Toon posts:

harddisk maakt gierend geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste mensen,

ik heb een IBM Deskstar DTLA 307030 (jaja) aan een Promise IDE controller op me Abit KT7A. Heb 3 weken geleden me Duron 800 vervangen door een Athlon 1200, met een groter koelblok+cooler (coolermaster).
Sindsdien valt me op dat de harde schijf een irritant hard zoemend-gierend geluid maakt. Ik geloof dat het een nieuw geluid is, niet een geluid dat voorheen overstemd werd door de oude (luidere) proc-cooler.

Is het mogelijk dat de harde schijf sneller gaat draaien bij een snellere proc?
Met F-tool het geluid weg krijgen door acoustic management of DMA modus verlagen werkt overigens niet.
Is het mogelijk dat de schijf ermee gaat kappen ?

dank voor eventuele respons...

• Jorn1986
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:04
probeer eens S.M.A.R.T. aan te zetten in je bios, hiermee krijg je vanzelf een melding als je HD er een keer kapot gaat zodat je je data veilig kan stellen v贸贸rdat hij kapot gaat.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:52
Dit probleem is niet op te lossen. Mijn DTLA deathstar heeft ook last van dit probleem. Accoustic management helpt niet en eveneens het inpakken/isoleren van de disk niet. Het is het roteren van de platters wat voor de fluittoon zorgt. Ik gebruik m'n disk nu alleen als backup disk onder linux die na 1 minuut idle in de standby mode gaat zodat de platters stoppen met draaien.

Overige ervaringen kun je vinden in de search.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 25-05-2004 19:01 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 馃

sjaakhaar schreef op 25 mei 2004 @ 18:55:
probeer eens S.M.A.R.T. aan te zetten in je bios, hiermee krijg je vanzelf een melding als je HD er een keer kapot gaat zodat je je data veilig kan stellen v贸贸rdat hij kapot gaat.
Dat is ook niet geheel betrouwbaar, ik heb schijven gezien die aangaven dat ze nog 100% waren en toch doodgingen. Je kan beter even op de website van de fabrikant zo'n testtooltje downloaden en daar ALLE tests van draaien.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-03 21:54

TheBorg

Resistance is futile.

Als dat mobo een KT133A chipset heeft dan gaat die HD er denk ik binnenkort mee stoppen...

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
sjaakhaar schreef op 25 mei 2004 @ 18:55:
Ja, 5 minuten voordat hij ook echt doodgaat :+

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 18:06:
Is het mogelijk dat de harde schijf sneller gaat draaien bij een snellere proc?
Nee
Is het mogelijk dat de schijf ermee gaat kappen ?
Ja.

Even een testprogramma van de fabrikant downloaden, draaien en je kent direct het resultaat. Mijn harddisk doet vaag...

ARME AOW鈥檈r

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:33

PD2JK

ouwe meuk is leuk

TheBorg schreef op 25 mei 2004 @ 19:03:
Als dat mobo een KT133A chipset heeft dan gaat die HD er denk ik binnenkort mee stoppen...
Verklaar u nader.... Is er iets mis met die chipset?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-03 21:54

TheBorg

Resistance is futile.

Prutz0r schreef op 25 mei 2004 @ 22:49:
Verklaar u nader.... Is er iets mis met die chipset?
E茅n van de verklaring van het grote aantal sneuvelende DTLA 3070xx schijven is dat de KT133A chipset buiten de IDE specificaties werkt. De exacte details weet ik niet, maar het heeft iets met de timing te maken waardoor de temperatuur in de koppen van de HD te hoog word en daardoor z'n positie (voor altijd) kwijtraakt.
Ik heb dit destijds uit zitten zoeken omdat ik zelf met 5 kapotte 30GB schijven zat, maar daar heb ik gelukkig nieuwe 40GB schijven uit een nieuwe serie voor terug gekregen. Het is alleen al een tijdje geleden dus ik ben de details kwijt...
Dat het iets mechanisch/met de koppen is staat vast want ik heb gebrobeerd de PCB's van twee schijven te wisselen maar dat mocht niet baten.
Toen de DTLA 3070xx serie op de markt kwam was de KT133(A) een hele populaire chipset, waardoor veel mensen last hadden van dit probleem. Al zal het niet de enige chipset zijn waarbij de schijven sneuvelen. Er zijn ook chipsets waarbij de schijven gewoon nooit kapot gaan.

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Volgens mij komt dit probleem ook veel voor bij Maxtor schijven, heb er nu twee in me server zitten met een hoog gierend geluid. En ik slaap op dezelfde kamer dus dat is best irri.
Volgens mij valt er gewoon weinig/niets aan te doen :'(

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:33

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Speedfight schreef op 25 mei 2004 @ 23:02:
Volgens mij komt dit probleem ook veel voor bij Maxtor schijven, heb er nu twee in me server zitten met een hoog gierend geluid. En ik slaap op dezelfde kamer dus dat is best irri.
Volgens mij valt er gewoon weinig/niets aan te doen :'(
Je hebt zeker zo'n D740 schijf he? DiamondMax9 schijven hebben het niet zover ik weet.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Prutz0r schreef op 25 mei 2004 @ 23:14:
[...]

Je hebt zeker zo'n D740 schijf he? DiamondMax9 schijven hebben het niet zover ik weet.
deze hangen erin:
hda: MAXTOR 6L040J2 (Capaciteit: 37.28 GB)
hdb: Maxtor 52049H4 (Capaciteit: 19.02 GB)

Op mijn main pc heb ik wel 2x sata DiamondMax 9, daarmee geen problemen.
Alhoewel ze soms wel erg kunnen ratelen op drukke momenten :)

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

Verwijderd

Ik heb hier ook nog zo'n oud mormel liggen weg te rotten.

ff wat aandacht van de schrijver van dit topic.

Controleer ff of de elco's op dat mobo ook bol staan, als dat het geval is kun je hem binnen een paar weken kisten.
Dit heb ik ook gehad met dat mobo wat ik er nog heb liggen, is voor garantie weg geweest, hebben ze van abit nieuwe elco's opgezet en ik heb hem nog nooit weer geprobeerd het zal mij wel goed zijn.

Elco's zijn die glimmende dingen op het mobo.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb ook meerdere IBM Deathstar DTLA 307030's gehad en ze zijn allemaal kapot gegaan. Die kans wordt vergroot als hij niet gekoeld is en als je hem in RAID gebruikt. Dat gieren is in ieder geval slecht nieuws dus ik hoop dat je backups gemaakt hebt. Ik zou alvast uitkijken naar een andere schijf.
Dit type IBM schijven gaan helaas (bijna) allemaal kapot.

Acoustic management heeft alleen betrekking op de koppen, niet op het roteren van de schijf. Dat gieren kan je er dus niet uithalen.

Als je nog garantie hebt zou ik hem nu terugsturen, maar dan krijg je gewoon een andere, die waarschijnlijk ook dat lawaai maakt. Ik kreeg in ieder geval steeds dezelfde soort schijf terug met helaas steeds weer hetzelfde probleem (op den duur).

Gebruik de IBM Drive Fitness Test om te kijken of je al oppervlaktebeschadigingen hebt, corrupted sectors oid noemt ie dat.
Pagina: 1