Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Schmitt trigger/ pulsgenerator

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 656 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
staat niet in de help functie.... maar goed, ik ga maar eens echt knutselen. zoveel zal ik niet fout kunnen doen hoop ik.. als jullie nog suggesties hebben hoor ik ze graag, in elk geval bedankt zover!!!!!!!!

Verwijderd

Cassettebandje schreef op 16 juni 2004 @ 14:10:
anders, neem je van eerste schematje, die elco, schmitt trigger en weerstand en maak dan de minkant van die elco aan de 0V vast
edit:
voor de duidelijkheid
[afbeelding]
Zullen we de flipflop maar wel resetten als dat nodig is :9

Verwijderd

Topicstarter
als het gelukt is zal ik nog wel een foto'tje posten van het breadboard :D.

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-11 15:48

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Ik kan je ook prive les electornica geven O-)

Verwijderd

Topicstarter
misschien dat je het mn vriendje dan ook uit kan leggen, die snapte er ook al weinig van :p :D

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

ik neem aan dat je et over electronica hebt :P:P
Maaruh ik kan je helaas niet verder helpen met schema omdat ik op et werk zit en hier geen EWB en dergelijke programma's heb :)
Dat schema van eerder had ik in paint gemaakt :)

Verwijderd

Topicstarter
ja, ik had het alleen voor electronica :D.
ik ben nu met het breadboard bezig, en ik geloof dat het wel goed gaat komen :). veel simpeler dan dat klote croc clips :)

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

blij zijn dat je dan geen potmeters hoeft te gebruiken, die dingen zijn k*t om in een breaboard te steken, kan altijd net niet

dit begint op chat te lijken, sorry MOD's

[ Voor 16% gewijzigd door Armageddon_2k op 16-06-2004 15:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
heb het hele ding nu op een breadboard gemaakt. een stuk makkelijker, alleen hij doet het nog steeds niet. nou zei er iemand tegen me dat de niet gebruikte in- en/ of outputs van ic's op de 0 aangesloten moeten worden, omdat ze anders kunnen storen. is dat zo?

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-11 20:21
Een elco is een elektrolytische condensator. Het verschil tussen een 'gewone' condensator en een elco is de isolatie tussen de twee platen. De elektrolyt vormt op de platen een heel dun isolerend laagje (oxide) waardoor de platen dichter op elkaar zitten dan bij bijvoorbeeld een papiercondensator. Bij de papiercondensator wordt de isolatie (het dielectricum) gevormd door een laagje papier, maar omdat papier dikker is dan het oxidehuidje in een elco is de capaciteit bij hetzelfde plaat-oppervlak kleiner dan bij een elco.

Even van internet geknipt, omdat ik wist dat er een verschil was tussen een elco en condensator

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 22:44:
heb het hele ding nu op een breadboard gemaakt. een stuk makkelijker, alleen hij doet het nog steeds niet. nou zei er iemand tegen me dat de niet gebruikte in- en/ of outputs van ic's op de 0 aangesloten moeten worden, omdat ze anders kunnen storen. is dat zo?
Nou, alleen de ingangen maar, als je de uitgangen aan 0V legt zijn ze kortgesloten, is niet de bedoeling.
Je moet de schakeling ook even ontkoppelen door een kleine elco over voedingslijnen te zettten, zo dicht mogelijk bij het IC.
En dan zal zo'n kleine schakeling met een weerstand en een elco het toch moeten doen.

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

je moet altijd ALLE ingangen aansluiten, de meeste IC's hebben meerdere mogelijkheden, bv reageren op de opgaande puls of de neergaande puls en dat soort dingen, download de datasheet van et ic, dan kan je precies zien wat je op de ongebruikte ingangen moet zetten

Verwijderd

Topicstarter
mja, uit die datasheets wordt ik niet echt wijzer. ben echt een muts :D... wat dat betreft heb ik meer aan info van medestudenten en jullie... :)

Verwijderd

Heb je de voeding van de ic's nu wel aangesloten. En welke type ic's heb je gebruikt? Misschien is een foto ook wel leuk, dan zien we misschien wat je fout doet.

Verwijderd

Topicstarter
mja... foto :D. kan, maar ik ben nu vanaf het eindpunt begonnen met opbouwen en steeds kijken of ie het doet. ik heb nu net de boel op een of-poort aangesloten, en toen werkte het :D. nu ben ik er een en-poort aan het tussenzettn :D.

Verwijderd

Topicstarter
tot zover gaat het goeeed!! ik moet nu alleen een D-flipflop aansluiten.. en aangezien ik dat in croc clips al fout deed ben ik benieuwd hoe het nu gaat. en als ik dat ding gebruik als een RS-flipflop, moet ik dan de klokinput aansluiten of niet?

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Jaah, we willen een foto van gepruts :D is altijd leuk, maar dan moet je zelf wel ook op de foto staan natuurlijk :D

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/neigenna/IMG_0398.JPG
alleen de of-poort :D

Verwijderd

Ik weet niet wat voor IC je hier gebruikt, maar het is bij sommigen niet altijd slim om er een LED mee aan te sturen.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/neigenna/IMG_0404.JPG
ik ben trots op mezelf, ik heb de flipflop goed aangesloten. hij doet het nog steeds!! :+

Verwijderd

Topicstarter
De hele schakeling zit in elkaar, en zowel de set als de reset knoppen doen het.. volgens mij heb ik alleen een verkeerde elco (1 microF), want in combi met de weerstand van 1Mohm is de trillingstijd alsnog heel klein geloof ik.. dus ik moet nog een elco halen met een hogere waarde :).
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/neigenna/IMG_0405.JPG

edit: elco's op de foto niet op de 0 aangesloten, in werkelijkheid wél inmiddels :D

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 14:18 ]

Verwijderd

Die elco is wel goed (en moet eerder kleiner dan groter om de tijd korter te maken), ik zou die weerstand maar gewoon effe kleiner maken :), bijvoorbeeld 10k of zo (je maar effe experimenteren).

Verwijderd

Topicstarter
ik had net idd berekend dat de elco kleiner moet. dus ik ga maar ns kleine weerstandjes halen ja :)

Verwijderd

Topicstarter
heu, volgens mij klopte dat niet. f = 1/ (0,7 RC) dus moet de elco dan niet toch groter... of de weerstand groter..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 14:42:
heu, volgens mij klopte dat niet. f = 1/ (0,7 RC) dus moet de elco dan niet toch groter... of de weerstand groter..
Je wilt toch dat de tijd kleiner wordt? Dan moet de frequentie dus omhoog en dus moet 0,7RC kleiner worden en dus moet de weerstand of de condensator in waarde verminderen. 1uF voor een elco is echter al klein en 1M voor een weerstand erg veel, dus verlaag die weerstand maar flink.

edit:
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gifdoor op zo'n ding te klikken kun je je bericht bewerken en hoef je niet meerdere posts achter elkaar te zetten, want anders wordt het hier wat onoverzichtelijk wat we liever niet hebben :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 15:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
de tijd moet juist groter, want hoe langer de trilling, hoe meer tijd ik heb om te reageren en het ding in de tussentijd te resetten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 15:09:
de tijd moet juist groter, want hoe langer de trilling, hoe meer tijd ik heb om te reageren en het ding in de tussentijd te resetten.
dan moet je toch even die elco in waarde verhogen :)

edit:
welk type ic gebruik je voor die Schmitt-trigger en hoe lang moet de tijd worden, dan kan ik even uitrekenen welke waarden je nodig hebt voor je weerstand en condensator (dat verschilt per ic).

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 15:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruik een 40106 en ik wil graag dat een trilling 1 seconde duurt.
als de clockingang van een teller 1 seconde is dan telt ie toch per seconde 1 omhoog?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 15:17:
ik gebruik een 40106 en ik wil graag dat een trilling 1 seconde duurt.
als de clockingang van een teller 1 seconde is dan telt ie toch per seconde 1 omhoog?
Dus je wilt 16 seconden de tijd hebben om hem alarm te kunnen 'annuleren'? Nou dan is de dief er soms al vandoor met de buit :)

iig moet je met een weerstand van 1M en een elco van 1uF toch aardig in de buurt van 1 seconde komen. Met een weerstand van 1.5M en een elco van 1uF moet je echter precies op 1 seconde zitten.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 15:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
het is geen dievenalarm maar een alarm om voor ouderen om in nood te kunnen waarschuwen :D

edit: er zit gewoon nog iets fout in mn hele schakeling. als ik een drukknopje ingedrukt hou, gaat het lampje dat het alarm is direct branden, maar twee ledjes die ik op de teller heb aangesloten knipperen even later en blijven knipperen. vervolgens gaat het 'alarmledje' na een tijdje weer uit. omgekeerde wereld dus :D volgens mij heb ik de teller verkeerd aangesloten.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 15:30 ]

Verwijderd

Weet je zeker dat je de juiste weerstand hebt (1M of 1.5M zou mooi zijn met een elco van 1uF). Meet ze anders even na met een ohm-meter of zo.

Verwijderd

Topicstarter
mja, die weerstand maakt nu niet zoveel uit.. alleen het signaal is omgekeerd, en ik krijg het niet geinverteerd :D. ik heb het geprobeerd met een overgebleven poort van de 40106, maar dat werkt niet... ik zal nog wel blijven proberen, maar dat ie nu ómgekeerd werkt is ook al heel wat :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 16:20:
mja, die weerstand maakt nu niet zoveel uit.. alleen het signaal is omgekeerd, en ik krijg het niet geinverteerd :D. ik heb het geprobeerd met een overgebleven poort van de 40106, maar dat werkt niet... ik zal nog wel blijven proberen, maar dat ie nu ómgekeerd werkt is ook al heel wat :D
Wat werkt er nou precies omgekeerd? En je kunt het kloksignaal idd inverteren door twee poorten achter elkaar te zetten, maar de weerstand moet alleen over de eerste poort!

Verwijderd

Topicstarter
het werkte dusdanig omgekeerd dat wanneer ik een knop indrukte, het ledje direct ging branden en na het tot 16 tellen van de counter sprong ie uit. vervolgens sprong ie met het opnieuw beginnen van de teller weer aan, en werkte hij vervolgens vanzelf :?. en nu heb ik het hele ding mee naar huis genomen, kom ik thuis, gaat het ledje niet meer uit als ik het heb ingeschakeld :(.

edit: bovenstaande gebeurt niet wanneer ik na aansluiten van de batterij eerst de schakeling reset.

het lijkt wel een soap :(

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 19:29 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 19:23:
het werkte dusdanig omgekeerd dat wanneer ik een knop indrukte, het ledje direct ging branden en na het tot 16 tellen van de counter sprong ie uit. vervolgens sprong ie met het opnieuw beginnen van de teller weer aan, en werkte hij vervolgens vanzelf :?. en nu heb ik het hele ding mee naar huis genomen, kom ik thuis, gaat het ledje niet meer uit als ik het heb ingeschakeld :(.

edit: bovenstaande gebeurt niet wanneer ik na aansluiten van de batterij eerst de schakeling reset.

het lijkt wel een soap :(
Kun je dan nu niet eens even een schema posten op de manier zoals je het nu in elkaar hebt zitten. Zo kunnen we hier ook niet zien waar het probleem zit 8)7

Verwijderd

Topicstarter
ik zal er straks een tekenen, moet eerst een essay schrijven...

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:20

virus.elektro

profesionele monitor sloper

Vraagje: wanneer moet het alarm afgaan, wat voor alarm is het

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

Topicstarter
het alarm moet afgaan als de input van een van 2 EN-poorten hoog is. beide poorten doen hetzelfde, en worden aangestuurd door 1. een flip flop die het signaal hoog houdt en 2. een teller. als ik het alarm ongedaan wil maken reset ik de teller. probleem is nu dat ik de flip flop niet gereset krijg, en dat de teller niet opnieuw begint te tellen als ik de alarmknop indruk :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 21:39:
het alarm moet afgaan als de input van een van 2 EN-poorten hoog is. beide poorten doen hetzelfde, en worden aangestuurd door 1. een flip flop die het signaal hoog houdt en 2. een teller. als ik het alarm ongedaan wil maken reset ik de teller. probleem is nu dat ik de flip flop niet gereset krijg, en dat de teller niet opnieuw begint te tellen als ik de alarmknop indruk :)
Als je de flipflop niet gereset krijgt, dan ligt dat aan het feit dat je de set waarschijnlijk nog hoog hebt hangen.

Verwijderd

Topicstarter
ik ga nu die schakeling tekenen...

Verwijderd

edit:
dit was een idiote domme post, dus ik heb hem maar verwijderd :)

[ Voor 163% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 22:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
voor de edit zag ie er makkelijker uit :D. ik heb in mijn schakeling de Q\ aangesloten op de D. maar de D en de clock moeten op de 0 en de Q\ kan gewoon zo blijven?
die reset is zoals jij hem hebt getekend ook wel handig. ik begrijp ook wel waarom je dat zo doet..

mijn schakeling, in crocodile clips dus. waarmee teken jij dat, want dat ziet er stukken handiger uit :). ook omdat er hier op de d-flipflop geen set zit, dan weet ik al niet meer waar ik de input dan aan vast moet hangen :D

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/neigenna/dingesirl.jpg

edit: ow, ik vind idioot domme dingen er anders wel mooi en nuttig uit zien. wat zegt dat over mij 8)7 :D

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 22:17 ]

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

is je signaal nouw nog steeds verkeerd om of niet?

zojah haal die inverter weg?
zoniet, dan mag je deze post overslaan en alsnog een foto van jezelf posten :P

[ Voor 166% gewijzigd door Armageddon_2k op 18-06-2004 08:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja het signaal is nog steeds omgekeerd. en die inverter na die nand poort zit daar omdat ik geen 4 input AND poort in dat programma heb, dus met die nand en die inverter maak ik er dan eentje. op het breadboard zit wél gewoon een and poort, zonder inverter erna. ik heb geprobeerd om het signaal om te keren door na de laatste of-poort een inverter te zetten, maar dat werkt niet.

Verwijderd

Dit is volgensmij het makkelijkste:

Afbeeldingslocatie: http://www.vonkjes.demon.nl/schema.gif

lekker breed schema :P

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Zou je voor mij 1 keer het hele verloop van et schema willen uitleggen want ik snap nog steeds niet helemaal wat de precieze bedoeling van die S/R daar bovenin. Dus niet wat het moet doen maar wat je wil dat er gebeurt in et schema:
bv.
Knop drukt in, de schmittrigger geeft om de seconde een puls, daardoor gaat de teller optellen, bij 16 Geeft de 4 poorts NAND, een 0, dit word geinverteerd naar een 1, hierna zit een OF poort (dit gedeelte snap ik niet helemaal, maar zou je gewoon alles willen uitleggen)

en is het de bedoeling dat de knop 16 sec ingedrukt blijft ofzo? en dat dan et alarm afgaat???

[ Voor 9% gewijzigd door Armageddon_2k op 18-06-2004 10:10 ]

Verwijderd

Moet ik nou mijn schema uitleggen of moet Wampi haar schema uitleggen?

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

wampi :)

Verwijderd

Ik begrijp het schema van Wampi eigenlijk ook niet :)

Verwijderd

Topicstarter
:D. ik zal proberen het met de hand uit te tekenen, dan wordt het denk ik duidelijker...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 12:10:
:D. ik zal proberen het met de hand uit te tekenen, dan wordt het denk ik duidelijker...
Je schema is wel duidelijk op zich maar je moet even uitleggen hoe het werkt. Want volgensmij werkt het gewoon niet zoals jij wilt, maar denk je dat het wel op deze manier hoort te werken.

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Als een schema fout is, en ik niet weet wat het eigenlijk moet doen, tja dan is et ook moeilijk om de fout er uit te halen.

Een schema is altijd goed, dat het niet doet wat jij wilt is een ander verhaal
-Armageddon_2k 2004-

Verwijderd

Topicstarter
oke, stel: ik heb een knop om het alarm in te schakelen, en een resetknop om het ongedaan te maken. die ene knop doet het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/neigenna/IMG_0412.JPG

schakelt dus een flip flop in, die het signaal onthoudt. als de teller vervolgens tot 16 komt, gaat het ledje aan (jaja, het signaal is geinverteerd!!! :D). maarrrrr als de teller weer bij 1 is gaat het alarm weer uit, en dat moet niet want het moet pas uitgaan als ik zeg dat het uit moet gaan. dus daar zou dan eigenlijk ook een flip flop tussen moeten om het signaal te onthouden.
verder is het nu zo dat als ik de resetknop indruk, het alarm ook ingeschakeld wordt :?. dus nu zijn er nog 2 probleempjes: reset doet alarm aan, en het alarm blijft maar heel even aan. ik ga eerst maar kijken wat er allemaal op die resetknop aangesloten zit :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 13:12:
oke, stel: ik heb een knop om het alarm in te schakelen, en een resetknop om het ongedaan te maken. die ene knop doet het volgende:
[afbeelding]

schakelt dus een flip flop in, die het signaal onthoudt. als de teller vervolgens tot 16 komt, gaat het ledje aan (jaja, het signaal is geinverteerd!!! :D). maarrrrr als de teller weer bij 1 is gaat het alarm weer uit, en dat moet niet want het moet pas uitgaan als ik zeg dat het uit moet gaan. dus daar zou dan eigenlijk ook een flip flop tussen moeten om het signaal te onthouden.
verder is het nu zo dat als ik de resetknop indruk, het alarm ook ingeschakeld wordt :?. dus nu zijn er nog 2 probleempjes: reset doet alarm aan, en het alarm blijft maar heel even aan. ik ga eerst maar kijken wat er allemaal op die resetknop aangesloten zit :D
Ik neem aan dat je met Cpo bedoelt, de enable van de counter zodat deze begint met tellen. Probleem is dan dat je de knop 16 seconden ingedrukt moet houden voordat het alarm af gaat. Als je nou eens naar mijn schema kijkt, dan moet je er denk ik nu wel uitkomen.

zoals ik al eerder zei: omdat je de knop 16 seconden ingedrukt moet houden, wordt de flipflop dus ook 16 seconden lang geset en in die tijd kun je de flipflop dus niet reseten (set wint van reset). Het is dus onnozel dat die reset-knop erin zit aangezien die flipflop niet gereset wordt. Bovendien, als je de alarm-knop binnen 16 seconden loslaat gaat er ook geen alarm af. Ik weet trouwens niet of je de goede teller gebruikt, je moet er een gebruiken met clock-enable en niet met 'normaal-enable' (output-enable) anders telt de teller altijd door zonder dit kenbaar te maken op de uitgangen. :D

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 13:40 ]

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Als je nouw weer een flip-flop gebruikt en dan zet je de reset aan de reset knop vast :), dan gaatie na 16 aan en dan zal hij pas uitgaan als de reset word gebruikt
maar volgens mij doet die flip flop bovenin helemaal nix?
wat is zijn taak?? want de teller enabelen gaat met een pulse en niet met een constant signaal (de flip flop zit hier ook naast)

zou dit niet ook gewoon werken B) -style

Afbeeldingslocatie: http://httpd.chello.nl/tr.vandenberg/trigger.GIF

[ Voor 77% gewijzigd door Armageddon_2k op 18-06-2004 13:52 ]

Verwijderd

Armageddon_2k schreef op 18 juni 2004 @ 13:36:
Als je nouw weer een flip-flop gebruikt en dan zet je de reset aan de reset knop vast :), dan gaatie na 16 aan en dan zal hij pas uitgaan als de reset word gebruikt
maar volgens mij doet die flip flop bovenin helemaal nix?
wat is zijn taak?? want de teller enabelen gaat met een pulse en niet met een constant signaal (de flip flop zit hier ook naast)

zou dit niet ook gewoon werken B) -style

[afbeelding]
Dit zou ook wel moeten werken. Probleem waar je nog altijd mee zit is dat de knop 16 seconden moet worden ingedrukt om het alarm in werking te stellen. Daarom had ik er in mijn schema een flipflop tussengezet (die je anders toch niet gebruikt, er zitten er twee of soms vier in het IC). Volgensmij moest dit een alarm worden voor ouderen dat ze iemand kunnen oppiepen als ze hulp nodig hebben. Ja lekker, als je dan eerst 16 seconden een knop in moet drukken :9 Voor hetzelfde geldt voelt iemand zich niet lekker en kan de knop nog geen 5 seconden inhouden. Maar misschien begrijp ik verkeerd waar het schakelingetje voor moet dienen.

Ten tweede, zoals ik net ook al postte, let er op dat je een clock-enable op je teller zit! Anders zal de tijd niet altijd 16 seconden zijn, maar kunnen varieren tussen 0 en 16 seconden. Dus als je even het IC doorgeeft dat je gebruikt voor je counter, dan kijk ik of je de goede hebt gebruikt.

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Dat teller IC heeft een EN, dit is waarschijnlijk een ENABLE, dus hij zal gewoon aangaan?? maar op haar eigen schema staat die flip-flop dan ook fout, die staat volledig om de teller heen.
Want op dat schema heeft de flip-flop geen enkele betekenis.

@hereIam:
zou je mij kort uit kunnen leggen van die Enable??
Mijn voorstelling:
Is et zo dat je de Enable "1" maakt, en zodra de count dan ook "1" is dat dan de teller 1 hoger gaat en na een "0" en dan een "1" zal hij weer 1 om hoog gaan.
En met de reset gaat de teller weer op 0

[ Voor 52% gewijzigd door Armageddon_2k op 18-06-2004 14:01 ]

Verwijderd

Armageddon_2k schreef op 18 juni 2004 @ 13:54:
Dat teller IC heeft een EN, dit is waarschijnlijk een ENABLE, dus hij zal gewoon aangaan?? maar op haar eigen schema staat die flip-flop dan ook fout, die staat volledig om de teller heen.
Want op dat schema heeft de flip-flop geen enkele betekenis.
Wat betreft die flipflop, die had ze inderdaad helemaal verkeerd staan (ik begrijp ook niet wat ze bedoelde).

Wat betreft die Enable, ik denk dat ze een 'normale' enable heeft en dus is dit de enable van de uitgangen, de teller telt dus ondertussen wel gewoon door (wat natuurlijk niet moet want dan zal hij soms in minder dan 16 sec het alarm inschakelen). Er is dus echt een teller vereist met een clock-enable en ik ben bang dat ze die niet heeft gebruikt :Y)

Verwijderd

Topicstarter
jawel die flip flop doet wel iets.. omdat ik pas als een alarm wil hebben als én de teller op 16 staat, én ik de alarmknop heb ingedrukt, heb ik de alarmknop op die flipflop aangesloten om het hoge signaal te onthouden, anders gaat dat ding niet af omdat er maar 1 ingang van de en poort hoog is. maar er moet idd nog een flip flop bij, die ervoor zorgt dat het signaal uit de teller ook hoogblijft.

en ik moet bedenken wat ik op de reset aansluit. als ik daar de flipflop op aansluit, gaat het LEDje aan zodra ik de resetknop indruk. misschien dat daar dan een inverter tussen moet.. eens even proberen :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 14:03:
jawel die flip flop doet wel iets.. omdat ik pas als een alarm wil hebben als én de teller op 16 staat, én ik de alarmknop heb ingedrukt, heb ik de alarmknop op die flipflop aangesloten om het hoge signaal te onthouden, anders gaat dat ding niet af omdat er maar 1 ingang van de en poort hoog is. maar er moet idd nog een flip flop bij, die ervoor zorgt dat het signaal uit de teller ook hoogblijft.

en ik moet bedenken wat ik op de reset aansluit. als ik daar de flipflop op aansluit, gaat het LEDje aan zodra ik de resetknop indruk. misschien dat daar dan een inverter tussen moet.. eens even proberen :)
Misschien moet je bovenstaande posts nog eens even goed doorlezen, dan had je nu wel iets anders gepost >:)

Verwijderd

Ik weet dat je nieuw bent op dit forum. Hierbij zeg ik dan ook 'welkom op GoT', ik moet even iets kwijt, niet om je te plagen en vat het niet verkeerd op.

Vanaf het begin van dit topic had ik al het idee dat je een beetje 'eigenwijs' was. Je wilde het schema werkend hebben, maar ondertussen lees je niet wat de rest post en ga je gewoon verder je eigen gang. Ook vragen worden niet beantwoord zoals 'wat moet de schakeling nou precies doen' en 'welk ic gebruik je' etc. Bovendien geef je verder geen echte uitleg over wat nou precies de bedoeling is en wat exacte je problemen zijn (al komen die nu eindelijk wel naar voren). Dat is denk ik ook de reden waarom dit topic zo inmens groot wordt en het eigenlijk alleen maar nutteloze posts betreft van een beetje gepruts en geknoei. Als je wilt dat wij je helpen, lees dan even rustig door wat er wordt gepost, geef duidelijk informatie en beantwoord vragen als die worden gesteld. Zo kunnen wij je goed helpen en blijft het hier wat overzichtelijk.

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 14:03:
jawel die flip flop doet wel iets.. omdat ik pas als een alarm wil hebben als én de teller op 16 staat, én ik de alarmknop heb ingedrukt, heb ik de alarmknop op die flipflop aangesloten om het hoge signaal te onthouden, anders gaat dat ding niet af omdat er maar 1 ingang van de en poort hoog is.
Jah en daarom heb ik die poort er ook uitgemold, het zit namelijk zo
1. je drukt de knop in / en laat hem weer los
2. flip flop en de teller gaan aan
3. teller komt op 16
4. de AND voegt de teller en flip flop samen en word 1
5. je led gaat aan

Mijn manier:
1. de drukt de knop in/laat los
2. teller gaat aan
3. de tellerkomt op 16 en zet rechtstreeks de led aan

dan ben je er toch ook??

En ik ben et zeker met HereIam eens, antwoord op vragen en hulp aub, want er word weinig gedaan met et commentaar en je geeft ons weinig mogelijkheid om te helpen, als je dit volhoud report ik dit topic gewoon, want anders komen we nix verder

[ Voor 20% gewijzigd door Armageddon_2k op 18-06-2004 14:26 ]

Verwijderd

@Armageddon_2k: misschien begrijp ik je verkeerd, maar de enable op de counter werkt niet met pulsen (er zit dus geen flipflop of zo in de counter). Enable hoog: actief, enable laag: niet actief.

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

@here,
owkay :) dan moet daar dus de flipflop voor :)., ik zal er schema even om prusten

hier istie:
Afbeeldingslocatie: http://httpd.chello.nl/tr.vandenberg/trigger2.GIF

[ Voor 32% gewijzigd door Armageddon_2k op 18-06-2004 14:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik ben het niet met jullie eens 8)7 :D. het is idd een alarm voor ouderen. zodra ze de knop indrukken, onthoudt de flipflop dat, en is 1 input van de en-poort hoog. de teller wordt op dat moment ook gereset, en begint keurig netjes bij 1 te tellen. bij de 16 gaat het alarm even aan, want dan zijn alle uitgangen van de teller even 1, en die gaan naar de ingangen van een 4 input AND. de output van die 4 input AND gaat naar die 2 input AND, waarvan de flip flop het signaal hoog heeft gehouden. dan zijn beide ingangen even 1, en gaat het alarm dus maar even aan, omdat de output van die 4 input AND niet wordt onthouden.
hoe kan anders de output van die en poort hoog zijn terwijl alleen de teller even hoog is :?

Verwijderd

Armageddon_2k schreef op 18 juni 2004 @ 14:27:
@here,
owkay :) dan moet daar dus de flipflop voor :)., ik zal er schema even om prusten
Ik durf het eigenlijk niet te vragen, maar waarom wordt niet gewoon naar mijn schema gekeken, die werkt gewoon goed O-)

@Wampi: die flipflop kan wel onthouden dat de knop is ingedrukt, maar je teller telt niet meer omdat de enable niet hoog wordt gehouden. Je moet dus de uitgang van die flipflop ook op de enable van de counter zetten zodat deze ook BLIJFT tellen. En achter de 2-AND moet idd nog een flipflop zodat het alarm aan blijft staan (totdat deze gereset wordt).

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 14:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik weet dat dat schema goed werkt, maar ik wil 2 inputs hebben. daarom, omdat ik dat systeem zo bedacht heb. ik probeer jullie zo goed mogelijk te vertellen wat ik aan het doen ben. bedankt voor de hulp, dat zeker, want ik ben een stuk verdergekomen, maar kan ik er wat aan doen dat ik een leek ben op dit gebied en niet alles goed uitleg..
en wat voor ic's ik gebruik: 40106 voor de pulsgenerator, 4013 d flipflop, 4520 counter, 4012 4 input nand, 4081 en poort.

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

@hereIam, je schema werkt dat weet ik wel, maa rik probeer et uit te leggen met haar icoontjes.

@wampi
Het schema maakt gebruik van een systeem wat dubbelzinnig is en dat proberen we je uit te leggen, we posten zelf volledige schema's
Als je daar niet aan wilt geloven dan houd ik er mee op.

weer mn schema, mocht je em gemist hebben
Afbeeldingslocatie: http://httpd.chello.nl/tr.vandenberg/trigger2.GIF

[ Voor 113% gewijzigd door Armageddon_2k op 18-06-2004 14:43 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 14:37:
ik weet dat dat schema goed werkt, maar ik wil 2 inputs hebben. daarom, omdat ik dat systeem zo bedacht heb. ik probeer jullie zo goed mogelijk te vertellen wat ik aan het doen ben. bedankt voor de hulp, dat zeker, want ik ben een stuk verdergekomen, maar kan ik er wat aan doen dat ik een leek ben op dit gebied en niet alles goed uitleg..
en wat voor ic's ik gebruik: 40106 voor de pulsgenerator, 4013 d flipflop, 4520 counter, 4012 4 input nand, 4081 en poort.
Dan moet je achter je NAND nog wel even een 40106-poortje zetten (om hem te inverteren). En de uitgang van de eerste flipflop moet dus naar de enable van je counter (Cp1). Je kloksignaal zet je op Cp0. Het kloksignaal wordt dus gevormd met die Schmitt-trigger (1 stuk), de weerstand en de elco. De set van de eerste flipflop doe je vervolgens aan de Reset (MR) van je counter.

edit: je hebt overigens een teller met een clock-enable dus dat gaat goed :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 14:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 14:44:
[...]

Dan moet je achter je NAND nog wel even een 40106-poortje zetten (om hem te inverteren). En de uitgang van de eerste flipflop moet dus naar de enable van je counter (Cp1). Je kloksignaal zet je op Cp0. Het kloksignaal wordt dus gevormd met die Schmitt-trigger (1 stuk), de weerstand en de elco. De set van de eerste flipflop doe je vervolgens aan de Reset (MR) van je counter.

edit: je hebt overigens een teller met een clock-enable dus dat gaat goed :)
als ik dit doe, dan verandert er niks ten opzichte van hoe het eerst was.. niet alleen ik ben eigenwijs, ook de schakeling die ik heb gebouwd is dat 8)7

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 15:01:
[...]

als ik dit doe, dan verandert er niks ten opzichte van hoe het eerst was.. niet alleen ik ben eigenwijs, ook de schakeling die ik heb gebouwd is dat 8)7
Maar wat werkt er dan nu niet goed. Wat gebeurt er als je op alarm klikt en hem niet annuleert?

Verwijderd

Topicstarter
dan gaat het ledje aan het einde van het tellen (als de 4 tel-ledjes aan zijn) even branden. en vervolgens weer uit, en dan bij de volgende 16 weer aan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 15:15:
dan gaat het ledje aan het einde van het tellen (als de 4 tel-ledjes aan zijn) even branden. en vervolgens weer uit, en dan bij de volgende 16 weer aan.
Dan heb je die flipflop er nog niet tussengedaan :)

Verwijderd

Ik wil me nergens mee bemoeien, maar de enable van een 4017 moet laag zijn, als ie hoog is telt ie niet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 16:03:
Ik wil me nergens mee bemoeien, maar de enable van een 4017 moet laag zijn, als ie hoog is telt ie niet.
Daarom zit er ook een invertor achter in dat schema. Maar dat schema is een andere oplossing, TS gebruikt een andere teller (een 4520).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 16:05:
[...]

Daarom zit er ook een invertor achter in dat schema. Maar dat schema is een andere oplossing, TS gebruikt een andere teller (een 4520).
Waarom een invertor? Neem je toch die ander Q\ uitgang?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 16:13:
[...]

Dat kan idd ook, maar voor de duidelijkheid (TS is een Noob, zo zegt ze) heb ik daar een invertor gegooid (die we toch nog over hadden).

Verwijderd

Topicstarter
ik zie door de bomen echt even het bos niet meer :?. ik ga het hele topic nog maar eens doorlezen en mn schakeling goed bekijken, lijkt me hard nodig :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 16:54:
ik zie door de bomen echt even het bos niet meer :?. ik ga het hele topic nog maar eens doorlezen en mn schakeling goed bekijken, lijkt me hard nodig :D
Kijk gewoon even naar het laatst gegeven schema, dat moet gewoon werken.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 17:20 ]

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 16:13:
[...]

dat zal niet gaan, kleine uitleg:
teller niet op 16, NAND = 1 dus flipflop Q=1 Q- = 0
Teller komt dan op 16, NAND = 0, omdat dit op de set staat zal de status van de flip flop niet veranderen

dan moet je extreem gaan prutsen, dan is een simpele inverter even makkelijker

[ Voor 11% gewijzigd door Armageddon_2k op 18-06-2004 17:55 ]

Verwijderd

Armageddon_2k schreef op 18 juni 2004 @ 17:53:
[...]

Teller komt dan op 16, NAND = 0, omdat dit op de set staat zal de status van de flip flop niet veranderen
Tuurlijk wel, de uitgang van IC3A heeft altijd hetzelfde niveau als de Q\ uitgang.

Over het laatste schema:
Ik zou er nog wel even een auto-reset bij maken, het is altijd wel prettig dat na het inschakelen van de voedingsspanning de uitgang van de eerste ff laag is.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 18:03 ]

Verwijderd

Armageddon_2k schreef op 18 juni 2004 @ 17:53:
[...]

dan moet je extreem gaan prutsen, dan is een simpele inverter even makkelijker
Maar als hij 16 voorbij is, dan gaat hij weer naar 1 en dus gaat het signaal op SET van 0 naar 1 en wordt hij dus geset. Dit is ook de bedoeling omdat er NA(!) deze overgang pas 16 seconden voorbij zijn.

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 18:15:
[...]

Maar als hij 16 voorbij is, dan gaat hij weer naar 1 en dus gaat het signaal op SET van 0 naar 1 en wordt hij dus geset. Dit is ook de bedoeling omdat er NA(!) deze overgang pas 16 seconden voorbij zijn.
helaas et werkt zo:
1 bij teller = 16 (1 staat gewoon voor hoog), 0 is alles behalve 16

Sorry voor de streepjes maar ik weet niet hoe ik een tabel moet maken :)

teller____NAND____S___R____Q____Q-
0_______1_______1___ 0____1___ 0
1_______0_______0___ 0____1___ 0
0_______1_______1___ 0____1___ 0
1_______0_______0___ 1____0___ 1 <-- pas na een reset verandert de
boel, kijk maar eens goed, dat is het nadeel van de set. Geloof me, reken et na :P
na een SET verandert er nix meer, pas als er een RESET is. das een flip-flop

[ Voor 33% gewijzigd door Armageddon_2k op 18-06-2004 20:16 ]

Verwijderd

Armageddon_2k schreef op 18 juni 2004 @ 20:11:
[...]
Geloof me, reken et na :P
Na er nog eens goed naar gekeken te hebben was ik overtuigd, ik had me even vergist 8)7

Verwijderd

Topicstarter
heren: hij doet het!! ik moet alleen nog zorgen dat het alarm een buzzer is ipv een LED, en ik moet geloof ik een autoreset toevoegen zoals hierboven staat want als ik de stroom erop zet gaat soms het alarm af.

ik heb gisteren de schakeling uit elkaar gehaald en ben vandaag opnieuw begonnen.. ik heb de helft van het systeem weggelaten (ik had twee tellers en 2 knoppen om het alarm in te schakelen, nu nog 1). daardoor kon ik de ene helft van de flipflop gebruiken om de uitgang van de teller hoog te houden tot ie gereset is. de andere flipflop is om het indrukken van de knop te onthouden. dus niet zoals in het schema van jou, Armageddon. ik begreep direct dat ie zo moest werken, maar ik wilde voor mijn systeem die 2 inputs hebben. niet om eigenwijs te zijn, maar omdat dat alarmsysteem zo bedacht is tijdens een project.

ben overigens wel enórm blond bezig geweest, want terwijl ik toch echt de hele tijd met een 4 input NAND bezig was had ik in mn hoofd zitten dat het toch een AND was. komt van de stress denk ik :).

in elk geval héél erg bedankt want zonder jullie hulp was ik over een jaar nog bezig geweest :D
ik zal het schema nog even tekenen, als jullie daar tenminste nog behoefte aan hebben :)

edit: doet ie het toch niet: ik krijg hem niet volledig gereset :?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 14:15 ]

Verwijderd

auto-reset:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new7/auto-reset.PNG

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 13:29:
edit: doet ie het toch niet: ik krijg hem niet volledig gereset :?
wat gebeurt er dan bij het resetten?

Verwijderd

Topicstarter
eerst had ik een resetknop die allebei de flip-flops moest resetten. nu heb ik voor beide flip-flops een aparte reset. nu doet ie het echt zoals ie moet.
hier dan het schema:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/neigenna/IMG_0418.JPG
de bovenste knop schakelt de eerste flipflop en dus de teller in. de ene ingang van de AND is hoog. als de teller is uitgeteld is de tweede flipflop en dus de tweede input van de AND hoog. het alarm gaat af. wil ik het alarm resetten, dan druk ik beide andere knoppen in.
als de alarmknop is ingedrukt en ik wil het alarm annuleren, dan druk ik alleen de middelste knop in :)

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 15:20 ]

Verwijderd

Ik heb nog een kleine tip voor je. Je kunt namelijk die grote NAND met de inverter vervangen door de 3 AND-poorten die je nu niet gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
oh ja, dat is wel handig idd. dat ga ik nog even veranderen. echt té dom dat ik 2 dagen met een NAND poort aan het kloten ben terwijl ik dacht dat het een AND was :D.
ehm, een buzzer he, moet die met een weerstand in serie, net als een LED, want dat ding doet het op geen enkele manier, terwijl ik een buzzer als alarm toch leuker zou vinden als een LED :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 15:41:
oh ja, dat is wel handig idd. dat ga ik nog even veranderen. echt té dom dat ik 2 dagen met een NAND poort aan het kloten ben terwijl ik dacht dat het een AND was :D.
ehm, een buzzer he, moet die met een weerstand in serie, net als een LED, want dat ding doet het op geen enkele manier, terwijl ik een buzzer als alarm toch leuker zou vinden als een LED :)
Ligt er helemaal aan wat voor buzzer je hebt, de meesten hebben gewoon een gelijkspanning nodig van ca 3-6 Volt. Kun je misschien ergens een foto of typnr vandaan halen om te laten zien wat voor buzzer het is?

edit:
met het IC kun je de buzzer iig waarschijnlijk niet aansturen omdat de uitgangsstroom van de flipflop hier waarschijnlijk veel te klein voor is

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 15:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
6 volt heeft dat ding nodig. nou ja, dikke pech, dan maar een LED. hij is nu dus écht af!!
heeeeeeeeel erg bedankt voor alle tips en adviezen :> :)

edit: aan iedereen die gereageerd heeft dus!!

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 16:02 ]

Verwijderd

Wampi, voor dat jij jezelf een electronicanoob noemt vind ik dat je het erg goed gedaan hebt, of je hebt er aanleg voor, of je bent gewoon erg slim.

Verwijderd

Ook van mijn kant mijn complimenten _/-\o_

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 15:56:
6 volt heeft dat ding nodig. nou ja, dikke pech, dan maar een LED. hij is nu dus écht af!!
heeeeeeeeel erg bedankt voor alle tips en adviezen :> :)

edit: aan iedereen die gereageerd heeft dus!!
Met een simpele transistor als schakelaar kan je de buzzer een spanning geven in de buurt van 6V. Het enige dat je wel moet doen is even een ohmse (weerstands) meting doen van de buzzer.
De basis van de transistor is de ingang, de emitter van de transistor hang je aan grond, en tussen de collector van de transistor en de +9V voeding zet je de buzzer.
Zet parallel over de buzzer misschien wel een diode (zelfs een LED is goed als die een redelijke stroom aankan, je hebt die LED daar dan toch over ;)), waarbij je uiteraard de kathode aan de +9V voeding verbindt (dit wordt dan een vrijloopdiode genoemd, die verhindert dat je transistor opgeblazen wordt omdat je met een inductieve (spoel) belasting werkt).
Dan neem je best in serie met de (buzzer parallel met diode) een weerstand.
Neem dat er ongeveer 1V over de emitter-collector van de transistor zal staan als deze in geleiding is, dan moet er 9V-1V = 2V over de weerstand komen, zodanig dat je buzzer netjes 6V heeft. De weerstandswaarde zal dus (2V/8V) = 1/4 van je buzzer moeten zijn. Zoals ik al eerder zei, hiervoor moet je dus de weerstand van de buzzer weten (ohmse DC meting dus).
Hou er ook rekening mee dat deze weerstand de stroom zal beperken (I = U/R).

Succes ermee.

*edit: ff verduidelijken op sommige plaatsen

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 23:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
:D :D ik zwoeg me in een paar dagen, met veel domme fouten, naar een suf werkend systeem en dan krijg ik ook nog complimenten :D :D nou ja, bedankt :) . komt voor een groot deel ook wel door jullie uitleg!!

dat van die transistor, ik had al zo'n vermoeden dat dat zou kunnen. ik ga maandag proberen of ik dat in korte tijd aan de praat ga krijgen, anders laat ik het voor deze opdracht zo. na de zomer wil ik de boel op een printplaatje gaan maken, ik denk dat ik dan ook die buzzer mer transistor erbij maak. heb er nu al enorm veel van geleerd, en als ik dat dan nog kan uitsmeren over twee delen profiteer ik er dubbel van :D
tis trouwens een assignment voor mijn studie industrial design, en ik denk dat het volgende electronica assignment dat ik kies met microcontrollers gaat worden :)

Verwijderd

Misschien nog even melden dat een emitterweerstand ook wel aan te raden valt om de transistor niet teveel te oversturen, al moet je deze wel even berekenen (was in m'n vorige redenering vergeten dat Vf van een LED groter is dan een gewone diode...).
Het zal dus afhangen van de spanning die je aan de basis aanlegt, en de stroom die je nodig hebt in de collector voor de buzzer (de benodigde stroom voor de buzzer zal dan 6V/weerstand zijn).
Vb: 10 mA nodig voor de buzzer -> neem 1V over de emitterweerstand (vermits de aangevoerde spanning in de buurt van de 1.7V zal zijn, dus aan de emitter vd transistor +/- 1V), dan neem je een weerstand van 1V/10mA = 100 ohm.
Verlaag dan de collectorweerstand naar 1/8 vd weerstand van de buzzer (9V = 6V (buzzer) + (+/-)2V (collector-emitter van transistor) + 1V (de serieweerstand dan) + vergeet de diode parallel over de buzzer niet (in sper).

Verwijderd

Je had je dat hele verhaal kunnen besparen, een emitterweerstand is alleen nodig als je geen basisweerstand toepast.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 17:49:
Je had je dat hele verhaal kunnen besparen, een emitterweerstand is alleen nodig als je geen basisweerstand toepast.
Ok, met een basisweerstand kom je er ook, maar dan hangt de emitter aan de grond dus zal de collector +/- 1V bedragen, DUS heb je een collectorweerstand nodig waar 2V over valt, dus 1/4 van de buzzerweerstand (en niet 1/8 zoals in m'n voorbeeld van daarstraks bij een emitterweerstand).

Verwijderd

De collector-emitterspanning hangt af van de stroom die door de tor loopt en van het feit of de tor in verzadiging wordt gestuurd of niet.
Wordt de tor in verzadiging gestuurd en is de collectorstroom klein, bv 10 mA, dan is de spanning over een BC547 maar ca 0,2V.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2004 22:34 ]

Pagina: 1 2 Laatste