ontwerp hdd koeler

Pagina: 1
Acties:

• eltinio
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:25
hallo,

na wat vragen over hdd koeling en het me hand op de hdd gehouden word vooral de bovenkant en de voorkant van de hdd erg warm en daarom heb ik dit idee bedacht: (sorry voor de met paint gemaakte ontwerp)

http://www.geocities.com/the_eltinio/hddblok.htm

ik zit er aan te denken om het allemaal zelf in elkaar te solderen en qua dikte van het koper iets van 4 a 5 mm koper te gebruiken.
de uiteinde waar de slangaanslutingen komen worden een stukje massief koper.
de ruimte tussen de koper platen wordt ongeveer 1 cm tot 13 mm ( wat ook ge grote van de aansluitingen word.

mijn vragen zijn:

- werkt dit echt want dit is iets wat ik gewoon bedacht heb.
- wat gaat dit kosten ( geen idee wat de prijs van koper is)
- iemand met suggesties wat er anders aan zou moeten.

[ Voor 3% gewijzigd door eltinio op 28-05-2004 23:47 ]

• AsusEDje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-02 12:28
Je pic doet het niet

[ Voor 72% gewijzigd door AsusEDje op 28-05-2004 23:45 ]

• eltinio
heb het aangespast de pic staat nu op een html site op me geocities webspace

• G F0rce 1
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-03-2015
Lijtk me wel een idee, mits het omhulsel dan dus goedgekoeld is, bijvoorbeeld verpakt afgesloten in een bak koudwater of iets in die categorie, of veel fans op het omhulsel.
Ook licht het natuurlijk aan het materiaal van het omhulsel, hoe goed dit de warmte opneemt.

I feel absolutely clean inside, and there is nothing but pure euphoria. - Alexander Shulgin

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:20

Garyu

WW

Ik neem aan dat het wel zal werken ja, aangezien je dit ook gewoon kan kopen :).

Denk bijvoorbeeld aan dit Zalman-ding:
Afbeeldingslocatie: http://www.bit-tech.net/images/review/233/3d.jpg

Of deze van Primecooler:
Afbeeldingslocatie: http://www.madshrimps.be/articles/PRIMECOOLERPC-H-piotke-3133.jpg

Je zal er waarschijnlijk wel een fan voor moeten zetten zodat de warmte ook echt weg kan..

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:09
Naar mijn ervaring is een klein beetje luchtverplaatsing langs een disk al voldoende om 'm koel te houden. Dit ontwerp lijkt me dan ook een beetje overkill.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Ik ga het volgende plaatje niet eens toelichten, omdat het pure logica is:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~idomburg/koel.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door sdomburg op 28-05-2004 23:59 ]

• eltinio
sorry mijn fout ben wat specs vergten.

de hdd hangt in antivibe rubbers en heb echt nul airflow boven in me chieftec dragon midi tower.

de planning is op dingen af te werken met plexi wat er voor zorgd dat de airflow nul is en daarom wil ik me hardeschijf ( maxtor 80 gig 7200 rpm) met water koelen omdat er toch een waterkoelings set ingaat.

• eltinio
sdomburg schreef op 28 mei 2004 @ 23:58:
[afbeelding]
die flow leek me logische maar weet iemand of dit in theorie ook werkt en ook wat het kost omdat ik echt geen idee heb wat een stukje koper kost.

• sdomburg
eltinio schreef op 29 mei 2004 @ 00:29:
[...]

die flow leek me logische maar weet iemand of dit in theorie ook werkt en ook wat het kost omdat ik echt geen idee heb wat een stukje koper kost.
Blijkbaar moet ik het toch toelichten; ik betwijfel als je ontwerp meer goed dan slecht doet aan de HD. Je sluit door de complete HD te omringen de gewone koeling via de buitenlucht af. Dat is niet erg, als je er voor in de plaats betere koeling neemt.

Op de wijze waarop je het nu getekend hebt realiseer je dat slechts zeer plaatselijk; in het gedeelte vooraan dat blauw gekleurd is stroom het water goed door. Een ontzettend groot stuk daarbuiten echter, staat het water gewoon stil; de stroming zoekt de kortste weg. Ik denk dat dat eerder kwaad doet dan goed.

Zorg dus voor een ontwerp waarin banen verwerkt zitten die de waterstroom dwingt zich over de complete HD te verplaatsen en dus ook de complete HD te koelen.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-02 00:26

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Waarom überhaupt je HD Koelen :?

Die dingen hebben iets wat "werktemperatuur" heet en naar mijn mening vinden ze het fijn bij een aantal graden te werken zeg maar...

Alleen als we het over SCSI schijven in een RAID 5 Opstelling hebben en dan een stuk of 10 ofzo minstens jaa dan zou het weleens fijn kunnen zijn wegens te veel warmte die ze aan elkaar afgeven :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-01 15:21
nero355 schreef op 29 mei 2004 @ 00:40:
Waarom überhaupt je HD Koelen :?

Die dingen hebben iets wat "werktemperatuur" heet en naar mijn mening vinden ze het fijn bij een aantal graden te werken zeg maar...

Alleen als we het over SCSI schijven in een RAID 5 Opstelling hebben en dan een stuk of 10 ofzo minstens jaa dan zou het weleens fijn kunnen zijn wegens te veel warmte die ze aan elkaar afgeven :)
Onderschat het niet, 7200 RPM diskjes worden al best warm als ze ergens ingebouwd zijn waar je totaal geen luchtverplaatsing hebt. (Zeker nu met de aankomende benauwde dagen.) Ik zorg zelf altijd voor een beetje airflow langs de schijven en ik heb er nooit problemen mee gehad, dat wilde ik voorlopig ook zo houden. Een beetje warm is niet erg natuurlijk, maar je kunt als je aan de hdd voelt intuitief wel zeggen of ie te warm is of niet.

Speciale hdd koelers aanschaffen of knutselen vind ik niet echt nuttig tenzij het echt niet anders kan. Vooral bij nieuwe kasten heb je vaak uitstekende plaatsen waar je een of twee 8x8 fans of zelfs een 12x12 fan kwijtkunt, voor of achter het hdd rackje. Zet 'm op 5V en je hoort er niets van.

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 23:43
HD's waterkoelen is echt onzin......

Beter koop je gewoon een goede kast met 120mm fans achter of voor je HD bays dat koelt echt voldoende..... en voor het geluid maakt et ook geen bal uit, want je water koel je zowieso wel met radiator + fan.

Voorbeeld van geschikte kasten: Antec P160, Antec Sonata

Als je echt bang bent dat ie dan te heet wordt plak je wat heatsinks met thermal adhesive op je HD's }) of met secondelijm + koelpasta

• eltinio
op dit moment heb ik een redelijk goede airflow met een 80mm out take fan. alleen dit betekend dan dat de deur van de kast continu open moet staan omdat ander de fan niet genoeg lucht kan afvoeren.

ook het continu open moeten staan van me deurtje vind ik nou niet echt mooi en krijg ook een koude toch tegen me been.

maar het is dus back to the drawing board omdat het ontwerk dus niet goed werkt

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 20:09

Epsilon

Lawtje.com schreef op 29 mei 2004 @ 03:19:

Beter koop je gewoon een goede kast met 120mm fans achter of voor je HD bays dat koelt echt voldoende..... en voor het geluid maakt et ook geen bal uit, want je water koel je zowieso wel met radiator + fan.
Kijk, heb je helemaal gelijk in, totdat er absoluut geen ruimte meer is voor een fan, maar wel voor een waterblok. Ik ben met een casemod bezig wat in een superklein kastje zit (zie sig voor url) en de HD's zitten dicht op elkaar zonder airflow.

Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat de HD's moeilijk gaan doen op lanparty's. Ze worden gloeiend heet (50 graden) en dat is toch niet echt goet voor die dingen.

• eltinio
Epsilon schreef op 29 mei 2004 @ 12:59:
[...]

Kijk, heb je helemaal gelijk in, totdat er absoluut geen ruimte meer is voor een fan, maar wel voor een waterblok. Ik ben met een casemod bezig wat in een superklein kastje zit (zie sig voor url) en de HD's zitten dicht op elkaar zonder airflow.

Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat de HD's moeilijk gaan doen op lanparty's. Ze worden gloeiend heet (50 graden) en dat is toch niet echt goed voor die dingen.
ruimte is erg beperkt ja ( ga misschien toch een big tower kopen) en me oude schijf deed het perfect zonder koeling en deze nieuwe hing eerst ook zonder maar ik had direct vastlopers als ik een savegame loade en me hand er toen aan de schijf heb verbrand .

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 23:43
Hoe dik ben je van plan dat koperen "omhulsel" voor je HD's te maken dan?

Ik lees 5mm dik koper en ruimte van 1cm, dat wordt dan ongeveer (5x4)x(10x2)=4cm, neem aan dat je hem dan in een 5.25" bay gaat stoppen? Volgens mij als je hem er nu gewoon los in zou leggen (in een 5.25" bay) dat ie dan al een stuk koeler is. Probeer dat eerst eens zou ik zeggen. Meestal worden je HD's zo warm omdat ze zo dicht op elkaar zitten en de warmte niet weg kan.

Als je het netjes wilt doen neem je zo'n zalman HD koeler, coolermaster en thermaltake maken ook wel van die dingen. (Er bestaan ook van die HD enclosures die je HD helemaal insluiten tegen geluid, zonder fans etc. meestal van die onbekende merken, probeer die te vermijden of zoek eerst een review.)

veel succes, denk er maar over na

Verwijderd

sdomburg schreef op 28 mei 2004 @ 23:58:
[afbeelding]
Je hebt hier wel een punt, maar...
Een HD produceert helemaal niet zo gek veel warmte [niks vergeleken met CPU's/GPU's].

M.i. zal er inderdaad een temperatuurgradiënt ontstaan, maar gezien de goede geleiding van water en koper zal dit hooguit een graadje of 2 - 3 zijn.

@ TS: Als je de plaats van de water inlet en outlet wijzigt [linksonderinachteraan :X de inlet en rechtsboveninvooraan :X de outlet, dan zou de gradiënt al minder zijn.

Succes ermee als je het gaat maken en vergeet vooral niet wat pics en zo over je voortgang te posten hier :)

• sdomburg
Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 15:10:
[...]
Je hebt hier wel een punt, maar...
Een HD produceert helemaal niet zo gek veel warmte [niks vergeleken met CPU's/GPU's].
Vergeet niet dat de hele HD "ingepakt" is en dus niet op de wijze waarop hij normaal z'n warmte afstaat (via de lucht) zijn warmte af kan staan.
M.i. zal er inderdaad een temperatuurgradiënt ontstaan, maar gezien de goede geleiding van water en koper zal dit hooguit een graadje of 2 - 3 zijn.
Er staat geen legenda bij welke kleur welke tempratuur vertegenwoordigd, dat kan ik uit m'n hoofd niet doen. De gradient is echter wle een goede benadering van de warmteverschillen.
@ TS: Als je de plaats van de water inlet en outlet wijzigt [linksonderinachteraan :X de inlet en rechtsboveninvooraan :X de outlet, dan zou de gradiënt al minder zijn.
Fout, dan zal de gradient anders lopen, waarbij er in plaats van één groot vlak met stilstaand water twee hoeken met stilstaand water ontstaan. De enige goede oplossing is een oplossing waarbij het water gedwongen wordt een bepaalde baan af te leggen, waardoor de complete HD gekoeld wordt.
Succes ermee als je het gaat maken en vergeet vooral niet wat pics en zo over je voortgang te posten hier :)
* sdomburg eens is.

• eltinio
ok bedankt iedereen.

de eerste verandering die ik al ga doen is dus de verplaatsing van de water in en out lets.

ook maak ik ruimte tussen de twee koper platen dunner ( zit te denken aan 5mm) te maken omdat dat zal zorgen voor ene wat snellere flow

Verwijderd

Hier ff een paar dingen om rekening mee te houden:
Als je gaat solderen, en zeker op dunne platen met een groot oppervlak dan trekt dat krom, en moet je dus de contact vlakken (die op je HD komen) afvlakken.

Waterkoeling zou ik zelf een beetje overkill vinden, maar als iemand morgen zijn geheugen gaat waterkoelen zou ik zeggen be happy with it.

Wat je ook zou kunnen doen ongeveer wat ik hier gedaan heb met een maxtor 7200rpm die zo'n irritant hoge toon maakte.
Gesandwiched tussen 2 aluminium platen van 12 mm , op elke hoek een boutje , sticker van de HD afgehaald en flink veel pasta ertussen (géén nutella).
Ik heb er dan een fan opgezet en neopreen aan de zijkant gepropt (geluidsdemping).
Jij zou hem open kunnen laten , gaten boren om vloeistof kanalen te maken, en dan op de boven en onder plaat in-en out-lets maken.
(dus bovenplaat 1 inlet en 1 outlet , onderplaat idem dito).

(of de waterkoeling skippen en hetzelfde doen , de gesandwichde schijf werkt bij mij in ieder geval al 2 jaar, het stof is het bewijs ;) )

Afbeeldingslocatie: http://home.publishnet.nl/~x4j/sandwich.jpg

• sdomburg
offtopic:
Je moet nodig je kast schoonmaken, dichtmaken en voorzien van een filter voor de intakes

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-02 21:25
De alu plaat op de onderkant maakt nu toch alleen maar contact met de randen van de HDD? (waar schroefjes kunnen)

Woon jij toevallig ergens in het zuid-westen van Nederland?

Verwijderd

sdomburg schreef op 29 mei 2004 @ 18:02:
[...]

offtopic:
Je moet nodig je kast schoonmaken, dichtmaken en voorzien van een filter voor de intakes
Kast ga ik morgen stofzuigen dan gaat er gelijk een abit nf7 in.
Er zit geen intake fan of echte intake roosters ofzo in , alleen een paar gaatjes in de kast hier en daar ( is de comp van mijn vrouw).
Ik vind filters een beetje overdreven voor deze kast aangezien de enige airflow veroorzaakt word door de voeding :)
Ik schep de stof er wel uit om de zoveel tijd.

• eltinio
Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 17:56:
Hier ff een paar dingen om rekening mee te houden:
Als je gaat solderen, en zeker op dunne platen met een groot oppervlak dan trekt dat krom, en moet je dus de contact vlakken (die op je HD komen) afvlakken.

Waterkoeling zou ik zelf een beetje overkill vinden, maar als iemand morgen zijn geheugen gaat waterkoelen zou ik zeggen be happy with it.

Wat je ook zou kunnen doen ongeveer wat ik hier gedaan heb met een maxtor 7200rpm die zo'n irritant hoge toon maakte.
Gesandwiched tussen 2 aluminium platen van 12 mm , op elke hoek een boutje , sticker van de HD afgehaald en flink veel pasta ertussen (géén nutella).
Ik heb er dan een fan opgezet en neopreen aan de zijkant gepropt (geluidsdemping).
Jij zou hem open kunnen laten , gaten boren om vloeistof kanalen te maken, en dan op de boven en onder plaat in-en out-lets maken.
(dus bovenplaat 1 inlet en 1 outlet , onderplaat idem dito).

(of de waterkoeling skippen en hetzelfde doen , de gesandwichde schijf werkt bij mij in ieder geval al 2 jaar, het stof is het bewijs ;) )

[afbeelding]
hoeveel scheelde dit in temp, maar was het 2 jaar geleden nog niet zo dat een hdd geen koeling nodig had

Verwijderd

bredend schreef op 29 mei 2004 @ 18:13:
[...]

De alu plaat op de onderkant maakt nu toch alleen maar contact met de randen van de HDD? (waar schroefjes kunnen)

Woon jij toevallig ergens in het zuid-westen van Nederland?
Klopt, de onderkant maakt alleen contact met de randen en ook het stervormige geraamte( dacht ik me te herinneren)

Ik woon in rotterdam

Verwijderd

Lawtje.com schreef op 29 mei 2004 @ 03:19:
Hier ben ik het iig. niet mee eens. HD's hebben zeker wel koeling nodig, althans de meeste 7200RPM schijven van tegenwoordig wel. Ik heb er ettelijke kapot zien gaan door gebrek aan koeling.

Dan zijn er meerdere manieren om ze te koelen, dat kan idd. ook met airflow. Echter: airflow = lawaai.

Als je dus een waterkoeling inbouwt om je PC stiller te krijgen, is het waterkoelen van je HD's imo GEEN onzin.

Verwijderd

eltinio schreef op 29 mei 2004 @ 18:28:
[...]

hoeveel scheelde dit in temp, maar was het 2 jaar geleden nog niet zo dat ee hdd geen koeling nodig had
Hoeveel het in temp scheelde weet ik niet (er zit geen sensor op deze HD dacht ik)
Maar als ik aan het aluminium voel na een flinke tijd data oversluizen dan word het ietjes warmer(lauw).
In ieder geval is de warmte niet fataal geweest na 2 jaar , dus het is binnen een veilige marge.

Let wel, het ging mij om het geluid!
Als je dit doet voor warmte afvoer moet je de zijkanten dus niet isoleren!(tenzij je er waterkoeling van maakt)

Van af de 7200rpm schijven was het wijs om ze te koelen, al is het maar met een 40 mm fan op 5 volt ,of enige airflow.

Het is mij opgevallen dat een beter gekoelde HD minder snel /geen herrie gaat maken, ik denk dat de lagers gewoon langer meegaan want die hoge toon is gewoon een slecht lager.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2004 18:46 ]

• eltinio
Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 18:32:
[...]

Hier ben ik het iig. niet mee eens. HD's hebben zeker wel koeling nodig, althans de meeste 7200RPM schijven van tegenwoordig wel. Ik heb er ettelijke kapot zien gaan door gebrek aan koeling.

Dan zijn er meerdere manieren om ze te koelen, dat kan idd. ook met airflow. Echter: airflow = lawaai.

Als je dus een waterkoeling inbouwt om je PC stiller te krijgen, is het waterkoelen van je HD's imo GEEN onzin.
_/-\o_ _/-\o_ fijn dat iemand echt me idee begrijp
Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 18:38:
[...]

Hoeveel het in temp scheelde weet ik niet (er zit geen sensor op deze HD dacht ik)
Maar als ik aan het aluminium voel na een flinke tijd data oversluizen dan word het ietjes warmer(lauw).
In ieder geval is de warmte niet fataal geweest na 2 jaar , dus het is binnen een veilige marge.

Let wel, het ging mij om het geluid!
Als je dit doet voor warmte afvoer moet je de zijkanten dus niet isoleren!(tenzij je er waterkoeling van maakt)

Van af de 7200rpm schijven was het wijs om ze te koelen, al is het maar met een 40 mm fan op 5 volt ,of enige airflow.

Het is mij opgevallen dat een beter gekoelde HD minder snel /geen herrie gaat maken, ik denk dat de lagers gewoon langer meegaan want die hoge toon is gewoon een slecht lager.
de zijkanten van me hdd zijn al ingepakt met van die antivibe rubbers

Verwijderd

Wat ik heb gedaan is een 80 mm fan achter een passend gat over 2 frontplaatjes monteren.
Het deel van de kast waar de disks in hangen blijft nu gewoon *koud*!
En het geluid is minimaal (een simpele Pappst is OK), een licht windje is voldoende.
Simpele 'truuk', veel resultaat en met de disks hoef je niet moeilijk te doen.

• sdomburg
Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 18:53:
Wat ik heb gedaan is een 80 mm fan achter een passend gat over 2 frontplaatjes monteren.
En het geluid is minimaal (een simpele Pappst is OK), een licht windje is voldoende.
Als je had gelezen wist je dat daar geen ruimte voor is.

• eltinio
Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 18:53:
die "truuk" heb ik nu al toegepast maar dan heb ik gewoon een stukje karton een fanguard en een fan in elkaar geklooid.

de werkt wel goed het enige probleem is dan dat de deur van de kast continu open moet blijven staan om het goed te laten werken.

Verwijderd

volgens mij heb je de stroming op het plaatje verkeerd?

boven gaat uit en onder gaat in bij de HDD...

Dat moet toch andersom? eerst het koele water langs de warme bovenkant van de harde schijf of heb ik dat mis?

en bovendien kun je tegenwoordig van die ventilatoren voor onder hdd's kopen die zou je daar nog weer ONDER kunnen maken :)

of raaskal ik nu ;)

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:29
Voel voor de grap maar eens aan de boven en onderkant van je schijf. De onderkant is het warmst. Het probleem is allen dat je moeilijk contact kan maken met de onderkant; is vaak niet vlak.
Die HDD coolers zijn vrij prijzig en vreten niet zo heel veel uit. Alleen een extra dikke laag stof. (En toch heb ik zo'n ding) Kan kan je er beter een 8cm fan onder hangen, zal een stuk meer doen en is goedkoper... Maar daar heeft de TS geen ruimte voor. En als je dan toch met water bezig bent, waarom dan niet ook je HDD? Is een stuk stiller, en gebruikt minder stroom (De pomp en rad-fan staan toch al aan.)

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• eltinio
ok weer een verandering:

het lijkt me nu het beste om een plaat koper te paken en daar dan lijnen uit te boren ( of hoe je het ook noem) omdat dit simpeler te maken is en het wordt niet zo dat er een hele grote ruimte is.

alleen is het het beste om met een boor door de breedte te boren of in te boren in de dikte

dus

|============| <------------
|============|

of zo

|
|
\/

|===========|
|===========|

[ Voor 4% gewijzigd door eltinio op 30-05-2004 13:26 ]

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-02 15:53

n00bs

Het is weer Zomer!

De vraag is, wat de winst zal zijn bij deze koeler...
Ok je kan het ontwerpen omdat je het fun vindt. Maar als je een snelle EFFECTIEVE en goedkope oplossing wil, dan plaats je gewoon een 80mm fan voor je HDD en ben je klaar.

Dit ontwerp gaat tijd kosten, redelijk wat geld en het effect zal minder zijn dan alleen een 80mm fan, zeker met de zomer op komst... daarnaast wat is het werkelijk nut ervan :?

Verwijderd

o.O hm-hm... blijft de vraag... wanneer wil je die koeling erop hangen? mijn hdds worden best warm... maar wanneer moet je ze koelen o.O waterkoeling lijkt me idd beetje overkill

• sdomburg
n00bs schreef op 30 mei 2004 @ 13:28:
De vraag is, wat de winst zal zijn bij deze koeler...
Ok je kan het ontwerpen omdat je het fun vindt. Maar als je een snelle EFFECTIEVE en goedkope oplossing wil, dan plaats je gewoon een 80mm fan voor je HDD en ben je klaar.

Dit ontwerp gaat tijd kosten, redelijk wat geld en het effect zal minder zijn dan alleen een 80mm fan, zeker met de zomer op komst... daarnaast wat is het werkelijk nut ervan :?
Het leuke is dat er nog steeds geen ruimte voor is.

Over de vraag van het boren; begin er niet aan zonder beschikking te hebben over een CNC machine, anders wordt het een hoop gepruts in de ruimte. Zoals in het begin van het topic al aangegeven werd zijn dit soort waterkoeloplossingen allang verkrijgbaar. Koop dus gewoon een standaard oplossing.

Verwijderd

sdomburg schreef op 30 mei 2004 @ 15:32:
[...]

Het leuke is dat er nog steeds geen ruimte voor is.

Over de vraag van het boren; begin er niet aan zonder beschikking te hebben over een CNC machine, anders wordt het een hoop gepruts in de ruimte. Zoals in het begin van het topic al aangegeven werd zijn dit soort waterkoeloplossingen allang verkrijgbaar. Koop dus gewoon een standaard oplossing.
ik zou zeggen check mijn site eens:

http://www.radox.nl/casemod/tweak.htm

• eltinio
bedoel je de 3 fans ? ik kan namelijk niet echt goed zien waar je je hdd heb zitten (verwacht acher de fannetjes)
Pagina: 1