Moederbord geforceerd koelen
Ik wil mijn gehele moederbord geforceerd koelen, maar de cpu en de northbridge worden watergekoeld. Ik wil dit voor elkaar krijgen door het moederbord op te sluiten tussen plexiglas met aan alle kanten zo'n 3 a 4 mm ruimte om lucht doorheen te jagen. Om dit voor elkaar te krijgen heb ik meerdere ideeën, waarbij ik voor de uitvoerbare ideeën, (ik ken niemand met een cnc-frees) een moederbord op moet offeren.
Het is natuurlijk niet mogelijk om overal gaten te maken voor fannetjes op de Plexi -sandwich, Om de plekken waar de luchtstroom niet goed is toch te voorzien van luchtaanvoer, dacht ik om op die plek een gaatje te boren en van uit dat gat een sleuf te freezen naar een rond verzonken gat van 40 mm waar een fan lucht inblaast. Deze zou via de afgedekte sleuf lucht naar het geboorde gat persen om over het moederbord te blazen. Om de 80mm fan op het gat van 40mm te plaatsen heb ik een plexi 80naar40 adapter gemaakt
Nog een idee, misschien op deze manier gaten rond de processor voet van de watergekoelde cpu lucht te blazen om condens minderkans te geven bij gebruik van een waterchiller
Achterkant moederbord waterkoelen
Voor de waterkoeling van hardeschijven wordt een warmtegeleidende pasta gebruikt die opdroogt als een soort rubber.

Ik zit er aan te denken om met dit spul een waterkoeling voor de achterkant van het moederbord te maken, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit.
CPU waterblok

Het Cuplex EVO waterkoelblok maakt gebruik van de gaten rond de socket waardoor ik deze onder het plexiglas kan vastschroeven op het moederbord. In de plexiplaat boor ik een gat ter grote van de koeler waar de koeler doorheen steekt. btw, volgens mij is deze koeler op een draaibank na te maken. Dan kan ik hem ook een stuk hoger maken, staat wel gaaf volgends mij.
doel van dit topic
Ik heb een aantal vragen, die in dit forum beantwoord kunnen worden:
Ik wil mijn gehele moederbord geforceerd koelen, maar de cpu en de northbridge worden watergekoeld. Ik wil dit voor elkaar krijgen door het moederbord op te sluiten tussen plexiglas met aan alle kanten zo'n 3 a 4 mm ruimte om lucht doorheen te jagen. Om dit voor elkaar te krijgen heb ik meerdere ideeën, waarbij ik voor de uitvoerbare ideeën, (ik ken niemand met een cnc-frees) een moederbord op moet offeren.
- Gietmal maken en hier een transparant opdrogend materiaal in gieten. Zie idee transparante behuizing waterpomp voor experiment
- Dun plexi vacuüm trekken over een mal. Dit wordt in de modelbouw gebruikt om een body te maken voor over het chassis van een modelauto. Ik moet hier nog informatie over inwinnen of dit ter grote van een moederbord kan, hoe scherp de hoeken mogen zijn. (pci sloten, en andere uitstekende delen)
Voor beide oplossingen moet ik een mal maken, van het moeder bord +3 a 4 millimeter. waarbij deze voor de gietmal als contramal dient. De manier die ik in gedachte heb is om het moederbord met fimo-klei te beplakken. Dit betekend ook gelijk dat dit moederbord opgeofferd wordt, dus een identiek moederbord, dat kapot is is zou goed uitkomen. Ik heb momenteel een Asus P4P800 en een Asus P5A, dus als iemand er een defect heeft liggen kun je hem bij mij kwijt - Als het vacuüm trekken niet duur is, kan ik dit ook direct op het moederbord doen, en hier van de mal maken voor het gieten van transparant materiaal. Dan heb ik aan 1 moederbord genoeg.
- Dikke plexiplaat met bovenfrees bewerken. Dit is in mijn mening de moeilijkste optie. Dit komt vooral door als je een groot gedeelte hebt weggefreesd, je geen stabiele ondergrond meer hebt om de bovenfrees op te plaatsen, ik zal dus iets moeten doen met bovenfrees modding. Ik denk hierbij aan een plaat groter dan de te frezen plaat met een uitsparing voor de bodemplaat van de frees in te laten vallen. Ook is het zo dat je op een behoorlijke snelheid moet frezen, anders gaat plexiglas smelten. (met behoorlijke snelheid boel ik de x en y as en niet het toerental, die moet ik nog bepalen/achterhalen).
Het is natuurlijk niet mogelijk om overal gaten te maken voor fannetjes op de Plexi -sandwich, Om de plekken waar de luchtstroom niet goed is toch te voorzien van luchtaanvoer, dacht ik om op die plek een gaatje te boren en van uit dat gat een sleuf te freezen naar een rond verzonken gat van 40 mm waar een fan lucht inblaast. Deze zou via de afgedekte sleuf lucht naar het geboorde gat persen om over het moederbord te blazen. Om de 80mm fan op het gat van 40mm te plaatsen heb ik een plexi 80naar40 adapter gemaakt

Nog een idee, misschien op deze manier gaten rond de processor voet van de watergekoelde cpu lucht te blazen om condens minderkans te geven bij gebruik van een waterchiller
Achterkant moederbord waterkoelen
Voor de waterkoeling van hardeschijven wordt een warmtegeleidende pasta gebruikt die opdroogt als een soort rubber.

Ik zit er aan te denken om met dit spul een waterkoeling voor de achterkant van het moederbord te maken, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit.
CPU waterblok

Het Cuplex EVO waterkoelblok maakt gebruik van de gaten rond de socket waardoor ik deze onder het plexiglas kan vastschroeven op het moederbord. In de plexiplaat boor ik een gat ter grote van de koeler waar de koeler doorheen steekt. btw, volgens mij is deze koeler op een draaibank na te maken. Dan kan ik hem ook een stuk hoger maken, staat wel gaaf volgends mij.
doel van dit topic
Ik heb een aantal vragen, die in dit forum beantwoord kunnen worden:
- Is dit ooit eerder gedaan? Als ik op motherbord + forcedair + cooling zoek, dan komen er alleen luchtkoeler voor de cpu voorbij.
- Welke fannetjes zijn geschikt voor het idee om lucht via kanaaltjes naar een specifieke plek te persen? Een 80 mm casefan loopt ook nog als de blaaskant dicht gehouden word. Zo`n goedkoop compressortje, daar dacht ik eerst aan. Deze maken echter een hoop lawaai en mogen maximaal 10 minuten lopen ivm warmte ontwikkeling.
- hoeveel nut zal dit idee hebben? Waarschijnlijk niet spectaculair veel, maar het moet ook eyecandy worden voor mn casemod.
- Is de koelprut van de hardeschijfkoeler ook los te koop? (dit is geen gewone koelpasta)
- Zijn er nog andere opties om het moederbord om het moederbord op te sluiten binnen plexiglas, met behoud van luchtruimte voor de geforceerde lucht?
- Ik wil alle kabels door een zo`n klein mogelijk gat halen. Ide kabels kunnen losgehaald worden, en weer in elkaar gezet worden, hoe zit dit met serial ata kabels, is er een mogelijkheid om deze zelf te maken, zodat de kabel door een klein rond gaatje past?
What is impossibility but a challenge