[c#]Borland CSharp Builder: tips en truuks

Pagina: 1
Acties:
  • 331 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:48
Het .NET platform wordt meer en meer gebruikt tegenwoordig, en ik neem aan dat verschillende tweakers zich ondertussen al aardig hebben verdiept in het .NET platform en de nieuwe taal C#.

Helaas zijn er, in tegenstelling tot Java, nog weinig goede, complete IDE's te vinden. Op dit moment zijn de meest gebruikte IDE's voor c# Microsoft Visual Studio en Borland csharp builder. Borland biedt een gratis csharp builder aan op hun website (http://www.borland.com/csharpbuilder/) die voor eigen gebruik kan worden ingezet.

Ik zou graag deze topic willen gebruiken om vragen te stellen over problemen die men tegenkomt en handige tips en truuks uit te wisselen met andere csharpbuilder gebruikers. Hierbij kan gedacht worden aan het gebruik van de IDE, het opstellen van een project, enz enz.

Ik stel hierbij direct de eerste vraag: Hoe kan ik in godsnaam in de project manager subdirectories, die ik wil gebruiken om mijn namespaces gescheiden te houden, toevoegen? Ik heb me een ongeluk gezocht, maar ik kan het nergens kunnen vinden. Overigens worden in de examples van c#builder her en der wel van deze subdirectories gebruikt die gewoon netjes te zien zijn in de project manager.

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

rechtermuisknop op het project in de solution explorer, menuutje 'Add', en dan de optie 'New folder'. :/ (dit is overigens de VS.Net manier)

Verder denk ik dat een dergelijk centraal topic niet echt storm zal gaan lopen, maar da's mijn idee...

[ Voor 16% gewijzigd door OZ-Gump op 24-05-2004 15:15 ]

My personal website

• JeroenTheStig
OZ-Gump schreef op 24 mei 2004 @ 15:15:
rechtermuisknop op het project in de solution explorer, menuutje 'Add', en dan de optie 'New folder'. :/ (dit is overigens de VS.Net manier)

Verder denk ik dat een dergelijk centraal topic niet echt storm zal gaan lopen, maar da's mijn idee...
Het spijt me zeer, maar Borland is nieuw voor mij (ik ben verwend met IntelliJ voor java), en sommige opties zitten op zo'n onlogische plek, áls ik ze al heb gevonden. Solution explorer zegt me dus ook niks, ik heb hier een project manager waar ik al m'n cs files in zie staan, maar waar is mijn optie rechtermuisknop->add->new directory?
Wat bedoel je met solution explorer, en waar kan ik het vinden?

offtopic:
of dit topic wel of niet storm gaat lopen zien we dan wel weer, het valt te proberen, nietwaar? ik neem aan dat er meer mensen problemen tegen (gaan) komen met c#builder

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenTheStig op 24-05-2004 15:31 ]

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

De Sollution Manager van VS.Net heet in C# Builder de Project Manager. De Project Manager heeft geen Add voor directories. Sla gewoon simpelweg je bestanden op in een subdirectory.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10-2025
Ik gebruik zelf Visual Studio voor C# en ben over het algemeen redelijk tevreden. Een aantal puntjes die ik wat minder vind (of niet kan vinden ;)):

- Ik kan wel een klasse excluden uit het project, maar echt verwijderen in 1 keer heb ik nog niet kunnen vinden. Kijk ik verkeerd of wat? gevonden ondertussen, in de Solution Explorer (ik zoeken in de class view)
- Hij hakt de spaties achter een ; niet weg, wat bij mijn manier van coden het gevolg heeft dat er achter een statement nog een lijst van 20 spaties ofzo staan.
- Als ik een stuk code knip met CTRL-X en selecteer daarna wat lege regels om te deleten en plak daarna mn code op een andere plek met CTRL-V, dan plakt hij de lege regels die ik zojuist heb verwijderd. Dag code, en weer gefrustreerd gaan undo'en.
- De documentatie optie die er standaard bij zit is echt enorm brak. Heel veel van de xml tags die beschikbaar zijn voor documentatie neemt ie gewoon niet mee (bijv. <see>, <paramref>, etc.)

Conclusie: over het algemeen een goed product maar hier en daar nog wat dingen die naar mijn mening handiger hadden gekund. ;)

Edit:

Nog een leuke: hij blijft het openbracket van een methode/constructor/klasse/namespace maar op een nieuwe regel prakken, iets wat ik persoonlijk niet lekker vind werken. Heb al in de editor opties zitten knoeien en wat instellingen die hier betrekking op hebben maar hij leert het maar niet af. Dus als ik een nieuwe klasse heb aangemaakt kan ik eerst die brackets goed gaan zetten. Niet echt een ramp, maar het jeukt wel... ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Amras op 24-05-2004 16:41 ]

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Heb je het nu over Borland C# Builder of over VS.Net?

• JeroenTheStig
LordLarry schreef op 24 mei 2004 @ 16:01:
De Sollution Manager van VS.Net heet in C# Builder de Project Manager. De Project Manager heeft geen Add voor directories. Sla gewoon simpelweg je bestanden op in een subdirectory.
Toch geen add voor directories dus... Ik dacht al, ben ik nou scheel?

Maar ik heb een prachtige plugin gevonden voor c#builder: https://sourceforge.net/projects/sbtools/

Hiermee worden onder andere de volgende opties toegevoegd:
- nieuwe cs files creëren: invoeren van directory, filename, class en namespace (dus hiermee is mijn SP-vraag opgelost :) )
- NAnt: uitvoeren van nant-scripts
- NDoc: creëren van Ndoc documenten
- NUnit: uitvoeren van unit tests

Fantastisch toch?

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenTheStig op 24-05-2004 16:57 ]

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10-2025
Over Visual Studio, voornamelijk om aan te geven dat daar nog wel wat onhandige dingen in zitten. Misschien dat ik dus wel open sta voor een andere IDE. Verder lijkt het me ook handiger dat deze topic wat algemener, en dus voor alle C# IDE's en hun voor- en nadelen, wordt omdat het anders helemaal zo rustig blijft.

Zijn er grote verschillen te noemen tussen Visual Studio en C# Builder, in het voordeel van de laatste? (naast dat de laatste gratis is ;))

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

C# Builder komt ook in niet gratis varianten. Deze versies bevatten een uitgebreid versiebeheersysteem (StarTeam) ipv VSS, komen met een geintegreerde UML editor waarbij je gewoon tussen de code en de diagrammen kan wisselen, hebben een Design Driven Development omgeving (uml -> database + code) genaamd ECO, kunnen remoting doen met J2EE en Corba, kunnen met meer verschillende databases connecten en komt standaard met de componenten van Crystal Reports en ComponentOne. Verder zijn ze compiler technisch precies gelijk dus het moet geen probleem zijn om te wisselen tussen C#Builder en VS.Net. De verwachting is dat Borland in de toekomst ook Delphi.Net, Delphi win32 en BCB gaat samenvoegen in dezelfde IDE. Delphi 8 for .Net heeft al dezelfde IDE, maar is nog niet samengevoegd.

Als ik me goed herinner is er al eens een topic geweest over onhandige dingen in VS.Net

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:33

https://fgheysels.github.io/

• JeroenTheStig
Is er al iemand bezig geweest met GUI's bouwen met csharp builder?

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-05 23:32

alienfruit

the alien you never expected

Ja, hoor werkt prima in C#Builder. Alleen form designer blijft even ruk als in Visual Studio. Heb zelf iig die oud bakken tip met het floating form designer in Delphi 8.NET of C#Builder. Gelukkig worden die drie: Delphi, Delphi.NET en C#Builder in Delphi 9 samengevoegd.

• JeroenTheStig
Ik ben eigenlijk op zoek naar een soorgelijke library als jgoodies in Java (www.jgoodies.com) Ik ben nog een beginner in het .NET gebeuren, en ik zou het fijn vinden om wat tips te krijgen van ervaren .NET programmeurs. Ik ben zelf namelijk niet zo'n fan van sleur en pleur GUI designers in IDE's, ten eerste wordt m'n code meestal één grote chaos, en ten tweede kan ik met een java library als jgoodies even snel en zeer gestructureerd GUI's bouwen.

• JeroenTheStig
^^^

Voor Visual Studio.NET bestaat overigens een plugin, geschreven door de makers van Intellij IDEA, JetBrains. Check de volgende site voor meer info: http://www.jetbrains.com/resharper/index.html

Deze pluging voegt refactoring-, highlighting-, code assistance en navigatiefunctionaliteiten toe.

[ Voor 21% gewijzigd door JeroenTheStig op 15-06-2004 15:15 ]

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Er is een wedstrijd gaande over het schrijven van plugins voor C# Builder en Delphi 8. Daar zijn ook al leuke dingen te vinden. Zie http://bdn.borland.com/article/0,1410,31017,00.html en http://codecentral.borlan....exe/contest?contest_id=4

Pagina: 1