[Access] veld vergelijken en dan toegang geven

Pagina: 1
Acties:

• knackje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-04 14:38
Heb gezocht maar kreeg niet helemaal het goede resultaat. Ik wil in mijn begin formulier een soort wachtwoord beveiliging bouwen voor beheerders van de database. Mensen zonder wachtwoord moeten ook gewoon toegang hebben tot andere formulieren.

IK dacht het zo te doen. Om een wachtwoord in een tabel te zetten. Wanneer mensen nu hun wachtwoord intikken en op een knop drukken, moet dat ingetikte wachtwoord worden vergeleken met het wachtwoord uit de db. Waarna je dus toegang krijgt tot een bepaald formulier. Alleen de vraag is dan: hoe doe ik dit? En dan met name die vergelijking van het ingevoerde veld met het veld uit de tabel.

Ik denk dat ik vb nodig hem, maar daar weet ik helemaal niks van. Hopelijke kan iemand ff helpen.

• TheXception
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heb gezocht maar kreeg niet helemaal het goede resultaat.
Ik weet niet hoe hard je gezocht hebt maar hier op GoT zijn heel wat voorbeelden te vinden... Kijk o.a. eens bij [rml][ Access] VB Loginscript probleem[/rml] Heeft mij heel ver geholpen. Er waren nog meer topics, maar die kun je zelf wel vinden :Y)
Ik denk dat ik vb nodig hem, maar daar weet ik helemaal niks van. Hopelijke kan iemand ff helpen.
Ik weet wel zeker dat je VB nodig heb :*) . Als je zelf al aangeeft hier helemaal niks van af te weten, dan zou ik eerst eens kijken of je een VB boek kunt aanschaffen. De helpfile lezen doet ook wonderen.

"It's better to burn out, than to fade away"

• knackje
Op wat heb jij gezocht dan. heb nu weer gezocht maar geen krijg goede antwoorden

• Batsies
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

Batsies

E-Developing

slim is het echt wel om eerst de basis te leren van queries, daarnaast zal je het id van de inloguser moet koppelen aan de id die in de wachtwoordentabel staat, komt het ingevoerde wachtwoord overeen met het wachtwoord in de tabel bij dat id, dan is het goed, anders niet. Maar zoals gezegd eerst even de basis doornemen

E-Developing

• TheXception
  • Niet online
knackje schreef op 02 juni 2004 @ 21:53:
Op wat heb jij gezocht dan. heb nu weer gezocht maar geen krijg goede antwoorden
Ik heb gezocht naar access+login+password
Maar het kant en klare voorbeeld in mijn vorige post moet je kunnen helpen. Eén en ander even ombouwen naar je eigen applicatie, maar dan ben je er.

En dat jij geen goede antwoorden krijgt... Je krijgt nooit een 100% oplossing, maar met behulp van voorbeelden van andere posters zou je in staat moeten zijn, om de voor jou relevante zaken eruit te halen. :Y)

• knackje
Ik heb nog even naar dat stukje code gekeken die je mij gaf maar dat gaat achter te ver voor mij. De beveiling die ik wilde hoeft ook niet helemaal perfect te zijn hoor. Ik wilde het nu wat simpeler maken. Ik hoop wel dat jullie me daar ff bij kunne helpen. Stel ik heb in een tabel 2 velden eentje stel ik in op een standaar waarde b.v knack

Ander veld in de tabel laat ik leeg. Op het begin formulier maak ik een invoer vak. Die voert het ingetikte waarde in het 2 veld. Automatisch laat ik de quert los op de tabel

query: select * from paswoord where paswoord.veld 1 = paswoord.veld 2;

Wanneer daar dus een resultaat uit komt(voor het volgende heb ik jullie hulp nodig) moet er een knop op het formulier verschijnen( dus eerst onzichtbaar en vervolgens zichtbaar) Als me op die knopd rukt kunnen ze naar het beheerders formulier.

Wanneer er dus op die tweede knop gedrukt wordt laat ik weer een query los op de tabel die alle waardes verwijderd

query: delete * from paswoord;

Is dit wat denken jullie?

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05 12:04
Ik heb zelf ooit ook eens zoiets gemaakt, met een tabel met users + passwords + rechten (bewerk, bekijk, beheer). Niet helemaal een nette optie, maar misschien heb jij dr wat aan;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
Private Function login()
 Dim rst As Object

Set rst = Me.Recordset
    rst.FindFirst "naam = '" & Me![Naam] & "'"

If IsNull([Naam]) Then
    Msg "Er is geen naam ingevuld, dit is echter wel verplicht!", Sc
    Exit Function
    End If

If Not [Naam] = rst.[Naam] Then
    Msg "De ingevoerde user " & Me![Naam] & "" & _
    " is niet bekend in de database. Probeer het nog eens of 
neem contact op met" & _
    " de afdeling systeembeheer.", Sc
    Exit Function
    End If

If Not [Wachtwoord] = rst.[Wachtwoord] Then
    Msg "Het ingevoerde wachtwoord is onjuist. Probeer het nog
 eens of neem" & _
    " contact op met de afdeling systeembeheer", Sc
    Exit Function
    End If

If IsNull([Wachtwoord]) Then
    Msg "Het ingevoerde wachtwoord" & _
    " is leeg. Deze moet ingevuld worden", Sc
    Exit Function
    End If

rst.Edit
    rst.DateLastUsed = Date
    rst.Gebruik = rst.Gebruik + 1
    rst.Update

Msg "Toegang verleend aan de gebruiker " & rst.[Volledige Naam] 
& ".", SI

DoCmd.OpenForm "Startmenu", acNormal
    [Forms]![Startmenu]![User] = rst.[Volledige Naam]
    [Forms]![Startmenu]![BH] = rst.[Beheer]
    [Forms]![Startmenu]![BW] = rst.[Bewerk]
    [Forms]![Startmenu]![BK] = rst.[Bekijk]

rst.Close
    DoCmd.Close acForm, "WW", acSaveYes

End Function

[ Voor 16% gewijzigd door Masch op 03-06-2004 09:00 . Reden: opmaak enzo ]

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

• TheXception
  • Niet online
Volgens mij gaf de TS aan dat hij het "eenvoudig" wilde.
Ik denk niet dat hij iets met jouw code kan...

Al vraag ik me af als je op de manier zoals knackje je database wilt beveiligen, of je dan uberhaupt moet willen beveiligen. No offence _/-\o_

• Masch
TheXception schreef op 03 juni 2004 @ 09:11:
Volgens mij gaf de TS aan dat hij het "eenvoudig" wilde.
Ik denk niet dat hij iets met jouw code kan...

Al vraag ik me af als je op de manier zoals knackje je database wilt beveiligen, of je dan uberhaupt moet willen beveiligen. No offence _/-\o_
Mijn code is toch al relatief simpel?
Maar ja, als ik dan dit zinnetje lees;
Misschien moet je je even gaan verdiepen in VBA knackje?

(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

• TheXception
  • Niet online
Mijn code is toch al relatief simpel?
Maar ja, als ik dan dit zinnetje lees;[...]
Het ligt niet aan jouw code hoor :*) . Ik doelde op datzelfde zinnetje...
Ik heb zelf ook een leuk scriptje, maar dat durf ik bij het zien van dat zinnetje ook niet meer te plaatsen. :+

• knackje
Zo te lezen is mijn idee niet echt een succes. Het script wat gepost is door Masch
begrijp ik wel deels (alleen zie ik niet waar het veld vergeleken mee wordt. Ik denk dit stuk: Set rst = Me.Recordset)

Maar ja dan weet ik eigenlijk niet wat ik er mee moet doen. Ik heb wel eens in de vb editor van acces gewerkt. Ik weet dat ik zo een gebeurtenis kan opbouwen in vb. Kan ik dit stuk zo ergens plakken. Zal wel niet.

Ik ben zelf helemaal niet te lui om iets te leren hoor. Maar heb het nu erg druk dus dat komt helemaal niet goed uit. Ik denk dat ik maar bij mijn idee moet blijven.

Kan iemand mij dan alleen uitleggen hoe ik een knop zichtbaar kan maken als hij onzichtbaar is na een handeling bijvoorbeeld. Dan knutsel ik zelf wel verder.

• TheXception
  • Niet online
knackje schreef op 03 juni 2004 @ 12:25:Kan ik dit stuk zo ergens plakken. Zal wel niet.
Nee, dat kan dus niet..
Kan iemand mij dan alleen uitleggen hoe ik een knop zichtbaar kan maken als hij onzichtbaar is na een handeling bijvoorbeeld. Dan knutsel ik zelf wel verder.
Knopje op form plaatsen, waarvan de property visible "false" is (doe je dus in de eigenschappen van die knop).
Daarnaast had je de inlogknop als ik jouw verhaal goed begrijp. daarachter zit volgens mij je procedure om in te loggen? Als het resultaat positief is, zet je in je code: knopnaam.visible=true

maar is en blijft vb-code :Y)

• knackje
Oh dat is maar is kort. Nou ik ga het straks ff proberen. Jullie horen nog ff wat ik er van gemaakt heb.

• knackje
Hallo heb nu dit in vb gemaakt. Maar ik krijg de volgende foutmelding.

code:
1
2
3
4
5
Private Sub Knop6_Click()
    If Tekst8.Text = ´knack´ Then
        Knop7.Visible = True
End If
End Sub

Fout 2185 tijdens uitvoering

U kunt alleen verwijzen naar een eigenschap of een methodevoor een besturingselement als het besturingselement de focus heeft

Wat doe ik dan fout?

[ Voor 185% gewijzigd door knackje op 03-06-2004 15:00 ]

• knackje
Wat ik nu wel heb gevonden is dat je bij een object zoals een text veld een gebeurtenis focus heb. Maar of dat wat is?

Weet iemand anderd waar ik de betekenis van zulke fout codes kan opzoeken

• Masch
Met de optie .setfocus kun je de focus verplaatsen naar een ander besturingselement. Dit doe je dan voor je code, bijvoorbeeld zo;

code:
1
2
3
4
5
6
Private Sub Knop6_Click()
tekst8.setfocus    
If Tekst8.Text = ´knack´ Then
        Knop7.Visible = True
End If
End Sub

Geef overigens je besturingselementen betere namen! tekst8 en knop7 zeggen niks over het doel wat je besturingselement dient.

[ Voor 20% gewijzigd door Masch op 03-06-2004 15:21 ]

(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

• knackje
Dat was het dus. Hij werkt nu eindelijk. Bedankt voor de hulp allemaal
Pagina: 1