Toon posts:

[Access] DB converteren naar MySQL of PostgreSQL *

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een relationele Database in access bestaande uit Client.mdb (alle formulieren querys etc) server.mdb (tabellen).

Er werken +/- 5 users tegelijkertijd mee.
Deze users hebben verschillende rechten.
server.mdb bestaat uit 30 tabellen.
server.mdb is 200 mb Groot.

Ik wil nu Server.mdb op een sql server gaan draaien. Ik heb gekeken naar Mysql en postgre SQL.

Ik zou graag van jullie advies hebben over jullie bevindingen van deze twee(snelheid, stabiliteit, mogelijkheden).

Eventueel ook problemen die jullie hebbben ondervonden tijdens het omzetten en hoe je ze hebt opgelost. bijv. autonummering

Over postgre zijn ook tips over het omzetten van de .mdb naar postgre welkom

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2004 11:10 ]

• TheXception
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Met postgre heb ik geen ervaring.
Wel heb ik recent mijn Access database (ong. 5 gelijktijdige users, database is slecht 10Mb groot) omgezet naar mySQL.
Tot nog toe goede ervaringen.

Om de database om te zetten heb ik gebruik gemaakt van de (gratis) Access to mySQL (zie ook [rml][ Access + MySQL] converteren[/rml]). Dit werk perfect.
Hoewel de gratis versie maar 5 records van elke tabel converteert, zet hij wel netjes de hele databasestructuur over. De data erin zetten kun je zelf ook op een andere manier wel.

Daarna hoef je eigenlijk weinig aan te passen, behalve je forms ivm de autonummering.
Daar heb ik zelf nog geen mooie oplossing voor gevonden.

Mogelijk heb je een dergelijk probleem niet met postgre?...

"It's better to burn out, than to fade away"

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

postgre bestaat niet, dat heet postgresql. Heb ik in je topictitel ook maar even aangepast.

Wat heel belangrijk is bij die conversie die je op het oog hebt, is wat voor functionaliteit je gebruikt binnen Access. Zeker als je complexere queries hebt (met subqueries bijv) dan kan je al bijna niet meer bij MySQL terecht.

't Aantal gelijktijdige users, rechten, tabellen en database grootte zijn voor zowel MySQL als PostgreSQL een lachertje, daar kunnen ze beiden prima mee overweg. Ze zijn beiden stabiel, maar MySQL mist een en ander dat de referentiele integriteit goed kan waarborgen (zie link in mijn signature hieronder). Ze zijn beiden snel, maar MySQL is met de triviale queries (select a from b where c) sneller dan zowel Access als Postgresql, terwijl Postgresql beduidend sneller is met de complexere queries (drie tabellen aan elkaar joinen is soms al complex voor mysql) dan in ieder geval MySQL en bij mijn weten ook Access.

Eerlijk gezegd zou ik de keuze niet op snelheid maken, als de snelheid nu al in orde is.

Ik heb verder geen ervaring met access en kan je dus al helemaal geen conversietips geven, maar ik durf te wedden dat als je gaat zoeken (kijk hier bijv: http://techdocs.postgresql.org/#convertfrom ) je wel een en ander aan aanwijzingen kan vinden.

Btw, autonummering heet in MySQL autonumbering (int kolom met die optie aanmaken) en in PostgreSQL kan je een SQL-compliant Sequence impliciet gebruiken via het zgn SERIAL-kolomtype. Zie bijv: http://www.frankhilliard.com/serialstory.cfm

Verwijderd

Topicstarter
ACM schreef op 29 mei 2004 @ 12:17:
postgre bestaat niet, dat heet postgresql. Heb ik in je topictitel ook maar even aangepast.

Wat heel belangrijk is bij die conversie die je op het oog hebt, is wat voor functionaliteit je gebruikt binnen Access. Zeker als je complexere queries hebt (met subqueries bijv) dan kan je al bijna niet meer bij MySQL terecht.

't Aantal gelijktijdige users, rechten, tabellen en database grootte zijn voor zowel MySQL als PostgreSQL een lachertje, daar kunnen ze beiden prima mee overweg. Ze zijn beiden stabiel, maar MySQL mist een en ander dat de referentiele integriteit goed kan waarborgen (zie link in mijn signature hieronder). Ze zijn beiden snel, maar MySQL is met de triviale queries (select a from b where c) sneller dan zowel Access als Postgresql, terwijl Postgresql beduidend sneller is met de complexere queries (drie tabellen aan elkaar joinen is soms al complex voor mysql) dan in ieder geval MySQL en bij mijn weten ook Access.

Eerlijk gezegd zou ik de keuze niet op snelheid maken, als de snelheid nu al in orde is.

Ik heb verder geen ervaring met access en kan je dus al helemaal geen conversietips geven, maar ik durf te wedden dat als je gaat zoeken (kijk hier bijv: http://techdocs.postgresql.org/#convertfrom ) je wel een en ander aan aanwijzingen kan vinden.

Btw, autonummering heet in MySQL autonumbering (int kolom met die optie aanmaken) en in PostgreSQL kan je een SQL-compliant Sequence impliciet gebruiken via het zgn SERIAL-kolomtype. Zie bijv: http://www.frankhilliard.com/serialstory.cfm
Voor mysql heb je Myodbc zodat ik nog via de Ms Access front end kan connecten.
voor postgreSQL kan ik hier echter niets voor gevonden krijgen.

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 14:26:

Voor mysql heb je Myodbc zodat ik nog via de Ms Access front end kan connecten.
voor postgreSQL kan ik hier echter niets voor gevonden krijgen.
:? :? :? http://www.google.com/search?q=postgresql+odbc+driver

• Folkert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51
Waarom geen MSDE? tot 5 gebruikers geen probleem, en maximale grootte van een db kan tot iets van 2GB...

Verwijderd

Topicstarter
Folkert schreef op 30 mei 2004 @ 14:02:
Waarom geen MSDE? tot 5 gebruikers geen probleem, en maximale grootte van een db kan tot iets van 2GB...
omdat je een gegeven paard niet in de bek moet kijken.

Waarschijnlijk zal ht aantal gebruikers in de toekomst nog wel stijgen.
en om daarna Ms SQL aan te schaffen zie ik niet zitten.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 15:05:
[...
omdat je een gegeven paard niet in de bek moet kijken.
Totaal offtopic, maar wat bedoel je hier mee? Ik ken het spreekwoord, maar in deze context ?

• Alex
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 19:26
PolarBear schreef op 30 mei 2004 @ 15:28:
[...]

Totaal offtopic, maar wat bedoel je hier mee? Ik ken het spreekwoord, maar in deze context ?
Waarschijnlijk dat je er geen support e.d. op hebt.

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

Verwijderd

PolarBear schreef op 30 mei 2004 @ 15:28:
[...]

MSDE wordt 'gratis' door Microsoft weggegeven. (marketing-stunt).

MySQL en PostGreSQL kosten ook bijna niets.

Zodra het aantal gebruikers voor de applicatie gaat groeien, gaan de bankflappen rollen, omdat je dan moet upgraden naar MS SQL server.

Tip: Interbase (commercieel), Firebird ('gratis').
Pagina: 1