[Maya] Eisen aan videokaart

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mijn nichtje wil aan rendering gaan beginnen en met een Matrox G400 is dat geen feest. Daarom is een upgrade nodig. Nu kijk ik naar de eisen die Alias stelt en dat is:

Hardware-Accelerated OpenGL® graphics card

Als ik verder kijk dan staat er:
nVidia GeForce2, GeForce3, GeForce4 NOT QUALIFIED
See Note. NOT QUALIFIED
See Note.
Over een Radeon-gebaseerde kaart wordt niks gezegd. Werkt zo'n Geforce-kaart nou écht niet en zou ik wél een Radeon kunnen pakken, of kom ik echt bij een Quadro-kaart uit ($$$)?

Wat is het beste advies voor een budget dat de naam "betaalbaar" moet dragen. Echt duidelijke eisen aan het budget zijn er dus niet maar het moet niet 800 euro gaan worden.

/edit: Oh, geen tips over het flashen en ombeunen van videokaarten.... ik weet dat dat er is, dat het kan en een hoop geld kan schelen maar dat is niet waar ik naar op zoek ben.

[ Voor 15% gewijzigd door Toink op 22-04-2004 08:09 ]

• 6K
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01-2025

6K

is ook zo...

Ik kan je niet heel veel over maya zeggen, maar ik werk met een Geforce4 in 3DsMax en dat is in ieder geval goed te doen. Volgens mij is Maya niet heel veel anders (qua belasting van je kaart bedoel ik dan)

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Maya werkt in principe met alle Geforce kaarten :) (Maar bij een pakket van 6000$ zou ik niet besparen op de videokaart ;) )

[ Voor 43% gewijzigd door pagani op 22-04-2004 08:42 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Voor 150-175 euro koop je uit de vraag en aanbod op www.tweakers.net een quadro 4 900 XGL 2dehands, das de beste van de quadro 4 reeks, en 150 is beswel cheap.

Alleen, hier in huis draait iedereen maya op gewone kaarten, uit mijn hoofd, allemaal geforcen (geforce 2, geforce fx 5200,) en ati's (ati 9200) en er zijn geen problemen.

Plus dat vooral als je net met maya begint je echt niet zulke scenes gaat maken dat een fx 5200 of een ati 9200 het niet aankan. Dus koop gewoon wat binnen je budget licht en dan komt het goed. (al zou ik een quadro kopen, ik heb zo'n 900 xgl gekocht en ben er heel tevree mee. Maar een quadro is vooral fijn voor 3dstudio omdat daar speciale drivers voor zijn.)Zorg ook voor een beetje processor, al kun je bij lichte scenes ook prima af met een athlon 1200 bijvoorbeeld.

[ Voor 39% gewijzigd door maratropa op 22-04-2004 09:00 ]

specs

• pagani
  • Niet online
gladiool schreef op 22 april 2004 @ 08:47:
Voor 150-175 euro koop je uit de vraag en aanbod op www.tweakers.net een quadro 4 900 XGL 2dehands, das de beste van de quadro 4 reeks, en 150 is beswel cheap.

Alleen, hier in huis draait iedereen maya op gewone kaarten, uit mijn hoofd, allemaal geforcen (geforce 2, geforce fx 5200,) en ati's (ati 9200) en er zijn geen problemen.

Plus dat vooral als je net met maya begint je echt niet zulke scenes gaat maken dat een fx 5200 of een ati 9200 het niet aankan.
Als beginner maak je juist snel de fouten waardoor je videokaart het niet trekt... (maar een gewone videokaart is toch best voldoende idd)
edit:
Denk bij beginnersfouten dan vooral aan zaken als een berg fur in beeld ;)

[ Voor 7% gewijzigd door pagani op 22-04-2004 08:58 ]

• 6K
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01-2025

6K

is ook zo...

nou... ik werk nu een maandje of 8 met max, maar mijn scene's beginnen (zonder te veel of of scatter) toch aardig zwaar te worden.
Ik ben bijv. nu bezig met een train, ben pas op 20% van het model, maar ik moet toch echt al wel een hoop dingen 'hiden' in mijn viewport om het werkbaar te houden met mijn GeForce4 :(

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• maratropa
  • Niet online
Het licht natuurlijk aan wat je doet, ik heb iig hier nooit klachten gehoord.

Toink, wat gaat ze er mee maken?

specs

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Gebruik absoluut geen Radeon voor Maya of Softimage. 3dsmax zou nog wel kunnen maar Radeon's hebben een behoorlijk nare OpenGL stack aangezien deze volledig geoptimaliseerd is voor games. Nvidia Detonator/ForceWare werkt wel prima. (Hoewel ik voor een oudere GeForce een Detonator driver zou pakken omdat ForceWare semiofficieel de oudere GeForce gpu's niet meer ondersteund en er nogal nare dingen gebeuren in je viewport ... zo heb ik met de laatste ForceWare releases onwijs veel last van polies die opeens verdwijnen in max e.d. -> erg naar.

Quadro kaarten kunnen over het algemeen een hogere polycount aan dan een GeForce. Daarnaast doen GeForce kaarten nogal moeilijk met geavanceerde mogelijkheden van Maya zoals overlays (spontane crashes) en paintfx (vrij traag).

En tja Quadro's zij zo duur als je ze zelf maakt... je kunt een gloednieuwe Quadro FX 3000/4000 kopen a EUR. 2000 tot 3000 euro maar die zijn "an sich" bedoeld voor de hardcore artists in studio's als pixar of dreamworks :) Een entry level Quadro FX (Quadro FX 500) heb je daarentegen al voor 270 euro en het goedkoopste midrange model (Quadro FX 700) kost rond de 780 euro.

Maar als ik jou was zou ik gaan voor het zwaarste model uit de Quadro 4 serie, deze zijn nog steeds goedkoop en ze doen het prima. Een Quadro 4 750XGL kost rond de 500 euro en een Quadro 980 XGL kost rond de 720 euro. De 980XGL is nét voor de introductie van de Quadro FX gereviewed door CG Channel en kwam grandioos door de benchmarks heen voor elk heavily used 3D pakket (Lightwave, 3dsmax en de zware jongens Maya en XSI).

Uiteraard moet je dan wel eenmalig 720 euro investeren maar die kosten haal je op termijn zeker eruit, als je nu namelijk een GeForce of Radeon zou kopen dan loop je geheid tegen de limieten aan bij zwaardere 3d scenes en geavanceerde mogelijkheden (zoals het eerder genoemde paintfx en overlays).

De Quadro kaarten zijn trouwens in ieder geval te koop bij Socrates (www.socrates.nl) en Yorcom (www.yorcom.nl)

[ Voor 3% gewijzigd door mindcrash op 22-04-2004 15:45 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• pagani
  • Niet online
Ik heb al vrij veel gedana met Maya en zit achter een 9700pro, nergens last van, denk ook niet dat de vriendin van de TS een 'echte' CG-kaart nodig heeft...

En 270€ voor de goedkoopste quadro is niet niks imho...

[ Voor 20% gewijzigd door pagani op 22-04-2004 15:39 ]

• mindcrash

mindcrash

Rebellious Monkey

johnnyv.nl schreef op 22 april 2004 @ 15:37:
Ik heb al vrij veel gedana met Maya en zit achter een 9700pro, nergens last van, denk ook niet dat de vriendin van de TS een 'echte' CG-kaart nodig heeft...
Het is dat ik niet uit eigen ervaring kan spreken ('helaas' ben ik op dit een 'trotse' eigenaar van 'maar' een GeForce 2 - hoewel dit binnenkort gaat veranderen ;) ) maar ik heb in de community toch best wel een boel minder positieve dingen gehoord over de Radeon gpu's in combinatie met XSI en Maya. Dus tja...
En 270€ voor de goedkoopste quadro is niet niks imho...
En 470 euro voor een Radeon 9800 XT is weinig dan? ;)

[ Voor 30% gewijzigd door mindcrash op 22-04-2004 15:45 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• pagani
  • Niet online
mindcrash schreef op 22 april 2004 @ 15:42:
[...]

Het is dat ik niet uit eigen ervaring kan spreken ('helaas' ben ik op dit een 'trotse' eigenaar van 'maar' een GeForce 2 - hoewel dit binnenkort gaat veranderen ;) ) maar ik heb in de community toch best wel een boel minder positieve dingen gehoord over de Radeon gpu's in combinatie met XSI en Maya. Dus tja...

[...]

De TS heeft nog niets geantwoord op wat ze er mee wil. Ik gok dat ze leuk objectjes wil gaan maken, beetje diertje frutselen etc., dan heb je aan een kaartje van 80€ al genoeg.

• mindcrash

mindcrash

Rebellious Monkey

johnnyv.nl schreef op 22 april 2004 @ 15:47:
[...]

De TS heeft nog niets geantwoord op wat ze er mee wil. Ik gok dat ze leuk objectjes wil gaan maken, beetje diertje frutselen etc., dan heb je aan een kaartje van 80€ al genoeg.
Nouja als ze simpele dingetjes wil gaan doen en dan ook nog eens totaal geen ervaring heeft met 3d modelling dan zou ik ook met een wat simpeler 3d pakket gaan beginnen... Maya is dan ook namelijk een beetje overkill wat betreft mogelijkheden en de nogal complexe interface. 3dsmax voldoet op dat moment ook prima en dat pakket zou iedere kaart die compatible is met DirectX 9 moeten trekken.

Ben dus eigenlijk op dit moment ook wel benieuwd naar de reden waarom ze gelijk met een highend pakket als Maya aan de slag wil :)

[ Voor 5% gewijzigd door mindcrash op 22-04-2004 16:08 ]

• pagani
  • Niet online
Mmmmm, ik vind de UI van Maya juist makkelijk te leren, maar het is idd nogal high-end :P

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

mindcrash schreef op 22 april 2004 @ 15:42:
[...]

Dan neemt hij toch een 9800 Pro of een 5900 XT.

Opgelost: =>
Wil je superperformance koop een nieuwe Quadro of FireGL, wil je goede performance koop een highend gaming kaart: zoals ik hierboven aan raadt.

Meiden zijn meestal minder streng wat betreft performance ;) en aangezien ze gaat beginnen moet een van deze kaarten meer dan voldoende zijn, let trouwens ook op een goede hoeveelheid ram, 512 of 1024 is wel nodig IMHO :)

JayGTeam (213177)

• Toink
  • Niet online
Oke beetje laat maar ik ben er weer. De rest van de pc is ee P4 2.66/533, 1024MB PC2700 en een snelle 8MB FDB harddisk (grootte weet ik ff niet) de rest is wat minder interessant.

Ze gaat inderdaad een beetje beginnerswerk doen en echt niet zwaar profi aan de slag. Der pa gaat de kaart betalen en die vindt de nijver van m'n nichtje heel leuk maar het moet niet té gortig worden ;).

Kep even overlegd en het oog is voorzichtig gevallen op een FX5900XT videokaart. Is er hier iemand die mij radicaal anders over de streep gaat trekken?

[ Voor 18% gewijzigd door Toink op 22-04-2004 23:53 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:10

KneoK

Not in a million lightyears

Ik heb met Maya gewerkt op een GF2MX, een GF3Ti200 en een GF4Ti4200 en het deed het allemaal prima.

Een beetje beginnerswerk is dus prima te doen met een FX5900XT hoor, gok ik.

Verwijderd

Ik werk hier met een Parhelia 256.
Ik gebruik echter vooral 3DS en Viz. Maar als iemand een uitgebreide scene heeft wil ik die wel eens inladen en mijn bevindingen meedelen. Ik heb een student versie van Maya. Dus no prob.
Het is wel zo dat Viz en 3DS gebruik maken van DX effecten en dat Maya meer toevlucht zoekt tot OpenGL.
Als het echt cheap moet zijn is een basic GeForce dus meer aan te bevelen dan een Radeon. Maar een Quadro is zeker geen slecht idee. Quadro 4 750 is niet duur meer. De Quadro FX 500 heeft jammer genoeg iets te weinig geheugen maa presteerd toch niet slecht.
Wildcat VP is ook te overwegen. Voor weinig geld koop je een entry-level kaartje.
Parhelia vind ik persoonlijk intressant omdat je in 2 schermen kan werken en tegelijkertijd een preview op een TV-toestel bekijken.

• Oefening
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
mindcrash schreef op 22 april 2004 @ 16:06:
Maya is dan ook namelijk een beetje overkill wat betreft mogelijkheden en de nogal complexe interface. 3dsmax voldoet op dat moment ook prima en dat pakket zou iedere kaart die compatible is met DirectX 9 moeten trekken.
De UI van Maya is anders vele malen eenvoudiger en intuïtiever dan die van 3ds max.

• maratropa
  • Niet online
Nelis schreef op 23 april 2004 @ 00:59:
[...]

De UI van Maya is anders vele malen eenvoudiger en intuïtiever dan die van 3ds max.
Hehe jij bent vast net zoals ik "biased" want ik ben nu ook bezig met maya voor de studie, en ik moet zeggen dat ik de UI van max veeel eenvoudiger en intuïtiever vind. ;)

En wat zeg ik nou, :)

In vraag en aanbod staan 2dehands quadro 4 900XGL (=980XGL zonder agp 8 keer) voor 150 euro, das niks! Ik heb er zelf ook een van gekocht, het zijn OEM compaq op HP kaarten, dual DVI werken prima. Daar zou ik serieus naar kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 23-04-2004 08:34 ]

specs

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-05 13:40
je kan ook een gf4 softmodden naar een quadro...

LinkedIn
BlackIntel

• Toink
  • Niet online
ThaKiller schreef op 23 april 2004 @ 08:40:
je kan ook een gf4 softmodden naar een quadro...
maar wat zeg ik nou?
Oh, geen tips over het flashen en ombeunen van videokaarten.... ik weet dat dat er is, dat het kan en een hoop geld kan schelen maar dat is niet waar ik naar op zoek ben.

Toink wijzigde dit bericht 22-04-2004 08:09 (15%)
Wat tweedehands betreft: Daar durf ik niet echt op af te gaan. Geen garantie en geen BTW-aftrek/afschrijving via de zaak.

• Alpine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:11

Alpine

Twisted animator

Voor een beginner in 3d modeling/animating is een quadro kaart nergens voor nodig. Besteed liever meer geld aan een betere CPU, RAM en andere dingen die het renderen kunnen versnellen in plaats van een Quadro kaart waarvan een gamers kaart in dezelfde prijsklasse sneller is. Een mainstream gamers kaart is voldoende voor het gemiddelde modelwerk.
Op m'n stage moet ik het doen met een GeForce 2 MX 400 en met 3ds max 6 gaat dat prima (in DX, OpenGL is trager in max).

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-05 13:40
Toink schreef op 23 april 2004 @ 09:13:
[...]

maar wat zeg ik nou?

[...]

Wat tweedehands betreft: Daar durf ik niet echt op af te gaan. Geen garantie en geen BTW-aftrek/afschrijving via de zaak.
het is alleen een instelling in rivatuner anders zetten dus niet echt link of moeilijk

LinkedIn
BlackIntel

• mindcrash

mindcrash

Rebellious Monkey

ThaKiller schreef op 23 april 2004 @ 12:44:
[...]
het is alleen een instelling in rivatuner anders zetten dus niet echt link of moeilijk
En denk je nu echt dat zoiets performance wise veel uitmaakt? :)

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 14:27
Nelis schreef op 23 april 2004 @ 00:59:
[...]

Dat vind je, dat is niet zo :). Net zoals ik die van Cinema4D intuïtiever vind (dan die van Maya of 3dsmax (1 woord) dus).

edit; het valt me trouwens op dat op maya-topics altijd andere mensen reageren :P

[ Voor 12% gewijzigd door LiToKi op 23-04-2004 16:41 ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Gebruik absoluut geen Radeon voor Maya of Softimage
Ik hoor m'n broertje anders nooit en die doet de hele dag niks anders dan met Maya mooie dingen maken voor z'n werk.

Elke videokaart werkt in principe met Maya en Max. Het zijn alleen de specifieke driver-optimalisaties waar je enorm veel voor betaalt. Die versnellen een hoop zaken die specifiek in Maya en Max voorkomen.
Maar als beginner is dat het echt niet waard.

Als je problemen hebt dat het te traag wordt dan moet je de Maya features beter gaan bestuderen ipv gelijk naar een snellere videokaart te grijpen. :)

Senile! Senile Oekaki

Pagina: 1