Toon posts:

[linux] driver installeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Met mandrake 10.0 probeer ik mn driver te installeren van mn USB modem: een Alcatel speedtouch, alleen het lukt niet :'(
Hij vraagt dan om de microcode of om alclaud.sys. Nu heb ik dit op CD gezet enzo. Maar als ik de microcode in een map wil zetten lukt dit niet (ik denk iets met schrijfrechten). En met dat .sys bestandje lukt het ook niet :(

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

/me denkt: .sys :? das toch geen linux driver

| Hardcore - Terror |

Verwijderd

Topicstarter
Hellraizer schreef op 03 juni 2004 @ 17:06:
/me denkt: .sys :? das toch geen linux driver
dat zei ie, dat ik dat moest opzoeken en op een floppy zetten

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Ik weet niet precies hoe je modules installeert in mandrake, maar in debian kun je met modconf wel door de modules bladeren die bij je kernel zitten. Dan onder de USB drivers even bladeren tot je iets tegenkomt en dan zou je eigenlijk vrij snel verder moeten komen.

Gebruik van .sys bestandjes komt in linux eigenlijk bijna niet voor voor zover ik weet.

Wat is trouwens 'ie'? Je handleiding of mandrake?

* VROEM! is trouwens erg fan van ethernet modems, dat gekut met die usb apparaten kost alleen maar tijd.

[ Voor 20% gewijzigd door VROEM! op 03-06-2004 17:12 ]

ieeeepppppp :P

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 20:32

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

VROEM! schreef op 03 juni 2004 @ 17:10:
* VROEM! is trouwens erg fan van ethernet modems, dat gekut met die usb apparaten kost alleen maar tijd.
* nero355 vindt dat die dingen verboden zouden moeten worden :Y) Only Ethernet wereld : De ideale wereld B)

[ Voor 12% gewijzigd door nero355 op 03-06-2004 17:18 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
VROEM! schreef op 03 juni 2004 @ 17:10:

Wat is trouwens 'ie'? Je handleiding of mandrake?
De wizard :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2004 17:31 ]

Verwijderd

Ik vermoed eerder dat het in dat sys bestand gat omn code die dat alcatel appraat nodig heeft om te draaien, en niet een kernel module is dus.

Dat is denk ik vergelijkbaar met winmodems enzo, om de hardware goedkoper te maken zetten ze een deel van de software niet in rom op dat apparaat, maar zit het in de driver. Die laadt het apparaat dan bij het starten.

Nyways, post in ieder geval even welke handleiding je volgt, en welk type modem je precies hebt, mogelijk is er iemand die hetzelfde model heeft die je kan helpen.

/me is een gelukkige bezitter van een ethernet kabel modem dus ik heb d'r geen ervaring mee.

[Edit]
Ik typ te langzaam, er waren weer mensen voor me.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2004 17:22 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 17:02:
Met mandrake 10.0 probeer ik mn driver te installeren van mn USB modem: een Alcatel speedtouch, alleen het lukt niet :'(
Hij vraagt dan om de microcode of om alclaud.sys. Nu heb ik dit op CD gezet enzo. Maar als ik de microcode in een map wil zetten lukt dit niet (ik denk iets met schrijfrechten). En met dat .sys bestandje lukt het ook niet :(
Het lukt niet, je denkt dat het iets met zus en zo is... :?.

Wees exact: welke commando's type je in, welke vragen krijg je van de wizzard en wat exact lukt niet, in welke stap en dergelijke? Heb je de handleiding van http://www.adsl4linux.nl bij de hand als je installeert?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 17:02:
Er van uitgaande dat je de default 2.6.3 kernel van Mandrake 10.0 gebruikt, snap ik niet dat je sowieso een driver moet installeren. Die kernel heeft normaal toch ingebouwde support voor Alcatel (bah) USB modems :? Voer anders ff 'lsmod' uit in een shell (als root) en post de output hier.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:56
Hij vraagt dan om de microcode.
Die zou als het goed is ergens op de website van Alcatel moeten staan. De microcode is een bestand genaamd mgmt.o. Die *.sys is duidelijk een windows bestand.

En verder....
* Cardinal denkt dat iedereen moet ophouden met het geflame over USB modems, De modem is namelijk niet het probleem maar de driver wel

Update...

First, try to get the mgmt.o microcode from alcatel

- type in your data
- download "SpeedTouch.tar.gz"
- copy it to /usr/local/src

Then unpack it
root # cd /usr/local/src/
root # tar -xzvf SpeedTouch.tar.gz

Then discard everything (just delete it!) except mgmt.o
Maar als ik de microcode in een map wil zetten lukt dit niet (ik denk iets met schrijfrechten). En met dat .sys bestandje lukt het ook niet
Zorg dat je onder root inlogd

code:
1
2
3
$su
# init3
# startx

Dan heb je geen last meer van rechten. maar onthoud dat je na afloop wel uitlogd

[ Voor 51% gewijzigd door Cardinal op 03-06-2004 23:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
cardinal808 schreef op 03 juni 2004 @ 23:13:
[...]
een goed verhaal

en dan:
Zorg dat je onder root inlogd

code:
1
2
3
$su
# init3
# startx

Dan heb je geen last meer van rechten. maar onthoud dat je na afloop wel uitlogd
ok hier heb ik wat aan :+
dat laatste kan ik niet meer helemaal volgen
dat uitpakken lukt niet moet je gewoon op dat bestandje klikken?

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 15:50 ]

Pagina: 1