Gehaktbal schreef op 16 juni 2004 @ 00:38:
juist die twee dingen hebben met elkaar temaken.
Als je framerate bijvoorbeeld 10fps is betekend dat dat er per seconde 10 verschillende beeldjes over het scherm schieten. Kans zit er dik in dat je, doordat elk beeldje 100ms wordt weergegeven, dat je nog restanten ziet van het vorige beeldje.
Het vorige beeldje is met 100ms moeite op het scherm getoverd (rise) hoe snel het weg is ligt meestal in de buurt van dat getal (fall)
Kgeloof dat iket zo redelijk uit heb weten te leggen

Ik weet niet precies wat je probeert te zeggen, maar zoals jij het uitlegt komt het als volgt op mij over:
Bij 10fps herhalen de volgende stappen zich per frame:
1. Een frame wordt op het scherm weergegeven (het op het scherm zetten van het frame kost de risetime)
2. Het frame wordt gedurende 100ms weergegeven
3. Het bestaande frame wordt 'gewist' (de benodigde tijd is de falltime)
4. Terug naar stap 1, maar nu met het volgende frame
Interpreteer ik dit goed? Als ik je uitleg hierboven goed heb geïnterpreteerd, klopt je redenering volgens mij niet. Het is namelijk niet zo dat voor het weergeven van een frame eerst het hele beeld gewist wordt, waarna het nieuwe beeld wordt opgebouwd. Wat wél gebeurt is dat de logica in het scherm een pixel 'opdracht' geeft om te veranderen van de kleur van het oude frame naar de kleur van het nieuwe frame. De pixel heeft hiervoor een bepaalde tijd nodig die afhankelijk is van de gevraagde overgang (geheel donker naar geheel licht of andersom, of een overgang tussen twee middentonen).
Omdat de responsetijd een eigenschap is
op pixelniveau, vermoed ik dat het geen begrenzing hoeft te zijn
op frameniveau. Natuurlijk heeft de responsetijd wel invloed op de maximaal zichtbare framerate, maar het is niet hetzelfde fenomeen of dezelfde factor.
Jammergenoeg heb ik hierover nog geen goede literatuur over gevonden. Misschien dat iemand hier me kan linken naar een artikel dat in deze context interessant is?