geval: sterkte!

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 23:01:
[...]

Het lijkt mij erg sterk dat een bug in de 2.6 kernel ervoor zou zorgen dat je Windows niet meer op kan starten.

Controleer even dit:
• Start your computer by using the Windows XP Setup floppy disks or by using the Windows XP CD-ROM.
• At the "Welcome to Setup" screen, press F10, or press R to repair.
• Press C to start the Recovery Console.
• Copy the Ntldr file from the Windows XP CD-ROM to the root of your system partition
• If the partition was not formatted by using Windows, you might also need to run the Recovery Console fixboot command to make the active partition bootable.
x-man schreef op 18 juni 2004 @ 08:41:
[...]

Dit soort flames zitten we op GoT helemaal niet op te wachten. Reageer als je iets toe kan voegen of hou je toevoegingen voor je :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Ethefox
Spider.007 schreef op 18 juni 2004 @ 09:39:
[...]

• If the partition was not formatted by using Windows, you might also need to run the Recovery Console fixboot command to make the active partition bootable.

[...]
Oftewel: kijk even of de partitie waar je nu van wilt starten actief is!

Verwijderd

Fairy schreef op 18 juni 2004 @ 08:03:
[...]

En daarmee is het nu juist een uitdaging om ermee te werken.

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-05 15:28
Omdat je zegt dat het een linux is, die er al een tijdje op staat ga ik ervan uit dat het een 2.4 kernel is. Misschien handig om dat ff in je startpost te vermelden.
Het probleem met de recente 2.6 kernel zul je dan ook niet hebben. Dat kenmerkt zich ook door het feit dat Windows DIRECT na installatie van linux niet meer wil booten, bij jou is het pas opgetreden na het verwijderen van je linux partities.

Wij moeten nu raden naar je partitie-layout en dat maakt het niet gemakkelijker, dus een post van je partitiesituatie voor het verwijderen van linux en erna lijkt me toch het minste.

Paar suggesties:

- Controleer met Fdisk of de windows paritie de active(boot) partitie is. Zet desnoods op active
- Start met een grubfloppy op en type de volgende commando's:
code:
1
2
3
4
rootnoverify (hd0,0)
makeactive
chainloader +1
boot

(waarbij ik ervanuit ga dat windows op de eerste partitie van de eerste schijf staat, hd1,2 is bijvoorbeeld de 3e partitie op de tweede schijf)
Werkt het dan wel dan is toch je MBR verrot en zou ik FixMBR/Fixboot draaien

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Ethefox schreef op 18 juni 2004 @ 09:49:
[...]

Oftewel: kijk even of de partitie waar je nu van wilt starten actief is!
Heb ik al gedaan, fixmbr doet het wel maar fixboot zegt al dat ie niks kan vinden om bootable te maken.

Ben op dit moment op mijn werk en kan nog geen handelingen uitvoeren.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
__fred__ schreef op 18 juni 2004 @ 09:52:
Omdat je zegt dat het een linux is, die er al een tijdje op staat ga ik ervan uit dat het een 2.4 kernel is. Misschien handig om dat ff in je startpost te vermelden.
Het probleem met de recente 2.6 kernel zul je dan ook niet hebben. Dat kenmerkt zich ook door het feit dat Windows DIRECT na installatie van linux niet meer wil booten, bij jou is het pas opgetreden na het verwijderen van je linux partities.

Wij moeten nu raden naar je partitie-layout en dat maakt het niet gemakkelijker, dus een post van je partitiesituatie voor het verwijderen van linux en erna lijkt me toch het minste.

Paar suggesties:

- Controleer met Fdisk of de windows paritie de active(boot) partitie is. Zet desnoods op active
- Start met een grubfloppy op en type de volgende commando's:
code:
1
2
3
4
rootnoverify (hd0,0)
makeactive
chainloader +1
boot

(waarbij ik ervanuit ga dat windows op de eerste partitie van de eerste schijf staat, hd1,2 is bijvoorbeeld de 3e partitie op de tweede schijf)
Werkt het dan wel dan is toch je MBR verrot en zou ik FixMBR/Fixboot draaien
Nee het was een dualboot Linux was Fedore Core 1 (of 2 ?) en Windows stond er voor die werkte ook goed. Pas na het verwijderen van de linux partities kwamen de problemen. Ik kon via grub met commando's chainloader +1 en boot enzo wel weer in windows komen maar nadat ik fixmbr gedraait had in de recovery console is ook Windows niet meer te starten.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
DiedX schreef op 18 juni 2004 @ 09:38:
[...]

Sorry gozer, maar dat kunnen we hier niet ruiken. Ik kan me overigens niet voorstellen dat Windows niet in staat is om je MBR te fixen, maar wellicht dat een guru het oneens met me is.

In ieder geval: sterkte!
Sorry van mijn kant, sorry dat ik zo fel reageer maar gisteren behoorlijk wat dingen/drama meegemaakt waardoor ik het nog wel eens wil afreageren. Wat niet goed van mij om jullie er mee te confronteren.

Laten we maar ontopic gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Fairy op 18-06-2004 09:59 ]

• Ethefox
Nu ben ik toch even eigenwijs maar doe mij nou een lol: zodra je thuis bent start je even met een oude vertrouwde dos-flop met Fdisk en kijk je welke partitie actief is, daarna zet je je windows partitie actief (want ik weet nu toch behoorlijk zeker dat dat de grap is). Is dat het niet dan was het toch een kleine moeite dat even te controleren..... dank.

edit:
fixmbr en fixboot kunnen dat pertinent niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Ethefox op 18-06-2004 10:01 ]

• __fred__
Fairy schreef op 18 juni 2004 @ 09:56:
[...]

Nee het was een dualboot Linux was Fedore Core 1 (of 2 ?) en Windows stond er voor die werkte ook goed. Pas na het verwijderen van de linux partities kwamen de problemen. Ik kon via grub met commando's chainloader +1 en boot enzo wel weer in windows komen maar nadat ik fixmbr gedraait had in de recovery console is ook Windows niet meer te starten.
Het is nogal belangrijk dat je weet of het Fedora Core 1 of 2 is. 2 wordt namelijk geleverd met een 2.6 kernel en die verandert je CHS values van je partitietabel zonder waarschuwing.
Diskdruid neemt verkeerde waarden van de 2.6 kernel over wat betreft harddiskgeometrie en schrijft die zonder waarschuwing weg in de partitietabel, ook al verander je niets. (zoals deNitro terecht opmerkte).
Meestal levert dat een direct niet bootable windows op (omdat in 9 van de 10 biossen de detectie van de harddiskindeling op auto staat en dan pakt ie CHS), maar misschien ben jij weer de leuke uitzondering die altijd zijn bios al op LBA mode had staan(vanwege laptopbios).

Geef ons ff wat meer informatie, want als je echt zeker weet dat de partitie bootable is en fixmbr heeft gewerkt, dan moet je systeem gewoon booten.
Het feit dat fixboot geen partitie kan vinden terwijl je met de recoveryconsole op diezelfde partitie ingelogd bent, doet mij toch vermoeden dat deNitro gelijk had :(

http://bugzilla.redhat.com/bugzilla/show_bug.cgi?id=115980
[rml][ WinXP] Kan besturingssysteem niet laden[/rml]

[ Voor 8% gewijzigd door __fred__ op 18-06-2004 10:21 ]

• Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 18:42
Ethefox schreef op 18 juni 2004 @ 10:00:
Nu ben ik toch even eigenwijs maar doe mij nou een lol: zodra je thuis bent start je even met een oude vertrouwde dos-flop met Fdisk en kijk je welke partitie actief is, daarna zet je je windows partitie actief (want ik weet nu toch behoorlijk zeker dat dat de grap is). Is dat het niet dan was het toch een kleine moeite dat even te controleren..... dank.

edit:
fixmbr en fixboot kunnen dat pertinent niet.
FDISK staat niet op de recovery schijf en een floppydrive zit er niet in.

De TS heeft al laten weten dat er geen floppydrive in zat 8)

• __fred__
Viking Kvinne schreef op 18 juni 2004 @ 10:16:
[...]

FDISK staat niet op de recovery schijf en een floppydrive zit er niet in.

De TS heeft al laten weten dat er geen floppydrive in zat 8)
fdisk staat op elke linux distro en met Nero kun je bijvoorbeeld op een lege CD ook een bootable CDrom bouwen. Grub heeft ook een iso beschikbaar om direct op CD te branden.

• Viking Kvinne
__fred__ schreef op 18 juni 2004 @ 10:18:
[...]

fdisk staat op elke linux distro en met Nero kun je bijvoorbeeld op een lege CD ook een bootable CDrom bouwen. Grub heeft ook een iso beschikbaar om direct op CD te branden.
start je even met een oude vertrouwde dos-flop met Fdisk

Dit zeg je zelf ;)

:?

• Ethefox
Nee, dat zei ik. _Fred_ zei vervolgens dat dat ook via CD kon.......

• Viking Kvinne
Ethefox schreef op 18 juni 2004 @ 10:34:
Nee, dat zei ik. _Fred_ zei vervolgens dat dat ook via CD kon.......
ok dan :X

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Ik zal kijken of ik fdisk op de cdtje kan fikken en hem zo aan de praat kan krijgen.

Weet iemand of het mogelijk is de pc te booten met de wxp cd en dan in recovery mode de cd te wisselen en met deze fdisk te starten? of is cd access niet mogelijk in de console ?

• Viking Kvinne
Fairy schreef op 18 juni 2004 @ 10:38:
Ik zal kijken of ik fdisk op de cdtje kan fikken en hem zo aan de praat kan krijgen.

Weet iemand of het mogelijk is de pc te booten met de wxp cd en dan in recovery mode de cd te wisselen en met deze fdisk te starten? of is cd access niet mogelijk in de console ?
Lijkt mij dat je alles wat op een bootflop staat naar cd fikt en dan via cd booten dat het gaat werken

• __fred__
de Fedora CD heeft ook fdisk aan boord hoor en een console kun je ook wel krijgen als je tijdens de install alt+f1..f6 probeert. Dus als je de fedora CD nog hebt...

MSdos 7.1 iso met fdisk aan boord (shift inhouden tijdens opstarten): http://newdos.yginfo.net/dosware/dos71scd.zip

nog meer 7.1 bootdisks om evt zelf te branden:
http://newdos.yginfo.net/msdos71/index.htm

[ Voor 42% gewijzigd door __fred__ op 18-06-2004 11:10 ]

Pagina: 1