Promise FastTrak 376

Pagina: 1
Acties:

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Ik heb een Asus P4PE moederbord met een Promise FastTrak 376 controller en ben wat gaan knutselen aan de harddisk aansluitingen.

Mijn boot HD heb ik verplaatst van de primary IDE (UDMA100) naar de primary RAID aansluiting (ATA133) en werkt nu in stripe 0+1 single drive.

Klopt het nu dat je zou verwachten dat er meer performance gehaald wordt met deze opstelling ? Is ATA133 sneller dan UDMA100 ?

Maar ik merk dat het booten stukken langzamer gaat, dus geen winst.
Dat vind ik vreemd en wellicht komt dat door :

- DMA settings in windows staat niet aan ?
- Promise driver aan upgrade toe ?

De ellende is dat ik geen DMA setting heb in mijn instellingen voor de IDE controllers (Windows XP Prof NL). Ik kan dus ook niet nagaan of deze nu wel of niet aan staat.

De driver is uit dec 2002 en op de Asus site voor mijn moederbord staat een nog veel oudere versie.

Kan ik zondermeer een nieuwe versie van deze driver downloaden ongeacht welk moederbord ik heb ? Bij andere moederborden zie ik wel nieuwere drivers staan, maarja wellicht alleen voor dat moederbord.

Ik snap het niet en wellicht heeft er iemand een idee...

/edit
Gekeken in het BIOS van de controller (tijdens boot F7 -> RAID array menu) en zag daar dat de mode voor de HD op U6 staat (UDMA6) en dat is volgens mij ATA133.

Booten duurt nu 2x langer....Heeft XP last van het wisselen van boot drives van de ene naar de andere controller ?

[ Voor 12% gewijzigd door Xymox op 08-06-2004 10:58 ]

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Xymox schreef op 08 juni 2004 @ 10:29:
Klopt het nu dat je zou verwachten dat er meer performance gehaald wordt met deze opstelling ? Is ATA133 sneller dan UDMA100 ?
Ja, maar daar zul je geen performancewinst uit halen, aangezien de snelste IDE schijf bij lange na nog niet de maximum bandbreedte van ATA66 haalt ;) Overigens is UDMA100 gelijk aan ATA100 (ATA6) en is ATA133 gelijk aan UDMA133 (ATA7) B)
Maar ik merk dat het booten stukken langzamer gaat, dus geen winst.
Dat vind ik vreemd en wellicht komt dat door :

- DMA settings in windows staat niet aan ?
Controleer dat eens :? 8)7
- Promise driver aan upgrade toe ?
Probeer het eens :? 8)7

Wel, het booten van een 3rd party controller is sowieso trager dan wanneer je van een onboard controller boot. Dat komt door de langere initialisatietijden.
De ellende is dat ik geen DMA setting heb in mijn instellingen voor de IDE controllers (Windows XP Prof NL). Ik kan dus ook niet nagaan of deze nu wel of niet aan staat.
Als je IAA hebt geinstalleerd dan moet je het via het tooltje van IAA aanpassen :)
Kan ik zondermeer een nieuwe versie van deze driver downloaden ongeacht welk moederbord ik heb ? Bij andere moederborden zie ik wel nieuwere drivers staan, maarja wellicht alleen voor dat moederbord.
Download het dan gewoon van de website van de controllerfabrikant :)
Gekeken in het BIOS van de controller (tijdens boot F7 -> RAID array menu) en zag daar dat de mode voor de HD op U6 staat (UDMA6) en dat is volgens mij ATA133.
Helaas ben je zo slim geweest om de HDD specs nergens in de topicstart te vermelden. Als je een ATA100 (ATA6/UDMA6) schijf hebt dan zal deze echt niet op ATA133 (ATA7/UDMA7) draaien wanneer je deze aan een ATA133 controller hangt B)

UDMA6 = ATA133, dus dat klopt :)

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 08-06-2004 12:58 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

BalusC schreef op 08 juni 2004 @ 11:49:
[...]
Ja, maar daar zul je geen performancewinst uit halen, aangezien de snelste IDE schijf bij lange na nog niet de maximum bandbreedte van ATA66 haalt ;) Overigens is UDMA100 gelijk aan ATA100 (ATA6) en is ATA133 gelijk aan UDMA133 (ATA7) B)

Udma100 staat gelijk aan ATA5 en Udma 133 aan ATA6 niet andersom.
[...]
Controleer dat eens :? 8)7
[...]
Probeer het eens :? 8)7

Wel, het booten van een 3rd party controller is sowieso trager dan wanneer je van een onboard controller boot. Dat komt door de langere initialisatietijden.

Langere initialisatietijden :? :? :? alleen in de raid bios, daarna echt niet hoor
[...]
Als je IAA hebt geinstalleerd dan moet je het via het tooltje van IAA aanpassen :)
[...]
Download het dan gewoon van de website van de controllerfabrikant :)
[...]
Helaas ben je zo slim geweest om de HDD specs nergens in de topicstart te vermelden. Als je een ATA100 (ATA6/UDMA6) schijf hebt dan zal deze echt niet op ATA133 (ATA7/UDMA7) draaien wanneer je deze aan een ATA133 controller hangt B)

[ Voor 6% gewijzigd door Fairy op 08-06-2004 12:24 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Fairy schreef op 08 juni 2004 @ 12:23:
Udma100 staat gelijk aan ATA5 en Udma 133 aan ATA6 niet andersom.
Ik heb inderdaad een foutje gemaakt wat betreft UDMA100=UDMA6=ATA6 en UDMA133=UDMA7=ATA7.

Zie ook de volgende linkjes:

http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/modesUDMA-c.html
http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/std_ATA6.htm
http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/stdSummary-c.html

UDMA100 = UDMA5 = ATA6
UDMA133 = UDMA6 = ATA6

De ATA6 spec is o.a. te herkennen aan 48bits LBA compatibiliteit (>128GB).

Nog bedankt voor de attentie :)
Langere initialisatietijden :? :? :? alleen in de raid bios, daarna echt niet hoor
Daar heb ik het ook gewoon over :?

[ Voor 93% gewijzigd door BalusC op 08-06-2004 12:59 ]

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Aha, er blijkt iets mis te zijn met de schijf.

Als ik met verkenner een aantal directories bekijk merk ik dat het inlezen van de icons van de verschillende bestanden erg lang duurt. De HD is behoorlijk aan het ratelen, totdat alle icons zijn weergegeven.

Met checkdisk gecontroleerd op fouten.....

Er zaten dus fouten op en zijn gerepareerd.

Echter het probleem is er nog steeds. Sommige directories gaan snel, andere weer erg langzaam. Het betreft trouwens een NTFS geformateerde schijf van 80 Gb.

Is er wellicht een tool die beter de disk kan inspecteren en evt fouten kan opsporen ? Dat chkdsk van microsoft geeft nu aan dat alles ok is....

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Is er wellicht een tool die beter de disk kan inspecteren en evt fouten kan opsporen ?
Kijk eens in de FAQ van dit subforum :)

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Stom van me, normaal lees ik altijd de FAQ's....

Trouwens mijn complimenten voor de FAQ, erg veel bruikbare info !!!!

Maar toch wel een vraagje.

Er staat dat cluster/block/chunk size van invloed is op de prestaties en zover ik heb begrepen onder een RAID configuratie anders mee omgegaan wordt.
Heeft een onder een IDE controller geformatteerde HD andere default sizes dan een onder RAID config geformateerde schijf ? Als ik een HD omhang, moeten deze sizes dan ook niet aangepast worden voor de meest optimale setting ?

Het IAA tooltje geeft alleen de schijven weer die aan de PRI en SEC IDE controller hangen en niet de schijf die aan PRI-RAID hangt en kan ik dus niet nagaan of de BIOS instelling UDMA6 ook daadwerkelijk in Windows XP gebruikt wordt. Of is het zo dat de BIOS instelling ook daadwerkelijk de Windows instelling is ?

Ik ben van plan om een extra HD te kopen, een 120 Gb S-ATA schijf. De bestaande 80Gb ATA133 HD laat ik op de PRi-RAID staan als single drive en de nieuwe SATA schijf uiteraard op de PRI-SATA. het OS zal ik op een aparte partitie op de SATA schijf zetten (en booten).

Dit wordt dan mijn setup :

- 120Gb S-ATA op PRI-SATA (OS, bootable)
- 80Gb P-ATA133 op PRI-RAID (1+0 stripe single drive ATA133)
- DVD+RW brander op PRI-IDE (master)
- (evt) 20 Gb P-ATA op SEC-IDE (master)

Heb ik hiermee eem goede setup ? Ik denk het wel !

[ Voor 11% gewijzigd door Xymox op 09-06-2004 08:18 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Xymox schreef op 09 juni 2004 @ 08:14:
Heeft een onder een IDE controller geformatteerde HD andere default sizes dan een onder RAID config geformateerde schijf ?
Bij een single schijf zijn de block/chunk sizes irrelevant. De clustersize kun je gewoonlijk kiezen tijdens het formatteren van de partitie, deze is beschikbaar als een optie wanneer je via de Schijfbeheer formatteert. Met PartitionMagic kun je de clustersize zonder dataverlies aanpassen :)
Als ik een HD omhang, moeten deze sizes dan ook niet aangepast worden voor de meest optimale setting ?
Niet als je geen RAID array aanmaakt. Wanneer je een Array op de schijven aanmaakt, dan krijg je vanzelf de opties te zien :)
Het IAA tooltje geeft alleen de schijven weer die aan de PRI en SEC IDE controller hangen en niet de schijf die aan PRI-RAID hangt en kan ik dus niet nagaan of de BIOS instelling UDMA6 ook daadwerkelijk in Windows XP gebruikt wordt. Of is het zo dat de BIOS instelling ook daadwerkelijk de Windows instelling is ?
Oh, je had het in de topicstart over "de IDE controllers" en niet over de RAID controller 8)7 Kijk eens of het niet in de eigenschappen van de harddisk voorkomt? Anders kun je eens diverse versies Promise drivers uitproberen :)
Heb ik hiermee eem goede setup ? Ik denk het wel !
OM FAQ - Hoe kan ik mijn IDE configuratie het beste indelen? :)
Pagina: 1