Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Schmitt trigger/ pulsgenerator

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 656 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!
Als complete n00b op het gebied van digitale electronica ben ik in het (voor mij) diepe gegooid met een opdracht om een alarmsysteem te maken. nou heb ik het onderstaande systeem gemaakt, met een binary counter en een schmitt trigger om een puls te genereren. nou krijg ik alleen die schmitt trigger niet aan de praat.... wie o wie kan mij helpen door aan te geven hoe ik dat ding aangesloten en werkend krijg, want ik snap er niks meer van... 8)7 :?
alvast bedankt!!

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/neigenna/dinges.jpg

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-11 15:46

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-11 18:03

n00bs

Het is weer Zomer!

huiswerk ;)?

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-11 15:48

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

loshangede massa lijkt me zowizo niet een goed punt, ik zie 2 losse aansluitingen, misschien iets mee doen?

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-11 16:50

Khaine

Python liefhebber

Ik zou sowieso de HELP !!! uit je titel ff weghalen ... werkt averechts .

Geloof me :)

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Verwijderd

Topicstarter
ik ga die link bekijken... en ja, loshangende massa, dat heb ik ook al gezien, ik heb alleen geen flauw idee hoe ik het aan moet sluiten om het werkend te krijgen. dat is dus het hele probleem :D

• Soul__assasin
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:54

Soul__assasin

de Belbelg

Huiswerk moet je zelf maken eh heb je ons hulp niet voor nodig

Greetz SA

www.weefab.com

Verwijderd

Topicstarter
ik zie dit niet echt als huiswerk, ik studeer industrial design en moet een opdracht maken. en daarbij is het niet verboden om aan iemand uitleg te vragen :).

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

sluit de massa es aan aan de andere kant van die condensator/elco en kijk wat er gebeurt :)

ow en btw WTF is de bedoeling dat dit ding gaat doen?

en je onderste schakelaar staat paralell aan de bovenste, volg et schema maar :) hier kan je dan volgens mij 1 weghalen

wat is dat laatste symbool voor dingetje?

schema is een beetje een rotzootje, als je et wat anders neerzet kan je et al een stuk overzichtelijker maken

[ Voor 78% gewijzigd door Armageddon_2k op 16-06-2004 11:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
dit moet een alarm systeem worden. als ik op een knop druk wordt de ingang van een AND hoog gemaakt, en wordt de counter ingeschakeld. als het loos alarm is moet de counter worden gereset. gebeurd dit niet, dan gaat het alarm af. die schakelaar moet wel blijven staan :).
probleem is alleen dat ik niet weet hoe ik die loshangende massa daar links onderin moet aansluiten.. en het allerstomste is nog dat ik het gisteren wel werkend heb gehad, alleen toen heb ik weer iets aangepast zonder dat ik het had opgeslagen.

Verwijderd

Topicstarter
dat laatste is een buzzer. en het is een beetje een zooitje ja :D. eerste keer dat ik met zoiets bezig ben....

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

blaat

[ Voor 94% gewijzigd door Armageddon_2k op 16-06-2004 11:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik ben duidelijk te blondt hiervoor... en ik heb niet eens een boek waarin ik op kan zoeken hoe het moet :(

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

ik heb je schema ff versimpelt, dit zou ook moeten werken, alleen dat stukje met die condensator weet ik neit wat et doet: (ik neem aan een puls genereren, maar ik weet bij god niet hoe :))

plaatje is verouderd

[ Voor 15% gewijzigd door Armageddon_2k op 18-06-2004 13:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
die doet het ook niet :(. genereert geen puls, en als ik zelf dat ding verder laat tellen door steeds de knop in te drukken, dan ploft ie als alle uitgangen van de counter 1 zijn... toch bedankt :)

Verwijderd

Dat is toch een doodnormale blokgolfgenerator, de condensator zit gewoon tussen de ingang van de invertor en 0V. Dan doet ie het.

werking:

Na het inschakelen van de voedingsspanning is de condensator nog ongeladen, de ingang van de invertor is 0V en de uitgang dus 5V.
De condensator wordt opgeladen via de weerstand en zodra de triggerdrempel is bereikt wordt de uitgang laag. De condensator ontlaadt zich via de weerstand, ingang wordt weer laag, uitgang wordt hoog enz..

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 12:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
exter, zou dat dan zo moeten in het schema dat armageddon hierboven heeft gepost? dus dat daar de condensator naar beneden geschoven wordt, en dan met de + kant op de ingang van de invertor?

Verwijderd

Condensator zat goed in je startpost, moet er wel een elco van maken (tenminste, ik gebruik altijd een elco :)).

Verwijderd

Topicstarter
het is toch een elco :? .. verder blijft er van alles ploffen en gaat de buzzer ook niet af. ik heb vast weer iets verkeerd aangesloten. heb nu het onderstaande. als ik nu de condensator op de 0 aansluit gebeurt er niks.......
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/neigenna/dinges3.jpg

Verwijderd

Je hebt het steeds over een condensator, dat is wat anders dan een elco. In je schema staat wel een elco. Als je een elco gebruikt, heb je plus en min hiervan dan wel goed aangesloten? Ik weet zeker dat het met een elco moet werken, of het met een condensator ook lukt weet ik niet (en als het werkt zijn de pulsen veel te kort omdat condensators hele kleine waarden hebben). De elco moet in ieder geval wel naar de 0 (de - van je voeding).

edit:
een andere fout die je maakt is dat de enable (EN) van de teller en de set (S) van de flipflop altijd hoog zijn. Als bovenste schakelaar is ingedrukt wordt hij aan 5V gelegd, is de schakelaar niet ingedrukt dan is het draadje niet aangesloten en zal het IC dat je gebruikt dit als een logische 1 opvatten (dus ook als 5V eigenlijk).

edit2:
met een weerstand van 1M zul je vrij lange pulsen krijgen en zal het even duren voordat het alarm afgaat :)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 13:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
het is een elco die ik heb gebruikt, klopt. alleen ik benoem het steeds verkeerd. verder krijg ik met een lagere weerstand dat ding ook niet aan de praat. en die flip flop moet hoog zijn om te kunnen constateren of het alarm is ingedrukt én de tijd is verstreken...

Verwijderd

Als je een voltmeter hebt moet je eens kijken wat voor spanning er staat op de uitgang van die grote NAND-poort en de uitgang van de flipflop.

edit:
of ben je aan het simuleren op de pc?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 13:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja, voordat ik de boel sloop in het echt ben ik eerst met crocodile clips bezig :D. zonder succes overigens... maar dat was wel duidelijk :'(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 13:50:
ja, voordat ik de boel sloop in het echt ben ik eerst met crocodile clips bezig :D. zonder succes overigens... maar dat was wel duidelijk :'(
Dan moet je even goed opletten dat de draden ook werkelijk met elkaar in verbinding staan. Om te beginnen die elco, zit de onderkant echt aan ground (de min dus)? Ik heb namelijk het idee dat die niet goed zit. Ken dit programma overigens verder niet, moet je misschien nog de voeding van de ic's aansluiten?

zijn crocodile clips bij jouw overigens krokodillenklemmen of is dat het programma waarmee je het maakt en hier post :? :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 13:54 ]

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11 14:35

EXX

EXtended eXchange

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 13:27:
Je hebt het steeds over een condensator, dat is wat anders dan een elco. In je schema staat wel een elco.
Sinds wanneer is een elco geen condensator? Elco = ELectrolytische COndensator.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-11 15:29

Cassettebandje

SA-C90 TDK

als je dat loshangende pootje van de condensator aan de ground vastmaakt dan zou het moeten werken.

Formule voor trillingstijd zou als het goed is moeten zijn: T= 2*R*C*(triggerniveau hoog - triggerniveau laag)/(voedingsspanning)

waarbij die triggerniveau's afhangen van de schmitt trigger en de voedingsspanning waarschijnlijk 5 volt is

Verwijderd

Topicstarter
croc clips is het programma waarmee ik dit maak. en als ik die elco aan de 0 verbind, dan doet ie het soms heel even, om vervolgens weer allemaal kruisjes weer te geven :?

Verwijderd

EXX schreef op 16 juni 2004 @ 13:54:
[...]
Sinds wanneer is een elco geen condensator? Elco = ELectrolytische COndensator.
TS is elektronika-noob (zegt hij) dus ik had het idee dat ik het beter niet op die manier kon zeggen :)

Verwijderd

Topicstarter
zegt zij :p.

na weer wat aanpassingen heb ik het volgende.. op het moment dat ik de elco (:p) zo aansluit racet de stroom door de weerstand terug naar 0. en vervolgens gebeurt er niks meer.. ik heb in elk geval die kutkruisjes niet meer, en dat bevalt me al een stuk beter :D
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/neigenna/dinges11.jpg

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 14:06:
ik heb in elk geval die kutkruisjes niet meer, en dat bevalt me al een stuk beter :D
Ik denk dat dat juist het probleem is, die elco en die weerstand zijn analoge dingen en de rest is digitaal. Het programma ziet de weerstand en elco nu echter als digitale componenten (vandaar die 1 en 0). Kun je ergens in het programma niet aangeven dat het niet digitaal moet meten, maar ook analoog?

edit:
prog doet het nu dus digitaal, en daarom kan elco niet als elco werken (hij kan niet digitaal ontladen 8)7 ) en daarom werkt het maar eventjes waarschijnlijk

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 14:10 ]

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-11 15:29

Cassettebandje

SA-C90 TDK

anders, neem je van eerste schematje, die elco, schmitt trigger en weerstand en maak dan de minkant van die elco aan de 0V vast
edit:
voor de duidelijkheid

Afbeeldingslocatie: http://atlas.et.tudelft.nl/mdhoop49/tweakers/dinges11.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Cassettebandje op 16-06-2004 14:16 ]

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-11 09:15

AcouSE

Swedish Chef

De ingang van de schmitt-trigger moet toch echt aan de plus van de elco hoor

Verwijderd

AcouSE schreef op 16 juni 2004 @ 14:11:
De ingang van de schmitt-trigger moet toch echt aan de plus van de elco hoor
die aanpassing was mij nog niet eens opgevallen, AcouSE heeft gelijk: het was goed, het is nu fout.

edit:
over het aansluiten van Voltmeters gesproken, heb je leuk gedaan :9

nog een edit:
die schakelaars zijn pulstoetsen volgensmij die je eventjes kort kunt indrukken om een signaal af te geven, deze zijn dus niet geschikt om een counter continu te blijven enablen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 14:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
ow. dus. mijn eigenwijsheid helpt ook niet :D.
maar goed, als ik het terug verander zijn die kruisjes er weer. als ik dit schema in werkelijkheid zou bouwen, zou het dan ook niet werken door de combinatie van analoog en digitaal, of gaat het dan juist wel goed?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 14:15:
ow. dus. mijn eigenwijsheid helpt ook niet :D.
maar goed, als ik het terug verander zijn die kruisjes er weer. als ik dit schema in werkelijkheid zou bouwen, zou het dan ook niet werken door de combinatie van analoog en digitaal, of gaat het dan juist wel goed?
in werkelijkheid gaat dat juist wel goed, ik denk dus dat die simulator het niet goed oppakt

Verwijderd

Topicstarter
zou daardoor ook komen dat wanneer ik de 2 ingangen van dat buzzerding hoog heb, hij toch niet afgaat?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 14:21:
zou daardoor ook komen dat wanneer ik de 2 ingangen van dat buzzerding hoog heb, hij toch niet afgaat?
Die buzzer moet je waarschijnlijk niet zo aansturen als je nu doet, maar dat hangt er helemaal van af wat voor buzzer het is. Kijk anders in de HELP-functie van het programma eens hoe de buzzer moet worden aangestuurd. Ik denk iig niet op deze manier.

Verwijderd

Topicstarter
staat niet in de help functie.... maar goed, ik ga maar eens echt knutselen. zoveel zal ik niet fout kunnen doen hoop ik.. als jullie nog suggesties hebben hoor ik ze graag, in elk geval bedankt zover!!!!!!!!

Verwijderd

Cassettebandje schreef op 16 juni 2004 @ 14:10:
anders, neem je van eerste schematje, die elco, schmitt trigger en weerstand en maak dan de minkant van die elco aan de 0V vast
edit:
voor de duidelijkheid
[afbeelding]
Zullen we de flipflop maar wel resetten als dat nodig is :9

Verwijderd

Topicstarter
als het gelukt is zal ik nog wel een foto'tje posten van het breadboard :D.

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Ik kan je ook prive les electornica geven O-)

Verwijderd

Topicstarter
misschien dat je het mn vriendje dan ook uit kan leggen, die snapte er ook al weinig van :p :D

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

ik neem aan dat je et over electronica hebt :P:P
Maaruh ik kan je helaas niet verder helpen met schema omdat ik op et werk zit en hier geen EWB en dergelijke programma's heb :)
Dat schema van eerder had ik in paint gemaakt :)

Verwijderd

Topicstarter
ja, ik had het alleen voor electronica :D.
ik ben nu met het breadboard bezig, en ik geloof dat het wel goed gaat komen :). veel simpeler dan dat klote croc clips :)

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

blij zijn dat je dan geen potmeters hoeft te gebruiken, die dingen zijn k*t om in een breaboard te steken, kan altijd net niet

dit begint op chat te lijken, sorry MOD's

[ Voor 16% gewijzigd door Armageddon_2k op 16-06-2004 15:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
heb het hele ding nu op een breadboard gemaakt. een stuk makkelijker, alleen hij doet het nog steeds niet. nou zei er iemand tegen me dat de niet gebruikte in- en/ of outputs van ic's op de 0 aangesloten moeten worden, omdat ze anders kunnen storen. is dat zo?

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-11 20:21
Een elco is een elektrolytische condensator. Het verschil tussen een 'gewone' condensator en een elco is de isolatie tussen de twee platen. De elektrolyt vormt op de platen een heel dun isolerend laagje (oxide) waardoor de platen dichter op elkaar zitten dan bij bijvoorbeeld een papiercondensator. Bij de papiercondensator wordt de isolatie (het dielectricum) gevormd door een laagje papier, maar omdat papier dikker is dan het oxidehuidje in een elco is de capaciteit bij hetzelfde plaat-oppervlak kleiner dan bij een elco.

Even van internet geknipt, omdat ik wist dat er een verschil was tussen een elco en condensator

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 22:44:
heb het hele ding nu op een breadboard gemaakt. een stuk makkelijker, alleen hij doet het nog steeds niet. nou zei er iemand tegen me dat de niet gebruikte in- en/ of outputs van ic's op de 0 aangesloten moeten worden, omdat ze anders kunnen storen. is dat zo?
Nou, alleen de ingangen maar, als je de uitgangen aan 0V legt zijn ze kortgesloten, is niet de bedoeling.
Je moet de schakeling ook even ontkoppelen door een kleine elco over voedingslijnen te zettten, zo dicht mogelijk bij het IC.
En dan zal zo'n kleine schakeling met een weerstand en een elco het toch moeten doen.

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

je moet altijd ALLE ingangen aansluiten, de meeste IC's hebben meerdere mogelijkheden, bv reageren op de opgaande puls of de neergaande puls en dat soort dingen, download de datasheet van et ic, dan kan je precies zien wat je op de ongebruikte ingangen moet zetten

Verwijderd

Topicstarter
mja, uit die datasheets wordt ik niet echt wijzer. ben echt een muts :D... wat dat betreft heb ik meer aan info van medestudenten en jullie... :)

Verwijderd

Heb je de voeding van de ic's nu wel aangesloten. En welke type ic's heb je gebruikt? Misschien is een foto ook wel leuk, dan zien we misschien wat je fout doet.

Verwijderd

Topicstarter
mja... foto :D. kan, maar ik ben nu vanaf het eindpunt begonnen met opbouwen en steeds kijken of ie het doet. ik heb nu net de boel op een of-poort aangesloten, en toen werkte het :D. nu ben ik er een en-poort aan het tussenzettn :D.

Verwijderd

Topicstarter
tot zover gaat het goeeed!! ik moet nu alleen een D-flipflop aansluiten.. en aangezien ik dat in croc clips al fout deed ben ik benieuwd hoe het nu gaat. en als ik dat ding gebruik als een RS-flipflop, moet ik dan de klokinput aansluiten of niet?

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Jaah, we willen een foto van gepruts :D is altijd leuk, maar dan moet je zelf wel ook op de foto staan natuurlijk :D

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/neigenna/IMG_0398.JPG
alleen de of-poort :D

Verwijderd

Ik weet niet wat voor IC je hier gebruikt, maar het is bij sommigen niet altijd slim om er een LED mee aan te sturen.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/neigenna/IMG_0404.JPG
ik ben trots op mezelf, ik heb de flipflop goed aangesloten. hij doet het nog steeds!! :+

Verwijderd

Topicstarter
De hele schakeling zit in elkaar, en zowel de set als de reset knoppen doen het.. volgens mij heb ik alleen een verkeerde elco (1 microF), want in combi met de weerstand van 1Mohm is de trillingstijd alsnog heel klein geloof ik.. dus ik moet nog een elco halen met een hogere waarde :).
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/neigenna/IMG_0405.JPG

edit: elco's op de foto niet op de 0 aangesloten, in werkelijkheid wél inmiddels :D

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 14:18 ]

Verwijderd

Die elco is wel goed (en moet eerder kleiner dan groter om de tijd korter te maken), ik zou die weerstand maar gewoon effe kleiner maken :), bijvoorbeeld 10k of zo (je maar effe experimenteren).

Verwijderd

Topicstarter
ik had net idd berekend dat de elco kleiner moet. dus ik ga maar ns kleine weerstandjes halen ja :)

Verwijderd

Topicstarter
heu, volgens mij klopte dat niet. f = 1/ (0,7 RC) dus moet de elco dan niet toch groter... of de weerstand groter..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 14:42:
heu, volgens mij klopte dat niet. f = 1/ (0,7 RC) dus moet de elco dan niet toch groter... of de weerstand groter..
Je wilt toch dat de tijd kleiner wordt? Dan moet de frequentie dus omhoog en dus moet 0,7RC kleiner worden en dus moet de weerstand of de condensator in waarde verminderen. 1uF voor een elco is echter al klein en 1M voor een weerstand erg veel, dus verlaag die weerstand maar flink.

edit:
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gifdoor op zo'n ding te klikken kun je je bericht bewerken en hoef je niet meerdere posts achter elkaar te zetten, want anders wordt het hier wat onoverzichtelijk wat we liever niet hebben :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 15:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
de tijd moet juist groter, want hoe langer de trilling, hoe meer tijd ik heb om te reageren en het ding in de tussentijd te resetten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 15:09:
de tijd moet juist groter, want hoe langer de trilling, hoe meer tijd ik heb om te reageren en het ding in de tussentijd te resetten.
dan moet je toch even die elco in waarde verhogen :)

edit:
welk type ic gebruik je voor die Schmitt-trigger en hoe lang moet de tijd worden, dan kan ik even uitrekenen welke waarden je nodig hebt voor je weerstand en condensator (dat verschilt per ic).

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 15:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruik een 40106 en ik wil graag dat een trilling 1 seconde duurt.
als de clockingang van een teller 1 seconde is dan telt ie toch per seconde 1 omhoog?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 15:17:
ik gebruik een 40106 en ik wil graag dat een trilling 1 seconde duurt.
als de clockingang van een teller 1 seconde is dan telt ie toch per seconde 1 omhoog?
Dus je wilt 16 seconden de tijd hebben om hem alarm te kunnen 'annuleren'? Nou dan is de dief er soms al vandoor met de buit :)

iig moet je met een weerstand van 1M en een elco van 1uF toch aardig in de buurt van 1 seconde komen. Met een weerstand van 1.5M en een elco van 1uF moet je echter precies op 1 seconde zitten.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 15:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
het is geen dievenalarm maar een alarm om voor ouderen om in nood te kunnen waarschuwen :D

edit: er zit gewoon nog iets fout in mn hele schakeling. als ik een drukknopje ingedrukt hou, gaat het lampje dat het alarm is direct branden, maar twee ledjes die ik op de teller heb aangesloten knipperen even later en blijven knipperen. vervolgens gaat het 'alarmledje' na een tijdje weer uit. omgekeerde wereld dus :D volgens mij heb ik de teller verkeerd aangesloten.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 15:30 ]

Verwijderd

Weet je zeker dat je de juiste weerstand hebt (1M of 1.5M zou mooi zijn met een elco van 1uF). Meet ze anders even na met een ohm-meter of zo.

Verwijderd

Topicstarter
mja, die weerstand maakt nu niet zoveel uit.. alleen het signaal is omgekeerd, en ik krijg het niet geinverteerd :D. ik heb het geprobeerd met een overgebleven poort van de 40106, maar dat werkt niet... ik zal nog wel blijven proberen, maar dat ie nu ómgekeerd werkt is ook al heel wat :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 16:20:
mja, die weerstand maakt nu niet zoveel uit.. alleen het signaal is omgekeerd, en ik krijg het niet geinverteerd :D. ik heb het geprobeerd met een overgebleven poort van de 40106, maar dat werkt niet... ik zal nog wel blijven proberen, maar dat ie nu ómgekeerd werkt is ook al heel wat :D
Wat werkt er nou precies omgekeerd? En je kunt het kloksignaal idd inverteren door twee poorten achter elkaar te zetten, maar de weerstand moet alleen over de eerste poort!

Verwijderd

Topicstarter
het werkte dusdanig omgekeerd dat wanneer ik een knop indrukte, het ledje direct ging branden en na het tot 16 tellen van de counter sprong ie uit. vervolgens sprong ie met het opnieuw beginnen van de teller weer aan, en werkte hij vervolgens vanzelf :?. en nu heb ik het hele ding mee naar huis genomen, kom ik thuis, gaat het ledje niet meer uit als ik het heb ingeschakeld :(.

edit: bovenstaande gebeurt niet wanneer ik na aansluiten van de batterij eerst de schakeling reset.

het lijkt wel een soap :(

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 19:29 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 19:23:
het werkte dusdanig omgekeerd dat wanneer ik een knop indrukte, het ledje direct ging branden en na het tot 16 tellen van de counter sprong ie uit. vervolgens sprong ie met het opnieuw beginnen van de teller weer aan, en werkte hij vervolgens vanzelf :?. en nu heb ik het hele ding mee naar huis genomen, kom ik thuis, gaat het ledje niet meer uit als ik het heb ingeschakeld :(.

edit: bovenstaande gebeurt niet wanneer ik na aansluiten van de batterij eerst de schakeling reset.

het lijkt wel een soap :(
Kun je dan nu niet eens even een schema posten op de manier zoals je het nu in elkaar hebt zitten. Zo kunnen we hier ook niet zien waar het probleem zit 8)7

Verwijderd

Topicstarter
ik zal er straks een tekenen, moet eerst een essay schrijven...

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-11 18:20

virus.elektro

profesionele monitor sloper

Vraagje: wanneer moet het alarm afgaan, wat voor alarm is het

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

Topicstarter
het alarm moet afgaan als de input van een van 2 EN-poorten hoog is. beide poorten doen hetzelfde, en worden aangestuurd door 1. een flip flop die het signaal hoog houdt en 2. een teller. als ik het alarm ongedaan wil maken reset ik de teller. probleem is nu dat ik de flip flop niet gereset krijg, en dat de teller niet opnieuw begint te tellen als ik de alarmknop indruk :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 21:39:
het alarm moet afgaan als de input van een van 2 EN-poorten hoog is. beide poorten doen hetzelfde, en worden aangestuurd door 1. een flip flop die het signaal hoog houdt en 2. een teller. als ik het alarm ongedaan wil maken reset ik de teller. probleem is nu dat ik de flip flop niet gereset krijg, en dat de teller niet opnieuw begint te tellen als ik de alarmknop indruk :)
Als je de flipflop niet gereset krijgt, dan ligt dat aan het feit dat je de set waarschijnlijk nog hoog hebt hangen.

Verwijderd

Topicstarter
ik ga nu die schakeling tekenen...

Verwijderd

edit:
dit was een idiote domme post, dus ik heb hem maar verwijderd :)

[ Voor 163% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 22:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
voor de edit zag ie er makkelijker uit :D. ik heb in mijn schakeling de Q\ aangesloten op de D. maar de D en de clock moeten op de 0 en de Q\ kan gewoon zo blijven?
die reset is zoals jij hem hebt getekend ook wel handig. ik begrijp ook wel waarom je dat zo doet..

mijn schakeling, in crocodile clips dus. waarmee teken jij dat, want dat ziet er stukken handiger uit :). ook omdat er hier op de d-flipflop geen set zit, dan weet ik al niet meer waar ik de input dan aan vast moet hangen :D

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/neigenna/dingesirl.jpg

edit: ow, ik vind idioot domme dingen er anders wel mooi en nuttig uit zien. wat zegt dat over mij 8)7 :D

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 22:17 ]

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

is je signaal nouw nog steeds verkeerd om of niet?

zojah haal die inverter weg?
zoniet, dan mag je deze post overslaan en alsnog een foto van jezelf posten :P

[ Voor 166% gewijzigd door Armageddon_2k op 18-06-2004 08:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja het signaal is nog steeds omgekeerd. en die inverter na die nand poort zit daar omdat ik geen 4 input AND poort in dat programma heb, dus met die nand en die inverter maak ik er dan eentje. op het breadboard zit wél gewoon een and poort, zonder inverter erna. ik heb geprobeerd om het signaal om te keren door na de laatste of-poort een inverter te zetten, maar dat werkt niet.

Verwijderd

Dit is volgensmij het makkelijkste:

Afbeeldingslocatie: http://www.vonkjes.demon.nl/schema.gif

lekker breed schema :P

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Zou je voor mij 1 keer het hele verloop van et schema willen uitleggen want ik snap nog steeds niet helemaal wat de precieze bedoeling van die S/R daar bovenin. Dus niet wat het moet doen maar wat je wil dat er gebeurt in et schema:
bv.
Knop drukt in, de schmittrigger geeft om de seconde een puls, daardoor gaat de teller optellen, bij 16 Geeft de 4 poorts NAND, een 0, dit word geinverteerd naar een 1, hierna zit een OF poort (dit gedeelte snap ik niet helemaal, maar zou je gewoon alles willen uitleggen)

en is het de bedoeling dat de knop 16 sec ingedrukt blijft ofzo? en dat dan et alarm afgaat???

[ Voor 9% gewijzigd door Armageddon_2k op 18-06-2004 10:10 ]

Verwijderd

Moet ik nou mijn schema uitleggen of moet Wampi haar schema uitleggen?

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

wampi :)

Verwijderd

Ik begrijp het schema van Wampi eigenlijk ook niet :)

Verwijderd

Topicstarter
:D. ik zal proberen het met de hand uit te tekenen, dan wordt het denk ik duidelijker...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 12:10:
:D. ik zal proberen het met de hand uit te tekenen, dan wordt het denk ik duidelijker...
Je schema is wel duidelijk op zich maar je moet even uitleggen hoe het werkt. Want volgensmij werkt het gewoon niet zoals jij wilt, maar denk je dat het wel op deze manier hoort te werken.

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Als een schema fout is, en ik niet weet wat het eigenlijk moet doen, tja dan is et ook moeilijk om de fout er uit te halen.

Een schema is altijd goed, dat het niet doet wat jij wilt is een ander verhaal
-Armageddon_2k 2004-

Verwijderd

Topicstarter
oke, stel: ik heb een knop om het alarm in te schakelen, en een resetknop om het ongedaan te maken. die ene knop doet het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/neigenna/IMG_0412.JPG

schakelt dus een flip flop in, die het signaal onthoudt. als de teller vervolgens tot 16 komt, gaat het ledje aan (jaja, het signaal is geinverteerd!!! :D). maarrrrr als de teller weer bij 1 is gaat het alarm weer uit, en dat moet niet want het moet pas uitgaan als ik zeg dat het uit moet gaan. dus daar zou dan eigenlijk ook een flip flop tussen moeten om het signaal te onthouden.
verder is het nu zo dat als ik de resetknop indruk, het alarm ook ingeschakeld wordt :?. dus nu zijn er nog 2 probleempjes: reset doet alarm aan, en het alarm blijft maar heel even aan. ik ga eerst maar kijken wat er allemaal op die resetknop aangesloten zit :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 13:12:
oke, stel: ik heb een knop om het alarm in te schakelen, en een resetknop om het ongedaan te maken. die ene knop doet het volgende:
[afbeelding]

schakelt dus een flip flop in, die het signaal onthoudt. als de teller vervolgens tot 16 komt, gaat het ledje aan (jaja, het signaal is geinverteerd!!! :D). maarrrrr als de teller weer bij 1 is gaat het alarm weer uit, en dat moet niet want het moet pas uitgaan als ik zeg dat het uit moet gaan. dus daar zou dan eigenlijk ook een flip flop tussen moeten om het signaal te onthouden.
verder is het nu zo dat als ik de resetknop indruk, het alarm ook ingeschakeld wordt :?. dus nu zijn er nog 2 probleempjes: reset doet alarm aan, en het alarm blijft maar heel even aan. ik ga eerst maar kijken wat er allemaal op die resetknop aangesloten zit :D
Ik neem aan dat je met Cpo bedoelt, de enable van de counter zodat deze begint met tellen. Probleem is dan dat je de knop 16 seconden ingedrukt moet houden voordat het alarm af gaat. Als je nou eens naar mijn schema kijkt, dan moet je er denk ik nu wel uitkomen.

zoals ik al eerder zei: omdat je de knop 16 seconden ingedrukt moet houden, wordt de flipflop dus ook 16 seconden lang geset en in die tijd kun je de flipflop dus niet reseten (set wint van reset). Het is dus onnozel dat die reset-knop erin zit aangezien die flipflop niet gereset wordt. Bovendien, als je de alarm-knop binnen 16 seconden loslaat gaat er ook geen alarm af. Ik weet trouwens niet of je de goede teller gebruikt, je moet er een gebruiken met clock-enable en niet met 'normaal-enable' (output-enable) anders telt de teller altijd door zonder dit kenbaar te maken op de uitgangen. :D

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 13:40 ]

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Als je nouw weer een flip-flop gebruikt en dan zet je de reset aan de reset knop vast :), dan gaatie na 16 aan en dan zal hij pas uitgaan als de reset word gebruikt
maar volgens mij doet die flip flop bovenin helemaal nix?
wat is zijn taak?? want de teller enabelen gaat met een pulse en niet met een constant signaal (de flip flop zit hier ook naast)

zou dit niet ook gewoon werken B) -style

Afbeeldingslocatie: http://httpd.chello.nl/tr.vandenberg/trigger.GIF

[ Voor 77% gewijzigd door Armageddon_2k op 18-06-2004 13:52 ]

Verwijderd

Armageddon_2k schreef op 18 juni 2004 @ 13:36:
Als je nouw weer een flip-flop gebruikt en dan zet je de reset aan de reset knop vast :), dan gaatie na 16 aan en dan zal hij pas uitgaan als de reset word gebruikt
maar volgens mij doet die flip flop bovenin helemaal nix?
wat is zijn taak?? want de teller enabelen gaat met een pulse en niet met een constant signaal (de flip flop zit hier ook naast)

zou dit niet ook gewoon werken B) -style

[afbeelding]
Dit zou ook wel moeten werken. Probleem waar je nog altijd mee zit is dat de knop 16 seconden moet worden ingedrukt om het alarm in werking te stellen. Daarom had ik er in mijn schema een flipflop tussengezet (die je anders toch niet gebruikt, er zitten er twee of soms vier in het IC). Volgensmij moest dit een alarm worden voor ouderen dat ze iemand kunnen oppiepen als ze hulp nodig hebben. Ja lekker, als je dan eerst 16 seconden een knop in moet drukken :9 Voor hetzelfde geldt voelt iemand zich niet lekker en kan de knop nog geen 5 seconden inhouden. Maar misschien begrijp ik verkeerd waar het schakelingetje voor moet dienen.

Ten tweede, zoals ik net ook al postte, let er op dat je een clock-enable op je teller zit! Anders zal de tijd niet altijd 16 seconden zijn, maar kunnen varieren tussen 0 en 16 seconden. Dus als je even het IC doorgeeft dat je gebruikt voor je counter, dan kijk ik of je de goede hebt gebruikt.

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Dat teller IC heeft een EN, dit is waarschijnlijk een ENABLE, dus hij zal gewoon aangaan?? maar op haar eigen schema staat die flip-flop dan ook fout, die staat volledig om de teller heen.
Want op dat schema heeft de flip-flop geen enkele betekenis.

@hereIam:
zou je mij kort uit kunnen leggen van die Enable??
Mijn voorstelling:
Is et zo dat je de Enable "1" maakt, en zodra de count dan ook "1" is dat dan de teller 1 hoger gaat en na een "0" en dan een "1" zal hij weer 1 om hoog gaan.
En met de reset gaat de teller weer op 0

[ Voor 52% gewijzigd door Armageddon_2k op 18-06-2004 14:01 ]

Verwijderd

Armageddon_2k schreef op 18 juni 2004 @ 13:54:
Dat teller IC heeft een EN, dit is waarschijnlijk een ENABLE, dus hij zal gewoon aangaan?? maar op haar eigen schema staat die flip-flop dan ook fout, die staat volledig om de teller heen.
Want op dat schema heeft de flip-flop geen enkele betekenis.
Wat betreft die flipflop, die had ze inderdaad helemaal verkeerd staan (ik begrijp ook niet wat ze bedoelde).

Wat betreft die Enable, ik denk dat ze een 'normale' enable heeft en dus is dit de enable van de uitgangen, de teller telt dus ondertussen wel gewoon door (wat natuurlijk niet moet want dan zal hij soms in minder dan 16 sec het alarm inschakelen). Er is dus echt een teller vereist met een clock-enable en ik ben bang dat ze die niet heeft gebruikt :Y)

Verwijderd

Topicstarter
jawel die flip flop doet wel iets.. omdat ik pas als een alarm wil hebben als én de teller op 16 staat, én ik de alarmknop heb ingedrukt, heb ik de alarmknop op die flipflop aangesloten om het hoge signaal te onthouden, anders gaat dat ding niet af omdat er maar 1 ingang van de en poort hoog is. maar er moet idd nog een flip flop bij, die ervoor zorgt dat het signaal uit de teller ook hoogblijft.

en ik moet bedenken wat ik op de reset aansluit. als ik daar de flipflop op aansluit, gaat het LEDje aan zodra ik de resetknop indruk. misschien dat daar dan een inverter tussen moet.. eens even proberen :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 14:03:
jawel die flip flop doet wel iets.. omdat ik pas als een alarm wil hebben als én de teller op 16 staat, én ik de alarmknop heb ingedrukt, heb ik de alarmknop op die flipflop aangesloten om het hoge signaal te onthouden, anders gaat dat ding niet af omdat er maar 1 ingang van de en poort hoog is. maar er moet idd nog een flip flop bij, die ervoor zorgt dat het signaal uit de teller ook hoogblijft.

en ik moet bedenken wat ik op de reset aansluit. als ik daar de flipflop op aansluit, gaat het LEDje aan zodra ik de resetknop indruk. misschien dat daar dan een inverter tussen moet.. eens even proberen :)
Misschien moet je bovenstaande posts nog eens even goed doorlezen, dan had je nu wel iets anders gepost >:)

Verwijderd

Ik weet dat je nieuw bent op dit forum. Hierbij zeg ik dan ook 'welkom op GoT', ik moet even iets kwijt, niet om je te plagen en vat het niet verkeerd op.

Vanaf het begin van dit topic had ik al het idee dat je een beetje 'eigenwijs' was. Je wilde het schema werkend hebben, maar ondertussen lees je niet wat de rest post en ga je gewoon verder je eigen gang. Ook vragen worden niet beantwoord zoals 'wat moet de schakeling nou precies doen' en 'welk ic gebruik je' etc. Bovendien geef je verder geen echte uitleg over wat nou precies de bedoeling is en wat exacte je problemen zijn (al komen die nu eindelijk wel naar voren). Dat is denk ik ook de reden waarom dit topic zo inmens groot wordt en het eigenlijk alleen maar nutteloze posts betreft van een beetje gepruts en geknoei. Als je wilt dat wij je helpen, lees dan even rustig door wat er wordt gepost, geef duidelijk informatie en beantwoord vragen als die worden gesteld. Zo kunnen wij je goed helpen en blijft het hier wat overzichtelijk.

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 14:03:
jawel die flip flop doet wel iets.. omdat ik pas als een alarm wil hebben als én de teller op 16 staat, én ik de alarmknop heb ingedrukt, heb ik de alarmknop op die flipflop aangesloten om het hoge signaal te onthouden, anders gaat dat ding niet af omdat er maar 1 ingang van de en poort hoog is.
Jah en daarom heb ik die poort er ook uitgemold, het zit namelijk zo
1. je drukt de knop in / en laat hem weer los
2. flip flop en de teller gaan aan
3. teller komt op 16
4. de AND voegt de teller en flip flop samen en word 1
5. je led gaat aan

Mijn manier:
1. de drukt de knop in/laat los
2. teller gaat aan
3. de tellerkomt op 16 en zet rechtstreeks de led aan

dan ben je er toch ook??

En ik ben et zeker met HereIam eens, antwoord op vragen en hulp aub, want er word weinig gedaan met et commentaar en je geeft ons weinig mogelijkheid om te helpen, als je dit volhoud report ik dit topic gewoon, want anders komen we nix verder

[ Voor 20% gewijzigd door Armageddon_2k op 18-06-2004 14:26 ]

Verwijderd

@Armageddon_2k: misschien begrijp ik je verkeerd, maar de enable op de counter werkt niet met pulsen (er zit dus geen flipflop of zo in de counter). Enable hoog: actief, enable laag: niet actief.
Pagina: 1 2 Laatste