Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Touchpad op PS/2

Pagina: 1
Acties:
  • 889 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vanmiddag uit een Compaq Laptop het volgende touchpad gehaald:

"Alps BA913B"

Ik heb natuurlijk de search gebruikt maar over het algemeen gaan die over de zogeheten Synaptics. Echter over het merk/type waar ik iets over wil weten gaat alleen het volgende topic:

[rml][ touchpad] touchpad aansluiten op pc[/rml]

Maar dat is een erg oud topic zonder antwoorden en die gast die het was gelukt heeft al meer dan een jaar niks gepost dus die zal niet meer zo actief zijn!

Ook Alps zelf heeft van mij al een mailtje mogen ontvangen maar daar heb ik nog steeds, na 3 dagen, geen antwoord op gehad.

Kunnen jullie me misschien vertellen of ik ook andere Schema's /Datasheets kan gebruiken en hoe ik erachter kan komen welk van de draden op de stekker voor (GND,+5 data, of CLK) geldt?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2004 21:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is er niemand die dergelijk touchpad aan heeft gesloten op een PC?

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11 13:59
Op de site van Wouter van Ooijen staat wel iets over aansluiten van een touchpad, misschien heb je er wat aan...

Verwijderd

Pin-Assignment of Connector of Touch Pad 'ALPS 56AAA1743B'
(Alps Touchpad BA913B P (56AAA1743B or 72S23434) [intern:L10183 K68] Artikel-Nr.:92010183 - PCB-52P5661THPADB-30D)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/33170/full.jpg

This Information is written about Touch Pad made by ALPS.
The signal is compatible of PS/2.

If we add CLK-line, DATA-line, and Power-Line to the connector of the Touch-Pad,
we will be able to use this parts as PS/2 compatible mouse.

The signal pins for Left or Right Buttons, will be connected to GND pattern when the button pressed. And the signal pins are opened when the button NOT pressed.
If I add switch as Left or Right Buttons, I would like to connect 'ONE side of switch' to pin on Touch-Pad, and 'ANOTHER side of switch' to GND pattern.

This Touch-Pad is used for Notebook PCs made by Fujitsu and many corporations

The Figure of Reverse side of Touch Pad

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/33171/full.jpg

Reverse Side, Count Pins from left
1. UnKnown
2. (UnUsed?) UnKnown
3. (UnUsed?) GND Left Button
4. IN Right Button
5. IN CLK
6. I/O DATA
7. I/O Vcc
8. (+5V)

Bron: http://hp.vector.co.jp/au...m#TRACKPAD_ALPS56AAA1743B
Veel succes :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2004 16:25 ]

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11 11:24

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

Is dit misschien iets??

http://www.synaptics.com/decaf/utilities/ACF126.pdf

ik heb er niet zo veel verstand van... maar dit kon ik vinden.
hopelijk heb je hier iets aan....

Verwijderd

Topicstarter
Die laatste file is een PDF bestandje van een touchpad vamn een ander merk. Zoals ik geloof ik ook al in mijn startpost meldde. Die andere site ga ik nu even grondig doorspitten!!!

Verwijderd

Topicstarter
DUDE I LOVE YOU! bedankt voor de link!

Na 4 minuutjes meten en draadjes prikken heb ik hem werkend gekregen:

Voor degene die dit ook met dit touchpadje willen doen:

De connector van de PS/2:
Ik heb een muis gesloopt dus ik heb waarscheinlijk aan andere stekker dan jullie. Zelf even uitmeten welk draadje van de stekker bij welke functie hoort. Voor uitleg over de PS/2 stekker zie datasheet twee posts hierboven BLZ 27
CLK
GND
+5V
DATA

Vervolgens heb ik de pinnetjes van de controller doorgemeten om te kijken welke waar zat. Bij mij zit er achter het touchpad zelf een stekker naar een klein printje met daarop de twee knopjes. Vanuit dit printje gaat er aan stekker naar het moederbord:

Kleur+nummer: (stekker 1 is zwart links, 8 is blauw rechts)

1. +5V, dus aan de +5V van de PS/2 stekker
2. Data, dus aan de data van de PS/2 stekker
3. CLK, dus aan de CLK van de PS/2 stekker
4.-
5.-
6. Aarde, dus ook aan de GND van de PS/2 stekker

Eerste keer proberen en aansluiten en zelfs de knopjes werkten al
!!!

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11 11:24

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

graag gedaan!! :)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Whelp :(

Ik heb net op de PC dump ookzo'n Alps touchpanel gekocht met de hoop hem aan te kunnen sluiten.
Ik heb het circuits beoordeeld en weet met 100% zekerheid de + en de - van de schakeling. Dan blijven er nog twee over. De clock en de data. Deze twee zitten op de andere twee pinnen.
Ik heb beide mogelijkheden geprobeerd als volgorde, maar w98 Se herkent mijn muis niet :(
Als ik er een ps2 muis aan hang herkent ie hem gelijk.

Iemand enig idee wat er mis zou kunnen zijn :?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Kijk nog even voor de zekerheid je pinout / bedrading na.
Zolang je ground maar goed zit kun je in principe weinig fout doen.

Leuke pads trouwens om in je casemod te maken :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2004 02:06 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 02:04:
Kijk nog even voor de zekerheid je pinout / bedrading na.
Zolang je ground maar goed zit kun je in principe weinig fout doen.
Met die beweegreden heb ik idd alle andere combinaties geprobeerd en het werkte :)

Wat je moet doen als je zo'n ding vind/ koopt/ krijgt.
Als het 4 pinnen heeft is het waarschijnlijk PS/2 compatible en kun je hem zonder problemen aan de PS/2 poort hangen.
Wat je doet. Je zoekt eerst de ground van de printplaat. Deze kun je aan twee dingen herkennen. 1 de ground is altijd een erg groot oppervlakte en 2, de - van de elco's monden meestal uit in de ground. Als je de ground hebt heb je nog maximaal 9 mogelijke pin volgordes. Je hebt twee andere signalen nodig. De Clock en de Data. Aangezien alles op TTL niveau draait ( 0V en 5V) is het geen probeem als je clock per ongeluk 5 volt te verduren krijgt :P. Probeer dus eensch wat en kijk of windows je muis herkent (in mijn geval (en in denk ik alle gevallen)) heb je geen muisdrivers nodig.
De pinout voor de PS/2 muiskabel is hier te vinden: http://www.hardwarebook.n...r/userinput/ps2mouse.html (let op dit is vanuit de kant van de PC gezien).

Dus let erop dat je ground altijd je ground is, dan kan er vrij weinig mis gaan :)

Veel succes ermee!

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Vermicellisoep
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:21

Vermicellisoep

Nonsultant

Zou dit ook mogelijk zijn met zo'n clitoris achtige muisknobbel middenin het toetsenbord, ik heb heir nl nog een Compaq LTE zonder scherm liggen..
voorbeeld

Nooooh! Stahp!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 14:56
Vermicellisoep schreef op 20 juni 2004 @ 10:56:
Zou dit ook mogelijk zijn met zo'n clitoris achtige muisknobbel middenin het toetsenbord, ik heb heir nl nog een Compaq LTE zonder scherm liggen..
voorbeeld
schroef hem open, haal het apparaatje eruit, bekijk het type, zoek op het i'net... Daar is heus wel wat over te vinden...

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Met excuses voor de rotschop maar een nieuw topic naast deze lijkt me meer overbodig...

Ik heb uit een oude laptop (486 8)) ook een touchpadje gesloopt...

Nu geeft [rml]Benadski in "[ EL] Touchpad op PS/2"[/rml] een aardige hint en daar gaat het ook over 4 pinnetjes. Echter, de link die [rml]peddro in "[ EL] Touchpad op PS/2"[/rml] geeft spreekt over 8 pins... Ik zie op het exemplaar wat ik heb een flatcable met 8 baantjes, en uiteindelijk een stekkertje met 4 pins, welke moet ik dan gebruiken ??

Ik heb gezocht op Google met de nummertjes die op de linkse foto te zien zijn maar die hielpen me geen steek verder...

Afbeeldingslocatie: http://img259.imageshack.us/img259/8573/touchpad2klein1np.jpgAfbeeldingslocatie: http://img259.imageshack.us/img259/2436/touchpad1klein5nv.jpg

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Op die 4 pinnetjes staat je PS/2-signaal. Het eerste wat je moet doen is de ground vinden: dit kan door te meten (gebruik een multimeter ofzo) welke van de 4 draadjes verbonden is met het metaal rond zo'n schroefgat. De tweede die je moet weten is de +5V: haal daarvoor even de datasheet op van de PIC die erop zit en meet welk draadje verbonden is met de Vcc van die chip. Houdt je 2 draadjes over: dat zijn de data- en clocklijnen. Die kan je gewoon aansluiten, kans van 50% dat het meteen goedgaat, zoniet blaas je niets op maar gaat het pad gewoon niet gedetecteerd worden. De data- en clocklijntjes omdraaien zouden dan een werkend pad moeten opleveren.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Ik heb ook al een tijdje zo'n touchpad (van Voti) maar die kreeg ik nog niet aan de praat. Ik had ook nog ergens gelezen dat er een pull-up weerstand nodig was bij de data en clock lijnen, klopt dat?

Op de een of andere manier had ik het meeste moeite met het vinden van de ps/2 pinout, waardoor de touchpad nog steeds niet werkt :X

Casemod: Cubeleon

Pagina: 1