imageplanes in Maya: alles word sloooom

Pagina: 1
Acties:

• GTOfire
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-12-2025

GTOfire

Don't warn the tadpoles

Topicstarter
Ik heb met mn ouwe PC de imageplanes in elkaar geflanst voor een Ferrari F355, en voordat ik em op had gegeven en min of meer af had verklaard draaide het allemaal vrij goed (AMD 1800, slechts 256MB RAM, GeForce 4)

Nu heb ik hiep hiep hoera een nieuwe PC (Intel 3,2 HT, 1024 Dual Channel DDR, Radeon 9800 Pro 256), ik start mn *compleet lege* F40 imageplanes-only .mb file op om er eens een lekker begin mee te maken, en het draait nog zowat slechter dan op mn ouwe PC met een complete smoothed en subdivided auto in beeld. En dan heb ik het niet over perspective view, maar als ik iets wil doen in de orthographic views, waar ik dus juist alles in wil doen. Ik maakte een 1x1 plane om mee te beginnen en zette het ongeveer goed neer. Simpelweg een van de 4 vertexes in mn hele scene verplaatsen duurt een paar seconde langer dan eigenlijk zou moeten, en dat is niet echt motiverend :)

Ik heb Alpha Gain (doorzichtigheid) gewoon op 1 staan, dus ik zou verder niet weten waarom het zo tering sloom gaat, echt niet mee te werken. Iemand enig idee waarom dit is, en vooral hoe ik dit kan oplossen?

De aarde draait terwijl ik stil sta. Dus de wereld draait om mij. QED

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:42

KneoK

Not in a million lightyears

Misschien eens bij je Ati Control Panel kijken of je OpenGL instellingen misschien niet erg hoog staan. Dan vooral je anti-aliasing en anisoptric filtering. Allebei uitzetten.

• TheNameless
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02-2025

TheNameless

Jazzballet is vet!

Dit heb ik ook gehad op een Geforce 2 mx. Der was een registry fix voor. Ik zal eens kijken of ik hem nog kan vinden. Welk bestandstype zijn die plaatjes die je hebt als imageplane eigenlijk?

Ducati: making mechanics out of riders since 1946

• GTOfire

GTOfire

Don't warn the tadpoles

Topicstarter
de plaatjes zijn jpg

in de instellingen kan ik mn Direct3D en OpenGL instellingen aanpassen, anti-aliasing en anisotropic filering kan ik op verschillende waarden of toepassingsgebonden zetten, niet uit.

Ik zie ook dat de AGP snelheid op OFF staat ipv 8x, als ik em op 8 zet en reboot zet ie em zelf weer terug, dus ik ga maar eens ff in de bios kijken.

• GTOfire

GTOfire

Don't warn the tadpoles

Topicstarter
hmmmm, wat een slechte bios zeg, ik kan echt nauwelijks iets instellen, helemaal niks dat maar een klein beetje met de grafische kaart te maken heeft.

Met het ati control panel kan ik ook niet echt veel dus, het varieert van 2x tot 8x (of 16 bij anisotropic filtering) of toepassingsgebonden, nooit uit. Ook als ik dat schuifbalkje in het 3D kopje helemaal naar prestatie zet, blijft het toepassingsgebonden.

Ik hoop dat er iets van een fix voor is, anders zijn mijn 3D -dagen afgelopen :((

• TheNameless

TheNameless

Jazzballet is vet!

Ik heb nog gekeken naar die fix, maar dat is alleen voor NVidia kaarten.
Kan je die AGP snelheid nu wel veranderen naar, bijvoorbeeld, 4x?

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Ik heb wel eens ergens gehoord dat de Radeon in combinatie met Maya gewoon niet werkt, of dat de prestaties hard naar beneden gaan
mindcrash schreef op 22 april 2004 @ 15:33:
Gebruik absoluut geen Radeon voor Maya of Softimage. 3dsmax zou nog wel kunnen maar Radeon's hebben een behoorlijk nare OpenGL stack aangezien deze volledig geoptimaliseerd is voor games. Nvidia Detonator/ForceWare werkt wel prima. (Hoewel ik voor een oudere GeForce een Detonator driver zou pakken omdat ForceWare semiofficieel de oudere GeForce gpu's niet meer ondersteund en er nogal nare dingen gebeuren in je viewport ... zo heb ik met de laatste ForceWare releases onwijs veel last van polies die opeens verdwijnen in max e.d. -> erg naar.
Komt uit dit topic:
[rml][ Maya] Eisen aan videokaart[/rml]

[ Voor 3% gewijzigd door Rowanov op 04-06-2004 13:56 ]

• TheNameless

TheNameless

Jazzballet is vet!

Ik heb zelf een Radeon 9700 pro, en Maya loopt hier prima, nergens last van. Dus dat is niet bij iedereen zo. Misschien nieuwere of oudere drivers proberen?

• GTOfire

GTOfire

Don't warn the tadpoles

Topicstarter
ouch, dat klinkt best vervelend :(

Mayafreak, weet jij zo welke driver versie je gebruikt? Ik heb volgens mij catalyst 8.0 van max 2 weken geleden.

oh, en nee, ik kan de snelheid ook niet naar 4 veranderen.

[ Voor 18% gewijzigd door GTOfire op 04-06-2004 20:27 ]

• KneoK

KneoK

Rowanov schreef op 04 juni 2004 @ 13:32:
Ik heb wel eens ergens gehoord dat de Radeon in combinatie met Maya gewoon niet werkt, of dat de prestaties hard naar beneden gaan

[...]

Komt uit dit topic:
[rml][ Maya] Eisen aan videokaart[/rml]
HAHAHAHA !!! Mijn 9700Pro draait perfect met Maya. Prestaties zijn juist hartstikke goed ! Complexe modellen met hoge smooth, getextured en wel, daar kan ik zonder problemen omheen draaien hoor...

Ik gebruik nu de Omega drivers die gebaseerd zijn op 3.5 en alles draait prima. Maar alle voorgaande Catalysts hebben ook prima gewerkt hoor.

En Je Anisoptrische Filtering en Anti Aliasing moet je op toepassingsgebonden zetten.

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Zal dan ongetwijfeld wel goed werken! Ik kon me alleen nog herinneren dat ik het al eens voorbij heb zien komen 8)7

• GTOfire

GTOfire

Don't warn the tadpoles

Topicstarter
één ding: ik kan ook zonder veel problemen om mn models heen draaien, perspective view loopt als een trein.

Het zijn de front,side,top views met imageplanes die niet te bewerken zijn, en dan is er dus gewoon niet mee te knokken.

• GTOfire

GTOfire

Don't warn the tadpoles

Topicstarter
Ik heb zojuist de omega geinstalleerd die op catalyst 4.5 gebaseerd is, het archief met die van 3.5 die je noemde was niet beschikbaar: probleem blijft hetzelfde.

• GTOfire

GTOfire

Don't warn the tadpoles

Topicstarter
laatste reply want w00t, probleem omzeild :)

Ik heb simpelweg een plane in mn scene gezet met als texture de zijkant/bovenkant/voorkant van een Ferrari. Een beetje scalen, beetje schuiven en hoppa, ik heb image planes staan zonder dat mn orthographic view het niet meer trekt. Ik zal vast nog wel problemen tegenkomen of dingen die irritant gaan worden (de planes worden ongetwijfeld mee gerenderd, dus dan moet ik ze telkens weer deleten e.d.), maar het is beter dan niks.

• TheNameless

TheNameless

Jazzballet is vet!

GTOfire schreef op 05 juni 2004 @ 20:10:
laatste reply want w00t, probleem omzeild :)

Ik heb simpelweg een plane in mn scene gezet met als texture de zijkant/bovenkant/voorkant van een Ferrari. Een beetje scalen, beetje schuiven en hoppa, ik heb image planes staan zonder dat mn orthographic view het niet meer trekt. Ik zal vast nog wel problemen tegenkomen of dingen die irritant gaan worden (de planes worden ongetwijfeld mee gerenderd, dus dan moet ik ze telkens weer deleten e.d.), maar het is beter dan niks.
Okay, mooi! :)

Je kan aangeven in de Attribute Editor van die planes dat ze niet zicht baar zijn in de renderings. Zo worden ze dus niet mee gerenderd en kan je ze gewoon laten staan/

• KneoK

KneoK

GTOfire schreef op 05 juni 2004 @ 15:38:
Ik heb zojuist de omega geinstalleerd die op catalyst 4.5 gebaseerd is, het archief met die van 3.5 die je noemde was niet beschikbaar: probleem blijft hetzelfde.
Hah, excuus. Het was ook 4.5 die ik bedoelde.

Wat je trouwens naast het trucje van MayaFreak ook kunt proberen is de planes in een aparte Layer zetten, net zoals in bijvoorbeeld Photoshop. Het layer venstertje staat als het goed is rechtsonderaan.
Layers kun je namelijk heel makkelijk aan/uit zetten (en als een layer uit staat, worden de objecten in de layer ook niet gerendered), maar ook kun je de layer als reference instellen. Dan zie je wel gewoon de objecten in de laag (je planes in dit geval) maar kun je de objecten niet selecteren.
Pagina: 1