beamer gebruiken als tv (ook overdag)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.883 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17814

Topicstarter
Beste Tweakers,

Na een aantal dagen inlezen ben ik behoorlijk wat wijzer geworden op het gebied van beamers. Wat ik wil doen is simpel; ik wil mijn tv vervangen door een beamer. Dus niet alleen films kijken maar ook (overdag) tv kijken. De huiskamer is behoorlijk licht dus zal ik behoorlijk wat ANSI lumen nodig hebben. Nu lees ik her en der op GoT over mensen die een beamer hebben die ze overdag gebruiken maar dit zijn allemaal topics van minstens een jaar oud (deze bijvoorbeeld; Hoeveel ansi-lumen nodig beamer in huiskamer) en in een jaar kan er veel verbeteren.

Mijn vraag dus; zijn er al mensen die hun tv eruit geschopt hebben en alleen nog maar een beamer gebruiken? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen, vooral overdag in een lichte kamer, wat zijn de specs van je beamer. Is dit een reeel idee of is de techniek nog niet zover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-06 23:13
Als je met veel licht kijkt is het ook van belang dat je een goed doek koopt met een hoge gain waarde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En dnek ook eens aan het aantal branduren van de lamp...die zijn nl ook niet echt goedkoop, en als de lamp maar 800 uur meegaat kost je dat een lamp per jaar

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-06 16:12
Overdag in een lichte kamer een beeld krijgen vergelijkbaar met een TV is vrijwel niet mogelijk. Dit komt door de ondergrond waarop je moet projecteren. Simpel uitgelegd:

Een TV beeldbuis is zwart. Wil je op een TV iets zwarts zien dan gebeurt dat door dat stuk niet te laten oplichten. Iets wits laten zien kan door het wel te laten oplichten. Iets donkergrijs laten zien kan door het lichtelijk te laten oplichten. Het beeldbuis vlak moet dan wel van zichzelf dermate donker zijn dat je dat kleine beetje oplichten wel ziet. Maar dat is vrij makkelijk omdat de buis van zichzelf dus al donker is (als de zon er fel op schijnt is het bijv. al lastiger, maar het is dan nog steeds aan de donkere kant).

Bij een projector echter projecteer je op een wit doek. Wil je hier de kleur zwart krijgen dan projecteert de projector hier geen licht op. Wil je hier wit krijgen dan dus wel. Echter een voorwaarde om dat zwart te krijgen, is dus dat er helemaal geen licht op dat doek valt. In tegenstelling tot een beeldbuis wordt een wit scherm al snel erg licht wanneer er een lamp op schijnt. Daardoor is de kleur zwart niet mogelijk in een verlichte kamer (terwijl dit bij een TV wel mogelijk is, of veeeel makkelijker mogelijk is). Sterker nog, de meest donkere kleur die je kunt krijgen is de kleur van het scherm wanneer de projector uit staat. Heb je je kamer niet verduisterd en je scherm is lichtgrijzig, dan zijn alle kleurvariaties tussen diepzwart en lichtgrijs niet te zien, het scherm wordt immers niet donkerder. Daardoor mis je een berg aan beeldinformatie. Het is ook niet zo dat je niks ziet, maar je ziet een stuk minder vergeleken met een normale TV.

Je kunt een projector nemen met een sterkere licht output, daardoor wordt het wit nog feller wit. Maar nog steeds blijft het stuk tussen diepzwart en lichtgrijs niet te zien (even bovenstaand voorbeeld aangehouden). Enige verschil is dat het stuk tussen lichtgrijs en wit nu duidelijker is.

Om projectie vollop te benutten zul je de ruimte dus moeten verduisteren, of genoegen nemen met het verliezen van beeldinformatie. Dit hoeft lang niet altijd zo extreem te zijn hoor, en iedereen neemt weer genoegen met andere resultaten dus dat is verder aan jezelf. Persoonlijk zou ik het zonde vinden van de levenduur van de lamp en zou er liever nog een simpele maar prima 4:3 TV bij kopen voor de dagelijkse TV.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:19

mjl

Ugh

Zoals hierboven gezegd, veel contrast kun je overdag niet krijgen en een lamp gaat maximaal 2000 uur mee en een projector gaat ook maar beperkt mee. Voor de beste lichtopbrengst neem je een dlp projector met een dikke lamp er in. Daarnaast zou ik investeren in een aantal verduisterings rolgordijnen. Qua scherm moet je eventueel aan een zilver scherm denken, geeft een beter contrast dan een wit scherm en iets betere reflectie, je kunt dan wel een beetje een glimmend effect verwachten van lichte (witte) onderwerpen.

Of gewoon je geld uitgeven aan een big screen TV (desnoods een TFT TV van 150 cm) want met een beamer gaat je dit echt niet lukken.

[ Voor 21% gewijzigd door mjl op 27-05-2004 22:58 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oke, thanks, daar kom ik een eind verder mee. Het verhaal van het zwart/wit had ik grotendeels al zo begrepen alleen de opmerking over de lamp had ik nog niet stil bij gestaan. Het is natuurlijk zo dat je beamer wel erg veel uren maakt als je hem ook gebruikt voor het dagelijkse tv kijken!

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 17814 op 27-05-2004 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:13
Abaddon1 schreef op 27 mei 2004 @ 22:30:
Als je met veel licht kijkt is het ook van belang dat je een goed doek koopt met een hoge gain waarde..
Overigens meen ik ooit hier op GOT gelezen te hebben dat een mooi wit geverfde muur een betere beeldkwaliteit gaf dan een scherm. Niet dat ik veel verstand heb van beamers, maar wellicht een interessant aandachtspunt :z

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

beamer als tv lijkt me geen goed plan..

Je kan een beamer met 10000 ansilumen hebben, het blijft schraal als de muur niet volledig zwart is. En een muur zwart krijgen lukt alleen met gordijnen dicht. (niet zwart geverfd maar zwart wanneer er geen licht op schijnt)

ik gebruik zelf vaak een beamer met een lamp die 900 euro kost, maar die hoef ik zelf niet te laten vervangen. Anders zou ik hem nooit aan hebben tijdens de reclame, of even gamen erop.

Dan kan je dus beter een mooie grote projectie tv kopen ofzo.

Als je het plan toch wil doorvoeren let dan vooral op.

levensduur lamp
prijs lamp
geluidsniveau beamer
lichtopbrengst minstens 1000 ansilumen

anders durf ik te wedden dat je binnen een jaar er een tv bij hebt gekocht

[ Voor 6% gewijzigd door Pixal op 27-05-2004 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou, ik geloof dat mijn keuze wel duidelijk is... Helaas, project Beamer = Tv gaat niet door. Doorslaggevend voor mij;

Kosten en levensduur van lamp
Kwaliteit projectie, zeker overdag.

Bedankt voor jullie info. Misschien dat er ooit een beamer voor erbij komt maar nu ga ik toch echt voor de enorme breedbeeldpit. Ik voel alweer een volgende topic aankomen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101820

Hey peeps!
even een quick question wat hier ook wel mee te maken heeft
Vrienden van me geven een tuinfeest ter ere van het slagen van een broertje aldaar en dat is 23 juni, wanneer nederland dan ook moet spelen.
Daarom willen we wanneer mogelijk ivm licht de wedstrijd op een beamer gooien.
De setting zal ongeveer zo zijn: de wedstrijd begint om kwart voor 9 savonds. De beamer willen we voor een dikke heg met daarachter hoge bomen zetten. De zon staat tegen die tijd laag achter de heg. Dus er zal in ieder geval geen zonlicht direct opkomen. Maar echt donker is het natuurlijk nog niet bij aanvang.

Is het dan mogelijk de wedstrijd een beetje redelijk uit te zenden denken jullie? Tot nu toe hebben vragen bij elektroboeren weinig zinvols opgeleverd. Dus ik dacht het hier even te vragen bij het orakel van GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Je projecteerd toch niet tegen een heg aan neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

haha nee, wel een schermpie ja, maar die staat dus voor een heg. met daarachter een laag hangende zon die als het goed is amper door de heg heen komt. Voor de rest zit er trouwens ook wel veel schaduw al in de tuin door diezelfde heg (waar het scherm voor staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89596

en dan nog voor de zekerheid er een dubbelgevouwe oranje bouwzijl erechter zodat er echt geen zon doorheen komt (en past luek bij de wedstrijd) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Tzal wel gaar beeld zijn maarja, tis maar voetbal :P

serieus, ik kan geen antwoord geven als ik niet weet hoeveel ansilumen de projector is. in de schemering zal je op z'n minst 1000 nodig hebben maar volgens mij is het om 9 uur nog te licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

geloof dat de beamer die ze wilden huren eentje van 1100 ans was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113032

Ik kijk nu om kwart voor 9 naar buiten en het is super licht zoals overdag dus hoe daar inderdaad rekening mee, zoals iemand anders zei: hang wat achter de heg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

miss kun je er een party tentje overheen zetten, eentje met donkerblauw doek, die heb ik hier ook iig.
Die zijn een stuk donkerder dan de gewone witte, en dan zou je nog de zijdes kunnen afhangen.

Of je zou zelf ook nog onder die partytent kunnen zitten maar dan kun je net zo goed binnen zetten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

ShittyOldMan schreef op 27 mei 2004 @ 22:50:

Bij een projector echter projecteer je op een wit doek. Wil je hier de kleur zwart krijgen dan projecteert de projector hier geen licht op. Wil je hier wit krijgen dan dus wel. Echter een voorwaarde om dat zwart te krijgen, is dus dat er helemaal geen licht op dat doek valt. In tegenstelling tot een beeldbuis wordt een wit scherm al snel erg licht wanneer er een lamp op schijnt. Daardoor is de kleur zwart niet mogelijk in een verlichte kamer (terwijl dit bij een TV wel mogelijk is, of veeeel makkelijker mogelijk is). Sterker nog, de meest donkere kleur die je kunt krijgen is de kleur van het scherm wanneer de projector uit staat. Heb je je kamer niet verduisterd en je scherm is lichtgrijzig, dan zijn alle kleurvariaties tussen diepzwart en lichtgrijs niet te zien, het scherm wordt immers niet donkerder. Daardoor mis je een berg aan beeldinformatie. Het is ook niet zo dat je niks ziet, maar je ziet een stuk minder vergeleken met een normale TV.
[flauw]
Je kunt ook gewoon een bundel zwart licht projecteren :D werkt prima :*)
[/flauw]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99283

In de donald duck werkt dat idd, maar volgens mij kan jij fictie niet meer van de realiteit onderscheiden... :/ Don't do drugs mmmmkaj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Hou het een beetje serieus heren. ;)
Pagina: 1