Ik ben er zelf momenteel ook mee bezig
Ik heb een bordje gekocht met Intel CSA Gigibit, dat dus niet de pci-bus ontlast, en 6 sata-poorten heeft (2 op ICH-R en 4 op een Promise chippie dat op 32bit/66mhz met de PCI-bus praat. Daar zullen dus geen bottlenecks zitten.
Hierop sluit ik (voor nu) 5 7K250 schijven aan van 250G. Linux softare RAID5 erbij en je hebt 1 terabyte

Omdat de kast 'slechts' 7 (hotswap) SATA-posities heeft kan er anderhalve TB in.
Zodra de kast en de schijven binnenzijn denk ik wel dat ik wat resultaten post in de diverse bench-topics
Ik heb getwijfeld over de 7K400, maar 2.4 TB heb ik echt niet nodig (hoewel, dat zij ik ook van mijn huidige halve TB

), en je verliest er op RAID5 dus 400 GB (en nog meer euro) mee. Ook ben ik wat huiverig voor de eerste 5 platter schijven van Hitachi (IBM) na de Deathstar.
Qua prijs heb ik slechts even getwijfeld of ik de Maxtors van onder de 200 euro in de PW moest nemen of de 7K250 die er een tientje boven zat, maar na een bezoekje aan
www.storagereview.com heb ik toch maar besloten om voor de Hitachi te gaan.
Tevens heb ik erover gedacht een hardware RAID-controller te nemen, maar ik vond de huidige setup al duur genoeg. Ik hoop met singlethreaded lezen of schrijven de gigabit-verbinding op de client (vaak maar 1 tegelijk, en op PCI 32/33) vol te trekken, dus 50 meg sustained is goed zat

Op een lanparty heb je vaak toch teveel connecties tegelijk om een echt te blazen, want 1 TB doe ik (prive) niet met SCSI

Als ze een paar meg ieder halen @ random ben ik al tevreden

Daar vallen (helaas) verbazingwekkend weinig benches van te vinden. In de howto vallen ze in katzwijn bij 5mb sustained oid (10 jaar terug

) en de enige andere die ik heb kunnen vinden had het over scsi-disks (maar was wel erg lekker, zeker voor sw-raid

)... Heb je voor mij wat getalletjes? Mijn schijven en chassis komen pas ergens volgende week binnen, dus dan kan ik ook testen

Echte PCI-X (dus 64/133) vind je pas op bordjes van 550 euro of duurder

Verder heb je de AMD MP en MPX (op 66mhz) maar die zijn wat verouderd. Voor een fileserver echter lijken ze me wel goed

Het enige betaalbare recente bord dat ik heb kunnen vinden (al was mijn focus meer op CSA gericht omdat anders de netwerkkaarten duurder zijn dan het mobo

) is de ASUS PSCH-L, die hier nu dan ook naast me ligt

Dat wel. Ik heb wat prijzen opgevraagd bij SuperMicro (ik heb een 19" rack en daar wil ik dus alles in hebben

)... De leukste, de
3u kast met 15 hotswap SATA bays was meer dan 800 ex btw (waarschijnlijk voornamelijk door de tripple redundant lawaaimaker aka 760W voeding, wel nodig met zoveel schijven).
Uiteindelijk ben ik voor de
4u 742 gegaan, voor 350,- inclusief bij
challengecomputers (daar even duur inclusief BTW als Supermicro opgeeft ex

). Deze kan ook staan, de 19"-kit moet je er los bij kopen.
Er zijn wel kasten te vinden met VEEL bays, maar voor hotswap cages ben je een vermogen kwijt, de meeste bays zijn 5.25", waar je dus weer converters voor moet halen.
[
Voor 42% gewijzigd door
Paul op 28-05-2004 23:21
]