Klopt Het wordt vaak als voordeel aangedragen door DSLR fans. 'k Zie echter genoeg foto's met een te kleine scherptediepte. De fotograaf had dit wel kunnen corrigeren, maar dit kost ook weer tijd. Lastig als je het van het moment moet hebben.
Ook dit is weer een eigenschap waarvan je moet bepalen of het voor jou een voor- of nadeel is.
Ook het maken van infraroodopnamen is niet met elke digitale camera mogelijk (Ok ook niet met elke filmcamera)
Voor een selecte groep belangrijk, voor de meesten iets wat ze nooit zullen doen.
Overigens is er een beperkte keuze voor de IR fans: Minolta Dimage 7 (niet H/Hi) en de Sony DSC-F5x5/7x7/8x8 (Nightshot) schijnen leuke resultaten te geven. Er is al een leverancier van gemodificeerde Sony DSC-F828's waar het opklapbare IR filter is verwijderd, zodat je met een van de twee meegeleverde losse filters (een IR, een zichtbaar licht) je foto's moet maken...
'Voortdurend schroeven' klinkt toch wel vrij gekleurd, een lens verwisselen kost mij zo'n 20-30 seconden (en dat is als de objectieven in de tas moeten) En meestal verwissel je een lens niet na iedere opname.
Het ligt een beetje aan de foto-omstandigheden hoe vaak je wisselt, maar ik werd er nooit blij van. Dan zie ik ook nu nog de verzameling glas van sommigen hier (18-55, 50, 70-210, 100-300, 400)...
Verder is het vaak moeilijk een digitale-niet slr te vinden met een diafragma >1:2, waardoor, zeker icm een klein sensorformaat, grote scherptediepten vaak onvermijdelijk zijn.
Klopt, maar ook de snelle (lichtsterke) objectieven zijn niet echt dik gezaaid, zeker als het nog enigszins betaalbaar moet zijn. Die body van rond de EUR 1000 lijkt leuk, totdat je nog minstens hetzelfde neerlegt voor een leuk objectief en dan nog verder moet gaan voor een sloot geheugen en extra accu's...
Hoeveel kost een 28-200 f/2,8 ook alweer?
Nog heeft een optische zoeker over het algemeen een groter vermogen details weer te geven, (...)
Leuk voor het scherpstellen zoals ik al zei. Voor het bepalen van de uitsnede is de LCD met de laagste resolutie nog goed genoeg.
Autofocus doet het vaak niet bij 'grote' duisternis. (of dan niet op grotere afstand)
Daar verbaas ik me nog steeds over. M'n oude digicam weet rond middernacht nog op het beetje contrast tussen de lucht en bomen scherp te stellen en zit er 's avonds binnenshuis zelden naast, maar nieuwere camera's (in alle prijsklassen) lijken steeds meer moeite te hebben (ook ontbreken assist lights, etc.).
'k Weet hoe de meeste autofocussen werken, maar de uitvoering lijkt niet echt te verbeteren.

Klopt, ook met je p&s-35mm van €150 kun je fantastische foto's maken, net als met je H1 met digitaal achterwandje of je linhof. Fijn van digitaal is dat je het eindresultaat snel/onderweg te zien krijgt.
Dat is een groot voordeel van digitaal. Voor mij persoonlijk is het niet meewerken van het onderwerp (honden) van invloed op m'n keuze film/digitaal. 'k Hou hooguit 10% van de foto's over en dan zijn digitale foto's ineens praktisch gratis.
Niet vergeten goed te zoeken naar wat aan je wensen voldoet.
En de hoeveelheid beschikbare modellen maakt het er niet gemakkelijker op