Texas Instruments TI-83 of 83-plus?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.871 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjongen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-02-2015
Op Inkoopactie.net kwam ik dit tegen
een paar kinderen uit mn klas hebben een ti83 (nonplus) en wat blijkt... onze zelfgeprogrameerde GR benchmarks draaien op de Ti83 non plus een stuk sneller dan op een ti83 plus. dit hebben we getest op 3 nonplus en iets van 5 83 plus... het verschil met onze cosinus benchmark was 7 minuten vs 10 minuten...
dit ligt niet aan het wel of niet vrij hebben van geheugen (hebben we ook getest )
misschien ga ik binnenkort nog ff kijken of ik een leuke pi benchmark kan gaan maken (een soort pifast voor op de GR)...

maar ja, de plus heeft veel meer geheugen en daar kan mirage os op, dus kun je ook mooie spelletjes mee spelen (de eerste dagen zit iedereen mario oid te doen,maar al snel is de lol van die spelletjes er af en zit je alleen nog maar te programmeren of zit ie gewoon in je tas)..

ik weet niet of er nog verschil in zit qua processor... ik denk het niet... en als je echt een coole gr wilt moet je de silver edition kopen... die ziet er super vet uit en had dacht ik super veel geheugen en was een stuk hoger geklokt...

ik garandeer niet dat de non plus sneller is, maar ik dacht ik post ff mijn ervaringen...
in de klas hebben wij een aantal simpele benchmarks gemaakt... aangezien er op de GR geen tijd functie zit en we geen ideeën konden bedenken om de GR te tijd op te laten nemen en tegelijk de benchmark uit te laten voeren (meten van klokcycly is bv zo niet mogelijk) hebben we dus de tijd met een stopwatch moeten meten...
tot nu toe hebben we alleen een cosinus benchmark en wie kan het snelste tellen benchmark... dus nog niet heel boeiend... ik heb nu geen kabeltje bij de hand, maar ik zal ff in het kort zeggen hoe die progs eruit zien...

gewoon 1->A
variable max in k stoppen: input "max=", k
en dan while a<K A+1->A
disp A
end

dit is dus ongeveer de wie kan het snelste tellen benchmark... de non plus won hier overduidelijk... (trouwens ook in de cosinus benchmark, waar dus heel veel cosinussen getrokken werden... de resultaten bleken per GR recht evenredig te zijn (het aantal cosinussen dat getrokken werd aan tijd)... dus je kon al een beejteraden waar jij uit zou komen...
Nou moet ik zelf volgend jaar vanwege school een GR, en zit ik dus te twijfelen.

- Ik speel er zeker geen spelletjes op
- geld speelt een rol
- voor berekeningen wil ik het snelste :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potatox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-05 17:02

potatox

unz unz unz

rjongen schreef op 07 juni 2004 @ 17:27:

- Ik speel er zeker geen spelletjes op
- geld speelt een rol
- voor berekeningen wil ik het snelste :*)
Als je geen spelletjes speelt en misschien gewoon wat gaat ouwehoeren met het ding, heb je genoeg aan het RAM wat in de TI-83 zit. Deze is ook nog goedkoper en blijkbaar dus ook nog sneller :)
De TI-83 plus is pas handig als je grote programma's/spellen wilt gaan draaien op je rekenmachine.

[ Voor 13% gewijzigd door potatox op 07-06-2004 17:39 ]

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:44

timovd

Voorsprong door techniek

De plus is wel minder snel dan de non-plus

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjongen
zijn er nog meer mensen die benchmarks hebben uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potatox

potatox

unz unz unz

timow schreef op 07 juni 2004 @ 17:40:
De plus is wel minder snel dan de non-plus
Volgens mij zijn ze gewoon precies even snel. Het enigste verschil is het verschil in RAM. De ti-83 plus heeft flashgeheugen erin zitten. Maar volgens het testje, wat de topicstarter heeft gepost, is de plus wat trager met wat dingen, wat ik zelf erg vreemd vind.

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Ik zou voor de TI-83+ gaan, die kan namelijk meer qua software, waaronder een programma om te differentieren, primitiveren en vereenvoudigen van formules. Iets wat èrg van pas kan komen.
Overigens is hij geloof ik idd langzamer met berekeningen, maar wel weer sneller met plotten van grafieken, en daar moet je meer op wachten doorgaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potatox

potatox

unz unz unz

rjongen schreef op 07 juni 2004 @ 17:42:
Mag ik vragen waarvoor je em gaat gebruiken straks? Als je geen ontzettend uitgebreide berekeningen (zoals die benchmark) gaat doen merk je het verschil (als dat er echt is) niet.

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als 83+ bezitter reageer ik ook even.

De 83 is inderdaad sneller. Dat merk je niet alleen in benchmarks, ook bij het bepalen van de oppervlakte van een grafiek scheelt het iets.

Daartegenover staat dat de 83+ extra geheugen heeft. Dit geheugen kun je niet zomaar volpompen met programma's, want die kun je dan niet uitvoeren. Je moet ze dan eerst kopieren naar je normale geheugen (even groot als van de 83). Het voordeel van het extra geheugen is dat het nooit verloren gaat door lege batterijen. Mario met ion (4de klas :X) clearde wel eens het ROM, en ik had gewoon een back-up in het extra geheugen. Ook kun je alle samenvattingen voor wiskunde (mogen er officieel in) groeperen in het extra geheugen, en als je het nodig hebt uitpakken. Handig is het om bijvoorbeeld groepjes te maken voor 'gonio', 'kansberekening', etc.
Overigens is hij geloof ik idd langzamer met berekeningen, maar wel weer sneller met plotten van grafieken, en daar moet je meer op wachten doorgaans.
Ik zal dit morgen nakijken, maar volgens mij is de 83 daar toch sneller in!
waaronder een programma om te differentieren, primitiveren en vereenvoudigen van formules.
Bedoel je van Ik vul in: y(x)=3sin(2x)+9tan(3x) en hij geeft netjes alles terug? Kan de Ti83 alleen numeriek.

[ Voor 30% gewijzigd door GlowMouse op 17-06-2008 17:21 . Reden: typo :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:20
m-m schreef op 07 juni 2004 @ 17:43:
Ik zou voor de TI-83+ gaan, die kan namelijk meer qua software, waaronder een programma om te differentieren, primitiveren en vereenvoudigen van formules. Iets wat èrg van pas kan komen.
Ik heb de plus ook...maar die dingen die jij opnoemt nog nooit gezien?
Waar is dat ergens verstopt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:47

RayNbow

Kirika <3

Xandrios schreef op 07 juni 2004 @ 17:46:
[...]

Ik heb de plus ook...maar die dingen die jij opnoemt nog nooit gezien?
Waar is dat ergens verstopt dan?
Is een TI-83+ App voor: http://www.detachedsolutions.com/symbolic/functions.php

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Hij heeft een simp() functie. Kan iemand deze even testen?

tangens = sinus/cosinus
quote: Bewijs:
sinus=overstaand/schuin
cosinus=aanliggend/schuin
tangens=overstaand/aanliggend

tangens
=overstaand/aanliggend // regel overgenomen
=overstaand/schuin*schuin)/aanliggend // eerst maal, dan delen, valt tegen elkaar weg
=(overstaand/schuin)/(aanliggend/schuin) // teller en noemer gedeeld door 'schuin'
= sinus/cosinus // overstaand/schuin=sinus, etc
Testen door bijvoorbeeld te doen
simp("tan(x)*cos(x)")
zou uit moeten komen: sin(x)

Primitiveren kan hij geloof ik niet.

[ Voor 22% gewijzigd door GlowMouse op 07-06-2004 18:17 . Reden: typo en bewijs van commentaar voorzien ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

GlowMouse schreef op 07 juni 2004 @ 18:10:
Testen door bijvoorbeeld te doen
simp("tan(x)*cos(x)")
zou uit moeten komen: sin(x)
Dat doet ie niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-06 16:10
rjongen schreef op 07 juni 2004 @ 17:42:
JAAAAH!! eindelijk kan ik ook wat lullen over mijn benchmarks.
Ik heb de Ti 83 plus. Die is net zo snel als de Ti 83. De Ti 83 heeft standaard 8 kb meer ram, maar dat is niet zo geweldig als je met 8 kb minder ram 164 kb archief geheugen hebt.
In wiskunde lessen is onze leraar het snelste klaar (SE versie :9~ )
Dan wij met onze Ti-83 plusjes, dan enkele seconden daarna de normale Ti 83.
Tegenwoordig is het verstandiger een Ti 83 plus te kopen, omdat dit de huidige productie versie is. Met andere woorden, je hebt meer ondersteuning.

Bovendien kun je er behalve spelletjes die jij dan misschien niet speelt, wel veel handige proggies op zetten zoals SciTools, handig voor alle Natuurkunde/Wiskunde/Scheikunde berekeningen.
Dat heb je op de normale Ti 83 weer niet...

Ti 83 zal alleen wat goedkoper zijn, ja.

PS. Verschillende Ti 83's en Ti 83 plussen verschillen onderling ook in snelheid, soms tot bijna 10%.... Soms moet je gewoon een beetje geluk nemen, of overklokken. Zie Ticalc.org

[ Voor 9% gewijzigd door DrEvil1986 op 07-06-2004 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58296

Als je echt snel wil zijn -> silver edition ;)

Ik zou eerder rekening houden (ik heb plus) met de andere functies dan die 3 minuten verschil, de ti-83 (plus) kan je overclocken als je per se de snelste van de klas wil zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
JAAAAH!! eindelijk kan ik ook wat lullen over mijn benchmarks.
Ik heb de Ti 83 plus. Die is net zo snel als de Ti 83. De Ti 83 heeft standaard 8 kb meer ram, maar dat is niet zo geweldig als je met 8 kb minder ram 164 kb archief geheugen hebt.
Dat is tie niet. Ik weet vrijwel zeker dat de normale 83 sneller is met grafiekjes tekenen. Met grote differentieerdingen is hij zeker sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84601

DrEvil1986 schreef op 07 juni 2004 @ 18:20:
[...]

...

Bovendien kun je er behalve spelletjes die jij dan misschien niet speelt, wel veel handige proggies op zetten zoals SciTools, handig voor alle Natuurkunde/Wiskunde/Scheikunde berekeningen.
Dat heb je op de normale Ti 83 weer niet...

....
Waarom kunnen deze handige progjes eigenlijk niet in de 83 non-plus? Heeft deze een andere besturing ofzo? Of kun je met een beetje creatieviteit deze progjes ook wel in de non-plus zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik heb nog een Casio CFX-9850GB Plus met drie kleuren scherm liggen voor je.

Echt beroerd dat je voor die paar jaar zo'n duur rekenmachine moet kopen. Vroeger konden ze ook dingen leren zonder zo'n ding :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34169

Ik heb nu een 83+, en het ding doet vrij lang over dingen als somrijen (zeker bij term 100 :z), maar wat is lang? Met 10 sec. heb je het echt wel gehad.
Ik denk niet dat je op de middelbare school ooit een bereking uit moet voeren die 10 minuten duurt, of meer.
Het lijkt me op de een of andere manier erg sterk dat de Ti83 sneller is dan de Ti83+, aangezien het enige verschil het geheugen is. Alhoewel, dat is ook niet helemaal waar, apps voor de 83+ doen het niet (altijd) op de 83, en andersom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjongen
Kan je op een gewone 83 aantekeningen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w3news
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-03 21:42
TI-83+ is net zo snel als TI-83 officieel, het is maar net wat je er op hebt staan, hoe vol, welke os, ...
Als je snel wilt, kies dan de silver edition.
Die is 2.5 keer zo snel, en kunt veel meer opslaan.
IS compatible met gewone TI-83 en TI-83+
Neem de TI-83+ of TI-83+se, want die kun je flashen met een nieuwe os.

maar wat ook belangrijk is, goede batterijen, bijvoorbeeld dure duracell
wel aan te bevelen is oplaadbare.

Ik heb zelf de TI-83, TI-83+, TI-83+se, TI-89 en voyage200 :D
Ben een echte TI grm fan

Heb de test ook gedaan, had beide grm's niet leeg gehaald, dus geen goede bench, maar ti-83 was net wat sneller dan de ti-83+ ja.
Het is net alsof de ti-83+ nog even wacht voordat begint, en de ti-83 direct start.
Maar dat is echt miliseconde werk.

[ Voor 65% gewijzigd door w3news op 07-06-2004 20:43 ]

Een beter internet begint bij jezelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commeric
  • Laatst online: 14-09-2024
Die paar seconde snelheid winst van de TI 83 op de TI83+ vind ik echt geen rede om voor de TI 83 te gaan. Als je gewoon aan het rekenen bent op dat ding dan kost het je hoogstens een paar hondertste seconde. En stel dat je elke les 10 berekeningen moet maken die elk 10 seconde duren, nou wow dat scheelt je dan wel dik 5 seconde.... tel uit je winst.
Een rede om wel voor de TI 83 + te gaan is natuurlijk het grotere geheugen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w3news
rjongen schreef op 07 juni 2004 @ 20:04:
Kan je op een gewone 83 aantekeningen maken?
Moet je zelf een programmatje schrijven, of gewoon zetten in een programmatje net als de code.
Ik heb ook een progje gemaakt, waarmee je tekst kon typen, en extra toevoegen, en laden en bewaren, ...
Kon je een naam geven van bestand, en dan tekst inypen, en je kon zelfs zoeken.
Scrol functie ook zelf gemaakt.
Ook een functie om gegevens te delen met andere grm.
Moet even opzoeken hoor, is al tijd geleden dat gemaakt had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Ik heb nog zitten nadenken... en natuurlijk doet ie dit niet ^_^

Van tan(x) = sin(x)/cos(x) kan je alleen sin(x) = tan(x)cos(x) maken als cos(x) != 0 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58296

en wanneer denk je dat cosinus(x) = 0?
Als x = 1/2pi +k*pi met k een geheel getal.
Wat is het domein van tangens(x)?
R\(1/2pi+k*pi), toeval? :p

Def tangens: Tangens is sinus over cosinus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-04 02:19

RSpliet

*blink*

Voor de TI83+ is een OS update beschikbaar, is die benchmark gedaan met de laatste versie van het OS (1.16), of met de standaard 1.14?

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 23:09
Als je echt wat wilt ga je voor de TI84+, die aanzienlijk sneller is, en out-of-the box usb support. Dan ben je pas leet, niet met een 83 of een 83 plus, je kan ook de silver editie nemen ;)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten810
  • Laatst online: 24-06 19:16
Voordeel van de ti83 plus is dat je er programma's als word op kan zetten gewoon de perfecte spiekbrief voor als het een keer nodig mocht zijn :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:04
ik zou kijken wat de rest v/d klas neemt. ti83 - ti83+ kunnen geen dingen overzetten. heb jij net lkkr je spieklijst erin gerammeld kun je hem niet overzetten |:( |:( kijk wat de rest neemt. verder gaan voor de ti-83+ + batterijen van duracell en je gr overclocken istie 4x zo snel, weetje hoeveel dat scheelt!!!!!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tobias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:15
Simon schreef op 08 juni 2004 @ 17:36:
Als je echt wat wilt ga je voor de TI84+, die aanzienlijk sneller is, en out-of-the box usb support. Dan ben je pas leet, niet met een 83 of een 83 plus, je kan ook de silver editie nemen ;)
Maar mag je die officieel gebruiken op toetsen/tentamens?

[ Voor 72% gewijzigd door Tobias op 08-06-2004 17:48 ]

"So long, coffin stuffers!" (Bender wrecks his car) "Eeeh, could one of you coffin stuffers please carry me?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34169

Simon schreef op 08 juni 2004 @ 17:36:
Die krijgen ze dit jaar bij ons op school ook :( Heb ik net 110 neergeteld voor dat ding (via school, verplicht :X), krijgen alle zittenblijvers en andere derdeklassers een 1337machin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w3news
Mijn tests zijn allemaal gedaan met nieuwste OS, en er zaten allemaal goede duracell betterijen in.
TI-84+SE heb ik ook binnenkort, dus die kan ik binnenkort ook wel uittesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:36

Exigence

dnkroz

Ik had het zelf ook al ondervonden. Ik had een half jaar geleden een kleine bench geschreven. Die deed er op mijn machine 1 minuut 29 over (non-plus) en op de plus versies zo'n 10 seconden langer. De 83+-SE deed er maar 40 seconden over :)
De snelheid hangt ook sterk af van hoe vol de batterijen nog zijn. In ieder geval zou ik, als ik op dit moment een nieuwe zou kopen, voor de 83+ of de 84-SE gaan. Die hebben meer functies (waaronder het zeer handige Apps)

[ Voor 6% gewijzigd door Exigence op 09-06-2004 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:52
Exigence schreef op 09 juni 2004 @ 19:38:
Ik had het zelf ook al ondervonden. Ik had een half jaar geleden een kleine bench geschreven. Die deed er op mijn machine 1 minuut 29 over (non-plus) en op de plus versies zo'n 10 seconden langer. De 83+-SE deed er maar 40 seconden over :)
De snelheid hangt ook sterk af van hoe vol de batterijen nog zijn. In ieder geval zou ik, als ik op dit moment een nieuwe zou kopen, voor de 83+ of de 84-SE gaan. Die hebben meer functies (waaronder het zeer handige Apps)
83+se heeft een 8 mhz Zx80 processor dacht ik :? En de andere 83(+) heeft een 4,77 mhz ZX80 processor :). Vraag aan school wel of je de 84+ mag gebruiken, want straxz zit jij met de gebakken peren. Voordeel van de 83+ is de APPS, er is een programma wat gewoon alle standaarden (cm3 m2 etc) kan omrekenen naar andere standaarden (km3 of weet ik veel wat :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41187

Ik heb zelf de 83+ SE :D.
Ik heb altijd het eerste het antwoord, als het een grote berekening is:D.
Super fijne rekenmachine. Heb hem nou al 2 jaar, loopt nog steeds super goed :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Freak
  • Laatst online: 28-05-2023
Zelf heb ik net examen gedaan dit staat er bij de exameninstructie
Grafische rekenmachine: van een door CEVO goedgekeurd merk en type:
Casio cfx 9850Gplus
Sharp EL 9600
HP 38G en 39G
TI 83 en 83+
van alle merken zijn ook lagere typen toegestaan
Dit betekent dus dat de silver edition de TI-84 ed niet zijn toegestaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjongen
The-Freak schreef op 10 juni 2004 @ 14:35:
Zelf heb ik net examen gedaan dit staat er bij de exameninstructie

[...]

Dit betekent dus dat de silver edition de TI-84 ed niet zijn toegestaan
Dat pleit bij mij dus nog altijd voor de gewone 83.
Op de site van CEVO zie ik trouwens niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w3news
Termi schreef op 10 juni 2004 @ 14:05:
[...]

83+se heeft een 8 mhz Zx80 processor dacht ik :? En de andere 83(+) heeft een 4,77 mhz ZX80 processor :). Vraag aan school wel of je de 84+ mag gebruiken, want straxz zit jij met de gebakken peren. Voordeel van de 83+ is de APPS, er is een programma wat gewoon alle standaarden (cm3 m2 etc) kan omrekenen naar andere standaarden (km3 of weet ik veel wat :+).
http://www.ticalc.org/basics/calculators/
TI-83 = 6 MHz ZiLOG Z80
TI-83+ = 8 MHz ZiLOG Z80 (running at 6 MHz
TI-83+SE = 15 MHz ZiLOG Z80
TI-84+ = 15 MHz ZiLOG Z80
ti-84+SE = 15 MHz ZiLOG Z80

TI-83 = 27K RAM
TI-83+ = 24K RAM, 160K Flash ROM
TI-83+SE = 128K RAM (24K available to user), 1.5 MB Flash ROM
TI-84+ = 24K RAM, 480K Flash ROM
TI-84+SE = 128K RAM (24K available to user), 1.5 MB Flash ROM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w3news
# The TI-83 and TI-83 Plus are intended for most early high school students. Very similar in functionality, they have many enhanced features in addition to those of the TI-82. The TI-83 Plus SE has more available RAM and a faster processor than the TI-83 Plus.
# The TI-84 Plus and TI-84 Plus SE are esentially a TI-83 Plus with a few more features including the clock and USB port. Designed for high school students, these two calculators are for the users wanting to get as much out of their calculator as possible. If you are looking for a calcuator based on its math capabilities then the TI-83 series calcs will do as much as the TI-84 series will at a cheaper price.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114343

Kwa snelheid zou ik de Silver edition nemen, die is gewoon sneller, en heeft meer geheugen en dergelijke. Het verschil in de ti83, en ti83+ is alleen dat archive geheugen, en die paar "apps", waar je niet zo super veel aan hebt. Maar zoals sommigen al zeiden, is die Silver Edition veel sneller, en zou ik dus deze nemen. Maar als je het weinig boeit kwa 1337ness (en uiterlijk), kun je gewoon de normale ti-83 nemen.

Overigens raad ik je wel aan om ff een paar keer goed door dat boek heen te bladeren, want onze leraar wist niet alle handige functies die erop zaten (Zoals het oplossen van hypothese toetsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NkLs
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
En de TI-89? Hoe is die?

Ipsa scientia potestas -Francis Bacon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w3news
NkLs schreef op 12 juni 2004 @ 10:35:
En de TI-89? Hoe is die?
TI-89 is ook heel leuk, kan ook 3d grafieken aan.
1 nadeel, niet compatible met TI-83 en TI-84, zit compleet andere processor in, een Motorola. (MC68000, 68k processor)
188K RAM, 639K Flash ROM
160x100 pixels ipv 96x64 pixels.

Programmeren gaat ook anders, en uitgebreider, even wennen, maar op zich beter, maar als rest TI-83/84 heeft is het leuker om ook een TI-83/84 te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-05 22:58
Zoals m-m ook al zei: neem de Ti 83+ (SE of niet is lichtelijk irrelevant). Je kan met de + integreren als je het goed aanpakt. Dat zal je nog érg handig gaan vinden :D

Snelheid maakt geen ruk uit! Het is net zoals op computers, alleen wil daar niemand het onderkennen; de user is de vertragende factor. Als je nou echt een keertje de solver wat te doen geeft is hij misschien 30 seconden bezig. Maargoed, dat doe je op z'n slechtst op een examen van 1.5 uur, dan zul je die 30 sec écht niet missen hoor :P

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:31

The Bad Seed

Chaotic since 1983

En de TI-89? Hoe is die?
Heel krachtig ding, kan hetzelfde als de 92 plus en de voyage, alleen geen qwerty toetsenbordje en een wat smaller scherm (en een handiger formaat imho).
Voor middelbaar onderwijs absoluut niet nodig, maar wel handig(er) als je later hogere studies wilt doen waar er een wetenschappelijk/wiskundige kant aan zit.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w3news
En de TI-89? Hoe is die?
TI-89 is wel wat duurder dan de TI-83/84
Zie hier ergens een TI-84+SE voor 167 euro, en de TI-89 voor 195
Ter vergelijking, een TI-83+ is net onder de 100 euro.
TI-84+ net boven 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NkLs
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wij hebben hier in het middelbaar onderwijs allemaal een TI-89...

P.S.: Welke is het krachtigste: de TI-89 Titanium of de Voyage 200?

Ipsa scientia potestas -Francis Bacon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w3news
Voyage 200: 12 MHz MC68000 (188K RAM, 2.7 MB Flash ROM)
TI-89: 10 MHz MC68000 (188K RAM, 639K Flash ROM)

TI-89 Titanium:
Met nieuwe USB technologie en USB kabels, brengt de TI-89 Titanium de connectie met handhelds, computers and software binnen handbereik.
Inclusief ingebouwde USB Technologie en USB kabels
Meer Geheugen (2.7 MB FLASH ROM) dan de TI-89
Mooi ontwerp
Compatibel met TI-89 Applicaties, toetsenbord en functies
Andere belangrijke kenmerken- Computer Algebra System, Pretty Print, 3-D Graphing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82576

met de plus heb je een knopje apps, daar onder kun je met study cards hele mooie spiekbriefjes maken voor m&o en economie en wiskunde :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80812

Je kan je TI83+ zelf overklokken door middel van solderen :p Je kan hem volgens mij op de kloksnelheid zetten zoals de SE versie. Maar het leek me iets te moeilijk, en heb hem nog nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ja je kunt em idd overklokken, door een condensator te vervangen.

Hier staat hoe:

http://spacex.williams-net.org/ti/ti-boost/ti83.htm

en

http://richfiles.solarbotics.net/Turbo83.html

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w3news
Ja het is inderdaag mogelijk je TI-83 over te klokken met een andere condensator.
Maar dan slurpt hij nog sneller je batterijen op, en de kans is er dat je je grm sloopt als je weinig ervaring hebt.
Ik heb nooit geprobeerd, omdat ik vrijwel geen ervaring daar mee heb.

p.s. je kunt met gewone TI-83 ook goed spiekbriefjes maken, maar dan moet je zelf even een goed programmatje schrijven.
Maar je kunt natuurlijk ook gewoon een programmatje maken, en dan ipv de source tekst neerzetten.
(Let er wel op dat sommige leraren op spiekbriefjes controleren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
w3news schreef op 14 juni 2004 @ 18:25:
Maar je kunt natuurlijk ook gewoon een programmatje maken, en dan ipv de source tekst neerzetten.
(Let er wel op dat sommige leraren op spiekbriefjes controleren)
Bij wiskunde is dit gewoon toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80812

Vroeger deden we dat altijd, omdat leerkrachten altijd maar dachten dat er alleen iets in "Programma's" kon opgeslagen worden, en gewoon bij "programma's" keken.

Maar nu zit ik op een andere school en daar kijken ze echt wel het hele geheugen na :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 23:09
Anoniem: 80812 schreef op 14 juni 2004 @ 19:29:
Vroeger deden we dat altijd, omdat leerkrachten altijd maar dachten dat er alleen iets in "Programma's" kon opgeslagen worden, en gewoon bij "programma's" keken.

Maar nu zit ik op een andere school en daar kijken ze echt wel het hele geheugen na :(
Dan maak je een leuk met wachtwoord beveiligd programmatje, wat op iets anders lijkt, en maak je het in ASM :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94949

Bij het centraal examen mag je alles in je zakjapanner zetten volgens de regelementen, en als je op school niets in je zakjapanner moet je even op ticalc.org kijken daar staan programma's waarmee je ze kan laten verdwijnen alsof ze niet op je rekenmachine staat >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116444

Ik zie hier net op een site (http://www.digischool.nl/wi/WiskundE-brief/301.htm#4) dat de TI 84 ook goedkeuring heeft van CEVO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-04 15:17
Ik zou maar kijken naar een TI-84. Want de TI-83 gaat er binnenkort uit. Ook alle lesboeken gaan over naar de 84. Alles van de 83 is overigends nog wel uit te voeren op de 84, en deze is nou juist een stuk sneller dan de 83.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w3news
Ja ik zou ook voor de TI-84+ gaan, die is tussen 95 en 105 euro.
En de TI-83+ is 90 tot 100 (zonder GraphLink naar pc)
TI-83+ met GraphLink is rond 100 en 110 euro.

Bij de TI-84+ zit ook een link kabel naar de pc toe, dus is de TI-84+ de beste keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41187

Kan iemand me helpen.
Wil een tekst overzenden naar met ti83 plus.
Welk progamma heb ik daar voor nodig.
Heb het al geprobeerd met TI NoteFolio.
Wil namelijk een stukje tekst wat ik op de pc heb getikt.
Op me ti83plus zetten, en dan kunnen lezen.
Ben vergeten welk progamma ik ook al weer moet gebruiken :(.
Volgens mij moet de file .8xp zijn.
Al vast bedankt !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w3news
het standaard Ti programma's wil het ook wel hoor.
http://education.ti.com

TI-GRAPH LINK

For most users, the best choice is the TI-Graph Link, Texas Instruments' official link cable. You will be able to use TI's supported software and be guaranteed that you will be able to transfer data to current and future TI calculators from your PC or Macintosh. TI also sells a "cable only" version of the Graph Link which is cheaper but includes instructions on downloading the required software from the Internet (instead of disks and manuals) and lacks adaptors for Macintosh and 9-pin PC serial ports.
http://www.ticalc.org/basics/linking/software.html
http://education.ti.com/u...ivity/down/downgraph.html

TI CONNECT

TI Connect was supposed to be the successor of TI's original TI-Graph Link. It has a much faster transfer rate than TI-Graph, however it does not suport the 82, 85, or the 86 for the Windows version. It is the first USB cable produced by TI. The connectivity kit comes with cable and computer software, both of which work with your computer, TI handheld, data collection technology and TI-InterActive! The software includes a Data Editor, Screen Capture, OS Downloader, Group Explorer, and the Device Explorer.
http://education.ti.com/u...ty/features/features.html

Mijn voorkeur gaat naar TI-GRAPH LINK als dat ondersteund wordt door je hardware.
Daar kan ook makkelijk mee geprogrammeerd worden mee op je pc, en dan (beveiligd) naar je grm verzonden worden.

[ Voor 102% gewijzigd door w3news op 22-06-2004 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94949

Anoniem: 41187 schreef op 21 juni 2004 @ 20:58:
Kan iemand me helpen.
Wil een tekst overzenden naar met ti83 plus.
Welk progamma heb ik daar voor nodig.
Heb het al geprobeerd met TI NoteFolio.
Wil namelijk een stukje tekst wat ik op de pc heb getikt.
Op me ti83plus zetten, en dan kunnen lezen.
Ben vergeten welk progamma ik ook al weer moet gebruiken :(.
Volgens mij moet de file .8xp zijn.
Al vast bedankt !!!
als je noteflio op je pc hebt staan, dan kan je het direct met noteflio kopiëren, als je noteflio nog niet kan installeren, dan moet je eerst TI-connect er op knallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankNStein
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-12-2023

FrankNStein

It's Alive!!!

Anoniem: 94949 schreef op 14 juni 2004 @ 20:47:
Bij het centraal examen mag je alles in je zakjapanner zetten volgens de regelementen, en als je op school niets in je zakjapanner moet je even op ticalc.org kijken daar staan programma's waarmee je ze kan laten verdwijnen alsof ze niet op je rekenmachine staat >:)
Daar heb ik nog een leuk verhaaltje over:
Zelf heb ik vorig jaar (ik ben een n00b in programmeren, maar het werkt wel goed) een programmatje gemaakt voor scheikunde. Dit progje breidt ik elke keer uit met lesstof... Iedereen gaf de progjes dus vrolijk aan iedereen door...
Uiteindelijk hadden de leraren het verboden dat aantekeningen in je Gr mocht zetten...
Simpele oplossing: ik haalde een snake spel van internet, paste dat een beedje aan. Je moest vervolgens in het spel op [8] duwen, en je ging naar mijn scheikunde-progje... >:) De docenten konden het niet vinden, maar verbaaste zich er wel over dat iedereen zoveel met de GR tijdens de pw bezig was 8)7
Dus uiteindelijk hebben ze het toch maar toegestaan :o

Als je het progje opstart, staat er By FrankNStein
Dus ik zat rustig in de pause, noemt een goede vriend me weer eens FrankNStein... vervolgens vraagt een totaal onbekende, die dat hoord, aan me: "Hey, ben jij die FrankNStein van dat scheikundeprogramma?"... Bleek dat een Havo5 gast te zijn die dankzij mijn porgramma zijn sckeikunnde examen heeft gehaald :o

edit:
Spelvouten verbeterdt

[ Voor 6% gewijzigd door FrankNStein op 22-06-2004 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-02 10:10
Ehm ik heb zelf de Silver Edition, en die is een stuk sneller dan de 83 en 83+
Namelijk 12 tegen 6 Mhz en dat merk je echt. Maar als het goed zouden de 83 en 83+ even snel moeten zijn... anders koop je een 83+ en klok je het over. Het kan echt! je hoeft maar 1 onderdeeltje te vervangen...

kijk even op www.ticalc.org daar staat wel een link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w3news
Oguz286 schreef op 22 juni 2004 @ 20:18:
Ehm ik heb zelf de Silver Edition, en die is een stuk sneller dan de 83 en 83+
Namelijk 12 tegen 6 Mhz en dat merk je echt. Maar als het goed zouden de 83 en 83+ even snel moeten zijn... anders koop je een 83+ en klok je het over. Het kan echt! je hoeft maar 1 onderdeeltje te vervangen...

kijk even op www.ticalc.org daar staat wel een link
Hij is trouwens 15Mhz

En hoeft maar 1 ding te vervangen, dat klopt, maar voor de noob soldeerder kan dat einde grm betekeken als ze niet uitkijken ;)

Heb ook een TI-83 en TI-83+ en TI-83+se
En klopt dat ed + soms langzamer is dan gewone, maar voor reden moet je dit topic helemaal doorlezen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w3news
w3news schreef op 22 juni 2004 @ 21:19:
[...]

Silver edition is trouwens 15Mhz

En hoeft maar 1 ding te vervangen, dat klopt, maar voor de noob soldeerder kan dat einde grm betekeken als ze niet uitkijken ;)

En klopt dat de + soms langzamer is dan gewone, maar voor reden moet je dit topic helemaal doorlezen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100231

Hitman666 schreef op 08 juni 2004 @ 17:44:
Voordeel van de ti83 plus is dat je er programma's als word op kan zetten gewoon de perfecte spiekbrief voor als het een keer nodig mocht zijn :*)
die maak ik nu ook al in mn ti 82 als ik het goed heb, gewoon prgrm > new > invoeren met alpha lock aan en dan kan je hem gewoon inkijken m b v prgm > edit.

En daar is je spiekbrief werkt perfect bij mij tot nu toe :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
w3news schreef op 22 juni 2004 @ 21:19:
[...]

Hij is trouwens 15Mhz

En klopt dat ed + soms langzamer is dan gewone, maar voor reden moet je dit topic helemaal doorlezen :p
Ehm op de site staat toch echt 12 Mhz :P En je kan het dus verdubbelen (die 6Mhz dus...) Heb trouwens een Z80 hier naast me liggen en die werkt ook op 12 Mhz :P (beetje onzinnig en offtopic)

* Oguz286 gaat dikke waterc00ling op z'n SE zetten >:)

[ Voor 11% gewijzigd door Oguz286 op 24-06-2004 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w3news
Zal best kunnen, maar overal staat dan 2.5x is en dat 15mhz is, ook op ticalc.org
Maar is in iedergeval stuk sneller dan de normale, echt een super GRM.
Maar de nieuwe TI-84 is die wel echt 15MHz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117186

Ik krijg volgende week de TI-84 plus SE lerarenmodel. ;) :9~
Voor €79,- terwijl die op de boekenlijst voor €119,- staat en bij Dixons €140,- kost. :P Ik zit er nu al op te wachten! Hebben jullie ervaring met het overzetten
van applicaties met usb? En hebben jullie eventueel een site waar veel applicaties op staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90931

Anoniem: 117186 schreef op 28 juni 2004 @ 17:38:
Ik krijg volgende week de TI-84 plus SE lerarenmodel. ;) :9~
Voor €79,- terwijl die op de boekenlijst voor €119,- staat en bij Dixons €140,- kost. :P Ik zit er nu al op te wachten! Hebben jullie ervaring met het overzetten
van applicaties met usb? En hebben jullie eventueel een site waar veel applicaties op staan?
www.ticalc.org
www.ti83.scholieren.be

Ik heb een TI 84+, echt heerlijk ding hor.. maar weet iemand waar ik zo'n bench kan downen..? (patsen tegenover m'n klasgenoten die voor 10 euro meer een TI 83 non plus hebben gekocht (zonder link, bij mij zat dr voor t geld ook nog n link bij) >:) )

edit:

Ja, de TI 84+ is 15MHz.. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 90931 op 28-06-2004 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w3news
Downloaden? Zo'n bench is makkelijk zelf te maken, zijn maar paar zinnen.
Het is gewoon de bedoeling dat een lus is, en dat dan tekst op scherm zet.
Wie snelste klaar is, ...
Maar je kunt ook andere dinegn verzinnen, zelf wat benchmarks maken, de ene is misschien sneller in bepaalde dinegn dan andere ;)
Zie handleiding voor hoe je het maken moet.

Moet wel op iedere zelfde hebben natuurlijk,maar kan wel overzenden van ene naar andere grm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
Zo'n lus geeft volgens mij geen reëel beeld. Dat komt namelijk doordat, als je een lus in een programma hebt (zoals bijv bij nibbles), het na een tijdje steeds langzamer gaat lopen :? Ik weet nog steeds niet waarom dat zo is, maar als je dus lange benchmarks maakt, kan er wel scheve resultaten uitkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

w3news schreef op 28 juni 2004 @ 22:33:
Downloaden? Zo'n bench is makkelijk zelf te maken, zijn maar paar zinnen.
Het is gewoon de bedoeling dat een lus is, en dat dan tekst op scherm zet.
Wie snelste klaar is, ...
Maar je kunt ook andere dinegn verzinnen, zelf wat benchmarks maken, de ene is misschien sneller in bepaalde dinegn dan andere ;)
Zie handleiding voor hoe je het maken moet.

Moet wel op iedere zelfde hebben natuurlijk,maar kan wel overzenden van ene naar andere grm.
Eehm, ik heb geen enkele vorm van ervaring met programmeren ofzo. En k ben wel goed in wiskunde, maar een superwonder ben k ook weer niet. En dat ding heb ik net een week, dus hoe k programmeer :/ Dat moet toch in assembly (wat ik niet kan)

Zou iemand me op weg willen helpen..? :>

edit:

k begrijp dat je dus een hele ingewikkelde berekening moet verzinnen die pak en beet een minuut duurt. En daarmee kan je dan het verschil meten. Maar wat is een zware berekening? k zit ook pas in de 3e..? :)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 90931 op 29-06-2004 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w3news
De bench waar overgesproken is staatin eerste bericht al.
Het gaat niet om assembly.
Je kunt dit gewoon in je grm programmeren, en is heel simpel.

1->A
input "max=", k
while a<K
A+1->A
disp A
end

Om dit te programmeren ga je naar PRGM, en dan twee naar rechts (NEW)
Bedenk dan een naam, en dan intypen maar.

de -> is de knop STO->
De letter moet je eerst ALPHA indrukken (lijkt me logich)
Voor input en dergelijke moet je niet gewoon typen, maar moet je weer de knop PRGM indrukken, dan kom je op scherm met allemaal woorden.
WHILE, INPUT, DISP en END

De = en < staan bij TEST (2nd MATH)

Maar in de handleiding staat het ook netjes hoe je zoiets kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

w3news schreef op 29 juni 2004 @ 08:03:
De bench waar overgesproken is staatin eerste bericht al.
Het gaat niet om assembly.
Je kunt dit gewoon in je grm programmeren, en is heel simpel.

1->A
input "max=", k
while a<K
A+1->A
disp A
end

Om dit te programmeren ga je naar PRGM, en dan twee naar rechts (NEW)
Bedenk dan een naam, en dan intypen maar.

de -> is de knop STO->
De letter moet je eerst ALPHA indrukken (lijkt me logich)
Voor input en dergelijke moet je niet gewoon typen, maar moet je weer de knop PRGM indrukken, dan kom je op scherm met allemaal woorden.
WHILE, INPUT, DISP en END

De = en < staan bij TEST (2nd MATH)

Maar in de handleiding staat het ook netjes hoe je zoiets kunt maken.
Bedankt!! Nu je het zeg, het ziet er idd wel simpel uit en klinkt ook logisch :)

Maar het enige wat ik niet kan vinden is max. Ik kan wel max( vinden(2nd->Catalog->max(), maar die is het niet.. (toch? Dan krijg ik een syntax error) :)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 90931 op 29-06-2004 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w3news
Die max die daar staat, is gewoon tekst
En er moet geen spatie tussen de comma en k!
En elke zin op nieuwe regel

[ Voor 55% gewijzigd door w3news op 29-06-2004 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Laatst online: 00:28

weebl

YARR!

Of je OC'ed hem gewoon >:)

Link1
Link2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w3news
TI 84+ hoef je niet te OC'n!
Maar ben benieuwd wat je daar uit kan halen dan.

[ Voor 8% gewijzigd door w3news op 29-06-2004 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb het veranderd.. als ik het progje nu uitvoert moet ik een waarde voor 'MAX' geven, klopt dat?

Ik voer nu bijv 2^100 in, even kijken hoe lang dat duurt :)

edit:

Dat gaat te lang duren :D

2^10 duurt 76.95sec, kan iemand dat mss ook even doen op een TI-83 (plus), kijken of het uitmaakt.. :)

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 90931 op 29-06-2004 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed

The Bad Seed

Chaotic since 1983

60,918 seconden op een TI-83
en
34,735 op een TI-89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Duracell schreef op 29 juni 2004 @ 12:56:
60,918 seconden op een TI-83
en
34,735 op een TI-89
tnx :)

Is mn TI 84+ toch een beetje traag :? Heb je nog wat met die TI 83 gedaan? Overgeklokt/nieuw OS..? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:24
op mn TI-85 is hij met dat simpele benchje maar rond de 1700 na een minuut, 2^100 gaat langer duren dan ik leef iig. Om precies te zijn 1.4*10^21 jaar ;)

en dat is heel wat langer dan het heelal nog te gaan heeft! Dus ik vermoed dat degeen die 60 seconden haalt niet 2^100 heeft ingetypt ;)

of zijn dat de tijden voor 2^10? 2^10 duurt op de Ti-85 ongeveer 41 seconden.

wel vaag dat mijn 7 jaar oude Ti-85 (op 6 Mhz, niet overgeklokt) bijna 2 keer zo snel draait als een Ti-84+ (op !15! Mhz). Daar koop je natuurlijk niet zo'n snelle rekenmachine voor. Ik heb in al die 7 jaar trouwens nog NOOIT de batterijen vervangen, het ding is echt zûnig. ;)

[ Voor 41% gewijzigd door WVL_KsZeN op 29-06-2004 18:01 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WVL_KsZeN schreef op 29 juni 2004 @ 17:46:
op mn TI-85 is hij met dat simpele benchje maar rond de 1700 na een minuut, 2^100 gaat langer duren dan ik leef iig. Om precies te zijn 1.4*10^21 jaar ;)

en dat is heel wat langer dan het heelal nog te gaan heeft! Dus ik vermoed dat degeen die 60 seconden haalt niet 2^100 heeft ingetypt ;)

of zijn dat de tijden voor 2^10? 2^10 duurt op de Ti-85 ongeveer 41 seconden.

wel vaag dat mijn 7 jaar oude Ti-85 (op 6 Mhz, niet overgeklokt) bijna 2 keer zo snel draait als een Ti-84+ (op !15! Mhz). Daar koop je natuurlijk niet zo'n snelle rekenmachine voor. Ik heb in al die 7 jaar trouwens nog NOOIT de batterijen vervangen, het ding is echt zûnig. ;)
Dat zijn idd de tijden voor 2^10 :P

Echt w3ird.. :? Daar koop ik m idd niet voor. Iemand anders met n TI 84+... heeft die dezelfde tijden? Anders ligt t aan de mijne.. Dus: oproep aan andere TI 84+ bezitters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Anoniem: 90931 schreef op 29 juni 2004 @ 17:33:
[...]

tnx :)

Is mn TI 84+ toch een beetje traag :? Heb je nog wat met die TI 83 gedaan? Overgeklokt/nieuw OS..? :)
Er is niks met die 83 gebeurd, gewoon zoals ie een jaar of 3 geleden uit de winkel kwam :)
Maar ik heb meer de indruk dat met deze test eerder de snelheid van geheugen lezen/schrijven getest wordt dan de pure rekencapaciteiten, misschien dat daarin een verklaring ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Ik heb de kleine bench ook een beetje aangepast om rekensnelheden wat beter te kunnen bepalen.

verandering 1 : verander disp A naar disp 2^A -> bij 2^10 duurt dit bij mij 99 seconden
-> rekentijd is blijkbaar 99-41=58 seconden

verandering 2 : verander disp A naar wortel(2^A*cos(A)) -> duurt 150 seconden -> rekentijd is blijkbaar 109 seconden (NB, cos is bij mij in graden).

kunnen jullie dat eens proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed

The Bad Seed

Chaotic since 1983

2^A op de 83 geeft een overflow na 28 seconden, en mijn 89 is er 9 minuten 15 mee bezig geweest, dus ik mag gokken dat je A^2 bedoelt?
tenzij ik ergens een typo gemaakt heb bij het invoeren uiteraard, maar dan zou ik 2* dezelfde typo moeten gemaakt hebben :X

A^2 duurt 64.46 seconden op mij 83 en 39.57 op mijn 89

het cos-dingetje heb ik nog niet geprobeerd, laat eerst eens weten of je a^2 of 2^a bedoelt...

[ Voor 40% gewijzigd door The Bad Seed op 29-06-2004 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WVL_KsZeN schreef op 29 juni 2004 @ 19:15:
Ik heb de kleine bench ook een beetje aangepast om rekensnelheden wat beter te kunnen bepalen.

verandering 1 : verander disp A naar disp 2^A -> bij 2^10 duurt dit bij mij 99 seconden
-> rekentijd is blijkbaar 99-41=58 seconden

verandering 2 : verander disp A naar wortel(2^A*cos(A)) -> duurt 150 seconden -> rekentijd is blijkbaar 109 seconden (NB, cos is bij mij in graden).

kunnen jullie dat eens proberen?
Ik heb verandering 1 even toegepast en vervolgens 2^10 ingegeven. Ik krijg een overflow error na een tijdje.. :/

Verandering 2 ga ik nu proberen :)

edit:

/me sluit zich helemaal aan bij Duracell :)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 90931 op 29-06-2004 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
nee, ik bedoel echt 2^A, het laatste getal is bij mij dan 1,79*10^308 (dat klopt met 2^(2^10)).

WTF!!! 9 minuten!!!

A^2 duurt bij mij 44 seconden.

om precies te zijn is mijn laatste resultaat 1,79769313487e308, hoeveel decimalen heb jij dan? of heb jij gewoon 308 decimalen? :))

[ Voor 45% gewijzigd door WVL_KsZeN op 29-06-2004 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed

The Bad Seed

Chaotic since 1983

ow, mijn 89 rekent alle cijfers uit, niet afgerond met een 10^xxx erachter. Daar zal wel het verschil inzitten :P

edit: alle decimalen idd 8)

[ Voor 15% gewijzigd door The Bad Seed op 29-06-2004 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intrepidity
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06-2024
het standaard 'benchprog' met max=2^10 duurt op mijn TI83+ 73.12 sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WVL_KsZeN schreef op 29 juni 2004 @ 19:45:
nee, ik bedoel echt 2^A, het laatste getal is bij mij dan 1,79*10^308 (dat klopt met 2^(2^10)).

WTF!!! 9 minuten!!!

A^2 duurt bij mij 44 seconden.
Hoe komt t dan dat k een overflow error krijg :?

Zo ziet t eruit:
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/tweakermatt/SCREEN01.BMP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
reken eens los 2^(2^10) uit?

overflow? kan je rekenmachine niet boven E100 rekenen? dat kan ik me bijna niet voorstellen? :? dit ding van mij is 7 jaar oud (bijna 8 )

[ Voor 73% gewijzigd door WVL_KsZeN op 29-06-2004 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WVL_KsZeN schreef op 29 juni 2004 @ 19:55:
reken eens los 2^(2^10) uit?
overflow error

edit:

lama

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 90931 op 29-06-2004 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intrepidity
WVL_KsZeN schreef op 29 juni 2004 @ 19:15:
Wat gebruik je daar dan bij max=?? als ik gewoon 2^10 gebruik krijg ik na ruim 13 sec "nonreal ans"

[ Voor 4% gewijzigd door Intrepidity op 29-06-2004 20:06 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
bart : voer gewoon 2^10 in, je krijgt dan na een tijdje idd imaginaire antwoorden in de vorm van (0,1) = i, dat is heel normaal.

kunnen die rekenmachientjes van jullie dat niet aan? reken eens de wortel van -1 uit?

wortel (-1) is bij mij gewoon (0,1)

[ Voor 9% gewijzigd door WVL_KsZeN op 29-06-2004 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intrepidity
WVL_KsZeN schreef op 29 juni 2004 @ 19:58:
bart : voer gewoon 2^10 in, je krijgt dan na een tijdje idd imaginaire antwoorden in de vorm van (0,1) = i, dat is heel normaal.

kunnen die rekenmachientjes van jullie dat niet aan? reken eens de wortel van -1 uit?
wortel(-1) -> nonreal ans..
dat kan dus idd niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WVL_KsZeN schreef op 29 juni 2004 @ 19:58:

wortel (-1) is bij mij gewoon (0,1)
Eehm... je kan toch niet de wortel uit een negatiev getal trekken..? :/

Er staat bij mij dan 'nonreal ans' :)

Maar dan kan mn TI 84+ minder aan als jouw 85.. :/

edit:

Maar dan zijn we nog niet uit de vraag 'Hoe komt het dat de TI 84+ langer over die bench doet dan een willekeurige 83?' :| En is er een bench waar de 84+ dan wel zn rekenkracht in toont?

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 90931 op 29-06-2004 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
tuurlijk kun je de wortel van een negatief getal trekken, dan krijg je een imaginair getal. basic wiskunde (maar ik studeer dan ook natuurkunde).

voor meer info over imaginaire getallen, zie bijvoorbeeld http://www.valdosta.edu/~cbarnbau/phys_math/p1_qm.html

het valt me echt vies tegen dat die dingen van jullie niet met imaginaire getallen kunnen rekenen en niet boven E100 kunnen komen.. dat had ik niet verwacht...

[ Voor 4% gewijzigd door WVL_KsZeN op 29-06-2004 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intrepidity
WVL_KsZeN schreef op 29 juni 2004 @ 20:05:
tuurlijk kun je de wortel van een negatief getal trekken, dan krijg je een imaginair getal. basic wiskunde (maar ik studeer dan ook natuurkunde).

voor meer info over imaginaire getallen, zie bijvoorbeeld http://www.valdosta.edu/~cbarnbau/phys_math/p1_qm.html

het valt me echt vies tegen dat die dingen van jullie niet met imaginaire getallen kunnen rekenen en niet boven E100 kunnen komen.. dat had ik niet verwacht...
Er zit wel zo'n fancy i-knopje op me rekenmachine (2nd-.) maar dat met die imaginaire dingen werkt dus idd niet zo vloeiend als op de duurdere rekenmachines.. ach.. ik ben nog maar een simpele havo 5 leerling dus i don't care :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed

The Bad Seed

Chaotic since 1983

WVL_KsZeN schreef op 29 juni 2004 @ 20:05:

Een TI83 kan wel met imaginaire getallen rekenen, maar dan moet hij wel ingesteld staan om met i te werken, standaard staat hij op gehele getallen (knopje mode, en dan ipv "Real" "a+bi" selecteren)...
De TI82-83 kan idd niet boven de E100 komen voor zover ik weet, maar het ding is dan ook eigenlijk enkel bedoeld als instapmodel grm (als we de nauwelijks verkochte TI73, bedoeld voor begin secundair, even buiten beschouwing laten). Vandaar de "intended for most early high school students"

Wil je meer/beter, dan moet je een beter/duurder model kopen, ze zijn ook niet gek bij TI :o

[ Voor 3% gewijzigd door The Bad Seed op 29-06-2004 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
voorzie ik hier een gehackte firmware >:)?

aan de ene kant snap ik wel dat TI zn rekenmachines kreupel maakt, maar niet kunnen rekenen boven E100, ach dat is toch zo simpel om mogelijk te maken?

TI kan beter met hogere geavanceerdere functies gaan strijden die echt moeite kosten om te implementeren ipv met dit soort (IMO lullige) dingen machines kreupel te maken..

kunnen die TI82-83 eigenlijk differentiaal vergelijkingen oplossen?

Pagina: 1 2 Laatste