Xeon 2,8GHz in verhouding veel sneller dan 2,4GHz?

Pagina: 1
Acties:

• Berendsen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-04-2022
Hallo,

Ik wil een dual-xeon systeem gaan kopen voor videomontage, nu heb ik daar eigenlijk twee vragen over.
1: De 2,4 ghz XEON is in verhouding een stuk goedkoper dan de 2,8 ghz XEON, is deze 0,4 ghz aan verschil te merken of is die meerprijs voor 2,8 het niet waard!

2: Welke chipset is nu goed voor een dual-xeon systeem?
Want de Intel 7505 of 7501 is erg populair maar ook behoorlijk duur, ik heb mijn oog laten vallen op de ASUS PC-DL Deluxe.
Maar deze heeft een Intel 875P als chipset,
is deze wel stabiel en goed of moet ik toch echt een mobo met de 7505/7501
hebben voor een snelle montagepc.
Alvast bedankt.

Groeten Willem Berendsen

P.S. Liquid Edition zal ik als montagesoftware gaan gebruiken.

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-08 14:06
Vragen over dual onderwerpen kun je hier kwijt: [rml][ Ervaringen] Dual Xeon workstations - Deel 2[/rml]

ik heb een 2x xeon 2,4 ghz op een Asus pc-dl, dat is lekker goedkoop EN past in een normale kast. En ik heb mijn processors out of the box overclocked naar 3ghz en dat loopt lekker. Snelheidsverschil merk je zeker bij het renderen van mpeg. Maar of je dat veel vindt...? het is ongeveer 15% sneller, dus als dat het je waard is...?

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

Verwijderd

ASUS PC-DL Deluxe is zeker een goede keus.

a. Dual Channel PC3200!
b. (Ook) Retestabiel!
c. Een hoop extras onboard!

De 2.8 is zeker sneller dan de 2.4 :) maar prijs/mhz zou ik toch voor 2x2.4 gaan.
En die 200 euro die je dan overhoud koop je een WD Raptor 10K voor :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2004 00:00 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het Xeontopic is al genoemd :) Daarin staan ook wat linkjes naar reviewsites met benchmarks.

Verder is de PC-DL Deluxe uiteraard prima te overclocken. Alle Xeon's zijn multiplier unlocked naar beneden. Je kunt dus de FSB op 200MHz zetten en de multiplier wat lager zetten voor een lekker overclockresultaat. Een 2,4GHz@800 moet globaal gezien ongeveer net zo snel zijn als een 2,8GHz@533. Vooral qua geheugenperformance ga je flink vooruit, mits je minimaal PC3200 neemt.

Wat betreft het chipset: ze zijn allemaal prima. Het zijn maar net de features waar je naar moet kijken. De belangrijkste verschillen: de 7501 gaat tot FSB@400, de 7505 doet FSB@533 en de 875P haalt FSB@800.

Succes met de mobo- en CPU-keuze ;)

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 27-05-2004 06:40 ]

• Berendsen
Bedankt voor de snelle reacties.
PC3200 staat niet in de specificaties bij asus, maar kan dat wel?
Overclocken heb ik niet zo`n ervaring mee, maar kan ik dat zonder schade ook zelf proberen?

Het moederbord heeft een FSB van 400-533, dus niet 800 is er wel een ASUS PC-DL te koop met een FSB van 800mhz?
En zoja waar zijn dan 2,4ghz(ga toch voor de 2,4) xeon-cpu`s met een bussnelheid van 800mhz te koop?
Want ik zie alleen maar xeon`s met een bussnelheid van maximaal 533mhz!

Groeten Willem

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Er zijn nog geen Xeon met een 800nhz bus. Die komen wel op de Noncona core geloof ik.

Verwijderd

offtopic:
Uit de GoT faq - Forumgedrag:
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je per se zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.

Edit: @willem

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2004 17:31 ]

• Bee.nl
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Want ik zie alleen maar xeon`s met een bussnelheid van maximaal 533mhz!
Ze bedoelen dat je hem overklokt naar 800 mhz fsb (dus 200 mhz quadpumped)
Je kan dan de multiplier (MP) omlaag zetten. Dit resulteert dan in een Intel Xeon 2,4 ghz op een fsb van 800 mhz :)

[ Voor 28% gewijzigd door Bee.nl op 27-05-2004 17:38 ]

Verwijderd

Bartjeee schreef op 27 mei 2004 @ 17:28:
Er zijn nog geen Xeon met een 800nhz bus. Die komen wel op de Noncona core geloof ik.
Die noncona komt toch niet meer ? ik dacht dat de opvolger van de huidige Xeon core pas begin 2005 kwam. Dit schijnt een dual core te worden met EMT-64. Maar deze heeft ook de nieuwe chipset nodig de E7520, maar die bordjes worden ook nog niet verkocht.

Verwijderd

Als je op je oren gesteld bent, zou ik wel geen standaard Xeon koelers nemen. Die maken namelijk veeeel kabaal. Neem liever de swiftech koeler of ga voor LC.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
Verwijderd schreef op 27 mei 2004 @ 20:24:
[...]

Die noncona komt toch niet meer ?
Zover ik het begrepen heb komt de Nocona wel (Q3) maar de opvolger dáár weer van, de Jayhawk, is gecanceled (samen met de hele NetBurst architectuur). Maar ja, er kan natuurlijk nog van alles veranderen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Abbadon
Verwijderd schreef op 27 mei 2004 @ 21:22:
Als je op je oren gesteld bent, zou ik wel geen standaard Xeon koelers nemen. Die maken namelijk veeeel kabaal. Neem liever de swiftech koeler of ga voor LC.
Die dingen maken idd een hels kabaal :/ Maar je kunt de standaard HSF's ook modden en er 80mm fan's op zetten, scheelt je weer twee stervensdure Swiftech's :)

Verwijderd

Abbadon schreef op 27 mei 2004 @ 21:23:
[...]

Zover ik het begrepen heb komt de Nocona wel (Q3) maar de opvolger dáár weer van, de Jayhawk, is gecanceled (samen met de hele NetBurst architectuur). Maar ja, er kan natuurlijk nog van alles veranderen.
Nee je hebt helemaal gelijk de Nocona komt wel nog maar dan komt direct de Dual Core proc.

Maar die Nocona zal die beschikken over EM64T (of is het nu IA32-E??) of wordt dit pas bij de opvolger "aangezet".

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Intel heeft al aan tijdje officieël aangegeven dat de Nocona 64bit extensions ondersteunt :)

nieuws: Intel bevestigt komst 64-bit Xeon

• Berendsen
Dat is duidelijk, het wordt de ASUS PC-DL met twee 2,4 ghz XEON`s.
En ik ga dan maar eens proberen over te clocken!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-05 19:14
Waarom geen dual Opteron 242 ofzo?

* CPU-bus synchroon aan DDR400

* Opt. mobo's hebben vaak AGP 8x; dus geschikt voor allround (meer toekomstperspectief bij inzet voor andere doeleinden over een poos)

• Berendsen
Opteron heb ik wel na gekeken, maar ik heb toch voor intel gekozen vanwege de absolute werking met Liquid Edition!
Want of een dual-opteron systeem wel goed ondersteund wordt door Liquid is mij nooit echt duidelijk geworden, ik heb daarom maar voor de veilige weg gekozen.

• Abbadon
Silent Thunder schreef op 28 mei 2004 @ 18:57:

* Opt. mobo's hebben vaak AGP 8x; dus geschikt voor allround (meer toekomstperspectief bij inzet voor andere doeleinden over een poos)
:? Alle Xeon borden hebben ook AGP 8x hoor, sinds de E7505 :)
Berendsen schreef op 28 mei 2004 @ 23:19:
Opteron heb ik wel na gekeken, maar ik heb toch voor intel gekozen vanwege de absolute werking met Liquid Edition!
Want of een dual-opteron systeem wel goed ondersteund wordt door Liquid is mij nooit echt duidelijk geworden, ik heb daarom maar voor de veilige weg gekozen.
Liquid, da's een applicatie of zo? Alles wat op een dual Xeon draait, draait ook op een AMD doos :)

• Berendsen
Liquid Edition is een (professioneel) videomontageprogramma van Pinnacle.
Opteron lijkt me best wel wat, maar ik ga liever voor een beproefd recept.
En met een beetje geluk komt de XEON of vandaag of dinsdag al!
Pagina: 1