Toon posts:

Vapochill LS WC doortrekkende geluiden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi tweakers,

ik sta op het punt om een vapochill LS te kopen, echter de laatste paar dagen zie ik meer en meer de geluidsproductie als negatieve eigenschappen naar voren komen bij deze mooie koelkastjes. Voor mij zijn fans niet echt irritant en daar kan ik dus best mee leven, waar ik me zorgen om maak zijn de zogenaamde waterachtige geluiden die de LS produceert, dit voornamelijk wanneer de CPU van idle toestand naar load gaat, of wanneer de temp wat hoger wordt in de LS unit. Ik zal effe quoten wat ik net bedoel, dit is een quote van een eigenaar die me uitlegt wat het ongeveer is dat geluid,
I'm affraid I can't record any sounds for you but I can fill you in on some of the facts about the seething, water like sounds or whatever you would like to call it that comes from the compressor.

Contrary to what has been said arround the web on this issue my experience with the Vapo LS unit says that the seething is not limited to the system idleing.

From the test I've done the seething can be heard:

1) Upon cold booting the system at ambient temperatures above app. 20°C running the system at idle or surfing the web the seething will begin within app. 15 minutes, and the evaporator temperature will rise 8-10°C. After this the evap temp stabilizes at the higher temp and the seething stops.

2) When running the Vapo LS at ambient temperatures below app. 20°C the seething continues on a regular basis and gets louder the colder the ambient temp. Imagine pouring cold water into a pot with hot oil or imagine popcorn popping away and you get a pretty go idea about what it sounds like. Again the seething happens just before the evap temperature begins to rise 8-10°C. After a while the temperature starts to drop again. At a sertain point the seething starts again and the evap temp rises again. This goes on and on in a very regular pattern. It does not matter if the system is idleing or at full load running prime95 torture test or what ever.

3) Finally I've been doing some tests this week (not finished!) with an extra 120mm 85CFM fan on the the front side of the condenser. The results so far is that - at an ambient temp at app. 22°C and the fans all at full speed - the seething continues both while idleing and at load though not as loud at full laod as at idle. As opposed to what happend when testing at low ambient temperatures the evap temperature is not oscillating - a little jumpy but nothing like I discribed above.

It might be that my Vapo LS is faulty I don't know, but this is what I have experienced with it.

Hope it's usefull to you
Mijn PC case staat vlak naast mijn monitor, nog geen 10 cm van mijn monitor om exact te zijn, ik heb geen enkele andere plaats om hem neer te zetten. Dus de vraag is nu, hoe irritant zijn die waterachtige geluidjes die steeds weer opkomen en dan weer gaan. Een fan is constant en stoort op gegeven moment niet, zeker niet wanneer je hem op 50% zet ofzo, maar het komen en gaan van zo'n toiletgeluid is volgens mij superirritant:(:( Zijn er hier mensen die een Vapochill LS bezitten, van hen zou ik graag vernemen of de Vapochill echt zo'n noisy mofo is als ik denk, hoe irritant is het geluid, hoe hard is het, met wat kan ik het vergelijken, zou iemand hier geluidjes kunnen opnemen van dit irritante fenomeen??

Ik zou de unit graag kopen maar niet als ik weet dat ik hem na een maand misschien kotsbue ben gehoord. Ik heb nu een PC met 4 casefans, en das een geluid dat me dus echt niet stoort, het is een constant en licht gezoem dat ik echt niet opmerk als ik eenmaal aan het typen ben of wat aan het browsen, maar hoe zit het met de Vapochill WC;) Alsook, sommige mensen raden me aan om als ik gewoon zit te browsen, om dan een tooltje als SETI of FIELD@HOME te draaien om mijn CPU onder load te houden om zo condensatie en de seethin/slushing geluiden tegen te gaan, dit lijkt me echt wel triest, dat je je CPU onder load moet houden om maar van het lawaai en condensatie af te zijn???? Dit is in mijn ogen gewoon echt triestig werkmanschap, waarom hebben ze dan in godsnaam sensors op dat ding zitten, kan dat ding niet ruiken wanneer de CPU aan het idlen is om zo de compressor wat te verminderen en het waterachtige geluid tegen te gaan?? Wat is hier allemaal van aan????

Bedankt in ieder geval om dit te lezen, als je dan ook nog replied dan is het helemaal fantastisch,

groeten,

The Noob

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 02:27 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Als ik die omschrijving zo lees dan krijg ik het idee dat die vapo teveel koelmiddel in het systeem heeft.
Als er teveel koelmiddel inzit, dan komt er vloeibaar koelmiddel (wat erg koud is) terug ik de compressor.
In de compressor zit olie, en na een tijdje draaien is die olie behoorlijk opgewarmd. Ik heb ergens gelezen dat de ideale temperatuur voor zo'n compressor rond de 70 graden is.

Wat er dan gebeurt is dat die koude druppels koelmiddel in de warme olie terecht komen en daar meteen wegkoken. Dat geeft een appart geluid (Vaak ook omschreven als frietpan geluid waar druppels water in het kokende vet terecht komen).

In ieder geval lijkt het me niet dat dat zo hoort te zijn bij elke vapochill, en verwacht ik dat de hierboven omschreven unit niet helemaal goed is :)

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
Ik weet niet hoe het zit met je ervaring, maar als ik jouw posthistorie zie denk ik niet echt dat je nu al aan pc moet gaan.
Heb je al waterkoelign/chilled water?
Ben je al ooit onder 0 temps geweest (dan krijg je condensproblemen enz) en die problemen moet je eerst 'verkennen' met chilled water (dat denk ik dan)

Maarjah, dit is maar een advies (ik zie trouwens net dat je naam ook niet veel goeds voorspeld.....)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• diontjuh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-11-2014

diontjuh

for president

El Snorro schreef op 16 juni 2004 @ 09:14:
Ik weet niet hoe het zit met je ervaring, maar als ik jouw posthistorie zie denk ik niet echt dat je nu al aan pc moet gaan.
Ben je al ooit onder 0 temps geweest (dan krijg je condensproblemen enz) en die problemen moet je eerst 'verkennen' met chilled water (dat denk ik dan)

Maarjah, dit is maar een advies (ik zie trouwens net dat je naam ook niet veel goeds voorspeld.....)
De Vapo LS heeft een geisoleerde slang en in de handleiding staat precies hoe je je mobo moet ismeren met vaseline etc. deze kastjes zijn ook zo gemaakt dat iedereen die een beetje goed handleiding kan lezen en ook wat me pc's kan het zelf kan doen denk ik :)

-=-=- [CM] Stainless Art -=-=-[cip] blauwe plexi cube -=-=-=

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 21:51
El Snorro schreef op 16 juni 2004 @ 09:14:

Een LS is gemaakt om gelijk aangesloten te worden en runnen. ALLES zit erbij om condensatie te voorkomen.
Handleiding is uitgebreid beschreven etc.
Dus voor noobs is dit makkelijk te doen, alleen het is handig om het idee achter de verdamper te weten hoe alles nou eigenlijk werkt.

Dus het kan bijna niet fout gaan, tenzij je andere handelingen gaat uitvoeren dan beschreven.

Snap niet dat je iemand gelijk een " noob " noemt als hij weinig GOT posten heeft en Username.....
Ik heb nu 1000x gepost, zeg toch niet dat ik een expert ben ofzo??

[ Voor 20% gewijzigd door Kakaroto op 16-06-2004 10:42 ]

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-02 20:55
Ik snap El Snorro zn punt wel. Het is simpel weg niet slim om als beginner gelijk met vapo aan de gang te gaan. Ook al is het makkelijk om te installeren, is het slimmer om stapje voor stapje steeds extremer te gaan.
Lucht -
WC -
WC + TEC -
WC + TEC + CHILLER -
Vapo
(zo heb ik het gedaan)

• diontjuh

diontjuh

for president

arnoman schreef op 16 juni 2004 @ 11:21:
Ik snap El Snorro zn punt wel. Het is simpel weg niet slim om als beginner gelijk met vapo aan de gang te gaan. Ook al is het makkelijk om te installeren, is het slimmer om stapje voor stapje steeds extremer te gaan.
Lucht -
WC -
WC + TEC -
WC + TEC + CHILLER -
Vapo
(zo heb ik het gedaan)
wat zou hier dan beter aan zijn? als het aansluiten van deze vapo nog gemakkelijker is dan WC, je klikt m op de cpu en smeert alles in en klaar (jaja dr zitten nog wat dingen bij maar dat boeit niet zo :P) dus iedereen zou het wel kunnen :)

edit: en wat zitten we hier nu te lulle, die man heeft net 2 posts hier dus we weten niet eens of hij ervaring heeft of niet.. voor t zelfde geld is die al met alles ervaren ;)

[ Voor 13% gewijzigd door diontjuh op 16-06-2004 11:56 ]

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 09:55
arnoman schreef op 16 juni 2004 @ 11:21:
Lucht -
WC -
WC + TEC -
WC + TEC + CHILLER -
Vapo
(zo heb ik het gedaan)
of je neemt een r507chiller ;)

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Geluid(soverlast) is natuurlijk relatief. Misschien kun je (als er last van hebt) aan de gang gaan met noppenschuim etc, om je computer stiller te maken. Dit heeft natuurlijk wel weer invloed op de temperatuur enz. Verder denk ik dat Twynn in zijn eerste post ook wel een punt heeft. Succes :)

[ Voor 5% gewijzigd door Twynn op 16-06-2004 13:57 ]

• Twynn
Even wat replies verwijderd.

Niet iedereen is het met El Snorro eens, maar laten we het wel een beetje netjes houden.

Het aansluiten van een kant en klare phasechange unit is inderdaad niet zo moeilijk.
Je hebt inderdaad wat minder ervaring als je de andere stappen overslaat, maargoed... 't moet te doen zijn :)

• RMYuma
  • Laatst online: 07-11-2025

RMYuma

The disguise is complete!

Kakaroto schreef op 16 juni 2004 @ 10:39:
[...]
Snap niet dat je iemand gelijk een " noob " noemt als hij weinig GOT posten heeft en Username.....
Ik heb nu 1000x gepost, zeg toch niet dat ik een expert ben ofzo??
De topic starter noemt zichzelf zo. Kijk maar eens naar zijn nickname. ;)

| Specs Aurora24 | My music |

Verwijderd

Topicstarter
Hehheh ik gebruik deze naam in de hoop om meer replies te krijgen:LOL: Ik ben al meer dan 10 jaar met PC bezig, ik ben geen noob maar ben wel een noob als het aankomt op Phase Change;) Vandaar deze vraagjes, het is slimmer om die vragen ook hier te stellen dan op een forum dat het bezit is van de makers van de LS zelf die alles zullen doen om extra units te verkopen.

Enne ik praat niet over mijn unit want ik heb er nog geen, ik wou gewoon weten of die problemen met dat geluid algemeen bekend waren. Waar ik tot dusver achter ben gekomen is dat ja de LS kan soms noisy zijn maar dit is dus niet altijd en vermindert schijnbaar dus mettertijd.

En Snorro neen heb nog geen waterkoeling gebruikt, heb het onderzocht enzo maar vind de risico's van waterkoeling te groot, phase change is iets wat zo simpel te installeren is en veel veiliger dus voor mij de safer option;)

Enige concern die ik nu nog heb is dat je binnen een jaar andere sockets hebt of dat chipfabrikanten ineens anti overclock zijn gekeerd en je de LS niet meer kan fitten op nieuwere mobo's/chips;)

Maar ik weet effe genoeg nu, bedankt voor jullie antwoorden, ik ben nu effe naar de dokter om mijn linkernier af te staan,

The Noob

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 14:34:

Enige concern die ik nu nog heb is dat je binnen een jaar andere sockets hebt of dat chipfabrikanten ineens anti overclock zijn gekeerd en je de LS niet meer kan fitten op nieuwere mobo's/chips;)

Maar ik weet effe genoeg nu, bedankt voor jullie antwoorden, ik ben nu effe naar de dokter om mijn linkernier af te staan,

The Noob
Fabrikanten zijn altijd anti-OC >:) Zij willen dat wij gewoon de duurdere varianten van hun producten kopen.

Waar slaat die laatste opmerking op :? Dit vind ik echt ongepast.

Verwijderd

RoamoR schreef op 16 juni 2004 @ 14:37:
[...]

Fabrikanten zijn altijd anti-OC >:) Zij willen dat wij gewoon de duurdere varianten van hun producten kopen.

Waar slaat die laatste opmerking op :? Dit vind ik echt ongepast.
Hij bedoeld dat die LS zo duur is dat ie zn nier moet verkopen :D

Verwijderd

Topicstarter
neen kijk naar mijn andere topic en dan weet je waarom ik deze opmerking gebruik hahahah,

VAPOCHILL LS, welke fans zitten er in???

Maar ivm de LS, wat te doen, wat te doen, zijn hier geen mensen die een LS kit bezitten en hier hun bevindingen willen doen???

Gr,

De Noob

• diontjuh

diontjuh

for president

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 16:48:
neen kijk naar mijn andere topic en dan weet je waarom ik deze opmerking gebruik hahahah,

VAPOCHILL LS, welke fans zitten er in???

Maar ivm de LS, wat te doen, wat te doen, zijn hier geen mensen die een LS kit bezitten en hier hun bevindingen willen doen???

Gr,

De Noob
ga naar de shop waar je m wilt kopen en ga luisteren ;)

• Twynn
Ik zag gisteren op xtreme Resources nog een topic over ditzelfe probleem : http://www.xtremeresources.com/forums/showthread.php?t=32356

Koelmiddel wat terugloopt in de compressor dus :)
Pagina: 1