Hoe creeer ik een bootable partitie?

Pagina: 1
Acties:
  • 501 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 92124

Topicstarter
Okee beste mensen, ik ben en einde raad, heb echt tot bloedens toe hiero met keywords gezocht en alles gedaan wat ik kon bedenken, maar het wil allemaal niet lukken.... Wie kan me helpen?

Ik heb een laptop ZONDER cd-rom speler en ZONDER floppydrive. Ook kan ik niet beschikken over een docking station.

Een hele tijd geleden heb ik windows 2000 geinstalleerd, maar deze geeft nu zoveel error-messages dat ik het opnieuw moet gaan installeren.

Destijds heb ik windows geinstalleerd m.b.v. een andere pc, en daar de harde schijf van de notebook aan gekoppeld en zo windows geinstalleerd. Ik heb hier gewoon ontzettend veel geluk gehad want heel toevallig had deze pc een hoop dezelfde eigenschappen als de laptop waardoor de geinstalleerde windows ook op de laptop draaiden.

Ik kan nu dus nog wel in windows en partities aanmaken, maar daar kan ik windows niet op installeren tenzij deze bootable is (als dat uberhaupt mogelijk is), weet iemand hoe dit moet?

(ik heb al geprobeerd de root van de C-schijf naar de nieuwe partitie te kopieren maar dat mocht niet baten, en ook de content van een win98 diskette werkt niet op de nieuwe partitie....(wat eigenlijk ook best logisch is... :/ )

Dus: wie weet hoe ik een partitie bootable maak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57984

format d: /s/q
vervang d: eventueel door iets anders natuurlijk
/s zorgt er voor dat hij bootable wordt
/q staat voor snel formateren

moet je wel format van voor windows me hebben(98 bootflop bijvoorbeeld), anders werkt /s niet

EDIT:
misschien moet je ook nog met fdisk de bootvlag voor die partitie zetten

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 57984 op 08-06-2004 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-12-2024
Natuurlijk kan je met behulp van een win98 cdrom een partitie bootable maken als hij maar FAT32 indeling heeft. Dit kan je doen met behulp van SYS X: , en met FDISK kan je die partitie dan de active partitie maken.

Je kan natuurlijk ook win2k via het netwerk instaleren .., dit kan met behulp van een bootdisk met netwerk drivers deze kan je downloaden op www.bootdisk.com geloof ik, anders even zelf zoeken.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie zeer snelle antwoorden!!

1 probleem, aan die bootflops heb ik niks; ik heb het niet zo duidelijk in mn post gezet zie ik nu maar ik heb een laptop ZONDER CD-ROM-speler EN ZONDER Floppydisk....

weet een van jullie hier raad mee...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:51

Arno

PF5A

Die is dus niet bootable te maken. Je moet de harddisk eruit halen en in een ander systeem bootable maken.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Arno schreef op 08 juni 2004 @ 14:16:
Die is dus niet bootable te maken. Je moet de harddisk eruit halen en in een ander systeem bootable maken.
aijiajaij, dat zou echt zeer vervelend zijn... ik heb er ook partition magic en bootmagic opstaan, ik heb al even gekeken en volgens mij kan het niet maar weet iemand ofda ik hier ook een bootable partitie mee kan maken?

Zou eigenlijk wel stom zijn als dat gewoon niet mogelijk is, behalve dan wanneer je een oud besturingssysteem erop hebt staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Kan je niet iets van een LAN Boot doen ?? Dus via het Netwerk :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nero355 schreef op 08 juni 2004 @ 14:21:
Kan je niet iets van een LAN Boot doen ?? Dus via het Netwerk :)
pfffff....

klinkt wel goed! :)

ik heb 'm aan een netwerk hangen, weet jij hoe ik dan moet doen, want daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit iets van gehoord....?

Even iets anders, als ik het goed begrijp kan ik hem dus in een andere comp hangen, die comp met win98 opstartdiskette opstarten en dan zo een partitie op de notebook-harddisk formatteren met /s ? Als dat zou kunnen doe ik dat!

Herkent' ie met win98 al m'n partities, dus ook NTFS? of alleen FAT32 of FAT ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-02 13:11
domme vraag : je kunt de laptop nog wel opstarten begrijp ik ?
Heb je dan al een bootable partitie ?
Daarmee kun je dus ongetwijfeld een 2e partitie bootable maken. :+
Maar werk je nu met win2k of iets anders ?
Ennehh ... kun je met die versie van Partition Magic geen kopie van je huidige bootable partitie maken ? En dan alle files wegdonderen en opnieuw installeren ?

One cookie a day keeps the doctor away !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Anoniem: 92124 schreef op 08 juni 2004 @ 14:24:
pfffff....

klinkt wel goed! :)

ik heb 'm aan een netwerk hangen, weet jij hoe ik dan moet doen, want daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit iets van gehoord....?
LAN BOOT ROM Aandoen en effe een Tutie zoeken met GooGle / GoT :)
Even iets anders, als ik het goed begrijp kan ik hem dus in een andere comp hangen, die comp met win98 opstartdiskette opstarten en dan zo een partitie op de notebook-harddisk formatteren met /s ? Als dat zou kunnen doe ik dat!

Herkent' ie met win98 al m'n partities, dus ook NTFS? of alleen FAT32 of FAT ?
Dat is Easier ja en alleen tot en met FAT32 ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ppaulv schreef op 08 juni 2004 @ 14:25:
domme vraag : je kunt de laptop nog wel opstarten begrijp ik ?
Heb je dan al een bootable partitie ?
Maar werk je nu met win2k of iets anders ?
Ennehh ... kun je met die versie van Partition Magic geen kopie van je huidige bootable partitie maken ? En dan alle files wegdonderen en opnieuw installeren ?
Ja, kan hem gelukkkig nog wel opstarten!

Jep, de schijf waar die roote windows op staat is dus idd bootable
Ja dat denk ik ook! maar hoe....?
Ja das ook een goede! Ik ga het nu proberen!
maarre.. wat maakt een partitie bootable...???

Alle files die in de root staan? Of ook enkele in de windowsfolder erbij? Of geen van deze alle, en ligt het gewoon in de structuur van de schijf vastgelegd ofzo....? Dit zodat ik weet wat ik daarna weg kan gooien!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nero355 schreef op 08 juni 2004 @ 14:27:
[...]
LAN BOOT ROM Aandoen en effe een Tutie zoeken met GooGle / GoT :)
[...]

Oke, klinkt nog wel een beetje moeilijk voor mij als bootable-partitie-noob maar misschien dat ik het nog uitzoek en er iets aan heb!
[...]
Oke, nadat ik bovenstaande met die partitie kopieren heb ik gedaan en het niet lukt, ga ik deze methode zeker proberen!

Alvast ontzettend bedankt voor al jullie respons en info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
[quote]Anoniem: 92124 schreef op 08 juni 2004 @ 14:46:
[...]

Ja das ook een goede! Ik ga het nu proberen!
maarre.. wat maakt een partitie bootable...???
quote]

De MBR (Master Boot Record) is een vereiste.
Daarna is het afhankelijk van het besturingssysteem.
Win2k heeft (als NT variant) dan nog alleen NTLDR en NTDETECT.COM nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-04 20:53

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Anoniem: 92124 schreef op 08 juni 2004 @ 14:46:
[...]

Ja dat denk ik ook! maar hoe....?
Dat kan ook met Partition Magic. Alles wat in de map staat kopiëren naar de andere schijf is dus niet hetzelfde als een andere schijf bootable maken. Ik denk dat het eruit halen van de harde schijf en hem in een andere computer installeren één van de makkelijkere manieren is :)

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Overigens, hoe doe je dat : een HD uit en laptop in een desktop of zo hangen ?
Heb ik al eens willen doen maar bij voorbaat als onmogelijk afgedaan. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:05

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

ppaulv schreef op 08 juni 2004 @ 16:00:
Overigens, hoe doe je dat : een HD uit en laptop in een desktop of zo hangen ?
Heb ik al eens willen doen maar bij voorbaat als onmogelijk afgedaan. :?
Er zijn verloopkabels en dergelijke in de handel.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Pagina: 1