Toon posts:

Welk OS voor PHP ontwikkelen op kleine laptop *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

De zomervakantie komt eraan en denk eraan om een laptop aan te schaffen ( Pentium 1 133mhz 32mb Intern 800mb HD) om op de camping mijn php kennis weer op te vijzelen. Mijn vraag luidt nu welk OS hierop het beste kan installeren en voldoet dit systeem aan de eisen om Apache & MySQL te installeren? PS ik heb de search & google gebruikt maar ben er niet wijzer van geworden.

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Windows 98 erop met echt alleen het absolute minimum. Verder hebben Apache en MySQL niet echt minimale systeemeisen, zeker niet als je het voor wat lokaal testwerk wilt gaan gebruiken.

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:05
Je kan op elke pc linux draaien. Het voordeel hiervan is dat je zelf ervoor kan zorgen dat het grafische deel weinig processorkracht nodig heeft.
Als je een linux distributie wilt instaleren adviseer ik je debian, betrekkelijk eenvoudig te instaleren en goed instelbaar dat je geen zware grafische zut hebt.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

n.o.s.p,

Welkom op GoT :)

Op dit forum hebben we een aantal regels opgesteld waar een topic aan hoort te voldoen. Deze regels maken het jou makkelijker om te onthouden wat je in je topicstart moet zetten, en zijn voor je lezers handig omdat ze weten welke informatie ze kunnen verwachten.

Deze regels worden wat uitgebreider toegelicht in de policy. Ik zal de drie belangrijkste punten er even uitlichten omdat je topic niet helemaal voldoet aan de eisen die we hiervoor opgesteld hebben:

Probeer eerst je probleem zelf op te lossen. Lukt het niet om je probleem op te lossen dan kun je een topic openen op GoT. Zorg dat je duidelijk verteld waar je al op gezocht hebt en waarom het resultaat daarvan jou niet verder heeft geholpen. Hierdoor voorkom je dat we je tips gaan geven die je allang geprobeerd hebt; en dat is natuurlijk niet handig :)

Zorg voor een duidelijke topicstart. Zet hierin duidelijke foutmeldingen die je krijgt en informatie die voor ons handig is om je probleem op te lossen. Zorg er ook voor dat je zinnen in duidelijk Nederlands en goed leesbaar zijn opgesteld.

Kies een duidelijke titel. Dit kan vaak erg lastig zijn; maar kijk toch eerst even naar de rest van de topictitels op het forum. Je zult zien dat je meestal het beste het OS of programma tussen blokhaken kunt zetten en daarachter wat er fout gaat. Een goede topictitel moet jouw probleem meteen duidelijk maken.

Ik kan mij helaas niet onttrekken van het idee dat je toch niet goed genoeg gezocht hebt. Wat heb je zelf al gevonden dan? Heb je de systeemeisen voor de verschillende OS'en bekeken? Wil je Windows, Linux of een BSD variant draaien? Kortom; wij missen nogal wat informatie. :)

Kan dit draaien op dit systeem > Welk OS voor PHP ontwikkelen op kleine laptop *

[ Voor 3% gewijzigd door Spider.007 op 07-06-2004 13:27 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Zou je mischien niet beter er linux op gooien? Loopt iets soepeler, en je hebt opzich alleen Apache, MySQL en een browser nodig. Installeer je debian of een andere lichte linux versie?

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Maar dan zou je je scriptjes moeten gaan testen met lynx ofzo? Die laptop lijkt me te licht om KDE of GNOME op te draaien.

Systeem | Strava

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-08 20:02
Ik zou je willen aanraden toch minimaal Windows 2000 te draaien, omdat je dan zowel Apache (voor PHP) en MySQL (om databasefunctionaliteit er aan toe te voegen) dan mooi als services kan laten draaien.
En omdat Windows 2000 toch zeker al een hlave GB in beslag neem heb je aan 800MB ook al snel te weinig en rekenkracht van je processor is ook erg weinig waardoor de CPU load naar mijn verwachting snel op 100% staat.

Ik zou kiezen voor een Pentium 2 met 350Mhz en een 4GB HD of zo.
Voor het geheugen zou ik beginnen met 128MB, maar 256Mb is even wat ruimer en flexibeler. :)

Edit:
En waarom niet op Windows 98?:
Lelijke console-windows. :P

Waarom niet op Linux oid?:
Omdat niet iedereen er mee over weg kan en de tijd heeft om zich er in te verdiepen.

Al met al kun je ook gewoon antwoord op zijn vraag geven ipv iets anders aanbieden. ;) :P

[ Voor 21% gewijzigd door Joen op 07-06-2004 13:33 ]

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-08 20:55

PromWarMachine

Forsaken Archer

Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar de oplossing van JeroenM_tbs, maar als je budget echt niet meer toelaat dan wat je in de openingspost beschrijft, dan zou ik voor een kleine linux distro gaan. Lees er meer over in dit topic. :)

Vaak zijn MySQL en php dan al meegeïnstalleerd.

[ Voor 8% gewijzigd door PromWarMachine op 07-06-2004 13:34 ]

Dividend for Starters

Verwijderd

als die laptop te licht is voor KDE, dan gaat win 9x ook niet lekker draaien. Maar ik zou idd toch kiezen voor een linux oplossing op dat notebook. Een lekkere lean-mean lightweight distributie met een redelijke browser er op (KDE met konqueuer erop) moet zeker kunnen op dat notebook. Zolang je een hoop KDE flauwekul maar uitzet, geen stoere alphablending met transparante windows enzo, gewoon de core waar het om draait erop.

(overigens het argument dat je niet weet hoe linux precies werkt is deels waar, beetje distro installeerd alles zo uit de doos dat je niet zo gek veel meer moet configen, en wat je moet configen via scriptjes/wizards kan doen)

En als je simpele scripts wilt testen heb je idd aan lynx voldoende, of in sommige gevallen zelfs aan wget al ;)

Het is maar net wat je wilt gaan maken op de camping.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2004 13:35 . Reden: toevoeging ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Brakkie schreef op 07 juni 2004 @ 13:29:
Maar dan zou je je scriptjes moeten gaan testen met lynx ofzo? Die laptop lijkt me te licht om KDE of GNOME op te draaien.
waarom zou je producten als KDE of GNOME willen draaien :X
Neem dan fluxbox oid, lekker snel en licht, en dan firefox en/of opera als browser, werkt prima op die oude pentiums met weinig geheugen :)
(uiteraard wel met slackware :P)
Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 13:33:
als die laptop te licht is voor KDE, dan gaat win 9x ook niet lekker draaien.
KDE is veel zwaarder in gebruik dan win98 ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Erkens op 07-06-2004 13:35 ]

Verwijderd

Ik heb hier thuis een pentium 133 staan, met een 1.6 gig hd, en 32 MB ram.

Daarop draait Debian linux met:

Apache, MySQL, php, perl, samba.

Geheugen zit constant vol, maar voor kleine huis, tuin en keuken projectjes voldoet dat hier.

Maar als het gaat over iets als php hangt dat natuurlijk af van hoe zwaar je script is... en van een database met een paar miljoen tuples in zal hij ook niet vrolijk worden.

Misschien nog even bijvermelden dat ik niets grafisch draai, er staat wel een x-server op om af en toe eens met een grafische editor een of andere file te editen. (yep, ik ben geen die hard console freak ;) )
Je kan desnoods gaan voor een zeer lichte desktop, fluxbox of iets dergelijks als je perse wilt kunnen klikken.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2004 13:42 . Reden: wat meer info bijgevoegd ]

Verwijderd

Mischien dat een primasjiekdefriemelluxe versie van KDE niet draait, maar als je alle visuele flauwekul uitzet draait het best goed op een lichtere machine.

Voordeel is wel, als alles eenmaal geladen is, reageert het bliksemsnel. ITT windows die soms bij een muis beweging al denkt te moeten swappen naar de swapfile.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 10:39
Ik heb hier nog winNT liggen (met cd en licentie), vrij ligt, en volgens het boekje draaid het al op een:

486/25, 12mb ram (16 aanbevolen), en 117mb vrij hdd ruimte.

Voordeel tov win98 is dat je een snel os heb, wat stabieler is, en relatief veilig. Voor winNT zijn er een aantal Service Packs (waarvan 6 de laatste was), waardoor je zelfs IE6.0 kan draaien als je wilt (niet dat je zoiets wilt, maar okay). Vervolgens je favo edditor erop en gaan!

Win2k is voorgeboorduurd op WinNT, dus ik neem aan dat mysql/apache etc er goed op draaid ;)

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
JeroenM_tbs schreef op 07 juni 2004 @ 13:31:
En waarom niet op Windows 98?:
Lelijke console-windows. :P
Helemaal met je eens, 98 is niet eens een besturingssysteem te noemen. Maar met zulke specs kun je weinig anders. GNOME of KDE zullen afgrijselijk traag zijn, en ook 2000 zal niet echt vlot draaien. En aangezien het toch alleen om wat simpel type & try werk gaat, lijkt me 98, hoe erg ook, prima voor wat hij wil. :Y)

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 29-08 18:32

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Kan Knoppix oid, met zo'n Linux die je vanaf een CD kan draaien, geen Apache + PHP aanbieden. Kost het geen schijfruimte.....

This footer is intentionally left blank

• Icey
  • Laatst online: 19-08 10:39
Knoppix is leuk, maar erg traag omdat alles vanaf de cdrom moet gebeuren.

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
ajhaverkamp schreef op 07 juni 2004 @ 13:49:
Kan Knoppix oid, met zo'n Linux die je vanaf een CD kan draaien, geen Apache + PHP aanbieden. Kost het geen schijfruimte.....
Punt is dat je voor van cd-rom booten best wel wat ram nodig hebt, en dat heeft ie niet....
Pagina: 1