hoeveel liter moet me pomp produceren

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eltinio
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-02 20:19
hallo,

ik heb een aanschaf van een waterkoelings systeem in de planning staan maar ik heb sterk me twijfels over welke pomp het beste bij me setup pas.

hier me systeem

amd athlon 2600+
radeon sapphire 9800 pro
maxtor diamond max 9 80 gig schijf (8mb cach)
asus A7v 600 moederbord.

de waterkoeling setup

dangerden TDX (cpu)
dangerden Maze 4 (gpu)
dangerden Maze 4 (nb)
een HDD koeler alleen nog geen idee welke( iemand misschien een idee?)
radiator uit een scooter.

alles komt met 13mm (1/2 inch) openingen omdat het TDX blok net als het RBX blok houd van een grote toevoer.

mijn vraag is:

wat voor pomp is het beste voor dit systeem zit zelf te denken aan een Eheim 1048 pomp of een Eheim 1250.

heb al naar dangerden gemaild maar daar krijg ik niet echt een reaktie van dus hoop ik dat iemand hier me kan vertellen welke pomp goed is of tenminsten hoeveel liter per uur de pomp moet kunnen produceren

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:35

sapphire

Die-hard pruts0r

het groote waterkoeling vragen topic FAQ
Maaruh een DD maze4 op je NB? bedoel je geen Z-chip ?

Gabriël AM5

Verwijderd

Voor 'normale' setups doet de flowrate er niet zo verschrikkelijk veel toe. Voor een setup als de jouwe (met een TDX/RBX blok) echter wel, hogere flowrates geven dan een betere koeling. De 1250 lijkt me de beste keuze, of een capabele pomp van een ander merk.

• eltinio
Verwijderd schreef op 24 mei 2004 @ 19:29:
Voor 'normale' setups doet de flowrate er niet zo verschrikkelijk veel toe. Voor een setup als de jouwe (met een TDX/RBX blok) echter wel, hogere flowrates geven dan een betere koeling. De 1250 lijkt me de beste keuze, of een capabele pomp van een ander merk.
ok perfect hier heb ik echt wat aan.

@ sapphire: nee ik bedoel echt een maze 4 nb blok ( zie link)

http://www.dangerden.com/mall/Blocks/maze4_chipset.asp

kan ik hier nu verder om raad vragen naar een goed HDD koeler of moet ik daarvoor een nieuw topic starten?

Verwijderd

ik zou ook voor de 1250 gaan :)
en geen nieuw topic starten!!!
HDD koeler zit niet zoveel verschil in tussen de blokjes, alleen sommige hebben demping andere niet...maar kan je niet beter zelf een waterblok maken voor je HDD? ik vond en vind 40€ per hd togh egt veel te duur! (aangezien het ook makkelijk te maken is)

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2004 19:47 ]

Verwijderd

eltinio schreef op 24 mei 2004 @ 19:35:
kan ik hier nu verder om raad vragen naar een goed HDD koeler of moet ik daarvoor een nieuw topic starten?
Je kunt beter aansluiten in dit topic:
[rml][ WC] Het grote waterkoelingtopic deel VIII[/rml]

daar had deze vraag ook thuisgehoord..

• eltinio
ok ik heb mijn vraag over hdd waterkoeling geplaats in de waterkooling topic.

@uhm..heuJ zelf maken lijkt mee een leuk idee ga ik misschien ook wel doen moet alleen er nog veel over leren want ik heb echt geen flauw idee hoe ik zoiets moet aanpakken.

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Voor een normale setup (CPU, VGA & NB) is een pomp van 600 L/uur al ruim voldoende. Zorg wel voor zo min mogelijk knie- en T-stukken in je systeem want dat geeft alleen maar extra weerstand.

Pompen van 900 L/uur en meer zijn echt onzin, pure overkill aangezien je leiding netwerk dit nevernooit normaal kan wegwerken, extra weerstand dus en dat is weer ten nadele voor de levensduur van de pomp..

Use the Search Luke...

Verwijderd

Silentpuma schreef op 24 mei 2004 @ 20:30:
Pompen van 900 L/uur en meer zijn echt onzin, pure overkill aangezien je leiding netwerk dit nevernooit normaal kan wegwerken, extra weerstand dus en dat is weer ten nadele voor de levensduur van de pomp..
Je opvatting is een beetje achterhaald, zeker waar het de TDX/RBX blokken betreft.

Wel is het zo dat hij moet opletten dat hij geen bottlenecks als hoekstukjes gaat introduceren, daarin heb je gelijk.

Overigens raar dat je dat aangeeft, daarmee spreek je jezelf namelijk tegen. Als flowrate irrelevant is, maakt zo'n hoekje ook niet uit.. zolang er maar flow is..

>900 l/uur is overigens prima te verwerken hoor, mits je maar ruime leidingen neemt. TS heeft het over 13mm, en dat kan echt meer dan 900l/uur verwerken hoor.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2004 20:41 ]

Verwijderd

Het aantal liters per uur is minder belangrijk dan de opvoerhoogte. Ik heb zelf een RBX met een 700l/u pompje. Normaal zou de Eheim1250 beter zijn, maar die heeft een opvoerhoogte van maar 2m, de mijne van 3+ meters. Bij een hoge druk dropt je flow minder.
Bovendien maakt de flowrate wel degelijk uit als je meerdere blokken in je setup hebt. Bij een lage flow warmt je water meer op en gaat dan naar het volgende blok, waar het water al zo warm is, dat de koelprestaties afnemen. Daarna komt er nog een blok, dus nog minder koelprestaties. Bij de radiator wordt het wel weer afgekoeld, maar bij de laatste blokken in je keten is het water te warm om nog van koeling te spreken. Bij een hoge flow warmt je water minder op, dus komt er koeler water bij de chipset en GPU. Wanneer je slechts 1 blok gebruikt, is de flow minder belangrijk: het warmt meer op in het blok en koelt meer af in je rad.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2004 21:31 ]

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
eltinio schreef op 24 mei 2004 @ 19:23:
hallo,

ik heb een aanschaf van een waterkoelings systeem in de planning staan maar ik heb sterk me twijfels over welke pomp het beste bij me setup pas.

hier me systeem

amd athlon 2600+
radeon sapphire 9800 pro
maxtor diamond max 9 80 gig schijf (8mb cach)
asus A7v 600 moederbord.

de waterkoeling setup

dangerden TDX (cpu)
dangerden Maze 4 (gpu)
dangerden Maze 4 (nb)
een HDD koeler alleen nog geen idee welke( iemand misschien een idee?)
radiator uit een scooter.

alles komt met 13mm (1/2 inch) openingen omdat het TDX blok net als het RBX blok houd van een grote toevoer.

mijn vraag is:

wat voor pomp is het beste voor dit systeem zit zelf te denken aan een Eheim 1048 pomp of een Eheim 1250.

heb al naar dangerden gemaild maar daar krijg ik niet echt een reaktie van dus hoop ik dat iemand hier me kan vertellen welke pomp goed is of tenminsten hoeveel liter per uur de pomp moet kunnen produceren
Aangezien je CPU blok en je NB blok nog niet in Nederland verkrijgbaar zijn. Neem ik aan dat je in het zooitje in het buitenland besteldt.

Als je op dangerden.com besteldt. Neem gewoon de dangerden pomp. Die heeft een grote opvoerhoogte, is perfect voor de TDX en is niet zo heel duur.
De meeste buitenlandse (web)shop hebben ook de Danner mag3. Ook een goede pomp met een goede opvoerhoogte en is goedkoper dan de dangerden pomp.

Verder is er nog een Via aqua 1300, Iwaki's en de Swiftech pomp. De swiftech en iwaki's zijn zeker een aanrader, beide erg sterke pompen voor pc waterkoeling. Swiftech heeft zelfs een 12volt stekkertje. Maar nadeel van beide zijn dat ze boven de 100euro kosten.

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:45
Een pomp die water produceert? :X Toevallig de Nobelprijs gewonnen ofzo daarmee?

nee ff serieus, flow maakt niet zo veel uit, maar omdat je een dikke setup hebt (met DD RBX), moet je toch wel een flinke pomp hebben. DD raad zelf ook aan om een 1200l/h pomp te gebruiken.
Op veel reviews en in webshops kun je ook lezen dat bij een DD RBX een flinke pomp wordt aangeraden. de Eheim 1250 lijkt me dus geen overbodige luxe.

/edit:
oeps, dacht dat TBX een typo was, en dacht dat je RBX bedoelde..mja de TBX zal ook wel een sterke pomp nodig hebben 8)7

[ Voor 36% gewijzigd door HyperioN op 24-05-2004 21:55 ]

• eltinio
wat betreft een 12 volt stekker is wel interessant heb alleen altijd het idee dat het water er dan niet snel genoeg is.

maar wat betreft die dangerden pomp die is niet echt beter dan de eheim 1025

de pomp kracht van de DD pomp is 316 gallan (4,5) is du iets van 1400 liter en hij pompt maximaal tot de 5,77 Feet en dat is dan weer net onder de 2 meter wat net zo sterk is als bij de eheim 1025.

maakt die 200 liter dan zoveel uit met mijn setup of is het verschil tussen de 2 pompen niet zo groot ( alleen dat de DD meer herrie maakt)

Verwijderd

Ik zou gaan voor een Swiftech. Heb ik zelf ook. Die heeft kracht genoeg voor een pittige rad, 2 blokken en een RBX/TBX. Werkt op 12 V en met een klein reservoir heb je daar al snel een draaikolk.

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Precies, de opvoerhoogte van een pomp is veel belangrijker dan de max. flowrate. Vergeet niet dat dit in IDLE toestand wordt gemeten, dus zonder weerstand! Reken maar dat je veel weerstand hebt met een uitgebreide setup! Dan is een pomp met power veel belangrijker dan de maximale, theoretische flowrate want daar blijft gewoon weinig van over.

Use the Search Luke...

Verwijderd

sloop een goede vijver pomp uit elkaar die hebben meestal een goed debied en zijn niet zo duur.

en je kan er gemakkelijk aansluitingen voor vinden

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11-2025
ik zou voor en hydor l30 (l35)gaan is bijna twee keer zo klein als die eheim en sterker en goed koper.
of neem die swiftech die werkt zeer goed met een rbx dus zal ook goed werken met een tdx.

welke tdx neem je de kopere of de zilvere.

[ Voor 6% gewijzigd door ikman op 24-05-2004 23:27 ]

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 15:49
is er overigens ergens nog een review te vinden over pompjes? ben er nergens nog een tegen gekomen, en al helemaal niet met betrekking tot geluidsproductie enzo.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11-2025
een beetje hier http://forums.procooling....read.php?s=&threadid=3650

en een beetje hier http://www.overclockers.com/articles723/ zie het verschil tussen een eheim 1250 en hydro l30

[ Voor 17% gewijzigd door ikman op 24-05-2004 23:54 ]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Houdt er wel rekening mee dat een sterkere pomp ook meer vermogen opneemt, aangezien een pomp vrijwel al dat vermogen in de vorm van warmte aan het water afgeeft gaan de temps omhoog met een sterkere pomp.

Ik heb ooit eens met een 50 watt 2000l/u pomp gedraait, toen ik die vervangen had door een Eheim pompje van 5 watt 300 l/u zakte de temperatuur ineens 10 graden.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

eltinio schreef op 24 mei 2004 @ 19:23:
ik heb sterk me twijfels over welke pomp het beste bij me setup
hier me systeem
Het is mijn/m'n twijfels/setup/systeem. Sorry, maar ik kon het niet laten :{

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:45
Exirion schreef op 25 mei 2004 @ 00:09:
[...]

[...]

Het is mijn/m'n twijfels/setup/systeem. Sorry, maar ik kon het niet laten :{
ach joh, take it easy. deze gast valt nog mee hoor. als je iedereen wilt gaan verbeteren hier op got kun je alvast ontslag nemen op je werk, want daar ben je minstens fulltime mee bezig.
maar ik vind die waterproducerende pomp trouwens ook nog steeds wel leuk, moetk ook maar een aanschaffen. :P

[ Voor 4% gewijzigd door HyperioN op 25-05-2004 19:17 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

HyperioN. schreef op 25 mei 2004 @ 19:17:
ach joh, take it easy. deze gast valt nog mee hoor. als je iedereen wilt gaan verbeteren hier op got kun je alvast ontslag nemen op je werk, want daar ben je minstens fulltime mee bezig.
Iedereen maakt wel eens taalfouten, ook ik, maar sommige dingen zijn gewoon te lomp ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• eltinio
HyperioN. schreef op 25 mei 2004 @ 19:17:
[...]

maar ik vind die waterproducerende pomp trouwens ook nog steeds wel leuk, moetk ook maar een aanschaffen. :P
ik maak vaak spelfouten die nog vele malen erger zijn.

vond waterproductie een goede duidelijke benaming voor de hoeveelheid water dat een pomp op pompt :*)

Verwijderd

//off-topic
Exirion _/-\o_

Me typen ipv. mijn heeft niets met spelfouten of dyslectie te maken. Het is gewoon dom en lui populair taalgebruik. Een spelfout is als je per ongeluk een verkeerde letter typt ofzo, daarvan is hier geen sprake.

//on-topic

Ik ben het er niet mee eens dat de opvoerhoogte belangrijk is. We hebben het hier over een systeem met 13mm slangen, de stroomweerstand zal dus niet zo enorm zijn. Zolang je pomp die kan overwinnen, is er geen probleem.

Als je een systeem wilt met 0,5mm slangen, dan wordt de opvoerhoogte wel belangrijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2004 19:44 ]

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 19:43:
//off-topic
Exirion _/-\o_

Me typen ipv. mijn heeft niets met spelfouten of dyslectie te maken. Het is gewoon dom en lui populair taalgebruik.

//on-topic

Ik ben het er niet mee eens dat de opvoerhoogte belangrijk is. We hebben het hier over een systeem met 13mm slangen, de stroomweerstand zal dus niet zo enorm zijn. Zolang je pomp die kan overwinnen, is er geen probleem.

Als je een systeem wilt met 0,5mm slangen, dan wordt de opvoerhoogte wel belangrijk.
Juist, en om deze weerstand te kunnen overwinnen heb je druk = power nodig ;)
Dus de doorvoerhoogte is wel degelijk van belang. Als een systeem veel weerstand heeft kan het dus voorkomen dat een 600 L/uur sterke pomp (bv. die van Swiftech) evenveel kan verplaatsen als een 800 L/uur pomp van b.v. Eheim. Die verliest dan veel meer flow dan die sterke pomp met minder verlies en dat is een feit. Of ze moeten me het verkeerd hebben uitgelegd op school.. :/

Use the Search Luke...

Verwijderd

Silentpuma schreef op 25 mei 2004 @ 19:48:
Juist, en om deze weerstand te kunnen overwinnen heb je druk = power nodig ;)
Dus de doorvoerhoogte is wel degelijk van belang. Als een systeem veel weerstand heeft kan het dus voorkomen dat een 600 L/uur sterke pomp (bv. die van Swiftech) evenveel kan verplaatsen als een 800 L/uur pomp van b.v. Eheim. Die verliest dan veel meer flow dan die sterke pomp met minder verlies en dat is een feit. Of ze moeten me het verkeerd hebben uitgelegd op school.. :/
Nee hoor, je hebt geheel gelijk, en zegt exact hetzelfde als wat ik zeg. Feit is alleen dat een systeem met 13 mm slangen niet zo gruwelijk veel weerstand heeft, de weerstand zal vnl. komen van de blokken die er gebruikt worden.

Naar mijn mening heeft genoemde setup niet een dergelijke weerstand dat de opvoerhoogte dermate van belang is als hier gesuggereerd wordt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 19:53:
[...]

Nee hoor, je hebt geheel gelijk, en zegt exact hetzelfde als wat ik zeg. Feit is alleen dat een systeem met 13 mm slangen niet zo gruwelijk veel weerstand heeft, de weerstand zal vnl. komen van de blokken die er gebruikt worden.

Naar mijn mening heeft genoemde setup niet een dergelijke weerstand dat de opvoerhoogte dermate van belang is als hier gesuggereerd wordt.
Tja, als jij denkt dat een TBX weinig weerstand heeft, dan heb je gelijk. Alleen weten de meesten wel beter. De TBX en RBX zijn top-blokjes, maar dodelijk voor je flow.
@TS: In dit geval gewoon voor de Swiftech gaan. Die heeft weinig vermogen (de helft van een Eheim 1250) nodig om hoge druk te creeeren. Hoog rendement = weinig warmte = betere prestaties!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 20:09:
Tja, als jij denkt dat een TBX weinig weerstand heeft, dan heb je gelijk. Alleen weten de meesten wel beter. De TBX en RBX zijn top-blokjes, maar dodelijk voor je flow.
Iets minder uit de hoogte mag wel. Ik zeg niet dat die blokken weinig weerstand hebben, ik geef juist aan dat de blokken de hoofdreden voor de weerstand zullen zijn. Ik betwijfel echter of deze weerstand dusdanig hoog is dat er van de flowrate van een Eheim 1250 (1200l/h,opvoerhoogte 2 m) minder overblijft dan van een pomp met 700l/h en een opvoerhoogte van 3m, zoals hier gesuggereerd.
@TS: In dit geval gewoon voor de Swiftech gaan. Die heeft weinig vermogen (de helft van een Eheim 1250) nodig om hoge druk te creeeren. Hoog rendement = weinig warmte = betere prestaties!
De swifttech is inderdaad een prachtig pompje, en een goed advies. Stil, weinig vermogen en toch druk/flowrate. Dat alles is zondermeer waar. Net zoals dat het waar is dat je een Eheim 1250 koopt voor ongeveer de helft van het geld.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2004 20:24 ]

• eltinio
super de ene zegd dat ik een swiftech pomp moet nemen vanwegen de hoger druk in vergelijkingmet de Eheim en andere zeggen weer dat het belangrijker is dat er juist een hoge toevoer van water is dus Voor de Eheim.

zelf heb ik nu het volgende idee:

een sterke flow is erg belangrijk maar een hoge flow rate ook.

zelf denk ik dat 500 liter water meer (van de 1025) belangrijker is dan de hogere druk (van de swiftech)

iets wat me ook erg aanspreekt is dat de eheim 50 euro goedkoper is en de 230 volt op de pomp spreekt me meer aan.

op het moment ga ik voor de eheim maar als iemand me echt kan overtuigen dat het de 50 euro waard is ga ik er zeker voor

Verwijderd

eltinio schreef op 25 mei 2004 @ 22:24:
zelf denk ik dat 500 liter water meer (van de 1025) belangrijker is dan de hogere druk (van de swiftech)
Waar het uiteindelijk om draait is niet zozeer de gespecificeerde doorvoer, maar de doorvoer bij de weerstand die jouw systeem opwekt. Ik denk dat je dan gelijk hebt dat die Eheim het niet slechter zal doen dan de swifttech (ik denk zelfs beter).
iets wat me ook erg aanspreekt is dat de eheim 50 euro goedkoper is en de 230 volt op de pomp spreekt me meer aan.
Die 50 euro is idd. ook niet onbelangrijk imo, maar het voltage op de pomp zou ik me niet zo druk over maken, afgezien dat bij een 12v je voeding voldoende juice moet leveren (wat wel meevalt, zoveel verbuikt die swifttech niet).

Ik denk dat je een verstandige keuze maakt.

Verwijderd

Welke van beiden je ook neemt, beiden zijn goed. Even de details:
code:
1
2
3
4
5
6
Specs       Swiftech    Eheim
Vermogen          9W      28W (!!!)
Opvoerhoogte    3,2M       2M
Spanning         12V     220V
Prijs          96,-     57,-
Flow          700l/u  1200l/u

Prijsverschil € 39,- bron: Pricewatch. Specs van Eheim en Swiftech. Suc6!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2004 00:08 ]

Pagina: 1