Toon posts:

Waterpomp maakt lawaai

Pagina: 1
Acties:
  • 3.999 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vanwege wat lawaai in mijn Eheim 1048 pompje heb ik een nieuwe aangeschaft.
Ik heb em ingebouwd en ook deze maakt een knerpend lawaai alsof ie niet goed doorstroomt maar dat is wel waar. En het is een nieuwe. :r

Ik kan er niet achterkomen waarom hij dit lawaai maakt en het is knap irritant. :/

Iemand suggesties wat het wezen kan???

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:50

sapphire

Die-hard pruts0r

lucht in de pomp vast ?
of de beruchte eheim ratel :P

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
sapphire schreef op 05 juni 2004 @ 17:57:
lucht in de pomp vast ?
of de beruchte eheim ratel :P
Luchtvast? Ik heb geen idee. Lijkt me niet.

Vroeger stopte ik de stekker er wel eens opnieuw in en was het weer weg. Maar dit is erg irritant. Voor dat lawaai heb ik geen watersetje :(

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 05 juni 2004 @ 17:59:
[...]

Luchtvast? Ik heb geen idee. Lijkt me niet.

Vroeger stopte ik de stekker er wel eens opnieuw in en was het weer weg. Maar dit is erg irritant. Voor dat lawaai heb ik geen watersetje :(
Een eheim pomp kan op 3 manieren lawaai maken en dat is lucht in de pomp,
het schoepenrad dat herrie maakt of resonantie van de behuizing hij moet echt goed vrij staan en het liefst op een rubbertje.
maar volgens mij weet iedere eheim bezitter dit ondertussen wel .

Verwijderd

Topicstarter
Haeg schreef op 05 juni 2004 @ 18:10:
[...]

het schoepenrad dat herrie maakt of resonantie van de behuizing hij moet echt goed vrij staan en het liefst op een rubbertje.
Resonantie is het zeker niet. Dan moet het al het schoepenrad zijn. Jah of toch lucht erin.
Maar ik vind dit erg vervelend want ik heb dus een nieuwe pomp gekocht voor niks. Hoe los ik dit op?

Verwijderd

pompje zo kantelen dat de lucht eruit kan.. en als je hem los in je hand hebt, maakt ie dan alsnog lawaai?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 juni 2004 @ 18:16:
pompje zo kantelen dat de lucht eruit kan.. en als je hem los in je hand hebt, maakt ie dan alsnog lawaai?
Ik had em netjes vast gemaakt in me kast. Ik zal em es los halen en em door elkaar schuddden...

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:04

.Frank

Frank.

Mijn Eheim maakte ook een snerpend geluid, en ik heb ontdekt dat dat geluid zich voordeed op het moment dat ik een stuk 10 mm slang in het systeem opnam (de rest was 12mm) of als een stuk slang vernauwd was door een knak of iets dergelijks.

Als ik de pomp los (dus zonder slangen eraan) in een vol bad aan zette hoorde ik praktisch niets. Als ik de uitgang van de pomp (onder water) verbond met de ingang door middel van een stuk 12mm slang hoorde ik nog steeds praktisch niets. Als ik hetzelfde echter deed met een stuk 10 mm slang kreeg ik dat snerpende geluid wat ik bedoelde.

Dit probleem heeft veroorzaakt dat ik geen GPU-waterblok in mijn systeem heb kunnen opnemen omdat dat blok 10mm-aansluitingen had :(

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Verwijderd

Topicstarter
.Frank schreef op 05 juni 2004 @ 18:25:
Mijn Eheim maakte ook een snerpend geluid, en ik heb ontdekt dat dat geluid zich voordeed op het moment dat ik een stuk 10 mm slang in het systeem opnam (de rest was 12mm) of als een stuk slang vernauwd was door een knak of iets dergelijks.

Als ik de pomp los (dus zonder slangen eraan) in een vol bad aan zette hoorde ik praktisch niets. Als ik de uitgang van de pomp (onder water) verbond met de ingang door middel van een stuk 12mm slang hoorde ik nog steeds praktisch niets. Als ik hetzelfde echter deed met een stuk 10 mm slang kreeg ik dat snerpende geluid wat ik bedoelde.

Dit probleem heeft veroorzaakt dat ik geen GPU-waterblok in mijn systeem heb kunnen opnemen omdat dat blok 10mm-aansluitingen had :(
Ik had inderdaad voorheen mijn systeem volledig 10 mm slag. En ik heb tussen de cpublok en de radiator een dikkere slang gemonteerd. Aan de pomp zitten zitten wel 10 mm slangen.

Ik heb de pomp door elkaar geschud en hij maakt dat geluid nog steeds...

• .Frank

.Frank

Frank.

Schudden hielp bij mij idd ook niet. Alle lucht was er ook uit, dat weet ik zeker. Ik denk dat die Eheims gewoon niet veel zin in 10mm hebben.

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Verwijderd

Topicstarter
.Frank schreef op 05 juni 2004 @ 18:36:
Schudden hielp bij mij idd ook niet. Alle lucht was er ook uit, dat weet ik zeker. Ik denk dat die Eheims gewoon niet veel zin in 10mm hebben.
Ik heb 1,5 jaar gedraaid met 10mm. Niks aan de hand. Maar nu ik jou zo hoor.
Ik heb sinds kort een stukje 12mm ertussen. En het ZOU kunnen dat het snerpend geluid daar vandaan komt.

Maar of dat echt zo is ... ???

• .Frank

.Frank

Frank.

Het IS inderdaad mogelijk dat Eheim - als je nooit anders dan 10mm hebt gebruikt - geen problemen geeft. Een kennis van mij had - zo meen ik - een dergelijke setup ook zonder problemen draaien. Maar als je de pomp dan laat 'wennen' aan iets groters wil hij niet meer terug. Of in mijn geval: als hij altijd 12mm heeft gehad wil hij niet terug naar 10mm. Ik weet niet hoe logisch dit klinkt, maar in ieder geval niet geheel onlogisch! (De empirie wijst ons immers in deze directie...)

[ Voor 7% gewijzigd door .Frank op 05-06-2004 18:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
.Frank schreef op 05 juni 2004 @ 18:45:
Het IS inderdaad mogelijk dat Eheim - als je nooit anders dan 10mm hebt gebruikt - geen problemen geeft. Een kennis van mij had - zo meen ik - een dergelijke setup ook zonder problemen draaien. Maar als je de pomp dan laat 'wennen' aan iets groters wil hij niet meer terug. Of in mijn geval: als hij altijd 12mm heeft gehad wil hij niet terug naar 10mm. Ik weet niet hoe logisch dit klinkt, maar in ieder geval niet geheel onlogisch! (De empirie wijst ons immers in deze directie...)
Hmz.. Maar ik heb dus aan de pomp 10mm slangen zitten, aanvoer van de pomp naar is de eerste sectie de CPU, die heeft een 12mm uitgang naar de radiator en die gaat weer verder uit de radiator in 10mm en de rest van de secties zijn ook 10mm.

Maar ik heb 10mm slangen besteld en die zal ik dan voor de 12mm'ers vervangen.

Maar of dit het snerpend geluid zal oplossen??

• DeVoTioN
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-03-2022
Mijn pompje maakt ook lawaai toen ik er 8mm slange op aansloot
met onderstaande mod is dit geluid weg !

http://www.stud.uni-hanno...computer/pc_wak_eheim.htm

simpel en effectief !

Verwijderd

Topicstarter
DeVoTioN schreef op 05 juni 2004 @ 19:36:
Mijn pompje maakt ook lawaai toen ik er 8mm slange op aansloot
met onderstaande mod is dit geluid weg !

simpel en effectief !
* leandres Gaat het proberen. Ik hou jullie op de hoogte. Bedankt alvast!

• .Frank

.Frank

Frank.

Ha! Een erg interessante ontwikkeling hier! Als ik de komende dagen nog ergens wat tijd vind zal ik die mod ook op mijn Eheim uitproberen (moet ik wel even mijn duits aanscherpen O-) )...

Op het moment ligt mijn WC-systeem los in de kast omdat ik het nu niet gebruik, dus het is zo bij de hand.

Edit: Het ligt los in de klerenkast, niet de PC-behuizing... :)

[ Voor 11% gewijzigd door .Frank op 05-06-2004 21:22 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-12 18:47

Exigence

dnkroz

Dat is dus waar Haeg het over had. De beruchte Eheim ratel, doordat het schoepenrad wat speling heeft.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:50

sapphire

Die-hard pruts0r

Haeg schreef op 05 juni 2004 @ 18:10:
[...]

Had ik er 2 van de 3 goed, en k heb een Hydor :P
Over dat 10mm gedoe, Pierre-oord draait ook 10mm slang en zijn pompje is stil :)

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
sapphire schreef op 05 juni 2004 @ 23:09:
[...]

Had ik er 2 van de 3 goed, en k heb een Hydor :P
Over dat 10mm gedoe, Pierre-oord draait ook 10mm slang en zijn pompje is stil :)
Bij mij WAS ie op 10mm ook altijd stil. Zit nu alleen een stuk van 12mm tussen.

Dus dat zou het probleem wel eens wezen kunnen ...

• waterkoud
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Een stukje teflon zal het waarschijnlijk al verhelpen

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:01

Gerco-M

mijn tornado res.

In die schoepenrad mods zoals boven beschreven doen ze altijd wat van die tape om de as maar zelf heb ik het gewoon gedaan met wat seconde lijm. Als alles gewoon gemonteerd is wat lijm ertussen laten lopen, dan wat draaien om het te verdelen en dan laten drogen en het zit voor eeuwig vast. Wel effe op letten dat de as het schoepenrad goed klemt en daarmee goed centreerd zodat die niet uit balans komt te zitten.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11 19:21

Silentpuma

To much mind...

Als je iets meer had gezocht ben je vast dit topic tegengekomen:

[WC] Het grote waterkoelingstopic deel IX

En in het hoofdstuk Trouble shooting staat... precies, jouw probleem keurig beschreven met oplossing en al. :) Check dus voortaan eerst dit topic, je staat verstelt van de info die al is verzameld ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Silentpuma op 06-06-2004 22:47 . Reden: typo ]

Use the Search Luke...

Verwijderd

Topicstarter
Silentpuma schreef op 06 juni 2004 @ 22:47:
Als je iets meer had gezocht ben je vast dit topic tegengekomen:

[WC] Het grote waterkoelingstopic deel IX

En in het hoofdstuk Trouble shooting staat... precies, jouw probleem keurig beschreven met oplossing en al. :) Check dus voortaan eerst dit topic, je staat verstelt van de info die al is verzameld ;)
Gatver wat een gezeik. Die zoek machine geeft helaas nog niet aan op welke PAGINA het desbetreffende staat. Voor je achter zoiets bent ben je 30 mins aan het zoeken in een topic door al die f**king pagina's.

Maar toch bedankt voor de snelle reactie :)

Verwijderd

Dan zet je maxposts toch op 999, alles op één pagina, CTRL+F, en go ahead!

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11 19:21

Silentpuma

To much mind...

Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 10:00:
[...]

Gatver wat een gezeik. Die zoek machine geeft helaas nog niet aan op welke PAGINA het desbetreffende staat. Voor je achter zoiets bent ben je 30 mins aan het zoeken in een topic door al die f**king pagina's.

Maar toch bedankt voor de snelle reactie :)
offtopic:
Wat nou gezeik, dit topic staat de laaste dagen standaard ergens bovenin dit forum! Daarom zei ik, beter kijken en anders slim zoeken. B)

Use the Search Luke...

Pagina: 1