Aanvulling faq qua lenzen?

Pagina: 1
Acties:

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 09:01

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Ik wil dus een EOS 10D gaan kopen na mijn eerste 2 jaar durende digicam avontuur met een G3. Ik heb hiervoor echter ook lenzen nodig en zit ik nog te twijfelen welke lenzen ik ga halen.

Maar goed, de topictitel heet "aanvulling faq" en de reden dat ik dat typte was dat ik graag wat meer informatie over lenzen zou willen zien. Niet zozeer wat voor merk beter is, maar wel voor wat soort fotografie je welke lens moet hebben, dwz, hoe weet ik (als non-fotoguru) wat voor mm lens ik moet hebben als ik in een dierentuin op 50 meter een dier superscherp wil vastleggen, of als ik op Welschap in Eindhoven dat vliegtuig van de Air force one wil vastleggen op 200meter afstand? Ik weet dat ik voor dit laatste een telelens nodig heb, maar hoe herken ik die etc etc...

De lenzen die ik in eerste instantie wil kopen zijn de volgende:
Canon EF 50mm f/1.8 II:
Mijn toestel wil ik voornamelijk gaan gebruiken voor huis-tuin en keuken fotografie..

Sigma 24-70 F2.8 of een Tokina 28-80 F2.8:
Voor party fotografie (fotoshoots tijdens vrijdag en zaterdag avonden op Stratumseind in Eindhoven) om tevens de sfeer te pakken te krijgen. Ik heb nl de Sigma 24-70 op een EOS 10D gezien tijdens een fotoshoot in de Rechter te Eindhoven. De fotograaf vertelde me dat hij deze lens had omdat hij niet altijd een stap vooruit of terug kan doen om een foto te maken, dus vandaar dat hij een zoom lens had.

Maar goed, ik wil dus ook graag een lens voor de dierentuin en een telelens.. Als de aanvulling in de faq erbij zou staan, of alleen maar hoe ik kan scherptediepte kan berekenen van een lens dan kan ik dus kijken hoever je ermee kunt fotograferen...

• nimm2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-02 15:34

nimm2

.

EF 50 1.8 mkII wordt door iedereen aangeboden. is de goedkoopste EF lens en is bij een cropfactor van 1.6 een ideale 80mm portretlens! probeer echter de MKI te krijgen

maar als ik het goed begrijp: je wilt een 10D kopen voor huis-tuin en keukenbegruik?

waarom kies je niet voor een 300D?

[ Voor 28% gewijzigd door nimm2 op 14-06-2004 11:41 . Reden: aanvulling ]

• glrfndl
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
http://dfleming.ameranet.com/dofjs.html voor scherptediepte berekenen. Tokina schijnt wat minder te zijn op digitale bodies. Kijk ook eens naar de tamron 28-75 2.8 Di, veel goede verhalen over te vinden.

Prepare for unforeseen consequences

Verwijderd

Mochten hier nog modjes komen: ik wil me best opwerpen om een faq te schrijven over lenzen.

• gvdh81

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
@jnijboer;
Thanx!

@nimm2;
Als ik het doe dan wil ik het goed doen, dwz ik geloof best dat de EOS 300D een goede camera is, maar het feit dat hij playmobiel plastic grijs is en daarnaast een aantal features niet heeft die de 10D wel heeft en ik het geld ervoor heb, wil ik liever een 10D. Dan maar een hoop eurotjes extra. (Ik ben momenteel een website aan het maken die het voor mij ruim mogelijk maakt om de 10D te kopen incl. lenzen vandaar)

@mig29;
Hmz kijk en daarom opper ik er hier een topic over, ik weet dat de mark 1 beter is (beter body) en dat de kwaliteit daarvan bijna hetzelde is, daarom ga ik ook voor de MKII, kost me minder en toch dezelfde kwaliteit. Verder raad de Tokina 28-70/2.8 aan om te fotograferen, heb jij een een (aantal?) tele-lenzen ter beschikking qua aanraders?

[ Voor 29% gewijzigd door gvdh81 op 14-06-2004 11:55 ]

Verwijderd

Het probleem is dat jij nu wilt weten hoeveel mm je nodig hebt voor de verschillende soorten fotografie, terwijl iemand anders juist weer de verschillen in kwaliteit wil weten; op die manier wordt de FAQ wel erg groot denk ik!

Wat betreft de standaard 50 mm: volgens mij is het enige verschil tussen de MKI en de MKII de kwaliteit van de body van het objectief en niet zozeer een kwaliteitsverschil in de lenzen zelf. Kijk dus zelf wat je wilt, wil je een iets betere build quality dan moet je hiervoor wel in de buidel tasten (en flink zoeken).

Wat betreft de standaardzoom die je wilt kopen, kijk liever naar de Tokina 28-70/ 2.8. Deze is veel beter dan de door jou genoemde standaardzooms. En prijstechnisch ook bijzonder gunstig.

Wat betreft je vraag over de dierentuin, ook hiervoor heb je tele nodig, net als voor Air Force I. Voor beide type fotografie minimaal een 300 mm objectief. Meer is in principe beter (kun je mooie portretten maken ed.)

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:00
Een 200mm objectief is effectief een 300mm objectief vanwege de cropfactor... lijkt me dus ook al voldoende.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

Nee, het is een 200mm objectief met cropfactor. Het perspectief is bij een 300 toch echt anders (al zie je dat minder goed dan bijvoorbeeld bij een 15mm lens die dan voor het gemak ineens '24' wordt genoemd maar wel een 15mm perspectief biedt...)

Verwijderd

Inderdaad, de beeldhoek komt overeen met dat van een 300 mm. Het is geen 300 mm.

@TS: welk budget heb je in gedachten, wil je een zoom of een prime, wil je draagbaar of lichtsterk?

• gvdh81

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
@mig29, ik heb een budget van ong. 2000 euro + geld van verkoop oude G3 (die nu 1,5 jaar oud is) Ik ben 23 jaar en gebruik mijn camera vooral om mee te nemen naar pretparken of dierentuinen.

Ik heb reeds een Speedlight 420EX en wil daar graag (naast de 300D of EOS 10D) een lichtsterke (prime of zoom) lens bij voor mijn fotografie werk in de kroeg en een zoom lens voor de dierentuin. Dwz ik heb er al veel met Floris en Moooody over gemailed..

Aan de ene kant wil ik graag een 10D omdat deze er toch wat beter uitzien qua build, maar aan de andere kant wil ik een 300D body kopen want ik ga "enkel" voor de build quality geen 700 euro extra betalen. Ik heb dpreview erop nagelezen en de image quality schijnt namelijk hetzelfde te zijn.

Als ik de 300D koop zit ik er weer aan te twijfelen om dan alleen de body te kopen en dan zelf een 50/f1.8 erbij koop (waardoor ik meteen een goede kitlens heb). Maar ik weet niet of dat wel zo slim is want de kitlens schijnt ook zeer goed te zijn die bij de 300D zit.

Volgens de pricewatch is de EOS 300D body momenteel 739,-- en kost de Canon EOS 10D momenteel 1385,--. De firmware hack op de 300D schijnt wat extra features te enablen waardoor deze weer dichterbij de EOS 10D komt, maar ik zie nergens gebruikers die deze firmware geinstalleerd hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door gvdh81 op 14-06-2004 13:36 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
gvdh81 schreef op 14 juni 2004 @ 13:35:
Aan de ene kant wil ik graag een 10D omdat deze er toch wat beter uitzien qua build, maar aan de andere kant wil ik een 300D body kopen want ik ga "enkel" voor de build quality geen 700 euro extra betalen. Ik heb dpreview erop nagelezen en de image quality schijnt namelijk hetzelfde te zijn.
Tsja, wat wil je, zelfde sensor en zelfde ontwikkelteam. Overigens zijn er best wel meer verschillen tussen de 300D en de 10D. Zo vinden de meeste mensen het extra instelwieltje aan de achterzijde van de body van de 10D erg handig (bij de 300D ontbreekt het) en is de 10D een stuk sneller dan de 300D.
Als ik de 300D koop zit ik er weer aan te twijfelen om dan alleen de body te kopen en dan zelf een 50/f1.8 erbij koop (waardoor ik meteen een goede kitlens heb). Maar ik weet niet of dat wel zo slim is want de kitlens schijnt ook zeer goed te zijn die bij de 300D zit.
Persoonlijk lijkt het me zonde om een 300D zónder de kitlens te nemen. Voor die lens betaal je in de kit iets van € 100,- als ik me niet vergis. Dat is echt geen geld voor een nieuwe Canon EF lens, hoe je het ook wendt of keert.

• gvdh81

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Mjah ik heb Crown "nee-ze-hebben-geen-website" uit Woudenburg een mailtje gestuurd om eens wat prijzen op te vragen...

Verwijderd

Waar ik een beetje mee zou oppassen is die prijzen die je nu noemt uit de pricewatch. Ik vraag me van beide camera's af of de zaken ze wel kunnen leveren voor dat bedrag. Er zit ongeveer 100 euro tussen deze zaken en meer gerenommeerde zaken als konijnenberg cs. Ik zou van tevoren heel goed informeren of er iets aan de hand is met deze camera's (refurbish oid). Daarnaast zou ik als ik online zou kopen eerder bij een zaak als bovengenoemde kopen dan bij een zaak die ik niet ken ivm eventuele garantieafhandelingen. Het grootste bezwaar van de 300d tov de 10d vind ik de flitsmogelijkheden van de 300D of beter de flitsonmogelijkheden. Je kunt op de 420EX geen handmatige instellingen verrichten en ook niet op de 300D. Als je dus wilt onderbelichten (je flits), en dat wil je, dan kan dat alleen met een diffusor oid. Daarnaast uiteraard de snelheid van de camera en de mogelijkheid van een vertical grip!

Wanneer je voor de 10D kiest moet je gaan kiezen wat je belangrijker vindt; je standaardzoom of je telebereik. Om budgettaire redenen kun je maar een stuk goed glas kopen en zul je voor de andere een instapmodel moeten kiezen. Wanneer je voor de 300D gaat, zijn er meer mogelijkheden.

• gvdh81

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Jep dat snap ik, vandaar dat ik ook eerder zou kiezen voor een gerenomeerde zaak waar je 100 euro meer betaald maar wel zeker bent van een nieuw model en goede garantie dan voor een webwinkel. Nu moet ik zeggen dat ik wel goede ervaring met progress uit hengelo heb hoor.. Ik heb al een omnibounce en moet zeggen dat dat toch wel veel betere foto's maakt.

Ik denk toch dat ik voor de 10D ga, ligt er een beetje aan voor hoeveel ik mijn huidige camera kan verkopen..

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
ik heb ook 300d met kitlens. Ik zou je aanraden 300d + 50mm te kopen. De kitlens is niet slecht (zeker niet voor die prijs) maar is pas stopped down scherp. Het geld wat je bespaart met 300d aanschaf ivp 10d kan je in goed glas stoppen.

FEC is aan te passen via USB. maar das niet zo handig. Je kan de gehackte firmware installen, en dan werkt FEC ook gewoon. wat ie nog mist is 2nd curtain, maar dat komt vast nog wel keer ;)

ik zou gewoon voor 300d gaan en investeren in goed glas.

voor 2000 + extra verkoop g3 zou ik het volgende halen:
-300d
-50/1.8 mk2
-17-40/f4l
-70-200/f4l

Het zijn geen licht sterke lenzen op de 50mm na (niet zwaar ook), maar als je toch flits :) daarnaast zijn je pix met iso800 nog goed bruikbaar met de 300d.

(btw, dit is ook mijn setup)

[ Voor 31% gewijzigd door xoror op 14-06-2004 15:36 ]

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• gvdh81

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Maar dan toch neemt het niet weg dat het zo playmobile plastic eruit ziet. Heeft iemand zowel de 10D en de 300D in gebruik gehad die mijn objectief er iets over kan zeggen?

Verwijderd

gvdh81 schreef op 14 juni 2004 @ 13:35:
Volgens de pricewatch is de EOS 300D body momenteel 739,-- en kost de Canon EOS 10D momenteel 1385,--.
Kanonne! Hoe komen die aan zo'n lage prijs? De website zag er aardig brak uit, wat is dat voor een zaakje? Volgens mij is het een ex btw prijs (maar ik hoop van niet!!!!) :(

Hoeeii! als dat de nieuwe prijsstandaard wordt dan komt ie aardig dichtbij! Ik heb momenteel ruim 500 euro apart liggen voor de 300D, maar met deze prijs is het snel overbrugt! :(
edit:
Inmiddels is ie weer uit de pricewatch. Het was te mooi om waar te zijn :'(

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2004 15:46 ]

• xoror
  • Niet online
plastic valt echt reuze mee. tis harstikke stevig. daarnaast is ie relatief licht. das ook voordeel, vooral met lenzen die meer dan 1,5kg zijn.

maar als je 500 euro wil betalen voor hardere body, moet je gewoon doen. Ik zelf heb liever 'mindere' body met goed glas.

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:38

Jaymz

Keep on moving !

xoror schreef op 14 juni 2004 @ 14:48:
-70-200/f4l

Het zijn geen licht sterke lenzen (niet zwaar ook), maar als je toch flits :)
Maar vooral die 70-200 F4L is een enorm _/-\o_ :9~ objectief (17-40 ook overigens :))

[ Voor 5% gewijzigd door Jaymz op 14-06-2004 15:09 ]

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:37
ik vind zelf de plastic body ook geen probleem. De stevigheid vind ik zeer goed, en het weegt niet zoveel. De 10D voelt wel steviger aan maar ik vind het te zwaar worden, zeker als er nog een flinke lens aan hangt.
(plus dat ik een van de weinigen ben die zilver veel mooier vindt ;))

tja...

• gvdh81

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Sander0105 schreef op 14 juni 2004 @ 15:09:
ik vind zelf de plastic body ook geen probleem. De stevigheid vind ik zeer goed, en het weegt niet zoveel. De 10D voelt wel steviger aan maar ik vind het te zwaar worden, zeker als er nog een flinke lens aan hangt.
(plus dat ik een van de weinigen ben die zilver veel mooier vindt ;))
Mjah ik vind die zwarte mooier, hopenlijk komt die binnenkort ook in NL... Ik denk dat ik die camera maar eens vast ga houden..

• xoror
  • Niet online
http://www.japancamera.nl/ die winkel heb die zwarte uitvoering. tis wel japans ding he?

ik denk dat je beter gewoon beide cams moet voelen. (bij crown kan dat vast wel) en als je dan dat metaal 500 euro meer waard vindt, haal je die toch.

• xoror
  • Niet online
Jaymz schreef op 14 juni 2004 @ 15:08:
[...]
Maar vooral die 70-200 F4L is een enorm _/-\o_ :9~ objectief (17-40 ook overigens :))
ja lekker licht/stevig en super scherp (beide). maar die 50/1.8 kan er ook wat van (zeker voor die prijs).

• gvdh81

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Maar ja, wat zou jij doen.. EOS 300D KIT, In zwarte uitvoering + 18-55mm lens USM voor 1099,- of ff doorsparen en een 2e hands EOS 10D voor 1150 euro?
plus groothoeklens, mjah daar koop je dan toch een 50mm/f1.8 bij? dan ben je voor 1250 klaar... En ik kan ong. 500 euro voor mijn G3 terugkrijgen..

[ Voor 34% gewijzigd door gvdh81 op 14-06-2004 15:53 ]

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:39

Neo

Ik zou voor de 10D gaan, ik denk dat als je nu twijfelt je er misschien wel spijt van krijgt

• xoror
  • Niet online
ik zou voor 2500 het volgende scoren
300d body 849,- (voor 919 heb je kitlens erbij)
50mm mk2 110,-
17-40/f4l 769,-
70-200/f4l 679,-
---------------------
2407.-

dan heb je nog wat over om wat beschermfilters voor je lenzen te scoren.
2e handse 10d moet je opletten dat er niet teveel opnamen al zijn gemaakt. Ik zou zelf geen 10d halen omdat ik die extra features dmv firmware kan krijgen en ik de meeste verkregen features niet nodig heb. Het glas kan je meenemen naar volgende body, vandaar is het beter om daarin te investeren. maar volgens mij moet je maar beide cams proberen en kijken hoe ze aanvoelen.

let op de 10d wordt geleverd zonder lens he? dus voor 1250 (1150 body, 100 voor 50mm) heb je geen groothoek he!

als je die 10d body voor 1150 haalt zou ik het volgende bij nemen:
17-40/4
50/1.8
dan kom je op ruim 2k uit. je kan wat filters halen en geld sparen voor telezoom als je dat nodig heb. (vergeet bijkomende kosten als filters, tassen etc niet)

[ Voor 24% gewijzigd door xoror op 14-06-2004 16:20 ]

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Ik zou de topic starter eigenlijk aanraden om naar een D70 te kijken.
Een EOS 10D voor huis-tuin-en-keuken gebruik vind ik zelf een beetje geld over de balk gooien en de D70 vind ik zelf een erg indrukwekkende camera voor het geld wat ie kost. (Blijft duur maar man, wat een buffer en snelheid dat ie heeft!).

Daarbij komt dat goed Nikon glas net een tikkeltje goedkoper is dan L glas - maar dan wel de IS lenzen. (De VR lenzen zijn net iets goedkoper dan de EF mount IS varianten).

Ik verkies zelf de D70 boven de 300D met name vanwege de snelheid en features en gelet op de prijs. Zelf zou ik mijn 10D niet inruilen voor een D70 hoewel ik met bij betaling best over zou willen gaan naar een gebruike 1D.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Pagina: 1