Walkman: dat staat op de doos

, maar ff serieus: het staat meestal gewoon in de specs.
Verder heb ik ontdenkt dat jullie
gedeeltelijk wel gelijk hebben. Formeel gezien beval een DVD-video stream idd "interlaced" beeld (let op de quotes). Ik heb de mpeg info van enkele DVD's bekeken en ze geven idd interlaced aan.
Echter is dat idd alleen om de DVD-speler gerust te stellen. Ga je kijken naar de frames van een film DVD dan zijn ze namelijk gewoon progressive. Er zitten dus geen horizontale lijntjes in zoals dat zou moeten zijn. Iedere twee fields bevatten dus informatie van het zelfde frame, wat effectief erop neer komt dat er gewoon 25 fps progressive beeld op de meeste DVD's zit! Dat kun je dan wel interlaced noemen, maar is het effectief gezien gewoon niet.
Wat de DVD speler nu doet is deze frames weer uit elkaar halen en deze als fields met 50 fields/sec naar de TV sturen. De TV beeld nu van hetzelfde frame, twee fields af acher elkaar (even en dan oneven, of omgedraait). Resultaat is een effectieve framerate van 25 fps.
Bij een echte interlaced DVD (waar je wel de streepjes ziet), gaat dat anders. Hier heb je namelijk effectief een "framerate"(eigenlijk fieldrate) van 50 fps (ook al bevatten deze frames minder vertikale informatie).
Wil de DVD-speler dit nu gaan omzetten naar progresive, dan is dat in het eerste geval eenvoudig: Voeg de twee fields bij elkaar, en klaar -> 25 fps video. In het tweede geval moet er een deinterlace filter aan te pas komen, welke met verschillende technieken (zie
www.100fps.com) een mooie video maakt van 50 progressive fps.
Dus: "interlaced" is het idd allemaal, er zijn echter toch nog wel grote verschillen tussen interlaced en interlaced
Hoop dat het verhaal zo duidelijk is, anders hoor ik het wel