Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Autothermometer

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op het idee gekomen een autothermometer met binnen en buiten temperatuur sensor te gebruiken om de temperatuur van mijn in aanbouw zijnde watercooling project waar te nemen.

Hiervoor heb ik een standaard bij Halfords verkrijgbare autothermometer waarvan ik de voeding die normaal in de cigarettenaanstekerplug moet, heb aangesloten opde 12V aansluiting van de computer.
Nu heb ik het probleem dat de standaard backlight het niet doet en de temperatuursensor een toch wel hoge binnen temperatuur aangeeft die 4 graden boven kamertemperatuur ligt. Kan het zijn dat de 12V lijn van de computer te sterk is voor dit ding en de backlight daardoor is doorgebrand en de stroom door de temperatuur sensor nu hoger is dan zou moeten ?

weet iemand wat de standaard waardes zijn van de cigarettenaansteker die in een auto zit ?

Verwijderd

Ook 12 volt als ik me niet vergis... :)
Is er niet een andere factor die je temps beinvloed? :?

• Yotta
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-11 21:00

Yotta

0110101001111010

Heb je de thermometer al getest m.b.v. van een 12 Volt adapter? Dus gewoon binnen in huis?

0110101001111010

Verwijderd

Topicstarter
nu heb ik helaas geen 12V adapter, alleen de computer voeding

heb het ding nu open geschroefd en zie dat de LED'jes serieel geschakeld zijn. als er 1 stuk is, doet de rest het ook niet toch ?

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:58
Denk even rustig na over wat je nu zegt.

Als alle LEDjes serieel staan branden ze inderdaad geen van allen als er 1 stuk is. De stroomkring is dan onderbroken.
Aan de andere kant: Als er 1 LEDje brandt, branden ze allemaal.

Is dat wat je wilt in een display? Lijkt me niet, want dan kun je geen temperatuur weergeven. => conclusie: de LEDjes staan niet in serie

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

• Robertstoppels
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-08-2023
Wat heb je betaald voor die thermometer, en kun je er een pic van plaatsen?

Ik wil er eigenlijk ook wel 1 gaan gebruiken dan.
MoZe schreef op 26 mei 2004 @ 17:20:
Denk even rustig na over wat je nu zegt.

Als alle LEDjes serieel staan branden ze inderdaad geen van allen als er 1 stuk is. De stroomkring is dan onderbroken.
Aan de andere kant: Als er 1 LEDje brandt, branden ze allemaal.

Is dat wat je wilt in een display? Lijkt me niet, want dan kun je geen temperatuur weergeven. => conclusie: de LEDjes staan niet in serie
Wat klopt er niet aan wat hij zegt? Hij zegt toch ook niet dat er 1 ledje brand. Hij zegt dat als er 1 stuk is, dat de rest dan ook niet zou branden. Maw. ze hoeven niet allemaal stuk te zijn als ze in serie zitten.

[ Voor 79% gewijzigd door Robertstoppels op 26-05-2004 17:49 ]

• Vermicellisoep
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:21

Vermicellisoep

Nonsultant

Ho! MoZe, denk eens rustig na over wat je zegt en leest! De TS heeft het over de backlightleds. Niet van het display zelf 8)7 Ik neem aan dat het een gewoon lcd-display betreft en geen led-display...

Nooooh! Stahp!

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:58
ok, ik was wat snel misschien. Maar de meeste van die autothermometers die ik ken gebruiken LEDs voor de temperatuur, dus vandaar.

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

Verwijderd

Topicstarter
Nu betreft het inderdaad backlight LEDS's.

Helaas heb ik het draadje voor de stroom al doorgeknipt anders zou ik terug naar de winkel zijn gegaan.

Het heeft me 13 euro gekost. Op www.halfords.nl staan plaatjes van de betreffende thermometer.

Maar op zich is het niet zo erg dat de backlights het niet meer doen, het doet niks af aan de functionaliteit. Maar ik vind het wel gek dat de thermometer tussen de 3 en de 5 graden afwijkt. Vooral aangezien er een alarm opzit dat tussen de 1 en de 0 graden gaat piepen en tussen de 0 en -1 een xtra alarm geeft. Hij is zelfs tot de tiende graad nauwkeurig !!

De naam van het "ding" is overigens "Freeze-alert"
in-out thermometer with clock.

erg cool dus.

Verwijderd

De gebruikte sensoren zijn vaak niet zo nauwkeurig (van die simpele blauwe NTC's) hoe verder buiten zijn optimale meetbereik - hoe groter de afwijking, vandaar dat de meetzuiverheid niet zo correct is.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11 15:02
En gezien het een "Freeze-alert" is zal hij het nauwkeurigst rond het vriespunt zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Aha, dat verklaart in ieder geval de temperatuur afwijking. jammer verder van de backlights. maarja.

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Als je hem bij zn optimale bereik wilt testen ( 0 graden dus) moet je de temp sensor in een glas water met een ijsklontje gooien. Dit water zou 0 graden moeten worden. Helaas kan dit niet als de sensor in het apparaat zelf zit :P

Edit: en leds zijn natuurlijk altijd te vervangen :)

[ Voor 12% gewijzigd door brinkdinges op 27-05-2004 14:03 ]

Casemod: Cubeleon

Pagina: 1