Toon posts:

Windows 98 geeft 'Gegegvensfout bezig met lezen station C'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier met een probleem waar ik totaal niet weet wat ik er mee aan moet. Mijn vader heeft een Windows 98 machine, een pentium 2 400 Mhz. Deze machine heeft altijd netjes zijn werk gedaan. Nou heb ik daar gisteren Firefox op geinstalleerd omdat mijn vader steeds last had van reclame en spyware. Alles werkte prima totdat hij vandaag zijn computer wou opstarten.

Het windows 98 opstart scherm komt gewoon tevoorschijn alleen doet de hardeschijf raar. Hij blijft ongeveer 10~15 mins een pruttel de pruttel geluid maken en komt dan met de volgende foutmelding:

Gegevensfout bezig met lezen station C

Dan kan ik afbreken, opnieuw etc. Dit moet ik elke keer doen als hij een regel van autoexec.bat probeert uit te voren totdat ik op een gegeven moment in Dos terecht kom. Vanuit Dos kan ik gewoon de schijven browsen (er zitten 2 schijven in de computer). Als ik echter een map maak op een andere partitie en naar hier bestanden vanaf de c schijf kopieer werkt dit ook niet. De map wordt wel aangemaakt maar ik kan er niet in. Het is echter zeer belangrijk dat ik alle bestanden kan behouden omdat hier zeer belangrijke dingen op staan.

Wij kan mij hierbij helpen, ik kom er echt niet uit. Ik heb hier gelezen en kwam op dingen als de eerste partitie die "active" moest zijn, maar ik kan niet in fdisk want dan krijg ik dezelfde foutmelding. "sys c:" werkt ook niet (om dezelfde reden)

Kan dit te maken hebben met mijn installatie van Firebird op deze machine of zou het iets anderes (ergers) kunnen zijn en is er een manier om de bestanden op de hardeschijf te redden.

Alvast bedankt voor alle hulp die jullie mij misschien kunnen bieden.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik ga je topic verplaatsen naar Opslagmedia & I/O Controllers - het is namelijk zeer waarschijnlijk een hardware matige fout :)

Begin eventjes met de Opslagmedia & I/O Controllers faq door te lezen (er staan een aantal tooltjes in die je kunnen helpen met het testen van je harddisk en met het eventueel proberen te redden van gegevens) :)

Windows Operating Systems >> Opslagmedia & I/O Controllers

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt ! ik dacht dat hij in Windows operating systems wel op zijn plaats was, maar het lijkt idd steeds meer en meer op een hardware probleem. Ik heb de FAQ gezelen, of in iedergeval de dingen die voor mij relevant zijn. In tussen is alle hulp die iemand mij hierin kan geven van harte welkom.

Verwijderd

als er belangrijke dat opstaat zou ik eerst even met een knoppix cd proberen
of je de schijf wel kan lezen en kopieren.

heb al enkele keren meegemaakt dat dat lukt, vaak ook niet trouwens ;(

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja, dat zou ik kunnen proberen. Bedankt voor de Tip !

• danmark_ori
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-11-2025
Zijn de flatcables ECHT niet beschadigd? Wordt de HDD in het bios herkend / BIOS batterijtje mogelijk op 'half zeven'? Toegang tot, kopiëren, repareren enz. etc. al geprobeerd met systeemdiskette of opstartbare cd? Met Norton Disk Doctor (ndd.exe 634 kB) bijv. gecheckt / gerepareerd?

Verwijderd

Topicstarter
danmark_ori schreef op 02 juni 2004 @ 20:33:
Zijn de flatcables ECHT niet beschadigd? Wordt de HDD in het bios herkend / BIOS batterijtje mogelijk op 'half zeven'? Toegang tot, kopiëren, repareren enz. etc. al geprobeerd met systeemdiskette of opstartbare cd? Met Norton Disk Doctor (ndd.exe 634 kB) bijv. gecheckt / gerepareerd?
Alle IDE kabels zitten goed en zien er onbeschadigd uit. Ik zie trouwens ook geen reden waarom IDE kabels van een computer die alleen maar op een bureau staat beschadigd kunnen geraken, dat durf ik dus ook van de hand te doen. Ik heb opgestart met PM8 diskettes en die vond geen fouten op de schijven. Hij gaf echter wel aan de C: leeg was terwijl dir/p in DOS mij iets anders doet geloven. Kopieren kan wel volgens DOS maar het behaalde resultaat is er niet naar. Hij maakt een map aan waar ik niet in kan komen en zegt na het kopieren van tientallen bestanden dat hij 1 bestand heeft gekopieerd. Ik kan Norton Disk Doctor nergens vinden (misschien dat jij een linkje voor me hebt?)

De harde schijven worden door de BIOS herkend.

Als ik in DOS scandisk of chkdsk doe, dan krijg ik ook foutmeldingen. Het is een zeer vreemd probleem, ik kan er geen wijs uit worden.

Als ik via F8 in DOS opstart moet de computer eerst 5~10 minuten pruttelen alvorens foutmeldingen uit te spugen en daarna pas in DOS te gaan, waar ik vrijwel niks voorelkaar kan krijgen. Ik kan niks doen in DOS waar de hardeschijf aan te pas komt, behalve hem inlezen.

Misschien heeft iemand nog een idee, want ik kan er echt niet uitkomen in mijn eentje ben ik bang.

Verwijderd

Als ik jou was zou ik maar even beginnen met het maken van een GHOST of iets dergelijks. Zoals dit nu klinkt, luidt het erop dat je schijf binnenkort ter ziele gaat.. En, zo niet, dan heb je alsnog je data even veilig opgeborgen voor er echt iets mis gaat.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Harddisk is stervende; zo snel mogelijk alle data die noodzakelijk is overpompen op een andere schijf, en ondertussen een gebedje prevelen dat deze laatste belasting niet definitief te veel is...

als dat al gelukt is, kan je altijd probren die schijf te formatteren en te controleren op fouten... maar 99,99% zeker is er al een en ander naar de vaantjes...

• danmark_ori
Even praktisch: hèb je de beschikking over: cd-rom Knoppix ( ACAB), en/of Norton Disk Doctor DOS-version (Danmark_ori), en/of Norton Ghost (Visjesoft) om te doen wat in verschillende toonaarden bezongen is (ook: The_Stickie). De kopieerfunctie van (Symantec tegenwoordig) Ghost 'pakt' je hele C: partitie in één bestand op je tweede schijf. De inhoud van de naam.gho file kan je later, in een goed werkende configuratie, rustig uitpluizen met de ghostexplorer.
Heb je de ghost.exe: redt je het qua ruimte op de 2e HDD? Je kan comprimeren.
Repareren met chkdsk.exe of ndd.exe kan 'altijd' nog: eerst maar integraal kopiëren - better safe than sorry!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle hulp, dat waardeer ik ten zeerste.

even een update: Ik heb nu Knoppix erop staan. Die kan alle schijven vinden en ik kan er gewoon mee werken alsof er niks aan de hand is. Ik probeer nu alle belangrijke data van de ene HDD naar de tweede HDD te kopieeren voor het geval hij echt stervende is. Alleen Knoppix op een 400 Mhz met 64 Mb geheugen is geen pretje. hopelijk kom ik er hier mee uit, anders zal ik het met ghost proberen. Nogmaals bedankt voor de hulp. En alle ideeen zijn nogsteeds welkom ! :)

EDIT: Met knoppix kon ik de schijven lezen, maar niet beschrijven. Ik weet niet of dit aan knoppix licht of aan de HDD. Misschien dat iemand anders dat weet.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2004 21:53 . Reden: vorderingen ]

Verwijderd

edit:
ik moet beter lezen

je moet wel bij knoppix jezelf schrijfrechten toekennen,
standaard staat alles op read-only om veiligheidsredenen.

rechtermuisknop op volume koppeling op desktop

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2004 22:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu gewoon de HDD met de belangrijke data eruit gehaald en in mijn eigen computer gestopt. Op die manier heb ik met simpel kopieeren & plakken de boel veilig gesteld. Daarna heb ik met schijfcontrole van Windows XP, die vondt veel cluster fouten e.d (wat wil dit zeggen ?). Hopelijk werkt het nu weer wel en is de schijf nog heel en anders installeer ik alles gewoon opnieuw.

• danmark_ori
Gefeliciteerd joh. De harde schijf blijft vanaf nu wel 'verdacht' hè. Weet niet welk merk & type HDD je vader's PC heeft, maar denk anders nog even aan de tooltjes die 'Elevator' je meldde gisteren. Je had opstartdiskettes van PM8 <Partition Magic 8.0> schreef je. Dan weet je dat je daarmee heel comfortabel want grafisch o.a. partities kopiëren. En installeren van een (altijd benodigde) BASIS-configuratie = OS + drivers mobo, videocard, geluidskaart, muis, maar NIET: anti-virus bijv. hoeft maar één keer als je na een enkele check met WinDoctor er meteen even een ghost-image van maakt. Altijd naar een andere schijf wegschrijven - zie hieronder.

Veiliger werk je met een 2e HDD, waarop een kopie-partitie staat van je data-partitie op HDD1. HDD 2 is dan niet 'meer ruimte' maar in de eerste plaats een veiligheidskopie. PS: kopiëren van de ene drive naar de andere gaat 1: VEEL sneller, 2: veiliger, want de koppen hoeven niet duizenden keren heen en weer te snellen. Je hoort het verschil ook. Succes verder!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 18:44

EXX

EXtended eXchange

Wat je ook nog kan doen is het diagnosticstool van de HDD fabrikant draaien. Even kijken wat voor een type HDD je hebt (IBM-Hitachi/Seagate/Maxtor/WD/Samsung) en ga naar de website en download de diagnostics software. Zie ook de OM FAQ.

Het tool draait vanaf een bootable floppy en checkt je drive. Ik weet niet of er nog garantie op de HDD zit, maar een error code van het diagnostic tool is meestal genoeg reden om garantie te kunnen claimen via een RMA.

[ Voor 9% gewijzigd door EXX op 03-06-2004 10:58 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Pagina: 1