Toon posts:

4€ mobo (MSI K7N2 ILSR) - risico nemen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren was ik bij Orbit in Nijmegen, die hebben een hele rommelbak vol met "oude" troep liggen die geen warranty meer hebben o.i.d., dus dan koop je die dingen op eigen risico.. >:)

Wat kwam ik tussen al die oude ISA kaarten, en netwerkrommel tegen? Een leuk bordje, de MSI-K7N2 Delta ILSR.. Voor 4€ mocht ik hem meenemen, niet nadenkend over hoe en/of wat.. Eenmaal op de fiets begon ik na te denken over mijn nieuwe "aanwinst", en begon ik dus te twijfelen of het wel zin had om het bordje gaan uit te proberen.. Op het eerste gezicht is er helemaal niets mis mee, behalve dat de vorige eigenaar het plastic lipje van het AGP-poortje een beetje mishandeld heeft (is een beetje afgebrokkeld).. Verders een heel mooi bordje, met o.a.:
- nVidia nForce 2 chipset
- Serial-ATA met Promise RAID controller
- Bluetooth optie
- Firewire

Waarom is dit nu interessant voor mij? Mijn huidige situatie is als volgt.. Ik heb een workstation (nou ja, meer gamestation), waar een ASUS A7V600 bordje inzit.. Op zicht prima bordje, lekker stabiel, maar een ding wil ie duidelijk niet, en dat is overklokken.. Er zit op dat bordje een Athlon XP 2400 + geprikt, deze is idle al sowieso rond de 50 graden.. Ik ben een paar fora langsgegaan waar uit blijkt dat deze ASUS bordjes af en toe de neiging hebben om te veel volt door de CPU te jassen, terwijl het verder geen invloed heeft op de snelheid.. Er zit ook geen AGP/PCI lock op, dus overklokken komt met risico's.. De videokaart (Point of View 5900 XT), wil ook niet al te ver.. Er zitten momenteel 2 seagate S-ATA schijven op aangesloten, dus eventuele vervanging moet met S-ATA aansluiting komen..

Nu, de nForce chipsets hebben een toppie reputatie vanwege hun goede overklokbaarheid.. Mijn doel zou zijn met dit eventueel vervangende mobo om dus zowel mijn videokaart als mijn CPU redelijk goed te kunnen OCen, zonder dat dit al te veel invloed heeft op mijn temperatuur (ik verwacht misschien zelfs een temperatuurdaling bij dit mobo, omdat ie dus wel normale waardes door de CPU heen jaagt).. Het ASUS mobootje van nu zou dan in mijn servertje terechtkomen, waar ik dan, naast de 2 huidige ATA-133 schijven, nogmaals 2 x S-ATA zou kunnen plaatsen..

Alleen nu blijven er de twijfels over het mobo.. Ik lijk maybe wel gek om te denken dat een mobo van 4 € überhaupt functionaliteit gaat bieden.. Maar toch.. Heb een beetje zitten googlen/gotten etc. en komt eruit dat de meeste van die plankjes dus een fabricagefout hebben waaruit blijkt dat ze niet hoger, of niet goed op een bus van 166 Mhz. kunnen draaien.. Ik denk dus dat dat bordje bij "het vuil" lag omdat de vorige eigenaar een PC had met een Atlhonnetje die op een 166 of maybe wel 200 Mhz. bus draaide..

Wat ik dus wil proberen is om huidig CPU/memory/videokaart (en tijdelijk een andere HD, om te testen) op het bordje te prikken en kijken of het een gewenst resultaat geeft.. Dan is het enige wat mij in de weg staat het risico.. Het is misschien een errug onmogelijk vraag, maar kan ik verder iets beschadigen aan mijn mem/cpu/videokaart..? O-) Ik heb de manual nagepluist, en alle condensatoren, pinnetjes/headers etc. zitten er allemaal nog prima op.. Enige "probleem" is dus dat agebrokkelt AGP plastiekje, maar ik heb al gemerkt dat dit desondanks vrij makkelijk opengaat.. (met de juiste hanteringen)... _/-\o_

Hier is een foto van het slachtoffer-bordje: (clickable) :>

Afbeeldingslocatie: http://www.liquid-motion.nl/picz/mobo.jpg

P.S.: Ik zie dat de north-bridge actief gekoeld is.. Die chip is dus het enige waar ik geen zicht op heb (koeler eraf halen heb ik niet juiste tools voor), maar het ruikt ook nergens verbrand o.i.d.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Geocities ondersteunt geen doorlinking van plaatjes ;) Diegenen die de pic nog niet in hun browsercache hebben zitten zullen enkel een kruisje zien. Oplossing: copypaste de URL in de adresbalk van de browser en druk op [enter].

code:
1
http://www.geocities.com/oliverstone/mobo.jpg

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gewoon testen. Je wilst niet weten hoevaak ik dat al gedaan heb om te kijken of mijn 1 euro aanwinst een goeie was of niet. Soms zit het mee, wat vaker zit het tegen.
Postkaartje erop vrotten en testen dat ding :)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 17 juni 2004 @ 15:53:
Geocities ondersteunt geen doorlinking van plaatjes ;) Diegenen die de pic nog niet in hun browsercache hebben zitten zullen enkel een kruisje zien. Oplossing: copypaste de URL in de adresbalk van de browser en druk op [enter].

code:
1
http://www.geocities.com/oliverstone/mobo.jpg
Ik merkte het net inderdaad.. Ik was al bezig een andere host zoeken.. :)

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
als er geen mods op zitten, zo te zien niet dus
kan je gewoon je spul erin proppen HHD's als je Raid gebruikt denk ik nog niet handig pakt eerst test slachtoffer maar verder kan je gewoon je eigen pc gebruike

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

SmoothTweaker schreef op 17 juni 2004 @ 15:57:
als er geen mods op zitten, zo te zien niet dus
kan je gewoon je spul erin proppen HHD's als je Raid gebruikt denk ik nog niet handig pakt eerst test slachtoffer maar verder kan je gewoon je eigen pc gebruike
Ieder onderdeel kan kapot, dus pak een simpele proc, een simpel latje mem (128MB ofzo) geen hdd of andere drives voor de eerste boot.
videokaartje is aan te raden een 1MB pci geval te pakken.
zo basic mogelijk zodat je niet gaat huilen als er iets kapot gaat.

om die reden ligt hier nog steeds een cel 266, een duron 650, een P100 enz enz.

Verwijderd

Topicstarter
Alright, het een en ander heb ik in huis, aantal dingetjes weer niet (PCI videokaart bijvoorbeeld, maar dat hoeft ook niet, heb wél een Diamond Stealth III (S3 met 32 Mb.).. Alleen weet ik niet of die kaart AGP 4x ondersteund, ga ik dus nu even uitzoeken.

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 16:49

Godjira

To infinity and beyond!

Zelf heb ik ook een Asus A7V600 moederbord en hierbij wordt totaal niet teveel volt door mijn CPU gejast, absoluut niet zelfs. Mijn CPU (Athlon 2500+) draait idle op 30 graden. Overclocken kan volgens mij ook prima met dat bordje.

Profile

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Godjira schreef op 17 juni 2004 @ 16:09:
Zelf heb ik ook een Asus A7V600 moederbord en hierbij wordt totaal niet teveel volt door mijn CPU gejast, absoluut niet zelfs. Mijn CPU (Athlon 2500+) draait idle op 30 graden. Overclocken kan volgens mij ook prima met dat bordje.
Maar de vraag is vaak "waarom ligt dit plankje hier?"
met zichtbare schade is het duidelijk.
met onzichtbare schade een stuk lastiger. is bord comleet dood, is toevallig de ob lan of de PS/2 dood en daarom onverkoopbaar. Maar goed, dat is de kick van dit soort borden (laten) kopen. En de kapotte dingen gaan gewoon tegen de muur.

tip die ik nog kan geven is om even alle elcos te checken en kijken of all epinnetjes (in de pci en agp sloten en dimmsloten) er niet scheef staan ofzo.

• kaas-schaaf
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-07 16:22

kaas-schaaf

Beunhaas

Ik vond het océn met dat mobo engsinds tegenvallen maar goed.
PAS met je raid wel op dat het dezelfde type controlers zijn. Anders doen ze het misschein niet ;) .

Mijn eerste test:
Ros de voeding er in. Sluit een pc speakertje op je mobo aan en kijken oftie piept (kijk ff op internet wat hij moet piepen).
Weet je gelijk of de post werkt en of hij kijkt naar cpu / dram.

btw, officieel ozu er een groene 'FSB 400' stikker op de southbridge moeten zitten, maar dat is bijzaak 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door kaas-schaaf op 17-06-2004 16:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Precies, en er zijn dingen die ik over het hoofd kan zien, zoals een ob sound die niet werkt, een ob lan die het niet doet, daar heb ik nog tonnen van dat spul liggen wat veel bruikbaarder is dan dat onboard gedoe..

Het is inderdaad meer het leuke idee van, wat als dit ding het nou wel doet? En als ie het doet, geeft hij mij dan eindelijk eens behoorlijke CPU temps.. Ik heb dagenlang geklooid met mijn A7V600 om zogenaamde "goede temps" te krijgen.. Op een gegeven moment heb ik gezegd, ik negeer het gewoon, en ik zie wel wanneer mijn systeem raar gaat doen.. Dat heeft hij nooit gedaan, maar ocen is jammerlijk genoeg geen optie.. Als ik de multiplier al 1 waarde omhooggooi loopt de temp snel op richting 70 graden, waardoor het systeem reboot en vervolgens de bios mij meedeelt dat mijn snelheidswaardes opeens veel te hoog zijn..

Hier heb ik vaker iets over gelezen op fora, en het bleek dat bepaalde revisies van het asus bord er gewoon last van hadden dat er teveel door de CPU gejaagd werdt.. En nu komt deze goedkope oplossing toevallig voorbij, en ga ik hem inderdaad uitproberen (welliswaar eerst met een Duron 800 Mhz.).. Ik heb tot zover dus niets te verliezen
kaas-schaaf schreef op 17 juni 2004 @ 16:22:
Ik vond het océn met dat mobo engsinds tegenvallen maar goed.
PAS met je raid wel op dat het dezelfde type controlers zijn. Anders doen ze het misschein niet ;) .

Mijn eerste test:
Ros de voeding er in. Sluit een pc speakertje op je mobo aan en kijken oftie piept (kijk ff op internet wat hij moet piepen).
Weet je gelijk of de post werkt en of hij kijkt naar cpu / dram.
Da's inderdaad een goed idee.. Ga ik meteen doen..

Raid was ik sowieso (nog) niet van plan over te zetten.. Het zijn twee verschillende controllers (VIA RAID en Promise RAID), dus dat risico ga ik inderdaad absoluut niet nemen alvorens ik alles gebackupt heb..

P.S.: Ik kan zelf niet mijn eigen berichten weghalen? Wil dan een mod o.i.d. onderstaand bericht ongedaan maken? Mijn dank is groot.. _/-\o_

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 16:28 ]

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:33

Rival24

I'll Be Back

Als hij kapot is kun je hem dan niet gewoon direct naar MSI opsturen?

Verwijderd

Topicstarter
Rival24 schreef op 17 juni 2004 @ 16:29:
Als hij kapot is kun je hem dan niet gewoon direct naar MSI opsturen?
Dat denk ik niet.. Achterop het mobo zit een sticker met het serial number e.d., daar is met viltstift overheen geschreven "No Warranty", dus dat verhaaltje gaat denk ik niet op (zou wel mooi zijn hè, hem kunnen RMAen voor 4€ 8) )

Edit:

Het ziet er naar uit dat ik toch nog een speakertje moet gaan halen want ik heb er nergens eentje in een kast zitten.. 8)7 |:( Haal ik morgen ff ook andere spulletjes (maybe toch PCI-videokaartje), en dan laat ik het wel verder weten

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 16:35 ]

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:31

Piggen

Lekker bakkie

Ach, voor 4 euro kun je je toch niet druk maken
Als ie het doet, heb je een werelddeal gedaan.
Als ie het niet doet, hang je hem aan de muur ofzo. Ook mooi :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 16:34:

[...]

Dat denk ik niet.. Achterop het mobo zit een sticker met het serial number e.d., daar is met viltstift overheen geschreven "No Warranty", dus dat verhaaltje gaat denk ik niet op (zou wel mooi zijn hè, hem kunnen RMAen voor 4€ 8) )

Edit:

Het ziet er naar uit dat ik toch nog een speakertje moet gaan halen want ik heb er nergens eentje in een kast zitten.. 8)7 |:( Haal ik morgen ff ook andere spulletjes (maybe toch PCI-videokaartje), en dan laat ik het wel verder weten
Als je een debugger zou kunnen regelen is dat helemaal relaxed. Hoeveel borden ik daarmee al heb kunnen testen is niet meer op mijn handen (en voeten :+) te tellen :P.
Vaak is de bios ook gewoon dood, mocht het ding geen sjoege geven is hotflashen nog een leuke optie.
Terw_Dan in project Florida - A motherboard is reborn

De test setup:
Om al deze planken te testen hebben ween een test setup gebouwd om planken snel te kunnen testen.
Allereerst hebben we gekozen om een setje simpele cpu’s te nemen, het zou immers zonde zijn om tijdens het testen een nieuwe 1600 te verliezen.
De slachtoffers bestonden uit een duron 650 en een duron 750 en een 700 als back-up (die we overigens niet nodig hebben gehad).
Terw_Dan had op de laatste dumpdag 2 145watt Aopen mini voedinkjes gescoord. We wilden er zeker van zijn dat de voedingen stabiel zijn om niet een brak werkende setup te verwijten aan een mobo terwijl de voeding brak blijkt te zijn.
De koelers die we gebruikten zijn afkomstig uit Terw_Dan's dual duron. Deze koelers (coolermasters) waren ideaal om met een grote schroevendraaier zonder crunches te plaatsen.
Verder hebben we de meest ideale uitvinding mbt systeemtesten ooit gebruikt. de P80P debugger. Dit kaartje is eenvoudig in een pci slot te vrotten en vervolgens gaat hij alles wat via poort 80 gestuurd wordt aangeven. Op deze manier hebben we een aantal no-booters er snel tussenuit kunnen pikken en "problemen" kunnen identificeren.
De videokaarten bestonden uit 2 PCI kaartjes en een low profile AGP kaartje dat toevallig nog in een doos lag dat Terw_Dan ooit voor 4 euro gekocht heeft
Als I/O maakten we gebruik van een Packard Bell PS/2 keyboard, een Dell PS/2 muis, een logitech USB muis en een HP USB keyboard, niets bijzonders, maar wel goed om te testen.
De monitor die we gebruikt hebben was een 20" Sony Multiscan van 7 jaar oud. De reden dat we dit ding gepakt hebben en geen 14" monitortje is de mogelijkheid van de dual input. Zowel BNC als DSUB kan gelijk aangesloten worden en dmv 2 knopjes geschakeld worden. Ideaal om 2 test tegelijkertijd te laten lopen.
Verder hebben we een aantal cdrom spelers gebruikt om te testen en een knoppix cdtje erin. Doordat deze toch vanaf een cd boot maakt het geen bal uit als er halverwege een systeem uitgezet wordt. we wilden eerst een hdd pakken met een win2k install erop, maar dit zou misschien teveel problemen geven met datacorruptie.
Het geheugen bestond uit 2x 64, 2x 128 en 1x 32MB dimmetje. de 32 is enkel gebruikt bij planken die we niet vertrouwden, dimm zelf is gaar, maar is in staat te posten en we konden er niet mee zitten als deze dood zou gaan
Zo heb ik samen met Atlas al die borden getest, misschien interessant :)

[ Voor 60% gewijzigd door TERW_DAN op 17-06-2004 16:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hotflashen heb ik (nog) geen ervaring mee.. Maar ach, wat men nog niet ken, kan mijn altijd leren hè.. Ik was al wat topics binnen GoT aan het doorspitten, hotflashen moet ook wel te doen zijn.. Heb hier ook nog een paar cheape ECS/Syntax moboze liggen, daar moet wel het een en ander mee te doen zijn..

Edit:

Ik had ooit inderdaad het een en ander over Project Florida gelezen.. Hoedje af wat dat betreft dat het plaatsen van elco's op velen van die borden gewoon hielp (wat nieuwe werkende bordjes opleverde).. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Mijn setup, wordt vrij simpel, ik heb alleen geen debugger-kaartje tot mijn beschikking (waar kan ik die eventueel verkrijgen, volgens jou?)
- 200 of 300 watt Sweex voeding (allemaal troep, maar het werkt voor het doeleinde van testen)
- Een Duron 1000 (ik weet niet offie het nog doet), anders kijk ik wel ff of ik nog iets in de trend kan vinden
- Koeler wordt standaard AMD-boxed koelertje
- HDD word een Hitachi Desktstar 40 Gb.
- DDR heb ik helaas op zijn kleinst in 512 Mb. reepje, maar ach, dat risico nemen wij dan maar
- twee CD-RWs (een gare aOpen, en eentje uit een overleden Packard Bell die het nog prima doet)
- tobos, muis, en andere meuk heb ik nog in overgloed
- vooralsnog wil ik wat Sloerie voorstelt, eventjes doen, gewoon voeding + speaker, aangezien ik die laatste nog niet heb, wacht ik eventjes tot morgen..

Ik houd jullie op de hoogte in ieder geval, maar het staat vast dat ik het een en ander ga uitproberen.. >:) >:) >:)

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 17:16 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 16:57:
Hotflashen heb ik (nog) geen ervaring mee.. Maar ach, wat men nog niet ken, kan mijn altijd leren hè.. Ik was al wat topics binnen GoT aan het doorspitten, hotflashen moet ook wel te doen zijn.. Heb hier ook nog een paar cheape ECS/Syntax moboze liggen, daar moet wel het een en ander mee te doen zijn..

Edit:

Ik had ooit inderdaad het een en ander over Project Florida gelezen.. Hoedje af wat dat betreft dat het plaatsen van elco's op velen van die borden gewoon hielp (wat nieuwe werkende bordjes opleverde).. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Mijn setup, wordt vrij simpel, ik heb alleen geen debugger-kaartje tot mijn beschikking (waar kan ik die eventueel verkrijgen, volgens jou?)
- 200 of 300 watt Sweex voeding (allemaal troep, maar het werkt voor het doeleinde van testen)
- Een Duron 1000 (ik weet niet offie het nog doet), anders kijk ik wel ff of ik nog iets in de trend kan vinden
- Koeler wordt standaard AMD-boxed koelertje
- HDD word een Hitachi Desktstar 40 Gb.
- DDR heb ik helaas op zijn kleinst in 512 Mb. reepje, maar ach, dat risico nemen wij dan maar
- twee CD-RWs (een gare aOpen, en eentje uit een overleden Packard Bell die het nog prima doet)
- tobos, muis, en andere meuk heb ik nog in overgloed
- vooralsnog wil ik wat Sloerie voorstelt, eventjes doen, gewoon voeding + speaker, aangezien ik die laatste nog niet heb, wacht ik eventjes tot morgen..

Ik houd jullie op de hoogte in ieder geval, maar het staat vast dat ik het een en ander ga uitproberen.. >:) >:) >:)
Die debuggers zijn niet echt te krijgen, je zou evt die van mij kunnen lenen (woon niet zo gek ver van je vandaan namelijk :P)
Of je moet zin hebben om langs te komen ;) kunnen we evt hotflashen en hoef je geen duron 1000 op te offeren (heb hier nog een 650je liggen), pci en agp kaartjes van 1~4mb enzo :P
enne, voor een eerste boot is video, ram en cpu genoeg, doet hij dan al totaal niets hoef je niet eens verder te gaan met testen.

* TERW_DAN gaat morgen ook eens kijken bij de orbit :P

[ Voor 5% gewijzigd door TERW_DAN op 17-06-2004 22:02 ]

Verwijderd

4 EURO? :/ Daar ga je toch niet over zeiken die neem je natuurlijk direct mee :9

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Idd, ben benieuwd, gewoon proberen :)

Werkt het niet, dan trek je gewoon de chipset koeler en de koelblokkies eraf, kan altijd handig zijn voor later met een ander mod projectje! >:)

Kans dat ie andere onderdelen meeneemt is aanwezig, eerst dus alleen voeding erop en verder nix, en steeds wat erbij doen ;)

Verwijderd

Voor vier euro kan je die gok wel wagen. Voor dat geld kun je zo'n ding zelf in ieder geval niet maken 8)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 22:16:
Voor vier euro kan je die gok wel wagen. Voor dat geld kun je zo'n ding zelf in ieder geval niet maken 8)
Tja, de gok wagen om te kijken of dat ding werkt of niet is natuurlijk niet zo erg (laatst een intel server plank gekocht voor 4 euro, was helaas dood).

Maar het vervelende is als net je dure athlon XP, je nieuwe radeon 9800 en je GB aan geheugen doorfikken (heb het een keer gehad toen ik dacht "och, ik pak die XP wel effe, want we hebben niets anders. Daar ging een 2000+je in rook op).

Verwijderd

Ja daarom zou je ff een CPU en dergelijke achter de hand moeten hebben. Als je dat niet hebt kan je altijd nog ff stiekem de CPU e.d. uit de kast van je pa halen als ie ff niet kijkt en dan testen :9 O-)

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 17 juni 2004 @ 22:01:
[...]

Die debuggers zijn niet echt te krijgen, je zou evt die van mij kunnen lenen (woon niet zo gek ver van je vandaan namelijk :P)
Of je moet zin hebben om langs te komen ;) kunnen we evt hotflashen en hoef je geen duron 1000 op te offeren (heb hier nog een 650je liggen), pci en agp kaartjes van 1~4mb enzo :P
enne, voor een eerste boot is video, ram en cpu genoeg, doet hij dan al totaal niets hoef je niet eens verder te gaan met testen.

* TERW_DAN gaat morgen ook eens kijken bij de orbit :P
offtopic:
Hmm... Cuijk ken ik wel ja, is inderdaad 15 minuten reizen vanuit Nijmegen met de trein.. Ken er ook een paar tweakert-mensen.. (met name een bepaald persoon die bij Stallion Automatisering werkt). Op zicht heb ik wel zin om langs te komen, maar dan moet je ook écht zeker weten dat je mij in je huis wil hebben ;) (en dat je tijd hebt enz.)

Jah, voor eerste boot is inderdaad video, ram en cpu genoeg, maarja ik ga dan direct van het meest positieve uit en wil dan gelijk ALLES uittesten.. Je hebt gelijk, alles op zijn tijd.. Eerst het essentiële bekijken, OF hij het überhaupt doet :O }:O

Orbit heeft een hele bak vol met rotzooi liggen direct als je binnenkomt aan je linkerhand.. De spullen liggen er wel allemaal naakt dus zonder bescherming o.i.d... Wat lag er gisteren nog meer in de bak? o.a. nog een Socket A mamaplankje van MSI (die er wel erg overleden uitzag, verbogen PCI sloten enz.) Er ligt ook heel veel ISA meuk enz.. Maar er komt elke dag wel iets nieuws binnen dus have a look

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 22:36:
Ja daarom zou je ff een CPU en dergelijke achter de hand moeten hebben. Als je dat niet hebt kan je altijd nog ff stiekem de CPU e.d. uit de kast van je pa halen als ie ff niet kijkt en dan testen :9 O-)
Zou je moeten hebben idd, maar helaas is het spul allemaal erg duur en kan je het soms ook wel 2e hands goed verkopen en weer een paar euri vangen om daar weer nieuwe hardware van te kopen.

Zou wel lekker zijn, als je van alles nog een 2e setje had, als ik van mijn geld nou ook een 2e setje had ;)

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:10
heb dezelfde mobo.
loopt bij mij stabiel op een fsb van 200 dus np.
of ik de FSB hoger krijg nog niet geprobeerd zover ik van anderen weet krijgen hun de FSB tot 208 enz.dus niet schrikbarendhoog.

geen sterke overclcoker als sommige andere bordjes (DFI) maar wel erg compleet en dat was wat ik toen nodig had.

zat er alle zooi bij die er origineel ook bij zat? als ja dan is 4 euro een absoluut koopje.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 22:53:
[...]

offtopic:
Hmm... Cuijk ken ik wel ja, is inderdaad 15 minuten reizen vanuit Nijmegen met de trein.. Ken er ook een paar tweakert-mensen.. (met name een bepaald persoon die bij Stallion Automatisering werkt). Op zicht heb ik wel zin om langs te komen, maar dan moet je ook écht zeker weten dat je mij in je huis wil hebben ;) (en dat je tijd hebt enz.)
Mocht je er niet uitkomen kunnen we altijd kijken wat er te regelen valt :P (ik kom ook vaak zat in Nijmegen dus dat is het probleem niet).

Ik zou zeggen. Veel succes met verder testen :)

Gelijk alles testen zou ik toch niet doen, daardoor kun je het overzicht namelijk nogal snel verliezen (ding boot niet, maar waar dat nou net ligt is dan moeilijk te zeggen als alles er al aan hangt).
Race Eend schreef op 17 juni 2004 @ 23:04:
[...]

Zou je moeten hebben idd, maar helaas is het spul allemaal erg duur en kan je het soms ook wel 2e hands goed verkopen en weer een paar euri vangen om daar weer nieuwe hardware van te kopen.

Zou wel lekker zijn, als je van alles nog een 2e setje had, als ik van mijn geld nou ook een 2e setje had ;)
Voordeel is wel dat een 1GB hdd, 32MB SDR, 128MB DDR, een 1MB pci videokaartje, een duron 600, een celeron 466 + slot1 adapter en een 4x cdrom al een groot deel kunnen vormen van de test harcdware, zonder dat je hier bakken met geld voor moet neertellen.

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:33
edit: wat lul ik

[ Voor 96% gewijzigd door Zeus op 17-06-2004 23:56 ]

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:10
@Althalus
heb jij het over de K7N2 ILSR of de K7N2 Delta ILSR.
want er is een verschil tussen beide dacht dat het de nforce 2 chip was.
de eerste heeft de Nforce2 ultra en de delta heeft de Nforce2 Ultra 400 die dus gegarandeerd op 200mhz fsb moet lopen.
tenminste dacht dat dit het verschil was klopt het niet hoor ik het wel.
in elkgeval de TS heeft de Delta.

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:33
ik had het over de k7n2g ILSR versie, maar toen ik keek op het plaatje zag ik geen VGA connector, aldus :P Maar ik heb dus de versie waarmee ik in de war was, en deze kan via bios update wel op 200 mhz lopen, dus wie weet is er hoop.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:08

UTM

Oei, wat leuk dat die zich 'afspeelt' zo dicht bij mij :) (Woon zelf tussen Arnhem en Nijmegen in).

Anyway, waarom probeer je het niet gewoon? Ok, het is mischien zonde van je Duron als die naar de filistijnen gaat maar als je plank wel alles doet heb je een mega aankoop gedaan ;)

[ Voor 12% gewijzigd door UTM op 18-06-2004 00:13 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

w03f schreef op 18 juni 2004 @ 00:02:
Oei, wat leuk dat die zich 'afspeelt' zo dicht bij mij :) (Woon zelf tussen Arnhem en Nijmegen in).

Anyway, waarom probeer je het niet gewoon? Ok, het is mischien zonde van je Duron als die naar de filistijnen gaat maar als je plank wel alles doet heb je een mega aankoop gedaan ;)
mwah, zo bijzonder is het niet.
dion_b woont ook in Nijmegen, die heeft bijna net zoveel mobos als dat ik hier heb en we testen daar regelmatig die dingen :)

Verwijderd

Topicstarter
Aah, dus je kent "dion_b", de historische engelsman, ook al.. (ach, wie kent hem niet tegenwoordig).. :P _/-\o_ Heb hem ontmoet via mijn huidige vriendin, hij is inderdaad erg geboeid door wat "oudere" hardware e.d. dus als ik een bepaald iets niet heb kan ik het hem wellicht ook altijd vragen.. >:) :*)
Bigbot schreef op 17 juni 2004 @ 23:48:
zat er alle zooi bij die er origineel ook bij zat? als ja dan is 4 euro een absoluut koopje.
Neeh, helaas niet.. Ik heb gekeken wat er origineel allemaal bij zat (PATA rounded cables, S-ATA cables, FireWire/USB/Sound backplates.. En dat is inderdaad een hoop.. Het was gewoon "the board only". Niet dat het écht veel uitmaakt, als ik ooit daadwerkelijk van het ding gebruik ga maken gebruik ik hoogstwaarschijnlijk twee s-ata kabels, en met een beetje handarbied zijn ook normale PATA kabels ipv rounded ones goed weg te werken voor een snel Raptor-opstartschijfje (alhoewel ik moet toegeven dat mijn huidige case een absolute nightmare is kwa indeling, moet nog aan gewerkt worden, vooral nieuwere kast!! 8) )

Edit:

Jongens, ik heb even de speakertest getracht uit te voeren.. Ze hadden bij Orbit zelf meer geen speakertjes, maar ik mocht wel eventjes in een hele oude serverkast van hun wrikken en 'm daar uithalen (gratis, trouwens naast het 1 mb. PCI kaartje, ik kocht ook gelijk een Duron 1800 voor 50€).

In ieder geval, bij aankomst hieral zag ik dat het speakertje eigenlijk al halfrot was (de draden hingen er niet behoorlijk aan). Toch maar voeding aangesloten, speaker eraan, woppa, ff met fietssleutel contact maken, en ja hoor hij ging aan (de fan van de northbridge ging draaien).. Helaas verder geen gepiep of wat dan ook, maarja zal ook niet al te verbazend zijn als opeens een draad eral helemaal afhangt.. Aan de voeding hangt tegelijk al een een HD, en die spint in ieder geval op (en blijft dat niet opnieuw achter elkaar doen, wat dacht ik vaak voorkomt bij defecte mobo's...)

Maar goed, aangezien ik dus morgen geen speakertjes tot mijn beschikking heb (ook niet elders), denk ik dat ik gewoon mijn Duron 1400 uit mijn server sloop, heb nog wel een DDR-reepje liggen van 256 mb., die Duron 1800 vervangt mijn server CPU toch.. En ik heb zowel PCI als AGP-videokaartjes nu.. Dus again, I'll keep you posted, maar tot nu toe laat het mobo niet veel kuren zien.. :> >:)

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 19:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Heb ondertussen de Duron 1400 in mijn server vervangen door een Duron 1800 (best veel merkbaar verschil, zal wel andere core zijn enz..)

Ben dus aan de slag gegaan met het serieus uittesten van het desbetreffende mobo.. CPU (Duron 1400) erop, tikkeltje koelpasta, AMD-boxed cooler, 1 HD, 1 cd-drive, en een PCI-videokaartje eraan.. Dan proberen te booten, maar er komt helemaal NIETS.. Nouh ja, dat PCI videokaartje vetrouwde ik niet helemaal, dus dan maar de Diamond S3 (AGP) uitgeprobeerd.. Ook dat spijtig genoeg zonder resultaat.. De speakers geeft ook nog steeds geen sjoegen, dus er zijn nu, denk ik, twee mogelijkheden:
1. Hij is gewoon echt kaduuk :'(
2. De bios is zwaar verneukt, wat dus inhoudt... Hotflash!! (dit ga ik nu dus proberen...) I'll keep you posted!! :*)

Verwijderd

ik hoop het laatste! :D

maar zijn er ook winkels in het noorden, die dit doen> zulke troep verkopen? :D

Verwijderd

ff vraagje over dat mobotje zelf:

Wat is dat blauwe slot onderaan (lijkt op omgedraait pci slot)....

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 20:21:
ff vraagje over dat mobotje zelf:

Wat is dat blauwe slot onderaan (lijkt op omgedraait pci slot)....
is een ACR slot (iirc) een Audio Communications Riser.
Weer een totaal belachelijke nooit doorgebroken slot net als AMR en CNR.

Verwijderd

Topicstarter
Ow jee oops.. Ik moet gisteren een beetje gaar geweest zijn (zal wel in voorbereiding geweest zijn op de heftige emotionele lading van de wedstrijd Tjsechië - Nederland).. Maar het bordje doet wel wat het al altijd heeft gedaan, en dat is de fans laten draaien.. Dus er is volgens mij in ieder geval niks mis met het stroomgedeelte van dit ding.. Je hoort het bord ook duidelijk "ontstromen", wanneer je de powerplug eruit trekt.. Dus spanning is iig het probleem niet..

BIOS-chips heb ik trouwens (ook niet) in het "magazijn" liggen.. Zal eventjes rondbellen en als dát niet gaat mail ik MSI wel ff.. Die schijnen dat soort dingen soms wel gratis willen versturen.. Net zoals die elco's, hè Terw_Dan? _/-\o_
Terw_Dan schreef op 19 juni 2004 @ 21:51:
[...]
is een ACR slot (iirc) een Audio Communications Riser.
Weer een totaal belachelijke nooit doorgebroken slot net als AMR en CNR.
Worden die dingen niet vaak gebruikt voor helpdesk/callcenter PCs?
Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 19:22:
maar zijn er ook winkels in het noorden, die dit doen> zulke troep verkopen? :D
Geen idee, maar dat moet toch bijna wel.. Gewoon goed blijven zoeken!! :)

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2004 09:48 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 09:44:
Ow jee oops.. Ik moet gisteren een beetje gaar geweest zijn (zal wel in voorbereiding geweest zijn op de heftige emotionele lading van de wedstrijd Tjsechië - Nederland).. Maar het bordje doet wel wat het al altijd heeft gedaan, en dat is de fans laten draaien.. Dus er is volgens mij in ieder geval niks mis met het stroomgedeelte van dit ding.. Je hoort het bord ook duidelijk "ontstromen", wanneer je de powerplug eruit trekt.. Dus spanning is iig het probleem niet..

BIOS-chips heb ik trouwens (ook niet) in het "magazijn" liggen.. Zal eventjes rondbellen en als dát niet gaat mail ik MSI wel ff.. Die schijnen dat soort dingen soms wel gratis willen versturen.. Net zoals die elco's, hè Terw_Dan? _/-\o_
is het een 1mbit, 2mbit of 4mbit chip die je nodig hebt?
heb er hier nog bergen van liggen namelijk

Probleem dat je omschrijft lijkt op een totaal dooie plank. Mocht je er niet uitkomen zou ik dit ding graag eens onder handen nemen met mijn debuggertje :P
Worden die dingen niet vaak gebruikt voor helpdesk/callcenter PCs?
volgens mij alleen in OEM bakken

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:20

DaWaN

'r you wicked ??

Gehe, best relaxed zo'n deal :P Alleen de bios chip is dat al waard en al is ie stuk heb je een mooi schilderij >:) Maar mijn deal versla je niet :P Ik heb namelijk een kappotte NF7-S gehad (GRATIS) van iemand die nu vrolijk RMA is :D

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 20 juni 2004 @ 12:07:
[...]
is het een 1mbit, 2mbit of 4mbit chip die je nodig hebt?
heb er hier nog bergen van liggen namelijk

Probleem dat je omschrijft lijkt op een totaal dooie plank. Mocht je er niet uitkomen zou ik dit ding graag eens onder handen nemen met mijn debuggertje :P
Uhm.. De meeste nForce 2 planken die ik zie hebben een 2mbit BIOS-chip, het staat zo niet bij de tech-specs in de manual of op de site.. Ik heb het bordje niet voor mij nu, maar die aanname zal toch niet verkeerd zijn?? Trouwens, moet het niet een chippie zijn die een redelijke similarity in layout heeft, of maakt dat écht geen ruk uit..

Dat met die debugger lijkt me wel wat.. Als het niet met hotflashen lukt, maak dan maar een voorstel.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 13:39:
[...]

Uhm.. De meeste nForce 2 planken die ik zie hebben een 2mbit BIOS-chip, het staat zo niet bij de tech-specs in de manual of op de site.. Ik heb het bordje niet voor mij nu, maar die aanname zal toch niet verkeerd zijn?? Trouwens, moet het niet een chippie zijn die een redelijke similarity in layout heeft, of maakt dat écht geen ruk uit..

Dat met die debugger lijkt me wel wat.. Als het niet met hotflashen lukt, maak dan maar een voorstel.
Ik heb even zitten zoeken, maar het is een 4Mbit chip.
Wat je kunt doen is kijken of je met een plankje met een 2Mbit bios een 4Mbit kunt flashen, anders moet je iemand zoeken die een plank heeft die een 4Mbit bios chip heeft of een 2Mbit plankje dat ook 4Mbit kan flashen (4mbit komt niet veel voor echter, 2Mbit dat 4Mbit kan flashen kun je het beste proberen).
Pagina: 1