Toon posts:

[Shuttle ST61G4 & APACER] Niet compatibel ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo - ik heb gisteren een nieuwe Shuttle Barebone ST61G4 gekocht met een P4 3.0 Ghz; Maxtor 80 Gb 2Mb Cache en twee reepjes APACER 512 Mb PC3200 geheugen.

De Shuttle maakt gebruikt van ATI RS300 / IXP 150 chipset (VGA ATI Radeon 9100). Hij ondersteunt max 2 Gb Dual Channel DDR 400 geheugen in twee DIMM sloten.

Mooi machientje - maar, je raadt het al - ik heb een probleem : als ik de pc helemaal opbouw en aanzet gaat de power-led mooi aan - hard disk spint op - maar geen beeld. BIOS geeft geen audio foutmeldingen - maar ik heb ook geen pc-speaker gezien in de Shuttle.

Na enig zoeken heb ik het probleem bij het apacer geheugen kunnen leggen. Haal ik één van de twee modules weg, dan werkt de Shuttle wel. Het speelt ook geen rol in welk slot ik het geheugen steek, of welke van de twee modules ik neem; met één module werkt hij, met twee niet.

Iemand gelijkaardige ervaringen of ideeën ?

Tx

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Mijn eerste gedachte zou zijn dat die ene geheugenmodule kapot zou zijn, RMA en omruilen dus...

Je kan die andere module testen met behulp van memtest -> www.memtest.org

Verwijderd

Topicstarter
Niet dus - ik heb de modules elk apart getest - als ik er maar één gebruik, maakt niet uit welke, dan werkt de pc, met de twee modules erin wil het BIOS niet eens posten.

Het maakt ook niet uit welk DIMM slot ik gebruik. Voor de volledigheid - ik heb nog een tweede shutlle met een Celeron 2.6 Processor - ook daar hetzelfde probleem - één geheugenlat geeft geen probleem - allebei erin in hij start niet op.

Ook BIOS flashen naar de laatste nieuwe versie helpt niet.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2004 10:34 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Lijkt me dat je mem incompatible is (met twee reepjes dus) in combinatie met je chipset. Omruilen voor compatible mem is dan de beste optie ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Blijkt dat er nog zulke problemen zijn :( : zie dit topic

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2004 13:30 ]

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-08 20:52
van http://www.lostcircuits.c...rd/shuttle_st61g4/6.shtml
One thing we noticed was that the ST61G4 was much more behaved with respect to memory compatibility if an external graphics card was installed as opposed to running the internal IGP9100. In the case of the integrated graphics, the system had a few stability issues if memory latencies were set to 2:2:2, most applications would only run with the tRCD set to 3 cycles, regardless of the memory used. Using an external graphics card like the RADEON 9800 Pro, we did not run into any stability issues.
Ik zou eens een losse videokaart even inbouwen om te kijken of dit het probleem oplost...

hier nog een paar:
http://www.houseofhelp.com/v3/showthread.php?t=25849
http://houseofhelp.com/forums/showthread.php?t=23199

[ Voor 10% gewijzigd door Canard op 03-06-2004 13:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik gisteren geprobeerd met een losse pci kaart die ik nog had liggen. Ik had nog steeds hetzelfde probleem: BIOS wou niet posten - Ik heb wel nog niet geprobeerd om op te starten met één module en extra grafische kaart, - de ingebouwde vga uit te schakelen en dan te booten met twee modules...

Alvast bedankt voor de info.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:07

The Third Man

The Third Jellyfish

Heb je al geprobeerd het DDR voltage iets te verhogen naar 2.6 of 2.7?

Verwijderd

Topicstarter
Het blijkt idd dat de ATI chipset niet alle memory merken even graag heeft - er zijn zelfs problemen tussen verschillende modellen van één merk (bv Corsair). :( Dat moet je dan uitvinden nádat je twee van die shuttles gekocht hebt ! Grr... Ik hoop dat de winkel zonder problemen het geheugen wil ruilen.

Verwijderd

Topicstarter
De oplossing is gevonden, dankzij de hulp van de pc-boer :

Blijkt dat de beide 512 mb modules van apacer gebruik maakten van verschillende chips -de ene Infineon en de andere Winbond chips - één 512 Mb module apacer omgeruild naar zelfde chipset Winbond en het probleem is opgelost ...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En zie hier wederom een reden om de merk van een DIMM als van ondergeschikt belang te beschouwen en juist op de chips te letten :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1