rook uit LCD-scherm??

Pagina: 1
Acties:
  • 307 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-05 22:59
Hey,

Thuis hebben we in september 2003 Dell Dimension 8300 gekocht. Met deze pc kwam een "Dell 1703FP 17" FlatPanel". Een prachtig scherm, met heldere kleuren. Maar daarvoor kom ik natuurlijk niet naar GoT. :/

Vandaag meldde mijn vader (die deze pc gebruikt) dat er rook uit het scherm kwam! En het hele ruimte rook naar verbrandde plastiek. Hij heeft vervolgens de pc uitgezet. Hij heeft het scherm onderzocht op stof. Maar dat was niet echt het geval (wat wil je, na een half jaar al...).

Goed, ik kom thuis en zet het scherm aan. Ik krijg maximum enkele seconden beeld. Als ik vervolgens het scherm (niet de pc) uit- en weer aanzet krijg ik weer enkele seconden beeld. Dan valt hij weer uit. Ik veronderstel dat hij in een soort veiligheid schiet.

Goed, op de Dell dan maar een ouder CRT-scherm aangesloten. Dat gaat goed. Het Dell-scherm op een oude pc aangesloten (via het analoge signaal, niet DVI), en hetzelfde probleem duikt op; slechts enkele seconden beeldt.

Verdere gegevens:
* Grafische kaart: Ati Radeon 9800 Pro
* Op het Dell-systeem staat WinXP en Ati Catalyst 4.5 (drivers graka). Het systeem heeft een up-to-date virusscanner (Norton Antivirus 2003). Ook alle Windows-patches zijn geïnstalleerd.
* Het scherm was aangesloten via DVI.
* Het scherm haalt zijn stroom niet via de pc maar rechtstreeks via het stopcontact.
* Voor zover ik weer is er op de Dell-pc niet geëxperimenteerd met lugubere of beta-drivers. Het scherm werd enkel gebruikt voor alledaagse doeleinden.

Ik denk niet dat het scherm te herstellen is (ofwel?). Mijn ouders zullen dus maandag met Dell contact moeten opnemen. Maar mijn vraag is: wat kan hiervan de oorzaak zijn? Is dit een productiefout? Kan dit aan bepaalde software of software-instelling liggen?

Alvast bedankt!

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:52
Heeft het scherm een geintregeerde voeding? Anders kan het zijn dat je voeding doorgebrand is. Maar rook betekend in 99% van de gevallen dat er iets goed kapot is, en dan kun je maar beter je leverancier bellen.

• Techknow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-11-2022
dell bellen en een nieuwe vragen, als je 1jaar collect en return hebt halen ze hem op en kijken ze ernaar en krijg je zo goed als zeker een nieuwe, heb je Next business day, bellen en volgende werkdag komen ze aan huis....ruilen scherm dan waarschijnlijk om...

doe het bovenstaande, kan me niet voorstellen dat je hier zelf iets mee kan en dit soort dingen zijn bij dell meestal snel geregeld.

• PierreAronnax
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Er komt rook van mijn LCD-monitor. Is 'ie nu stuk?
Electronica werkt op rook, als de rook eruit is, werkt het niet meer :+

Pierre - Motormedia.nl - Motor-Forum.nl - Motorshopper.nl - Motormeuk.nl - Motorstek.nl

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dries_Aendekerk schreef op 12 juni 2004 @ 18:00:
Ik denk niet dat het scherm te herstellen is (ofwel?).
Misschien wel. Maar Dell weet dat beter dan ik; bel ze eens :)
Mijn ouders zullen dus maandag met Dell contact moeten opnemen. Maar mijn vraag is: wat kan hiervan de oorzaak zijn? Is dit een productiefout? Kan dit aan bepaalde software of software-instelling liggen?
Nee, dit is echt een hardwaredefect; software zal hier geen invloed op hebben (gehad).

offtopic:
Vertel eens, als er een brandlucht van een apparaat komt, waarom zet je het dan in Godsnaam nóg twee keer aan?

• renekosterman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-03-2019
koraks schreef op 12 juni 2004 @ 18:20:

offtopic:
Vertel eens, als er een brandlucht van een apparaat komt, waarom zet je het dan in Godsnaam nóg twee keer aan?
offtopic:
Omdat hij er niet bij was toen het gebeurde waarschijnlijk

Ik zou idd contact opnemen met Dell, want je zit nog ruim in de garantie dus laat hun je maar lekker een nieuw scherm leveren.

• DanielB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-08-2025
PierreAronnax schreef op 12 juni 2004 @ 18:12:
Er komt rook van mijn LCD-monitor. Is 'ie nu stuk?
Electronica werkt op rook, als de rook eruit is, werkt het niet meer :+
Grap is wel leuk hoor... maar je biedt niet echt bepaald hulp aan :/

Stuur dat ding gewoon terug naar Dell, zoals iemand al zei, je hebt waarschijnlijk Collect en Return-garantie

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-05 21:09

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

In dergelijke gevallen NOOIT zelf gaan lopen prutsen, gewoon Dell bellen.
In principe moet je NOOIT zelf gaan lopen kloten als je nog garantie hebt, je loopt alleen mar de kans je garantie te verspelen. Of je maakt het alleen maar moeilijker om iets weer te repareren, tenzij je echt weet wat je doet.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• PierreAronnax
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
KewlKiddo schreef op 12 juni 2004 @ 18:33:
[...]

Grap is wel leuk hoor... maar je biedt niet echt bepaald hulp aan :/
Heb ik niet van mezelf, hij staat op de FAQ Processors, Mobo's & Geheugen
Ik dacht, dan zal het wel serieus zijn... 8)7

Pierre - Motormedia.nl - Motor-Forum.nl - Motorshopper.nl - Motormeuk.nl - Motorstek.nl

• DriesA
Ja, het scherm heeft geïntegreerde voeding.

Waarom zet ik het scherm terug aan na brandlucht? Het ding is dan toch al kapot, he, maakt dan niet meer uit wat je ermee doet. En ik wou zeker zijn.

Ik was dus sowieso al van plan om het scherm om te ruilen. Maar weet iemand nu eigenlijk het antwoord op mijn vraag? (dat het stuk was, wist ik nl. al) Wat is de *oorzaak* hiervan? Kan dit door de gebruiker veroorzaakt zijn? Of is het gewoon een stom toeval?

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 20:19

MBV

Kan hooguit door een instabiele spanning zijn veroorzaakt, als het geen domme pech is. Verder weet ik echt niks te verzinnen

• DriesA
Kun je op één of andere manier achterhalen dat de spanning onstabiel is?

Verwijderd

Dries_Aendekerk schreef op 12 juni 2004 @ 21:11:
Kun je op één of andere manier achterhalen dat de spanning onstabiel is?
Als je je lampen ziet flikkeren bijvoorbeeld. Of als je niks te doen hebt steek je een multimeter in je stopcontact.
Maar doorbranden doe je weinig tegen. 't gebeurt gewoon wel eens dat er een rot weerstandje of condensatortje de geest geeft.
Pagina: 1