HT: JBL vs MS vs Canton, HK vs Onkyo vs Marantz vs Yamaha

Pagina: 1
Acties:
  • 902 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• teake
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-06 08:25
Ik ben bezig een Home Theatre uit te zoeken, en heb inmiddels een shortlist van de volgende setups: Wie heeft ervaring met deze sets? Ik zoek een GOED stereo geluid voor audio CD's en filmkwaliteiten zijn minder belangrijk. Ik ben nu niet al te veel gewend, maar ben wel een muziekliefhebbert.

Nu: set van 20 jaar oud: versterker Technics SU-Z11 2x50 Watt, Speakers ß interaudio 40 watt, Philips CD-614. Destijds geselecteerd op heldere zangstemmen.

Keuze uit de volgende sets: allen voor € 1000,= te krijgen incl. sub.

* Harman Kardon reciever AVR230, met DVD-speler DVD22 (0f DVD 506LE, is zelfde), Speakerset JBL SCS 178

* Onkyo TXAV 501 met DVD 501 en ook JBL speakerset.

* Yamaha RDS640 met DVD 540 met Canton CD-1 Movie set.

* Marantz SR4400 versterker, DV4400 dvd speler (regiovrij), MS premiere + MS 308 5 satetellites met de 80 watt subwoofer

Ik heb van de Harman en de onkyo niet veel anders gehoord dan goede dingen. De Yamaha zou klinken als een "koude chinees", en de Marantz zou te wollig klinken.

Wat is wijsheid? Ik zoek niet een Dreundende donderende bas, maar gewoon goed, helder en duidelijk CD-audio geluid, met mogelijkheid tot 5.1 geluid bij films.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

yamaha is in mijn optiek qua versterkers niet zo goed bezig. Zelfs de duurste versterker klinkt niet lekker.

Zelf heb ik voor Harman Kardon gekozen samen met JBL boxen. Het geluid is zo mooi scherp, ook als het volume op het niveau gehoorbeschadiging staat.

Als ik je wensen zo lees, dan is HK met JBL zeker geen verkeerde keus. Over de andere merken kan ik echter niet veel meer zeggen, dan wat ik in de winkel gehoord heb. Het enige is dus dat ik de HK het beste vond en die daarom gekozen heb.

Soms zou je wel is wat minder scherp geluid willen horen, want ineens hoor je dat er best veel mp3s eigenlijk brak zijn, wat je met andere geluidsinstallaties niet hoort.

Wat je ook kiest, 1 heel belangrijk advies: Bezuinig niet op de bekabeling, koop goeie, (meestal dure) kabels met goede contacten om zo min mogelijk tot geen kwaliteit te verliezen.

btw, zelf heb ik de AVR 2550 met DVD 25 met JBL XTI 80 boxen. Geen subwoofer, maar dat hoeft ook niet echt aangezien het bereik van deze boxen zeer groot is.

[ Voor 26% gewijzigd door Hann1BaL op 26-05-2004 09:10 ]

Verwijderd

Ik weet niks van Yamaha. Maar heb wel ervaring met Onkyo en H/K.

H/K klinkt warm en "krachtig", mijn broer heeft dit met MK1000 jbl speakers dacht ik. Mooi zuiver geluid. Wel wat te veel bass naar mijn smaak. En het stemgeluid kan beter.
En het ontwerp van H/K spreekt me niet aan, maar da's puur uiterlijk natuurlijk. :)
Maar wel een krachtige goed klinkende versterker.

Onkyo is erg natuurgetrouw. Daar staat het bekend om. Je krijgt het geluid er strak en "puur" uit.
Dus niet veel overdreven bass, maar wel ongelofelijk strak en beheerst. De hoge tonen en stemmen zijn veel meer aanwezig dan bij andere merken.
Het is echt een geluid die je mooi moet vinden of gewenning behoeft. Ik vindt het heel mooi, heb zelf een ouder type A/V reciever (TX-DS484).
Maar je moet houden van wat minder hevige bass, maar wel erg mooi stemgeluid en hoge tonen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat is wijsheid?
Ga luisteren wat je zelf het beste vind!

Nu gaat toch weer iedereen wat anders zeggen, daar kom je geen stap verder mee.... kijk ook ff hier voor meer moddergevechten [rml][ Receivers] Kwaliteit van instap AV receivers[/rml]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Ik bedoel het niet als een flame, maar heb je al eens overwogen om een goede stereoversterker te kopen? Zeker met een budget van 1k (en dus ongeveer 300k voor de versterker) kom je niet veel surroundversterkers met een GOEDE stereo geluid (whatever that means: waar leg je je lat?).

Zeker omdat je zelf zegt dat film minder belangrijk is:
overweeg een stereoversterker, goede cd-speler en 1 paar goede speakers voor muziek. Voor films gebruik je je PC. Daarop kan je een goede 5.1 speakerset erop aansluiten (Logitech ofzo... daar kan je op de GoT genoeg over vinden).

Toch een advies: luister eens zelf naar de door jouw uitgekozen set bij een winkel. Ik luister allang niet meer naar andermans interpretaties van klankkleur en hoe het geluid zou moeten zijn, want iedereen interpreteert dit toch anders (doordat ieder gehoor weer anders is en we niet in het oostblok leven O-) ). Wat de een geweldig detail in het midden vindt, vindt de ander irri schel en fel in het hoog... wat een ander een geweldige bas vindt, vindt weer een ander BoomBoom drek.

Verwijderd

teake schreef op 26 mei 2004 @ 09:02:
[...]
* Harman Kardon reciever AVR230, met DVD-speler DVD22 (0f DVD 506LE, is zelfde), Speakerset JBL SCS 178

* Onkyo TXAV 501 met DVD 501 en ook JBL speakerset.

* Yamaha RDS640 met DVD 540 met Canton CD-1 Movie set.
Waarom een HK AVR230 met een SCS 178? Die receiver is 6.1, de speakerset 5.1... Waarom dan geen HK AVR 130?

DIe onkyo set is leuk! Had MediaMarkt LWD in de aanbieding voor 899 (compleet met SCS 178 dus)

Die yamaha set gaat moeilijk worden, want die worden niet meer gemaakt :P Misschien als een bedrijf nog oude voorraad heeft ofzo...

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:18
Hann1BaL schreef op 26 mei 2004 @ 09:07:
yamaha is in mijn optiek qua versterkers niet zo goed bezig. Zelfs de duurste versterker klinkt niet lekker.

MEGAKNIP
OMG........HEB je überhaupt geluisterd naar de AZ9???????? Men.......Dat ding wordt als REFERENTIE versterker genoemd.........En ik kan je verzekeren: Het geluid is _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Over YAMAHA algemeen: De kritieken op de nieuwe series is alleen maar lovend....Zou willen dat men (de leken) nu eens stopten met dat 'YAMAHA is schel' ge-o-h, zonder dat ze ooit een Yammie hebben gehoord.....

Aan TS: Ga gewoon zoveel mogelijk combi's luisteren......Ieder heeft nl. zijn eigen smaak en voor het geld dat je eraan uit wil geven heb je (met de genoemde combi's) m.i. gewoon waar voor je geld.

Zelf was mijn budget een stukje groter en heb gekozen voor de Yam. AZ2 in combi met de MS 500THX........nog geen moment hoofdpijn gehad ervan........

[ Voor 28% gewijzigd door MasterMaceMichu op 26-05-2004 10:34 . Reden: moeilijk, quoten..... ]

• teake
Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 10:25:
[...]

DIe onkyo set is leuk! Had MediaMarkt LWD in de aanbieding voor 899 (compleet met SCS 178 dus)
...
LWD? wat is LWD?

• Hann1BaL

Hann1BaL

Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 09:19:
Ik weet niks van Yamaha. Maar heb wel ervaring met Onkyo en H/K.

H/K klinkt warm en "krachtig", mijn broer heeft dit met MK1000 jbl speakers dacht ik. Mooi zuiver geluid. Wel wat te veel bass naar mijn smaak. En het stemgeluid kan beter.
En het ontwerp van H/K spreekt me niet aan, maar da's puur uiterlijk natuurlijk. :)
Maar wel een krachtige goed klinkende versterker.
te veel bass?? In die receivers kan je alles instellen, oftewel, pak het boekje erbij en stel de receiver anders af. Op elke boxenset klinkt de receiver anders natuurlijk, maar veel mensen zijn te lui om de set goed in te regelen.
Communicator schreef op 26 mei 2004 @ 10:30:
[...]

OMG........HEB je überhaupt geluisterd naar de AZ9???????? Men.......Dat ding wordt als REFERENTIE versterker genoemd.........En ik kan je verzekeren: Het geluid is _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Over YAMAHA algemeen: De kritieken op de nieuwe series is alleen maar lovend....Zou willen dat men (de leken) nu eens stopten met dat 'YAMAHA is schel' ge-o-h, zonder dat ze ooit een Yammie hebben gehoord.....
Ok, de nieuwe serie heb ik niet echt gehoord, omdat ik al een tijdje geleden de set heb aangeschaft. Dus je hebt gelijk, kan natuurlijk niet oordelen over wat Yamaha nu op de markt heeft.

Wat me in ieder geval wel opviel, was dat de prijzen van de Yamaha versterkers zeer hoog was, dus ook al zou het net zo goed zijn of wat beter, prijs/kwaliteitverhouding is niet ideaal in veel gevallen, maar dat blijft natuurlijk persoonlijk.

[ Voor 41% gewijzigd door Hann1BaL op 26-05-2004 10:52 ]

Verwijderd

Tijd geleden hebben ze bij HomeCinemaChoice een test gedaan met een aantal courante instapmodellen. http://www.homecinemachoi...yreview.php?reviewid=3637
De Yamaha kwam er slecht uit wat betreft de versterking. Met alle 5 kanelen tegelijk aangedreven komt er maar iets van 30 watt uit. Surround processor ok en veel instelmogelijkheden.
Marantz is lekker basic. Naar mijn smaak wat weinig instelmogelijkheden. Ik heb zelf een SR7300 het geluid is ondanks de beperkte instelmogelijkheden goed. Zeker in stereo (source direct) valt het me erg mee.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Hann1BaL schreef op 26 mei 2004 @ 10:50:
[...]

te veel bass?? In die receivers kan je alles instellen, oftewel, pak het boekje erbij en stel de receiver anders af. Op elke boxenset klinkt de receiver anders natuurlijk, maar veel mensen zijn te lui om de set goed in te regelen.
Ja, die band van de bas regeling op een versterker is natuurlijk net zo breed als de band van de bas die je speaker te hard weergeeft he ?
[...]

Ok, de nieuwe serie heb ik niet echt gehoord, omdat ik al een tijdje geleden de set heb aangeschaft. Dus je hebt gelijk, kan natuurlijk niet oordelen over wat Yamaha nu op de markt heeft.

Wat me in ieder geval wel opviel, was dat de prijzen van de Yamaha versterkers zeer hoog was, dus ook al zou het net zo goed zijn of wat beter, prijs/kwaliteitverhouding is niet ideaal in veel gevallen, maar dat blijft natuurlijk persoonlijk.
Prijzen hoog ?!?! Ze hebben modellen vanaf 300e, die hebben dan al 6 kanaals versterking ! NOFI, maar ik heb het idee dat jij je er niet helemaal in hebt verdiept.
Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 11:52:
Tijd geleden hebben ze bij HomeCinemaChoice een test gedaan met een aantal courante instapmodellen. http://www.homecinemachoi...yreview.php?reviewid=3637
De Yamaha kwam er slecht uit wat betreft de versterking. Met alle 5 kanelen tegelijk aangedreven komt er maar iets van 30 watt uit. Surround processor ok en veel instelmogelijkheden.
39 watt :P Maar volgens mij is de 640 een rijke uitvoering van de 440. 640 heb ik nooit interessant gevonden, 540 ook niet echt. Beide een 440 met extra opties. Dan moet je gelijk voor de 740 gaan denk ik en voor de 1000 en hoger.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

teake schreef op 26 mei 2004 @ 09:02:
Ik ben bezig een Home Theatre uit te zoeken.......Ik zoek een GOED stereo geluid voor audio CD's en filmkwaliteiten zijn minder belangrijk.
Zoiezo een stereo set kopen als je zo'n laag budget hebt en filmkwaliteiten minder belangrijk zijn. Wat je evt kan overwegen is wel een 5.1 receiver te kopen, maar dan alleen een stereo set speakers erbij. Kan je later nog uitbreiden met surrounds, sub en center.

Verder, de grootste verschillen zitten tussen de speakers. Dure bekabeling is niet nodig. En dan het belangrijkste: gewoon ff een afspraak maken en naar een hoop verschillende luidsprekers luisteren en dan zelf een mening vormen.

• arend71
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-08-2025

arend71

Audionut

Grootste verschil in de speakers??? onzin!

Iedere fabrikant heeft een eigen filosofie over hoe het mooiste geluid klinkt, dat geld voor zowel de apparatuur als de speakers.

Mijn advies is: ga luisteren, zoveel mogelijk en neem daarbij eigen cd's of dvd's mee die je goed kent 9dan kun je het verschil beter horen).
Je koopt voor 1000 euro een betere stereoset dan een surroundset, simpelweg omdat je minder spullen koopt (minder speakers en in de versterker zitten minder versterkingscomponenten).
Ikzelf ga voor 2 dedicated sets maar mijn budget is dan ook wat ruimer.

Overigens is het aanschaffen van goede kabels wel belangrijk maar bij de goedkopere sets valt de winst die je uit betere kabels haalt niet echt heel erg op dus overdrijf het niet.

• JT

JT

VETAK y0

arend71 schreef op 26 mei 2004 @ 17:31:
Is geen onzin, van een amp en speakers bepaalt de amp ongeveer 30% van het geluid en de speakers 70%.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:36
Om JT's uitspraak wat kracht bij te zetten:

De vervormingscijfers van goede luidsprekers liggen nog altijd in de procenten! (Begrijp je ook waarom bijna geen enkele luidsprekerfabrikant vervormingscijfers opgeeft?) De vervormingscijfers van goede eindversterkers liggen in de honderdsten van procenten... (0,05% enzo).

De frequentiekarakteristiek van het gros van de eindversterkers is vlak binnen ruwweg 1dB van 20 tot 20000Hz. Als je een luidspreker wil die dat haalt, schiet bijna alleen de B&W Nautilus over, die zo rond de 50000 EUR kost...

By the way... de invloed van kabeltjes op het geluid is nóg kleiner dan de invloed van de eindversterker. De invloed van de opstelling van de speakers en de luisterruimte is vele malen groter dan de invloed van de gekozen luidsprekers. Alles bij midden-segment materiaal natuurlijk, dus sets in het prijssegment rond de 1000-1500 EUR.

• clem
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
De prijslijst op de website van Correct is even niet bereikbaar, maar als ik zo even op kieskeurig.nl kijk zie ik dat je (bij de HK combo) zo'n E 700,- budgetteert voor receiver+dvd speler en dan nog E 300,- overhoud voor een set speakers...

Ik ga niet claimen audiofiel danwel hifi-expert te zijn maar deze verhouding lijkt mij een beetje scheef... Ik kan het alleen maar met Jag eens zijn en je aanraden om in ieder geval voor een (1) paar goede luidsprekers te gaan, zeker omdat je aangeeft muziek belangrijker te vinden dan films.
Verder zou ik kijken naar wat oudere modellen receivers / dvd -spelers die je wellicht wat meer waar voor je geld zullen bieden dan moddellen van 'nu' - kijk bijvoorbeeld eens in de koopjeskelder bij correct.com (nee, ik werk er niet).
Zelf heb ik daar vier maanden geleden de HK1550 (HK instap-receiver van twee jaar geleden) gekocht voor E 300,-, en deze ligt er nog steeds maar nu voor E 269,-. Qua functies redelijk minimamilistisch (weinig 'knoppen' enzo ;), zelfs geen bass en treble instelmogelijkheid) maar kwalitatief gewoon goed.
Gooi hier een basis dvd-spelertje, een toslink/coax kabeltje tegenaan en je houd wat meer geld over voor een leuker paar speakers en ik verzeker je dat je er als muziekliefhebber beter vanaf komt dan met de setjes die je nu voor ogen hebt.

• Jag

Jag

Wat ook vaak gedaan wordt is een klein setje speakers kopen en die later als surrounds te gebruiken. Dan koop je nu bijvoorbeeld een setje Kef Q1s:

Afbeeldingslocatie: http://www.kef.com/products/qseries/images/qseries1_image_small.jpg

En dan later als je uitbreidt gaan die naar achteren en koop je een set Kef Q5s als fronts voor een complete 5.1 setup:

Afbeeldingslocatie: http://www.kef.com/products/qseries/images/qseries5_image_small.jpg

De genoemde speakers zijn natuurlijk puur te illustratie, je moet zelf bepalen welke jij het mooist vindt klinken. Ik kan je wel vertellen dat die goedkope surround speakersetjes die je in je topicstart noemt niet goed genoeg zijn om muziek mee te spelen.
arend71 schreef op 26 mei 2004 @ 17:31:Grootste verschil in de speakers??? onzin!
Ga maar eens in een luisterruimte naar een aantal speakers en een aantal versterkers luisteren. En zeg dan nog eens -zonder in de lach te schieten- dat dit onzin is :).

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hahaha, ben je wel goed bij je hoofd? :D. Iedere redelijke audio kenner (met enig besef van realiteit, wat weer veel mensen doet afvallen blijkbaar ;)) weet dat 95% van de mensen uberhaupt amper verschil hoort tussen versterkers, maar wil significante verschillen hoort tussen luidsprekers. Ik heb vrij veel ervaring met verschillende mensen, speakers en versterkers in de "tot 5000 euro" klasse (voor een set) als verkoper in een populaire "hifi" zaak en kan je vertellen, 90 tot 95% van het geluidsbeeld komt door de speakers en de kamer waarin ze staan, de rest mogen de versterker en de bron (cdspeler) uitvechten.

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 26-05-2004 23:37 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

teake schreef op 26 mei 2004 @ 10:43:
[...]

LWD? wat is LWD?
leeuwarden?

• teake
Is er iemand die wat kan zeggen over de verschillen in speakersets?

a: Moraunt short premiere, met 80W sub (hij is er ook met zwaardere sub)
b: JBL-SCS 178
(c: Canton Movie CD-1)

Ongeacht de prijsverschillen, hoe klinken ze ten opzichte van elkaar?

Teake

• Jag

Jag

teake schreef op 27 mei 2004 @ 13:30:
Is er iemand die wat kan zeggen over de verschillen in speakersets?

a: Moraunt short premiere, met 80W sub (hij is er ook met zwaardere sub)
b: JBL-SCS 178
(c: Canton Movie CD-1)

Ongeacht de prijsverschillen, hoe klinken ze ten opzichte van elkaar?

Teake
Vind ik altijd zo leuk als mensen compleet voorbij gaan aan alles wat er gepost is :P.

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

Communicator schreef op 26 mei 2004 @ 10:30:
[...]

De referentie voor Yamaha inderdaad. De meeste andere merken noemen hun topproducten ook referentie.
Yamaha is geen verkeerd spul. Het is ook zeker geen top of the line. Het is gewoon net spul.
Hann1BaL schreef op 26 mei 2004 @ 10:50:
[...]

Bijwerken met een simpele EQ doet vaak meer kwaad dan goed. Beter zo net mogelijk zonder EQ en een heel klein beetje bijwerken, dan slecht en heel veel EQ'en.

En Yamaha heeft juist een goede prijs kwaliteit verhouding. Concurrenten zijn vaak iets duurder, maar bieden in ieder geval qua features net wat minder. Of de geluidskwaliteit dan is wat je zoekt is een tweede. Die is niet fantastisch, maar ook niet verschrikkelijk slecht.

Iedere fabrikant heeft een eigen filosofie over hoe het mooiste geluid klinkt, dat geld voor zowel de apparatuur als de speakers.

Mijn advies is: ga luisteren, zoveel mogelijk en neem daarbij eigen cd's of dvd's mee die je goed kent 9dan kun je het verschil beter horen).
Je koopt voor 1000 euro een betere stereoset dan een surroundset, simpelweg omdat je minder spullen koopt (minder speakers en in de versterker zitten minder versterkingscomponenten).
Ikzelf ga voor 2 dedicated sets maar mijn budget is dan ook wat ruimer.

Overigens is het aanschaffen van goede kabels wel belangrijk maar bij de goedkopere sets valt de winst die je uit betere kabels haalt niet echt heel erg op dus overdrijf het niet.
Ik vind je eerste uitspraak zo geinig :D . Tussen elk component zitten zeker verschillen. Tussen luidsprekers duidelijk het meest. En je ontkracht het daarna ook direct weer door de filosofie erachter te plakken. Waarin denk je dat de meeste dingen kunnen worden geprobeerd? Juist! Een versterker is qua opbouw grotendeels hetzelfde, enkele grote uitzonderingen daargelaten (buizen). Luidsprekers kunnen in verschillende vormen komen, drivers zijn er verschrikkelijk veel, plaatsing, kastvorm, interne bracing om maar een paar kleine dingetjes te noemen.

Het tweede deel lijkt er al meer op, de tip van stereo is een goede, daarover straks meer :) .

Kabels zou ik niet te gek maken. Gewoon een paar goede kabels, die niet overdreven veel kosten. 10% van het budget wordt aangeraden. Is op zich een aardige verhouding.
Jag schreef op 26 mei 2004 @ 17:20:
[...]
Zoiezo een stereo set kopen als je zo'n laag budget hebt en filmkwaliteiten minder belangrijk zijn. Wat je evt kan overwegen is wel een 5.1 receiver te kopen, maar dan alleen een stereo set speakers erbij. Kan je later nog uitbreiden met surrounds, sub en center.

Verder, de grootste verschillen zitten tussen de speakers. Dure bekabeling is niet nodig. En dan het belangrijkste: gewoon ff een afspraak maken en naar een hoop verschillende luidsprekers luisteren en dan zelf een mening vormen.
Ik pleit ook voor een stereoset. Zeker als je de functies voor HT 'wel leuk' vindt, dan gok ik dat je er snel op uitgekeken bent. Ik heb hetzelfde pad bewandeld als jij, en heb destijds een redelijk prijzige HT gekocht (alleen versterker en DVD-speler gelukkig) en kwam erachter dat er eigenlijk alleen maar muziek over werd gedraait. Toen ik ook nog een set luidsprekers van een totaal ander kaliber wilde ben ik weer geswitcht. Dit was na een maand of 2 al. Ik heb dus niet veel verlies geleden, gelukkig.

Je kunt voor €1000,- een erg nette stereoset neerzetten. Muziek klinkt al heel snel veel beter in die klasse. Ook de luidsprekers die je had uitgezocht lijken (sorry dat ik het zeg) nergens op voor muziek. Voor hetzelfde geld koop je beter 2 luidsprekers en een paar stands (mochten het monitors worden). Daarin is een fikse verbetering te behalen.

Mocht je toch per sé een HT willen, ga dan eerst voor een paar nette luidsprekers en zet die als rears, zoals al geopperd. Dan kun je daarna gemakkelijk uitbreiden met een paar fronts, als daar weer wat budget voor beschikbaar is. Dan heb je misschien ook weer wat extra centen over voor een iets betere receiver, waar je wer wat langer plezier aan hebt. Ook kun je beginnen met een el-cheapo DVD-spelertje en later een betere erbij zetten. Opbouwen is redelijk gemakkelijk.

Music Addicted

Verwijderd

JvS schreef op 26 mei 2004 @ 23:36:
[...]
Hahaha, ben je wel goed bij je hoofd? :D. Iedere redelijke audio kenner (met enig besef van realiteit, wat weer veel mensen doet afvallen blijkbaar ;)) weet dat 95% van de mensen uberhaupt amper verschil hoort tussen versterkers, maar wil significante verschillen hoort tussen luidsprekers. Ik heb vrij veel ervaring met verschillende mensen, speakers en versterkers in de "tot 5000 euro" klasse (voor een set) als verkoper in een populaire "hifi" zaak en kan je vertellen, 90 tot 95% van het geluidsbeeld komt door de speakers en de kamer waarin ze staan, de rest mogen de versterker en de bron (cdspeler) uitvechten.
Waar moet ik dan op letten bij het aanschaffen van een HT versterker?

:)

• Jag

Jag

Nog een kleine aanvulling: monitor is het moderne woord voor kleine speaker (lees zo'n 40cm hoog), wat je vroeger een boekenplank model zou hebben genoemd :).

Verwijderd

Jag schreef op 27 mei 2004 @ 14:43:
Nog een kleine aanvulling: monitor is het moderne woord voor kleine speaker (lees zo'n 40cm hoog), wat je vroeger een boekenplank model zou hebben genoemd :).
;) Ik wou t net vragen....

:)

• JT

JT

VETAK y0

Jag schreef op 27 mei 2004 @ 14:43:
:? Monitor is toch een speaker voor in de studio die ultra neutraal is om precies te horen wat je krijgt ?

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Boekster schreef op 27 mei 2004 @ 14:35:
Mocht je toch per sé een HT willen, ga dan eerst voor een paar nette luidsprekers en zet die als rears, zoals al geopperd. Dan kun je daarna gemakkelijk uitbreiden met een paar fronts, als daar weer wat budget voor beschikbaar is.
Hoe bedoel je dat? Bedoel je dat je eerst een paar nette luidsprekers front moet zetten en daarna uitbreiden met een paar rears? :?

• Hann1BaL

Hann1BaL

JT schreef op 27 mei 2004 @ 14:53:
[...]

:? Monitor is toch een speaker voor in de studio die ultra neutraal is om precies te horen wat je krijgt ?
Ja ook.
Het is ook de speaker die bands/djs gebruiken bij optredens om hun eigen muziek te kunnen horen.

• Hann1BaL

Hann1BaL

JT schreef op 26 mei 2004 @ 12:41:
[...]

Ja, die band van de bas regeling op een versterker is natuurlijk net zo breed als de band van de bas die je speaker te hard weergeeft he ?
Daarom geven fabrikanten ook vaak (HK zeker) een lijstje met boxen, of in ieder geval merken boxen die het best bij de versterker passen.
JT schreef op 26 mei 2004 @ 12:41:
Prijzen hoog ?!?! Ze hebben modellen vanaf 300e, die hebben dan al 6 kanaals versterking ! NOFI, maar ik heb het idee dat jij je er niet helemaal in hebt verdiept.
[...]
Tuurlijk zijn er goedkopere modellen, dat is helemaal waar, wat mij alleen opviel was van de modellen die ik zag en technisch vergelijkbaar moesten zijn, de Yamaha de duurdere jonges waren. Mijn ervaring, maar ja, natuurlijk stonden daar niet alle versterkers bij.

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Verwijderd schreef op 27 mei 2004 @ 15:00:
[...]

Hoe bedoel je dat? Bedoel je dat je eerst een paar nette luidsprekers front moet zetten en daarna uitbreiden met een paar rears? :?
Ne, andersom. Je koopt eerst een paar rears, die je tijdelijk als front gebruikt. Deze verhuizen naar achter als je je uiteindelijke fronts koopt.

Monitor is over het algemeen een benaming voor boekenplank luidsprekers.

Ook gebruikt op podia voor muzikanten zelf, maar dat zijn meestal wat eh, 'grove' dingen :P .

Music Addicted

• JT

JT

VETAK y0

Hann1BaL schreef op 27 mei 2004 @ 15:09:
[...]

Daarom geven fabrikanten ook vaak (HK zeker) een lijstje met boxen, of in ieder geval merken boxen die het best bij de versterker passen.
Alleen zijn die lijstjes bullshit want je kamer en de akoestiek bepalen superveel aan je geluid. Dus kan je zo een lijstje eigenlijk nooit goed maken. Daarnaast is zoiets compleet smaakafhankelijk. Nog een reden waarom het bullshit is: zo een beetje elke kwaliteitsversterker is zo goed als linear in het frequentiebereik. Hierdoor zou dan impliciet betekenen dat die speakers niet alleen het beste zijn voor HK's, maar voor alle speakers. Dat kan natuurlijk niet. Tone controlls op versterkers moet je met rust laten.

Ecodan warmtepomp

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:28
Is het niet zo dat harman/kardon dan alleen merken naar voren schuift die ook tot de harman groep horen? (net zoals dat creative kaarten het beste werken met creative speakers 8)7)

Monitors zie ik persoonlijk nog steeds als studio apparatuur, niet voor end users, maar dat is persoonlijk. En tone controls moet je ten alle tijden instellen naar eigen smaak imho. Als je het geluid naar jouw smaak kunt verbeteren moet je dat vooral niet laten :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• JT

JT

VETAK y0

Ok, nuancering: tone control moet je niet gebruiken teneinde een zo natuurlijk mogelijke weergave te bereiken.

Ecodan warmtepomp

• Hann1BaL

Hann1BaL

ShittyOldMan schreef op 27 mei 2004 @ 16:00:
Is het niet zo dat harman/kardon dan alleen merken naar voren schuift die ook tot de harman groep horen? (net zoals dat creative kaarten het beste werken met creative speakers 8)7)

Monitors zie ik persoonlijk nog steeds als studio apparatuur, niet voor end users, maar dat is persoonlijk. En tone controls moet je ten alle tijden instellen naar eigen smaak imho. Als je het geluid naar jouw smaak kunt verbeteren moet je dat vooral niet laten :)
Ik heb het opgezocht voor je, idd. HK weet heel mooi boxen naar voren te schuiven die tot de HK groep behoren. Het zijn wel goede boxen merken, maar idd, zelf worden ze er niet slechter van.
JBL & Infinity adviseren ze :)

• teake
Jag schreef op 27 mei 2004 @ 14:30:
[...]
Vind ik altijd zo leuk als mensen compleet voorbij gaan aan alles wat er gepost is :P.
Ik snap je reactie Jag, Ik bedoel het zo: als de versterkers weinig invloed hebben wilde ik toch proberen een reactie te ontlokken aan jullie over de speakerssets.

Ik ben vandaag ook nog aan het luisteren geweest, en ja, ik weet dat er veel duurdere sets zijn, die ook inderdaad veel beter klinken. Alleen heb ik nú een uitkering van een gouden handdruk (oftewel oprotpremie) in mijn portemonnee, en die ga ik uitgeven ook. Zoiets komt echter niet weer, en dus sparen voor later meer zal wel niet gebeuren. Ik heb onder andere de mordaunt short premiere set aan de marantz gehoord, en daar kan ik prima mee leven. Alleen heb ik geen rechtstreeks vergelijk met de JBL scs78 set, omdat die niet in dezelfde plaats te krijgen was.

Ik zou dus graag een indicatie (meer kan het toch niet worden) willen hebben van de verschillen in geluid tussen die sets. Is de Mordaunt Short écht een andere klasse, of zitten ze allebei in dezelfde klasse, en zijn het alleen verschillen in de persoonlijke sfeer kwa klankkleur?

Ik weet dat het niet op papier te zetten is hoe een speakerset klinkt, daarom vraag ik eigenlijk alleen maar een soort van grove kwaliteitsindicatie. Zijn het sets uit dezelfde klasse (kwa gebruikte componenten, materialen en opbouw bijvoorbeeld) of is de JBL echt minder (of meer) dan de Mordaunt Short?

Dank voor jullie mening alvast :) _/-\o_

Verwijderd

teake schreef op 28 mei 2004 @ 20:30:
[...]

Ik snap je reactie Jag, Ik bedoel het zo: als de versterkers weinig invloed hebben wilde ik toch proberen een reactie te ontlokken aan jullie over de speakerssets.

Ik ben vandaag ook nog aan het luisteren geweest, en ja, ik weet dat er veel duurdere sets zijn, die ook inderdaad veel beter klinken. Alleen heb ik nú een uitkering van een gouden handdruk (oftewel oprotpremie) in mijn portemonnee, en die ga ik uitgeven ook. Zoiets komt echter niet weer, en dus sparen voor later meer zal wel niet gebeuren. Ik heb onder andere de mordaunt short premiere set aan de marantz gehoord, en daar kan ik prima mee leven. Alleen heb ik geen rechtstreeks vergelijk met de JBL scs78 set, omdat die niet in dezelfde plaats te krijgen was.

Ik zou dus graag een indicatie (meer kan het toch niet worden) willen hebben van de verschillen in geluid tussen die sets. Is de Mordaunt Short écht een andere klasse, of zitten ze allebei in dezelfde klasse, en zijn het alleen verschillen in de persoonlijke sfeer kwa klankkleur?

Ik weet dat het niet op papier te zetten is hoe een speakerset klinkt, daarom vraag ik eigenlijk alleen maar een soort van grove kwaliteitsindicatie. Zijn het sets uit dezelfde klasse (kwa gebruikte componenten, materialen en opbouw bijvoorbeeld) of is de JBL echt minder (of meer) dan de Mordaunt Short?

Dank voor jullie mening alvast :) _/-\o_
Luister is naar een chario syntar 100T of 200T
Die 200T is nu 315 euro oid bij stassen, de 100t zal waarschijnlijk nog wat goedkoper zijn. Chario's zijn altijd erg mooie speakers. Mooi helder geluid. Ik zou met een beperkt budget altijd voor stereo gaan. Anders heb je straks spijt als je wel 5.1 hebt, maar eigenlijk de geluidskwaliteit niet aan je verwachtingen voldoet. Wat je kan doen bijv. is de Marantz SR4400 kopen (Die is 400 euro bij correct)
en dan 2 mooie speakers, en eventueel later dan center + rears erbij kopen.
Aangezien je volgens mij meer muziek luistert heb je veel meer aan goed stereo.
Af en toe een filmpje met 2.0 is ook best te doen hoor, heb ik ook een tijdje gedaan. Misschien is 2e hands ook wel wat. Gewoon een speaker die je mooi vind klinken uitzoeken en dan kijken of ie 2e hands te krijgen is.
Ik heb 2 Infinity Ref. 81 staan die ik weg wil doen voor niet al te veel.(wordt waarschijnlijk Kef Q5). Ik weet niet wat een faire prijs d'r voor is, maar let's say €250,- ? voor alle 2.
Mayb is iemand het niet met me eens maar qua sound lijkt chario er wel een btje op vind ik. Mocht je interesse hebben mail me even.

• CaineTanathos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-07 22:00
Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 11:52:
Marantz is lekker basic. Naar mijn smaak wat weinig instelmogelijkheden. Ik heb zelf een SR7300 het geluid is ondanks de beperkte instelmogelijkheden goed. Zeker in stereo (source direct) valt het me erg mee.
Hier wil toch wel een kleine reactie op geven. De yamaha die ze reviewen is een DSP-AX640SE. Nu van dit type had ik nog nooit gehoord (van RX-640 wel natuurlijk) Dus het kan zijn dat ze een alternatieve nummering hebben. Nu als je op de site kijkt bij reviews dan zie je dat de Yamaha RX-V540RDS een 4.5/5 krijgt (dus dan zou de 640 toch nie zo slecht mogen zijn )

Nog iets, ok 39W lijkt weinig per kanaal. Maar dat verbruik hangt ook af van het type speaker (driver) dat je gebruikt. Sommige zijn al efficienter dan de anderern (en hebben dus minder W nodig )

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-08 13:37
en toch ben ik gelukkig met me Sony 5.1 DTS Reciever :P

• Jag

Jag

teake schreef op 28 mei 2004 @ 20:30:
[...]

Kijk, wat ik bedoel is dat iedereen je aanraadt om een stereo set te nemen met de wensen die je hebt en je budget. Er staan een paar uitgebreide reacties, onder andere van Boekster. Maar je reageert helemaal nergens op. Misschien dat jij een goede reden hebt om per se met al het geweld een 5.1 set voor dit geld te kopen, maar leg dan op zijn minst uit waarom :).

Met zo'n oprotpremie kan je een mooi setje (stereo) speakers kopen en een 5.1 receiver. Evt kan je die later naar achteren verhuizen en als surrounds gebruiken of ze gewoon als fronts aanhouden. Zeker als je vooral muziek luistert is dat een veel betere oplossing dan zo'n goedkoop 5.1 speakersetje. Die zijn kwalitatief gewoon eigenlijk niet goed genoeg voor muziekweergave, daar is iedereen het toch wel ongeveer over eens.

• teake
Jag schreef op 29 mei 2004 @ 04:03:
[...]
Kijk, wat ik bedoel is dat iedereen je aanraadt om een stereo set te nemen met de wensen die je hebt en je budget. Er staan een paar uitgebreide reacties, onder andere van Boekster. Maar je reageert helemaal nergens op. Misschien dat jij een goede reden hebt om per se met al het geweld een 5.1 set voor dit geld te kopen, maar leg dan op zijn minst uit waarom :).

Met zo'n oprotpremie kan je een mooi setje (stereo) speakers kopen en een 5.1 receiver. Evt kan je die later naar achteren verhuizen en als surrounds gebruiken of ze gewoon als fronts aanhouden. Zeker als je vooral muziek luistert is dat een veel betere oplossing dan zo'n goedkoop 5.1 speakersetje. Die zijn kwalitatief gewoon eigenlijk niet goed genoeg voor muziekweergave, daar is iedereen het toch wel ongeveer over eens.
Ik luister wel meer naar muziek, maar zelden alleen maar naar muziek. Ik heb de tijd niet om rustig te gaan zitten luisteren, en alleen maar van de muziek te genieten. Ik wil wel de mogelijkheden van 5.1 geluid vanwege de films, en toch voldoende goed geluid om een CD te luisteren. TOPkwaliteit is niet betaalbaar voor mij, maar ik zou daar ook geen gebruik van maken omdat ik toch de tijd niet heb om er van te genieten (al zou ik dat best kunnen als ik wél tijd had).

Waarom koop ik dan geen kant en klaar 5.1 setje bij de blokker of megapool? Omdat er écht nog wel een verschil tussen "baggerslecht", beter, goed, super , TOP etc. zit. Ik wil gewoon beter dan bagger en slecht, maar TOP hoeft echt niet.

Zo zit het ongeveer in elkaar. Ik zou best meer willen, maar geld, en pure luistertijd maken dat iets minder slimmer is, en zo toch 5.1 geluid uit redelijk goede spullen.

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

Ik zou je aanraden om oor de speakers eens te kijken naar de setjes van B&W de LM serie, en Kef de 2005. Als je dit voor een mooie prijs op de kop kunt tikken is dat denk ik een betere keuze.

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ik zou idd naar de KEF 2005.2 of de B&W VM1 of de Mordaunt-Short premiere kijken.

Bij de KEF zit wel een redelijke sub bij maar bij de B&W en de MS NIET!!
En een goede sub is belangrijk bij sat/sub setjes maar zijn ook wel duur.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr.C4 op 29-05-2004 10:52 ]

• JT

JT

VETAK y0

Bij veel Premiere setjes zit wel een sub, dan kost het bij elkaar om en nabij de 600e voor de hele set.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Ik zou eens als dat niet te ver is naar Spijkenisse winkelcentrum De Akkers rijden naar hifi-zaak Winners&Winners. Ze hebben daar een paar setjes Dali Blue Series staan die alleen uiterlijke schade hebben (was voor zover ik kon zien krasje op afwerking) voor ongeveer 50% van de normale prijs. Dit met garantiebehoud (5 jaar). Nu zegt dit merk je mischien niet veel, maar vraag maar eens aan een echte audiokenner naar Dali's zoals de Megaline en Euphonia serie en hij zal het zeker positief beantwoorden. Ik heb zelf ook deze set gekocht en met als voorspeakers de 2003 zuilen en achter de R1000's klinkt muziek echt super. Ik was hiervoor in totaal 650 euro kwijt (normaal rond de 1100). Er zit dan inderdaad geen sub bij, maar de zuilen geven genoeg bassen en als een sub niet nodig is is dat alleen maar mooi voor een natuurgetrouwe weergave van het geluid. Je kunt altijd later nog een sub kopen.

Voor de versterker zou ik eens voor een HK1550 of een Denon AVR-1604 kijken.
Je zit dan bij elkaar ongeveer op 1000 euro en geloof me, je kunt een JBL SC178 NOOIT vergelijken met een Dali set met voor zuilen!
Ga in ieder geval eens luisteren en geloof me, je zult verbaasd zijn.
Als je geinteresseerd bent zeg het dan even dan zoek ik even het precieze adres op van Winners&Winners.

Dali Blue Series: http://www.dali.dk/Page.a...MID=1&MID=3&UMID=9&PID=70

M.V.G.
Marcel

Verwijderd

CaineTanathos schreef op 29 mei 2004 @ 01:57:
[...]

Hier wil toch wel een kleine reactie op geven. De yamaha die ze reviewen is een DSP-AX640SE. Nu van dit type had ik nog nooit gehoord (van RX-640 wel natuurlijk) Dus het kan zijn dat ze een alternatieve nummering hebben. Nu als je op de site kijkt bij reviews dan zie je dat de Yamaha RX-V540RDS een 4.5/5 krijgt (dus dan zou de 640 toch nie zo slecht mogen zijn )

Nog iets, ok 39W lijkt weinig per kanaal. Maar dat verbruik hangt ook af van het type speaker (driver) dat je gebruikt. Sommige zijn al efficienter dan de anderern (en hebben dus minder W nodig )
Sorry hoor maar puur naar het vermogen gekeken wat er op de testbank is gemeten, als je voor +/- hetzelfde geld een amp kan krijgen die meer dan 2x keer zoveel vermogen kan leveren dan is dat per definitie beter. Er gaat niks boven wat fatsoenlijke headroom. En natuurlijk ligt dat aan de speakers. Mijn speakers zijn vrij ongevoelig en daar komen de watts toch echt om de hoek kijken als je een beetje op volume wil spelen. Mijn marantz moet toch bij dvd (dd5.1) vaak op +2 (gain van de fronts op 0) om hard te spelen. Dat geluidsniveau zou ik dus met zo'n yamaha niet zomaar kunnen halen. Maar de yamaha heeft weer andere interreante features die hem goed maken dus die waardering van 4,5 staat even buiten de discussie over het vermogen.

Verwijderd

Heb zelf een Yamaha VX540 en Mordaunt Short Premiere set. mag zeker niet klagen, maar t begon dat de verkoper had gezegd dat hij er zo wel een 6.1 set van kon maken. dat is hem niet gelukt. dus ik heb 3 maanden moeten zoeken, bellen met audiozaken in heel nederland om een laatste centre achter 302 in het zwart te krijgen. (is gelukt demo uit groningen te pakken kunnen krijgen, licht beschadigd 65 euro) Nou luister ik ook vrij veel muziek, en dat af en toe op een hoog volume. beginnen de frontspeakers op het gegeven moment te tikken..... maw het zootje is naar de gruzelementen geholpen door overbelasting. opsturen naar marantz en 73 euro armer. gelukkig waren ze coulant en hebben ze alleen arbeidskosten in rekening gebracht. verder hoef je een zwaardere sub voor de muziek niet te doen, daar issie zwaar genoeg voor, maar voor films wil je mischien af en toe net wat extra punch, en dan zit de sub tegen het einde van zijn kunnen. verder heb ik ook de originele steunen en daarop staan de speakers ganz geil :+ . t ziet er echt prachtig uit, klinkt imo ook erg mooi (had achteraf wel liever een marantz reciever gekocht, maar houd t even voor gezien) verder kan je dezelfde set ook van marantz kopen, maar betaal je bijna het dubbele, je hebt dan wel een andere kleur Subwoofer (volgens mij beuken) en wat andere kleuren speakers.

overigens heb ik voor de MS Premiere gekozen omdat die imho met afstand de beste muziek weergave had van de setjes tot +/- 800 euro

• MasterMaceMichu
@ Boekster (beter laat dan nooit.....):

De AZ9 wordt niet door Yamaha als referentie versterker genoemd, maar door de bladen die hem getest hebben....Ik geloof What Hifi, maar kan ook Home Cinema zijn...........

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Communicator schreef op 30 mei 2004 @ 01:18:
@ Boekster (beter laat dan nooit.....):

De AZ9 wordt niet door Yamaha als referentie versterker genoemd, maar door de bladen die hem getest hebben....Ik geloof What Hifi, maar kan ook Home Cinema zijn...........
Heb je daar misschien een bron/afbeelding van? Ben ik wel benieuwd naar eerlijk gezegd :) . Vaak staan er naast testen de concurrenten. Als je dat bedoelt dan is ie gewoon van dezelfde klasse als degene die daar getest wordt. Als ie echt als Editors Choice of Best Buy wordt bestempeld ben ik erg nieuwsgierig (ook naar de prijs ;) ). Moet eerlijk zijn dat ik er wel skeptisch over ben. Ik heb de AZ1 een keer gehoord (toenmalig topmodel), maar ik werd er niet warm van.
teake schreef op 29 mei 2004 @ 08:08:
[...]

Ik luister wel meer naar muziek, maar zelden alleen maar naar muziek. Ik heb de tijd niet om rustig te gaan zitten luisteren, en alleen maar van de muziek te genieten. Ik wil wel de mogelijkheden van 5.1 geluid vanwege de films, en toch voldoende goed geluid om een CD te luisteren. TOPkwaliteit is niet betaalbaar voor mij, maar ik zou daar ook geen gebruik van maken omdat ik toch de tijd niet heb om er van te genieten (al zou ik dat best kunnen als ik wél tijd had).

Waarom koop ik dan geen kant en klaar 5.1 setje bij de blokker of megapool? Omdat er écht nog wel een verschil tussen "baggerslecht", beter, goed, super , TOP etc. zit. Ik wil gewoon beter dan bagger en slecht, maar TOP hoeft echt niet.

Zo zit het ongeveer in elkaar. Ik zou best meer willen, maar geld, en pure luistertijd maken dat iets minder slimmer is, en zo toch 5.1 geluid uit redelijk goede spullen.
Er is een verschil tussen bagger en minder goed inderdaad. Maar jij moet bepalen of je met bagger al tevreden bent of dat je toch al minder goed 'nodgi hebt' om tevreden te kunnen zijn. Luisteren is en blijft het devies.

Overigens zijn de B&W en KEF set wel redelijk buiten bereik, naar ik vermoed. De KEF kost al zo'n €1000,- voor de gehele set.

Ik blijf pleiten voor stereo. Ik begin een beetje het idee te krijgen dat mensen denken dat je met stereosets helemaal geen films kunt kijken. Niets is minder waar. Tuurlijk gaan je ffecten verloren, maar het geluid is echt nog goed te pruimen hoor.
Maar daar je aangeeft toch wel veel muziek te luisteren (alhoewel niet geconcentreerd oid) is een stereoset al snel veel beter. En tijd om te luisteren kun je maken ;) .

[ Voor 53% gewijzigd door Boekster op 30-05-2004 02:26 ]

Music Addicted

Verwijderd

Het valt mij op dat iedereen hier blijft steken bij de bekende merken als B&W, MS en JBL, terwijl er nog wat onbekendere merken zijn die beter bekend staan bij audiokenners. Een goed voorbeeld hiervan vind ik nog steeds Dali. Een goed voorbeeld van de kennis van deze Denen is de Megaline serie (wel 40.000 euro) die door meerdere reviewers zijn beschreven als beste luidsprekers ter wereld.
Elke speaker wordt nog met de hand geassembleerd en getest en dit vind je terug door een goudkleurig plaatje achterop de speaker met de handtekening van degene die de speaker geassembleerd en getest heeft. Dit hoeft niet zoveel te zeggen, maar geloof me, dit is een topmerk.
Ik zou wederom eens voor de Blue Series kijken. Ik zou het namelijk eeuwig zonde vinden als de TS 1000 euro voor een setje met JBL satelietjes met sub (nooit compleet natuurgetrouw en het liefst achterwege gelaten door audiofielen) of 2 speakers van B&W of Kef en zo met een 5.1 receiver met 2 speakers te zitten terwijl hij/zij toch echt heeft aangegeven een surroundset te willen. Men kan dan later wel weer 3 speakers voor veel teveel geld erbij kopen, maar dan ben je nog steeds meer geld kwijt.
Voor 1100 euro of voor 650 (met uitwendige krasjes maar met behoud van 5jr garantie) heb je een set die én uitstekend klinkt met muziek én met films.

Afbeeldingslocatie: http://www.dali.dk/images/page/70_2.jpg

Wederom M.v.g.
Marcel

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Even afgezien van de budgettechnische kant denk ik dat de ts eerst bijzichzelf te raden moet gaan of die een sateliet/sub combinatie wilt of niet. Voor films is het geen heel slechte oplossing binnen dit budget. Maar voor muziek luister ik niet graag naar een sateliet/sub combinatie omdat ik dat ten koste vind gaan van het geluidsbeeld.

Wil niet zeggen dat er geen goede sat/sub combinaties zijn (KEF eitjes, heerlijk :) ), maar een stel full range luidsprekers (met evt act sub voor films) vind ik bij muziek beter klinken.

Dat mensen grote namen qua speakers noemen en bv niet dali (en zo kan ik nog wel meer soortgelijke maar wel goede (vaak duurdere) merken noemen). Is dat bv B&W imho goede luidsprekers maakt voor een enigszins acceptabele prijs. Of je het hier qua budget mee redt vrees ik van niet (5.1 dan). Zelf ben ik super tevreden met de 602s3 voor en 600i achter. Maar met een list prijs van 250 euro per stuk voor de 602s3 dan denk ik dat er te weinig geld overblijft voor over de versterker of de achterluidsprekers.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 14:54:
Het valt mij op dat iedereen hier blijft steken bij de bekende merken als B&W, MS en JBL, terwijl er nog wat onbekendere merken zijn die beter bekend staan bij audiokenners. Een goed voorbeeld hiervan vind ik nog steeds Dali. Een goed voorbeeld van de kennis van deze Denen is de Megaline serie (wel 40.000 euro) die door meerdere reviewers zijn beschreven als beste luidsprekers ter wereld.
Elke speaker wordt nog met de hand geassembleerd en getest en dit vind je terug door een goudkleurig plaatje achterop de speaker met de handtekening van degene die de speaker geassembleerd en getest heeft. Dit hoeft niet zoveel te zeggen, maar geloof me, dit is een topmerk.
Ik zou wederom eens voor de Blue Series kijken. Ik zou het namelijk eeuwig zonde vinden als de TS 1000 euro voor een setje met JBL satelietjes met sub (nooit compleet natuurgetrouw en het liefst achterwege gelaten door audiofielen) of 2 speakers van B&W of Kef en zo met een 5.1 receiver met 2 speakers te zitten terwijl hij/zij toch echt heeft aangegeven een surroundset te willen. Men kan dan later wel weer 3 speakers voor veel teveel geld erbij kopen, maar dan ben je nog steeds meer geld kwijt.
Voor 1100 euro of voor 650 (met uitwendige krasjes maar met behoud van 5jr garantie) heb je een set die én uitstekend klinkt met muziek én met films.

[afbeelding]

Wederom M.v.g.
Marcel
Elk merk kan dure luidsprekers maken, dat is niet zo moeilijk. Je steekt onmogelijk veel geld in R&D en zorgt ervoor dat je de perfecte luidspreker (als het ware) op de markt brengt. Prijskaartje: €100.000,-
En dan ga je die R&D vertalen naar een budgetrange. Dat is wel even wat anders hoor ;) . De technieken proberen te vertalen naar een 'simpelere versie' die toch betaalbaar blijft.

Ik probeer niet te zeggen dat Dali slecht is, absoluut niet. Ik probeer te zeggen dat een toprange niets zegt. Veel mensen vinden Magnat ook niet geweldig (wel veel prijs kwaliteit misschien), en toch hebben die luidsprkeker van €20.000,- per stuk. En zelfs die schijnen niet je-van-het te zijn. De blue serie staat daarentegen wel wat beter bekend, maar het is aan de TS om te bepalen wat hij uiteindelijk wil. Wij geven hem tips en omdat hij muziek toch schijnbaar belangrijk vindt, raden we hem aan ook eens goed naar stereosets te kijken en geen overhaaste beslissing te maken, omdat surround er zo gaaf uitziet. Geloof me, I've been there.

En dat audiofiele slaat nergens op. Als iemand een sub wel fijn vindt, who cares? Laat hem lekker genieten van zijn sub.

Wat betreft bekende merken, dat gaat er vooral om dat die zich goed bewezen hebben, het geluid is zeker goed, en de garantiebapeling indien nodig zijn echt geen probleem. Natuurlijk moet de TS bepalen of hij er voor kiest, maar het zijn maar voorzetten. En dan vooral in de satelietsfeer. In de satelieten zit toch wel een groot vesrchil. De KEF en B&W zijn een van de weinigen die goed beluisterbaar zijn voor een schappelijke prijs. Het meeste is troep.

Ook een belangrijk punt is of er simpel begonnen wordt en langzaam opgebouwd. Wij zeggen dat je dan meer plezier hebt, daar je over een wat langere tijd je spullen koopt en uiteindelijk dus een betere set kunt kopen dan in 1x.

Maar de TS heeft al een dagje niet gereageerd, dus we wachten wel af wat hij nog in te brengen heeft :) .

Music Addicted

Verwijderd

Ik ben het eens met bovenstaande posts dat de TS zelf moet beslissen, maar waar het mij om ging is dat hij voor pak em beet 650 euro een setje heeft dat én met film én met muziek uitstekend klinkt. De reden dat ik de Megaline erbij haalde is om aan te tonen dat Dali niet zo maar een merk is. Het is inderdaad simpel om veel geld in R&D te steken en dan een dure speaker te maken. Maar zoals ook al aangegeven betekent dit zoals bij Magnat niet meteen dat hier een perfecte speaker uitkomt. Dit is bij Dali wel het geval, omdat ze hier niet proberen de meeste bas (merken zoals Magnat) of het grootste frequentiebereik (merken zoals Sony met die 70khz+ tweeters voor SACD) te bereiken, maar het meest natuurgetrouwe geluid. En hier komen we weer aan bij wat wél van belang is voor de TS: het geluid.
Waar het mij om ging is dat deze speakers voor een (tijdelijk) heel behoorlijke prijs voor beide doeleinden (film en muziek) uitstekend klinken. Ik wilde dus de TS aanbevelen om naar deze speakers te luisteren voordat hij/zij meteen naar de bekende merken gaat. Deze merken worden toch wel even beluisterd en vaak maken mensen de fout om meteen de bekendste setjes te beluisteren omdat ze die kennen (zie ook geluidskaarten; 50% vd mensen koopt meteen een Soundblaster). Deze merken maken goede dingen, maar verkopen toch wel. Merken als M-Audio bij geluidskaarten en Dali bij speakers moeten deze bekendheid nog krijgen en dat kan alleen door een goede kwaliteit i.c.m. een redelijke prijs. Dit lijkt me wel van belang

M.v.g.
Marcel

p.s. heb niks tegen Kef en Bowers & Wilkins, maar denk dat Dali meer waar voor geld bied in dit geval.
En o ja, het zou fijn zijn als de TS wat meer response zou geven ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2004 16:45 ]

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Heeft Dali voor €650,- dan wel een volledig surround systeem? (en dan niet met zoveel procent korting gaan rekenen, dat is niet eerlijk vergelijken)

En je begrijpt best wat ik bedoel met de Magnat vergelijking. Dat Dali de perfecte luidspreker heeft is tottale nonsens. Die heeft niemand. Ik kan ook de Avalon Sentinel wel aankaarten, of de Wilson X-1 Grand SLAMM, de B&W Nautilus, de Kef Maidstone. Ook die zijn niet perfect.

Je kunt een luidspreker in de hogere regionen niet zomaar vergelijken met een luidspreker van diezelfde maker in het lagere segment. Ik begrijp best dat je de Dali's mooie luidsprekers vindt, maar het is onzin om ze zo op te hemelen. Dat kun je beter overlaten aan de TS die zelf kan luisteren of het wat is. Ik raad hem ook zeker aan om ernaar te luisteren.

Maar je denkt wel hetzelfde over het feit dat stereo geen film kan weergeven. Dat kan het echt prima, en voor muziek is het echt beter. Daar hij toch de klemtoon op muziek heeft liggen blijf ik bij het standpunt dat stereo in zijn geval beter is. Je kunt beter een compromis bereiken op een punt wat voor jou het minst belangrijk is.

Overigens vind ik Dali ook gewoon maar een merk als alle anderen. Er zijn maar heel weinig merken die het volledig anders doen ;) .

Music Addicted

Verwijderd

Sorry, maar een B&W Nautilus kun je niet vergelijken met een Megaline. Verder zou je even moeten lezen waarom ik de Megaline erbij haal.
Maar dit is off-topic.
Het hele verhaal van stereo of niet komt volledig te vervallen, aangezien de Blue Series gewone (muziek zo je wilt) zuilen gebruikt als voorspeakers. De goedkoopste hiervan (3003) staan in de boeken voor 279 euro, maar zoals ik al eerder zei hebben ze bij Winners&Winners een zgn. B-partij. Als je genoegen neemt met een paar krasjes (ik moest 5 minuten zoeken om ze te vinden) en behoud van garantie kun je ze krijgen voor 129,- p.stuk. In totaal ben je dan ongeveer 650,- kwijt inderdaad. Mijns inziens heb je dan met stereo muziek een meer dan behoorlijk systeem (gebruik desnoods alleen de 2.5 weg zuilen) en met film een superieur systeem vergeleken met alle andere systemen rond deze prijs. Vergeet niet dat het hier gaat om een systeem dat normaal gesproken zonder krasjes rond de 1200,- kost in de goedkoopste opstelling!
Juist daarom is dit zo'n goede aanbieding.
Maar als je 1000,- wil uitgeven aan een paar Kef eitjes (goed geluid, maar zo'n klein eitje haalt het NOOIT bij een complete zuil, simpelweg te kleine cones) dan moet je dat zelf weten. Ik zou in ieder geval weten wat ik zou kiezen.

Maar laat de TS inderdaad maar zelf gaan luisteren.

M.v.g.
Marcel

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2004 18:40 ]

• teake
Jongens ik kom aan het luisteren voorlopig nog ff niet toe, en lees jullie adviezen met belangstelling. Wat ik echter wel steeds merk dat jullie adviezen kwa kosten ver boven mijn budget liggen. Tuurlijk kan ik dan eerst rears kopen, en die tijdelijk als stereo front gebruiken, en zo later doorgroeien naar een betere set speakers. Maar ook dan geef ik in totaal nog weer meer geld uit, en dat heb ik er niet voor over. De kwaliteiten die jullie advieseren kan ik ZEKER waarderen, maar domweg niet veroorloven.

Een punt wat ook behoorlijk meespeelt is dat ik mijn TV in een hoek heb staan, waar geen ruimte is om er twee monitoren, laat staan zuilen naast te zetten. Ik heb daar slechts ruimte voor satelieten. De Center kan met moeite liggend onder de TV. Ook in dat opzicht is een sub/sat set handig voor mij. Ik weet dat een set met grote cones het beter zal doen, met name in middengebied. Helaas is dat niet echt een optie.

Ik wil gewoon betere kwaliteit dan de kant en klaar setjes van JVC, Panasonic, Sony en noem de andere bekende merken maar op. Domweg omdat de speakers daarvan meestal van plastic zijn, en ook zo klinken.

Dus nét ff wat meer, en uitbreidbaar voor de eventuele toekomst. Dan kom ik toch ongeveer bij de genoemde shortlist uit. Ik heb inmiddels de Mordaunt Short /Marantz setup gehoord, en die is voor mij goed genoeg, ik ben nog wel benieuwd hoe de JBL SCS178 klinkt. Hij zou minder gedetaileerd moeten zijn zegt men, wie kan daar al wat over zeggen voor ik geluisterd heb?

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 18:32:
Sorry, maar een B&W Nautilus kun je niet vergelijken met een Megaline. Verder zou je even moeten lezen waarom ik de Megaline erbij haal.
Maar dit is off-topic.
Het hele verhaal van stereo of niet komt volledig te vervallen, aangezien de Blue Series gewone (muziek zo je wilt) zuilen gebruikt als voorspeakers. De goedkoopste hiervan (3003) staan in de boeken voor 279 euro, maar zoals ik al eerder zei hebben ze bij Winners&Winners een zgn. B-partij. Als je genoegen neemt met een paar krasjes (ik moest 5 minuten zoeken om ze te vinden) en behoud van garantie kun je ze krijgen voor 129,- p.stuk. In totaal ben je dan ongeveer 650,- kwijt inderdaad. Mijns inziens heb je dan met stereo muziek een meer dan behoorlijk systeem (gebruik desnoods alleen de 3.5 weg zuilen) en met film een superieur systeem vergeleken met alle andere systemen rond deze prijs. Vergeet niet dat het hier gaat om een systeem dat normaal gesproken zonder krasjes rond de 1200,- kost in de goedkoopste opstelling!
Juist daarom is dit zo'n goede aanbieding.
Maar als je 1000,- wil uitgeven aan een paar Kef eitjes (goed geluid, maar zo'n klein eitje haalt het NOOIT bij een complete zuil, simpelweg te kleine cones) dan moet je dat zelf weten. Ik zou in ieder geval weten wat ik zou kiezen.

Maar laat de TS inderdaad maar zelf gaan luisteren.

M.v.g.
Marcel
En waarom zou de Nautilus niet te vergelijken zijn met de Megaline? Ik zou niet weten waaorm niet, ze zijn beiden geproduceerd met 1 ding in gedachten: Top of the range.

Ik begrijp ook wel dat je de Megaline erbij haalt om aan te geven dat Dali goede luidsprekers kan maken, maar de topluidspreker zegt gewoon niets over de kwaliteiten van de mindere luidsprekers. Ook B&W heeft mindere modellen, Kef ook, Avalon niet :P , Wilson ook niet :P .

Dat de Blue series zuilen als front gebruikt bepaal jij nog altijd ZELF. Ik begrijp ook wel dat de Blue sries een range is die niet uit melkpakjes bestaat maar uit monitors en full-ranges. Dan kun je nog wel kiezen voor een stereoversterker. Die zijn goedkoper dan een AV-receiver en de muziekkwaliteiten zijn beter. Daar heeft de luidspreker niets mee te maken.

Wat betreft B-partijen, dat kun je niet zomaar meerekenen. We gaan uit van adviesprijzen en dan pas kun je eventuele kortingen bij de winkel laten meetellen. Vergelijken is anders onmogelijk aan het worden.
Heb je trouwens ook contact gehad met Dali over de B-partijen? Lijkt me wel interessant om dat te zien :) . Ze zouden namelijk het enige bedrijf zijn dat namelijk het 'prbleem' heeft krasjes ed op luidsprekers te krijgen. Van alle merken die ik ken heb ik er nog nooit eerder van gehoord... Lijkt me een interessante kwestie :) .

Ik denk dat je je ook blind staart op specs. Een 3,5 weg kan in dat segment heel moeilijk worden. Het filter wordt dan dusdanig duur dat ergens op bezuinigd moet worden. Kast, afwerking en units zijn dan slachtoffers. Beter een goed 2-weg systeem dan een matig 3-weg, laat staan 3,5-weg systeem.

Je staart je volledig blind op Dali. Er is niets mis met liefde voor 'jouw' merk, maar open-minded zijn kan ook geen kwaad. :)

Zie dit trouwens niet als een persoonlijke aanval. Ik ben erg nieuwsgierig naar wat je ertoe drijft dit soort statements zo neer te mikken. En vooral de B-partijen zijn redelijk link. Veel mensen geloven maar al te graag dat de garanrtie er nog is, terwijl de winkel misschien dingen zelf repareet oid.

Naar de TS:
Als je eerder had verteld dat je geen ruimte had hadden we daar rekening mee kunnen houden. Overigens neemt een monitor niet zo bijzonder veel ruimte in als je de (eigenlijk wel betere) stands weglaat. Maar kwaliteit ben je wat meer kwijt. Dat geldt overal voor, ook voor HiFi.

Ga vandeweek eens rustig luisteren naar een stereosetup van €1000,- en een HT die je zelf voorstelt. Doe dit met CD's die je zelf goed kent en een flinm die je ook gezien hebt. Vergelijk beiden in de setup en kies zelf wat je wilt. Ik weet wel dat de surroundfuncties bij film overdonderend kunnen zijn ;) . Grote kans dat je om die reden met een HT naar huis zult gaan. Blijf echter wel een beetje nuchter en luister goed naar de verschillen in muziek, die voor jou in eerste instantie belangrijker zijn. Mocht je dit toch op willen geven, dan heb je een HT, zoniet, kom je terug met een stereoset :) .

Music Addicted

Verwijderd

Als je echt zo'n ruimtegebrek hebt zou ik eens voor een Canton Movie 10MX II of hoger kijken. Kleine maar hoogwaardige speakers die de vergelijking met de JBL's en Magnat's zeker kunnen doorstaan. Ik weet niet waar je woont maar in Duitsland bij zaken als http://www.hirsch-ille.de/ hebben ze wel eens aanbiedingen als een Denon AVR1804 in combinatie met een Canton CD1 voor een gezamenlijke prijs van rond de 700 euro. Dit is een zeker niet misselijke speakerset met een al even behoorlijke receiver die ook in stereo goed genoeg moet klinken. Er zijn ook nog wat aanbiedingen met andere speakersets in combinatie met Marantz, Onkyo en Yamaha receivers zoals een Marantz SR6300 met een JM Lab Sib+Cub voor 1055,- . In Nederland ben je hier zeker 1500 voor kwijt. Misschien loont het dus om eens over de grens te gaan. aanbiedingen: http://www.hirschille.de/homehifi/a1.php

Wat betreft mijn keuze voor Dali: ik weet dat het zeker niet het enige goede merk is, maar na 3 maanden rondkijken en vooral luisteren ben ik tot die keuze gekomen en ik vond het verschil qua kwaliteit behoorlijk groot. Verder heb ik wat mensen gesproken die regelmatig naar hifi-beursen gaan en die schatten Dali ook allemaal gemiddeld gesproken wat hoger in dan Magnat en B&W en vergelijkbare merken. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd, maar Magnat en B&W (en JBL enz.) maken goede en minder goede luidsprekers terwijl ik de eerste minder goede luidspreker van Dali nog moet tegenkomen.
Wat betreft de (volledig off-topic) Megaline discussie: De Nautilus is een erg goede veel gebruikte en gewaardeerde speakerserie, maar de Megaline staat algemeen nog wat beter bekend. Hij kost dan ook het dubbele van de duurste Nautilus.
http://www.theabsolutesound.com/newsletter/146/dali_ms4.html

Veel succes met het uitzoeken van de speakers!

M.v.g.
Marcel

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 20:46:
Als je echt zo'n ruimtegebrek hebt zou ik eens voor een Canton Movie 10MX II of hoger kijken. Kleine maar hoogwaardige speakers die de vergelijking met de JBL's en Magnat's zeker kunnen doorstaan. Ik weet niet waar je woont maar in Duitsland bij zaken als http://www.hirsch-ille.de/ hebben ze wel eens aanbiedingen als een Denon AVR1804 in combinatie met een Canton CD1 voor een gezamenlijke prijs van rond de 700 euro. Dit is een zeker niet misselijke speakerset met een al even behoorlijke receiver die ook in stereo goed genoeg moet klinken. Er zijn ook nog wat aanbiedingen met andere speakersets in combinatie met Marantz, Onkyo en Yamaha receivers zoals een Marantz SR6300 met een JM Lab Sib+Cub voor 1055,- . In Nederland ben je hier zeker 1500 voor kwijt. Misschien loont het dus om eens over de grens te gaan. aanbiedingen: http://www.hirschille.de/homehifi/a1.php

Wat betreft mijn keuze voor Dali: ik weet dat het zeker niet het enige goede merk is, maar na 3 maanden rondkijken en vooral luisteren ben ik tot die keuze gekomen en ik vond het verschil qua kwaliteit behoorlijk groot. Verder heb ik wat mensen gesproken die regelmatig naar hifi-beursen gaan en die schatten Dali ook allemaal gemiddeld gesproken wat hoger in dan Magnat en B&W en vergelijkbare merken. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd, maar Magnat en B&W (en JBL enz.) maken goede en minder goede luidsprekers terwijl ik de eerste minder goede luidspreker van Dali nog moet tegenkomen.
Wat betreft de (volledig off-topic) Megaline discussie: De Nautilus is een erg goede veel gebruikte en gewaardeerde speakerserie, maar de Megaline staat algemeen nog wat beter bekend. Hij kost dan ook het dubbele van de duurste Nautilus.
http://www.theabsolutesound.com/newsletter/146/dali_ms4.html

Veel succes met het uitzoeken van de speakers!

M.v.g.
Marcel
Er zijn veel meer 'kleine' merken dan Dali. Die blijven blijkbaar klein, omdat niet iedereen er wild over is. Als iets echt goed is breekt het door.
Ik heb een hoop gehoord, maar voor mij zijn de kleine Missions en Quads nog steeds het beste dat ik heb gehoord. De 602 van B&W vind ik ook erg goed en de Kef Q1 vind ik ook niet verkeerd. Dali heb ik nooit uitgebreid kunnen beluisteren. Misschien maar een keer doen.

En er is maar 1 (één) Nautilus. Er is een Nautilus 800 serie, maar dat zijn allemaal afgeleiden. De N800 heb ik gehoord (de Signature). En die is echt verschrikkelijk goed. Jammer van de gebruikte elektronica. In Emmen staat de Nautilus met een sixpack Naim NAP135's. Dat zou ik wel eens willen horen!

Music Addicted

• MasterMaceMichu
@Boekster:

Uit de WHAT*HIFI? Sound and Vision:
"What we can say now, with complete confidence, is the DSP-Z9 is a landmark product. Yamaha set out to rewrite the home cinema rules with this amp: it has succeeded"

Met de kanttekening dat een volledige groepstest het definitieve bewijs zal moeten leveren.......

• Boekster

Boekster

Naimoholic

What HiFi is een aardig blad, niet geweldig. Wat kost ie overigens? Lijkt me erg interessant om erbij te hebben ;) .

Music Addicted

• teake
Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 20:46:
Als je echt zo'n ruimtegebrek hebt zou ik eens voor een Canton Movie 10MX II of hoger kijken. Kleine maar hoogwaardige speakers die de vergelijking met de JBL's en Magnat's zeker kunnen doorstaan. Dit is een zeker niet misselijke speakerset. Misschien loont het dus om eens over de grens te gaan. aanbiedingen: http://www.hirschille.de/homehifi/a1.php

....

M.v.g.
Marcel
Ik heb hier ook al meer dan eens geneusd: ook hier vaak de canton CD1 set. Maar ja, hoe is die in verhouding tot de MS premiere en de JBL SCS 178?

Het zou dan dus zoiets worden: http://www.tqs.nl/thuisbios/nl/p_440.html
Afbeeldingslocatie: http://www.tqs.nl/thuisbios/media/230-22-cd1N.jpg

voor € 1065, met nog wat verzendkosten, en kabels

[ Voor 36% gewijzigd door teake op 31-05-2004 15:03 ]

Verwijderd

De hierboven genoemde set is zeer degelijk, maar dat is het toch meestal wel als je de midrange modellen neemt van de bekende merken (Yamaha, NAD, Denon, Marantz, Onkyo, Harman/Kardon, enz.). De reden waarom ik de CD1 van Canton opnoem is omdat zijn kleinere broertje de 10MX II vaak getest is en ook vaak met de SC178 van JBL. Meestal won deze het en ook vaak wordt de Bose set (weet de naam even niet) genoemd. De Canton noemen ze dan vaak vergelijkbaar, maar is maar een fractie van de prijs. Aangezien de CD1 hoger staat dan de 10MX II en in combinatie met bijvoorbeeld de AVR1804 van Denon voor prijzen ruim onder de 1000,- euro te vinden zijn in Duitsland leek me dit een goede keuze. Mijn vader heeft in Duitsland deze combinatie gehaald en ik moet zeggen dat het met films gewoon goed klinkt en met muziek ook redelijk. Zoals ik al eerder gezegd heb kun je het NOOIT vergelijken met een set zuilen als voorspeakers, maar aangezien de TS heeft aangegeven een ruimtegebrek te hebben is dit zeker geen verkeerde set en mijns inziens te vergelijken met de SC178, alleen vaak wat goedkoper. Ik zou als het niet teveel moeite is in ieder geval eens naar Duitsland rijden, aangezien je daar voor ruim onder de 1000,- euro een topmerk versterker met topmerk speakers krijgt. In Nederland durven ze dan nog met een low-range JBL setje aan te komen (no offence voor JBL, maar vaak krijg je in NL een product uit de low-range serie) in combinatie met een goedkope receiver. Denk er in ieder geval eens over na.

M.v.g.
Marcel

Reviews:
- WHAT HI-FI? 5 STAR REVIEW - Awards Issue 2003
- Consumentenbond: Canton 10MXII 'redelijk' getest moet ik eerlijk zeggen, maar ik hecht nooit zoveel waarde aan hifi reviews van de Consumentenbond, aangezien ze ook dingen als gebruiksaanwijzing en milieuvriendelijke productie meenemen. Verder ben ik het ook nooit eens met hun uitkomsten, laten sets ook vaak neutraal staan. Off-topic: Vraag me af hoe vakbekwaam ze daar zijn aangezien ze ook vaak dingen zeggen die niet waar zijn, zoals dat een product iets niet kan terwijl dat wel kan.
- http://www.canton.de/www/index.php4?pg_id=35,35,,2,nl,cd,14

P.s. Ik heb laatst de MS Premiere nog geluisterd, maar vond ze niet echt geweldig. Vond vooral hoge en middentonen tegenvallen. Was wat 'ondoorzichtig' zoals dat zo mooi heet. Dit is natuurlijk wel een persoonlijke mening. Smaken verschillen! Bij Correct zijn ze helemaal gek van MS, ik vind ze in verhouding te duur en had van dit formaat speakers een wat 'opener' en completer klankbeeld verwacht. Ik zou zelf wel even gaan luisteren, aangezien je voor hetzelfde geld helemaal gek bent van de MS Premiere. Ik heb dit vaker meegemaakt.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2004 15:13 ]

• teake
Verwijderd schreef op 01 juni 2004 @ 14:50:
De hierboven genoemde set is zeer degelijk, maar dat is het toch meestal wel als je de midrange modellen neemt van de bekende merken (Yamaha, NAD, Denon, Marantz, Onkyo, Harman/Kardon, enz.). De reden waarom ik de CD1 van Canton opnoem is omdat zijn kleinere broertje de 10MX II vaak getest is en ook vaak met de SC178 van JBL. Meestal won deze het en ook vaak wordt de Bose set (weet de naam even niet) genoemd. De Canton noemen ze dan vaak vergelijkbaar, maar is maar een fractie van de prijs. Aangezien de CD1 hoger staat dan de 10MX II en in combinatie met bijvoorbeeld de AVR1804 van Denon voor prijzen ruim onder de 1000,- euro te vinden zijn in Duitsland leek me dit een goede keuze. Mijn vader heeft in Duitsland deze combinatie gehaald en ik moet zeggen dat het met films gewoon goed klinkt en met muziek ook redelijk. Zoals ik al eerder gezegd heb kun je het NOOIT vergelijken met een set zuilen als voorspeakers, maar aangezien de TS heeft aangegeven een ruimtegebrek te hebben is dit zeker geen verkeerde set en mijns inziens te vergelijken met de SC178, alleen vaak wat goedkoper. Ik zou als het niet teveel moeite is in ieder geval eens naar Duitsland rijden, aangezien je daar voor ruim onder de 1000,- euro een topmerk versterker met topmerk speakers krijgt. In Nederland durven ze dan nog met een low-range JBL setje aan te komen (no offence voor JBL, maar vaak krijg je in NL een product uit de low-range serie) in combinatie met een goedkope receiver. Denk er in ieder geval eens over na.

M.v.g.
Marcel

Reviews:
- WHAT HI-FI? 5 STAR REVIEW - Awards Issue 2003
- Consumentenbond: Canton 10MXII 'redelijk' getest moet ik eerlijk zeggen, maar ik hecht nooit zoveel waarde aan hifi reviews van de Consumentenbond, aangezien ze ook dingen als gebruiksaanwijzing en milieuvriendelijke productie meenemen. Verder ben ik het ook nooit eens met hun uitkomsten, laten sets ook vaak neutraal staan. Off-topic: Vraag me af hoe vakbekwaam ze daar zijn aangezien ze ook vaak dingen zeggen die niet waar zijn, zoals dat een product iets niet kan terwijl dat wel kan.
- http://www.canton.de/www/index.php4?pg_id=35,35,,2,nl,cd,14

P.s. Ik heb laatst de MS Premiere nog geluisterd, maar vond ze niet echt geweldig. Vond vooral hoge en middentonen tegenvallen. Was wat 'ondoorzichtig' zoals dat zo mooi heet. Dit is natuurlijk wel een persoonlijke mening. Smaken verschillen! Bij Correct zijn ze helemaal gek van MS, ik vind ze in verhouding te duur en had van dit formaat speakers een wat 'opener' en completer klankbeeld verwacht. Ik zou zelf wel even gaan luisteren, aangezien je voor hetzelfde geld helemaal gek bent van de MS Premiere. Ik heb dit vaker meegemaakt.
KIJK... da's nou een verhaal wat in mijn budget past, met een direct vergelijk tussen de spullen uit mijn shortlist, en een beargumenteerd en omschreven oordeel.

DAAR heb ik wat aan!

ps, heb je toevallig de test waarin de speakersystemen naast elkaar getest zijn?

Dank voor je antwoord!

• teake
Enneh, maar da's wel heel subjectief: een geluidsvergelijk tussen de apparatuur: Harman vs Yamaha? Harman warmer, Yamaha scherper? Maar wel in beide voldoende detail?

Is heel subjectief, ik weet het, maar ik vraag dan ook niet of het ene merk "mooier" is of "beter" dan het andere, ik zoek betere omschrijvingen.

Dank alvast!

Verwijderd

Om antwoord te geven op je vraag:
Harman/Kardon maakt uitstekende versterkers met een neutraal klankbeeld, maar je betaalt wel een beetje voor het design en het merk. Yamaha maakt ook uitstekende versterkers, maar klinken een beetje vlak. Dit houdt in dat ze proberen het geluid zoveel mogelijk met rust te laten en alleen zo goed mogelijk te versterken. Bij een goede bron is dit geen probleem, maar bij een gemiddelde cd komt dit een beetje kil over. Sommige mensen houden hier echter van en er valt wat te zeggen voor deze keuze. Denon en Marantz komen uit hetzelfde concern en zijn qua klankkleur dus enigzins te vergelijken. Verschillen zijn er natuurlijk altijd, maar beiden zijn redelijk warme versterkers. Vooral bij de meestal (relatief) wat blikkerig en kil klinkende surroundsetjes is dit naar mijn mening wel goed voor het geluid. Je moet hier alleen opletten bij het kopen van een speakerset. Een warme speaker past beter bij een Yamaha of een NAD terwijl een kille speaker wat beter bij een Denon, Onkyo of Marantz past.

Enkele goede combinaties: Kwaliteit: zie sterren
Denon AVR1804 + Canton CD1/10mxII (ongeveer 650,- in Duitsland) ****
Denon AVR1604/1804 + Canton LE ( 850,-/1200) *****
Harman Kardon AVR3550 + JBL SC178 (ongeveer 700,-) ****
Yamaha RX640 + Magnat Stylus 7000 (schat ongeveer 600,-) ***
Marantz SR6300 + JM-Lab Sib+Cub (1050,-) *****
Marantz SR4400 + DV4400 (dvd) + Canton CD1 (800,-) ****

Veel voorbeelden van http://www.hirschille.de

Vergelijkingen:
http://www.canton.de/www/index.php4?pg_id=35,35,,2,nl,cd,14
Ik zal proberen er nog een paar te vinden, maar kon zo snel even niks beter vinden.

M.v.g.
Marcel

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2004 21:07 ]

• teake
Ik heb de consumentengids testen inmiddels ff opgehaald, en alleen gekeken naar geluids test. En nog heb ik het idee dat ik er niet veel aan heb :-)

Verwijderd

Dat is dus mijn idee ook van de consumentengids: ze geven een plusje of een minnetje en waarom dat dan is?
Ik zou hier dus niet teveel waarde aan hechten. Ik zou gewoon even zelf gaan luisteren en als je dan een keuze hebt gemaakt een aanbieding zoeken en als het even kan zo'n aanbieding van een totaalpakket in Duitsland.

M.v.g.
Marcel

• teake
en als ik nou minder uit geef aan apparatuur: en meer aan speakers:

http://www.tqs.nl/thuisbios/nl/p_455.html

Afbeeldingslocatie: http://www.tqs.nl/thuisbios/media/450-540-beta.jpg

Zóu een betere speaker set moeten zijn in principe, warmere speakers (houten kast ipv alu bij de canton set), en koelere reciever (yamaha ipv harman)

Verwijderd

Ik wil je aanraden het 5.1 idee te laten varen.
Je hebt een vrij klein budget (voor 5.1 dan).
Voor films zal het vrij 'aardig' klinken, niet meer dan dat.
Echter als je muziek gaat luister zul je merken dat een 2.0 opstelling voor hetzelfde geld _veel_ beter gaat klinken. Aangezien je zelf aangeeft veel muziek te luisteren en af en toe een film is je prioriteit wel duidelijk.
Ik heb paar jaar terug voor dezelfde keuze gestaan. Beperkt budget, 5.1 of stereo. Het is stereo geworden en dat klinkt nog steeds erg goed. DVD kijken op een goede 2.0 opstelling is best te doen, je mist alleen een beetje de surroundgeluiden (je hoort een vliegtuig niet van voor naar achter vliegen, but who cares eigenlijk). Het meeste geluid komt toch van de 2 voorste speakers.
Ik ben blij dat ik voor stereo gegaan ben en niet voor 5.1.
Je kunt eigenwijs zijn en aan de drang naar 5.1 toegeven, maar ik geef je nog 1 advies wat meer telt dan al deze woorden: ga is luisteren naar een stereoset voor 1000 euro en vergelijk dat is qua muziek met een 5.1 setje voor hetzelfde geldt. Ik denk dat je voor stereo gaat ;)

Verwijderd

Is een goede optie, meer aan de speakers uit te geven. Verder lijkt me dit ook een goede combinatie. Ik zal even voor je zoeken of ik iets vergelijkbaars in Duitsland kan vinden voor een mindere prijs, maar Infinity is zeker niet verkeerd!
Wat betreft het hele 5.1 of 2.0 gedoe: dat is een keuze die de TS moet maken en als die aangeeft een 5.1 te willen, geef hem dan daar advies over. Je kunt wel blijven zeuren over de voordelen van 2.0 t.o.v. 5.1 maar als de TS kiest voor 5.1 krijg je op deze manier alleen maar onnodige dubbelposts waar de TS niks mee opschiet! Let even op de eisen van de TS.

M.v.g.
Marcel

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 23:41:
Is een goede optie, meer aan de speakers uit te geven. Verder lijkt me dit ook een goede combinatie. Ik zal even voor je zoeken of ik iets vergelijkbaars in Duitsland kan vinden voor een mindere prijs, maar Infinity is zeker niet verkeerd!
Wat betreft het hele 5.1 of 2.0 gedoe: dat is een keuze die de TS moet maken en als die aangeeft een 5.1 te willen, geef hem dan daar advies over. Je kunt wel blijven zeuren over de voordelen van 2.0 t.o.v. 5.1 maar als de TS kiest voor 5.1 krijg je op deze manier alleen maar onnodige dubbelposts waar de TS niks mee opschiet! Let even op de eisen van de TS.

M.v.g.
Marcel
De tips is inderdaad al gegeven, maar het is nog steeds een betere tip dan gewoon maar klakkeloos 5.1 setjes neer te smijten. De TS heeft dan wel eisen, maar eisen kunnen wel degelijk aangepast worden als er goede argumenten worden aangedragen. Naar mijn idee wordt dat wel degelijk gedaan. De TS moet zelf wel beslissen, maar er is niets mis met zorgen dat de TS geen spijt krijgt van zijn beslissing. 5.1 is overweldigend in het begin. Daarna is het effect al redelijk snel weg. Met muziek geniet ik in ieder geval nog dagelijks van m'n set. Met film klinkt ie ook prima. De effecten mis je misschien als je een 5.1 gewend bent, en zelfs dan is het nog prima te doen.

Ik denk dat de TS gewoon de prioriteiten hier eens zou moeten posten, en daarbij zo eerlijk mogelijk zijn. Als muziek op 1 komt, dan zou de keuze voor stereo al een stuk meer in het zicht moeten komen. Ook die luidsprekers kun je aan de muur hangen, met een klem oid. De muzikale kwaliteiten schieten echter omhoog als je apparatuur daar een stuk beter is.

Overigens hoef je niet na elke post een groet te doen :) . We doen elkaar gewoon permanent de groeten :) .

Music Addicted

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 23:41:

M.v.g.
Marcel
Net even een stap verder denken dan 'TS kiest voor 5.1, dus 5.1 setjes neersmijten'. Gelet op de eisen van de TS, hij geeft aan vaker muziek te luisteren dan naar films te kijken, dus waar geef je je geld aan uit. Stereo, geen 5.1.
Er zijn helemaal geen goede argumenten om voor dit budget voor 5.1 te gaan.
Dat is gewoon niet goed mogelijk zonder te veel aan geluidskwaliteit achteruit te gaan. Verder heeft ie nog niet eens geluisterd en hij wil al 5.1 zonder te weten hoe slecht dit in vergelijking met stereo klinkt. Ga eerst luisteren, kies 5.1 of 2.0 en dan praten we verder.

• teake
Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 23:57:
[...]

Net even een stap verder denken dan 'TS kiest voor 5.1, dus 5.1 setjes neersmijten'. Gelet op de eisen van de TS, hij geeft aan vaker muziek te luisteren dan naar films te kijken, dus waar geef je je geld aan uit. Stereo, geen 5.1.
Er zijn helemaal geen goede argumenten om voor dit budget voor 5.1 te gaan.
Dat is gewoon niet goed mogelijk zonder te veel aan geluidskwaliteit achteruit te gaan. Verder heeft ie nog niet eens geluisterd en hij wil al 5.1 zonder te weten hoe slecht dit in vergelijking met stereo klinkt. Ga eerst luisteren, kies 5.1 of 2.0 en dan praten we verder.
Ik heb al wel het één en ander geluisterd, en weet dat ik voor dit budget kan krijgen wat ik wil in 5.1 gebied. Ik weet ook dat stereo beter zal klinken, maar ik heb al aangegeven dat ik geen tijd spendeer aan alleen maar zitten luisteren naar muziek. De betere kwaliteit van een stereo set zal ik dus wel kunnen waarderen, maar nooit ten volle benutten. Ik kies dus om die redenen voor 5.1, en zoek daarin een voldoende goede oplossing, met binnen de gestelde voorwaarden het beste geluid. (of zo je wilt het minst slechte geluid) (no flame, alleen wat uitleg over mijn keuzes)

Over de yamaha tov de Harman Kardon: Yam heeft speaker select A, B of A+B, geeft dus de mogelijkheid om mijn oude speakers mee te laten draaien, of alleen die te gebruiken in stereo mode.

[ Voor 8% gewijzigd door teake op 03-06-2004 08:49 ]

• teake
De speaker set is binnen: de JBL SCS 178. Nou nog de DVD en de reciever. Ik denk aan de genoemde Yamaha set: DVD 540 en Reciever 450. Maar over 3 weken komt de nieuwe DVD 550 uit, en die heeft onder andere CD-text, DivX ondersteuning etc. Is toch ook niet verkeerd, ik wacht nog maar even denk ik.

Over de keuze voor de JBL: ik heb hem samen met de Infinity Beta HCS beluisterd op een yamaha reciever. Ik hoorde nauwelijks verschil. Beide een behoorlijk goed geluid, in stereo. Daarna dezelfde speakersets geluisterd op de Harman Kardon 230 reciever met DVD 22. TOEN ineens wél verschil in de speakersets. Daar klonk de infinity duidelijk voller in het middengebied. Vreemd dat een speakerset kennelijk veel beter tot zijn recht komt op een andere reciever, terwijl het eerst niet of nauwelijks uit maakte op de eerste reciever.

Waarom dan toch de JBL? De infinity is groter, veel duurder, minder mooi, en op de yamaha die ik op het oog heb hoor ik nauwelijks verschil met de JBLset, die domweg minder kost, en waar muursteunen standaard bijzitten (en bekabeling, maar ik weet niet hoe goed die is).

Dus... de JBL gekocht, nu nog heftig aan het twijfelen over de DVD speler. De DVD S-540 krijgt zowel goede als slechte kritieken, Ik zóu ook nog Onkyo 501 kunnen nemen. Daar ga ik nog even over slapen. De Harman Kardon is nog in de race, maar klonk minder mooi met de JBL dan de yamaha, en heeft geen A+B speakerselect, waardoor ik mijn oude speakers niet eenvoudig kan aansluiten. Alhoewel ik me afvraag of ik dat überhaupt ooit doe.

Twijfels, twijfels, twijfels.

[ Voor 92% gewijzigd door teake op 04-06-2004 20:10 ]

Verwijderd

Ik denk dat je er inderdaad verstandig aan gedaan hebt door de speakerset te nemen die bij je versterker past. Zoals ik ook al zei is smaak verschillend en kennelijk past de JBL SCS178 goed bij jouw smaak. Ik vraag me alleen af wat voor een tv je hebt en hoeveel die DVD spelers kosten die je noemde. Mijn ervaring is namelijk dat als je maar een redelijke dvd-speler koopt je het kleine verschil met (over het algemeen) veel duurdere spelers na een tijdje niet meer merkt, terwijl als je dat geld aan een iets duurdere versterker uitgeeft je dat met stereo muziek wel blijft merken. Denk hier even over na.

Verder veel succes met het uitzoeken van de overige onderdelen!

• teake
Verwijderd schreef op 06 juni 2004 @ 15:44:
Ik denk dat je er inderdaad verstandig aan gedaan hebt door de speakerset te nemen die bij je versterker past. Zoals ik ook al zei is smaak verschillend en kennelijk past de JBL SCS178 goed bij jouw smaak. Ik vraag me alleen af wat voor een tv je hebt en hoeveel die DVD spelers kosten die je noemde. Mijn ervaring is namelijk dat als je maar een redelijke dvd-speler koopt je het kleine verschil met (over het algemeen) veel duurdere spelers na een tijdje niet meer merkt, terwijl als je dat geld aan een iets duurdere versterker uitgeeft je dat met stereo muziek wel blijft merken. Denk hier even over na.

Verder veel succes met het uitzoeken van de overige onderdelen!
De knoop is eigenlijk al wel gehakt:

Yamaha RX-V450 RDS Titaan
Euro 289,00
Yamaha DVD-S550 Titaan
Euro 189,00

Alleen de DVD-S550 is pas vanaf eind deze maand verkrijgbaar. Daar wacht ik nog even op.

http://www.yamaha-hifi.co...cat3=4&idprod=1164&lang=h

http://www.yamaha-hifi.co...cat3=4&idprod=1164&lang=h
Pagina: 1