[GeForce] Probleem met FX 5600xt en vastlopen

Pagina: 1
Acties:

• Dries Arnolds
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06 18:40

Dries Arnolds

*bling bling*

Topicstarter
Vorige week overleed plotseling mijn GeForce 4 Ti4200. Ik heb toen een nieuwe kaart gehaald, de GeForce FX 5600xt en die in het systeem gezet. Na een paar minuten liep het systeem vast met een scherm vol artefacts. Dus ik een paar keer opnieuw starten, driver geupdate, directx voor de zekerheid gereïnstalled. Het hielp niks. Dus ik terug naar de winkel en de kaart omgeruild voor een ander exemplaar.

Helaas, thuis weer dezelfde ellende. Vervolgens BIOS van het mobo geupdate, gecontroleerd of de kaart wel AGP 4x ondersteunde en weer gestart... Nu geen artefacts meer maar gewoon een zwart scherm na een paar minuten. Hij loopt wel vast, want ik kan de pc dan ook niet meer benaderen met Remote Desktop.

Ik voldoe aan alle systeemeisen op de verpakking. Het scherm wordt ook zwart in de veilige modus en zelfs één keer terwijl ik in de BIOS zat te spieken. Ik heb geprobeerd de AGP snelheid handmatig op 4x te zetten, maar dat hielp niks.

Help, wat moet ik doen?

De hardware:
Video: XFX GeForce FX 5600xt
Voeding: 350W Enermax
Mobo: Asus A7V266E (Via kt266a) Bios 1011
Proc: Athlon XP 1800+
Driver: ForceWare 56.72

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 07:23
AGP slot aan het overlijden?

probeer de kaart in een andere pc....... als ie het daar wel prima doet, moet je het richting je setup (vooral mobo) gaan zoeken ...

[edit]
feit ook dat je zegt "overleed plotseling m'n GF 4200Ti" kan duiden op een hardware probleem bij je moederbord ..... artefacts/blackscreens bij je nieuwe kaart ....

[ Voor 35% gewijzigd door cavey op 26-05-2004 22:56 ]

• Dries Arnolds

Dries Arnolds

*bling bling*

Topicstarter
Oh ja, nog vergeten te vermelden: Een oude Matrox G100 (4MB AGP 1x) doet het prima. Daar werk ik nu dus mee. Ik heb zo snel geen tweede moderne pc staan dus ik hoop dat dit een instellingenprobleem is.

• cavey
hmm AGP 1x? hmm hmm....

en je stopt er een AGP4x/8x kaart in... 3.3V slot vs 1.5v kaart ? ... ik weet het niet helemaal zeker hoor, maar misschien dat het daar aan ligt?

Ik dacht dat die FX5600 kaarten allemaal AGP 3.0 (dus 1.5v slots) zijn ... en geen AGP1.0/2.0 zijn (die 3.3v specificeert...) ... dus je zit je vidkaart wellicht flink te "volt modden" onbewust. (weet ff geen betere term)

• Dries Arnolds

Dries Arnolds

*bling bling*

Topicstarter
echt? AGP 4x is toch AGP 4x? Ik bedoel, de voltages staan dan toch ook vast? De GeForce4 heeft het bijna twee jaar prima gedaan.

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Wat je Kan proberen is je AGP Aperture size in je Bios om laag zetten naar de helft van je orginele geheugen van je videokaart, dus 256mb naar 128 mb.

Ik heb zelf een Club3d GeForce Fx 5600XT 256 mb en was een beetje erg ziek aan het worden na een week en kwam daarna na een beetje spelen erachter dat dit een beetje heel veel hielp.

p.s. kijk ook even na wat Komakeef zegt.

• Dries Arnolds

Dries Arnolds

*bling bling*

Topicstarter
De aperture staat al op 128MB, maar dat is ook de hoeveelheid geheugen op de kaart, dus zal even testen met halve hoeveelheid.

Dat van komakeef zal ik even nalezen, maar als het zo is, had dat dan niet op de verpakking gestaan onder systeemeisen? Betekent het niet dat als er staat dat ie op AGP 4x werkt, hij dus ook werkt met het voltage dat AGP 4x levert?

update: Volgens deze tekst zou het niet fout kunnen gaan:
AGP Compatibility

The signalling voltage is the only incompatible part.

An 8x device must be 0.8v,
a 4x device can be 1.5v or 0.8v,
a 2x or 1x device can be 3.3v or 1.5v.

The connectors are keyed so that you can only use compatible equipment.
AGP 1.0 and 2.0 devices using a 1.5v key, signal at 1.5v, while AGP 3.0 devices using the 1.5v key and signal at 0.8v.
AGP 3.0 devices must be tolerant of 1.5v signalling though, they won't necessarily work, but will not be destroyed if inserted into an AGP 1.0/2.0 slot.
Als aanvulling hierop: beide kaarten hebben dus dezelfde inkepingen en dezelfde layout van hun AGP-connector. Hmm, de laatste zin zou het weer tegenspreken. Als dit het is, is er dus niks aan te doen :(

[ Voor 56% gewijzigd door Dries Arnolds op 26-05-2004 23:34 ]

• cavey
nou, ik heb daar toevallig vorig jaar bij het zoeken naar een nieuw moederbordje flink veel hoofdbrekens over... of m'n oude TNT2 kaart wel op zo'n hyperdeluxe nieuw moederbord zou werken.

Na veel zoekwerk gevonden dat een ASUS A7N8X een ledje onboard heeft en een beveiliging, die controleert of er een AGP 3.3v kaart in wordt gestoken of een AGP 1.5v kaart... in het eerste geval -> rood lampje -> pc start niet.

Je hebt 3 agp standaarden tot nu toe.

AGP 1.0 -> 1x en 2x speed, kaarten werken op 3.3v
AGP 2.0 -> 2x en 4x speed, backwards compatible met 1.0 en kaarten werken op 3.3v
AGP 3.0 -> 4x en 84x speed, backwards compatible met 2.0 ... en kaarten werken op 1.5v

dan heb je nog wat PRO standaarden en een AGP universal slot die weer 1.5v en 3.3v kaarten slikt...... Althans, zover rijkt mijn kennis op het moment. Misschien dat ik wat dingen door elkaar gooi. Maar waar het bij mij op neer kwam: M'n TNT2 kaartje kon helaas niet mee migreren naar m'n nieuwe setup... dus moest ik alsnog 200 euro neer tellen voor een nieuw videokaartje ... vrij spijtig, want nu heb ik geen werkende SVGATextMode meer in Linux :( Was zo heerlijk op die tnt2.... magoe, dat is weer een ander verhaal.

[toevoeging]
mijn tnt2 kaart paste prima in het agp slot van die asus a7n8x .... en toch werkt het niet wegens 1.5v vs 3.3v incompatibiliteit ....

maar goed... ik denk niet dat je videokaart het zo lang uit zou hebben gehouden op 3.3v ;) maar het is een mogelijkheid.. die AGP standaarden zijn een crime wederom..

[ Voor 14% gewijzigd door cavey op 26-05-2004 23:35 ]

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:31
check de FAQ
onder FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen (18/11/02)
normaal gesproken hoort een 1,5v kaart niet in een 3,3v slot te passen en/of andersom
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/FAQ/VB/AGP_voltages.gif

in 2 gevallen helaas wel zie tabel:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/FAQ/VB/agp.jpg
(1) en (2) De kaart past wel, maar gaat NIET werken!

is dit bij jou het geval???

[ Voor 22% gewijzigd door Puppetmaster op 26-05-2004 23:39 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Dries Arnolds

Dries Arnolds

*bling bling*

Topicstarter
Als er staat "AGP 3.0 devices must be tolerant of 1.5v signalling though" zou het dus kunnen dat een ander merk/type kaart wel werkt. Ik zou de winkel kunnen vragen of ik hem voor een Radeon 9600SE mag omruilen (die was even duur).

update: dit probleem lijkt mij onwaarschijnlijk door deze zin uit de specs:
AGP 3.0 support for 8x and 4x and AGP 2.0 support for 4x, 2x, 1x

[ Voor 25% gewijzigd door Dries Arnolds op 26-05-2004 23:44 ]

• woolysheep
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

woolysheep

La Pecora Nera

Ik heb niet de oplossing voor je probleem maar als je hem kunt omruilen voor de 9600 se zeker doen want die is al stukker sneller dacht ik(kan ook zijn dat je dan de pro versie moet hebben) . heb zelf even 5600xt als vervanger voor mijn ti 4200 (als garantie) maar dat was echt huilen met de pet op de performance ging zeker 2/5 achteruit.

zie net dat 9600 se eigenlijk slechter is..

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/a.troost1/video.jpg

(bron: www.ixbt.com/video2/images/over-2003/80cards.xls )

[ Voor 34% gewijzigd door woolysheep op 26-05-2004 23:56 ]

"wooled" :: Team Boonanza :: Helping DPC @ DC-Vault :: Stampede #9 ::

• Dries Arnolds

Dries Arnolds

*bling bling*

Topicstarter
5600XT was langzamer dan Ti4200?? In het korte tijd dat ik games kon testen leek ie echt wel sneller te zijn...

edit: hmm, THG's VGA charts bewijzen het tegendeel (althans met de gewone 5600)

[ Voor 28% gewijzigd door Dries Arnolds op 26-05-2004 23:48 ]

• woolysheep
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

woolysheep

La Pecora Nera

hmm zou kunnen dat ik dan net een verkeerde versie te pakken had, want bij mij was die zeker 40 % slechter.. verschillende benchmarks gerpobeerd enzo.. heb uhm daarna laten vervangen door een 5900xt

(5600xt is een erg uitgeklede versie van 5600 normaal houd dat wel in de gaten)

maar ja ik wou je alleen ff me ervaring meededelen :)

[ Voor 27% gewijzigd door woolysheep op 26-05-2004 23:51 ]

"wooled" :: Team Boonanza :: Helping DPC @ DC-Vault :: Stampede #9 ::

• Dries Arnolds

Dries Arnolds

*bling bling*

Topicstarter
Hehe...

Na een uur kloten met de instellingen in de Bios draait de boel nu alweer een uur of drie stabiel. Als dat morgen nog zo is verklaar ik de pc voor genezen :)

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-08 08:56
@komakeef

Ik heb zelf mijn Diamond TNT2 kaart prima werkend gekregen op een 8X AGP slot.
Op de kaart van Diamond kan met jumpers het voltage gewijzigd worden waardoor hij prima op 4x AGP snelheid in een 8x AGP slot past.
Dit heb ik gebruikt totdat ik een 8x AGP kaart heb gekocht.
Ik weet niet of dit ook met andere TNT 2 kaarten werkt, ik hoop het wel voor je.

• Dries Arnolds

Dries Arnolds

*bling bling*

Topicstarter
Update: vanmorgen liep de boel toch weer vast. Ik heb net de kaart omgeruild voor een ATi Radeon 9600 XT, ga ik er tenminste ook nog wat op vooruit. Hij zit er nu net in, hoop dat ie het blijft doen :|
Pagina: 1