Toon posts:

[Alg] Programmeertips gevraagd voor een website

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een website die de onderstaande indeling heeft.
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/9CRSV19KQM2X

Het hoofdmenu is op elke pagina hetzelfde. Het submenu is afhankelijk van het gekozen hoofdmenu-item. En de content is weer afhankelijk van het gekozen submenu-item.

Ik wil niet elke pagina los wil maken (dus met hoofd- en submenu), want dan zou ik voor bijvoorbeeld een kleine aanpassing in het hoofdmenu veel tijd kwijt zijn. Ik zou dan op elke pagina dezelfde wijziging moeten doorvoeren.

Zelf zit ik aan headers en footers te denken, maar volgens mij is dit alleen efficient als ik statische informatie hierin zet, wat ik dus niet doe. Het submenu is bij elk hoofdmenu-item anders en ook lichten menu-items op als ze aangeklikt worden.

Of kan ik het met PHP doen? Kan iemand me daarmee een klein beetje op weg helpen? Want ik vraag me af wat het handigste is, 1 groot bestand of 1 hoofdbestand met een aantal kleinere contentpagina's?

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Wat dacht je van dynamisch html? Je kunt met javascript allerlei eigenschappen aanpassen (bv layers onzichtbaar maken). Check maar eens op mijn site:
http://www.alarmnummer.net

Verwijderd

Topicstarter
Alarmnummer schreef op 25 mei 2004 @ 17:16:
Wat dacht je van dynamisch html? Je kunt met javascript allerlei eigenschappen aanpassen (bv layers onzichtbaar maken). Check maar eens op mijn site:
http://www.alarmnummer.net
Ik snap niet helemaal goed wat je wil laten zien. Ik zie wel dat je met frames werkt. Ik werk met tabellen.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 17:21:
[...]

Ik snap niet helemaal goed wat je wil laten zien. Ik zie wel dat je met frames werkt. Ik werk met tabellen.
Klik maar eens op de blauwe balken boven de menu`s. Dan zie je dat die dichtklappen. Verder zie je ook dat pijltje omhoog veranderen naar omlaag.

Verwijderd

Topicstarter
Alarmnummer schreef op 25 mei 2004 @ 17:24:
[...]

Klik maar eens op de blauwe balken boven de menu`s. Dan zie je dat die dichtklappen. Verder zie je ook dat pijltje omhoog veranderen naar omlaag.
Ok, nu zie ik 't. Maar dat is (volgens mij) niet concreet een oplossing voor mijn probleem.

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

Hey alarmnummer, je site is wel nog beetje buggy? :P Moet je maar een een paar keer op "handige projecten" drukken :)

Pekelaar, php zou een goede oplossing kunnen zijn. Ik gebruik zelf ook php op mijn site om alles dynamisch te veranderen.

Als je PHP wil leren moet je gewoon beginnen. Doe wat tutorials, en ga gewoon bouwen. Zo heb ik het mijzlef ook kunnen leren. :)

Zijn meer dan genoeg tuts te vinden 't net. Ff doorbijten en je kan een hoop meer voor je pagina doen. :P

[ Voor 16% gewijzigd door UltimateB op 25-05-2004 17:31 . Reden: bla ]

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

Verwijderd

Topicstarter
Ultimateb schreef op 25 mei 2004 @ 17:30:
Pekelaar, php zou een goede oplossing kunnen zijn. Ik gebruik zelf ook php op mijn site om alles dynamisch te veranderen.

Als je PHP wil leren moet je gewoon beginnen. Doe wat tutorials, en ga gewoon bouwen. Zo heb ik het mijzlef ook kunnen leren. :)

Zijn meer dan genoeg tuts te vinden 't net. Ff doorbijten en je kan een hoop meer voor je pagina doen. :P
Ik snap dat ik (veel) meer van PHP moet gaan leren, maar ik zit momenteel met deze website die ik behoorlijk snel af wil hebben. Daarom heeft deze de 1e prioriteit en meteen daarna probeer ik PHP goed te leren :).

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 17:28:
[...]
Ok, nu zie ik 't. Maar dat is (volgens mij) niet concreet een oplossing voor mijn probleem.
Dat ligt eraan hoe je het aanpakt. Als je bereid bent om het goed aan te pakken, dan zou ik gaan voor een xml/xslt oplossing. In de XML beschrijf je het volgende bv:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<menu> 
     <name>Search engines</name>
     <menuitems>
         <menuitem>  
               <name>google</google>
               <link>www.google.com</link>
               <page>/searchengines/page1.html</page>
         </menuitem>
     </menuitems>
</menu>

Op basis van je XSLT genereer je je html pagina`s. Je zou er voor kunnen kiezen om iedere keer nieuwe pagina`s te genereren, maar ik denk niet dat dat noodzakelijk is. Wisselen van inhoud van frames kan denk ik ook al heel wat schelen.

Ik ben verder trouwens geen HTML guru :) Dus het kan zijn dat er betere oplossingen voor zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Alarmnummer op 25-05-2004 17:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 17:10:
Ik ben bezig met een website die de onderstaande indeling heeft.
[afbeelding]

Het hoofdmenu is op elke pagina hetzelfde. Het submenu is afhankelijk van het gekozen hoofdmenu-item. En de content is weer afhankelijk van het gekozen submenu-item.

Ik wil niet elke pagina los wil maken (dus met hoofd- en submenu), want dan zou ik voor bijvoorbeeld een kleine aanpassing in het hoofdmenu veel tijd kwijt zijn. Ik zou dan op elke pagina dezelfde wijziging moeten doorvoeren.

Zelf zit ik aan headers en footers te denken, maar volgens mij is dit alleen efficient als ik statische informatie hierin zet, wat ik dus niet doe. Het submenu is bij elk hoofdmenu-item anders en ook lichten menu-items op als ze aangeklikt worden.

Of kan ik het met PHP doen? Kan iemand me daarmee een klein beetje op weg helpen? Want ik vraag me af wat het handigste is, 1 groot bestand of 1 hoofdbestand met een aantal kleinere contentpagina's?
Iemand nog een oplossing?

• TafkaT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-05 19:19
Je zou toch kunnen werken met includes?
Commons use:

Beginner webmasters can use this function to load on multiple pages the same header and footer to save time on changing a site.

Cut the header of your site and past it in a file called header.html repeat the operation with the footer and past it on a file called footer.html in all your pages substitute all headers with

include ("/differentdirectory/header.html");

substitute all footers with

include ("/differentdirectory/footer.html");

every change you will make to header.html or footer.html will be applied to all pages.

Advanced webmaster can use this function to load variables in php script or call different files depending visitors preferences
Of is dit toevallig wat je bedoelt met header/footer-methode? Dan snap ik niet helemaal wat je zoekt..

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-05 21:12
Wat alarmnummer aandroeg was een prima oplossing. Je kunt layers (divs) zichtbaar en onzichtbaar maken op een soortgelijke manier als hij doet. Misschien geen 'concrete' oplossing voor je probleem, maar we zijn hier geen helpdesk die alles voor je uitkauwt.

Verbouwing

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10-2025
Het handigste lijkt me dat je gewoon met PHP (of een andere serverside taal) aan de slag gaat, iets wat je zelf zal moeten gaan leren omdat men hier niet zit om jouw webpage te klussen.

Een tipje voor de opbouw van je site:
Maak 1 file die de statische header van html voorstelt, en eentje voor je footer. In iedere pagina die je maakt kun je dan die header en footer includen, zo hoef je maar 1 keer iets te wijzigen als je je header wilt aanpassen.

Hoe je dit in PHP voor elkaar kunt krijgen zul je zelf uit moeten zoeken, maar succes ermee ;)

Verwijderd

Topicstarter
TafkaT schreef op 25 mei 2004 @ 19:07:
Je zou toch kunnen werken met includes?

[...]

Of is dit toevallig wat je bedoelt met header/footer-methode? Dan snap ik niet helemaal wat je zoekt..
Ik had die methode zelf in gedachten, maar wist niet of dat handig was in mijn situatie.
Mithrandir schreef op 25 mei 2004 @ 19:07:
Wat alarmnummer aandroeg was een prima oplossing. Je kunt layers (divs) zichtbaar en onzichtbaar maken op een soortgelijke manier als hij doet. Misschien geen 'concrete' oplossing voor je probleem, maar we zijn hier geen helpdesk die alles voor je uitkauwt.
Misschien heb ik het wat verkeerd gebracht. Ik verwacht ook helemaal geen kant en klare oplossing hoor.
Amras schreef op 25 mei 2004 @ 19:12:
Het handigste lijkt me dat je gewoon met PHP (of een andere serverside taal) aan de slag gaat, iets wat je zelf zal moeten gaan leren omdat men hier niet zit om jouw webpage te klussen.

Maak 1 file die de statische header van html voorstelt, en eentje voor je footer. In iedere pagina die je maakt kun je dan die header en footer includen, zo hoef je maar 1 keer iets te wijzigen als je je header wilt aanpassen.

Hoe je dit in PHP voor elkaar kunt krijgen zul je zelf uit moeten zoeken, maar succes ermee ;)
Bedankt voor je hulp! Ik ga proberen wat meer info over headers en footers te vinden en dan er mee aan de slag te gaan.

Nog even een vraagje...... Ik kan dus gewoon m'n hoofdmenu in de header zetten en ook onclicks e.d. daarin gebruiken?

• w3news
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-03 10:15
Amras schreef op 25 mei 2004 @ 19:12:

XML+XSL is een ideale oplossing, geen gepruts met server-side, en wat doet het er toe als ze de code kunnen zien, van mij mogen ze mijn code zien.
Een ander alternatief is xml laden via javascript. (werkt in Moz en IE, zie mijn w3news site)

xml+xsl is vele malen makkelijker dan php of asp, zie w3.org en w3schools.com
daarbij kun je dan ook doen met footers en headers zonder php of asp te gebruiken, als je verstand hebt van javascript, dan gebruik je nooie meer php of asp als je niks hoeft op te slaan op de server.

Een beter internet begint bij jezelf...

• w3news
voor javascript gebruiken, zie mijn sript: http://www.w3news.org/script/ziekenhuis.js
(XML DOM, werkt in Moz en IE, opera ondersteund beide niet, zie http://www.w3news.org/versie.html)
xml+xsl is wel makkelijk te leren op w3schools (xslt moet je trouwens naar kijken)

• Amras
w3news schreef op 25 mei 2004 @ 19:32:
[...]
daarbij kun je dan ook doen met footers en headers zonder php of asp te gebruiken, als je verstand hebt van javascript, dan gebruik je nooie meer php of asp als je niks hoeft op te slaan op de server.
Ik denk dat dat een persoonlijke keuze is. Ik ken XML, XSLT (al moet ik daar nog wel het een en ander leren) en javascript. En om m'n site dynamisch op te bouwen kies ik toch voor ASP, misschien ook omdat ik zowat nooit sites ontwerp zonder database.

Verder is het verstand hebben van javascript geen reden om geen ASP te gebruiken, juist een reden om het wel te gebruiken: je kan je code ook in javascript schrijven wat ik persoonlijk een stuk lekkerder vindt werken dan VBScript (wat volgens mij de meesten gebruiken aan de hoeveelheid tutorials te zien).

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 18:12
w3news schreef op 25 mei 2004 @ 19:32:
[...]

XML+XSL is een ideale oplossing, geen gepruts met server-side, en wat doet het er toe als ze de code kunnen zien, van mij mogen ze mijn code zien.
Een ander alternatief is xml laden via javascript. (werkt in Moz en IE, zie mijn w3news site)

Ik vind niet echt dat je XML+XSL combi met php en asp moet gaan vergelijken. Als je dynamisch wilt werken moet de inhoud toch echt gegenereert worden. Dit kan direct in HTML formaat of in XML formaat waarover je daarna een template gooit. Ik gebruik beide technieken (XSL en PHP) dan ook met veel plezier. En zeker als je met databases werkt, (wat elke site van beetje formaat wel doet tegenwoordig) dan kun je toch echt niet zonder een serverside preprocessor taal.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

• w3news
als je niet werkt met een database, is asp en php zinloos zeg ik alleen, en normale sites zonder rectie ergens op terug (en dat zijn er genoeg, vooral voor bedrijven informatie sites), dan kun je gewoon blijven bij xml+xslt+javascript of xhtml+javascript +xml.

• w3news
w3news schreef op 25 mei 2004 @ 20:10:
als je niet werkt met een database, is asp en php zinloos zeg ik alleen, en normale sites zonder rectie ergens op terug (en dat zijn er genoeg, vooral voor bedrijven informatie sites), dan kun je gewoon blijven bij xml+xslt+javascript of xhtml+javascript +xml.
en je kunt xml opslaan met php of asp, en gebruiken als database :)

• Amras
w3news schreef op 25 mei 2004 @ 20:11:
[...]

en je kunt xml opslaan met php of asp, en gebruiken als database :)
Daar is XML niet helemaal voor bedoeld geloof ik. Zo ondersteund een database concurrent users, iets wat vrij lastig is met een XML file als database, en gaat zoeken e.d. ook wat efficienter in het geval van meerdere records. Zoiets gaat dus alleen werken als je het echt heeeeel klein houdt ;)

• w3news
ik denk ook dat een database wel makkelijker is ja, maar zoekfunctie is wel mogelijk hoor in xml, als je het xml bestand maar goed indeelt.
(zit trouwens een zoekfunctie in mijn website, http://www.w3news.org/ziekenhuis.html is ook bijna zelfde, maar dan andere info)
maar met gewone database is het vast wel efficienter dan met xml.

op mijn site, is onder het menu, een vakje met streepjes lijn.
typ maar b.v. a, of a b (a spatie b)

ik maak eigelijk nooit websites met databases, ik sla alleen op in xml, en maak nooit functies van opslaan. (dus geen forums o.i.d.)

[ Voor 10% gewijzigd door w3news op 25-05-2004 22:28 ]

• X-Lars
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 19:29:
[...]

Nog even een vraagje...... Ik kan dus gewoon m'n hoofdmenu in de header zetten en ook onclicks e.d. daarin gebruiken?
Misschien weer even ontopic :) Includes met PHP lijken me de makkelijkste en snelste oplossing voor jouw probleem en je hoeft er maar weinig PHP voor te kennen. En je kunt idd gewoon alle normale HTML en Javascript gebruiken. Het gaat er daarbij gewoon om wat er client-side "overblijft" van wat je eventueel server-side met PHP genereert. Hopelijk is dat een beetje duidelijk :)

offtopic:
Hee, dit is mijn 500e zie ik net! :D

[ Voor 7% gewijzigd door X-Lars op 25-05-2004 22:49 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:46

crisp

Devver

Pixelated

Je menustructuur opslaan in XML en vervolgens clientside ophalen, parsen en HTML van bakken vind ik wel way overdone eigenlijk. Een menustructuur is redelijk statisch, dus waarom zet je die niet meteen in JS (in een multi-dimensionale array bijvoorbeeld)? Dat scheelt snelheid aan 2 kanten: externe JS-files worden clientside gecached en je hoeft niet elke pageview weer de XML op te halen.

XSLT is ook wel leuk, maar zou ik toch liever serverside toepassen.
De makkelijkste manier is inderdaad gewoon met includes werken (ik ben blij dat het woord 'frames' nog niet gevallen is hier ;) ). Zeker als het je 1e website is zou ik me gewoon richten op HTML en basis-PHP dingetjes.

Intentionally left blank

• w3news
crisp schreef op 25 mei 2004 @ 23:34:
Je menustructuur opslaan in XML en vervolgens clientside ophalen, parsen en HTML van bakken vind ik wel way overdone eigenlijk. Een menustructuur is redelijk statisch, dus waarom zet je die niet meteen in JS (in een multi-dimensionale array bijvoorbeeld)? Dat scheelt snelheid aan 2 kanten: externe JS-files worden clientside gecached en je hoeft niet elke pageview weer de XML op te halen.
Ophalen van xml bestanden gaat overigens super snel zoals op mijn website, maar als te grote xml bestanden worden, dan kan het beste eerst opgeslagen worden in een array.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Wat een ongelovelijk stuk geneuzel in dit topic zeg.

XML en XSLT is een hele goeie oplossing en dat kan je gewoon serverside parsen. Ik heb het ook een tijdje XML/XSLT transformaties clientside laten plaatsvinden, maar dan moet je maar hopen dat de browser van de bezoeker goed genoeg is. Daarom is het het handigste als je de transformaties serverside laat plaatsvinden. Voor het geval er niet al te vaak iets verandert aan je site, zou je gewoon net zo kunnen werken als ik. Je maak op je pc thuis een mooi XML,XSLT verhaalt, op basis daarvan genereer je de html pagina`s, en dat upload je naar je webhost.
Pagina: 1