MSI K8T Neo FISR2 geheugenuitbreiding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Ok ffies een totaal nieuwe post me problemen zijn nu opgelost met men mobo.
Maar ik wou voordeze vraag geen nieuw topic openen.

IK heb dus het msi k87 neo fisr2 socket 754 moederbord en ik heb er 2 x 256 mb kinston pc 3200 in zitten

Nu wil ik straks upgraden naar 768 of 1024 mb ram
maar ik wil wel pc 3200 blijven draaien
en je hebt nu dual channel en ik had gehoord dat de snelheid achter uit zou gaan.

En ik snap er nu ff niks meer van.
op de handleiding staat singel side en double side.

Mijn vraag is nu kan ik er straks gewoon 512 mb ram pc 3200 bijkopen. zonder dat de snelheid omlaag word gezet.
en heb ik uit dit plaatje ook begrepen dat het ook nog uitmaakt ik welke volgorde je de reepjes zet.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/roy.rosink/mem.JPG

Als ik het zo bekijk komt er dus in de eerste dimm de nieuwe reep van 512
en in de 2 de en 3de dimm mijn 2 reepen van 256???

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2004 11:38 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 11:18:
Ok ffies een totaal nieuwe post me problemen zijn nu opgelost met men mobo.
Maar ik wou voordeze vraag geen nieuw topic openen.
Dat is nou nét niet de bedoeling ;) Immers, het is totaal offtopic en het gaat om een op zichzelf staand probleem.

Vandaar dat ik dit berichtje uit amd-64 probleem met core center msi in dit nieuwe topic heb gezet.

Terugkomend op het probleem:
Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 11:18:
Als ik het zo bekijk komt er dus in de eerste dimm de nieuwe reep van 512
en in de 2 de en 3de dimm mijn 2 reepen van 256???
Waar maak je dat eigenlijk uit op :? Een singlesided reep hoeft niet per se 256MB zijn :+ In totaal moet je voor DDR400 niet meer dan 4 banken gevuld hebben en dat is dus maximaal één doublesided reep en twee singlesided repen. Maar drie singlesided reepjes kan natuurlijk ook :)

[ Voor 44% gewijzigd door BalusC op 02-06-2004 11:46 ]

Verwijderd

jah dat klopt maar het gaat me om de snelheid. Kijk maar eens naar het plaatje.
als je de volgorde anders om zou doen draai ik geen pc3200 meer.

Maar ik kan er dus gewoon 1 reep van 512 bij kopen (totaal dan 1024) en die er bij indrukken en dan blijf ik op elke reep pc 3200 draaien?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 11:50:
Maar ik kan er dus gewoon 1 reep van 512 bij kopen (totaal dan 1024) en die er bij indrukken en dan blijf ik op elke reep pc 3200 draaien?
BalusC schreef op 02 juni 2004 @ 11:43:
[...]
In totaal moet je voor DDR400 niet meer dan 4 banken gevuld hebben en dat is dus maximaal één doublesided reep en twee singlesided repen. Maar drie singlesided reepjes kan natuurlijk ook :)
:)

Verwijderd

Ja maar mijn moeder bord heeft maar 3 banken :D

( Dus Dan moet ik in de eerste dimm 1 reep van 512 doen)
en in de 2 en 3de dimm de 2x 256 die ik nog heb in doen. En dan blijft de snelheid pc 3200 oftewel 400 mhz ?

BalusC schreef op 02 juni 2004 @ 11:43:
[...]
In totaal moet je voor DDR400 niet meer dan 4 banken gevuld hebben en dat is dus maximaal één doublesided reep en twee singlesided repen. Maar drie singlesided reepjes kan natuurlijk ook

Als ik 3 singeside repen doen dan kom ik uit 3 x 256 = 768
maar ik wil 1024.

edit:
Hoe weet ik of ik nu singelside of dubbelside al heb ?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2004 17:07 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je moederbord heeft maar 3 Slots...

Een single sided-DIMM vult 1 bank, een dubbelzijdige twee banken, dus je kunt tot zes banken vullen, maar dan dus niet op 200MHz

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op 02 juni 2004 @ 17:47:

Een single sided-DIMM vult 1 bank, een dubbelzijdige twee banken, dus je kunt tot zes banken vullen, maar dan dus niet op 200MHz
Ja maar nou snap et nog nie helemaal

Eigenlijk wil ik gewoon 1x 512 mb erbij kopen zodat ik in totaal 1024 heb en dat ze dan draaien op pc 3200 kan dit ?

dus:
dimm 1 512 pc 3200
dimm 2 256 pc 3200
dimm 3 256 pc 3200
Dit is eingelijk wat ik dus wil weten.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 17:03:
edit:
Hoe weet ik of ik nu singelside of dubbelside al heb ?
Gezien de omvang van 256MB in combinatie met PC3200 snelheid durf ik te beweren dat je daar single-sided spul hebt :) Maar je kunt 't zelf ook achterhalen door het aantal chips te tellen, te kijken wat er op de chips staat en dan de RAM FAQ in duiken, dan kom je er vast wel uit (en post het anders ff hier).

Uit de tabel die je post kun je opmaken dat je maximaal vier banken mag gebruiken, bij meer zal de snelheid automagisch naar DDR333 snelheid terug worden gezet. Dus indien jouw beide 256MB DIMM's single-sided (één side is een 'bank') zijn kan je er nog één dual-sided DIMM bijplaatsen, b.v. eentje van 512MB. Simpel.
Overigens snap ik helemaal niet waarom je voor twee 256MB DIMM'etjes bent gegaan, nu zit je al snel en volledig overbodig in de problemen met uitbreidingen 8)7

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

dion_b schreef op 02 juni 2004 @ 17:47:

ohh.............

dus je hebt of zeg maar 1 reep met 256 of 2 repen van 128

dus dan heb ik er al 2 x double side inzitten ?

Verwijderd

Abbadon schreef op 02 juni 2004 @ 18:00:
[...]

Gezien de omvang van 256MB in combinatie met PC3200 snelheid durf ik te beweren dat je daar single-sided spul hebt :) Maar je kunt 't zelf ook achterhalen door het aantal chips te tellen, te kijken wat er op de chips staat en dan de RAM FAQ in duiken, dan kom je er vast wel uit (en post het anders ff hier).

Uit de tabel die je post kun je opmaken dat je maximaal vier banken mag gebruiken, bij meer zal de snelheid automagisch naar DDR333 snelheid terug worden gezet. Dus indien jouw beide 256MB DIMM's single-sided (één side is een 'bank') zijn kan je er nog één dual-sided DIMM bijplaatsen, b.v. eentje van 512MB. Simpel.
Overigens snap ik helemaal niet waarom je voor twee 256MB DIMM'etjes bent gegaan, nu zit je al snel en volledig overbodig in de problemen met uitbreidingen 8)7
Ja ik zou ze wel willen tellen maar daar zit z,n blauwe heatspreader ofwat op
w8 zal ff een plaatje zoeken......

Dit geheugen zit er nu dus in 2 x 256
edit:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/roy.rosink/mem%202.JPG

En daar wil ik dan dus de versie van 1 x 512 mb bij halen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2004 18:09 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die info zegt niets, ga op de Partnummer bij Kingston kijken en zie wat de tech specs zeggen, daarin zal de info die je nodig hebt zoekt.

Oslik blyat! Oslik!

• Abbadon

Verwijderd

ok ff gezocht op partnumber:

New Search Manufacturer Model Part Number System Type

KHX3200AK2/512 - Part Detail

Print this page

Description:
512MB Kit HyperX DDR 400MHz 2-3-2-6-1

Detailed
Specifications:
Standard 32M X 64 Non-ECC 400MHz 184-pin Unbuffered DIMM (SDRAM-DDR, 2.6V, CL2, Gold) (Datasheet)

Additional Info:
Timing for this part: 2-3-2-6-1

Mfgr's System P/N's:
N/A

Form Factor:
Memory Module

Pieces/Unit:
2
Warranty:
Lifetime

Verwijderd

Ahh dat is dus goed nieuws. Want dat betekend dus dat ik nu 2 x single heb.
En er dus 1 double side bij kan halen (als je naar de tabel in me startpost kijkt)
En niet op snelheid hoef in te leveren. (of zie ik dit verkeerd) ?

• Abbadon
Ja, als je er nog zo'n HyperX DIMM indrukt van 512MB (zie link voor specs) kom je in totaal op 4 banken uit. Plaats ze overeenkomstig de manual in je bord en het moet goed gaan :)

http://www.valueram.com/datasheets/KHX3200A_512.pdf

Verwijderd

Ik heb geen 4 banken ik heb er maar 3

zie de link:

http://www.eynstein.nl/ai/msik8tneof2.jpg

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lees mijn post hierboven eens :o

EEN SLOT IS NIET HETZELFDE ALS EEN BANK

Een DIMM vult TWEE banks als het dubbelzijdig is...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

ahh zo dus.........

Dus dat betekend dat mijn geheugen wel double side is, want het vul wel 2 banken op

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 18:28:
ahh zo dus.........

Dus dat betekend dat mijn geheugen wel double side is, want het vul wel 2 banken op
Kom op zeg...

Elk van je reepjes vult op dit moment een bank, waardoor je nu in totaal 2 banken gebruikt.

Als je een dubbelzijdig reepje erbij plaatst vult hij in z'n eentje twee banken, dan dus 2+2=4

Als je huidige geheugen dubbelzijdig was geweest, zou het dus vier banken (maar maar twee DIMM slots!) in gebruik hebben.

Oslik blyat! Oslik!

• Abbadon
Ik geef 't op 8)7

Verwijderd

Nee klopt je hebt gelijk.
Maar mijn geheugen vult 4 banken op (2 dimms dus )
ik heb net even gekeken.

Het komt er dus opneer dat ik geen pc 3200 kan draaien als ik er 512 bijkoop want dan heb ik alle 6 banken vol.

Dan moet ik dus die 2x 256 ( die samen 4 banken opvullen ) zien kwijt te raken.

En 2 x 512 weer kopen die samen 4 banken vullen.

..........................................................................................
En waar heb je dat net gedaan?

ff me kast opengemaakt en gezien dat er 4 banken---> 2 dimms vol waren

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2004 18:48 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 18:43:
Nee klopt je hebt gelijk.
Maar mijn geheugen vult 4 banken op (2 dimms dus )
ik heb net even gekeken.
En waar heb je dat net gedaan :?

1 enkelzijdige DIMM vult 1 bank
1 dubbelzijdige DIMM vult 2 banken

En als je het nu nog niet snapt, herlees de topic, want het staat er tig keer in verschillende bewoording door mij en door Abbadon uitgelegd. Zo moeilijk is het niet.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Foto :

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/roy.rosink/331.JPG

2 dimms dus ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik geef het ook op :/

Oslik blyat! Oslik!

• Abbadon
Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 18:43:

..........................................................................................
En waar heb je dat net gedaan?

ff me kast opengemaakt en gezien dat er 4 banken---> 2 dimms vol waren
Dude, dat kun je helemaal niet zien met het blote oog :D Of weet je nu in een keer meer dan dion_b en ik bijelkaar? :+

Ik zal 't dan nog één maal proberen, gewoon om de uitdaging zeg maar :P

Een enkele DIMM bestaat uit of één logische bank of twee logische banken. Let wel, dit is logisch en niet fysiek!; je kunt namelijk niet zoiets als een bank met het blote oog ontwaren. Een andere benaming hiervoor is respectievelijk single-sided of dual-sided.

Een enkel geheugenslot zoals op jouw moederbord bestaat logisch gezien dus ook uit of één of twee banken, om zo zowel single- als dual-sided DIMM's het hoofd te kunnen bieden.

Wel, wat maakt een DIMM nu single- of dual-sided? Een veel gemaakte fout is het aanwezig zijn van geheugenchips op of één zijde v.d. DIMM of op beide zijde's v.d. DIMM. Dit lijkt zo op het eerste gezicht voor de hand liggend maar zo werkt 't niet. Vandaar dat je zo met het blote oog niet kunt zien of je het met een single- of dual-sided DIMM van doen hebt.
Het onderscheid ligt 'm namelijk in de logische opbouw v.d. DIMM. Een complete module is d.m.v. 64 datapaden met de buitenwereld (lees: geheugencontroller) verbonden. Om al deze 64 datapaden van data te voorzien zullen alle aanwezige geheugenchips op de DIMM tezamen minimaal 64 datalijnen moeten hebben. In het geval van een single-sided DIMM is dit dus ook het geval. Om een voorbeeld te geven, een DIMM met acht stuks 32Mx8 chips heeft per chip acht datalijnen (daar staat de '8' voor in 32Mx8). En acht datalijnen per chip maal acht chips maakt... jawel, 64 datalijnen. Mooi, klopt dus precies :)
Nu kan een DIMM ook het dubbele aantal chips tellen om zo op meer MB's uit te komen, maar het gevolg kán zijn (hangt af van hoeveel datalijnen per chip) dat we in een keer met 128 datapaden zitten i.p.v. 64! Dit zijn er dus 64 teveel. De oplossing is de datalijnen per paar te schakelen zodat de DIMM voor de buitenwereld toch weer op 64 datapaden uitkomt :) Om nu toch de juiste geheugenchips te kunnen benaderen wordt de gehele DIMM logisch in tweeën gesplitst, zodat je telkens 64 datalijnen hebt. De geheugencontroller selecteert een helft en kan deze helft dan benaderen (lezen/schrijven). Moet de andere helft benaderd worden, dan wordt deze andere helft geselecteerd (zeg maar om en om, nooit tegelijk). En één zo'n helft heeft de logische eigenschappen van een complete single-sided DIMM zodat we dus een DIMM hebben met twee banken: dual-sided.

De reden dat er maar maximaal vier banken op DDR400 snelheid kunnen draaien heeft te maken met de snelheid en de hoeveelheid v.d. signalen over de geheugenbus; hoe sneller adres- en commando signalen over de bus gaan hoe sneller een signaal verstoort raakt. Met meerdere DIMM's heb je meerdere adres- en commando signalen waardoor de bus meer verkeer kent en er sneller een 'botsing' op zal treden. En zo'n botsing wil je niet want daardoor raakt het hele verkeer ontregeld (lees: je pc gaat gek doen). Vandaar de gestelde grens.

Lees 't een paar maal door desnoods want nu moet je toch wel een beeld hebben van het hoe en waarom. En ik ga nu _écht_ niks meer uitleggen :X

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
omg ..

En neem ook gelijk de RAM FAQ door. Daarin staan alle denkbare geheugentermen uitgelegd. Als Tweaker zijnde zou je in principe de subforum-FAQ's moeten kennen voordat je ook maar een post in een subforum plaatst. Basiskennis is essentieël :)

Verwijderd

Abbadon schreef op 02 juni 2004 @ 19:31:
[...]

Dude, dat kun je helemaal niet zien met het blote oog :D Of weet je nu in een keer meer dan dion_b en ik bijelkaar? :+

Ik zal 't dan nog één maal proberen, gewoon om de uitdaging zeg maar :P

Een enkele DIMM bestaat uit of één logische bank of twee logische banken. Let wel, dit is logisch en niet fysiek!; je kunt namelijk niet zoiets als een bank met het blote oog ontwaren. Een andere benaming hiervoor is respectievelijk single-sided of dual-sided.

Een enkel geheugenslot zoals op jouw moederbord bestaat logisch gezien dus ook uit of één of twee banken, om zo zowel single- als dual-sided DIMM's het hoofd te kunnen bieden.

Wel, wat maakt een DIMM nu single- of dual-sided? Een veel gemaakte fout is het aanwezig zijn van geheugenchips op of één zijde v.d. DIMM of op beide zijde's v.d. DIMM. Dit lijkt zo op het eerste gezicht voor de hand liggend maar zo werkt 't niet. Vandaar dat je zo met het blote oog niet kunt zien of je het met een single- of dual-sided DIMM van doen hebt.
Het onderscheid ligt 'm namelijk in de logische opbouw v.d. DIMM. Een complete module is d.m.v. 64 datapaden met de buitenwereld (lees: geheugencontroller) verbonden. Om al deze 64 datapaden van data te voorzien zullen alle aanwezige geheugenchips op de DIMM tezamen minimaal 64 datalijnen moeten hebben. In het geval van een single-sided DIMM is dit dus ook het geval. Om een voorbeeld te geven, een DIMM met acht stuks 32Mx8 chips heeft per chip acht datalijnen (daar staat de '8' voor in 32Mx8). En acht datalijnen per chip maal acht chips maakt... jawel, 64 datalijnen. Mooi, klopt dus precies :)
Nu kan een DIMM ook het dubbele aantal chips tellen om zo op meer MB's uit te komen, maar het gevolg kán zijn (hangt af van hoeveel datalijnen per chip) dat we in een keer met 128 datapaden zitten i.p.v. 64! Dit zijn er dus 64 teveel. De oplossing is de datalijnen per paar te schakelen zodat de DIMM voor de buitenwereld toch weer op 64 datapaden uitkomt :) Om nu toch de juiste geheugenchips te kunnen benaderen wordt de gehele DIMM logisch in tweeën gesplitst, zodat je telkens 64 datalijnen hebt. De geheugencontroller selecteert een helft en kan deze helft dan benaderen (lezen/schrijven). Moet de andere helft benaderd worden, dan wordt deze andere helft geselecteerd (zeg maar om en om, nooit tegelijk). En één zo'n helft heeft de logische eigenschappen van een complete single-sided DIMM zodat we dus een DIMM hebben met twee banken: dual-sided.

De reden dat er maar maximaal vier banken op DDR400 snelheid kunnen draaien heeft te maken met de snelheid en de hoeveelheid v.d. signalen over de geheugenbus; hoe sneller adres- en commando signalen over de bus gaan hoe sneller een signaal verstoort raakt. Met meerdere DIMM's heb je meerdere adres- en commando signalen waardoor de bus meer verkeer kent en er sneller een 'botsing' op zal treden. En zo'n botsing wil je niet want daardoor raakt het hele verkeer ontregeld (lees: je pc gaat gek doen). Vandaar de gestelde grens.

Lees 't een paar maal door desnoods want nu moet je toch wel een beeld hebben van het hoe en waarom. En ik ga nu _écht_ niks meer uitleggen :X
Ik ben er nu dus achter dat ik single side heb.
En dat ik er (1 van 512 mb double side ) bij in kan zetten en dat de snelheid dan pc 3200/ 400 mhz blijft.
Zo klopt het tog ?

Verwijderd

Jups, en als je bij het opstarten kijkt, zie je heel snel een tabelletje langskomen met daarin je systeemspecs, (o.a. type cpu, cache, blablabla)

Rechtonderin die tabel staat hoeveel banks die gebruikt (0 en 1 voor slot 1, 2 en 3 voor slot 2, 4 en 5 voor slot 3)

offtopic:
_/-\o_ voor de uitleg van Abbadon

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2004 20:44 ]

Pagina: 1