Rel Strata III amper hoorbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 904 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb de TMA Twister 8000 ( http://www.tmahifi.com/tma/dyn/index.php?a=8&pid=54 ) (700 Euro) beluisterd, met ernaast een Rel Strata III (800 euro). De Rel Strata III was amper/ erg slecht hoorbaar t.o.v. de Twister. Ik vraag me af of de verkoper niet op een 1 of andere manier de Strata III minder heeft laten klinken. Want de Strata staat erg bekend en is vaak geliefd, terwijl over de Twister amper wat te vinden is. Wel voelde ik de Strata speaker bewegen, want de verkoper liet me het voelen tijdens een bass gedeelte. De twister bewoog minder maar produceerde wel meer geluid.
Volgens de verkoper kon de Strata III niet harder, omdat deze anders zou beschadigen.

Het was een redelijk kleine ruimte, ik schat 5x3m.
Dus een rechthoek, met 3 muren, waarvan het achter open was.

Ik kan me niet voorstellen dat de Strata III amper hoorbaar is. Iemand hier een idee over?

[ Voor 8% gewijzigd door Cyb op 03-06-2004 23:59 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 16:10

JT

VETAK y0

Akoestiek. Heb ik ook wel is gehad, op de luisterplaats kon je niks horen, maar in de hoeken wel. Was heel extreem in die ruimte.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-05 22:40
Misschien was die unit super nieuw dan wilt ie nog wel eens een stuk minder spelen omdat de "rubbers" (of hoe noem je dat :P) nog erg hard zijn.

• JT

JT

VETAK y0

Dat zou niet heel veel mogen schelen in SPL. Volgens mij is dat zelfs een kwalitatief en niet kwantitatief verschil.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

een sub is inderdaad erg plaatsingsgevoelig, kan dus zijn dat ie verkeerd heeft gestaan.
of misschien waren de conussen nog niet goed losgespeelt, maar dat lijkt me bij een testmodel sterk.

• Cyb
  • Niet online
De Strata III was iets van 1meter van de hoek vandaan.....
Eigenlijk zou ik de Strata III eens in mijn eigen kamer moeten testen.

Zou een ruimte van 5x5m, met een schuin naar elkaar toe lopend dak klein genoeg zijn?

Dus:

code:
1
2
3
4
5
    /\
  /    \
 /       \
|          |
|__________|

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-04 19:45
Maarr in een officielle winkel waar de verkoper zegt dat hij niet meer aan kan?? Was het een ventje van 18? Zo nee, hij verdient meer aan de twister en naait je een oor aan!
tuurlijk is die strata genoeg voor jouw ruimte. Denk je echt dat die sub dat niet aan kan? Ik heb een tannoy mx10 in mijn 7*4.5 staan!

[ Voor 29% gewijzigd door tatata op 04-06-2004 00:15 ]

• Cyb
  • Niet online
Ik heb zelf niet veel ervaring met hifi subs. En had de Twister gekocht omdat deze duidelijk harder klonk.

Ik zit zelf ook sterk te denken aan je zin "hij verdient meer aan de twister en naait je een oor aan!". Ik ga hem ruilen denk ik. Enigste probleem van het ruilen, is dat de zaak een eind uit de buurt zit. Of ik moet een andere zaak zien te vinden, die tijdelijk een Strata III voor enkele uurtjes tegen een kleine vergoeding wilt verhuren.

Zowieso ga ik morgen TMA opbellen, want de specs van de website kloppen niet en nog een paar bijzonderheden.

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Ik heb de nodige ervaring met de Strata, geloof me, dat ding hoor je echt wel (als je hem maar goed neerzet en afregelt). Eventueel kun je het bij de buren navragen. >:)

Great minds think alike!

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

Nou dat lijkt me ongelofelijke onzin.. Ik heb zelf een strata in combinatie met Kef Q5, en ik zet de Strata niet meer dan half open, anders dender je de kamer uit; het moet wel leuk blijven! Bovendien: De strata heeft volgens de gebruiksaanwijzing een speciaal mechanisme genaamd "SET-SAFE" Wat ervoor schijnt te zorgen dat de strata zelfs bij de hoogste volumes niet kapot kan gaan. Misschien bedoelt hij wel dat deze strata nog niet ingespeeld was, maar dan nog; hoe moet je dan een sub beoordelen??

Wat zo in mij opkomt: had hij de fase wel goed ingesteld? Als ik de fase hier niet goed instel, dan beweegt de woofer net zo erg, maar je hoort hem veel minder.. Volgens mij had dat iets te maken met golven vanuit de speakers en de sub die elkaar uitdoven of juist versterken...

Het verhaal dat een strata niet erg hard kan klinkt in mijn oren als gigantische stierenpoep.. Ik heb hem tot nu toe alleen maar ervaren als een beer van een sub, met veel afstelmogelijkheden; dus voor elk wat wils...

[ Voor 4% gewijzigd door Gemineye op 04-06-2004 14:14 ]

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-05 22:37

Jag

Elke sub zet je maar voor ongeveer de "helft open". Dat zegt niet over hoe hard een sub kan, alleen maar over hoe het volume tov de rest van de set staat ingesteld. Het is een relatieve volumeregeling, niet een absolute.

En wat betreft hoe hard het kan: allebei een 10" gesloten speaker, zal niet zo veel verschillen.

• Cyb
  • Niet online
Zou inderdaad goed kunnen. 1 knop omdraaien, en de strata zit in tegen-fase als de frontspeakers.

De TMA Twister 8000 is trouwens ported aan de onderkant.

En de specs van de TMA website kloppen niet.
Zo is bijv. bij het gewicht, het gewicht van de doos/verpakking gemeten wat 4kg scheelt. Namelijk 20kg i.p.v. 24kg.

Ook bij de afmetingen is weer de doos gebruikt, wat al gauw duidelijk een aantal centimeters scheelt. Namelijk 355x430x450 (mm) i.p.v. 555x475x570 (mm).

Verder nog een aantal bijzonder heden:
-Frontje was dus gebogen bij productie.
-Geen normale geaarde 230V losse stekker, maar een ingebouwde stekker (dus met vast draad aan de sub) zonder aarde. (Weet niet of dat altijd zo is.)
-Geen enkele documentatie/handleiding bij de doos geleverd, terwijl deze "nieuw in doos" zou zijn.
-Beetje als plastic aangevoelende poorten aan de onderkant.
-Plastic voetjes, klinkt goedkoop.
-De tekst "For digital audio" op de achterkant van de sub, alsof er een digitale decoder in zit. (Ik ging hier uiteraard ook niet vanuit.)
-En nog een paar bijzonderheden, welke ik nog niet noem.

Afbeeldingslocatie: http://www.student.hro.nl/0550161/tma/t8000-achter.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.student.hro.nl/0550161/tma/t8000-achterzoom.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.student.hro.nl/0550161/tma/t8000-boven.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.student.hro.nl/0550161/tma/t8000-voor.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.student.hro.nl/0550161/tma/t8000-onder.jpg

• JT

JT

VETAK y0

Plastic poorten is normaal.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Spring clips voor de speaker input is ook niet echt hoogwaardig :/ , in elk geval voor die prijs mag je toch wat beter verwachten.

Verwijderd

Die woofer ziet er geweldig goedkoop uit. Nette afwerking Maar goed ik heb hem nog nooit gehoord dus ik hou verder mijn mond.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 20:27 ]

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Jag schreef op 04 juni 2004 @ 17:11:
Elke sub zet je maar voor ongeveer de "helft open". Dat zegt niet over hoe hard een sub kan, alleen maar over hoe het volume tov de rest van de set staat ingesteld. Het is een relatieve volumeregeling, niet een absolute.
nou dat weet ik zo net nog niet.. Ik heb verschillende subwoofers hier thuis gehad om te proberen. De Quake II bijvoorbeeld moest ik veel verder open zetten om een beetje effect te horen.

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

• JT

JT

VETAK y0

Ja ok, maar het gaat erom dat het een relatieve volume is en niet absoluut.

Ecodan warmtepomp

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:59
Hoe stond de rel ingesteld? Als je echt tonen uit de sub hoort, staat'ie een frequentiegebied weer te geven wat niet voor de sub bedoeld is. Als je onder de 50Hz weergeeft, heb je eigenlijk alleen maar een dreun, niet echt "geluid".

Het kan dus zijn dat de Rel juist goed bezig was en dat andere ding enorm stond te vervormen.

Verwijderd

Dat lijkt me eerder het geval. De REL strata gebruikt toch Volt drivers? Dat is niet te vergelijken met wat er in die TMA zit. Heb hier nog een Volt 250.1 10" sub driver liggen en dat ding is met liefde gebouwd.

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

JT schreef op 04 juni 2004 @ 21:05:
Ja ok, maar het gaat erom dat het een relatieve volume is en niet absoluut.
Ja oke, dat begrijp ik wel.. Laat ik het dan anders formuleren; De strata is in staat een overweldigende bas te produceren..

Op zich is het ook wel goed als je een sub niet 'hoort'. Dit in de zin van; je moet hem niet kunnen lokaliseren en ook niet actief boven de muziek uit kunnen horen. Dat vind ik persoonlijk het kenmerk van een slechte of slecht afgestelde sub. Maar je moet toch wel verschil kunnen bemerken in geluidskwaliteit, anders kan je net zo goed geen sub kopen..

• Cyb
  • Niet online
Raymond schreef op 04 juni 2004 @ 21:36:
Hoe stond de rel ingesteld? Als je echt tonen uit de sub hoort, staat'ie een frequentiegebied weer te geven wat niet voor de sub bedoeld is. Als je onder de 50Hz weergeeft, heb je eigenlijk alleen maar een dreun, niet echt "geluid".

Het kan dus zijn dat de Rel juist goed bezig was en dat andere ding enorm stond te vervormen.
Ik dacht dat ie zei dat de Strata op de helft open stond, en dat deze niet harder kon vanwege mogelijke beschadiging....
Weet niet waar de crossover op ingesteld stond. Ik ging er eigenlijk vanuit dat het goed was ingesteld, maar nu achteraf denk ik daar anders over en vooral over de fase. Verder was het in de HT kamer vrij donker om de instellingen af te lezen. Maar volgende keer maar ff doen of gewoon meteen de Strata nemen of MJ Acoustics, in iedergeval een bekend en goed merk.
Pagina: 1