Toon posts:

Je computer NIET upgraden

Pagina: 1
Acties:
  • 241 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi.

Ik denk dat het niet de eerste keer dat dit statement voorbij komt, maar de laatste keer dat ik het zag was het volgens mij in A61, dus nu hier:

Vragen jullie je weleens af waarom je in hemelsnaam je computer zou upgraden?

Ik werk zelf op een Gigbayte bordje met de KT333 chipset, een XP 1800+ processor, 512 MB PC2100 DDR geheugen, een 120 Gb/8mb cache Maxtor schijf en een Geforce Ti4200 videokaart.

Op deze computer kan ik Photoshop, Illustrator, Dreamweaver, Cute FTP, Messenger, NOrton Internet Security, Kazaa en een stuk of 10 IE ramen met gemak naast elkaar draaien. Verder speel ik veel UT (de eerste) en af en toe Age of Empires en C&C Generals. Het loopt allemaal als een zonnetje. Tot nu toe ligt de beperking van mijn systeem vooral in de lengte van de taakbalk en totaal niet in de kracht van mijn systeem.

De enige reden die ik me kan voorstellen om te upgraden is dat je veel aan video- of geluidsbewerking doet of gaming. Voor de eerste twee zijn een fixe processor een een berg geheugen wenselijk en voor de laatste games is een snelle (de snelste) videokaart nodig.

Aangezien ik niet de laatste games speel en ook niet aan geluids- en videobewerking doe kan ik me geen reden bedenken waardoor ik zou moeten upgraden.

Als ik op een sneller systeem werk merk ik ook nauwelijks verschil met mijn systeem. Op werk heb ik een HP pc met een P4 2600 (géén Celeron) en 512 MB geheugen en ik heb gewoon het idee dat mijn eigen systeem eigenlijk een stuk sneller is.

Ik vraag me af hoe de cosumentenmarkt voor hardware (cpu, mem, hd en video in het bijzonder) zich zal ontwikkelen, omdat ik het idee krijg dat mensen gewoon steeds minder reden hebben om te upgraden. Wat denken jullie?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 14:59 ]

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:42
de consumentenmarkt upgrade toch wel iedere 2/3 jaar. Na een tijd wordt ie langzaam, en moet ie eigenlijk gewoon opgeschoont worden, maar wordt er gewoon een nieuwe gekocht, want ze willen ook nieuw os draaien enz.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Compusmurf
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-08-2024
Ik denk dat je voor een deel gelijk hebt, Ik draai zelf ook op een p4a 2ghz en vind dit meer als voldoende. Maar er zijn natuurlijk altijd mensen die het nieuwste van het nieuwste willen hebben.

En vooral het game gebeuren zorgt voor vele upgrades, denk hierbij aan nieuwe versies van de vertex shaders waardoor de game er beter uit ziet en daarom wordt de kaart ook aangeschaft.

En zeker als dadelijk longhorn dichtbij komt zal er flink worden geupgrade omdat mensen gewoon longhorn willen draaien.

http://Compusmurf.xs4all.nl

Verwijderd

Topicstarter
Longhorn is wel een goede reden om te upgraden inderdaad. Maarja, zo'n verandering van 32bits naar 64bits komt ook niet elk jaar voor.

Misschien is het inderdaad onwetendheid, maar ik kan me toch moeilijk voorstellen dat mensen telkens blijven upgraden met zulke systemen als ze niet écht een nieuwer systeem nodig hebben om nieuwe software te kunnen draaien. Ik heb het idee dat de ontwikkeling van hardware voorloopt op de ontwikkeling van software. M.a.w. er komt niet snel genoeg, nieuwe en zwaardere software uit om een systeem upgrade te 'verantwoorden'. Of heb ik dat mis?
(hierbij games buiten beschouwing gelaten, ondanks dat dit idd een grote markt is)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 15:09 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik versta onder upgrades 'alles vervangen behalve kast en moederbord', omdat die altijd te gebruiken zijn, en als je een nieuw (ander) moederbord koopt je meestal ook een andere cpu/mem nodig hebt.

Upgrades zijn in het algemeen lapmiddelen omdat je niet genoeg geld hebt om een compleet nieuw systeem te kopen.

Er is een keuze: upgraden totdat je computer weer net mee kan komen.
Stel:
de snelste computers zijn 3GHz, je moederbord kan niet sneller dan 2,8GHz (ben niet echt op de hoogte) wat ga je doen?
Upgraden? nieuw geheugen, nieuwe cpu, zodat je computer niet de snelste is, maar meer een middenmotertje blijft,
OF
Doorsparen voor een nieuwe computer, met de op dat moment de snelste componenten die te krijgen zijn.

In het 1e geval ben je minder kwijt, je hebt wel een sneller systeem maar niet de snelste. Je hebt alleen maar de economische levensduur verlengd.
In het 2e geval ben je veel kwijt, je hebt (op dat moment) het snelste systeem.

Je moet wel een goede reden hebben om up te graden, ik ben bv. van een Celeron 433Mhz naar een PIII 850MHz gegaan, meer dan een verdubbeling in de snelheid, voor minder dan 50% sneller doe ik het niet.
Als met upgrades geen snelheidswinst meer te halen is kan je een nieuw systeem kopen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• magalhean
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-04-2011
Ik denk dat dit fenomeen zich bij steeds meer mensen voordoet, ook hier op tweakers.net. Zelf zie ik het niet alleen bij mezelf, ook in de computerzaak waar ik in de weekenden werk daalt de verkoop van nieuwe systemen.

Dit heeft natuurlijk diverse factoren maar 1 van de redenen lijkt mij ook wel het simpelweg niet noodzakelijke aspect voor een upgrade.

Wie weet dat het 64bits verhaal hier verandering in gaat brengen maar vooralsnog zie ik niet in wat de noodzaak is om van een 2 naar 4ghz over te stappen.

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:12

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Zelf draai ik op een 1,4Ghz Thunderbird en een GF4mx440 en game er flink op los. draai hoge resoluties en alles. Niemand snapt dat het bij mij nog soepel gaat. Op stage en bij vrienden e.d. heb ik achter 3Ghz bakken gewerkt met Gig intern terwijl mijne maar 512 heeft, maar mijne lijkt gewoon sneller te werken. Ik denk dat je niet moet gaan upgraden om je pc snel te houden, maar ff moet kijken hoe je ermee omgaat.

• inquestos
  • Laatst online: 14:16
Ik denk dat de meest veeleisende functies van een gemiddelde consumenten-pc toch wel hooguit een filmpje of af en toe een spelletje is. Beetje internetten, word, e-mail checken, en ja, dat kan allemaal zelfs gemakkelijk op een PI/PII, zolang die stabiel is, heb je helemaal gelijk in.

Maar wat wil je nu eigenlijk met dit topic bereiken? :P

BTW. Mensen hebben altijd al gedacht dat een pc wel voor de meeste mensen aan de eisen voldoet, maar daar komt altijd wel een keer verandering in.
Compusmurf schreef op 06 juni 2004 @ 15:02:
En zeker als dadelijk longhorn dichtbij komt zal er flink worden geupgrade omdat mensen gewoon longhorn willen draaien.
Ja, maar welke toegevoegde waarde heeft Longhorn? Die vraag kun je dan ook gelijk stellen. Is er iets (nuttigs) dat je wel kan in Longhorn kan, maar niet in Windows 98, XP ? Zo ja, dan zal je zoiezo wel een upgrader zijn

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Compusmurf schreef op 06 juni 2004 @ 15:02:
En vooral het game gebeuren zorgt voor vele upgrades, denk hierbij aan nieuwe versies van de vertex shaders waardoor de game er beter uit ziet en daarom wordt de kaart ook aangeschaft.
Grote waarheid : Zonder Shadertjes @mijn oude GF2 TI geen Prince Of Persia : Sands Of Time en nog wat andere games :D Mijn ATI 9600 Pro doet dat wel gelukkig goed :P
Dit is iets dat heel erg valt te betwijfelen ;) Maar laten we het daar niet over hebben...

Verder heb ik laatst mijn Systeem geupgrade omdat het gewoon handig uitkwam zeg maar =>

Had een Palomino 2000+ met een KT333 bord maar omdat ik voor iemand anders een PC zat te bouwen en het zo goedkoop mogelijk moest heb ik het volgende gedaan :

Mijn mobo + CPU inbouwen waarde ongeveer naar mijn idee rond de 80 € misschien meer.......... en voor mezelf een GA-7N400L + Barton 2500+(166x2) kopen voor ongeveer 120 € :)

Met 40 € bijleggen een snellere CPU die ook op 3200+ kan draaien als ik ooit nog ander MEM koop en Dual-Channel + S/P-Dif OnBoard wat ik eerst allemaal niet had !!!

Gewoon omdat het handig uitkwam dus ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• LouisXV
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik denk dat een deel van al dat upgraden bij de grote massa vooral komt door alle reclame en dat een deel van de 'langzame computer' ook psychologisch is. Alle reclamefolders en internet en televisie reclames laten steeds maar weer mooiere, nieuwere en snellere dingen zien en dan lijkt je eigen PC als je er niet zo veel van af weet al snel erg verouderd en langzaam en dan doet het er denk ik minder toe dat je met een veel ouder systeem al prima bijna alles kunt doen wat de meeste mensen doen (emailen, tekstverwerken etc).

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat veel Tweakers inderdaad zo'n overweging maken. Maar ik mis een beetje de reden om up te graden. Je geeft aan dat je geen upgrades doet van mindder dan 2x de oude snelheid. Dat is wel leuk, maar het vertelt niet waarom je zou upgraden. Als he een Celeron 433 hebt ligt het nog redelijk voor de hand omdat de huidige software (XP, NIS, IE, etc, etc) daar gezamelijk niet zo lekker op zullen draaien, maar wat moet de reden van mensen met bijvoorbeeld een XP 2200+ systeem nog zijn om te upgraden? Ik zie er gewoon geen en ik vraag me af of dat zijn weeslag zal hebben op de markt.

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 15:16 ]

• Tasma
  • Laatst online: 25-01 21:21
upgrade =

nieuw mobo, proc,geheugen en misschien videokaart.

alle randapparatuur blijft hetzelfde.

Consumenten kopen eens in de 2-5 jaar een nieuwe pc, voor de nieuwe soort windows of om ook weer eens de nieuwste spellen de kunnen spelen. Bovendien wordt er door de software fabrikanten geinsinueerd dat dit nodig is en de ontwetende consumenten zijn daar vatbaar voor.

wat betreft tweakers en dergelijke, zij upgraden voor de games of applicaties die dit ook echt nodig hebben. Er wordt steeds meer mogelijk met pc's waardoor de eisen steeds zwaarder worden dit is een normale ontwikkeling en is alles behalve onzin. Ooit kunnen we op een desktop pc thuis gezellig het weer over de gehele wereld berekenen, en als dat kan, dan gaan we weer een stapje verder. Evolutie.

NODIG voor iedereen? zeker niet, nodig in het algemeen? ja.

• Droopey
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-08-2023

Droopey

Hoe kan ik je helpen?

Ik noem iedere aanpassing naar iets er bij of sneller een upgrade...

Wanneer je geen DVD-brander hebt, en die neemt, heb je m.i. een upgrade... Tjs, laatst heb ik mijn CL 2.5 memory veranderd naar XMS met CL 2.0... Ook een upgrade, en niet omdat ik niet genoeg geld had voor een nieuwe PC.

Een nieuwe PC is haast onbetaalbaar als je van alles de top wilt hebben... Zelf koop ik met enige regelmaat een upgrade... Dan weer een TV-kaart, dan weer een extra HDD, dan ander geheugen, etcetera....

Nu zijn monitoren aan de beurt, maar daar heb ik op het moment echt geen geld voor.

Hier had uw reclame kunnen staan.

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik heb nu een p4 2,4 ghz met een G-force 4 ti4200 erin zitten. Opzich is er niks mis met de Processor, maar ik merk wel dat als ik nieuwe games wil spelen (Far Cry) dat met de settings op medium alles toch niet snel gaat. Dus ben ik van plan binnenkort een nieuwere videokaart erin te zetten.

Net zoals Resistor als zegt, ik upgrade alles behalve moederbord en kast.

Verwijderd

zit wat in....

ik had een p4 1,8a in een asus p4t-e..
nu zat ik ook aan upgraden te denken..
maja.. nieuw moederbord = nieuwe cpu en nieuw geheugen... toch wel duur.
dus heb ik voor weinig 1 van de laatste p4 2.4-400fsb cpu's gekocht..
met het idee dan mn asus bordje en 512-800mhz rimm nog wel even meekonden.

daardoor hield ik geld over voor een nieuwe videokaart, heb nu een ti 4200
word x800

en dan maar hopen dat alles nog een paar jaar meekan :)
ik hou niet van upgraden.

Verwijderd

Topicstarter
inquestos schreef op 06 juni 2004 @ 15:11:
Ik denk dat de meest veeleisende functies van een gemiddelde consumenten-pc toch wel hooguit een filmpje of af en toe een spelletje is. Beetje internetten, word, e-mail checken, en ja, dat kan allemaal zelfs gemakkelijk op een PI/PII, zolang die stabiel is, heb je helemaal gelijk in.

Ik ben gewoon benieuwd of de markt voor consumenten (en wellicht ook de bedrijvenmarkt) niet een keer heel erg zal afnemen doordat gebruikers of bedrijven gewoon geen reden meer zien om te upgraden (hele computer, dan wel onderdelen).
LouisXV schreef op 06 juni 2004 @ 15:13:
Ik denk dat een deel van al dat upgraden bij de grote massa vooral komt door alle reclame en dat een deel van de 'langzame computer' ook psychologisch is. Alle reclamefolders en internet en televisie reclames laten steeds maar weer mooiere, nieuwere en snellere dingen zien en dan lijkt je eigen PC als je er niet zo veel van af weet al snel erg verouderd en langzaam en dan doet het er denk ik minder toe dat je met een veel ouder systeem al prima bijna alles kunt doen wat de meeste mensen doen (emailen, tekstverwerken etc).
Ik ben bang dat een deel van de kooplust hierdoor komt inderdaad. Toch geloof ik dat dit een keer ophoudt. Voor 'gewoon' gebruik van computers zoals veel consumenten doen (en desktop gebruikers bij bedrijven trouwens ook) is het al een aantal jaar totaal onnodig om te upgraden. HP bijvoorbeeld heeft dit op in elk geval 1 vestiging ook al jaren niet meer gedaan. Het gros van de medewerkers werkt daar nog op een 600Mhz systeem. En dan zit je nota bene bij de grootste computerbouwer van de planeet.

• Compusmurf
  • Laatst online: 16-08-2024
inquestos schreef op 06 juni 2004 @ 15:11:

BTW. Mensen hebben altijd al gedacht dat een pc wel voor de meeste mensen aan de eisen voldoet, maar daar komt altijd wel een keer verandering in.

[...]

Ja, maar welke toegevoegde waarde heeft Longhorn? Die vraag kun je dan ook gelijk stellen. Is er iets (nuttigs) dat je wel kan in Longhorn kan, maar niet in Windows 98, XP ? Zo ja, dan zal je zoiezo wel een upgrader zijn
Het gaat bij vele niet om te toegevoegde waarde dus doen ze de upgrade toch. Maar longhorn heeft allerlei toevoegingen, denk hierbij aan WinFS en dergelijke, deze hebben toch wel een daadwerkelijk toevoeging van waarde

http://Compusmurf.xs4all.nl

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik draai geen XP :) (98SE)

Ik onderhoud mijn computer (softwarematig) goed, en af en toe heb ik gewoon het gevoel dat hij nog sneller is dat 'mijn' 2,8GHz laptop (van ouders, zit er soms achter) met XP, die ik minder 'verzorg', die heeft bv. nog nooit nieuwe drivers gehad voor zijn hardware, en hij heeft maar 2 partities (ik gooi alles in C, D is voor opslag), terwijl ik er in mijn computer momenteel 7 partities heb (C zuiver voor Windows, D voor programma's die direct met Windows te maken hebben, E voor Office etc..)

Mijn computer zit nu bijna aan zijn maximum wat hij aan hardware kan hebben, er moet alleen nog een schijf bij (moet ik doen, ruimtegebrek terwijl ik nog zo veel wil downloaden doen) dan zit hij vol.

Wij (Tweakers ;) ) weten wat wij doen met de computer, wij zijn er niet bang voor (nou ja) om hem open te schroeven en er andere hardware in te zetten. Andere mensen beginnen al te zweten als ze per ongeluk het stickertje 'warranty void if broken' scheuren, en zijn dus eerder geneigd om een nieuwe computer te kopen.
Zo had ik vorig jaar een 486 uit de kringloop die dat nog had :X

[ Voor 3% gewijzigd door Resistor op 06-06-2004 15:39 . Reden: Vreselijke vout. ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:35
Ik heb ook al een tijd niet geupgraded, en ook niet van plan voorlopig.

Een Dual P3 met 1.5gig is voorlopig genoeg. Raw CPU power heb ik niet echt in vergelijking met de huidige P4s, maar stabiliteit en soepelheid wel. Dual CPU, icm veel geheugen, zijn voor mij voldoende.

Ik game niet, ik videobewerk niet, dus waarom zou ik moeten upgraden?

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05:26
Resistor schreef op 06 juni 2004 @ 15:30:
en hij heeft maar 2 parities (ik gooi alles in C, D is voor opslag), terwijl ik er in mijn computer momenteel 7 parities heb (C zuiver voor Windows, D voor programma's die direct met Windows te maken hebben, E voor Office etc..)
Ik moest even goed lezen wat je nu bedoelde ... Je bedoelt dus 'partitie' en niet 'parity'.

Ik upgrade dus wel geregeld, elke 2 tot 3 jaar een nieuw systeem waarbij ik eventueel wat oudere hardware meeneem. Ik ben een software ontwikkelaar en heb hiervoor een snel systeem nodig. Daarnaast maak ik ook veel gebruik van meerdere instanties VMWare.

Ik kan me voorstellen dat wanneer men een PC alleen gebruikt voor wat internetten, wat mailen en af en toe een keer mijnenveger of patience, dat men dan zeker 5 jaar met een PC kan doen. Maar dit ligt dus ook helemaal aan het gebruik van de computer.

[ Voor 40% gewijzigd door Juicy op 06-06-2004 15:40 ]

-

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Juicy schreef op 06 juni 2004 @ 15:37:
[...]

Ik moest even goed lezen wat je nu bedoelde ... Je bedoelt dus 'partitie' en niet 'parity'.
offtopic:
Eh, ja... bedankt voor het corrigeren. Ik geloof dat ik die fout altijd maak :/

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:03
Ik koop weer nieuw, als er ong. 3 keer zo snelle proc is. Eerst 500 mhz, toen 1400, dus volgende wordt 4,5 Ghz ofzo.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• nero355

nero355

DJSmiley schreef op 06 juni 2004 @ 15:35:
Ik heb ook al een tijd niet geupgraded, en ook niet van plan voorlopig.

Een Dual P3 met 1.5gig is voorlopig genoeg. Raw CPU power heb ik niet echt in vergelijking met de huidige P4s, maar stabiliteit en soepelheid wel. Dual CPU, icm veel geheugen, zijn voor mij voldoende.

Ik game niet, ik videobewerk niet, dus waarom zou ik moeten upgraden?
:? Wat doe je dan met zoveel POWER ?? Draait dat ding alleen een WebServer+alle andere zooi en staat ie verder gewoon in een ruimte ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wat is upgraden? Een extra HDD omdat je die nodig hebt? Een nieuwe brander omdat je oude kapot is, maar de nieuwe is wel sneller/beter?

Eigenlijk is elke verandering in hardware en software een upgrade. Aan hardware kant meestal meer snelheid en aan software kant meer functies/stabiliteit. Ik ben inmiddels al wel heel wat computers verder en het heeft me wel best wel wat gekost, maar lang niet zoveel als ik om de zoveel jaar in een keer weer een nieuwe computer ga kopen. Ik ben nog steeds student en elke keer ben ik gewoon dingen tegengekomen dat mijn computer echt te langzaam werd. Dus werd een P1 200 MMX een Celeron 300A@450 waarbij bijna alles nieuw werd, daarna een Celeron 333@560 en daarna een Celeron 600@900 en als laatste een Celeron 1200@14??. En dat allemaal met dezelfde comfiguratie waarbij tussentijds wat geheugen bij kwam en HDD en op een gegeven moment ook een videokaart. Dit heeft mij relatief weinig gekost en elke keer had ik wel een computer die mee kon komen met de snelste verkrijgbaar. Dit komt natuurlijk ook door het overklokken.

Die Celeron 1200@14?? heb ik toen voor een goede prijs kunnen verkopen omdat ik weer iets nieuws nodig had, kon omgerekend voor minder dan 60 euro upgraden naar een AMD 1800+@2300 met een Abit NF7-S en 512 MB DDR die ik nu nog steeds draai. Inmiddels 1 GB geheugen, meer schijfruimte en DVD writer. Upgraden hoeft echt niet duur te zijn en soms ook noodzakelijk. Je wilt echt geen 3D CAD programma draaien op een office computer.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Verwijderd

Ik denk dat consumenten (en ik reken tweakers / systeembeheerders hier even niet toe) vooral upgraden omdat:

1-Zoon of dochter wil meer power in de pc voor spellen/msn/photoshop
2-Diezelfde mensen totaal geen verstand hebben van pc`s: het werd net ook al gezegd: een goed onderhouden pc die rotzooi-vrij draait kan op 1.5 GHz veeel fijner werken dan een familie-bak met wat virusjes, wat spyware en een taakbalk van 600 pixels breed op 3GHz... 8)7

Ik heb nu zelf een Palomino 1900+ en ik moet zeggen dat ik (dankzij mijn Radeon 9700) alle spellen nog lekker kan spelen (ook Far Cry bv), maar die Athlon 64 systemen die lokken behoorlijk en das reden 3:

3-Marketing, owowow wat zijn ze daar goed in... dingding: Intel Pentium 4 inside! Alsof je het nodig hebt.. Ik word ook echt gestoord van die reclame van Dell:

`Wij leveren systemen op maat zodat u prestatie krijgt waar u dat nodig heeft` en dan een seconde laten: blablabla met intel pentium 4 processor. 8)7 8)7

• DJSmiley
  • Laatst online: 13:35
nero355 schreef op 06 juni 2004 @ 15:46:
[...]

:? Wat doe je dan met zoveel POWER ?? Draait dat ding alleen een WebServer+alle andere zooi en staat ie verder gewoon in een ruimte ??
fotobewerking soms, veeeel multitasking, en ik wil een soepele bak hebben :)

• boiert
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06-2024
Heb zelf een half jaar geleden m'n pc geupgrade,
van een thunderbird 1400mhz naar een barton 2500+@3200+
512 mb(266)noname naar 1028 mb (400) corsair
was al eerder van g2mx 440 naar g4ti 4200 gegaan

ik merk wel dus dat het encoden van videos sneller gaat en gamen ook
verder doe ik graag 10 dingen tegelijk (net als nu :P ) dus dan is veel werkgeheugen wel handig

maar die oude onderdelen hebben nu een nieuw leven in m'n broertjes pc, het enige wat hij speelt is Vice City en CS en we draaien allebei windows 2000 ipv XP
Dus dat zijn vrij oude games en OS en dan gaat het perfect (van video encoding heeft hij nog nooit gehoord)

m'n pa is wat verder gegaan,
hij heeft gewoon een niewe pc gekocht
van een p1 133 mhz 64 mb edo naar p4 2.6 ghz 512 mb ddr :P
zelfs windows 98 draaide gewoon langzaam op die p1 :)

[ Voor 8% gewijzigd door boiert op 06-06-2004 15:51 ]

• weeraanmelden
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Weeraanmelden werkt al +/- 4 jaar op zijn PIII/733 met 586 MB ram.

De enige upgrade's zijn noodzakelijk upgrade's geweest
- nieuwe VGA kaart omdat de oude defect was
- nieuwe geluidskaart omdat ik 5.1 geluid wilde hebben
- nieuwe CD-rewriter om de oude philips na 3 jaar trouwe dienst de geest gaf

Het enige wat ik doe is :
streaming video kijken ( omroep.nl/uitzending gemist)
muziek afspelen via i-tunes
Divx video kijken op de PC.
Internetten

Tot op de dag van vandaag heb ik geen behoefte aan een nieuwe pc, als mijn pc echt traag wordt, dan installeer ik windows opnieuw.
alles staat standaard op D: dus dat is binnen 3 uurtjes gefixed.

misschien dat ik in december eens ga kijken voor een nieuwe pc, maar dat zal echt alleen maar zijn als ik een i-pod gekocht heb.
(als mijn audio cd's naar i-tunes converteer, ben ik 30 minuten per CD kwijt.
En ik heb er nog 250 te gaan..)

geen flame hoor , maar;
Soms snap ik mensen niet, als je een 2.4 GHZ proc hebt, dan heb je toch al een bakbeest staan?Waarom zou je nog sneller willen.

ik denk ook wel eens een nieuwe pc, maar ik ben 6 maanden geleden verhuist, en stop mijn geld liever in mijn huisje.
Dat gaat vaak iets langer mee dan de pc, maar kost ook bakken met geld.

[ Voor 18% gewijzigd door weeraanmelden op 06-06-2004 15:56 ]

Verwijderd

er zijn natuurlijk ook mensen die er op kicken om zo lang mogelijk met hetzelfde mobo en processor te doen.... Persoonlijk vind ik af en toe upgraden wel leuk.... nja... wat versta je onder upgraden? de 1 vind het pas goed al heeft ie een nieuw mobo'tje en een processor. de andere (ik dus) is al dik tevreden al heeft ie eens in de vier maanden iets van een nieuw hd'tje ff zo. tis maar net hoe je het bekijkt :)

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 19:43
Ach ik vind het ook niet zo nodig om op te waarderen.
Heb een Amx Xp 1600+ met 512 DDR en 2 hd's, tevens een Geforce 3 ti 500.

Voor de rest kan ik alle games nog spellen die ik wil spelen. Okay het enige wat ik nu nog zou willen is een dvd fikker. maar voor de rest doet mijn bakkie het nog best.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• mhr-zip
LouisXV schreef op 06 juni 2004 @ 15:13:
Mensen kopen gewoon een nieuwe na 3 jaar, als die oude sloom/kapot is door virussen en spyware. Dat er met een reepje mem extra en een nieuwe install nog jaren mee gewerkt kan worden...

Verwijderd

kiddyl schreef op 06 juni 2004 @ 15:47:
Wat is upgraden? Een extra HDD omdat je die nodig hebt? Een nieuwe brander omdat je oude kapot is, maar de nieuwe is wel sneller/beter?

Eigenlijk is elke verandering in hardware en software een upgrade. Aan hardware kant meestal meer snelheid en aan software kant meer functies/stabiliteit. Ik ben inmiddels al wel heel wat computers verder en het heeft me wel best wel wat gekost, maar lang niet zoveel als ik om de zoveel jaar in een keer weer een nieuwe computer ga kopen. Ik ben nog steeds student en elke keer ben ik gewoon dingen tegengekomen dat mijn computer echt te langzaam werd. Dus werd een P1 200 MMX een Celeron 300A@450 waarbij bijna alles nieuw werd, daarna een Celeron 333@560 en daarna een Celeron 600@900 en als laatste een Celeron 1200@14??. En dat allemaal met dezelfde comfiguratie waarbij tussentijds wat geheugen bij kwam en HDD en op een gegeven moment ook een videokaart. Dit heeft mij relatief weinig gekost en elke keer had ik wel een computer die mee kon komen met de snelste verkrijgbaar. Dit komt natuurlijk ook door het overklokken.

Die Celeron 1200@14?? heb ik toen voor een goede prijs kunnen verkopen omdat ik weer iets nieuws nodig had, kon omgerekend voor minder dan 60 euro upgraden naar een AMD 1800+@2300 met een Abit NF7-S en 512 MB DDR die ik nu nog steeds draai. Inmiddels 1 GB geheugen, meer schijfruimte en DVD writer. Upgraden hoeft echt niet duur te zijn en soms ook noodzakelijk. Je wilt echt geen 3D CAD programma draaien op een office computer.
Ik ga ongeveer hetzelfde mee als jij doet, ik overclock ook maar ik upgrade toch vrij veel (gemiddelt 1x per 2 maanden). Dit kan een hardeschijf zijn maar ook betere koeling of een wat betere voeding. Ik ben ooit begonnen met een P200MMX, naar een zomervakantie werken en een tijdelijke Celeron 400 werd dit een Athlon 900, Asus A7V, 512Mb Pc133, GeForce2mx400, 40Gb IBM, etc.. een complete kast dus (Monitor ed had ik nog) Later werd dit een Athlon 1333 op een Asus A7M266 met 512Mb DDr en een 80Gb hdd erbij, hoewel het 2e hands was kon ik nog perfect mee. Nog geen 2 maanden later kon ik goedkoop een 9700Pro krijgen (100 euro) meteen gedaan en erin gezet. Daarnaar nog geld uit weten te vinden voor een nieuw moederbord+cpu+ram (Msi KT4v-l, XP1700+(@2000+), 2*256 pc3200) wat ik nog geen 3 maanden later verkocht, hiervoor in de plaats kwam een ABIT NF7-SL, en even later een heel goedkope 9800Pro (via zelfde persoon als de 9700Pro >:)). De laatste upgrade is onderweg: VGA Silencer, Maxtor 80Gb hdd (S-ata), 350watt voeding, 2 koelers voor m'n dual en een nieuwe muis voor mijn 2e pc. Voor velen kan mijn manier als onnodig of overbodig gezien worden maar ik doe dit omdat het mijn hobby is, dus upgraden heeft niet per-se te maken met marketing e.d..
Overigens stop ik met upgraden van mijn hoofdpc als de DVD brander er is, dan ga ik verder met de rest van de pc's in huis.

Zo zie je dat je goedkoop op meerdere manieren kan upgraden, ik verkocht steeds onderdelen zodat ik iets nieuws kon kopen, bij mij ging het snel, netzoals het bij anderen heel langzaam kan gaan, hier heeft ieder z'n eige keuze in.

Verwijderd

De computer op mijn slaapkamer; een PIII 550 met 256 MB. Loopt nog steeds snel genoeg voor Windows XP. Ik heb Windows natuurlijk wel een beetje aangepast aan mijn pc, dus geen EyeCandy e.d. Spellen spelen doe ik wel op de andere pc.

Moet ik er wel bijvertellen dat ik een paar jaar terug nog 128 MB ram had :D

Verwijderd

Leuk dat je hiermee komt :)
Ik ga namelijk van de zomer weer eens upgraden. Nu heb ik een P4 1.8GHz, 640MB RAM, Radeon 8500LE, 60+18GB Harddiskruimte.
Waarom upgraden? Simpel, dit systeem is niet meer snel genoeg. Nu zijn lang niet al mijn componenten aan vervanging toe; m'n speakers en monitor zijn nog best (Heb ik al weer 4,5 jaar, toen kreeg ik ze bij een PIII 500MHz), en ook andere onderdelen, zoals m'n DVD speler, DVD brander, Floppydrive (:+), netwerkkaart zijn nog prima.
Mijn upgrade geschiedenis:

1. 486DX, 15" monitor met Win 3.11 en DOS 6.2 - Gekocht in 199* - Kostte 1495,-
2. PIII 500 MHz, 64MB RAM, 8,4GB HD, 17" monitor - Gekocht in 1999 - Kostte 3000,-
3. P4 1.8GHz, 512MB RAM, 60GB HD, geen monitor - Gekocht in 2001 - Kostte 2000,-

Nu ga ik van de zomer upgraden naar een Athlon 64. Waarom?
CPU power te weinig; dingen als videoencoding duren veel te lang. Ook kom ik chronisch opslagruimte te kort, dus er komt 200GB bij - Genoeg tot de volgende upgrade :). Ook gamen gaat te langzaam - Far Cry, alles op low, 800x600 en nog mag ik blij zijn als ik 40FPS haal.

Maar mijn moeder internet nog prima op de 2e PC uit het rijtje, dus als je alleen maar internet en tekstverwerkt is er inderdaad geen reden om te upgraden. Ook Windows XP draait nog perfect op die PC, alleen wel wat RAM erbijgezet, en dus een clean install. Van de zomer krijgt ze echter een echte P4 :)

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-01 00:56
De meeste mensen upgraden/kopen een nieuwe pc omdat ze nog nooit van virusscanner, adware, spyware en schijfdeframentatie gehoord hebben. ;(

Als hun 2,0 ghz die 1000-en spyware progjes niet meer aankan kopen ze een 3,2 ghz die dat wel kan. }:O

[ Voor 5% gewijzigd door Dekaasboer op 06-06-2004 16:29 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:01
Ik denk dat we met zijn allen wel een beetje meedoen met de Upgrade-Hype.

Die voornamelijk word veroorzaakt door reclame,internet en onszelf..... :X

Ik heb hier in huis ook 3 PC's staan ( zie My Specs. ) en een oude P1 laptop.

Er is een PC voor mij, er is er een PC voor mijn vrouw en ik heb een 3de LAN/Server/knutsel en test bak.

Maar als het tevens je hobby is en je veel hardware 2de hands scoort en dus niet het volle pond voor hoeft te betalen dan valt het allemaal wel mee denk ik ?

Ook koop ik vaak nieuw niet de duurste spullen als het niet perse nodig is,
kijk b.v. naar de mobo's van de PC van mijn vrouw en van de testbak.

Zo een mobo'tje koop je voor 30,00 nieuw !?!

Verder krijg ik vaak "oude" hardware als ik mensen heb geholpen met hun PC...
en die kan ik dan of weer gebruiken of verkopen... :+

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09-2025

Ruudjah

2022

Ik zie in de toekomst wel redenen om te upgraden naar een sneller systeem (heb nu 2500+, 512MB, 9200SE). Longhorn is daar een van, die vereist gewoon minimaal een 9600XT videokaart :P. Verder denk ik dat software als Adobe reader en P2P programma's een upgarde ook erg lekker vinden. En last but not least: HDTV. Een video met flinke reso (1920X1200) vind de CPU niet erg lekker. Ik moet gefinetunede software gebruiken om dit soort video af te spelen, met WMP lukt het gewoon niet soepel.

TweakBlog

• PsYcHoPunK
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:06
Ik heb ook kort geleden een upgrade gedaan van:

oude computer:
athlon thunderbird 1000mhz
msi lite moederbord
256 mb geheugen
geforce 440 mx videokaart
20 gig hardschijf

Destijds 3 jaar terug gekocht voor 1100 gulden, nu verkocht voor 200 euro.

naar:
ahtlon 64 3000
asus deluxe K8V
512 mb geheugen
Club3D Geforce FX5900XT 128 MB
80 gig sata harde schijf
Zwarte Chieftec BX kast

Gekocht voor 700 euro (exclusief b.t.w 8) ) dus netto kost het me maar 500 euro

Redenen dus om over te stappen:
- Ik vind dat ik voor redelijk weinig weer een top computer heb
- Ik kon de oude computer voor een goeie prijs verkopen
- Ik kon op mijn oude computer weinig recente spellen meer goed spelen
- Oude computer was toe aan nieuw geheugen (photoshop, xp) en dat sdram is tegenwoordig aardig prijzig :9
- Harde schijf werd te klein (teveel mp3, films enz.)
- En eerlijk gezegd wilde ik ook wel weer eens wat nieuws (ook eens een knappe kast).

• Koekje
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

[message=20916878,noline]Smiling Pitbull schreef op 06 juni 2004

3-Marketing, owowow wat zijn ze daar goed in... dingding: Intel Pentium 4 inside! Alsof je het nodig hebt.. Ik word ook echt gestoord van die reclame van Dell:

`Wij leveren systemen op maat zodat u prestatie krijgt waar u dat nodig heeft` en dan een seconde laten: blablabla met intel pentium 4 processor. 8)7 8)7
offtopic:
idd ik word ook gek van die dell reclame, verschrikkelijk , ik zeg altijd maar: je koopt geen pc maar je koopt een DELL :P

Waarom wel updaten? dat is heel simpel: omdat je computer er sneller van wordt!
dat is voor mij reden genoeg!
Je moet wel natuurlijk een beetje Reëel blijven :P.

maar ik moet wel eerlijk bekennen dat ik over ben gegaan naar een amd 64 systeem en ik moet zeggen Heerlijk! :>

edit:
ik moet er wel bijzeggen dat ik een fanatiek gamer ben

[ Voor 6% gewijzigd door Koekje op 06-06-2004 17:09 ]

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06-2025

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

er zijn volgens mij verschillende groepen mensen die om verschillende redenen upgraden of een dure complete nieuwe PC kopen.

De wannabe's
Ik denk dat voor deze mensen upgraden hetzelfde is als de nieuwste Nike sportschoenen. Het tegen je vrienden, buren en colegas kunnen zeggen van:" Ik heb een P4 met een 9800pro (oid)" dat ze dit soort dingen vaak niet nodig hebben is niet belangrijk. Want veel mesnen komen niet verder dan MSN, een stukje typen, wat internetten en eens een spelletje dat al wat ouder is.

De leken
Tevens is er iets als de reclame die leken voedt met onzin informatie: tentijde van de P!!! had intel een spot waarin ze claimden dat je sneller kon I-netten met deze processor. Mensen geloven dat en moeten dus een snellere processor.
Ook zijn bedrijven zoals de Dixons en Vobis niet eerlijk met dit soort dingen mijn oudere buurvrouw ze is de 60 gepasseerd heeft nu een PC aangeschaft waar ik stijl van achterover sla: P4 3,2 512MB geheugen 250 gig HD en een 9800Xt. Ze had de mensen bij de Vobis of Dixons gezegd dat ze wou chatten en emailen met haar kleindochter die een jaar in Australie zit. Het arme mens wist van niks en is nu met monitor bijna 2200 euro lichter....dit soort dingen zijn bijna crimineel!!
(ik had nog wel een P2'tje gehad waarop ze prima kon inetten en emailen en MSN'nen met een 15"monitor voor gehad inruil voor of een goeie fles wijn of whiskey)

De mensen met PC-thuisplan
Mensen die met een stukje belasting geld een PC via hun werk kunnen kopen. Men kan dan voor een X bedrag een keer per zoveel jaar nieuwe hardware aanschaffen. Dit bestede bedrag wordt dan van je bruto inkomen ingehouden en zo betaal je afhankelijk van in welke belasting schaal je zit een flink stuk minder voor je PC.

zo, just my 2 cents....

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Verwijderd

Voor mijn volgende upgrade wil ik een dual opteron hebben, puur voor de kick en die 64bits :p niet omdat het nodig is mijn snelste pc is een XP2600+, 256mb DDR pc3200, IBM80gig en een TNT2 32mb( voor die enkele keer dat ik een spel speel :+ ). Met mijn vorige 'grote' upgrade is een jaar geleden en toen heb ik mijn amd k6/2-450(1999) vervangen door die XP2600+ en natuurlijk het mobo en geheugen (kosten: 220). Ik had nog en 20gig schijf liggen dus die k6/2-450 kreeg die kado en heeft een half jaar lang zonder kast eromheen op mijn boekenkast gedraaid tot ik laatst een 19" rackmount case kocht. Maar het cpu vermogen van mijn XP2600+ gebruik ik eigenlijk alleen voor fileserver, RC-72, DVD's branden en converteren van film wat eigenlijk ook met de oude bak kan alleen duurt het dan 'ietsje' langer. De k6/2-450 is nog steeds de meestgebruikte pc van mij samen met mijn p120 laptop aangezien ik de k6/2-450 als Xclient gebruik en de laptop als terminal/thinclient. De laptop wil ik wel binnenkort vervangen door een P2-300-500 puur zodat ik fullscreen streaming video en/of DivX dan kan afspelen (Wireless TVkijken ;)) en omdat de videokaart/scherm niet goed ondersteunt wordt door XFree86 4.4 en ik in de framebuffer soms vreemde kleuren krijg.

Verwijderd

Ga maar eens met grote bestanden in photoshop werken. Dan ben je al een half uur bezig met laden

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Interessante discussie, wel eentje die over complete systemen enzo gaat ;)

Move OH->CSL

Oslik blyat! Oslik!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-01 23:11
Ik vraag me af hoeveel mensen die een nieuwe pc kopen en de oude 'weggooien' eigenlijk denken aan het milieu. Ik wil niet als een geitenwollensokken type overkomen, maar als je eens zou weten hoe enorm veel rotzooi er in al die onderdelen zit, hoeveel energie verspilt is aan jouw pc... En dat ze uiteindelijk alleen nog maar meer energie kosten.

Volgens mij denken er maa weinig aan....

|>

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Een factor 3 a 4 vind ik mooi zat voor upgrades, zo heb ik 66-166-566-2400 Mhz afgelopen. Mijn volgende systeempje wordt 8GHz en dan is mijn stofzuiger ook meteen vervangen ;).
Op alle machines kon ik internetten, emailen, briefje tikken, spelletjes spelen etc. Een geheugen upgrade tussendoor is meestal genoeg om die luie programmeurs bij te houden.
Punt is dat de software steeds logger wordt en meer geheugen vreet, maar nauwelijks meer functionaliteit biedt. Men had vroeger echt niet minder lol met C64 spelletjes dan nu met de nieuwste 3d games.
Het internet is ook log en incompatible geworden. Iemand recent nog IE3.0 gebruikt? Kom je zelfs de windows update site niet mee op!
Ik zal blij zijn als Moore's Law straks op zijn einde loopt en ik net als met wasmachine, koelkast en stofzuiger minstens tien jaar vooruit kan met mijn pctje :Y)

Verwijderd

Voor mij blijft het upgrade gedoe ook een probleem van slecht onderhouden systemen, vooral dan bij onervaren gebruikers.

Ik onderhoud een twintigtal pc's van vrienden en familie en die komen elk om beurt vragen om hun pc een beetje sneller te laten werken en dan komt er altijd bij, het mag ongeveer # xxx kosten.

Als ik hen dan zeg: "Ik zal es zien wat ik kan doen" en ik formateer hem gewoon, zet er de laatste drivers op, dan loopt die pc weer als een trein! Geen nood aan upgrades dus!

Uit dankbaarheid geven ze me dan wel een stuk van hun budget, want ik heb hen toch heel wat geld uitgespaard! 8)7 Mij hoor je niet klagen!

Het enige wat ik een verantwoorde upgrade zou vinden is een extra hard disk, gewoon omdat je andere volstaat, of een dvd-writer of zoiets.
Maar aan de cpu, het moederbord of het ram moet je bij recente pc's de eerste jaren nog niets upgraden, op tijd es opkuisen en je hebt geen problemen.

• Thomaszki
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Simon schreef op 06 juni 2004 @ 17:40:
Ik vraag me af hoeveel mensen die een nieuwe pc kopen en de oude 'weggooien' eigenlijk denken aan het milieu. Ik wil niet als een geitenwollensokken type overkomen, maar als je eens zou weten hoe enorm veel rotzooi er in al die onderdelen zit, hoeveel energie verspilt is aan jouw pc... En dat ze uiteindelijk alleen nog maar meer energie kosten.

Volgens mij denken er maa weinig aan....
Tegenwoordig houden mensen eerder hun oude systemen denk ik... tenminste, ik zie dat zelf veel gebeuren. Mensen kopen een nieuwe computer voor het gezin en de oude gaat naar een van de kinderen. Routertje erbij, en iedereen kan vrolijk internetten. :)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik heb een beetje het idee dat de snelheidswinst van al die nieuwe processors en videokaarten allemaal zo relatief is tegenwoordig... Vroeger toen ik bijv. mn eerste 3dfx voodoo1 kocht zag je echt een wereld van verschil. Upgrades die ik op videokaartgebied verder heb gedaan zijn van voodoo3 naar geforce 2gts en van die gf2gts naar radeon 8500LE. Van die voodoo3 naar gf2 was het verschil nog wel wat te merken in de wat nieuwere games, maar de volgende upgrade naar radeon 8500 kon ik haast geen verschil merken (ding kostte toch 200 euro). Op den duur kwamen er dan wel wat spellen die perse pixelshaders willen enzo, maar ik had echt even het idee dat die upgrade vrij zinloos was.
Mn broertje had laatst zn gf4200ti geupgrade naar een radeon 9800 pro. Je wordt helemaal gek gemaakt met superhoge 3dmark benchmarks enzo, dus hij dat ding kopen in de hoop dat spellen veel sneller gaan, maar in de praktijk valt dat vies tegen :P

Verder op processorgebied. Toen ik mn cyrix 150 upgrade naar een intel p233mmx was dat ook echt een supergroot verschil. Spellen/windows draaiden merkbaar soepeler. Vorig jaar had ik mn athlon 1000 geupgrade naar een XP1800 en dat verschil merkte ik zowat niet (ondanks bijna 2x hogere rating).

Ik upgrade verder niet zo vaak. Ik doe nu al bijna 3 jaar met een msi k7t turbo, 512mb sdram, 80GB, radeon 8500le en athlon xp1800 (was eerst athlon1000). Alles draait eigenlijk nog snel genoeg, maar toch wil ik binnenkort es upgraden naar een athlon64 3000. Deels omdat het toch weer wat sneller is (vooral voor games die ik bijna nooit speel...) maar ook voor een groot deel voor de fun :P Ik ben gewoon een beetje uitgekeken op mn 3 jaar oude pc'tje, tijd voor wat nieuws, 64bit lijkt me wel weer interessant ;). Ik denk dat dat ook de voornaamste reden is voor mensen die upgraden :)

• mhr-zip
Ik doe aan upgrades, omdat de software steeds meer er op vraagt.

Als ik nog windows 95 zou gebruiken, kon ik nog wel vooruit met me pent 133.

Maar ik wil geen windows 95 meer gebruiken.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Ach, upgraden is in feite perfect. Je systeem zal op een gegeven moment op sommige punten niet meer voldoen. Als je elke week je HD moet opschonen om HD ruimte vrij te maken, koop je een nieuwe HD. De rest van het systeem voldoet immers nog. Als je pagefile vaak aangesproken wordt en daardoor je computer hinderlijk vertraagd, doe je er een reepje geheugen bij.

Ik zou nooit een Ti4200 upgraden naar een Radeon 9600. Enkel upgraden wanneer nodig; wanneer ik merk dat als HL2 straks uit, m'n GF3 Ti200 het grafisch geweld niet meer op een voor mij aanvaardaar niveau aankan, dan zal ik een upgrade overwegen.

Doormiddel van upgraden blijft je systeem altijd aan je wensen voldoen en heb je dus altijd de beschikking over een PC die kan wat jij wil.

Verwijderd

Die reclame van Intel kan ik me ook nog herinneren ja... Ergens is het natuurlijk waar (content creation), maar in die tijd (56k) met die CPU power sloeg het eigenlijk nergens op.
Dat verhaal van je buurvrouw vind ik niet bijna crimineel, maar crimineel! Eigenlijk moet je hiermee teruggaan en verhaal halen, het liefst als het heel druk is en eisen de manager te spreken. Ooit gedaan bij een computer waar een productiefout in zat (PC van de AH --> te zwakke voeding), we hadden het probleem al een maand of 2 (vastlopers ivm de voeding), en we hadden al talloze keren naar de support gebeld. Kben toen met m'n pa naar de AH gereden, hij heeft de pc daar bij de service balie op de toonbank gekwakt en gezegd dat dat ding ons alleen maar ellende had bezorgd en dat ie m niet meer hoefde. De volgende dag kwam de monteur de voeding vervangen.
Ik vind dit dus echt net zo laf als het roven van tasjes van bejaarden :r

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-01 20:30

Speedpete

was barman

Mijn laatste 'upgrade' was van P3 667 --> AMD XP 2800, puur omdat videobewerking te langzaam gaat op een P3 en ik dit niet op m'n laptop wens te doen (en een 4200 rpm schijf is ook niet bevorderlijk).

Ik heb nu een machine waar ik voor weinig geld van m'n frameloss af ben.

Mijn vorige pc, welke in afgeslankte vorm nog altijd prima draait, heeft als updates een nieuwe case, tv-kaart, nic, vga (inmiddels weer de voorganger erin aangezien de Radeon 7500 in m'n nieuwe bak zit) en een brander gehad. Niet erg bijzonder al zeg ik het zelf.

Toen ik nog op school zat leek het upgraden om me heen (it opleiding) wel een wedstrijd. Dan kocht die weer wat nieuws, dan die weer met het verwijt naar de ander dat ie nu sneller was, etc. etc.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• Mad.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

Mad.

Wee lassie

Ik update alleen als het echt nodig is.

Bijv 2 maanden geleden.
Ik had een AMD K6-2 533 mhz,128 mb ram,8,4 gb hd en 16 mb videokaart.
Toen ben overgegaan naar een 3,0 ghz P4,512 mb ram,200gb hd en Ati Radeon 9800 pro @ xt.

Wat een overgang _/-\o_

Maargoed die oude pc was nog prima geschikt voor Inet,msn,irc en een filmpie kon je er ook wel op kijken.

Alleen met games liep ik gewoon achter en toen heb ik maar besloten om een nieuwe te kopen. En ik denk dat ik met deze ook weer een tijdje vooruit kan.
Je moet pas upgraden als je merkt dat de meeste mensen dingen kunnen doen die jij niet kan. Dus als iedereen al 2/3 jaar Far Cry speelt dan moet je nadenken over upgraden.

:: Paddle shift gearboxes are like sticking your dick in a milking machine, much more efficient but not as much fun.::

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:04
Mijn laatste upgrade van PIII 667, 384 RAM, 20 gig HD, Radeon 7000 => Acer Aspire 1501 (Athlon 64 3000+, 512, 60, Radeon 9600m, DVD fikker)

Mijn ouwe pc was gewoon te licht aan het worden om een aantal nieuwe, zware software pakketten nog op een vlotte manier te kunnen draaien. Dus een upgrade drong zich op.

Aan de topic starter: je hebt een XP 1800 da is dus nog meer dan sterk genoeg een geen reden om te upgraden. Je systeem is hoogstens 2,5 jaar oud. Mijn P3 is meer dan 4 jaar geworden en dan wordt het idd tijd om te upgraden. Wacht tot uw PC 4 jaar is, en ik ben er zeker van dat je er dan wel anders zult over denken....

• inquestos
  • Laatst online: 14:16
Sorry, maar volgensmij is dit meer een:
"welke upgrades heb jij in je leven ooit gedaan"-topic

Ik begrijp nog steeds het nut van dit topic niet. Wanneer je pc niet meer aan je eisen voldoet upgrade je. Echter koopt 95% van de mensen gewoon een volledig nieuw systeem. Hoogstens blijft het scherm staan. Het vervangen gebeurt alleen bij de computershop als "ie 't niet meer doet". De gemiddelde tweaker upgrade vaker. Leuk, wellicht leuk voor een poll (upgrade jij minder vaak als vroeger?).

En ja, wellicht komt er een dag waarop mensen zeggen: De "evolutie van de computer" is voltooid. Maar dat blijft gissen, dus waar gaat dit verder over. In 1981 zei bill gates: "640kb ought to be enough for anyone" ...

Dat de verkoop achteruit gaat heeft er nu vooral mee te maken dat de pc-prive projecten worden afgeknepen, en het consumentenvertrouwen erg laag is, waardoor mensen ook minder snel grote aankopen doen.

[ Voor 4% gewijzigd door inquestos op 06-06-2004 21:07 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:13

Metro2002

Memento mori

ik heb bijna hetzelfde systeem als de TS (zie ondertitel) en ik denk precies hetzelfde erover. waarom upgraden. alles draait vlekkeloos en harstikke stabiel. alle spellen doen het, videobewerken kan makkelijk. en met een 3dmark2003 score van 5031 mag ik niet klagen O-)
Ik werk zelf in een computerwinkel dus krijg uiteraard ook nieuwe systemen in handen. om nou te zeggen dat die veel sneller zijn als wat ik zelf heb ...
alleen als je de overstap naar een athlon 64 maakt dan merk je wel verschil. die is gewoon een pak sneller als een athlonxp of p4.
merk je bijvoorbeeld bij het installeren van windowsXP. is echt in no-time gebeurd op zo'n ding.

kheb ook wel eens klanten in de winkel die hun processor of systeem willen upgraden omdat die zo ' langzaam' is (dan hebben ze een 2,6Ghz ofzo en willen ze een 3ghz 8)7 ) ik gebruik dan altijd maar de vuistregel dat je nieuwe spullen 2x zo snel moeten zijn wil je het verschil merken.

* Metro2002 wacht met spanning de komst van de 4 ghz processoren van amd af B)

[ Voor 17% gewijzigd door Metro2002 op 06-06-2004 22:07 ]

Verwijderd

uhm, ik heb die topic niet letter voor letter doorgelezen, maar ik denk dat er 1 reden toch ontbreekt om te upgraden:

Sociale druk

Als je vrienden allemaal een 3.0ghz rated pc hebben wil je natuurlijk niet achterblijven met je oude bak.

Ik had eerst een PIII900/256mb/gf2mx die ik moest delen met m'n zusje. Dat was ik een beetje zat en ben toen wat gaan rondkijken, bleek dat iedereen (van het upgraden) allemaal losse shit over had en heb toen een gratis PIII733/112mb/gf2mx400 bij elkaar gekregen. M'n vrienden stonden echt met open mond te staren dat ik mezelf DOWNgrade. Maarja, 2.4.26icm windowmaker draait er soepeltjes op en als ik 1x per maand wil cs'en doe ik dat wel op m'n zus d'r pc. (Transport Tycoon doet het fantastisch onder wine trouwens :P )

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:03
Wat dacht je van de hobby-factor? Hierdoor doe ik wel eens aan upgrade's die rationeel gezien volkomen nodeloos zijn. Gewoon om de jeuk en de leuk zeg maar :)

Maar tegenwoordig beperk ik m'n upgrades met name tot dingen die m'n bak stiller maken en/of die ik toevallig voor een habbekrats kan krijgen, dan blijft het nog leuk.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-01 13:54
Het vervelende is, dat net zoals vroeger met ICQ, wat nu MSN is geworden, iedereen overstapt. Waarom? Omdat het relaxter is... Omdat je toch nieuwere dingen wilt draaien.. Dus als jij gezellig met je 1800+ blijft zitten, en iedereen zit over 3 jaar met een 8Ghz MSN versie 12.0 te draaien, dan kan jij ondertussen niet meer connecten op de MSN server met je vertrouwde versie 6.0 omdat die niet meer word ondersteund door Microsoft.

Je moet dus eigelijk mee upgraden met het gros,.. sinds er internet is.
Tenzij je geen games doet en programmeerd.. Zelfs als je videos/muziek download van internet, dan kan je over 5 jaar niet meer terecht met je huidige pc, omdat hij de compressie technieken van die tijd niet meer zou trekken. Net zoals dat je met een 486 ook geen 192kbps mp3's kunt luisteren. Hapert als de pest.

En daarbij komt nog dat hardware niet eeuwig blijft leven. Sinds dat de consumenten het steeds goedkoper willen, worden er ook meer producten gebruikt waarvan de duurzaamheid achteruit gaat. Een gemiddelde PC zal dus niet meer 10 jaar of langer mee gaan.

Tsja, een fiets blijft een fiets.. Een fiets van 30 jaar oud kan nog steeds goed vooruit gaan. Je gaat er wel niet zo hard op als een nieuwe mountainbike, maar je komt er wel mee in beweging ;)

57696520646974206c65657374206973206e657264

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:13
Ik ben van mening dat upgraden de laatste tijd minder nut heeft dan een paar jaar
geleden.
De processor snelheden stijgen volgens mij ook iets minder snel dan pakweg 4/5 jaar geleden.

4 jaar geleden heb ik een p3 750 gekocht (toen neusje van de zalm 8) )
Vorige zomer een -budget- upgrade gedaan.
kast (het was een mini atx), Mobo ecs kt400, proccessor amd2100, 256 mb pc2700,
Ik was 250 euro kwijt.

maar.... heb de P3 750 + onderdelen via Marktplaats verkocht voor 125 euro.
Voor 125 euro toch een leuke snelheids winst !

Ook ik ben van mening : "hoe ga je met je systeem om".
Ik zie toch wel erg vaak supersnelle systemen die als stroop vooruit komen.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:18

inXs

known as inXs

Ik upgrade gewoon, omdat ik anders nieuwere spellen / programma's niet meer kan draaien (gebruik veel CAD / 3d / adobe etc etc).

Ben van een 286, 5mb ram, 20mb hd, 256kleuren vga (vet pro ding toendertijd) naar een p2 350, 64mb ram, s3virge 8mb, 4gb hd (was toen het nieuwste).. Vrij snel heb ik een voodoo2 gekocht en wat een verschil was dat! en daarna een TNT2 32 mb, wederom een verschil..

Daar heb ik een aardige tijd mee gedaan, maar uiteraard een zusje wil ook op die pc en ik counterstrike nogal veel en dat liep ook niet meer echt (het was op dat moment al het p4 1.8ghz tijdperk, dus al vrij veel later)..

Toen heb ik uiteraard een nieuwe pc gekocht, p4 1.8ghz, gf2mx 400, 128mb rambus, 40gb hd.. Toen een tijdje later kocht ik een radeon 8500 kaart en upgrade ik de pc tot 512mb ram, nu zit er een gf4 ti 4400 128mb in en een extra hd van 80gb.. Ik speel eigenlijk nog steeds cs, maar ik ben bang dat cs2 er niet op zal draaien (net zo min als hl2) Cad en al die meuk doe ik ook nog steeds veel, maar is nog acceptabel, alleen het 3d renderen met 3d max etc etc gaat iets minder.. Maar goed, niet slecht genoeg om er erg veel geld aan uit te geven...

Volgend jaar dan koop ik alles wel weer nieuw denk ik, gelijk ook weer het nieuwste van het nieuwste zodat ik goed vooruit kan.

superB

• Bartjeee
  • Niet online
Vaak hoor je ook al je een pc bij kenissen zeg maar gaat repareren van een halfjaartje ooit. Van de ALDI ofzo leuk snel ding. Maar zoveel spyware rotzooi enz. Dan zeggen ze van ja in het beegin was hij nog echt lekker snel maar hij wordt toch wel langzaam. MSN start langzamer op Internet Explorer opstarten duurt langer. Dan leg je uit dat door allerlei rotzooi komt en dat het belangrijk is om hem schoon en up2date te houden. En dan merken ze in een keer dat hij weer een stuk vlotter draait. Ik denk dat de gemiddelde consument niet weet hoe belangrijk het is je pc schoon te houden. Dit houd je pc soepel. Dit zal ook wel een reden zijn waarom mensen eerder upgraden of een nieuwe kopen. En dan vertellen ze op een verjaardag zo van ja wij hebben onze pc ge upgraded een vriendje zij dat dat verstandig was. Dan hebben ze er een snellere proc in gedaan meer geheugen 1024mb ofzo zware overkill voor wat die mensen doen en als ze een nieuwe pc hebben hoor je vaak ook zo van hoeveel GB heeft die van jou? 36Gb? Die van ons heeft 160GB die van ons is beter :P.

• nero355

nero355

Bartjeee schreef op 08 juni 2004 @ 23:05:als ze een nieuwe pc hebben hoor je vaak ook zo van hoeveel GB heeft die van jou? 36Gb? Die van ons heeft 160GB die van ons is beter :P.
Zo'n iemand : Computer Niet verder dan Packerd Bell scherm?? :X :+ >:) ???

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ben iemand die erg graag aan z'n PC klust en e.v.t. spul erbij zet, maar het upgraden van spul komt bij mij niet bijster veel voor.

Onder het upgraden versta ik in dit geval echt componenten vervangen met anderen. Ik heb nu al 1.5 jaar een systeem met dezelfde basisconfig (m.u.v. wat extra geheugen), en eigenlijk ben ik dat nu nog steeds niet van plan te upgraden. Ik speel graag met hardware, maar meestal als ik wat geld uitgeef gaat dat naar bijvoorbeeld een extra harddisk, om zo weer wat zooi kwijt te kunnen. Wat ik echt heb vervangen de laatste tijd blijft dan ook bij wat geheugen. Ik kon dat geheugen trouwens voor een lage prijs krijgen, anders was 't niet vervangen.

Dat je moet upgraden, om een beetje mee te kunnen gaan met de laatste games e.d. zijn de meningen nog wel verspreid. Ik ben het er zelf niet mee eens. Een aantal jaar terug kon je al een XP 1800+ systeem kopen, met een fatsoenlijk KT266A bordje bijvoorbeeld (DDR). Hiermee kan je op dit moment nog steeds aardig uit de voeten, vooral als je in die tijd ook een redelijke videokaart hebt gekocht (iets in de richting van een GeForce4 of GeForce 3 Ti500). Op zo'n systeem is op dit moment nog prima te werken. Natuurlijk zal je wel na een jaar of 3 een redelijke vervanger in huis moeten halen voor de 3 jaar daarop, maar je hebt ook wel 3 jaar de tijd om daarvoor te sparen.

Een extra harddisk vind ik eigenlijk niet een upgrade, maar meer een kleine uitbreiding zelf weer wat meer zooi kwijt te kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Laurent op 09-06-2004 01:14 ]

• Bartjeee
  • Niet online
Ik denk dat de meningen ook nog verdeeld zijn over wat een upgrade is.

Verwijderd

Zelf upgrade ik alleen losse onderdelen. Dit vooral om de kosten te drukken en toch bij te kunnen blijven. Onderhand heb ik 3 volledig werkende pc's met branders en alles. Een gebruikt m'n vriendin en de ouwe celeron is extra pc. Het heeft me nooit extreem veel geld gekost want ik heb nog nooit een heel nieuw systeem gekocht.

Nu is mijn videokaart (GF2TI) aan de beurt want directx 9 wordt niet ondersteund. Wanneer ik hem upgrade weet ik niet, maar een 9600pro voor 65 euro is best te doen en kan ik weer vooruit. M'n gf2ti kan dan naar de pc van m'n vriendin en haar gf256 pro naar de ouwe bak. Hou dan een tnt 32mb over die vast wel iemand kan gebruiken.

Ik ben van mening dat het, voor de meeste mensen, onzin is om de snelste en nieuwste pc te kopen en helemaal niet een hele pc. Upgrade je pc liever met gangbare onderdelen die niet duur meer zijn omdat er een nieuwe generatie van is. Mij zie je dus geen X800XT kopen binnenkort.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 08:36 ]

• nero355

nero355

Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 08:33:
Nu is mijn videokaart (GF2TI) aan de beurt want directx 9 wordt niet ondersteund. Wanneer ik hem upgrade weet ik niet, maar een 9600pro voor 65 euro is best te doen en kan ik weer vooruit.
65 € ?? :o Waar in godsnaam :?

Wel grappig trouwens : Ben zelf ook van GF2 TI naar 9600 Pro gegaan :D

Verwijderd

Ik upgrade om een paar redenen:

1) ik wil graag hoogst haalbare performance
2) meegaan met nieuwe technologien: 64bit, shaders, sata ed
3) vervelingsfactor, na een jaar kloten met hetzelfde heb je wat nieuws nodig :)

maar.......

nodig is het bijna nooit.

ik zit nu tegen een upgrade aan terwijl te kijken terwijl er mensen zijn in mijn clan die de halve fps van mijn huidige systeem hebben. in hun geval is het wel nodig, voor mij is het gewoon luxe die ik me kan veroorloven.c _/-\o_

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 15:01:
Ik upgrade om een paar redenen:

1) ik wil graag hoogst haalbare performance
2) meegaan met nieuwe technologien: 64bit, shaders, sata ed
3) vervelingsfactor, na een jaar kloten met hetzelfde heb je wat nieuws nodig :)

maar.......

nodig is het bijna nooit.

ik zit nu tegen een upgrade aan terwijl te kijken terwijl er mensen zijn in mijn clan die de halve fps van mijn huidige systeem hebben. in hun geval is het wel nodig, voor mij is het gewoon luxe die ik me kan veroorloven.c _/-\o_
64 bit is op dit moment nog niet beduidend sneller...

Verwijderd

nero355 schreef op 09 juni 2004 @ 14:52:
[...]

65 € ?? :o Waar in godsnaam :?

Wel grappig trouwens : Ben zelf ook van GF2 TI naar 9600 Pro gegaan :D
Hmm fietste gister langs de norrod in Lwd daar hadden ze aanbieding briefjes hangen, dacht dat ik dat in een oog opslag zag maar zit nu te twijfelen. Ik zal straks na het werk weer even langsfietsen want goedkoopste in pricewatch is 110, dat scheelt nogal. Ben niet zo op de hoogte :P.

• EXX
  • Laatst online: 24-01 20:08

EXX

EXtended eXchange

Ik heB tot nu toe ook steeds geupgrade:

CPU: Celly 400 - > P!!!-800E -> Celly 1400
Mem: 64 MB -> 640 MB
HDD: 6 GB -> 6 GB + 20 GB -> 80 GB + 20 GB
Videokaart: Matrox G200 -> Geforce 4 Ti4200
NIC erbij
Intern USB hubje erbij
Beeldscherm: ADI E44 15"CRT -> Hitachi 17" TFT
Muis: Logitec Pilot -> Logitec MX700

Kast, voeding, mobo, CD-RW, FDD's en geluidskaart zijn niet geupgrade.

Het meeste van die oude spullen heb ik verkocht, de rest is in andere PCtjes terecht gekomen.

Waarom upgraden: voor de hobby. Echt goedkoper is het niet. Een collega van mij koopt elke 2 tot 3 jaar een nieuwe ALDI-PC en die is niet duurder uit.

Wanneer upgraden: als je iets met je PC wilt wat met je huidige configuratie niet goed gaat. Ik heb onlangs een digicam gekocht en ben met fotobewerking begonnen. Daar is de PC (naar nu blijkt) eigenlijk te traag voor. Ik wil echter zo lang mogelijk blijven doorgaan met deze bak om een zo groot mogelijke sprong vooruit te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door EXX op 09-06-2004 15:09 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

johnnyv.nl schreef op 09 juni 2004 @ 15:03:
[...]

klopt weet ik, gaat me in dat geval meer om de nieuwe technologie dan de added performance.

• pagani
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 15:47:
[...]

klopt weet ik, gaat me in dat geval meer om de nieuwe technologie dan de added performance.
Je koopt dus echt iets vanwege het verkooppraatje 8)7

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-01 18:10

Pubbert

random gestoord

johnnyv.nl schreef op 09 juni 2004 @ 15:03:
[...]

Maar de Athlon64 is ook gewoon snel met 32bits applicaties :)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• pagani
  • Niet online
Thund3r schreef op 09 juni 2004 @ 15:55:
[...]

Maar de Athlon64 is ook gewoon snel met 32bits applicaties :)
Snel, maar niet zo snel dat het 64-verhaal opgaat :) (ze laten het nu overkomen alsof 2x het aantal bits is 2x zo snel)

Verwijderd

johnnyv.nl schreef op 09 juni 2004 @ 15:49:
[...]

Je koopt dus echt iets vanwege het verkooppraatje 8)7
nee, heeft er weinig mee te maken, ik heb het over dingen als de NX-flag enzo, die voegen technologie toe aan de cpu die tot nu toe niet te vinden is in de huidige proccessoren. tbh vindt ik het 64bit software gedeelte het minst interresant, 32bit zal voor 90% van de applicaties ruim voldoende zijn en 90% van de users hoeft ook niet meer dan 2Gb ram dus das ook overbodig. Imo is de amd64 gewoon de opvolger van de xp en wordt 64bit ooit nog een leuke toegevoegde bonus.

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:37

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

ik moet binnenkort mijn moederbord upgraden en helaas kom ik er dan niet onderuit om ook geheugen te kopen. gelukkig kan ik mijn oude proc. nog blijven gebruiken, 1 GHZ Athlon.

mijn huidige systeem heeft een MSI K7T moederbord met kapotte condensators en een kapotte maxtor. er hangt ook nog een WD harddisk in dus deze zal alles op zich gaan nemen in het nieuwe systeem :) misschien nog een nieuwe videokaart erbij (Radeon 9600 pro) om weer wat games te kunnen spelen. al met al verwacht ik dat ik rond de 150 a 200 euro kwijt zal zijn en dan kan ik weer een tijdje vooruit.

het enige nieuwe systeem wat ik recent heb aangeschaft is een laptop. klein overzichtje:

- 486
- P90 (staat nog ergens in de berging)
- P133 (staat nog ergens in de berging)
- 400 MHZ (verkocht en deels mijn Athlon pc van betaald)
- 1 GHZ (Athlon, mijn desktop pc)
- 1.2 GHZ P4M (Centrino Laptop, voornamelijk aangeschaft voor wireless internet)

@ Aikeleer
Mijn upgrades vinden meestal plaats doordat iets defect is gegaan of omdat ik bepaalde spellen niet kan draaien. Meestal verzamel ik een set spellen die mij echt leuk lijken en na verloop van tijd prik ik er dan een andere videkaart bij en upgrade andere componenten om zo weer enigzins bij te zijn.
De laptop is een uitzondering, deze is aangeschaft voor werk en wireless internetten thuis. Comfort dus ;)

[ Voor 19% gewijzigd door sh4d0wman op 10-06-2004 16:57 . Reden: n.a.v. Aikeleer ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:50

pietje63

RTFM

Ik heb mijn desktop een paar keer geupgrade die elke keer het geld waard was.
Ik begon met een
AMD k6-II 300, 64MB ram, 6GB hdd
later had ik die 300 mhz cpu opgeblazen :P en vervangen door een 500 (kostte iets meer dan 100 gulden aangezien die toen al vrij uit was) helaas kon mijn mobo max 450 aan.
Later heb ik een keer een 32MB ram reepje vervangen door 128 voor windows 2000. Later een 40GB hdd erbij gekocht en mijn andere 32MB ook vervanen door 128.

Op deze manier heb ik 5 jaar met 1 pc kunnen doen. Nooit helemaal het nieuwste van het nieuwste gehad maar wel altijd een systeem dat soepel loopt/liep. Het enige jammere was dat mijn 1MB on-main-board L2 cache kapot was wat aardig wat scheelde.

Ik heb nu sinds 2 maanden een acer aspire 1501 notebook die prima dienst doet als DTR.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04:11

Nitai

Live the life you love.

Ach, ik heb geheel m'n informatica studie gewerkt op een Pentium II 350 mhz (1998 - 2002) en pas in 2003 heb ik geupgrade naar een XP 1800 met nieuwe mobo en geheugen en videokaart.

Mijn enige tekort is altijd harde schijf ruimte :) voor de rest deed mijn 350 het perfect met Windows 2000 (ik had 768 intern geheugen) en was lekker snel. Ik game bijna nooit, af en toe UT, UT2K4 en Magic Online. Maar ik heb nooit performance problemen gehad, ik kon altijd alles doen wat ik wilde (internetten, proggen, photoshoppe etc.)

Ik ben net naar een nieuw mobo overgestapt (een Asus) en ik ga niet nog eens keer naar 64 bit overstappen. Dat zien we over een jaar of 1,5 wel weer.

Tot nu werk ik superstabiel en lekker op m'n XP 1800 machine en op m'n Acer 1,3 Ghz Centrino laptop.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• Noob-Saibot
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-07-2024
ik ga upgraden van mn P3 666 Mhz naar 2,4 Ghz, DAT noem ik pas een reden om te upgraden :p

Verwijderd

Ik upgrade alleen als het nodig is (ik ben een fanatiek gamer en ik wil echt alle spellen voluit draaien) en ik vind gewoon leuk om lekker aan m'n computer te sleutelen. Laatst nog een nieuw mobo proc en gig 3200 geheugen gekocht en een 9800 pro @ xt geflashed :)

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Jongens, het is hier niet een plek om zomaar je specs neer te dumpen en zeggen dat je ooit hebt geupgrade. Waarom upgrade je, daar gaat het hier om; het oude systeem is vaak goed genoeg om verder te werken.

Verwijderd

In het begin is het altijd moelijk te kiezen wat je moet upgraden. Als je een compleet nieuwe pc koopt, kun je alle onderdelen precies afstemmen zodat ze ongeveer even intensief worden gebruikt bij wat je wilt doen. Ga je dus iets upgraden, dan blijven de andere onderdelen wat achter, totdat je eigenlijk weer alles een upgrade hebt gegeven.

Er zijn natuurlijk een aantal uitzonderingen, zoals randapparatuur, harde schijven en geheugen (want dat versnelt de computer bijna in elk geval, afh van je OS).

Je kunt natuurlijk eeuwig blijven upgraden, door telkens het langzaamste, meest achterlopende of oudste onderdeel te vervangen. Hierdoor gebruik je nooit elk onderdeel intensief, maar spreid je wel de kosten. Eigenlijk ben je net zo duur uit als om de zoveel jaar een geheel systeem, als je tenminste prijsbewust aanschaft en niet te snel.

Ik zelf werk veel met het doorschuif systeem, omdat we 3 pc's thuis hebben. Daarbij ben ikzelf de meest intensieve gebruiker, dan mn broertje/zusje en mn vader doet alleen aan internetten/office. Ik kijk altijd welk onderdeel op alle pc's wel aan vervanging toe zijn, bijvoorbeeld geheugen, een videokaart of een harde schijf. Het nieuwste onderdeel komt dan in mijn pc enz. Hierdoor doe ik eigenlijk nooit onderdelen weg die jonger zijn dan een jaar of 5. Zowiezo kunnen bepaalde onderdelen als schermen, kasten, voedingen en diskettestations nog wel langer mee dan 5 jaar.

Verder is het natuurlijk ook een hobby van me, en is het veel leuker om te upgraden één keer in de 3 maanden bijvoorbeeld, dan elke 3 jaar een compleet nieuw systeem aan te schaffen en er verder niets aan te doen.

• pjottum
  • Laatst online: 14:00

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ik upgrade om meerdere redenen, de belangrijkste is wel datnieuwe dingen gewoon leuk zijn. ik had zeker geen nieuwe laptop nodig, maar ik kocht mijn nieuwe (<- zie daar) omdat ik graag een vervoerbaarder model wilde hebben vanwege het feit dat ik standbydiensten loop (al jaren..) maar dan altijd mijn dikke laptop mee moest nemen (3kg+).

Mijn pc upgrade ik omdat dat een hobby is. Een nieuw mobo, nieuwe vidkaart, ach, heb je dat nodig als je voor spellen een gamecube gekocht hebt? Ik denk van niet. Maar het is wel leuk!

Verse gadgets zijn gewoon koel!

ping 127.212.23.124

Verwijderd

Ik heb bijna mn hele leven op een P1 166 mhz met onboard videokaart gedaan, met 16mb ram (jaja!) en pas vorig jaar eindelijk een "nieuwe" gekocht (AMD XP 2000+ GF4 TI 4200, 256 DDR) en nu al is dat al weer te "oud" voor nieuwe games.

Ik zit er nu overna te denken om flink te upgraden, maar eigenlijk zijn er maar 2 dingen die ik ECHT nodig heb, en dat zijn meer geheugen (1 gig ram DDR), en meer geheugen (160 GIG hdd :P)
een Radion 9800 XT zou ook kunnen, net als een AMD 3000+, maarja zoveel game ik ook weer niet op pc, en de meeste functies (schaduwen, bumpmapping, en pixelshaders zet ik toch altijd uit, omdat ik dat alleenmaar de gameplay in de weg vind zitten. dus ik kan toch altijd nog wel meedraaien met nieuwere games..

ik denk dat ik in deze volgorde ga upgraden:

-160 gig hdd (60 gig is altijd vol op dit moment door anime)
-1 gig ram (voor video en beeldbewerking voor school: grafisch lyceum)
-AMD 3000+ (meer kan huidig MOBO niet aan, en ik vind het ook wel goed zo)

En eventueel Radion 9800XT, maar ik denk dat ik daarmee wacht tot de x800 betaalbaar is, en de 9800XT 120 euro kost ofzo B)

Dus eigenlijk, niet upgraden omdat het niet meer het snelste is, maar zodra je iets begint te merken (te weinig werkgeheugen, of opslagcapaciteit) upgraden.
Pagina: 1