Ontwerpen waterblok

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106087

Topicstarter
Ik wil zelf een waterblok in elkaar gan zetten voor mijn CPU, GPU en NB.
Heeft iemand misschien tips, ideeen en ontwerpen voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-07 10:48
Over het algemeen is het zo dat waterblokjes waarbij het water direct boven de core wordt ingespoten het best koelen :) Kijk maar eens naar de dangerden Maze 3, de Dangerden RBX, de asetek antartica, en zo kan ik nog wel wat blokjes verzinnen. Verder is het natuurlijk geen slecht plan om goed te zoeken naar andere blokjes designs, zoals die van dangerden en van asetek of silverprop. Gewoon zoeken naar reviews, daarbij zagen ze meestal de blokjes ook open en kun je goed de binnenkant bekijken. Doe wat nuttige ideeen op en frees/maak een proefblokje, pruts er eerst goed mee, want om zo'n kreng waterdicht te krijgen is nog niet écht simpel. Verder weet ik niet in hoeverre je je verdiept hebt, maar misschien dat als je gewoon begint met een blok waarbij het water van links naar rechts stroomt voor je cpu, dat je al een hele hoop ervaring opdoet? Ik weet ook niet hoe je je blok wilt gaan maken, wil je boren/frezen? CNC of gewoon? wat is je doel? :P

[ Voor 20% gewijzigd door Henk op 10-06-2004 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat ik in ieder geval wil weten is hoe dik he blok moet zijn en de dikte van het onderste gedeelde van het koelblok dat op de CPU zit en het stukje dat er tussen het water zit.
Ik heb gelezen dat je het beste iets van 2 mm kunt nemen ofzow.

Tis voor een P4C 3,0 Socket 478 :P

Verder veel reviews en pics gekeken voor ontwerpen.
Kzal van de week zelf ff wat tekenen.

Maar ik wil gewoon wat info over diktes en dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Voor dikte is het inweze zo dat de dikte tussen je cpu en het water zo dun mogelijk moet zijn (de dikte van de bodemplaat van de rbx is geloof ik iets van 0,64mm). Maar die 2mm waar jij over spreekt is waarschijnlijk een veiligheidsoverweging van velen, omdat bij een dunnere plaat je kans hebt dat ie scheurt, met alle gevolgen van dien. Het blok zelf moet gewoon dik genoeg zijn om zich aan jouw design aan te passen. Ik ben ook een tijdje geinteresseerd geweest in het zelf maken van watercooling, en toen ging ik uit van een dikte van 1 a 2 cm, puur omdat het anders té priegelig werken werd, maar het blok ook niet te dik moest worden. Het kan alleen natuurlijk geen kwaad als je vertelt wat je al weet en wat niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Henk op 10-06-2004 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bij welke dikte van het waterblok heb je de beste prestaties dan?

Ik wil trouwens proberen de Danger Den TDX na te maken.
Weet je daar nog iets van over de maten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 106087 schreef op 10 juni 2004 @ 23:22:
Bij welke dikte van het waterblok heb je de beste prestaties dan?

Ik wil trouwens proberen de Danger Den TDX na te maken.
Weet je daar nog iets van over de maten :?
Maten weet ik niets van, maar een clanmate van me heeft em vandaag binnen gekregen, we gaan em binnenkort inbouwen, dus dan wil ik wel even het meetlint er bouwen. Is het alleen niet veel handiger om gewoon een vierkant blok te maken met ongeveer dezelfde binnenkant als de TDX? Verder weet ik niet hoeveel ervaring je hebt met koper frezen en bewerken, maar tenzij je een CNC gebruikt óf verschrikkelijk veel met koper werkt, zou ik eerst beginnen met een simpel blokje ipv een TDX maken. Wat je natuurlijk wel kan proberen is ongeveer een tdx maken, alleen het design iets versimpelen. En je moet het gewoon zo zien: des te dunner je bodemplaat van je blok, des te beter de koelprestatie, alleen de kans dat hij scheurt is ook weer groter. Zo moet je een gulden middenweg zoeken in die 2, en die vind je waarschijnlijk bij ongeveer 2 mm, of je moet een érg precieze frees hebben, dan kan je natuurlijk dunner :) Let er wel op dat je een goede kopersoort gebruikt (puur koper :P ) want ik heb begrepen dat er ook typen koper zijn die absoluut niet geschikt zijn voor dit doeleinde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116091

Anoniem: 106087 schreef op 10 juni 2004 @ 22:37:
Ik wil zelf een waterblok in elkaar gan zetten voor mijn CPU, GPU en NB.
Heeft iemand misschien tips, ideeen en ontwerpen voor mij?
1 van de redelijk betaalbare en erg efficiente manieren om je cpu te koelen is door er rechtstreeks onder hoge druk koud water op te spuiten.
Helaas is dat om talloze redenen niet echt mogelijk dus zal het water alleen gecontroleerd de cpu mogen raken. dit is te realiseren, maar vergt erg veel kennis en is niet echt aan te raden als je niet exact weet waar je mee bezig bent ;-)
Je kunt dus veiliger een lichaam (koelblok) met vloeistof koelen door er een geschikte vloeistof doorheen te pompen.
als je je hierbij realiseerd dat het doel , het koelen van je CPU is en niet het koelen van je totale koelblok (massa) ben je al aardig op weg.
dus je koelblok moet boven de Core het best gekoeld worden, zodat je niet een enorme pomp nodig hebt om je hele blok overal gelijkmatig te koelen. zorg dus voor zo min mogelijk massa als je geen enorme pomp en radiator hebt .
Rood koper of zilver voldoen erg goed.
alleen kost het laatste een beetje erg veel ;-(
Roodkoper word via vraag en aanbod hier bij Tweakers wel aangeboden
evenals ontwerpen voor waterblokjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 116091 schreef op 10 juni 2004 @ 23:29:
[...]

1 van de redelijk betaalbare en erg efficiente manieren om je cpu te koelen is door er rechtstreeks onder hoge druk koud water op te spuiten.
Helaas is dat om talloze redenen niet echt mogelijk dus zal het water alleen gecontroleerd de cpu mogen raken. dit is te realiseren, maar vergt erg veel kennis en is niet echt aan te raden als je niet exact weet waar je mee bezig bent ;-)
Je kunt dus veiliger een lichaam (koelblok) met vloeistof koelen door er een geschikte vloeistof doorheen te pompen.
als je je hierbij realiseerd dat het doel , het koelen van je CPU is en niet het koelen van je totale koelblok (massa) ben je al aardig op weg.
dus je koelblok moet boven de Core het best gekoeld worden, zodat je niet een enorme pomp nodig hebt om je hele blok overal gelijkmatig te koelen. zorg dus voor zo min mogelijk massa als je geen enorme pomp en radiator hebt .
Rood koper of zilver voldoen erg goed.
alleen kost het laatste een beetje erg veel ;-(
Roodkoper word via vraag en aanbod hier bij Tweakers wel aangeboden
evenals ontwerpen voor waterblokjes.
Waar jij op doelt bestaat wel, dat noemen ze direct-die watercooling. Het is alleen niet aan te raden dit zelf te maken, komt bij dat bij deze koeling de druk niet dusdanig hoog genoeg is dat er écht goed gekoeld wordt. Koper als een medium blijft tot nog toe het beste (zilver heeft weliswaar een betere warmtegeleiding, maar is ook gelijk 5 x zo duur ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RedXraD schreef op 10 juni 2004 @ 23:25:
[...]

Maten weet ik niets van, maar een clanmate van me heeft em vandaag binnen gekregen, we gaan em binnenkort inbouwen, dus dan wil ik wel even het meetlint er bouwen. Is het alleen niet veel handiger om gewoon een vierkant blok te maken met ongeveer dezelfde binnenkant als de TDX? Verder weet ik niet hoeveel ervaring je hebt met koper frezen en bewerken, maar tenzij je een CNC gebruikt óf verschrikkelijk veel met koper werkt, zou ik eerst beginnen met een simpel blokje ipv een TDX maken. Wat je natuurlijk wel kan proberen is ongeveer een tdx maken, alleen het design iets versimpelen. En je moet het gewoon zo zien: des te dunner je bodemplaat van je blok, des te beter de koelprestatie, alleen de kans dat hij scheurt is ook weer groter. Zo moet je een gulden middenweg zoeken in die 2, en die vind je waarschijnlijk bij ongeveer 2 mm, of je moet een érg precieze frees hebben, dan kan je natuurlijk dunner :) Let er wel op dat je een goede kopersoort gebruikt (puur koper :P ) want ik heb begrepen dat er ook typen koper zijn die absoluut niet geschikt zijn voor dit doeleinde.
Als je de boel ff zou willen opmeten dan zou dat heel mooi zijn. Misschien zou je ook ff wat foto's kunnen maken ofzow? (koperen blok, plexi en gaten enz.)
Mail dan maar ff naar yukon@home.nl, dan kan ik kijken of ik ff een mooi ontwerpje kan maken in AutoCAD2005.

Misschien inderdaad wel handiger om een vierkant blok te maken, maar dat zien we dan wel weer.

En het freezen en bewerken zo ik allemaal aan een Pro over!!! (Kost me niets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 106087 schreef op 10 juni 2004 @ 23:34:
[...]

Als je de boel ff zou willen opmeten dan zou dat heel mooi zijn. Misschien zou je ook ff wat foto's kunnen maken ofzow? (koperen blok, plexi en gaten enz.)
Mail dan maar ff naar yukon@home.nl, dan kan ik kijken of ik ff een mooi ontwerpje kan maken in AutoCAD2005.

Misschien inderdaad wel handiger om een vierkant blok te maken, maar dat zien we dan wel weer.

En het freezen en bewerken zo ik allemaal aan een Pro over!!! (Kost me niets)
Meelen doe ik niet ;) alles via GoT, zodat de knowledge base die het forum in feite is alleen maar groter wordt :) dus als ik foto's en maten heb, komen die ook gewoon in dit topic. Dat dat freezen door een pro gebeurd is ok, maar vraag aan hem met welke precisie hij kan werken. Dan weet je ook met welke limiteiten je rekening moet houden met het ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RedXraD schreef op 10 juni 2004 @ 23:36:
[...]

Meelen doe ik niet ;) alles via GoT, zodat de knowledge base die het forum in feite is alleen maar groter wordt :) dus als ik foto's en maten heb, komen die ook gewoon in dit topic. Dat dat freezen door een pro gebeurd is ok, maar vraag aan hem met welke precisie hij kan werken. Dan weet je ook met welke limiteiten je rekening moet houden met het ontwerp.
Ok is goed.
En ik zal hem ff vragen met welke precisie hij kan werken. (Natuurlijk belangrijk :Z )

Zou ik trouwens dan diezelfde ontwerpen van de TDX ook kunnen gebruiken voor mijn GPU en NB?

[ Voor 76% gewijzigd door Anoniem: 106087 op 10-06-2004 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:06
Op www.kingofdos.com/bredend/ staat een reeks fotos (WC_0xx reeks) die ik heb gemaakt tijden het maken van mijn CPU blokje.

offtopic:
voor de search: inmiddels zal het wel bredend.com geworden zijn... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 106087 schreef op 10 juni 2004 @ 23:36:
[...]

Ok is goed.
En ik zal hem ff vragen met welke precisie hij kan werken. (Natuurlijk belangrijk :Z )

Zou ik trouwens dan diezelfde ontwerpen van de TDX ook kunnen gebruiken voor mijn GPU en NB?
Ik denk eigenlijk van niet, de TDX is ontworpen voor een cpu, als hij goed gpu zou koelen lijkt het mij dat hij daarvoor inmiddels wel beschikbaar zou zijn? waar je dan beter naar kunt kijken zijn de blokjes van silverprop en asetek denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 13:49
Het makkelijkste wat je kan doen is gewoon die gaten rond je socket opmeten en in je blokje ook die gaten maken, dan met boutjes/moertjes en veertje's ertussen het blokje op je mobo laten duwen.

Wanneer het water direct in het midden van je koelblokje (boven je core) met hoge druk/snelheid wordt gespoten neemt het water het meeste warmte op...

Kijk maar naar het design van de cascade blokken, dat zijn de beste blokken die er zijn, alleen worden ze niet meer gemaakt. (Werd door 1 persoon gemaakt, meer als soort hobby, maar die dingen zijn zo populair geworden, hij kan zelf de productie niet aan)

Dezelfde maker heeft ook een soortgelijk design verkocht aan D-Tek en die brengt die blokken uit onder de naam Whitewater. De asetek antartica en dangerden RBX hebben zelfde soort design overigens.

Ik was zelf ook van plan waterblokjes te maken, vriend van me heeft zeer professionele apparatuur, CNC freesmachines etc. maar dr komt best veel bij kijken als je het goed wilt doen. Om netjes plexi dekseltje + rubberen ringetje en slangaansluitingen te maken is best veel werk.

een zeer cheap, maar heel goed koelend alternatief is het volgende design:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
               IN      OUT
               | |      | |
       ________| |______| |
      |        | |        |
      |        | |        |
      |        | |        |
      |        | |        |         
   ___|___________________|___

je neemt dan een redelijk dikke koperen buis, en een dunner buisje, op die dikke maak je dan een dekseltje met 2 gaatjes erin, 1 in het midden, 1 aan de zijkant.

daar maak je dan dunner buisje in zoals in de tekening, zet je het op een koperen plaatjes dan allemaal vastlassen/solderen. Met dit systeem wordt ook het water boven de core tegen de bodem van het blokje aangespoten. Eventueel kan je daar beetje relief in maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vindt dit wel een makkelijk blokje, maar ik heb in een review gelezen dat dit ontwerp niet zo geweldig koelt.

Wil toch wel lekker kunnen overklokken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Afbeeldingslocatie: http://reviews.pimprig.com/cooling/images/rbx-channels.jpg

Hier dus een foto van de dangerden RBX, zoals je kan zien, wordt het water boven de core op het blok gespoten. Op dat punt is het oppervlak zo groot mogelijk om ervoor te zorgen dat een maximale warmte afgifte gestimuleerd wordt. daarna wordt het zo snel mogelijk naar de zijkanten afgevoerd, om het warem water snel weg te werken, worden er 2 slangpilaren gebruikt :) . Al met al een best goed blokje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ RedXraD

Wanneer ga je de boel opmeten van de TDX van je mate?
Ik wil natuurlijk zo snel mogelijk beginnen met het ontwerpen van mn blokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 106087 schreef op 11 juni 2004 @ 15:06:
@ RedXraD

Wanneer ga je de boel opmeten van de TDX van je mate?
Ik wil natuurlijk zo snel mogelijk beginnen met het ontwerpen van mn blokje.
Tjah, kheb eerlijk gezegd geen idee :P het is wel de bedoeling dat we binnenkort de hele zwik in zijn pc bouwen, maar wanneer dat dat binnenkort is... :P

Afbeeldingslocatie: http://www.procooling.com/reviews/assets/images/tdx_internals.jpg

hier iig een foto van de binnenkant van de TDX, en hier een foto van de buitenkant:

Afbeeldingslocatie: http://www.procooling.com/reviews/assets/images/tdx1.jpg

En de bijbehorende review, waaruit blijkt dat de RBX íets beter presteert als de TDX: http://www.procooling.com...n_tdx_waterblock_revi.php

Inweze moet je trouwens met bovenstaande foto's de maten van de TDX makkelijk op kunnen meten. ff kijken hoe groot de afstand is voor de socket A gaten, die erin tekenen, daarna is de rest puur schaal :)

[ Voor 47% gewijzigd door Henk op 11-06-2004 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb Socket 478.
Weet iemand daar misschien de afstanden van de holes zo van uit zijn hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 106087 schreef op 11 juni 2004 @ 16:05:
Heb Socket 478.
Weet iemand daar misschien de afstanden van de holes zo van uit zijn hoofd?
Ook ff googlewerk ;) ik denk trouwens dat je dan ook wel een TDX review kan vinden met 478 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb al een review gevonden!!!

[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 106087 op 11-06-2004 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ RedxraD

Als je de boel op meet zou je dan het volgende precies willen opmeten:
-lengte
-breedte
-dikte koper gedeelte
-dikte lexaan gedeelte
-breedte ,afstand tussen en hoogte van middelste spreaders (dus de balkjes waar de rondjes zitten)
-diepte grootste gedeelte van het koelblok
-diepte middelste gedeelte
-diepte van de gaten
-lengte en dikte rubberen ring

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 106087 op 11-06-2004 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dubbele post, sorry :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 106087 schreef op 11 juni 2004 @ 16:19:
@ RedxraD

Als je de boel op meet zou je dan het volgende precies willen opmeten:
-lengte
-breedte
-dikte koper gedeelte
-dikte lexaan gedeelte
-breedte ,afstand tussen en hoogte van middelste spreaders (dus de balkjes waar de rondjes zitten)
-diepte grootste gedeelte van het koelblok
-diepte middelste gedeelte
-diepte van de gaten
-lengte en dikte rubberen ring
Ik zal kijken in hoeverre ik die dingen kan opmeten :) kweet niet of ik het blokje open mag maken en zow :P

ow, en gebruik volgende x het edit knopje even :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zal kijken in hoeverre ik die dingen kan opmeten :) kweet niet of ik het blokje open mag maken en zow :P

ow, en gebruik volgende x het edit knopje even :P
Mooi. Als dat ding niet open mag, jammer dan.
Dan moet ik er zelf maar achter zien te komen. 8)

Sorry voor de edit knop :P :9 :Z

Ik wacht wel op je resultaten!
Alvast bdankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawtshjj
Anoniem: 106087 schreef op 11 juni 2004 @ 16:36:
[...]

Mooi. Als dat ding niet open mag, jammer dan.
Dan moet ik er zelf maar achter zien te komen. 8)

Sorry voor de edit knop :P :9 :Z

Ik wacht wel op je resultaten!
Alvast bdankt
Yukon als je dan toch een blok gaat namaken, maak dan de Cascade of Whitewater na, die zijn superieur aan de RBX. Als je me niet gelooft:

http://www.procooling.com...k_comparison-_rbx_whi.php

Afbeeldingslocatie: http://www.procooling.com/reviews/assets/images/ph-wbc-allblox.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Lawtje.com schreef op 13 juni 2004 @ 16:04:
[...]

Yukon als je dan toch een blok gaat namaken, maak dan de Cascade of Whitewater na, die zijn superieur aan de RBX. Als je me niet gelooft:

[afbeelding]
Ik ga zeeer binnenkort een ww compleet kl0nen.
Pa kan op werk laten freezen, ik heb alleen ff de maten van het ding nodig?
Iemand hier met de whitewater?

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69882

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Ik kan de maten van de whitewater helemaal niet vinden?
Heeft iemand toevallig een ww en kan die de maten doorgeven?
mailen mag ook!
bedankt

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lawtje.com schreef op 13 juni 2004 @ 16:04:
[...]

[afbeelding]
Welk van de waterblokken is nou het best dan?

En wie heeft maten natuurlijk:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 106087 schreef op 13 juni 2004 @ 22:28:
[...]

Welk van de waterblokken is nou het best dan?

En wie heeft maten natuurlijk:P
Er mag blijken dat de little river cascade het beste is :) die koelt gewoon superieur. Alleen deze blokjes zijn zó verschrikkelijk schaars....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RedXraD schreef op 13 juni 2004 @ 22:40:
[...]

Er mag blijken dat de little river cascade het beste is :) die koelt gewoon superieur. Alleen deze blokjes zijn zó verschrikkelijk schaars....
En zo verschrikkelijk moeilijk om na te maken volgens mij :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-01 21:59

ikman

weinig posts

valt wel mee als je kijkt waar uit hij bestaat.
een dikke plexi top met douchkop en een dunne plaat koper met een paar gaten er in en voor de rest geen frutsels.

[ Voor 4% gewijzigd door ikman op 13-06-2004 23:40 ]

[SPARKPLUGS] [flickr] [ijs1]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
ikman schreef op 13 juni 2004 @ 23:28:
valt wel mee als je kijkt waar uit hij bestaat.
een dikke plexi top met douchkop en een dunne plaat koper met een paar gaten er in en voor de rest geen frutsels.
Er zal bijna zeker wel meer aan de hand zijn bij dat blok (en die jet stukje is btw gefreesd een 1 massief stuk lexaan/polycarbonaat.
Wat dus enorm veel/moeilijk werk is en daarom is ie ook zo duur, dus er zal wel meer achter dat blok zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikman

ikman

weinig posts

@ El Snorro
valt best mee.
je kan meedere platen plexi gebruiken.
in een plexi plaat boor je die sproei kop, in een andere plexi plaat die je er onder plakt zaag een gat om het water te laten stromen. je maakt nog gaten in een kopere plaat, je voegt alle delen samen en je het een cascade kloon.

[ Voor 5% gewijzigd door ikman op 14-06-2004 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
ikman schreef op 14 juni 2004 @ 11:24:
@ El Snorro
valt best mee.
je kan meedere platen plexi gebruiken.
in een plexi plaat boor je die sproei kop, in een andere plexi plaat die je er onder plakt zaag een gat om het water te laten stromen. je maakt nog gaten in een kopere plaat, je voegt alle delen samen en je het een cascade kloon.
Ja, ok, maar dan is de vraag, presteert het ding ook als een cascade, ik denk t niet namelijk.
Maar wie wil proberen mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
El Snorro schreef op 14 juni 2004 @ 12:16:
[...]

Ja, ok, maar dan is de vraag, presteert het ding ook als een cascade, ik denk t niet namelijk.
Ik ga het wel proberen :9

Ik ga wel ff ontwerpjes maken van de DD TDX, DD RBX en LR Cascade!!!
Kijken of dit lukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Anoniem: 106087 schreef op 14 juni 2004 @ 16:00:
[...]

Ik ga het wel proberen :9

Ik ga wel ff ontwerpjes maken van de DD TDX, DD RBX en LR Cascade!!!
Kijken of dit lukt
Je krijgt denk ik nooit echt de performance van het 'echte' blok, al helemaal niet zonder frees (dat geld voor al die modellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
El Snorro schreef op 14 juni 2004 @ 16:36:
[...]

Je krijgt denk ik nooit echt de performance van het 'echte' blok, al helemaal niet zonder frees (dat geld voor al die modellen)
Het is het proberen waard natuurlijk B)

Maar voor de TDX wacht ik nog ff voor gegevens op RedXraD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:30
El Snorro schreef op 14 juni 2004 @ 12:16:
[...]

zo goed als cascade zal het niet presteren (temps net ietsje hoger), maar het is wel goedkoper!!

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83626

Leuk, ben zelf ook wat aant het tekenen achter mijn pctje, en heb nu hetvolgende bedacht:

Afbeeldingslocatie: http://img78.photobucket.com/albums/v293/Smiling_Pitbull/Maze2.jpg

De kanalen zijn 3mm breed en 20mm hoog...

best veel oppervlakte zo... ding is 70mm doorsnee (I like`em BIG)

Wat denken jullie?

Edit: klikken voor grote versie.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 83626 op 14-06-2004 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:42

Epsilon

Zal goed werken

Maar echt makkelijk zal het niet te frezen zijn (helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86592

Leuk bedacht in elk geval maar ik ben bang dat je een probleem gaat krijgen met de waterflow in je blok, al helemaal aangezien het bijna alleen zin heeft om precies boven de core te koelen, bij een beetje blok is namelijk de buitenkant op watertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
PASware schreef op 14 juni 2004 @ 18:32:
[...]

zo goed als cascade zal het niet presteren (temps net ietsje hoger), maar het is wel goedkoper!!
Mwah, ik weet niet hoor, net ietsje hoger zal wel flink wat hoger zijn.
Maar dat ligt eraan hoe je je maatstaven legt(wat vin jij net hoger en wat vin ik net hoger)
Ik vin 4C flink veel hoger hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83626

Anoniem: 86592 schreef op 14 juni 2004 @ 18:58:
[...]

Leuk bedacht in elk geval maar ik ben bang dat je een probleem gaat krijgen met de waterflow in je blok, al helemaal aangezien het bijna alleen zin heeft om precies boven de core te koelen, bij een beetje blok is namelijk de buitenkant op watertemperatuur.
Waterflow? Hoezo? Die kanalen zijn 0,3 x 2 = 0.66 cm2, daar heb ik er twee van, dus 1.23 cm2.. das meer dan een 15mm doorsnee slangpilaar. En volgens een thread die ik onlangs vond met daarin computersimulaties van waterblokken.

Trouwens, wat je op het plaatje niet ziet, is dat ik nog een dabit wil in het midden.. om daar nog wat extra oppervlakte te vergroten

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 83626 op 14-06-2004 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83626 schreef op 14 juni 2004 @ 19:14:
[...]

Waterflow? Hoezo? Die kanalen zijn 0,3 x 2 = 0.66 cm2, daar heb ik er twee van, dus 1.23 cm2.. das meer dan een 15mm doorsnee slangpilaar. En volgens een thread die ik onlangs vond met daarin computersimulaties van waterblokken.

Trouwens, wat je op het plaatje niet ziet, is dat ik nog een dabit wil in het midden.. om daar nog wat extra oppervlakte te vergroten
Oké dan heb ik weinig gezegd :) Wil zeker het resultaat zien als je het hebt laten frezen. Ik zoek ook nog altijd een frezer voor mijn ontwerp..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69882

Wat foto's van de cascade: http://reviews.pimprig.co...e_and_aquagold_blocks.php

Als je even lid word van: http://forums.overclockers.com.au/index.php?s=

en even (search) zoekt naar cascade , er is een hele topic over de bouw van de opvolger vd cascade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Weet iemand enkele afmetingen van de LR Cascade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Ik zoek dus ook de afmetingen van de dtek ww.
Ik weet dat er mensen op GoT zijn die m hebben ,maar weet niet wie :(
Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Is het ook mogenlijk om lucht blokjes te maken, voor NB +SB enz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
fooker schreef op 15 juni 2004 @ 17:57:
Is het ook mogenlijk om lucht blokjes te maken, voor NB +SB enz..
Tuurlijk, maar dan moet je niet in dit topic voor zij 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Anoniem: 83626 schreef op 14 juni 2004 @ 18:50:
Leuk, ben zelf ook wat aant het tekenen achter mijn pctje, en heb nu hetvolgende bedacht:

[afbeelding]

De kanalen zijn 3mm breed en 20mm hoog...

best veel oppervlakte zo... ding is 70mm doorsnee (I like`em BIG)

Wat denken jullie?

Edit: klikken voor grote versie.
1 keer minder hen en weer om hem goed te kunnen frezen, en een heel kleine verbinding gelijk tussen de in en uitgang maken. Als het water met kracht door een klein gaatje stroomt vlak boven de core koelt het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ben vandaag begonnen met een ontwerpje.

Het is nagemaakt van #1 Beste Waterblock

Alphacool NEXXXOS XP

NexXoS XP is veel beter dan LR Cascade!!!

Zodra mijn ontwerpje klaar is zou ik de tekeningen ff posten. (waarschijnlijk volgende week een keer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoeveel mm is 1/2"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-06 20:50

Jack

MHz Matters

1/2 * 25,4 = 12,7 mm :)

en hoe ziet een Alphacool NEXXXOS XP er van binnen eigenlijk uit?

[ Voor 22% gewijzigd door Jack op 23-06-2004 19:13 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110667

misschien is dit iets

http://www.overklokking.n...aktiv/tdx_diy/index2.html

:)
een TDX Kloon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikman

ikman

weinig posts

die is zeker goed, op die manier scheelt het een hoop freeze werk.

de binnen kant van de Alphacool NEXXXOS XP
http://www.kaltmacher.de/lartikel37577-0-asc-2.html

[ Voor 204% gewijzigd door ikman op 23-06-2004 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Is deze gemaakt voor socket 478?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Laatst online: 19:38

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik ben momenteel ook bezig met mijn watercooling te ontwerpen, maar omdat het nu vakantie is, heb ik geen toegang meer tot de cnc, dus men projectje zal nog minstens 2 maanden moeten wachten. :(

Dit is men ontwerp:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/stek-e/jelle/cpuwaterblok.JPG

Dus ook een waterblok met 3 slangpilaren. Het koper is 2 cm dik, dus voldoende koeloppervlak zal er wel zijn denk ik.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jellabie schreef op 23 juni 2004 @ 22:40:
Ik ben momenteel ook bezig met mijn watercooling te ontwerpen, maar omdat het nu vakantie is, heb ik geen toegang meer tot de cnc, dus men projectje zal nog minstens 2 maanden moeten wachten. :(

Dit is men ontwerp:

[afbeelding]

Dus ook een waterblok met 3 slangpilaren. Het koper is 2 cm dik, dus voldoende koeloppervlak zal er wel zijn denk ik.
Lijkt mij wel als ik die gaten zo bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Off topic

hoe plaats ik plaatje }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikman

ikman

weinig posts

Anoniem: 106087 schreef op 23 juni 2004 @ 22:59:
@Off topic

hoe plaats ik plaatje }:O
code:
1
2
3
[url=http://adres plaatje.jpg]
[img=400,300]http://adres plaatje.jpg[/img]
[/url]

stond ook in de FAQ

[ Voor 80% gewijzigd door ikman op 23-06-2004 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75823

En hoe denk je dat een blok als dit zal presteren in vergelijking met de cascades ? Je hebt namelijk geen CNC frees ofzo nodig hiervoor...
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/tips793/7.jpg
Dit is dus een dwarsdoorsnede he ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jellabie schreef op 23 juni 2004 @ 22:40:

Dit is men ontwerp:

[afbeelding]

Heb je het programma als geschreven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 75823 schreef op 24 juni 2004 @ 16:13:
En hoe denk je dat een blok als dit zal presteren in vergelijking met de cascades ? Je hebt namelijk geen CNC frees ofzo nodig hiervoor...
[afbeelding]
Dit is dus een dwarsdoorsnede he ...
Hoe ziet de onderkant van het blok er uit dan?

Dit is zo te zien een dwarsdoorsnede van de bovenkant.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 106087 op 24-06-2004 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106087 schreef op 24 juni 2004 @ 16:58:
[...]

Hoe ziet de onderkant van het blok er uit dan?

Dit is zo te zien een dwarsdoorsnede van de bovenkant.
Het water komt dus in 1 van die brede kanalen binnen, gaat door de dunne kanaaltjes naar het andere grote kanaal en verlaat het blok weer. De onderkant is gewoon vlak he ;) Maar ik denk dat je dat ook niet bedoeld. Dit plaatje moet je zien alsof de onderkant eraf gehaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 75823 schreef op 24 juni 2004 @ 17:06:
[...]

Het water komt dus in 1 van die brede kanalen binnen, gaat door de dunne kanaaltjes naar het andere grote kanaal en verlaat het blok weer. De onderkant is gewoon vlak he ;) Maar ik denk dat je dat ook niet bedoeld. Dit plaatje moet je zien alsof de onderkant eraf gehaald is.
Post die andere helft ook even dan }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/tips793/6.jpg
Zo ziet ie er dus aan de buitenkant uit. Je boort gewoon met een boor in de zijkant van het blok koper, en maakt vervolgens de meeste gaten weer dicht (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
zou 1mm dik koper dik genog zijn voor een deksel?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is meer dan dik genoeg voor een deksel, zijn veel blokken die nieteens zo dik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
LOL, 1 mm dik blok ;)

Als ik jou was zou ik gaan voor 2-3mm. Dat gaat niet krom trekken bij het solderen, en je kan er makkelijker slangpilaren in vastmaken.
1 mm kan je met een schaar knippen! (ik heb hier een a4tje van 1mm koper liggen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Laatst online: 19:38

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Anoniem: 110667 schreef op 24 juni 2004 @ 16:20:
[...]

Heb je het programma als geschreven ?
Ik heb de blokjes getekend met robodraw. (de tekeningen zijn nog niet helemaal klaar...)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bredend schreef op 24 juni 2004 @ 23:58:
LOL, 1 mm dik blok ;)

Als ik jou was zou ik gaan voor 2-3mm. Dat gaat niet krom trekken bij het solderen, en je kan er makkelijker slangpilaren in vastmaken.
1 mm kan je met een schaar knippen! (ik heb hier een a4tje van 1mm koper liggen ;) )
hehe, had beetje scheel gelezen dus :P 1mm dik is inderdaad een beetje te dun voor een deksel. 8)7 Af en toe toch moeilijk om cm en mm uit elkaar te houden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:45

BLN

@Whizkid K zou de slang pilaren op tegenoverstaande hoeken staan. Zoals ze nu staan zal het water de kortste weg kiezen, en maar erg weinig koud water (relatief gezien) over de core stromen. Zet je ze bijvoorbeeld linksvoor en rechtsachter, dan legt het water een veel langere weg af, over de core.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BiX schreef op 25 juni 2004 @ 08:02:
@Whizkid K zou de slang pilaren op tegenoverstaande hoeken staan. Zoals ze nu staan zal het water de kortste weg kiezen, en maar erg weinig koud water (relatief gezien) over de core stromen. Zet je ze bijvoorbeeld linksvoor en rechtsachter, dan legt het water een veel langere weg af, over de core.
Nou dat dacht ik eerst ook, maar omdat er een beetje druk achter het water staat, en de kanaaltjes van de ene naar de andere kant wat smaller zijn, loopt het water door alle kanaaltjes even hard. Als je 2 weerstanden parralel zet dan loopt er ook niet meer stroom door de dichtsbijzijnde weerstand ofzo.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 75823 op 25-06-2004 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Anoniem: 86592 schreef op 25 juni 2004 @ 07:32:
[...]

hehe, had beetje scheel gelezen dus :P 1mm dik is inderdaad een beetje te dun voor een deksel. 8)7 Af en toe toch moeilijk om cm en mm uit elkaar te houden 8)7
hmm jammer, want ik heb een koperen buis gezaagt en zo bewerkt dat ik er een kleine plaatje koper van over hield

de edit:
ik zie dat dabit wel een blok heeft gemaakt met een deksel die een dikte heeft van 1mm, dus het kan wel (lijkt niet te zijn kromgetrokken). En mijn deksel hoeft ook niet groot te zijn: 6x4cm

[ Voor 21% gewijzigd door PASware op 25-06-2004 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110226

Volgens mij is de Asetek Antarctica de tot nu toe best presterende watercooler op de markt. Moet je overigens wel de 1/2" diameter slangpilaar versie nemen.

Dat die ronde cooler a la Zalmann, lijkt me idd problemen te geven met de waterflow, het totaal oppervlak in je kanaal zal wel groot genoeg zijn, maar die watermassa moet elke kaar een 180' draai maken, dit kost veel energie en zal de flow nadelig beinvloeden.

Ben zelf bezig met het ontwerp voor een watercooler met centrifugaal werking gebaseerd op het temperatuurverschil van het water....... staat op de lange termijn planning, dus zal wel ff duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Anoniem: 110226 schreef op 25 juni 2004 @ 11:02:
Volgens mij is de Asetek Antarctica de tot nu toe best presterende watercooler op de markt. Moet je overigens wel de 1/2" diameter slangpilaar versie nemen.
Nee hoor, de Lr cascade is het beste wc blokje op de markt.

Klik voor cascade pics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
El Snorro schreef op 25 juni 2004 @ 11:07:
[...]

Nee hoor, de Lr cascade is het beste wc blokje op de markt.

Klik voor cascade pics
Echt niet!!!

}) De NexXoS XP })

De LR Cascade staat op #11

Bron
http://www.watercoolplane...p?open=4&show=1&pagenum=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Klopt, maar het is bekend dat die lijst de testsetup regelmatig veranderd en een lichte voorkeur heeft voor duitse blokjes :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawtshjj
El Snorro schreef op 25 juni 2004 @ 15:23:
[...]

Klopt, maar het is bekend dat die lijst de testsetup regelmatig veranderd en een lichte voorkeur heeft voor duitse blokjes :r
Idd, die lijst is niet echt 100% betrouwbaar.

Kzou wel eens een reviewtje willen zien van de cascade vs die nexxos die daar op nummer 1 staat dan. Gewoon door het hele design (2 slangaansluitingen) van die nexxos kan het al bijna niet zo goed presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikman

ikman

weinig posts

Lawtje.com schreef op 25 juni 2004 @ 15:33:
[...]

Idd, die lijst is niet echt 100% betrouwbaar.

Kzou wel eens een reviewtje willen zien van de cascade vs die nexxos die daar op nummer 1 staat dan. Gewoon door het hele design (2 slangaansluitingen) van die nexxos kan het al bijna niet zo goed presteren.
cascade heeft ook 2 slang aansluitingen dus het kan best.
ik zou ook wel zo'n review willen lezen, maar denk toch dat die nexos een goede kans maakt. op zich gebruiken ze allebei een ongeveer hetzelfde ontwerp om te koelen, (douchkop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
ikman schreef op 25 juni 2004 @ 17:01:
[...]

cascade heeft ook 2 slang aansluitingen dus het kan best.
ik zou ook wel zo'n review willen lezen, maar denk toch dat die nexos een goede kans maakt. op zich gebruiken ze allebei een ongeveer hetzelfde ontwerp om te koelen, (douchkop)
Nee hoor, cascade heeft er 3:
Afbeeldingslocatie: http://www.employees.org/~slf/cascade/cascade13.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-04 15:37
de Cascade heeft 2 hose barbs, in het begin zaten er 3 op maar Cathar kwam er achter dat het verschil tussen 2 of 3 hose barbs verwaarloosbaar was en heeft daarna de modellen voorzien van 2 hose barbs. Ondertussen is hij bezig met een nieuwe revisie van de Cascade, Cascade XXX.

Hier wat eye-candy:

de nieuwe en oude cascade
Afbeeldingslocatie: http://www.employees.org/~slf/images/xxx/xxx-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.employees.org/~slf/images/xxx/xxx-2.jpg
ziekelijk mooi
Afbeeldingslocatie: http://www.employees.org/~slf/images/xxx/xxx-3.jpg

Na de zomer hoop ik ook in het bezit te zijn van een cascade kloon :)

[ Voor 3% gewijzigd door MonkeySandwich op 25-06-2004 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikman

ikman

weinig posts

ja dat vind ik een goed plan, eens kijken of ik ook een cascade kloon kan maken.

dat de cascade in het begin 3 barbs had wist ik niet had ik ook niet gezien in reviews van daar mijn reactie.
met die nieuwe cascade pakken ze het groots aan zie ik (wat een gatjes, je zou het maar moeten boren 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Ik heb ook weer een nieuw idee voor n waterlbok te maken (een gpu en een nb blok dan).
Ik wou dus gewoon het bovenste stuk van een dragon orb 3 erafzagen, aangezien daar een heel mooi veld met pinnetjes opzit:
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/articles427/tt4.jpg
In het midden tussen die blauwe vinnen zit gewoon een massiefk koperen cilinder, daar wou ik dus het bovenste stuk (paar mm onder die pinnetje) afzagen, en dat als een base voor n blokje gebruiken.
Zou toch goed moeten werken?

(want ik heb hier thuis nog 2x dragonorb3 liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikman

ikman

weinig posts

iemand hier heeft dat ook gedaan werkte wel goed dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb mn ontwerp van de NexXos XP bijna af.
Zal hem zo snel mogelijk posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Anoniem: 106087 schreef op 12 juli 2004 @ 20:03:
Ik heb er 1 besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
El Snorro schreef op 12 juli 2004 @ 20:29:
[...]

Ik heb er 1 besteld :)
Waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Mail naar info@bytesatwork.be

Daar kunne ze alles van alphacool krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
El Snorro schreef op 13 juli 2004 @ 17:11:
[...]

Mail naar info@bytesatwork.be

Daar kunne ze alles van alphacool krijgen :)
Wat moet je ervoor betalen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Anoniem: 106087 schreef op 13 juli 2004 @ 21:42:
[...]

Wat moet je ervoor betalen dan?
Weet ik nog niet precies, kzie wel, als je m wil moet je gewoon ff mailtje sturen, dan kan ie vast exacte prijs geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-07 14:57
Anoniem: 106087 schreef op 12 juli 2004 @ 20:03:
Ik wacht nog steeds af :)

[Updated spec's]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gaming247 schreef op 16 juli 2004 @ 10:31:
[...]

Ik wacht nog steeds af :)
Ik ben nog steeds een manier aan het zoeken om de gaatjes in de binnenkant te plaatsen met Solidworks.
Dit is nog het engie wat gedaan moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-07 14:57
sorry voor de schop, maar heb je al een ontwerp?

Ik heb namelijk geen idee wat percies de maten zijn van sommige dingen.

[Updated spec's]

Pagina: 1