7.1 surround, achterspeakers naar beneden richten?

Pagina: 1
Acties:
  • 463 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 23:47
Momenteel ben ik aan het upgraden van 5.1 naar 7.1, hiervoor heb ik een Yamaha RX-V750RDS besteld. Mijn huidige 4 Sony satelietspeakers wil ik gaan gebruiken voor Left, Right, Rear-Left en RearRight, de fronts zijn inmiddels zuilspeakers geworden.

Echter, de bank staat tegen de muur, en dat zal zo moeten blijven ben ik bang. Links en rechts heb ik de speakers al aan de muur hangen, alleen nu zit ik met de twee achterspeakers te kijken.

Mijn idee is om ze plat (de zijkant) tegen de achtermuur te monteren, richtend naar beneden, op een hoogte die gelijk is aan die van de zijspeakers. Het geluid komt op die manier dus toch een beetje van achteren.

Heeft iemand hier ervaring mee, of een ander idee?

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Wat heeft je er eigenlijk toe gebracht naar 7.1 te gaan? (bijna) alle dvd's zijn nog gewoon 5.1 dus veel nut hebben die 2 extra speakers niet imo.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

m.m schreef op 06 juni 2004 @ 20:46:
Wat heeft je er eigenlijk toe gebracht naar 7.1 te gaan? (bijna) alle dvd's zijn nog gewoon 5.1 dus veel nut hebben die 2 extra speakers niet imo.
7.1 is stoerder...... |:( 8)7

• rik
Mijn 5.1 Yammie kon ik voor een mooie prijs verkopen en ik wilde toch al graag naar 6.1. 7.1 klinkt beter ten opzichte van 6.1 doordat het geluid achter beter gespreid is (2 speakers t.o.v. 1 speaker).

Overigens zijn er toch wel een aantal 6.1 DVD's, en die komen er steeds meer natuurlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door rik op 06-06-2004 21:09 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
rik schreef op 06 juni 2004 @ 19:54:
Mijn huidige 4 Sony satelietspeakers wil ik gaan gebruiken voor Left, Right, Rear-Left en RearRight
De vraag is; vindt je dan 5.1 lelijk en wil je 7.1?, of ligt het gewoon aan je Sony speakertjes? :)

Kijk, als ik 5 matige speakers ophang is de spreiding ook niet optimaal, maar met gewoon 2 zuiltjes één center en 2 goede speakers voor achter moet de spreiding wel in orde zijn hoor.

[ Voor 25% gewijzigd door Barry|IA op 06-06-2004 21:14 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• rik
De Sony-speakertjes behoud ik omdat ze erg goed bevallen, niet uit kostenbesparing dus (dan had ik wel een andere receiver gekocht).

7.1 klinkt wel degelijk beter dan 5.1, maar wellicht dat dat per persoon verschilt.
Sinds 2000 luister ik naar 5.1 (7 maanden Technics 5.1 en rest van de tijd de verkochte Yamaha DSP-A5). 5.1 is altijd goed bevallen, maar 7.1 vind ik gewoon nog beter klinken (DD-EX / DTS ES / Discreet), en nu deed die mogelijkheid zich eindelijk voor :)
Kijk, als ik 5 matige speakers ophang is de spreiding ook niet optimaal, maar met gewoon 2 zuiltjes één center en 2 goede speakers voor achter moet de spreiding wel in orde zijn hoor.
Ik doelde op het verschil tussen 6.1 en 7.1. Bij 6.1 heb je slechts 1 speaker achter en bij 7.1 twee. Dat verschil merk je.

Maar.. iemand die nog iets on-topic te melden heeft? ;)

[ Voor 73% gewijzigd door rik op 06-06-2004 21:31 ]

• Barry|IA
Yup, klopt! :)

Maar om nu te zeggen; 7.1 klinkt beter, vind ik ook weer een beetje ver gaan, als je nog niet eens ervaring heb met kwalitatieve 5.1.

Zo durf ik namelijk vast te stellen dat een 5.1 configuratie met Kef's beter klinkt dan een 7.1 opstelling met Sony....maar dat is logica. :)

En hoe meer speakers jij vlak achter je oren plaatst (in dit geval omdat je bank tegen de muur staat), hoe minder jij je fronts hoort.

Wat ik bedoel te zeggen is: de slechte verspreiding ligt niet aan het aantal kanalen, maar aan de speakers + opostelling.

Edit:

Wat voor subwoofer heb je eigenlijk?

[ Voor 22% gewijzigd door Barry|IA op 06-06-2004 21:36 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• rik
Barry|IA schreef op 06 juni 2004 @ 21:32:
Wat ik bedoel te zeggen is: de slechte verspreiding ligt niet aan het aantal kanalen, maar aan de speakers.
Om hier dan nog maar 1x op in te gaan ;) :

De speiding is nu (5.1) niet slecht, was ook niet slecht. Echter, als je dan kan kiezen tussen 6.1 en 7.1 kies ik voor 7.1 omdat het geluid daarbij beter gespreid is dan bij 6.1 (2spk tov 1 in het centrum)

Nergens staat dat ik mijn 5.1 versterker weg heb gedaan omdat de spreiding niet goed was.
En hoe meer speakers jij vlak achter je oren plaatst (in dit geval omdat je bank tegen de muur staat), hoe minder jij je fronts hoort.
Lijkt me niet, dat is een kwestie van afstellen. Overigens doet de Yammie dat afstellen zelf (meegeleverde microfoon).

De sub is een bijbehorende 75w Sony, gaat (helaas) maar tot 28hz. Maar voldoet prima.

Maar... wat vinden jullie dat ik met de rears moet doen (zie OP)? DAT was mijn vraag, misschien had ik beter minder informatie kunnen verstrekken :z

[ Voor 34% gewijzigd door rik op 06-06-2004 21:54 ]

• Barry|IA
oow ik heb al weer op het edit knopje gedrukt. :X

Edit: :P

Lees die tekst maar een boven je post.

[ Voor 36% gewijzigd door Barry|IA op 06-06-2004 21:37 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
Als je de spullen toch al hebt, of deze komen er aan, lijkt het mij een kwestie van proberen. Haal ergens wat 6.1 demomateriaal vandaan (THX heeft wat korte filmpjes met duidelijke plaatsing) en speel dit af in 5.1 en 7.1 modus. Zet de 'side-rears' dan naast je. Mocht het geluid van boven storend zijn gebruik het dan niet. Mocht het de illusie wekken dat het van achteren komt en voegt dit ook nog eens wat toe aan het geluidsbeeld, dan weet je genoeg.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• rik
ShittyOldMan schreef op 06 juni 2004 @ 21:37:
Als je de spullen toch al hebt, of deze komen er aan, lijkt het mij een kwestie van proberen. Haal ergens wat 6.1 demomateriaal vandaan (THX heeft wat korte filmpjes met duidelijke plaatsing) en speel dit af in 5.1 en 7.1 modus. Zet de 'side-rears' dan naast je.
Proberen kan natuurlijk altijd, maar dat is zonde van de gaten die ik in de muur zal moeten gaan boren. Heb wel een originele THX demo disc liggen maar die is 5.1 meen ik. De side-rears hangen al naast me (horizontaal gezien bij de knieen zeg maar). Ik heb ze iets naar voren geplaatst om toch afstand met de rears te creeren.

Maar niemand die ervaring heeft met het naar beneden richten van rear-speakers?

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je kunt ook proberen de bank iets (20cm) naar voren te schuiven en de rears vanaf de grond (of kleine verhoging) naar boven te richten. Hierdoor ontstaat waarschijnlijk meer ruimte tussen rears en oren.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:38
Misschien een stomme vraag, maar is't geen optie om je bank een stukje naar voren te verplaatsen?
edit:
Spuit 11 :X

Overigens denk ik niet dat je érg veel ervaringen met deze opstelling hier zult vinden, aangezien de meesten hier nog steeds 'maar' 5.1 hebben :P

[ Voor 14% gewijzigd door Wormaap op 06-06-2004 22:09 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

• rik
EdGnoj schreef op 06 juni 2004 @ 22:08:
Je kunt ook proberen de bank iets (20cm) naar voren te schuiven en de rears vanaf de grond (of kleine verhoging) naar boven te richten. Hierdoor ontstaat waarschijnlijk meer ruimte tussen rears en oren.
Kijk now we're talking :)

Dat van onderaf is inderdaad ook wel een idee, het geluid komt dan iig van ACHTER de oren (van boven verspreidt het zich al de kamer in). Heb je hier toevallig ervaring mee?

• EdGnoj
  • Niet online
Ik heb er wel eens mee geëxperimenteerd ja. Het is echter verschrikkelijk moeilijk een redelijk natuurlijk surround geluid te krijgen in een 6 of 7.1 opstelling, vooral als je weinig ruimte tot je beschikking hebt. Persoonlijk vond ik die lage opstelling van de rears het beste klinken. Wel op zo'n 30 cm boven de grond, omdat het geluid in mijn geval anders te dof werd. (geluid wordt gesmoord door de bank)

Ik ben bank dat experimenteren het enige juiste is wat jij kunt doen. (of gewoon de 5.1 opstelling behouden natuurlijk.) Hier heb ik uiteindelijk ook voor gekozen, vooral omdat met het huidige dvd-aanbod 6 of 7.1 opstellingen onvoldoende toegevoegde waarde hebben.

• EdGnoj
  • Niet online
Wat je mogelijk ook nog kunt proberen is de rears hoog, op enige afstand van de achtermuur te bevestigen en deze schuin naar beneden te laten weerkaatsen via de achterwand naar je oren. (indirecte weergave dus)

Is maar een gedachtenspinseltje hoor.

• rik
Dat weerkaatsen had ik inderdaad aan gedacht, maar gezien de korte afstand tussen de bank en de muur gaat dat erg lastig worden.

Morgen komt de versterker binnen (als het goed is) en dan zal ik eens wat gaan testen :9

Verwijderd

Sorry voor het offtopic gezever maar ik wil ook graag de Yamaha RX-V750RDS gaan aanschaffen maar vroeg me af waar jij die van jou had besteld?

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

je kan de TS beter ff mailen de kans dat hij dit topic terug ziet is niet zo heel groot.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• rik
Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 13:15:
Sorry voor het offtopic gezever maar ik wil ook graag de Yamaha RX-V750RDS gaan aanschaffen maar vroeg me af waar jij die van jou had besteld?
Ik heb hem aangeschaft bij mediacheckpoint.de, scheelt flink in de prijs en is gewoon onder rembours geleverd 8)

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hier is een goed artikel over het extra surround kanaal. oftewel Dolby Digital Surround EX en DTS ES.

het is ondertussen al meer dan een jaar oud, maar toch nog erg interessant.

Ik ben op dit moment ook nog in afwachting van 2extra boxen voor m'n harman kardon HKTS7 set. Daarna kan ik het uitproberen met m'n 2disc SE van Lord of the Rings: Fellowship of the ring, daar zit namelijk Dolby Digital Surround EX op. :)
Pagina: 1